LEGE Nr. 259
din 23 iunie 2006
pentru modificarea si
completarea Legii nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 573 din 3 iulie 2006
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Legea nr.
422/2001 privind protejarea monumentelor istorice,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 407 din 24 iulie 2001, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1,
alineatul (2) va avea următorul cuprins: „(2) In
sensul prezentei legi, monumentele istorice sunt bunuri imobile, construcţii şi terenuri situate pe teritoriul
României, semnificative pentru istoria, cultura şi civilizaţia naţională şi
universală."
2. La articolul 1, după
alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4) cu următorul cuprins:
„(4) Pot fi clasate ca monumente istorice bunurile
imobile situate în afara graniţelor, proprietăţi ale statului român, cu
respectarea legislaţiei statului pe teritoriul căruia se află."
3. La articolul 4,
alineatele (2), (4), (5), (6), (7) şi (8) vor avea următorul cuprins:
„(2) Monumentele istorice proprietate publică a
statului sau a unităţilor administrativ-teritoriale sunt inalienabile,
imprescriptibile şi insesizabile; aceste monumente istorice pot fi date în
administrare instituţiilor publice, pot fi concesionate, date în folosinţă
gratuită instituţiilor de utilitate publică sau închiriate, în condiţiile
legii, cu avizul Ministerului Culturii şi Cultelor sau, după caz, al
serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor.
(4) Monumentele istorice aflate în proprietatea
persoanelor fizice sau juridice de drept privat pot fi vândute numai în
condiţiile exercitării dreptului de preemţiune ale statului român, prin
Ministerul Culturii şi Cultelor, pentru monumentele istorice clasate în grupa
A, sau prin serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi
Cultelor, pentru monumentele istorice clasate în grupa B, ori al unităţilor
administrativ-teritoriale, după caz, potrivit prezentei legi, sub sancţiunea
nulităţii absolute a vânzării.
(5) Proprietarii, persoane fizice sau juridice de
drept privat, care intenţionează să vândă monumente istorice, transmit
serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor
înştiinţarea privind intenţia de vânzare, însoţită de documentaţia stabilită
prin ordin al ministrului culturii şi cultelor.
(6) Serviciile publice deconcentrate ale Ministerului
Culturii şi Cultelor transmit Ministerului Culturii şi Cultelor înştiinţarea, documentaţia şi propunerea
de răspuns, în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea acestora.
(7) Termenul de exercitare a dreptului de preemţiune al
statului este de maximum 25 de zile de la data înregistrării înştiinţării,
documentaţiei şi a propunerii de răspuns la Ministerul Culturii şi Cultelor
sau, după caz, la serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi
Cultelor; titularii dreptului de preemţiune vor prevedea în bugetul propriu
sumele necesare destinate exercitării dreptului de preemţiune; valoarea de
achiziţionare se negociază cu vânzătorul.
(8) In cazul în care Ministerul Culturii şi Cultelor
sau serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor nu
îşi exercită dreptul de preemţiune în termenul prevăzut la alin. (7), acest
drept se transferă autorităţilor publice locale, care îl pot exercita în
maximum 15 zile."
4. La articolul 4, după
alineatul (8) se introduce un nou alineat, alineatul (81), cu următorul cuprins:
„(81) Comunicările
privind neexercitarea dreptului de preemţiune au termen de valabilitate pentru
întregul an calendaristic în care au fost emise, inclusiv pentru situaţiile în
care monumentul istoric este vândut de mai multe ori."
5. După articolul 4 se
introduce un nou articol, articolul 41, cu următorul cuprins:
„Art. 41. - In
actele de înstrăinare, concesionare, închiriere, dare în administrare sau dare
în folosinţă gratuită a monumentelor istorice se va menţiona regimul de
monument istoric al imobilelor şi obligaţia protejării acestora potrivit prezentei legi."
6. La articolul 8,
alineatele (1) şi (2) vor avea următorul cuprins:
„Art. 8. - (1) Pentru fiecare monument istoric se
instituie zona sa de protecţie, delimitată pe baza reperelor topografice,
geografice sau urbanistice, în funcţie de trama stradală, relief şi
caracteristicile monumentului istoric, după caz, prin care se asigură
conservarea integrată şi punerea în valoare a monumentului istoric şi a
cadrului său construit sau natural.
(2) Delimitarea şi instituirea zonei de protecţie se
realizează, simultan cu clasarea bunului imobil ca monument istoric, în
condiţiile legii."
7. La articolul 8, după
alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu următorul cuprins:
„(21) Autorităţile
publice locale competente vor include în planurile urbanistice şi în
regulamentele aferente zonele de protecţie delimitate conform alin. (2)."
8. La articolul 8,
alineatul (4) se abrogă.
9. Denumirea capitolului II al titlului II va avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL II
Inventarierea şi
clasarea monumentelor istorice"
10. Articolul 11 va avea
următorul cuprins:
„Art. 11. - (1) Inventarierea monumentelor istorice reprezintă acţiunea de strângere a totalităţii informaţiilor,
documentelor, studiilor, cercetărilor şi a documentaţiilor cu privire la
identificarea imobilelor susceptibile de a dobândi calitatea de monument
istoric, a imobilelor clasate ca monumente istorice, a monumentelor istorice
declasate, precum şi a celor distruse sau dispărute.
(2) Inventarul monumentelor istorice reprezintă o bază de date, actualizată permanent prin
operaţiunile necesare de corelare, în vederea asigurării unei informări
permanente şi exacte în legătură cu situaţia imobilelor monumente istorice.
(3) Clasarea este procedura prin care se conferă regim de monument istoric unui bun imobil conform art. 7.
(4) Inventarierea şi clasarea se realizează potrivit
dispoziţiilor prevăzute de prezenta lege şi în conformitate cu normele
metodologice de inventariere şi clasare a monumentelor istorice, aprobate prin
ordin al ministrului culturii şi cultelor.
(5) Pentru realizarea inventarierii monumentelor
istorice, autorităţile şi instituţiile publice competente comunică serviciilor
publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor, la solicitarea
acestora, date privind situaţia juridică a imobilelor."
11. La articolul 12
alineatul (1) punctul 2, literele a) şi c) vor avea următorul cuprins:
,,a) proprietarului bunului imobil;
c) Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice, a
Comisiei Naţionale de Arheologie sau a Comisiei Naţionale a Muzeelor şi
Colecţiilor;".
12. La articolul 12
alineatul (1) punctul 2, după litera d) se introduce o nouă literă, litera e),
cu următorul cuprins:
,,e) instituţiilor publice cu atribuţii în
domeniu."
13. La articolul
12, alineatele (2) şi (4) vor avea următorul cuprins:
„(2) Dosarul de clasare sau de declasare este întocmit
de serviciile deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor, de regulă,
prin experţi autorizaţi sau specialişti atestaţi înscrişi în registrele
Ministerului Culturii şi Cultelor şi se înaintează compartimentului de
specialitate din Ministerul Culturii şi Cultelor, care îl analizează şi îl
prezintă, după caz, Comisiei Naţionale de Arheologie şi/sau Comisiei Naţionale
a Monumentelor Istorice spre analiză şi propuneri. Secretarul Comisiei
Naţionale a Monumentelor Istorice elaborează proiectul de ordin de clasare sau
de declasare, pe care îl înaintează ministrului culturii şi cultelor spre
aprobare.
(4) Comunicarea de clasare sau de declasare, respectiv, după caz, răspunsul motivat privind neclasarea sau
nedeclasarea, se comunică proprietarului şi titularilor altor drepturi reale,
precum şi autorităţii administraţiei publice locale de către serviciile publice
deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor, în termen de cel mult 30
de zile de la data primirii lor de la Ministerul Culturii şi Cultelor sau de la
publicarea lor în Monitorul Oficial al României, Partea I, după caz."
14. Articolul 13 va avea
următorul cuprins:
„Art. 13. - (1) Serviciile
publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor au obligaţia de a
comunica de îndată proprietarului, titularului dreptului de administrare sau,
respectiv, titularului altui drept real asupra bunului imobil declanşarea
procedurii de clasare sau de declasare.
(2) De la data comunicării către proprietar sau către
titularul altor drepturi reale a declanşării procedurii de clasare şi până la
publicarea ordinului de clasare sau până la comunicarea neclasării, după caz,
dar nu mai mult de 12 luni, bunului imobil în cauză i se aplică regimul juridic
al monumentelor istorice."
15. La articolul 14,
alineatele (1), (6) şi (7) vor avea următorul cuprins:
„Art. 14. - (1) Comunicarea de clasare, de declasare
sau răspunsul privind neclasarea sau nedeclasarea pot fi contestate de
proprietarul bunului imobil în cauză la Ministerul Culturii şi Cultelor în
termen de 30 de zile de la data comunicării; contestaţia se soluţionează în
termen de 30 de zile de la înregistrare.
(6) La data rămânerii definitive a comunicării de
declasare sau de la data comunicării răspunsului privind neclasarea, regimul de
monument istoric al bunului încetează, iar reluarea procedurii de clasare sau
de declasare nu poate interveni înainte de 3 ani, în absenţa descoperirii unor
elemente noi care să o justifice.
(7) In situaţia introducerii unei acţiuni în
contencios administrativ împotriva ordinului de clasare sau a comunicării
declanşării procedurii de clasare, până la pronunţarea unei hotărâri
judecătoreşti rămase definitive şi irevocabile, asupra bunului imobil în cauză
se aplică regimul juridic al monumentelor istorice."
16. La articolul 15,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 15. - (1) Ordinul de clasare sau de declasare se
publică, prin grija Ministerului Culturii şi Cultelor, în Monitorul Oficial al
României, Partea I, în termen
de 15 zile de la rămânerea definitivă."
17. Articolul 17 va avea
următorul cuprins:
„Art. 17. - (1) Monumentele istorice, zonele de
protecţie şi zonele construite protejate, definite potrivit legii, se
evidenţiază în planurile de amenajare a teritoriului şi în planurile
urbanistice ale unităţilor administrativ-teritoriale.
(2) In condiţiile legii şi în baza avizului
Ministerului Culturii şi Cultelor, în scopul protejării valorilor de patrimoniu
cultural ce au determinat instituirea zonei construite protejate, autorităţile
publice locale pot institui servituti, pot interzice desfiinţarea sau
modificarea construcţiilor.
(3) Calitatea de monument istoric, precum şi cea de
zonă construită protejată, de oraş istoric sau de sat istoric se marchează
printr-un însemn distinctiv amplasat de reprezentanţii primăriilor pe
monumentul istoric, la intrarea în zona construită protejată sau în oraşul
istoric ori satul istoric, după caz, în conformitate cu normele metodologice
aprobate prin ordin al ministrului culturii şi cultelor. Costul însemnelor distinctive
se suportă de către autorităţile publice locale."
18. Articolul 18 va avea
următorul cuprins:
„Art. 18. - (1) In sensul prezentei legi, prin declasare
se înţelege radierea din Lista monumentelor
istorice a unui bun imobil sau a unei părţi din acesta, prin menţionarea în
listă a ordinului de declasare.
(2) Serviciile publice deconcentrate ale Ministerului
Culturii şi Cultelor comunică proprietarului, titularului dreptului de
administrare sau titularului altui drept real asupra monumentului istoric
declasat, după caz, în maximum 5 zile de la publicarea ordinului de declasare,
efectuarea radierii.
(3) Declasarea monumentelor istorice urmează aceeaşi
procedură ca cea prevăzută pentru clasare. Ea este declanşată din oficiu în
oricare dintre situaţiile următoare:
a) descărcarea de sarcină arheologică, în cazul
siturilor arheologice, conform avizului Comisiei Naţionale de Arheologie;
b) dispariţia monumentului
istoric;
c) constatarea pierderii calităţii de monument
istoric a imobilului.
(4) Erorile materiale din Lista monumentelor istorice
pot fi îndreptate din oficiu sau în urma solicitării oricărei persoane
interesate."
19. Articolul 20 va avea următorul cuprins:
„Art. 20. - (1) Clasarea de
urgenţă este procedura excepţională prin care un
bun imobil aflat în pericol iminent de distrugere sau de alterare fizică este
clasat în grupa A sau B, după caz, în vederea luării măsurilor urgente necesare
pentru salvarea sa.
(2) Serviciile publice deconcentrate ale Ministerului
Culturii şi Cultelor pot declanşa procedura de clasare de urgenţă, din oficiu
sau la solicitarea oricărei persoane interesate.
(3) Declanşarea procedurii de clasare de urgenţă se
efectuează în maximum 3 zile de la identificarea situaţiei imobilului sau înregistrarea solicitării
privind situaţia imobilului, pe baza notei de constatare elaborate de delegatul
serviciului public deconcentrat al Ministerului Culturii şi Cultelor al
muzeului judeţean, respectiv al muzeului municipiului Bucureşti, sau al
autorităţilor administraţiei publice locale, după caz.
(4) Serviciile publice deconcentrate ale Ministerului
Culturii şi Cultelor comunică imediat în scris proprietarului bunului imobil
declanşarea procedurii de clasare de urgenţă a imobilului în Lista monumentelor
istorice. De la data comunicării declanşării procedurii de clasare de urgenţă
până la finalizarea procedurii, imobilului i se aplică regimul juridic al
monumentelor istorice.
(5) Impotriva declanşării
procedurii de clasare de urgenţă sau a ordinului de clasare de urgenţă, proprietarul
se poate adresa instanţei de contencios administrativ.
(6) Până la soluţionarea litigiului, bunului imobil în
cauză i se aplică regimul juridic al monumentelor
istorice.
(7) La solicitarea serviciilor deconcentrate ale
Ministerului Culturii şi Cultelor, proprietarii imobilelor propuse pentru
clasare din oficiu sau de urgenţă vor transmite acestora documentele necesare
completării dosarului de clasare."
20. La articolul 21,
alineatele (1) şi (3) vor avea următorul cuprins:
„Art. 21. - (1) Lista monumentelor istorice cuprinde
monumentele istorice clasate în grupa A sau B şi se întocmeşte de Institutul
Naţional al Monumentelor Istorice.
(3) Lista monumentelor istorice
stă la baza întocmirii cadastrului de specialitate al monumentelor istorice, a
planurilor de amenajare a teritoriului şi a planurilor urbanistice."
21. La articolul 22,
alineatele (1) şi (3) vor avea următorul cuprins:
„Art. 22. - (1) Intervenţiile
asupra monumentelor istorice se fac numai pe baza şi cu respectarea avizului
emis de către Ministerul Culturii şi Cultelor sau, după caz, de către
serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor.
(3) Autorizaţia de construire, autorizaţia de
desfiinţare, precum şi autorizaţiile referitoare la intervenţiile prevăzute la
alin. (2) se eliberează numai pe baza şi în conformitate cu avizul Ministerului
Culturii şi Cultelor sau, după caz, al serviciilor publice deconcentrate ale
Ministerului Culturii şi Cultelor şi cu celelalte avize, potrivit dispoziţiilor
legale în vigoare."
22. La articolul 22
alineatul (2), literele a) şi d) vor avea următorul cuprins:
„a) toate lucrările de cercetare, conservare,
construire, extindere, consolidare, restructurare, amenajări peisagistice şi de
punere în valoare, care modifică substanţa sau aspectul monumentelor istorice;
d) schimbări ale funcţiunii sau destinaţiei
monumentelor istorice, inclusiv schimbările temporare;".
23. Articolul 23 va
avea următorul cuprins:
„Art. 23. - (1) Intervenţiile care se efectuează asupra
imobilelor care nu sunt monumente istorice, dar care se află în zone de
protecţie a monumentelor istorice sau în zone construite protejate se
autorizează pe baza avizului Ministerului Culturii şi Cultelor sau, după caz,
al serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor şi a
celorlalte avize, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.
(2) Toate intervenţiile care se efectuează asupra
monumentelor istorice, altele decât cele de schimbare a funcţiunii sau a
destinaţiei, de întreţinere sau de reparaţii curente, indiferent de sursa lor
de finanţare şi de regimul de proprietate a imobilului, se fac sub inspecţia şi
controlul propriu ale Ministerului Culturii şi Cultelor, respectiv ale serviciilor
publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor, cu personal
atestat, în condiţiile legii.
(3) In condiţiile legii, în cazul realizării de
lucrări neautorizate, fără avize sau care încalcă avizele de specialitate,
personalul de inspecţie abilitat are dreptul să întrerupă lucrările până la
intrarea în legalitate, să aplice sancţiuni şi, după caz, să dispună revenirea
la situaţia iniţială şi să sesizeze organele de cercetare penală.
(4) Elaborarea expertizelor
tehnice, a proiectelor de consolidare, restaurare, verificarea tehnică a
proiectelor şi dirigentarea lucrărilor se efectuează numai de experţi şi/sau
specialişti atestaţi de către Ministerul Culturii şi Cultelor, cu respectarea
exigenţelor specifice domeniului monumentelor istorice şi a cerinţelor privind
calitatea lucrărilor în construcţii.
(5) Protejarea şi conservarea monumentelor istorice
reprezentând descoperiri arheologice rămase decopertate se face, în condiţiile
legii, de către investitori, sub coordonarea responsabilului ştiinţific al
şantierului şi a instituţiei organizatoare."
24. Articolele 24-26 se
abrogă.
25. La articolul 27, alineatul (4) va avea
următorul cuprins:
„(4) Pentru îndeplinirea atribuţiilor sale, potrivit
prevederilor prezentei legi, Ministerul Culturii şi Cultelor organizează
compartimente de specialitate în aparatul propriu, precum şi instituţii
subordonate, având drept atribuţii activităţile de cercetare, inventariere,
avizare, inspecţie şi control, conservare, restaurare şi punere în valoare a
monumentelor istorice."
26. Articolul 28 va avea
următorul cuprins:
„Art. 28. - (1) In vederea protejării monumentelor
istorice Ministerul Culturii şi Cultelor îndeplineşte, direct sau prin
serviciile sale publice deconcentrate ori prin alte instituţii publice subordonate,
următoarele atribuţii:
1. organizează sistemul naţional de cercetare,
inventariere, clasare a monumentelor istorice, de elaborare a reglementărilor
din domeniu, de inspecţie şi control a monumentelor istorice;
2. avizează reglementările, normele şi metodologiile
cu aplicabilitate pentru domeniul monumentelor istorice, în cazul în care
acestea sunt elaborate de alte autorităţi decât Ministerul Culturii şi
Cultelor;
3. conferă, prin ordin al ministrului culturii şi
cultelor, regimul de monument istoric;
4. publică Lista monumentelor istorice, întocmită de
Institutul Naţional al Monumentelor Istorice, în Monitorul Oficial al României,
Partea I, şi o actualizează,
potrivit legii, la fiecare 5 ani;
5. face propuneri pentru
cuprinderea în proiectul bugetului de stat a sumelor necesare în vederea
finanţării cheltuielilor pentru protejarea monumentelor istorice;
6. emite avizele necesare în vederea eliberării
autorizaţiilor de construire pentru lucrările şi intervenţiile asupra monumentelor
istorice;
7. emite avizul privind regulamentele de construcţie
din zonele de protecţie a monumentelor istorice şi în zonele construite
protejate;
8. emite avizul privind studiile de fundamentare
istorico-ştiinţifică pentru delimitarea zonelor de protecţie a monumentelor
istorice sau a zonelor construite protejate, ale secţiunilor de specialitate
din planurile de amenajare a teritoriului şi planurilor urbanistice, precum şi
pentru proiectele de restaurare a monumentelor istorice;
9. emite avizul pentru Planul de amenajare a
teritoriului naţional - secţiunea „Zone construite protejat", precum şi
pentru secţiunile de specialitate din planurile de amenajare a teritoriului
care au ca obiect monumente istorice sau zone construite protejate;
10. emite avizele pentru secţiunile de specialitate
din planurile urbanistice generale ale unităţilor administrativ-teritoriale,
planurile urbanistice zonale, precum şi din planurile urbanistice de detaliu,
care au ca obiect monumente istorice sau zone construite
protejate;
11. emite avizele pentru intervenţii asupra
imobilelor situate în zonele de protecţie a monumentelor istorice şi în zonele
construite protejate, pentru care nu există regulamente de construcţie avizate
conform pct. 7;
12. iniţiază, atunci când
este necesar, sau solicită consiliilor judeţene sau Consiliului General al
Municipiului Bucureşti, după caz, exproprierea pentru cauză de utilitate
publică a monumentelor istorice, în vederea salvării acestora de la distrugere
şi degradare;
13. coordonează, prin diriginţi de specialitate ai
Oficiului Naţional al Monumentelor Istorice, atestaţi de Ministerul Culturii şi
Cultelor, lucrările de conservare, consolidare şi restaurare a monumentelor
istorice, atunci când intervenţiile sunt finanţate total sau parţial din
fondurile alocate de Ministerul Culturii şi Cultelor;
14. asigură inspecţia şi controlul propriu la
monumentele istorice privind starea lor de conservare şi respectarea avizelor
de specialitate emise, precum şi controlul propriu al şantierelor având drept
obiect monumentele istorice, indiferent de regimul de proprietate
şi de grupa monumentului
istoric, de natura operaţiunilor şi de sursa lor de finanţare;
15. constată contravenţii şi aplică sancţiuni prin
împuterniciţii săi şi ia măsurile corespunzătoare de sesizare a organelor de
cercetare penală, în cazul infracţiunilor;
16. instituie, în termen de 90 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei legi, Registrul specialiştilor, Registrul
experţilor şi verificatorilor tehnici, precum şi Registrul operatorilor
economici din domeniul protejării monumentelor istorice;
17. emite atestate pentru specialiştii şi experţii în
domeniul protejării monumentelor istorice, în conformitate cu metodologia
aprobată prin ordin al ministrului culturii şi cultelor;
18. reglementează pentru domeniul monumentelor
istorice funcţionarea operatorilor economici care au ca obiect de activitate
efectuarea de cercetări, proiectarea şi executarea de lucrări la monumente
istorice, în conformitate cu metodologia aprobată prin ordin al ministrului
culturii şi cultelor;
19. avizează reglementările, normele şi metodologiile
elaborate de autorităţile şi instituţiile publice abilitate, privind:
a) organizarea şi funcţionarea sistemului naţional de
educaţie, formare, specializare şi perfecţionare a specialiştilor din domeniul
protejării monumentelor istorice;
b) prevenirea şi stingerea incendiilor la monumente
istorice;
c) măsurile de protecţie specială a monumentelor
istorice în caz de conflict armat, de protecţie împotriva actelor de terorism
sau în situaţii de urgenţă;
d) stabilirea planurilor şi măsurilor de prevenire a
distrugerilor cauzate de calamităţi sau dezastre naturale la monumente
istorice;
e) înlăturarea sau diminuarea factorilor poluanţi la
monumente istorice şi în zonele de protecţie a acestora;
f) elaborarea cadastrului monumentelor istorice;
20. avizează folosirea materialelor, tehnicilor şi
tehnologiilor noi pentru restaurarea monumentelor istorice;
21. susţine, în condiţiile
legii, programe şi proiecte de revitalizare şi punere în valoare a monumentelor
istorice, hotărăşte strategii şi cofinanţează programe şi publicaţii pentru
animarea culturală şi stimularea interesului public faţă de monumentele istorice;
22. instituie şi controlează amplasarea însemnului
distinctiv care atestă regimul de monument istoric al unui bun imobil, în
vederea protejării sale în timp de pace sau de conflict armat;
23. colaborează cu organizaţiile neguvernamentale, în
condiţiile legii, la realizarea de programe şi proiecte de protejare a
monumentelor istorice;
24. asigură funcţionarea, logistica, secretariatul şi
sediul Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice şi, prin serviciile publice
deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor,
pentru comisiile regionale ale monumentelor istorice;
25. colaborează cu organismele internaţionale
interesate şi participă, în cooperare cu acestea, la finanţarea programelor de
protejare a monumentelor istorice, inclusiv a celor înscrise
în Lista Patrimoniului Mondial;
26. exercită, în numele statului, dreptul de
preemţiune asupra monumentelor istorice clasate în grupa A;
27. iniţiază, la propunerea Comisiei Naţionale a
Monumentelor Istorice şi, după caz, a Comisiei Naţionale de Arheologie,
proiecte de hotărâre a Guvernului privind acordarea statutului de oraş istoric
sau sat istoric;
28. finanţează editarea şi publicarea Revistei
monumentelor istorice şi a Buletinului monumentelor istorice.
(2) In situaţii de urgenţă, stări potenţial
generatoare de situaţii de urgenţă, situaţii care privesc siguranţa naţională
sau în alte situaţii excepţionale, Ministerul Culturii şi Cultelor poate emite
avize de urgenţă pentru intervenţii asupra monumentelor istorice, fără
consultarea Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice sau, după caz, a
Comisiei Naţionale de Arheologie, cu condiţia ca intervenţiile să fie
reversibile.
(3) Pentru eliberarea avizelor prevăzute la alin. (1)
pct. 6-10 nu se percep taxe sau tarife.
(4) Pentru eliberarea
atestatelor, avizelor şi autorizaţiilor prevăzute la alin. (1) pct. 11, 17 şi
18 se percep taxe şi tarife, care se fac venit la Ministerul Culturii şi
Cultelor sau la serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi
Cultelor şi se gestionează în regim extrabugetar, în condiţiile legii, exclusiv
pentru acţiuni, proiecte şi programe în domeniul monumentelor istorice.
(5) Nivelul taxelor şi tarifelor care se percep
potrivit alin. (3) se stabileşte prin ordin al ministrului culturii şi cultelor."
27. La articolul 29,
alineatele (3), (4) şi (6) vor avea următorul cuprins:
„(3) Principalele atribuţii ale Institutului Naţional
al Monumentelor Istorice sunt:
a) actualizarea inventarului monumentelor istorice;
b) actualizarea periodică a Listei monumentelor istorice;
c) elaborarea normelor şi metodologiilor specifice
pentru domeniul monumentelor istorice, care se aprobă prin ordin al ministrului
culturii şi cultelor;
d) elaborarea dosarelor pentru monumentele istorice
propuse a fi incluse în Lista Patrimoniului Mondial;
e) gestionarea, în condiţiile legii, a fondurilor
destinate inventarierii, elaborării normelor şi metodologiilor pentru monumente
istorice, investigaţiilor, proiectelor-pilot, expertizelor tehnice,
cercetărilor şi studiilor specifice;
f) administrarea inventarului şi fondului documentar
al monumentelor istorice - care cuprinde: arhiva, fototeca, fondul cartografic
şi biblioteca monumentelor istorice - care sunt proprietatea publică a statului
român;
g) coordonarea activităţii serviciilor publice
deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor şi a oficiilor de cadastru
şi publicitate imobiliară privind realizarea inventarului şi a cadastrului de
specialitate al monumentelor istorice, care au obligaţia includerii monumentelor
istorice în planurile cadastrale şi în hărţile topografice;
h) editarea Revistei monumentelor istorice şi a
Buletinului monumentelor istorice, precum şi a altor publicaţii de
specialitate, pe orice tip de suport;
i) colaborarea cu Oficiul Naţional al Monumentelor
Istorice pentru completarea inventarului, editarea unor publicaţii de
specialitate şi pentru punerea în valoare a monumentelor istorice;
j) elaborarea şi actualizarea Listei monumentelor
istorice distruse sau dispărute;
k) gestionarea Registrului
specialiştilor, Registrului experţilor şi verificatorilor tehnici, precum şi a
procedurilor şi mecanismelor de atestare şi înscriere în acestea în
conformitate cu metodologia aprobată prin ordin al ministrului culturii şi
cultelor;
l) constituirea şi actualizarea Registrului zonelor construite protejate.
(4) Institutul Naţional al Monumentelor Istorice
organizează şi realizează şi alte activităţi aducătoare de venituri, specifice
atribuţiilor sale, conform prevederilor legale, inclusiv prin încheierea de contracte
cu persoane juridice sau fizice de specialitate, venituri pe care le
gestionează în regim extrabugetar.
(6) Institutul Naţional al Monumentelor Istorice
dezvoltă inventarul şi fondul documentar al monumentelor istorice, inclusiv
prin achiziţii."
28. La articolul 29, după
alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7), cu următorul cuprins:
„(7) Instituţiile publice cu atribuţii în domeniu
colaborează cu serviciile publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi
Cultelor şi cu Institutul Naţional al Monumentelor Istorice pentru actualizarea
inventarului şi fondului documentar al monumentelor istorice şi transmit
acestora, la cerere, copii de pe documentele, studiile, cercetările şi
publicaţiile privind monumentele istorice de care dispun."
29. La articolul 30, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Principalele atribuţii ale Oficiului Naţional al
Monumentelor Istorice sunt:
a) gestionarea, în condiţiile legii, a fondurilor
destinate cercetării, expertizării şi executării lucrărilor de
consolidare-restaurare şi punere în valoare a monumentelor istorice finanţate
de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Culturii şi Cultelor şi
încredinţate prin transfer Oficiului Naţional al Monumentelor Istorice;
b) fundamentarea, în conformitate cu normele privind
creditarea, elaborate de Ministerul Culturii şi
Cultelor şi aprobate prin hotărâre a Guvernului, a necesarului de credite;
propunerea priorităţilor şi evaluarea documentaţiilor prezentate de persoanele de drept privat în vederea obţinerii de
credite fără dobândă, cu dobândă redusă sau cu dobânda pieţei, pentru
efectuarea de lucrări de protejare la monumentele istorice deţinute;
c) gestionarea, prin acordarea de credite în
conformitate cu prevederile lit. b), în regim extrabugetar, a sumelor provenite
din aplicarea timbrului monumentelor istorice, precum
şi din alte surse cu aceeaşi destinaţie, obţinute în condiţiile legii; sumele
încasate din rambursări de credite şi plăţi din dobânzi se utilizează în sistem
revolving, cu acelaşi scop;
d) administrarea, în numele Ministerului Culturii şi Cultelor, a monumentelor istorice intrate cu orice
titlu în proprietatea statului, altele decât cele administrate de alte
instituţii publice; propunerea eficientizării acestora prin promovarea de
proiecte şi programe de revitalizare, realizarea de parteneriate sau prin
concesionare, dare în folosinţă gratuită ori închiriere, în condiţiile legii;
e) predarea documentaţiilor pentru monumentele
istorice la care au fost efectuate lucrări şi recepţii finale Institutului
Naţional al Monumentelor Istorice, pentru actualizarea inventarului
monumentelor istorice şi arhivare;
f) punerea la dispoziţie Institutului Naţional al
Monumentelor Istorice a documentelor şi informaţiilor deţinute, necesare
actualizării inventarului monumentelor istorice;
g) elaborarea reglementărilor,
normelor şi metodologiilor specifice domeniului protejării monumentelor
istorice privind conţinutul-cadru al documentaţiilor, tarifarea acestora,
executarea lucrărilor, organizarea achiziţiilor publice, contractarea şi
decontarea lucrărilor;
h) editarea pe orice tip de suport şi comercializarea
materialelor privind protejarea şi punerea în valoare a monumentelor istorice;
i) organizarea şi realizarea altor activităţi specifice
atribuţiilor sale, aducătoare de venituri, conform prevederilor legale,
inclusiv prin încheierea de contracte cu persoane juridice sau fizice de
specialitate, pe care le gestionează în regim extrabugetar;
j) gestionarea Registrului operatorilor economici din
domeniul protejării monumentelor istorice, precum şi a procedurilor şi
mecanismelor de atestare şi înscriere în acestea, în conformitate cu
metodologia aprobată prin ordin al ministrului culturii şi cultelor."
30. Articolul 31 va avea următorul
cuprins:
„Art. 31. - In vederea realizării măsurilor de
protejare a monumentelor istorice, în termen de 60 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei legi, în cadrul serviciilor publice deconcentrate ale
Ministerului Culturii şi Cultelor, prin ordin al ministrului culturii şi
cultelor, se înfiinţează şi se stabilesc atribuţiile Serviciului monumentelor
istorice, încadrat cu personal specializat în domeniu."
31. La articolul 32,
alineatele (1) -(3) vor avea următorul cuprins:
„Art. 32. - (1) La data intrării în vigoare a prezentei
legi, se reorganizează Comisia Naţională a Monumentelor Istorice, organism
ştiinţific de specialitate, fără personalitate juridică, cu rol consultativ în
domeniul protejării monumentelor istorice, care funcţionează pe lângă
Ministerul Culturii şi Cultelor.
(2) Comisia Naţională a Monumentelor Istorice propune
strategiile şi avizarea metodologiilor, normativelor şi măsurilor
tehnico-ştiinţifice din domeniul protejării monumentelor istorice.
(3) Comisia Naţională a Monumentelor Istorice este
formată din 21 de membri, personalităţi, specialişti şi experţi atestaţi în
domeniul protejării monumentelor istorice."
32. La articolul 33,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 33. - (1) Independenţa membrilor Comisiei
Naţionale a Monumentelor Istorice în adoptarea propunerilor Comisiei este
garantată prin prezenta lege."
33. La articoul 34,
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Funcţia de secretar al Comisiei Naţionale a
Monumentelor Istorice este îndeplinită de şeful compartimentului de
specialitate din cadrul Ministerului Culturii şi Cultelor. Funcţiile de
secretari ai secţiunilor de specialitate ale Comisiei Naţionale a Monumentelor
Istorice sunt îndeplinite de specialişti din cadrul compartimentului de
specialitate al Ministerului Culturii şi Cultelor."
34. Articolul 35 va
avea următorul cuprins:
„Art. 35. - (1) Comisia Naţională a Monumentelor
Istorice are următoarele atribuţii:
a) propune aprobarea strategiei naţionale privind
protejarea monumentelor istorice, elaborată de Institutul Naţional al
Monumentelor Istorice;
b) formulează priorităţile privind lucrările şi
măsurile necesare pentru asigurarea protejării monumentelor istorice,
indiferent de situaţia lor juridică şi de sursa de finanţare;
c) propune aprobarea, prin ordin al ministrului
culturii şi cultelor, a metodologiilor, normelor, normativelor şi
reglementărilor din domeniul protejării monumentelor istorice, elaborate de
Ministerul Culturii şi Cultelor sau de instituţiile specializate din subordinea
acestuia;
d) propune clasarea, declasarea, neclasarea sau nedeclasarea şi schimbarea grupei de clasare a monumentelor
istorice;
e) propune criteriile de atestare a specialiştilor şi
experţilor din domeniul protejării monumentelor istorice, precum şi criteriile
de reglementare a activităţii operatorilor economici cu activitate în domeniul
protejării monumentelor istorice;
f) propune avizarea Planului de amenajare a
teritoriului naţional - secţiunea „Zone construite protejate";
g) propune avizarea pentru secţiunile de specialitate
din planurile privind amenajarea teritoriului care au
ca obiect monumentele istorice sau zone construite protejate;
h) propune avizul privind studiile de fundamentare
istorico-ştiinţifică pentru delimitarea zonelor de protecţie a monumentelor
istorice clasate în grupa A sau a zonelor construite protejate care cuprind
monumente istorice clasate în grupa A, ale secţiunilor de specialitate din
planurile de amenajare a teritoriului şi planurile urbanistice, precum şi pentru
proiectele de restaurare a monumentelor istorice clasate în grupa A;
i) propune avizul pentru studiile de fundamentare şi
secţiunile de specialitate din planurile urbanistice generale ale unităţilor
administrativ-teritoriale şi din planurile urbanistice zonale, precum şi pentru
planurile urbanistice de detaliu, care au ca obiect
monumente istorice clasate în grupa A sau zone construite protejate care
cuprind monumente istorice clasate în grupa A;
j) propune avizul pentru documentaţiile privind
intervenţiile asupra monumentelor istorice sau inscripţionarea monumentelor
istorice, având la bază texte avizate de organisme sau instituţii ştiinţifice
de specialitate;
k) propune avizul pentru intervenţii asupra imobilelor
situate în zonele de protecţie a monumentelor istorice şi în zonele construite
protejate, pentru care nu există regulamente de construcţie avizate conform
art. 28 alin. (1) pct. 7;
l) propune monumente istorice
pentru a fi incluse în Lista patrimoniului cultural şi natural mondial, precum
şi în Lista patrimoniului mondial în pericol, elaborate de UNESCO;
m) propune avizarea folosirii
unor materiale, tehnici şi tehnologii noi pentru restaurarea monumentelor
istorice, în baza documentaţiilor de specialitate;
n) propune programe de pregătire a specialiştilor,
precum şi planuri-cadru de învăţământ, de formare şi specializare în domeniul
protejării monumentelor istorice.
(2) Atribuţiile Comisiei Naţionale a Monumentelor
Istorice menţionate la alin. (1) lit. d), g), j) şi k) pot fi delegate
comisiilor regionale ale monumentelor istorice, în condiţiile stabilite de
Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale a Monumentelor
Istorice.
(3) Membrii Comisiei Naţionale a Monumentelor
Istorice şi ai comisiilor zonale ale monumentelor istorice primesc o
indemnizaţie lunară, pentru lunile în care comisiile se întrunesc, reprezentând
20% din indemnizaţia lunară a unui secretar de stat, la care se adaugă
decontarea cheltuielilor de participare la lucrările comisiilor."
35. Articolul 36 va avea
următorul cuprins: „Art. 36. - (1) Comisiile
regionale ale monumentelor istorice se reorganizează
în comisii zonale ale monumentelor istorice pe lângă serviciile publice
deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor, în termen de 30 de zile de
la data intrării în vigoare a prezentei legi, ca organisme ştiinţifice de specialitate descentralizate ale Comisiei
Naţionale a Monumentelor Istorice, fără personalitate juridică, cu rol
consultativ în domeniul protejării monumentelor istorice.
(2) Numărul, teritoriul de competenţă, organizarea şi
funcţionarea comisiilor zonale ale monumentelor istorice sunt stabilite prin
Regulamentul de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale a Monumentelor
Istorice, aprobat prin ordin al ministrului culturii şi cultelor.
(3) Comisiile zonale ale monumentelor istorice au câte
9 membri, iar preşedinţii acestora sunt membri ai
Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice.
(4) Componenţa comisiilor zonale ale monumentelor
istorice se aprobă prin ordin al ministrului culturii şi cultelor la propunerea
compartimentului de specialitate din Ministerul Culturii şi Cultelor. In cadrul
acestora vor fi incluşi arhitecţii şefi ai judeţelor, respectiv arhitectul şef
al municipiului Bucureşti.
(5) Comisiile zonale ale monumentelor istorice au
următoarele atribuţii:
a) fundamentează şi propun elementele specifice strategiei regionale privind protejarea monumentelor
istorice;
b) formulează priorităţile pentru protejarea
monumentelor istorice în plan regional, în vederea evaluării şi asigurării
fondurilor necesare;
c) analizează şi propun Comisiei Naţionale a
Monumentelor Istorice clasarea sau declasarea monumentelor istorice din
regiunile lor de competenţă în grupa A sau B, după caz;
d) propun avizul privind documentaţiile de urbanism
şi amenajarea teritoriului pentru instituirea, delimitarea şi reglementarea
construirii zonelor de protecţie a monumentelor istorice clasate în grupa B sau
a zonelor construite protejate cu monumente istorice clasate în grupa B;
e) propun avizarea studiilor de fundamentare din
planurile de amenajare a teritoriului, planurile
urbanistice generale, planurile urbanistice zonale ale localităţilor care
cuprind monumente istorice clasate în grupa B;
f) propun avizarea planurilor urbanistice de detaliu
şi a proiectelor de execuţie în zonele de protecţie a monumentelor istorice din
grupa A şi în zonele protejate cu monumente istorice clasate în grupa A, pentru
care există reglementări avizate de Ministerul Culturii şi Cultelor;
g) propun avizul privind documentaţiile tehnice care
cuprind lucrări de cercetare, investigaţii expertize tehnice, proiecte tehnice
şi detalii de execuţie pentru monumentele istorice clasate în grupa B;
h) propun avizul privind documentaţiile pentru lucrări
de întreţinere şi reparaţii curente la monumentele istorice clasate în grupa A,
care nu aduc modificări de arhitectură ori ale componentelor artistice, în
condiţiile în care lucrările se execută cu materiale şi tehnici de lucru
specifice epocii de edificare a monumentului istoric;
i) îndeplinesc alte atribuţii date în competenţă,
potrivit dispoziţiilor prevăzute în Regulamentul de organizare şi funcţionare a
Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice."
36. Articolul 37 va avea
următorul cuprins:
„Art. 37. - (1) In cadrul Ministerului Culturii şi
Cultelor se constituie, prin ordin al ministrului culturii şi cultelor, în
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, un
colectiv de control pentru activitatea de protejare a monumentelor istorice.
(2) Colectivul de control pentru activitatea de
protejare a monumentelor istorice are următoarele
atribuţii:
a) controlează, în condiţiile legii, documentele şi
documentaţiile de orice fel privind conservarea, restaurarea şi protejarea
monumentelor istorice;
b) constată încălcarea prevederilor legale în
domeniul conservării, restaurării şi protejării monumentelor istorice şi
propune luarea măsurilor legale ce se impun;
c) are acces, în condiţiile legii, la orice monument
istoric, precum şi pe şantierele de cercetare sau de conservare-restaurare a
monumentelor istorice; în acest scop, organele abilitate ale statului au
obligaţia să sprijine personalul colectivului în exercitarea atribuţiilor;
d) face propuneri de sancţionare, în condiţiile
legii, a abaterilor constatate.
(3) In îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la alin.
(2), colectivul de control pentru activitatea de protejare a monumentelor
istorice are dreptul să solicite şi să primească informaţii şi documente, în
condiţiile legii, de la orice persoană fizică sau juridică, aceasta având
obligaţia de a da curs solicitării în termen de 15 zile
calendaristice de la data emiterii cererii."
37. La articolul 38
alineatul (1), literele b), f) şi k) vor avea următorul cuprins:
,,b) să asigure paza, integritatea şi protecţia
monumentelor istorice, să ia măsuri pentru prevenirea şi stingerea incendiilor,
să asigure efectuarea lucrărilor de conservare, consolidare, restaurare,
reparaţii curente şi de întreţinere a acestora în condiţiile legii;
f) în cazul în care solicită descărcarea imobilului de
sarcină arheologică, să finanţeze săpătura, cercetarea arheologică, elaborarea
documentaţiei aferente, conservarea şi protejarea eventualelor vestigii
descoperite cu ocazia efectuării cercetării arheologice;
k) să permită montarea şi să întreţină însemnul
distinctiv care marchează calitatea de monument istoric
a imobilului;".
38. La articolul 38, după
alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Prin derogare
de la prevederile alin. (1) lit. h), lucrările de construcţie ce fac obiectul
autorizării, la monumentele istorice de categorie B, cu excepţia lucrărilor la
componentele artistice, pot fi efectuate şi de persoane fizice sau juridice
neatestate, cu condiţia respectării avizelor de specialitate."
39. La articolul 39,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 39. - (1) Pentru protejarea monumentelor istorice
aflate în proprietatea privată a persoanelor fizice sau juridice, Ministerul
Culturii şi Cultelor, serviciile publice deconcentrate ale Ministerului
Culturii şi Cultelor şi autorităţile administraţiei publice locale, după caz,
pot asigura, la cererea proprietarilor, cu titlu gratuit, consultanţă de
specialitate, în condiţiile legii."
40. La articolul 39,
alineatele (2)-(5) se abrogă.
41. La articolul 40, alineatul (1) va avea
următorul cuprins:
„Art. 40. - (1) Contribuţia financiară a statului,
constând în sume alocate prin bugetul Ministerului Culturii şi Cultelor cu
destinaţia protejării monumentelor istorice, indiferent de deţinător, poate să
acopere total sau parţial costul lucrărilor de
protejare a monumentelor istorice."
42. După articolul 40 se
introduce un nou articol, articolul 401, cu următorul cuprins:
„Art. 401. - (1)
Costul lucrărilor de proiectare, expertizare, conservare, reparare,
consolidare, restaurare şi punere în valoare a monumentelor istorice,
indiferent de grupa în care sunt clasate, ori a altor imobile din ansambluri
sau situri istorice, aflate în proprietate publică ori privată, incluse în
programe de importanţă naţională sau internaţională, stabilite prin hotărâre a
Guvernului iniţiată la propunerea ministerelor implicate în realizarea
acestora, poate fi acoperit integral ori parţial de la bugetul de stat sau al unităţilor
administrativ-teritoriale, prin bugetul ordonatorilor de credite care participă
la realizarea programelor.
(2) Pentru acoperirea costului lucrărilor prevăzute
la alin. (1) nu este obligatorie constituirea de garanţii de către beneficiarii
contribuţiei.
(3) Lucrările prevăzute la alin. (1) sunt lucrări de
interes public naţional, pentru care nu se datorează taxa pentru eliberarea
certificatului de urbanism şi autorizaţiei de construire."
43. La articolul 42,
alineatele (1) şi (2) vor avea următorul cuprins:
„Art. 42. - (1) Proprietarii imobilelor monumente
istorice, definite potrivit art. 3 lit. a) din
prezenta lege, sunt scutiţi în totalitate de plata impozitului pe clădiri, cu
excepţia spaţiilor în care se desfăşoară activităţi economice sau comerciale.
(2) Pentru suprafaţa ocupată la sol de imobilele
prevăzute la alin. (1) nu se plăteşte impozitul pe
teren."
44. La articolul 46
alineatul (1), după litera h) se introduce o nouă literă, litera i), cu
următorul cuprins:
„i) elaborează planurile anuale de gestiune şi
protecţie a monumentelor istorice de pe teritoriul unităţii
administrativ-teritoriale care sunt înscrise în Lista patrimoniului mondial şi
asigură monitorizarea acestora prin personalul propriu."
45. La articolul 47,
literele c)-e) vor avea următorul cuprins:
,,c) prevăd, în termen de 12 luni de la clasarea
monumentelor istorice, fondurile bugetare necesare pentru elaborarea
documentaţiilor de urbanism şi amenajare a teritoriului şi a regulamentelor
aferente;
d) elaborează regulamentele de urbanism pentru zonele
de protecţie a monumentelor istorice şi pentru zonele construite protejate şi
le aprobă numai pe baza şi în condiţiile avizului Ministerului Culturii şi
Cultelor sau al serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi
Cultelor, după caz;
e) elaborează sau, după caz, aprobă programe ori
măsuri administrative, bugetare sau fiscale speciale de prevenire a degradării
monumentelor istorice şi a zonelor protejate din municipiul, oraşul sau comuna
respectivă, cu respectarea avizului Ministerului Culturii şi Cultelor sau al
serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor, după
caz;".
46. La articolul 47, după
alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
„(2) La data emiterii autorizaţiilor de construcţie sau
de desfiinţare, pentru lucrări ce urmează a se executa la monumente istorice,
în zonele de protecţie a acestora sau în zonele construite protejate,
autorităţile emitente ale autorizaţiilor transmit copii ale acestor documente
serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor."
47. La articolul
49, literele b) şi d) vor avea următorul cuprins:
,,b) iniţiază, cu avizul Ministerului Culturii şi
Cultelor, procedura de expropriere pentru cauză de utilitate publică în vederea
protejării monumentelor istorice, în situaţiile şi cu respectarea condiţiilor
prevăzute de lege;
d) eliberează autorizaţii de construire sau de
desfiinţare pentru monumente istorice şi pentru imobile aflate în zona de
protecţie a monumentelor istorice sau în zonele construite protejate, numai pe
baza şi în condiţiile avizului Ministerului Culturii şi Cultelor sau ale
serviciilor publice deconcentrate ale Ministerului Culturii şi Cultelor, după
caz.
48. La articolul 50,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 50. - (1) Protejarea monumentelor istorice se
finanţează de proprietarii sau deţinătorii acestora şi poate fi cofinanţată din
fonduri asigurate de la bugetul de stat, bugetele locale sau din alte
surse."
49. La articolul 52,
alineatele (3) şi (4) vor avea următorul cuprins:
„(3) Timbrul monumentelor istorice este obligatoriu
pentru:
a) cărţile poştale ilustrate, plicurile, mărcile
poştale, hărţile, pliantele, broşurile, revistele, ghidurile turistice,
cărţile, albumele, atlasele, enciclopediile, filmele artistice şi documentare,
casetele video, compact-discurile, diapozitivele, videoclipurile, cardurile bancare şi cartelele
telefonice comercializate în România, reprezentând monumente istorice
individualizate sau în ansambluri, prin imagini fotografice sau reprezentări
grafice de interior sau exterior;
b) biletele de intrare, inclusiv taxele de
fotografiere sau de filmare, pentru monumentele istorice puse la dispoziţie
publicului, în totalitate ori în parte, aflate în proprietatea sau în folosinţa
persoanelor juridice de drept privat care desfăşoară activităţi economice;
c) biletele de intrare la manifestările culturale,
sportive sau de agrement, târguri şi expoziţii desfăşurate în spaţii situate în
zona de protecţie a acestora sau în zonele construite protejate;
d) activităţile de cazinou, jocuri de noroc şi jocuri
mecanice.
(4) Timbrul monumentelor istorice se percepe de la
operatorii economici, editori sau producători, de la proprietari, titulari ai
dreptului de administrare sau ai altor drepturi reale asupra imobilelor situate
în zona de protecţie a monumentelor istorice în zonele construite protejate sau
de la beneficiarii veniturilor realizate, după caz."
50. La articolul 52, după
alineatul (4) se introduc două noi alineate, alineatele (5) şi (6), cu
următorul cuprins:
„(5) Se exceptează de la plata timbrului muzeele care
funcţionează în clădiri monumente istorice sau în zone de protecţie ale
acestora.
(6) Prin derogare de la prevederile alin. (3) şi (4),
pot fi exceptaţi de la plata taxei timbrului monumentelor istorice operatorii
economici care, prin activităţile pe care le desfăşoară, contribuie la
protejarea monumentelor istorice, cu o sumă cel puţin egală celei pe care o
datorează la plata taxei timbrului monumentelor istorice."
51. Articolul 53 va avea
următorul cuprins:
„Art. 53. - (1) Fondurile
obţinute din aplicarea timbrului monumentelor istorice se utilizează de către
Oficiul Naţional al Monumentelor Istorice în mod exclusiv pentru:
a) acordarea de credite în condiţiile art. 30 alin.
(3) lit. b) şi c), cu prioritate pentru lucrări de intervenţie urgentă la
monumente istorice, în funcţie de strategia protejării monumentelor istorice;
b) finanţarea elaborării de reglementări
tehnico-economice, de norme şi metodologii privind elaborarea de documentaţii
specifice, executării de lucrări, realizării de achiziţii, contractării şi
decontării de lucrări privind monumentele istorice;
c) finanţarea unor amenajări în vederea pregătirii
monumentelor istorice pentru vizitare gratuită, precum şi pentru realizarea
unor programe sau proiecte culturale.
(2) Cuantumul timbrului monumentelor istorice se
stabileşte prin hotărâre a Guvernului şi se actualizează, anual, prin ordin al
ministrului culturii şi cultelor."
52. La articolul 56,
alineatele (1) şi (2) vor avea următorul cuprins:
„Art. 56. - (1) Constituie
contravenţii la regimul de protejare a monumentelor istorice următoarele fapte,
dacă, potrivit legii, nu constituie infracţiuni:
a) executarea de lucrări asupra unui imobil după
declanşarea procedurii de clasare sau asupra unui monument istoric, fără avizul
Ministerului Culturii şi Cultelor;
b) încălcarea de către proprietar sau de către
titularul dreptului de administrare a unui monument istoric a obligaţiilor
prevăzute la art. 38;
c) nevirarea contravalorii timbrului monumentelor istorice, precum şi a taxelor şi tarifelor prevăzute de prezenta
lege;
d) organizarea manifestărilor prevăzute la art. 8
alin. (5) şi (6), în lipsa acordului autorităţii competente;
e) neprecizarea în certificatul de urbanism a
necesităţii obţinerii avizului Ministerului Culturii şi Cultelor sau a
serviciilor deconcentrate ale acestuia, după caz, pentru lucrările propuse la
monumente istorice în zona de protecţie a acestora ori în zonele protejate;
f) eliberarea autorizaţiilor de construire sau de
desfiinţare pentru lucrări la monumente istorice în zonele protejate fără
avizul Ministerului Culturii şi Cultelor ori a serviciilor deconcentrate, după
caz.
(2) Contravenţiile prevăzute la alin. (1) lit. a), e)
şi f) se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, iar cele
menţionate la alin. (1) lit. b)-d) se sancţionează cu amendă de la 4.000 lei la
8.000 lei."
53. După articolul 56 se
introduce un nou articol, articolul 561, cu următorul cuprins:
„Art. 561. - Nivelul
amenzilor prevăzute la art. 56 poate fi actualizat prin hotărâre a
Guvernului."
54. Articolul 58 va avea
următorul cuprins:
„Art. 58. - Contravenţiilor prevăzute la art. 56 le
sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare."
55. Articolul 60 va avea
următorul cuprins:
„Art. 60. - (1) Lista cuprinzând monumentele,
ansamblurile şi siturile istorice, aprobată de Comisia Naţională a
Monumentelor, Ansamblurilor şi Siturilor Istorice în anii 1991-1992, cu
modificările şi completările ulterioare, rămâne în vigoare. In termen de 3 ani
de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Institutul Naţional al
Monumentelor Istorice va actualiza Lista monumentelor istorice, potrivit
atribuţiilor stabilite prin art. 29 alin. (3).
(2) Serviciile publice deconcentrate ale Ministerului
Culturii şi Cultelor sunt obligate să înştiinţeze, în scris, proprietarii sau
titularii drepturilor reale asupra monumentelor istorice despre regimul juridic
special al imobilelor în cauză şi să le transmită obligaţia privind folosinţa
monumentului istoric."
56. Articolele 61 şi 63 se abrogă.
Art. II. - In cuprinsul
actelor normative în vigoare sintagma Lista cuprinzând monumentele istorice se înlocuieşte cu sintagma Lista
monumentelor istorice.
Art. III. - In termen de
3 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, în cadrul
Inspectoratului General al Poliţiei Române din Ministerul Administraţiei şi
Internelor se organizează structuri specializate în prevenirea, descoperirea şi
urmărirea faptelor ilegale care privesc monumentele istorice, zonele de
protecţie ale acestora, precum şi zonele construite protejate.
Art. IV. - In termen de 3
luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi,
autorităţile administraţiei publice centrale şi locale comunică Ministerului
Culturii şi Cultelor monumentele istorice şi zonele de protecţie pe care le
propun în vederea declarării de interes public naţional sau local, potrivit legii.
Art. V. - Legea nr. 422/2001 privind protejarea monumentelor istorice, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta
lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (2) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU