LEGE Nr. 144
din 21 mai 2007
privind infiintarea,
organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Integritate
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 359 din 25 mai 2007
In vederea asigurării
exercitării funcţiilor şi demnităţilor publice în condiţii de imparţialitate,
integritate, trasparenţă, prin organizarea în mod unitar şi instituţionalizat a
activităţii de control al averii dobandite în perioada exercitării mandatelor sau a îndeplinirii
funcţiilor respective şi a verificării conflictelor de interese, precum şi de
sesizare a incompatibilităţilor,
Parlamentul Romaniei adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Activitatea de verificare privind averea
dobandită în perioada exercitării mandatelor sau a
îndeplinirii funcţiilor ori demnităţilor publice, după caz, a conflictelor de
interese şi a incompatibilităţilor se efectuează de către Agenţia Naţională de
Integritate, denumită în continuare Agenţia, şi este supusă controlului
judecătoresc.
(2) Prin avere dobandită,
supusă verificării în sensul prezentei legi, se
înţelege totalitatea bunurilor, precum şi a drepturilor şi obligaţiilor cu
valoare economică ce aparţin unei persoane, care trebuie cuprinse în declaraţia
de avere, potrivit legii.
Art. 2. - Activitatea de verificare a averii dobandite
în perioada exercitării mandatelor sau a îndeplinirii
funcţiilor ori demnităţilor publice, după caz, a conflictelor de interese şi a
incompatibilităţilor se face de către inspectorii de integritate din cadrul
Agenţiei, potrivit prevederilor prezentei legi, care se completează cu
dispoziţiile actelor normative în vigoare.
Art. 3. - (1) Agenţia îşi îndeplineşte atribuţiile de
verificare prevăzute la art. 2 din oficiu sau, după caz, la sesizarea oricărei
persoane fizice sau juridice interesate.
(2) Sesizarea din oficiu se
face pe baza unui proces-verbal de sesizare, întocmit de preşedintele Agenţiei.
(3) Sesizarea de verificare depusă de persoana fizică
sau juridică trebuie să indice dovezile şi informaţiile pe care se întemeiază,
precum şi sursele de unde acestea pot fi solicitate.
(4) Sesizările formulate de orice persoană trebuie
semnate şi datate.
(5) Sesizările de verificare care nu îndeplinesc
condiţiile prevăzute la alin. (3) şi (4) nu sunt luate în considerare şi se
clasează de către inspectorul de integritate.
Art. 4. - (1) In termen de 30
de zile de la primirea sesizării, inspectorul de integritate desemnat de
conducerea Agenţiei, potrivit legii, efectuează verificarea prealabilă a
documentelor depuse prin sesizare, inclusiv declaraţia de avere şi declaraţia
de interese ale persoanei în cauză.
(2) Inspectorul de integritate desemnat procedează la
verificarea sesizării, a declaraţiilor de avere prezentate şi compară datele
din sesizare cu cele din declaraţiile de avere. în situaţia în care rezultă că
persoana verificată în perioada supusă controlului a dobandit şi alte bunuri decat cele înscrise în declaraţia de avere sau
se constată neconcordanţe vădite, inspectorul de integritate solicită persoanei
în cauză informaţii şi dovezi suplimentare.
(3) Dacă în urma comparării datelor din declaraţii,
respectiv a analizării documentelor suplimentare primite,inspectorul de
integritate constată că există o diferenţă vădită între averea dobandită pe parcursul exercitării funcţiei şi
veniturile realizate în aceeaşi perioadă, acesta procedează după cum urmează:
a) verifică dacă diferenţa vădită este justificată. în
cazul în care inspectorul de integritate constată că diferenţa nu este
justificată, sesizează instanţa competentă pentru stabilirea părţii de avere
dobandită sau a bunului
determinat dobandit cu
caracter ilicit, a cărui confiscare o solicită;
b) sesizează organele fiscale, în situaţia în care se
constată încălcarea legislaţiei
fiscale;
c) suspendă verificarea şi sesizează organele de
urmărire penală, în situaţia în care se constată existenţa unor probe sau
indicii temeinice privind săvarşirea
unor fapte penale.
(4) Prin diferenţă vădită,
în sensul prezentei legi, se înţelege o diferenţă
ce depăşeşte 10% între averea existentă şi veniturile realizate, dar nu mai
puţin decat echivalentul în lei a 20.000 de euro.
(5) Dacă în urma analizei declaraţiei de interese
inspectorul de integritate constată existenţa unui conflict, sesizează
autorităţile competente.
(6) Dacă în urma analizei documentelor primite
inspectorul de integritate constată existenţa unei stări de incompatibilitate,
acesta sesizează autorităţile competente.
(7) Dacă în urma comparării datelor din sesizare,
declaraţii, respectiv a analizării documentelor suplimentare primite,
inspectorul de integritate constată că între averea dobandită pe parcursul exercitării funcţiei şi veniturile realizate în
aceeaşi perioadă nu există o diferenţă vădită care nu poate fi justificată,
acesta dispune clasarea cauzei. Actul de constatare se comunică persoanelor interesate.
(8) Actele şi lucrările efectuate de către
inspectorii de integritate din cadrul Agenţiei nu sunt publice, cu excepţia
actului de constatare. După începerea verificării, persoana verificată are
dreptul să fie înştiinţată despre declanşarea procedurii de verificare şi să ia
cunoştinţă de actele şi iucrările dosarului, să fie asistată sau reprezentată
de avocat şi să prezinte orice elemente justificative pe care le consideră
necesare.
(9) Actele întocmite de inspectorii de integritate după începerea verificării fără ca persoana verificată să fie
înştiinţată despre declanşarea procedurii de verificare sunt nule de drept.
Art. 5. - Pe parcursul desfăşurării verificărilor,
Agenţia poate solicita tuturor instituţiilor şi autorităţilor publice
implicate, precum şi altor persoane juridice de drept public sau privat
documentele şi informaţiile necesare întocmirii actului de constatare.
Art. 6. - La solicitarea motivată a inspectorului de
integritate, conducătorii autorităţilor, instituţiilor sau societăţilor publice
ori private, cei ai regiilor autonome sunt obligaţi să comunice acestuia, în
termen de cel mult 10 zile lucrătoare, datele, informaţiile, înscrisurile şi
documentele prevăzute la art. 5, indiferent de suportul acestora, precum şi
date, informaţii sau documente pe care le deţin, care ar putea conduce la
soluţionarea cauzei.
Art. 7. - (1) Inspectorul de integritate poate dispune,
cu acordul persoanei verificate, efectuarea unei expertize în scopul
soluţionării verificării, pentru lămurirea neconcordanţelor dintre sesizare şi
întinderea bunurilor menţionate în declaraţie.
(2) Bunurile care fac obiectul unui act autentic pot
fi supuse expertizei, în vederea stabilirii valorii acestora, doar în cazul în
care actul autentic a fost anulat potrivit dreptului comun.
(3) Persoana verificată are dreptul să-şi aleagă un
expert asistent, pe cheltuială proprie.
Art. 8. - (1) Activitatea de verificare nu poate exceda
limitelor sesizării.
(2) In activitatea sa,
inspectorul de integritate întocmeşte acte de constatare şi procese-verbale.
(3) Actul de constatare trebuie să cuprindă data şi
locul întocmirii, numele, prenumele şi calitatea celui care îl întocmeşte,
numele, prenumele şi alte date de identificare a persoanei la care se referă,
obiecţiile şi explicaţiile acestora, numele, prenumele şi calitatea persoanelor
care asistă la constatare sau reprezintă persoana supusă verificării,
obiecţiile şi explicaţiile acestora, descrierea amănunţită a celor constatate,
precum şi măsurile luate, menţiunile prevăzute de lege pentru cazurile
speciale, semnătura celui care face constatarea şi a celorlalte persoane
prezente, după caz.
(4) Procesul-verbal trebuie să cuprindă data şi locul
întocmirii, numele, prenumele şi calitatea celui care îl întocmeşte, numele,
prenumele şi alte date de identificare a persoanei la care se referă,
obiecţiile şi explicaţiile acestora, numele, prenumele şi calitatea persoanelor
care asistă la constatare sau reprezintă persoana supusă verificării,
obiecţiile şi explicaţiile acestora, descrierea amănunţită a celor constatate,
precum şi a măsurilor luate, semnătura celui care face constatarea şi a
celorlalte persoane prezente, după caz.
(5) Actele întocmite în cursul cercetării prealabile
sau al procedurii de verificare pot constitui mijloace de probă, potrivit
legii.
CAPITOLUL II
Implementarea prevederilor legale privind
declaraţiile de avere şi de interese
Art. 9. - (1) In cadrul entităţilor
unde persoanele care, în conformitate cu prevederile legale, au obligaţia de a
depune declaraţii de avere şi de interese se desemnează persoane care vor
asigura implementarea prevederilor iegale privind declaraţiile de avere şi de
interese.
(2) Declaraţiile de avere şi declaraţiile de interese
se depun după cum urmează:
a) Preşedintele Romaniei, consilierii prezidenţiali şi consilierii de stat - la
persoana desemnată de şeful Cancelariei Administraţiei Prezidenţiale;
b) preşedinţii Camerelor Parlamentului, deputaţii şi
senatorii - la persoana desemnată de secretarul general al Camerei din care
aceştia fac parte;
c) primul-ministru, membrii Guvernului, secretarii de
stat, subsecretarii de stat şi asimilaţii acestora, precum şi consilierii de stat din aparatul de lucru
al primului-ministru - la persoana desemnată de secretarul general al Guvernului;
d) membrii Consiliului Superior al Magistraturii,
judecătorii, procurorii, asistenţii judiciari şi magistraţii-asistenţi - la
persoana desemnată de secretarul general al Consiliului Superior al
Magistraturii;
e) membrii Consiliului Naţional de Integritate, precum
şi preşedintele şi vicepreşedintele Agenţiei - la persoana desemnată de
secretarui general al Senatului;
f) consilierii judeţeni şi consilierii locali, precum
şi primarii şi viceprimarii - la persoana desemnată de secretarii unităţilor administrativ-teritoriale respective;
g) prefecţii şi subprefecţii - la persoana desemnată
de secretarul cancelariei prefectului;
h) alte categorii de persoane prevăzute de lege - la
persoana desemnată de şeful compartimentului de resurse umane sau, după caz, de
şeful secretariatului din cadrul autorităţilor publice, instituţiilor publice
sau unităţilor din care fac parte.
(3) In exercitarea atribuţiilor
prevăzute de prezenta lege, persoanele desemnate potrivit alin. (2) sunt
subordonate direct conducătorului instituţiei respective, care răspunde pentru
desfăşurarea în bune condiţii a activităţii acestora.
Art. 10. - Atribuţiile persoanelor desemnate potrivit
art. 9 sunt următoarele:
a) primesc, înregistrează declaraţiile de avere şi
declaraţiile de interese şi eliberează imediat depunătorului o dovadă de
primire;
b) la cerere, pun la dispoziţia personalului
formularele declaraţiilor de avere şi de interese;
c) oferă consultanţă pentru completarea corectă a
rubricilor din declaraţii şi pentru depunerea în termen
a acestora;
d) evidenţiază declaraţiile de avere şi declaraţiile
de interese în registre speciale, cu caracter public, denumite Registrul declaraţiilor
de avere şi Registrul declaraţiilor de interese, al căror model se stabileşte
prin hotărare a Guvernului, la
propunerea Agenţiei;
e) asigură publicarea şi menţinerea declaraţiilor de
avere şi a declaraţiilor de interese, pe pagina de internet a instituţiei, dacă
aceasta există, sau la avizierul propriu, în termen de cel mult 30 de zile de
la primire. Declaraţiile de avere şi de interese se păstrează pe pagina de
internet cel puţin 5 ani de la publicare, după care se arhivează potrivit
legii;
f) trimit Agenţiei, în termen de cel mult 10 zile de
la primire, copii certificate ale declaraţiilor de avere şi ale declaraţiilor
de interese primite, pe care Agenţia le publică pe pagina proprie de internet,
în termen de 30 de zile de ia primirea acestora, şi le menţine publicate pe
durata prevăzută de dispoziţiile lit. e);
g) publică pe pagina de internet a instituţiei, dacă
aceasta există, sau la avizierul propriu, numele şi funcţia persoanelor care nu
depun declaraţia de avere sau declaraţia de interese în termen de cel mult 15
zile de la expirarea termenului legal de depunere, date pe care le comunică
Agenţiei;
h) acordă consultanţă referitor la conţinutul şi
aplicarea prevederilor legale privind declararea şi verificarea averilor,
conflictele de interese şi incompatibilităţile şi întocmeşte note de opinie în
acest sens, ia solicitarea persoanelor care au obligaţia depunerii
declaraţiilor.
Art. 11. - (1) Dacă în termen de 10 zile de la primirea
declaraţiei, persoanele desemnate potrivit prevederilor art. 9 sau persoana
care semnează declaraţia sesizează deficienţe în completarea acesteia vor
recomanda, în scris, persoanei
în cauză rectificarea declaraţiei, în termen de cel mult 20 de zile. Declaraţia
rectificată poate fi însoţită de documente justificative.
(2) Declaraţia rectificată depusă împreună cu
eventualele documente se trimit de îndată Agenţiei.
(3) Pană la expirarea
termenului de depunere a declaraţiei rectificate, Agenţia nu poate declanşa
procedurile prevăzute de prezenta lege.
CAPITOLUL III
Agenţia Naţională de Integritate
SECŢIUNEA 1
Organizare şi funcţionare
Art. 12. - (1) Se înfiinţează
Agenţia Naţională de Integritate, autoritate administrativă autonomă, cu
personalitate juridică, ce funcţionează la nivel naţional, ca structură unică,
cu sediul în municipiul Bucureşti.
(2) Personalul Agenţiei este format din preşedintele
Agenţiei, vicepreşedintele Agenţiei, inspectori de integritate, funcţionari
publici şi personal contractual. Funcţia de preşedinte ai Agenţiei şi cea de vicepreşedinte
al Agenţiei sunt funcţii de demnitate publică, iar funcţia de inspector de
integritate este funcţie publică cu statut special.
(3) Prin hotărare a Consiliului Naţional de Integritate, la propunerea
preşedintelui Agenţiei, la nivel teritorial se pot înfiinţa structuri ale
Agenţiei.
Art. 13. - (1) Agenţia exercită următoarele atribuţii,
cu respectarea principiilor legalităţii, imparţialităţii, independenţei,
celerităţii, dreptului la apărare şi bunei administrări:
a) verifică declaraţiile de avere şi declaraţiile de
interese;
b) efectuează controlul depunerii la termen a
declaraţiilor de avere şi a declaraţiilor de interese de către persoanele
prevăzute de lege;
c) constată că între averea dobandită pe parcursul exercitării funcţiei şi
veniturile realizate în aceeaşi perioadă există o diferenţă vădită care nu
poate fi justificată şi sesizează instanţa competentă pentru stabilirea părţii
de avere dobandită sau a
bunului determinat dobandit cu
caracter ilicit, a cărui confiscare o solicită;
d) constată nerespectarea dispoziţiilor legale
privind conflictul de interese şi regimul incompatibilităţilor;
e) dispune clasarea sesizării, cand diferenţa între averea dobandită şi veniturile realizate nu este
vădită sau bunurile sunt justificate sau, după caz, cand nu se dovedeşte conflictul de interese ori starea de
incompatibilitate;
f) sesizează organul de urmărire penală dacă există
probe sau indicii temeinice privind săvarşirea unei fapte prevăzute de legea penală;
g) aplică sancţiunile şi ia măsurile prevăzute de lege
în competenţa sa sau, după caz, sesizează autorităţile ori instituţiile
competente în vederea luării măsurilor şi aplicării sancţiunilor prevăzute de
lege;
h) elaborează studii, analize, întocmeşte statistici
anuale privind declaraţiile de avere, declaraţiile de interese, precum şi cu
privire la verificarea acestora, efectuată de către cei în drept, şi dezvoltă
relaţii de parteneriat cu persoanele care exercită demnităţile şi funcţiile
prevăzute de prezenta lege, inclusiv prin acordarea de servicii de asistenţă;
i) elaborează şi difuzează ghiduri practice sau alte
materiale în domeniu, întocmind propriile materiale în
acest sens, avand în vedere practica organelor judiciare.
Art. 14. - (1) în îndeplinirea atribuţiilor care îi
revin potrivit legii, Agenţia acţionează potrivit principiului independenţei
operaţionale.
(2) Agenţia este condusă de un preşedinte, ajutat de
un vicepreşedinte, numiţi în funcţie de către Senat, pe bază de concurs sau
examen, după caz, la propunerea Consiliului Naţional de Integritate.
(3) Potrivit principiului independenţei operaţionale,
preşedintele, vicepreşedintele şi inspectorii de integritate nu vor solicita
sau primi dispoziţii privind derularea verificărilor de la nicio autoritate
publică, instituţie sau persoană.
Art. 15. - (1) Finanţarea cheltuielilor curente şi de
capital ale Agenţiei se asigură integral de la bugetul de stat. Proiectul de
buget se întocmeşte de preşedintele Agenţiei, cu avizul Ministerului Economiei
şi Finanţelor, şi se înaintează Guvernului, pentru a fi inclus distinct în
proiectul bugetului de stat supus aprobării prin lege.
(2) Preşedintele Agenţiei are
calitatea de ordonator principal de credite.
(3) Numărul maxim de posturi pentru Agenţie este de
200, putand fi modificat prin
legea bugetului de stat, la propunerea preşedintelui Agenţiei.
(4) Structura organizatorică a Agenţiei, atribuţiile,
sarcinile şi răspunderile personalului din aparatul propriu al Agenţiei se
stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare, aprobat prin ordin al
preşedintelui Agenţiei.
Art. 16. - (1) In vederea desfăşurării activităţii în
condiţii de profesionalism, cu respectarea principiilor imparţialităţii,
independenţei, celerităţii şi bunei administrări, repartizarea cauzelor se face
în mod aleatoriu, în sistem informatizat, de către conducerea Agenţiei.
(2) Redistribuirea cauzelor repartizate inspectorilor de integritate se poate face numai în
următoarele cazuri:
a) imposibilitatea de exercitare a atribuţiilor, timp
de cel puţin 20 de zile;
b) solicitarea motivată a inspectorului de
integritate căruia i-a fost repartizată lucrarea;
c) suspendarea din activitate,
în condiţiile legii;
d) incompatibilitate;
e) conflict de interese;
f) admiterea declaraţiei de abţinere sau a cererii de
recuzare a inspectorului de integritate;
g) lăsarea cauzei în nelucrare mai mult de 10 zile.
SECŢIUNEA a 2-a
Statutul personalului Agenţiei
Art. 17. - (1) Poate fi numită în funcţia de inspector
de integritate persoana care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 18 alin.
(2).
(2) Numirea inspectorilor de integritate se face pe
baza unui concurs sau examen, organizat potrivit
regulamentului aprobat prin hotărare a Consiliului Naţional de Integritate, la propunerea
preşedintelui Agenţiei, şi publicat în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, precum şi pe pagina de
internet a Agenţiei.
(3) Numirea inspectorului de
integritate, a celorlalţi funcţionari publici şi, respectiv, a personalului
contractual se face potrivit Legii nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor
publici, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de
bază pentru personalul contractual din sectorul bugetar, aprobată prin Legea
nr. 383/2001, cu modificările ulterioare, şi Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificările şi completările
ulterioare.
(4) Personalului Agenţiei îi este interzis să îşi
exprime public opinia cu privire la cauzele aflate pe rolul Agenţiei.
(5) Personalul Agenţiei are obligaţia de a nu divulga
datele sau informaţiile la care a avut acces decat în
condiţiile legii. Această obligaţie se menţine timp de
5 ani şi după încetarea activităţii, sub sancţiunea legii penale.
(6) Personalul Agenţiei răspunde civil, disciplinar,
contravenţional, administrativ şi penal, în condiţiile legii.
Art. 18. - (1) Preşedintele şi vicepreşedintele
Agenţiei sunt numiţi în funcţie de către Senat, pentru un mandat de 4 ani, care
nu poate fi reînnoit, în urma concursului organizat potrivit prezentei legi.
(2) Poate fi numită în funcţia de preşedinte sau de
vicepreşedinte al Agenţiei persoana care îndeplineşte cumulativ următoarele
condiţii:
a) este cetăţean roman;
b) are capacitate deplină de exerciţiu;
c) are studii superioare juridice sau economice
atestate în condiţiile legii;
d) nu face şi nici nu a făcut parte, în ultimii 3 ani,
din niciun partid politic, formaţiune sau alianţă politică;
e) nu a fost agent sau colaborator al serviciilor de
informaţii înainte de anul 1990, nu a fost şi nu este lucrător operativ,
inclusiv acoperit, informator sau colaborator al serviciilor de informaţii;
f) nu a fost condamnat pentru infracţiuni săvarşite cu intenţie, pentru care nu a
intervenit reabilitarea, şi care îl fac incompatibil cu funcţia de demnitate
publică, şi nu are cazier fiscal;
g) este apt din punct de vedere medical şi psihologic pentru exercitarea funcţiei.
(3) Dovada îndeplinirii condiţiilor prevăzute la
alin. (2) lit. d) şi e) se face pe baza declaraţiei pe propria răspundere,
autentificată de un notar public.
Art. 19. - (1) Consiliul Naţional de Integritate va
face publică declanşarea procedurii de selecţie a preşedintelui sau a
vicepreşedintelui prin publicarea unui anunţ pe pagina de internet a Agenţiei,
în cel puţin 3 ziare cu acoperire naţională şi în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a.
(2) Candidaturile însoţite de
actele doveditoare se depun, în termen de 30 de zile de la publicarea
anunţului, la compartimentul de resurse umane din cadrul Agenţiei.
Art. 20. - (1) In cel mult 10 zile de la expirarea
termenului de depunere a candidaturilor, Consiliul
Naţional de Integritate va verifica respectarea condiţiilor prevăzute la art.
18 alin. (2) şi va efectua selecţia dosarelor candidaţilor.
(2) In termen de 30 de zile de la terminarea
verificărilor, candidaţii care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 18
alin. (2) vor susţine un concurs.
Art. 21. - (1) Condiţiile şi procedura de desfăşurare a
concursului se stabilesc prin regulament.
(2) Regulamentul de desfăşurare a concursului sau
examenului se aprobă prin hotărare a Consiliului Naţional de Integritate şi se publică în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, şi pe pagina de internet a Agenţiei.
(3) Tematica de concurs şi componenţa comisiilor
pentru organizarea concursului, elaborarea subiectelor, corectarea lucrărilor
şi soluţionarea contestaţiilor se stabilesc prin hotărare a Consiliului Naţional de Integritate şi se publică pe pagina de
internet a Agenţiei.
(4) Concursul sau examenul constă într-o probă scrisă
şi în susţinerea unui interviu.
(5) Subiectele de concurs la proba scrisă se stabilesc pe baza tematicii de concurs, astfel încat să reflecte atat cunoştinţele de specialitate ale candidaţilor, cat şi calităţile de conducere şi
organizare. Subiectele se notează fiecare cu puncte de la 1 la 100.
(6) Pentru a fi declaraţi admişi, candidaţii trebuie
să obţină un punctaj minim de 70 de puncte la fiecare subiect.
(7) Contestaţiile se depun în termen de două zile de
la afişarea rezultatelor şi se soluţionează în termen de două zile de la
expirarea termenului de depunere.
(8) Candidaţii care au obţinut punctajul minim
prevăzut la alin. (6) vor susţine un interviu în faţa Consiliului Naţional de
Integritate.
(9) Rezultatele concursului sunt validate de
Consiliul Naţional de Integritate, în termen de 15 zile de la soluţionarea
contestaţiilor.
(10) La solicitarea comisiei de organizare a
concursului şi pană la
validarea rezultatelor concursului sau examenului, Consiliul Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii verifică şi comunică acesteia apartenenţa sau
colaborarea candidaţilor cu serviciile de informaţii înainte de anul 1990.
Rezultatele verificărilor se ataşează la dosarul candidatului.
Art. 22. - Numirea în funcţie a candidaţilor admişi se
face de către Senat, în termen de 15 zile de la validarea rezultatelor
concursului, potrivit regulamentului.
Art. 23. - (1) Inainte de începerea exercitării
funcţiei, preşedintele şi vicepreşedintele Agenţiei depun în faţa Senatului
următorul jurămant: „Jur să
respect Constituţia şi legile ţării, să apăr drepturile şi libertăţile
fundamentale ale persoanei, să-mi îndeplinesc atribuţiile cu onoare, conştiinţă
şi fără părtinire. Aşa să-mi ajute Dumnezeu!" sau, după caz, rostesc
următoarea formulă: „Mă oblig să respect Constituţia şi legile ţării, să apăr
drepturile şi libertăţile fundamentale ale persoanei, să-mi îndeplinesc
atribuţiile cu onoare, conştiinţă şi fără părtinire." Referirea la
divinitate nu este obligatorie.
(2) Refuzul depunerii jurămantului sau al rostirii formulei atrage nulitatea numirii în
funcţie.
Art. 24. - Preşedintele şi vicepreşedintele Agenţiei
pot fi eliberaţi din funcţie în următoarele situaţii:
a) demisie;
b) incapacitate managerială, constatată potrivit
prevederilor art. 25 alin. (2);
c) condamnarea definitivă pentru săvarşirea unei infracţiuni;
d) cand se constată
nerespectarea dispoziţiilor legale privind conflictul de interese, regimul
incompatibilităţilor sau cand
se dispune confiscarea unei părţi din avere ori a unui bun determinat;
e) neîndeplinirea oricăreia dintre condiţiile
prevăzute la art. 18 alin. (2).
Art. 25. - (1) In situaţiile prevăzute la art. 24,
Senatul dispune, prin hotărare,
eliberarea din funcţie, la propunerea Consiliului Naţional de Integritate.
(2) Constatarea situaţiei prevăzute la art. 24 lit.
b) se face de către Consiliul Naţional de Integritate, dacă aceasta rezultă din
concluziile raportului anual de audit extern independent, întocmit în
conformitate cu dispoziţiile prezentei legi.
(3) Constatarea situaţiilor prevăzute la art. 24 lit.
c) şi e) se face de către Consiliul Naţional de Integritate, din oficiu sau la
sesizarea oricărei persoane.
Art. 26. - Funcţiile de preşedinte şi vicepreşedinte
ale Agenţiei sunt incompatibile cu orice altă funcţie publică sau privată, cu
excepţia funcţiilor sau activităţilor exclusiv didactice din învăţămantul superior.
Art. 27. - (1) Principalele atribuţii ale preşedintelui
Agenţiei sunt următoarele:
a) organizează, coordonează, conduce şi controlează,
în limitele legii, activitatea curentă a Agenţiei;
b) aprobă statul de funcţii şi de personal;
c) numeşte, prin ordin,
personalul Agenţiei, în condiţiile legii;
d) exercită acţiunea disciplinară împotriva
personalului din subordine;
e) asigură publicarea raportului anual de activitate
a Agenţiei şi a auditului extern independent pe pagina de internet a Agenţiei;
f) reprezintă instituţia în raporturile cu orice altă
instituţie publică sau privată ori persoană fizică;
g) aprobă strategia Agenţiei privind activitatea de
control al averilor şi de verificare a conflictelor de interese. Strategia se
întocmeşte anual, avand în
vedere şi concluziile raportului de audit extern independent;
h) emite ordine şi instrucţiuni;
i) îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute de lege.
(2) Vicepreşedintele Agenţiei exercită atribuţiile
prevăzute de prezenta lege ori încredinţate de preşedintele Agenţiei.
Atribuţiile prevăzute la alin. (1) lit. b) şi g) pot fi exercitate numai de
preşedintele Agenţiei.
(3) Preşedintele şi vicepreşedintele Agenţiei nu
îndeplinesc atribuţii operative în domeniul controlului averilor sau
verificării conflictelor de interese.
Art. 28. - (1) Salarizarea şi celelalte drepturi ale
personalului Agenţiei se stabilesc ţinandu-se seama de importanţa, răspunderea, complexitatea şi riscurile
activităţii desfăşurate, de interdicţiile şi incompatibilităţile prevăzute de
lege, urmărindu-se garantarea independenţei şi a autonomiei acestuia, potrivit
legii.
(2) Preşedintele şi vicepreşedintele Agenţiei sunt
salarizaţi potrivit pct. II „Salarii
de bază pentru funcţii de conducere şi de execuţie de specialitate specifice
serviciilor Parlamentului, Administraţiei Prezidenţiale, Guvernului, Inaltei
Curţi de Casaţie şi Justiţie, Parchetului de pe langă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Curţii Constituţionale,
Consiliului LegiSIativ, Consiliului Concurenţei, Avocatului Poporului, Curţii de Conturi şi Consiliului
Naţional al Audiovizualului", lit. A „Funcţii de conducere
specifice", respectiv, „Şef departament, director general", din anexa
nr. I b „Administraţia
publică centrală de specialitate" la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul
contractual din sectorul bugetar, aprobată prin Legea nr. 383/2001, cu
modificările şi completările ulterioare.
(3) Nivelul salariilor de bază pentru funcţiile de
inspector de integritate sunt cele prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezenta lege.
(4) Inspectorii de integritate beneficiază, pentru
activitatea desfăşurată, de un spor de confidenţialitate de 10%, calculat la
salariul de bază.
(5) Salariile de bază ale înalţilor funcţionari
publici, ale funcţionarilor publici şi ale personalului contractual din cadrul
Agenţiei sunt cele prevăzute pentru aceleaşi categorii de personal din aparatul
Guvernului, majorate cu 10%.
(6) Inspectorii de
integritate, înalţii funcţionari publici, funcţionarii publici şi personalul
contractual din cadrul Agenţiei beneficiază, pe langă salariile de bază, de sporuri, premii şi celelalte drepturi,
inclusiv de indemnizaţie de conducere, după caz, reglementate de lege pentru
categoria respectivă de personal, aplicabile personalului din aparatul
Guvernului.
Art. 29. - (1) Paza sediilor Agenţiei, a bunurilor şi a
valorilor aparţinand acestora,
supravegherea accesului şi menţinerea ordinii interioare necesare desfăşurării
normale a activităţii în aceste sedii se asigură, în mod gratuit, de către
Jandarmeria Romană, prin
structurile sale specializate.
(2) Efectivele de jandarmi şi fondurile necesare
asigurării pazei şi protecţiei obiectivelor şi personalului Agenţiei se
stabilesc prin hotărare a
Guvernului, la propunerea preşedintelui Agenţiei. Instituirea pazei cu efective
de jandarmi se va realiza numai în măsura în care se vor suplimenta efectivele
şi fondurile financiare necesare prestării acestui serviciu. Modul de utilizare
a personalului jandarmeriei pentru asigurarea pazei şi protecţiei obiectivelor
şi personalului Agenţiei se stabilesc prin protocol încheiat între Ministerul
Internelor şi Reformei Administrative şi Agenţie.
Art. 30. - (1) Arestarea preventivă
sau punerea în mişcare a acţiunii penale împotriva preşedintelui şi
vicepreşedintelui Agenţiei sau a unui inspector de integritate al Agenţiei
atrage suspendarea de drept din funcţia pe care acesta o deţine.
(2) In termen de 24 de ore de la data la care s-au dispus măsurile prevăzute la alin. (1) procurorul
sau, după caz, judecătorul comunică soluţia dispusă Agenţiei şi, după caz,
Consiliului Naţional de Integritate.
(3) Suspendarea din funcţie se constată de Consiliul
Naţional de Integritate pentru preşedintele şi vicepreşedintele Agenţiei şi,
respectiv, de preşedintele Agenţiei pentru personalul din subordine. Aceasta se
comunică persoanei în cauză.
(4) Dacă preşedintele şi vicepreşedintele Agenţiei
sunt suspendaţi din funcţie, Consiliul Naţional de Integritate deleagă
atribuţiile de conducere unui inspector de integritate. Interimatul încetează
la data revenirii în funcţie a titularilor sau la data numirii altor persoane.
(5) Dacă se dispune scoaterea de sub urmărire penală
ori încetarea urmăririi penale, achitarea sau încetarea procesului penal prin
hotărare definitivă,
suspendarea încetează, iar persoana respectivă va fi reintegrată în funcţia
deţinută anterior şi îi vor fi achitate drepturile salariale aferente perioadei
de suspendare.
Art. 31. - (1) Evaluarea
calităţii managementului Agenţiei se face anual, printr-un audit extern
independent.
(2) Finanţarea auditului prevăzut la alin. (1) se face
din bugetul Agenţiei. Selectarea entităţii care va efectua auditul se face cu
respectarea prevederilor legale privind achiziţiile publice.
(3) La procedura de achiziţie publică nu pot
participa entităţi din sectorul public sau entităţi din sectorul privat la care
statul este acţionar.
Art. 32. - (1) Raportul de audit se întocmeşte în
primele 3 luni ale anului şi cuprinde, în mod obligatoriu, recomandări privind
modul de îndeplinire a atribuţiilor manageriale, organizarea eficientă,
comportamentul şi comunicarea, asumarea responsabilităţilor de către conducerea
Agenţiei, precum şi recomandări privind necesitatea de reducere sau, după caz,
de suplimentare a posturilor Agenţiei.
(2) In termen de maximum 5 zile de la primirea raportului
de audit preşedintele Agenţiei procedează la comunicarea acestuia Consiliului
Naţional de Integritate.
CAPITOLUL IV
Consiliul Naţional de Integritate
Art. 33. - Consiliul Naţional de Integritate, denumit
în continuare Consiliul, este organismul reprezentativ, aflat sub control parlamentar
exercitat de Senat, cu activitate nepermanentă, care îndeplineşte atribuţiile
prevăzute de prezenta lege.
Art. 34. - (1) Consiliul este numit de Senat şi este
format dintr-un număr de membri desemnaţi după cum urmează:
a) cate un membru desemnat de
către fiecare grup parlamentar din Senat, plus grupul minorităţilor naţionale
din Camera Deputaţilor;
b) un reprezentant al Ministerului Justiţiei şi un
reprezentant al Ministerului Economiei şi Finanţelor;
c) un reprezentant al Uniunii Naţionale a Consiliilor
Judeţene din Romania, desemnat
de adunarea generală, potrivit statutului;
d) un reprezentant al Asociaţiei Municipiilor din Romania, desemnat de adunarea generală,
potrivit statutului;
e) un reprezentant al Asociaţiei Oraşelor din Romania, desemnat de adunarea generală,
potrivit statutului;
f) un reprezentant al Asociaţiei Comunelor din Romania, desemnat de
adunarea generală, potrivit statutului;
g) un reprezentant al înalţilor funcţionari publici şi
un reprezentant al funcţionarilor publici, desemnaţi de Agenţia Naţională a
Funcţionarilor Publici;
h) un reprezentant desemnat de
comun acord de asociaţiile magistraţilor, legal constituite;
i) un reprezentant desemnat de organizaţiile societăţii
civile legal constituite, cu activitate în domeniul drepturilor omului, juridic
sau economico-financiar.
(2) Autorităţile, instituţiile şi structurile
prevăzute la alin. (1) vor desemna, în mod corespunzător, cate un supleant.
(3) Şedinţa de constituire a Consiliului este legală
dacă participă cel puţin majoritatea membrilor săi.
Art. 35. - Preşedintele Consiliului este ales prin vot
secret, cu majoritate simplă, dintre membrii Consiliului.
Art. 36. - (1) Mandatul membrilor Consiliului este de 3
ani şi poate fi reînnoit o singură dată.
(2) Mandatul de membru al Consiliului încetează la
data desemnării noilor membri, cu respectarea
prevederilor alin. (1).
(3) In cazul persoanelor prevăzute la art. 34 alin.
(1) lit. a)-f), mandatul de membru încetează şi la pjerderea calităţii în
considerarea căreia au fost desemnate. In acest caz va fi desemnat un nou
membru, potrivit prevederilor art. 34.
(4) Intre a 90-a zi şi a 30-a zi înaintea expirării
mandatului Consiliului, se vor desemna membrii viitorului Consiliu.
Art. 37. - (1) Şedinţele Consiliului sunt publice. (2)
Consiliul are următoarele atribuţii:
a) propune Senatului numirea şi revocarea din funcţie
a preşedintelui şi vicepreşedintelui Agenţiei;
b) constată suspendarea din funcţie a preşedintelui
şi vicepreşedintelui Agenţiei;
c) aprobă regulamentul de desfăşurare a concursului
sau examenului pentru numirea în funcţie a preşedintelui şi vicepreşedintelui
Agenţiei, precum şi tematica de concurs şi componenţa comisiilor pentru
organizarea concursului sau examenului, elaborarea subiectelor, corectarea
lucrărilor şi soluţionarea contestaţiilor, adoptand hotărari în acest sens;
d) analizează informările pe
care i le prezintă trimestrial preşedintele Agenţiei referitor la activitatea
acesteia;
e) formulează recomandări referitoare la strategia şi
activitatea Agenţiei privind activitatea de verificare a averilor şi a
conflictelor de interese;
f) analizează raportul anual de audit prevăzut la art.
32;
g) înaintează Senatului, anual, un raport despre
activitatea Agenţiei.
Art. 38. - (1) Consiliul se reuneşte trimestrial sau
ori de cate ori este necesar.
(2) Convocarea Consiliului se
face de preşedintele Consiliului sau de un număr de membri care reprezintă cel
puţin un sfert din totalul membrilor săi.
(3) Consiliul lucrează în prezenţa a cel puţin două
treimi din numărul membrilor săi şi adoptă hotărari cu votul majorităţii simple a membrilor prezenţi.
(4) Secretariatul Consiliului este asigurat de
personalul desemnat din cadrul Agenţiei.
(5) Lucrările Consiliului se desfăşoară, de regulă,
la sediul Agenţiei.
CAPITOLUL V
Declararea averilor şi a intereselor
Art. 39. - (1) Următoarele
categorii de persoane au obligaţia declarării averii şi a intereselor:
1. Preşedintele Romaniei;
2. consilierii prezidenţiali şi consilierii de stat;
3. deputaţii şi senatorii;
4. membrii Guvernului, secretarii de stat,
subsecretarii de stat, asimilaţii acestora, precum şi
consilierii de stat din aparatul de lucru al primului-ministru;
5. membrii Consiliului Superior al Magistraturii;
6. judecătorii, procurorii, magistraţii-asistenţi,
asimilaţi acestora, precum şi asistenţii judiciari;
7. personalul auxiliar de
specialitate din cadrul instanţelor judecătoreşti şi parchetelor;
8. judecătorii Curţii Constituţionale;
9. membrii Curţii de Conturi şi personalul Curţii de
Conturi;
10. preşedintele Consiliului LegiSIativ şi preşedinţii de secţie;
11. Avocatul Poporului şi adjuncţii săi;
12. preşedintele şi vicepreşedintele Autorităţii
Naţionale de Supraveghere a Prelucării Datelor cu Caracter Personal;
13. membrii Consiliului Concurenţei;
14. membrii Colegiului Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii;
15. membrii Comisiei Naţionale a Valorilor
Mobiliare;
16. membrii Consiliului Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor;
17. membrii Consiliului Comisiei de Supraveghere a
Sistemului de Pensii Private;
18. membrii Consiliului
Naţional pentru Combaterea Discriminării;
19. membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului;
20. membrii consiliilor de administraţie şi ai
comitetelor directoare ale Societăţii Romane de Radiodifuziune şi Societăţii Romane
de Televiziune;
21. membrii Consiliului Naţional de Integritate,
precum şi preşedintele şi vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Integritate;
22. directorul general şi membrii consiliului
director al Agenţiei Naţionale de Presă - ROMPRES;
23. directorul Serviciului Roman de Informaţii, prim-adjunctul şi adjuncţii săi;
24. directorul Serviciului de Informaţii Externe şi
adjuncţii săi;
25. personalul diplomatic şi consular;
26. directorul Serviciului de Protecţie şi Pază,
prim-adjunctul şi adjunctul său;
27. directorul Serviciului de
Telecomunicaţii Speciale, prim-adjunctul şi adjuncţii săi;
28. aleşii locali;
29. persoanele cu funcţii de conducere şi de control,
precum şi funcţionarii publici, inclusiv cei cu statut special, care îşi
desfăşoară activitatea în cadrul tuturor autorităţilor publice centrale ori
locale sau, după caz, în cadrul tuturor instituţiilor publice;
30. persoanele cu funcţii de conducere şi de control
din cadrul unităţilor sistemului de învăţămant de stat şi al unităţilor de stat din sistemul de sănătate
publică;
31. personalul încadrat la cabinetul demnitarului,
precum şi personalul încadrat la cancelaria prefectului;
32. membrii consiliilor de administraţie, ai
consiliilor de conducere sau ai consiliilor de supraveghere, precum şi
persoanele care deţin funcţii de conducere în cadrul regiilor autonome de
interes naţional sau local, companiilor şi societăţilor naţionale sau, după
caz, al societăţilor comerciale la care statul sau o autoritate a
administraţiei publice locale este acţionar majoritar
sau semnificativ;
33. guvernatorul, prim-viceguvernatorul,
viceguvernatorii, membrii consiliului de administraţie, angajaţii cu funcţii de
conducere ai Băncii Naţionale a Romaniei, precum şi personalul din conducerea băncilor la care statul
este acţionar majoritar sau semnificativ;
34. personalul instituţiilor publice implicate în
realizarea procesului de privatizare;
35. preşedinţii, vicepreşedinţii, secretarii şi
trezorierii federaţiilor şi confederaţiilor sindicale.
(2) Obligaţia privind declararea averii şi a
intereselor revine, în condiţiile prezentei legi, şi celorlalte categorii de
persoane, cu excepţia celor aparţinand cultelor religioase, care sunt numite în funcţie de Preşedintele
Romaniei, de Parlament, de Guvern sau de
primul-ministru.
Art. 40. - (1) Persoanele care candidează pentru
funcţiile de Preşedinte al Romaniei, deputat, senator, consilier judeţean, consilier local sau
primar sunt obligate să îşi declare averea şi interesele.
(2) Declaraţiile de avere şi de interese se depun la
Biroul Electoral Central sau, după caz, la biroul electoral de circumscripţie,
odată cu declaraţia de acceptare a candidaturii, în două exemplare. Biroul
Electoral Central şi biroul electoral de circumscripţie transmit un exemplar al
declaraţiilor de avere şi de interese la Agenţie, în termen de cel mult 48 de
ore de la depunere.
(3) Declaraţiile de avere şi de interese ale
candidaţilor pentru funcţia de Preşedinte al Romaniei se publică în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea a III-a, precum şi pe pagina de internet a
Agenţiei, în termen de 10 zile de la data depunerii sau primirii, după caz, şi
se menţin publicate pe această pagină.
(4) Declaraţiile de avere şi de interese ale
candidaţilor pentru funcţia de deputat, senator, consilier judeţean, consilier
local sau primar se publică pe pagina de internet a Agenţiei, în termen de 10
zile de la data primirii, şi se menţin publicate pe acestă pagină.
Art. 41. - (1) Declaraţiile de avere şi de interese
reprezintă acte personale şi irevocabile, putand fi rectificate numai în condiţiile prevăzute de prezenta lege.
(2) Declaraţia de avere se face în scris, pe proprie
răspundere, şi cuprinde bunurile proprii, bunurile comune şi cele deţinute în
indiviziune, precum şi cele ale copiilor aflaţi în întreţinere, potrivit art. 3
alin. (1) din Legea nr. 115/1996 pentru declararea şi controlul averii
demnitarilor, magistraţilor, a unor persoane cu funcţii de conducere şi de control şi a
funcţionarilor publici, precum şi prevederilor Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 14/2005 privind modificarea formularelor pentru declaraţia de
avere şi pentru declaraţia de interese, aprobată prin Legea nr. 158/2005, care
se aplică în mod corespunzător.
(3) Declaraţia de interese se face, în scris, pe
proprie răspundere şi cuprinde funcţiile şi activităţile, potrivit prevederilor
Legii nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în
exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri,
prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 14/2005.
Art. 42. - (1) Declaraţiile de avere şi de interese se
depun în termen de 15 zile de la data numirii sau alegerii în funcţie ori de la
data începerii activităţii.
(2) Persoanele prevăzute de lege au obligaţia să
depună sau să actualizeze declaraţiile de avere şi de interese anual, cel mai tarziu la data de 31 mai, pentru anul fiscal anterior.
(3) In termen de cel mult 15 zile de la data încheierii
mandatului sau a încetării activităţii, persoanele
prevăzute de lege au obligaţia să depună o nouă declaraţie de avere şi
declaraţie de interese.
(4) In termen de 15 zile de la data intrării în
vigoare a prezentei legi, persoanele care nu aveau obligaţia de a depune
declaraţia de avere şi declaraţia de interese, pentru care legea stabileşte
această obligaţie, trebuie să depună aceste declaraţii, potrivit legii.
CAPITOLUL VI
Verificarea averilor, a conflictelor de interese şi
a incompatibilităţilor
Art. 43. - (1) Agenţia începe
verificarea averilor şi a conflictelor de interese, precum şi a incompatibilităţilor, dacă în urma
verificării prealabile rezultă probe sau indicii temeinice referitoare la
încălcarea prevederilor legale.
(2) Caracterul licit al dobandirii averii se prezumă. Inspectorul de integritate trebuie să
dovedească caracterul ilicit al părţii de avere dobandite sau al bunului a cărui confiscare o solicită.
(3) Dispoziţiile privind definiţia conflictului de
interese, precum şi obligaţiile ce decurg pentru persoanele supuse
dispoziţiilor legale privind conflictele de interese sunt cele cuprinse în
Constituţie, în Legea nr. 161/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
precum şi în alte acte normative.
(4) Dispoziţiile art. 72 din cap. II, titlul IV al Legii nr. 161/2003 se
aplică şi persoanelor prevăzute la art. 39 alin. (1) pct. 5-26 şi 28, cu excepţia
funcţionarilor publici, pct. 29-33 şi alin. (2).
(5) Dispoziţiile prezentei legi privind regimul
incompatibilităţilor se completează cu prevederile Legii nr. 161/2003, cu
modificările şi completările ulterioare.
Art. 44. - (1) Agenţia întocmeşte un act de constatare
dacă, în urma probelor aflate la dosar, rezultă că:
a) între averea dobandită pe
parcursul exercitării funcţiei şi veniturile realizate în aceeaşi perioadă sunt
diferenţe vădite, iar dobandirea
unei cote-părţi din avere sau a anumitor bunuri determinate nu este licită,
cauza trimiţandu-se instanţei
competente, care poate dispune confiscarea unei părţi din averea dobandită sau unui bun
determinat;
b) una dintre persoanele supuse dispoziţiilor legale
privind conflictele de interese a emis un act administrativ, a încheiat un act
juridic, a luat o decizie sau a participat la luarea unei decizii, cu
încălcarea obligaţiilor legale privind conflictul de
interese;
c) una dintre persoanele prevăzute de lege se află în
stare de incompatibilitate;
d) persoana verificată nu a acţionat cu încălcarea
obligaţiilor legale privind averile nejustificate, conflictul de interese sau
regimul incompatibilităţiior.
(2) Inspectorul de integritate comunică persoanei
verificate actul de constatare, în termen de cel mult 5 zile de la data
adoptării.
(3) Agenţia sesizează organul de urmărire penală sau
organul fiscal competent dacă există probe sau indicii temeinice privind săvarşirea unei fapte prevăzute de legea
penală. Verificarea efectuată de inspectorul de integritate se suspendă pană la soluţionarea cauzei de către organul
judiciar, potrivit legii. In acest caz, termenul de prescripţie a răspunderii
disciplinare se suspendă pană
la reluarea verificării de către Agenţie. Sesizarea organului fiscal competent
se face în vederea stabilirii obligaţiilor fiscale, potrivit legii.
Art. 45. - (1) In cazul unui conflict de interese, toate
actele juridice sau administrative încheiate direct
sau prin persoane interpuse, cu încălcarea dispoziţiilor legale privind
conflictul de interese, sunt lovite de nulitate absolută.
(2) Acţiunea în constatarea nulităţii absolute a
actelor juridice sau administrative încheiate cu încălcarea obligaţiilor legale
privind conflictul de interese poate fi introdusă de Agenţie chiar dacă
persoana în cauză nu mai deţine acea funcţie.
(3) Instanţa va dispune motivat constatarea nulităţii
absolute şi anularea beneficiilor patrimoniale.
Art. 46. - (1) Pentru soluţionarea cererii de
confiscare a unei părţi din avere sau a unui bun determinat, în termen de 15
zile de la data comunicării actului de constatare Agenţia trimite dosarul
curţii de apel, secţia de contencios administrativ şi fiscal, în a cărei
circumscripţie locuieşte persoana verificată. Acţiunea este scutită de taxă de
timbru. Pentru Preşedintele Romaniei, primul-ministru, membrii Guvernului, secretarul general al
Guvernului, senatori şi deputaţi, judecătorii Inaltei Curţi de Casaţie şi
Justiţie, judecătorii curţilor de apel şi procurorii parchetelor de pe langă aceste instanţe, procurorii Direcţiei
Naţionale Anticorupţie, membrii Consiliului Superior al Magistraturii, membrii
Curţii de Conturi şi judecătorii Curţii Constituţionale, precum şi conducătorii
autorităţilor publice numiţi de Preşedintele Romaniei, Parlament sau de primul-ministru, aflaţi în funcţie,
competenţa de judecată aparţine Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, Secţia de
contencios administrativ şi fiscal, care judecă în complet de 3 judecători.
Dispoziţiile art. 16-20, art. 23-34 şi art. 38 din Legea nr. 115/1996, cu
modificările şi completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător.
(2) In termen de 15 zile de la data comunicării
actului de constatare a conflictului de interese sau a stării de
incompatibilitate, persoana verificată poate face contestaţie la curtea de
apel, secţia de contencios administrativ şi fiscal, în a cărei circumscripţie
locuieşte. Acţiunea este scutită de taxă de timbru. Prevederile Legii
contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările ulterioare, se
aplică în mod corespunzător.
(3) Constatarea conflictului de interese sau a stării
de incompatibilitate rămane
definitivă la expirarea termenului prevăzut la alin. (1), în cazul în care nu a
fost formulată contestaţia,
sau la data rămanerii
irevocabile a hotărarii judecătoreşti
ca urmare a judecării contestaţiei.
Art. 47. - (1) Fapta persoanei cu privire la care s-a
constatat că a emis un act administrativ, a încheiat un act juridic, a luat o
decizie sau a participat la luarea unei decizii cu încălcarea obligaţiilor
legale privind conflictul de interese constituie abatere disciplinară şi se
sancţionează potrivit reglementării aplicabile demnităţii, funcţiei sau
activităţii respective.
(2) Persoana eliberată sau destituită din funcţie
este decăzută din dreptul de a mai exercita o funcţie sau o demnitate publică
dintre cele prevăzute la art. 39, cu excepţia celor elective, pe o perioadă de
pană la 3 ani de la data
eliberării sau destituirii din funcţia sau demnitatea publică respectivă.
Interdicţia se dispune ca sancţiune complementară, prin hotărare judecătorească definitivă şi
irevocabilă, în cazul confiscării unei părţi din averea dobandită sau a unui bun determinat ori în cazul conflictelor de interese.
(3) Fapta persoanei cu privire la care s-a constatat
starea de incompatibilitate constituie temei pentru eliberarea din funcţie sau,
după caz, constituie abatere disciplinară şi se sancţionează potrivit
reglementării aplicabile demnităţii, funcţiei sau activităţii respective.
(4) Dacă persoana cercetată nu mai ocupă o funcţie
sau o demnitate publică dintre cele prevăzute la art. 39 la data rămanerii definitive a actului de constatare,
aceasta este decăzută din dreptul de a mai ocupa o funcţie sau o demnitate
publică dintre cele prevăzute de lege, cu excepţia celor elective, pe o
perioadă de 3 ani de la data rămanerii definitive a actului de constatare. Interdicţia se dispune ca
sancţiune complementară, prin hotărare judecătorească definitivă şi irevocabilă, în cazul confiscării
unei părţi din averea dobandită
sau a unui bun determinat ori în cazul conflictelor de interese.
Art. 48. - (1) Actul rămas definitiv potrivit
prevederilor art. 46 alin. (3), prin care se constată caracterul ilicit al
averii sau al unei părţi a acesteia sau prin care se constată conflictul de
interese ori starea de incompatibilitate, se publică pe pagina de internet a
Agenţiei şi se comunică, în termen de 10 zile, organelor care aplică sancţiuni
disciplinare sau care dispun revocarea, destituirea sau eliberarea din funcţie,
precum şi organelor fiscale competente.
(2) Agenţia va comunica, de asemenea, actul de
constatare, după cum urmează:
a) pentru Preşedintele Romaniei şi pentru primul-ministru -
Parlamentului;
b) pentru ceilalţi membri ai Guvernului -
primului-ministru, care propune Preşedintelui Romaniei eliberarea din funcţie, potrivit Legii nr. 90/2001 privind
organizarea şi funcţionarea Guvernului Romaniei şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare;
c) pentru secretarii de stat, subsecretarii de stat,
precum şi pentru asimilaţii acestora - primului-ministru, care poate dispune
eliberarea din funcţie;
d) pentru senatori şi deputaţi - Camerei din care face
parte parlamentarul, care va aplica sancţiunile disciplinare potrivit legii şi
regulamentului Camerei respective;
e) pentru judecători, procurori, membrii Consiliului
Superior al Magistraturii şi magistraţi-asistenţi - Consiliului Superior al
Magistraturii, care va aplica o sancţiune disciplinară;
f) pentru judecătorii Curţii Constituţionale - Curţii
Constituţionale, care va aplica o sancţiune disciplinară;
g) pentru membrii Curţii de Conturi, Avocatul
Poporului şi adjuncţii săi - Parlamentului;
h) pentru aleşii locali, cu excepţia primarilor -
consiliului local sau, după caz, consiliului judeţean, care va aplica o
sancţiune disciplinară, potrivit legii;
i) pentru primari - consiliului local;
j) pentru funcţionarii publici - comisiei de disciplină
sau consiliului de disciplină, care propune autorităţii prevăzute de lege
aplicarea unei sancţiuni, potrivit legii;
k) pentru celelalte persoane prevăzute la art. 39 -
comisiilor de disciplină, autorităţii ori instituţiei competente, care vor
aplica o sancţiune disciplinară, potrivit legii.
(3) Sancţiunea disciplinată se dispune şi în cazul în
care actul de constatare al Agenţiei a fost comunicat şi organelor de urmărire
penală, potrivit alin. (2).
(4) Prin derogare de la dispoziţiile legilor speciale
care reglementează răspunderea disciplinară, sancţiunea poate fi aplicată în
termen de cel mult 6 luni de la data rămanerii
definitive a actului de constatare, potrivit prevederilor art. 46.
CAPITOLUL VII
Alte sancţiuni
Art. 49. - (1) Nerespectarea dispoziţiilor art. 6 se
sancţionează cu amendă de 200 lei pentru fiecare zi de întarziere. Sesizarea instanţei se face de
către inspectorul de integritate din cadrul Agenţiei.
(2) Instanţa competentă să decidă aplicarea amenzii
prevăzute la alin. (1) este judecătoria în a cărei circumscripţie se află
sediul persoanei juridice sancţionate. Judecata se face de urgenţă şi cu precădere,
cu citarea părţilor.
(3) Hotărarea instanţei prin care se aplică amenda este supusă recursului, în
termen de 10 zile de la pronunţare, pentru cei prezenţi, şi de la comunicare,
pentru cei absenţi.
Art. 50. - (1) Fapta persoanelor care, cu intenţie,
depun declaraţii de avere care nu corespund adevărului constituie infracţiunea
de fals în declaraţii şi se pedepseşte potrivit Codului penal.
(2) Fapta celui care, cu
ştiinţă, în sesizarea adresată Agenţiei face afirmaţii mincinoase sau produce
ori ticluieşte probe mincinoase cu privire la caracterul ilicit sau
nejustificat al averii unei persoane constituie infracţiunea de denunţare
calomnioasă şi se pedepseşte potrivit Codului penal.
Art. 51. - (1) Fapta uneia dintre persoanele prevăzute
de lege care, cu intenţie, depune o declaraţie de interese care nu corespunde
adevărului constituie infracţiunea de fals în declaraţii şi se pedepseşte
potrivit Codului penal.
(2) Fapta celui care, cu ştiinţă, în sesizarea adresată
Agenţiei face afirmaţii mincinoase sau produce ori ticluieşte probe cu privire
la existenţa conflictului de interese al unei persoane supuse dispoziţiilor
legale privind conflictele de interese constituie infracţiunea de denunţare
calomnioasă şi se pedepseşte potrivit Codului penal.
Art. 52. - (1) Nedepunerea declaraţiei de avere în
termenele prevăzute de lege constituie contravenţie şi se sancţionează cu
amendă de la 100 lei la 500 lei şi declanşarea din oficiu a procedurii de
control.
(2) Nerespectarea obligaţiilor prevăzute de lege de
către persoanele desemnate potrivit prevederilor art. 9 constituie contravenţie
şi se sancţionează cu amendă de la 100 lei la 500 lei. Aceeaşi sancţiune se
aplică şi conducătorului entităţii
respective dacă acesta nu îndeplineşte obligaţiile prevăzute de prezenta lege.
Art. 53. - (1) Neaplicarea sancţiunii disciplinare sau
neconstatarea încetării funcţiei publice, după caz, atunci cand actul de constatare a rămas definitiv
constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 100 lei la 500 lei.
(2) Constatarea şi aplicarea sancţiunii amenzii se fac
de către persoanele împuternicite din cadrul Agenţiei. Impotriva actelor de
sancţionare se poate face contestaţie în condiţiile Legii nr. 554/2004, cu
modificările ulterioare.
Art. 54. - Dispoziţiile prezentei legi se completează
cu dispoziţiile Legii nr. 115/1996, cu modificările şi completările ulterioare,
ale Legii nr. 188/1999, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, ale Legii nr. 53/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
ale Codului de procedură civilă, ale Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr.
554/2004, cu modificările ulterioare, precum şi cu dispoziţiile altor acte
normative, dacă acestea nu sunt contrare prezentei legi.
CAPITOLUL VIII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 55. - In cel mult 30 de
zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, potrivit art. 59 alin.
(1) lit. b), documentele din arhiva aflată la comisiile prevăzute de Legea nr.
115/1996, cu modificările şi completările ulterioare, se predau, pe bază de
proces-verbal, Agenţiei. Cauzele în care verificările sunt în curs vor fi
soluţionate în continuare de către comisiile de cercetare a averilor, potrivit
Legii nr. 115/1996, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 56. - Pentru primul concurs de ocupare a funcţiilor de preşedinte şi vicepreşedinte ai Agenţiei,
documentele se depun la Consiliu.
Art. 57. - In termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei legi, persoanele desemnate potrivit art. 9 vor asigura
implementarea prevederilor prezentei legi şi vor introduce în regulamentele de
ordine interioară prevederi detaliate privitoare la declararea averii,
declararea intereselor şi a incompatibilităţilor, adaptate specificului
respectivei instituţii, care vor fi aduse la cunoştinţă tuturor angajaţilor
împreună cu prevederile prezentei legi.
Art. 58. - Amenzile aplicate în temeiul prezentei legi
se constituie venit la bugetul de stat.
Art. 59. - (1) Prezenta lege intră în vigoare:
a) la 3 zile de la publicarea în Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, în ceea ce priveşte cap. III şi IV, referitoare la Agenţia Naţională de Integritate şi la Consiliul
Naţional de Integritate;
b) la 6 luni de la publicarea în Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, în ceea ce priveste cap. I, II si cap. V-VII.
(2) Consiliul Naţional de Integritate va fi desemnat
în termen de cel mult 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi,
potrivit alin. 1 lit. a).
(3) Preşedintele şi vicepreşedintele Agenţiei vor fi
numiţi de către Senat, în condiţiile prezentei legi.
(4) Agenţia va funcţiona cu un număr maxim de 25 de
posturi pană la data cand devine operaţională, cu încadrarea în
termenul prevăzut la alin. (1). Pană la numirea preşedintelui Agenţiei, potrivit alin. (3),
Ministerul Economiei şi Finanţelor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Internelor
şi Reformei Administrative, Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse,
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, Garda Financiară şi Agenţia
Naţională a Funcţionarilor Publici vor detaşa persoane care vor desfăşura
operaţiuni legate de înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei. La data
la care Agenţia devine operaţională, aceste persoane pot opta, cu acordul
preşedintelui Agenţiei, pentru desfăşurarea activităţii în cadrul Agenţiei,
prin transfer, potrivit legii.
(5) Instituţiile prevăzute la alin. (4) vor desemna
personalul detaşat, după cum urmează:
a) Ministerul Economiei şi Finanţelor - 4 persoane;
b) Ministerul Justiţiei - 3 persoane;
c) Ministerul Internelor şi Reformei Administrative - 5 persoane;
d) Ministerul Muncii, Familiei şi Egalităţii de Şanse
- 4 persoane;
e) Agenţia Naţională de Administrare Fiscală - 3
persoane;
f) Garda Financiară - 3 persoane;
g) Agenţia Naţională a Funcţionarilor Publici - 3
persoane.
(6) In vederea respectării
dispoziţiilor alin. (2) -(5), Guvernul alocă resursele financiare, materiale şi
logistice în vederea funcţionării Agenţiei, în termen de cel mult 20 de zile de
la intrarea în vigoare a prezentei legi, potrivit alin. (1) lit. a). In acelaşi
termen, Guvernul şi autorităţile administraţiei publice locale vor lua măsuri pentru
asigurarea sediului Agenţiei.
(7) Prima evaluare a activităţii Agenţiei se va face
începand cu mandatul
preşedintelui, numit potrivit art. 22.
Art. 60. - (1) La data intrării
în vigoare a prezentei legi, potrivit art. 59 alin. (1) lit. b), se abrogă:
a) art. 1, 2, art. 3 alin. (2) şi (3), art. 4, 5,
art. 6 alin. (3) şi (4), art. 61, 8, 9, 11-13, art. 14 alin. (1), art. 16 alin. (2), art. 21, 22,
35 şi 36 din Legea nr. 115/1996 pentru declararea şi controlul averii
demnitarilor, magistraţilor, a unor persoane cu funcţii de conducere şi de
control şi a funcţionarilor publici, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 263 din 28 octombrie 1996, cu modificările şi completările ulterioare;
b) cap. I „Dispoziţii
generale", alin. (3) -(7) ale art. 73, art. 74, alin. (3) şi (4) ale art.
76 din cap. II „Conflictul de
interese" şi art. 112 şi 113 din cap. VI „Dispoziţii comune" din titlul IV
„Conflictul de interese şi regimul
incompatibilităţilor în exercitarea demnităţilor publice şi funcţiilor
publice" al cărţii I „Reglementări
generale pentru prevenirea şi combaterea corupţiei" din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea
transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în
mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, publicată în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 279 din 21 aprilie 2003, cu modificările şi completările
ulterioare;
c) art. 54 alin. (1) din Legea
nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, publicată în Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 912
din 7 octombrie 2004, cu modificările ulterioare.
(2) Dispoziţiile privind incompatibilităţile prevăzute
la art. 80-110 din cap. III, titlul IV, cartea I, cele prevăzute la art. 80 - 110 din cap. III,
titlul IV, cartea I, precum şi cele prevăzute la art.
115 - 117 din cap. VII, titlul IV, cartea I din Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea
transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în
mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi
completările ulterioare, sunt şi răman în vigoare.
Art. 61. - Legea nr. 115/1996 pentru declararea şi
controlul averii demnitarilor, magistraţilor, a unor persoane cu funcţii de
conducere şi de control şi a funcţionarilor publici, publicată în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 263 din 28 octombrie 1996, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 14,
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Ordonanţa de clasare se comunică părţilor şi
parchetului competent, precum şi direcţiei generale judeţene a finanţelor
publice în a cărei rază domiciliază persoana a cărei avere este supusă
verificării."
2. La articolul 16,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 16. - (1) Preşedintele curţii de apel sau
preşedintele secţiei de contencios administrativ şi fiscal, primind dosarul,
fixează termen de judecată, potrivit legii, şi dispune citarea tuturor părţilor
care au fost chemate la Agenţie. Statul, prin Ministerul Economiei şi
Finanţelor, va fi întotdeauna citat în instanţă. Participarea procurorului şi a
Agenţiei Naţionale de Integritate este obligatorie."
3. Articolul 20 va
avea următorul cuprins:
„Art. 20. - Sentinţele curţii de apel, Secţia de
contencios administrativ şi fiscal, pot fi atacate cu recurs de către părţile
interesate: Agenţia Naţională de Integritate, Ministerul Economiei şi
Finanţelor şi procuror, în termen de 15 zile de la comunicare, la Inalta Curte
de Casaţie şi Justiţie, Secţia de contencios administrativ şi fiscal."
4. In tot cuprinsul Legii nr. 115/1996, sintagma „comisia
de cercetare" se înlocuieşte cu denumirea „Agenţia
Naţională de Integritate".
Această lege a fost adoptată de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art.
75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia Romaniei, republicată.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
ANEXA
SALARIILE DE B AZĂ
pentru personalul încadrat în funcţiile de inspector
de integritate
Nr. crt.
|
Funcţia publică
|
Clasa
|
Gradul profesional
|
Treapta de salarizare
|
Salariul de bază
- lei -
|
1.
|
Inspector de integritate
|
I
|
Superior
|
1
|
3.500
|
|
|
I
|
Superior
|
2
|
3.200
|
|
|
I
|
Superior
|
3
|
3.000
|
|
|
I
|
Principal
|
1
|
2.700
|
|
|
I
|
Principal
|
2
|
2.500
|
|
|
I
|
Principal
|
3
|
2.300
|
|
|
I
|
Asistent
|
1
|
2.000
|
|
|
I
|
Asistent
|
2
|
1.700
|
|
|
I
|
Asistent
|
3
|
1.500
|
|
|
|
Debutant
|
-
|
1.100
|