LEGE
Nr. 343 din 12 iulie 2004
pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
102/1999 privind protectia speciala si incadrarea in munca a persoanelor cu
handicap
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 641 din 15 iulie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protectia speciala
si incadrarea in munca a persoanelor cu handicap, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 310 din 30 iunie 1999, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 519/2002, cu modificarile ulterioare,
se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. Articolul 4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4
Protectia speciala a persoanelor cu handicap se realizeaza prin acordarea
de prestatii in bani sau in natura, precum si de servicii sociale in conditiile
prezentei ordonante de urgenta si ale altor acte normative, la domiciliu sau in
cadrul institutiilor de protectie sociala."
2. Titlul capitolului II va avea urmatorul cuprins:
"CAP. 2
Institutiile de asistenta sociala pentru persoanele cu handicap"
3. Articolul 5 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5
Protectia speciala a persoanelor cu handicap, in forma institutionalizata,
se realizeaza prin acordarea de servicii sociale in cadrul institutiilor de
asistenta sociala pentru persoanele cu handicap."
4. Articolul 6 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 6
(1) Institutiile de asistenta sociala pentru persoanele cu handicap se
infiinteaza si functioneaza in subordinea consiliilor judetene, respectiv a
consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, sub forma de
centre-pilot, centre de ingrijire si asistenta, centre de recuperare si
reabilitare, centre de integrare prin terapie ocupationala, locuinte protejate
de tip familial, centre de zi, centre de interventie timpurie, precum si sub
alte forme specifice, cu avizul si in coordonarea Autoritatii Nationale pentru
Persoanele cu Handicap.
(2) Institutiile de asistenta sociala pentru persoanele cu handicap, aflate
in coordonarea Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, sunt
prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta ordonanta de
urgenta.
(3) Modul de organizare si functionare a institutiilor de asistenta sociala
pentru persoanele cu handicap se stabileste de catre autoritatile sau
institutiile care le infiinteaza.
(4) Institutiile de asistenta sociala pentru persoanele cu handicap se vor
reorganiza ca structuri fara personalitate juridica in subordinea consiliilor
judetene, respectiv a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului
Bucuresti, cu avizul conform al Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu
Handicap, incepand cu data de 1 ianuarie 2005."
5. Articolul 7 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 7
(1) Finantarea institutiilor de asistenta sociala pentru persoanele cu
handicap se asigura din:
a) sume alocate de la bugetele autoritatilor administratiei publice locale;
b) sume alocate de la bugetul de stat;
c) contributiile proprii ale beneficiarilor sau ale intretinatorilor
acestora, care vor fi varsate in contul centrelor;
d) alte venituri realizate in conditiile legii.
(2) Finantarea institutiilor de asistenta sociala pentru persoanele cu
handicap se face direct de consiliile judetene, respectiv de consiliile locale
ale sectoarelor municipiului Bucuresti."
6. Articolul 8 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8
(1) Institutiile de asistenta sociala pentru persoanele cu handicap pot fi
infiintate prin:
a) hotarare a Guvernului, la propunerea ministrului muncii, solidaritatii
sociale si familiei;
b) hotarare a consiliului judetean sau a consiliilor locale ale sectoarelor
municipiului Bucuresti, dupa caz;
c) hotarari ale unor organizatii neguvernamentale sau care au ca obiect de
activitate si protectia speciala a persoanelor cu handicap;
d) hotarari ale cultelor recunoscute, potrivit legii, in Romania.
(2) Regulamentul-cadru de organizare si functionare pentru fiecare tip de
institutie de asistenta sociala pentru persoanele cu handicap se aproba prin
hotarare a Guvernului, la propunerea ministrului muncii, solidaritatii sociale
si familiei.
(3) Salarizarea personalului institutiilor de asistenta sociala pentru
persoanele cu handicap se stabileste potrivit legislatiei aplicabile
salariatilor din sistemul bugetar."
7. La articolul 9, alineatele (1) si (2) vor avea urmatorul cuprins:
"Art. 9
(1) Institutiile de asistenta sociala pentru persoanele cu handicap pot fi
infiintate si in comun de mai multe institutii si persoane juridice dintre cele
mentionate la art. 8, prin contract de asociere, cu avizul conform al
Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap.
(2) Contractul de asociere se incheie intre ordonatorii principali de
credite, in cazul consiliilor judetene, consiliilor locale, Ministerului
Sanatatii si al altor organe ale administratiei publice centrale de
specialitate si reprezentantii legali ai persoanelor juridice."
8. Articolul 10 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10
(1) Institutiile de asistenta sociala pentru persoanele cu handicap,
infiintate cu avizul Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap, se
afla in coordonarea acesteia.
(2) Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap isi exercita
atributia de coordonare prin: elaborarea de norme si metodologii privind
organizarea si functionarea institutiilor de asistenta sociala pentru
persoanele cu handicap; asigurarea instruirii si perfectionarii profesionale a
personalului de specialitate; verificarea respectarii dispozitiilor prezentei
ordonante de urgenta si ale altor acte normative referitoare la activitatea
acestora; sprijinirea dezvoltarii acestor institutii in conformitate cu
strategia si cu programele nationale de protectie speciala a persoanelor cu
handicap.
(3) Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap controleaza
activitatea tuturor institutiilor de asistenta sociala pentru persoanele cu
handicap aflate in coordonarea sa, informand Ministerul Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei si, dupa caz, Curtea de Conturi, asupra aspectelor negative
constatate."
9. La articolul 11, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 11
(1) Cladirile institutiilor publice si private, ale celor culturale,
sportive sau de petrecere a timpului liber, locuintele construite din fonduri
publice, mijloacele de transport in comun, telefoanele publice, precum si caile
de acces vor fi amenajate astfel incat sa permita accesul neingradit al
persoanelor cu handicap. Cladirile de patrimoniu si cele istorice se vor
amenaja respectandu-se caracteristicile arhitectonice."
10. La articolul 15, alineatul (2) va avea urmatorul cuprins:
"(2) Institutiile publice si private vor asigura, atunci cand este
cazul, pentru relatiile directe cu persoanele cu deficiente de auz sau cu
surdo-cecitate, interpreti autorizati ai limbajului mimico-gestual sau ai
limbajului specific al persoanei cu surdo-cecitate. Procedura si conditiile de
autorizare vor fi stabilite prin ordin comun al ministrului educatiei si
cercetarii si al ministrului sanatatii, cu consultarea Asociatiei Surzilor din
Romania."
11. La articolul 19 alineatul (1), literele a), b), g), h) si l) vor avea
urmatorul cuprins:
"a) adultii cu handicap grav sau accentuat, care nu realizeaza
venituri din salarii sau pensii, cu exceptia pensiei de urmas, beneficiaza de o
indemnizatie lunara de 1.400.000 lei; adultii cu handicap grav sau accentuat
care realizeaza venituri din salarii sau pensii, cu exceptia pensiei de urmas,
beneficiaza de o indemnizatie lunara de 50%, respectiv de 30% din valoarea
indemnizatiei lunare; indemnizatia lunara se indexeaza anual prin hotarare a
Guvernului, in raport cu indicele de crestere a preturilor de consum stabilit
de Institutul National de Statistica;
b) adultii nevazatori cu handicap grav beneficiaza de o alocatie sociala in
cuantum de 1.584.000 lei, indiferent de veniturile realizate din salarii,
indemnizatie ce va fi actualizata anual prin hotarare a Guvernului, in functie
de indicele cresterii preturilor de consum, stabilit de Institutul National de
Statistica; adultii cu handicap accentuat beneficiaza de o alocatie sociala de
50% din cuantumul alocatiei stabilite pentru adultii cu handicap grav; adultii
nevazatori cu handicap grav sau accentuat, care cumuleaza salariul cu pensia
pentru limita de varsta, cu pensia I.O.V.R. sau cu pensie pentru pierderea
capacitatii de munca, vor opta pentru una dintre acestea sau pentru alocatia
sociala; adultii nevazatori cu handicap grav sau accentuat care nu desfasoara
activitate salarizata cumuleaza alocatia sociala cu una dintre celelalte pensii
stabilite potrivit legii; nevazatorul cu handicap grav primeste, pentru plata
insotitorului definit la art. 1 din Hotararea Guvernului nr. 610/1990 privind
acordarea unor drepturi nevazatorilor, cu modificarile ulterioare, o
indemnizatie echivalenta cu salariul net al asistentului social debutant din
unitati bugetare; nevazatorul poate opta pentru asistentul personal sau pentru
insotitor;
...........................................................................
g) gratuitatea transportului urban cu mijloace de transport in comun de
suprafata si cu metroul, pentru adultii cu handicap grav si pentru asistentii
personali sau insotitorii acestora si pentru adultii cu handicap accentuat,
acordata pe baza unei anchete sociale realizate de catre asistentul social din
cadrul compartimentului specializat al primariei in a carei raza teritoriala
isi are domiciliul sau resedinta adultul cu handicap; modalitatea de acordare a
gratuitatii si cuantumul acesteia se stabilesc prin ordin comun al ministrului
sanatatii si al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, cu
avizul Ministerului Finantelor Publice, ce va fi publicat in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I;
h) gratuitatea transportului interurban, la alegere, cu tren de persoane,
clasa a II-a, cu autobuzele sau cu navele pentru transport fluvial, in limita a
12 calatorii dus-intors pe an pentru adultii cu handicap grav; de aceleasi
drepturi beneficiaza asistentii personali sau insotitorii persoanelor cu
handicap grav atunci cand calatoresc impreuna cu acestea; adultii cu handicap
accentuat au dreptul la jumatate din numarul de calatorii acordate persoanelor
adulte cu handicap grav; adultii cu afectiuni renale care necesita hemodializa
in alte localitati decat cele de domiciliu, precum si asistentii personali ai
acestora beneficiaza de gratuitate si peste limita mentionata, in functie de
recomandarea centrului de dializa;
...........................................................................
l) incepand cu data de 1 ianuarie 2005, un bilet de tratament gratuit, in
cursul unui an, care se atribuie persoanei cu handicap, pe baza recomandarii
medicale, de catre casele teritoriale de pensii. Numarul biletelor de tratament
gratuit ce se acorda persoanelor cu handicap se stabileste proportional cu
numarul potentialilor beneficiari fata de numarul total al biletelor de
tratament gratuit stabilite prin legea anuala a bugetului asigurarilor sociale
de stat;"
12. Articolul 21 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 21
Persoanele cu handicap au urmatoarele obligatii:
a) sa se prezinte la comisiile de expertiza medicala a persoanelor cu
handicap pentru adulti, care functioneaza in subordinea consiliilor judetene si
a consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, respectiv la
comisiile pentru protectia copilului, pentru incadrarea intr-o categorie de persoane
cu handicap care necesita protectie speciala in raport cu gradul de handicap,
precum si la reevaluarea periodica, potrivit criteriilor prevazute la art. 1
alin. (3);
b) sa urmeze programul individual de recuperare, readaptare si reintegrare
sociala stabilit de comisiile de expertiza medicala a persoanelor cu handicap
pentru adulti, respectiv de comisiile pentru protectia copilului, sub
supravegherea asistentilor sociali din cadrul serviciilor publice de asistenta
sociala sau ai organizatiilor neguvernamentale autorizate, potrivit legii, sa
desfasoare activitati de protectie speciala a persoanelor cu handicap, care
colaboreaza cu aceste servicii;
c) sa se incadreze in munca, in conditiile legii, in raport cu pregatirea
si cu posibilitatile fizico-senzoriale si psihice ale acestora, dupa evaluarea
capacitatii de munca si stabilirea incapacitatii adaptative de catre medicul
expert al asigurarilor sociale;
d) sa colaboreze cu asistentii sociali si sa aduca la cunostinta
serviciilor publice de asistenta sociala, in termen de 10 zile, orice
modificare cu privire la gradul de handicap, domiciliu, stare materiala,
situatia veniturilor realizate si alte situatii de natura sa modifice acordarea
drepturilor prevazute de lege."
13. Articolul 30 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 30
In cazul eliberarii de certificate de incadrare intr-o categorie de
persoane cu handicap care necesita protectie speciala in raport cu gradul de
handicap, fara respectarea criteriilor stabilite prin ordin al ministrului
sanatatii, membrii comisiei de expertiza medicala a persoanelor cu handicap
pentru adulti vor fi obligati, in conditiile legii, la: restituirea
indemnizatiilor de sedinta incasate pentru participare la activitatea comisiei;
excluderea definitiva din cadrul acestei comisii; suportarea sumelor
reprezentand drepturile incasate necuvenit de catre beneficiari, ca urmare a
incadrarii acestora cu nerespectarea dispozitiilor legale."
14. La articolul 40, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 40
(1) La inceputul fiecarui an, unitatile protejate au obligatia sa prezinte
inspectiilor regionale o informare care va cuprinde datele necesare pentru a
dovedi respectarea dispozitiilor legale referitoare la functionarea unitatii si
masurile intreprinse pentru realizarea adaptarilor si inlesnirilor necesare
pentru desfasurarea activitatii persoanelor cu handicap."
15. La articolul 42, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 42
(1) Agentii economici care au cel putin 75 de angajati, precum si
autoritatile si institutiile publice care au cel putin 25 de functii
contractuale, au obligatia de a angaja persoane cu handicap cu contract
individual de munca intr-un procent de cel putin 4% din numarul total de
angajati, respectiv din numarul de functii contractuale prevazute in statul de
functii."
16. Articolul 43 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 43
(1) Agentii economici, autoritatile si institutiile publice care nu
respecta prevederile art. 42 alin. (1) au obligatia de a plati lunar catre
bugetul de stat o suma egala cu salariul minim brut pe tara inmultit cu numarul
de locuri de munca in care nu au incadrat persoane cu handicap.
(2) Sunt exceptati de la plata obligatorie prevazuta la alin. (1) agentii
economici, autoritatile si institutiile publice care fac dovada ca au solicitat
trimestrial la agentiile judetene de ocupare a fortei de munca, respectiv a
municipiului Bucuresti, repartizarea de persoane cu handicap calificate in
meseriile respective si ca acestea nu au repartizat astfel de persoane in
vederea angajarii."
17. La articolul 44, dupa litera f) se introduce litera g) cu urmatorul
cuprins:
"g) angajarea cu prioritate in profesiunile specifice acestora. Lista
acestor profesiuni, conforme fiecarui tip de handicap, se va stabili de catre
comisiile de integrare socioprofesionala a persoanelor cu handicap."
18. Articolul 45 se abroga.
19. La articolul 52, alineatul (1) va avea urmatorul cuprins:
"Art. 52
(1) Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu Handicap poate finanta
programe si proiecte proprii in domeniul protectiei speciale si integrarii
socioprofesionale a persoanelor cu handicap si poate participa, in parteneriat
cu organizatiile neguvernamentale ale persoanelor cu handicap, la finantarea unor
proiecte comune privind realizarea strategiei si a programelor de protectie
speciala si integrare socioprofesionala a persoanelor cu handicap."
20. Articolul 54 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 54
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in
astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa fie considerate
infractiuni:
a) nerespectarea dispozitiilor art. 11 alin. (1), art. 13, 14, art. 15
alin. (2), art. 16 alin. (1), (2), (4) si (5) si ale art. 17 si se sanctioneaza
cu amenda de la 30.000.000 lei la 60.000.000 lei;
b) eliberarea de certificate de incadrare intr-o categorie de persoane cu
handicap care necesita protectie speciala in raport cu gradul de handicap, cu
incalcarea criteriilor prevazute la art. 1 alin. (3), si se sanctioneaza cu
amenda de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei.
(2) Sanctiunile prevazute la alin. (1) se aplica persoanelor fizice sau
juridice vinovate.
(3) Constatarea contraventiei prevazute la alin. (1) lit. a) si aplicarea
amenzii contraventionale se fac de catre organele specializate ale Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Autoritatii Nationale de Control
si Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap. Constatarea
contraventiei prevazute la alin. (1) lit. b) si aplicarea amenzii
contraventionale se fac de catre personalul din cadrul Autoritatii Nationale
pentru Persoanele cu Handicap, imputernicit prin ordin al presedintelui.
(4) Sumele obtinute din aplicarea amenzilor se fac venit la bugetul de
stat.
(5) Prevederile prezentului articol se completeaza cu dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare."
Art. 2
(1) In termen de 60 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi se
constituie comisii de integrare socioprofesionala a persoanelor cu handicap,
dupa cum urmeaza:
a) la nivel central, pe langa Autoritatea Nationala pentru Persoanele cu
Handicap;
b) la nivel judetean si al sectoarelor municipiului Bucuresti, pe langa
consiliile judetene si consiliile locale ale sectoarelor municipiului
Bucuresti.
(2) Comisiile de integrare socioprofesionala a persoanelor cu handicap
coordoneaza activitatile de pregatire, formare, orientare profesionala si de
incadrare in munca a persoanelor cu handicap.
(3) Componenta comisiilor de integrare socioprofesionala a persoanelor cu
handicap si regulamentul lor de organizare si functionare se stabilesc prin
ordin al ministrului muncii, solidaritatii sociale si familiei, la propunerea
Autoritatii Nationale pentru Persoanele cu Handicap.
(4) Activitatile de pregatire, formare si orientare profesionala si de
incadrare in munca a persoanelor cu handicap se finanteaza in cadrul
proiectelor, programelor si creditelor bugetare cu aceasta destinatie.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA