LEGE
Nr. 249 din 9 iunie 2004
privind pensiile ocupationale
ACT EMIS DE: PARLAMENT ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 600 din 5 iulie 2004
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
(1) Prezenta lege stabileste:
a) principiile infiintarii schemelor facultative de pensii ocupationale si
a fondurilor de pensii ocupationale;
b) principiile organizarii si functionarii administratorilor, precum si
coordonarea activitatii altor entitati implicate in acest domeniu;
c) reglementarea si supravegherea prudentiala a sistemului pensiilor
ocupationale.
(2) Dreptul de a propune o schema facultativa de pensii ocupationale
apartine:
a) angajatorului si sindicatului sau, dupa caz, reprezentantilor
salariatilor, prin contractul colectiv de munca la nivel de unitate, grup de
unitati sau ramura;
b) angajatorului, singur sau prin asociere cu alti angajatori, in lipsa
unui contract colectiv de munca si/sau in lipsa sindicatului.
(3) Angajatorii, agenti economici care inregistreaza obligatii bugetare
neachitate la scadenta la sfarsitul anului fata de bugetul de stat, bugetul
asigurarilor sociale de stat, bugetele locale, bugetul asigurarilor pentru
somaj, bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate si
fondurile sistemului de asigurari pentru accidente de munca si boli
profesionale, la furnizorii de energie si combustibil de orice fel, precum si
institutiile publice, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, nu
pot contribui la scheme facultative de pensii ocupationale.
(4) Schemele facultative de pensii ocupationale sunt furnizate de
administratori.
(5) Administratorii colecteaza contributii, investesc resursele financiare
ale fondului de pensii ocupationale si platesc pensii ocupationale.
Art. 2
(1) In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
1. activele financiare reprezinta fonduri monetare, actiuni, obligatiuni,
titluri de valoare si valori mobiliare;
2. activul personal reprezinta suma din contul unui participant care
cuprinde contributiile platite si veniturile rezultate din investirea sumelor,
diminuate cu comisioanele legale si reactualizate potrivit prevederilor legale;
3. activul net reprezinta valoarea care se obtine prin deducerea valorii
obligatiilor din valoarea activelor;
4. actul de aderare este un contract scris intre participant si
administrator, incheiat in baza prevederilor contractului de administrare in
vederea inscrierii la o schema facultativa de pensii ocupationale;
5. administratorul este o societate pe actiuni constituita in conformitate
cu dispozitiile legislatiei comerciale si cu prevederile prezentei legi, care
are ca obiect exclusiv de activitate colectarea, administrarea si investirea
resurselor financiare ale unui fond de pensii ocupationale, precum si plata
pensiilor ocupationale;
6. angajatorul reprezinta persoana fizica sau juridica, care poate,
potrivit legii, sa angajeze forta de munca pe baza de contract individual de
munca sau organizatii patronale constituite potrivit legii;
7. participantul reprezinta angajatul care a aderat la o schema facultativa
de pensii ocupationale, in numele caruia s-au platit contributii la un fond de
pensii ocupationale si care are un drept prezent sau viitor la o pensie
ocupationala;
8. beneficii colaterale reprezinta orice avantaje, precum facilitati
banesti sau cadouri, altele decat cele care rezulta din calitatea de
participant sau de beneficiar al unei pensii ocupationale;
9. Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, denumita in continuare Comisia,
este autoritatea de reglementare si supraveghere prudentiala in domeniul
pensiilor ocupationale;
10. Consiliul de coordonare este organul de reprezentare a participantilor
la fondul de pensii ocupationale in relatia cu administratorul;
11. contractul de administrare este contractul semnat intre Consiliul de
coordonare si administrator, in vederea administrarii fondului de pensii
ocupationale;
12. contributiile la o schema facultativa de pensii ocupationale reprezinta
sume platite de angajatorii si angajatii care participa la schema respectiva;
13. conturile participantilor reprezinta suma unitatilor de cont;
14. depozitarul reprezinta o banca, persoana juridica romana sau o
sucursala a unei institutii de credit straine, autorizata sa functioneze pe
teritoriul Romaniei;
15. fondul de pensii ocupationale reprezinta fondul constituit prin
contract de societate civila, incheiat intre toti participantii la schema
facultativa de pensii ocupationale, in conformitate cu prevederile Codului
civil referitoare la societatea civila particulara si cu dispozitiile prezentei
legi;
16. beneficiarul reprezinta mostenitorii participantului definiti conform
prevederilor Codului civil;
17. platitorul reprezinta angajatorul care vireaza contributii catre un
fond de pensii ocupationale;
18. pensia ocupationala reprezinta suma platita periodic, pe viata, unui
participant in mod suplimentar si distinct de cea furnizata de sistemul public;
19. normele reprezinta reglementarile emise de Comisie in aplicarea
prezentei legi, care sunt obligatorii pentru schemele de pensii ocupationale,
fondurile de pensii ocupationale, administratori si depozitari;
20. schema facultativa de pensii ocupationale reprezinta un sistem de
termene, conditii si reguli pe baza caruia administratorul colecteaza,
investeste resursele financiare ale fondului de pensii ocupationale si plateste
pensii ocupationale;
21. sindicatul reprezinta acele organizatii definite potrivit Legii
sindicatelor nr. 54/2003, precum si, dupa caz, reprezentantii alesi ai
angajatilor organizati potrivit legii;
22. transferul de disponibilitati reprezinta trecerea activului personal
din contul unui participant la un fond de pensii ocupationale catre un alt fond
de pensii ocupationale;
23. unitatea de cont reprezinta o parte proportionala din activul financiar
net al fondului de pensii ocupationale;
24. data de transfer reprezinta data la care se efectueaza transferul de
disponibilitati aflate in contul unui participant, de la un fond de pensii
ocupationale la altul;
25. data de convertire reprezinta data la care se convertesc in unitati de
cont contributiile participantilor si sumele ce fac obiectul transferului de
disponibilitati, in conformitate cu valoarea unitatilor de cont la acea data;
26. rata de rentabilitate a unui fond de pensii ocupationale este raportul
dintre diferenta dintre valoarea medie a unei unitati de cont in ultima zi a
trimestrului si valoarea acelei unitati in ultima zi lucratoare care preceda
perioada de 24 de luni si, respectiv, valoarea acelei unitati de cont in ultima
zi lucratoare care preceda perioada de 24 de luni, exprimata in procente;
27. ponderea fondului la o anumita data este raportul dintre valoarea
activului net al fondului si valoarea activelor nete ale tuturor fondurilor de
pensii ocupationale, calculate la aceeasi data;
28. rata medie ponderata de rentabilitate a tuturor fondurilor pentru
ultimele 24 de luni este suma produselor dintre rata de rentabilitate a
fiecarui fond si ponderea medie a fondului in totalul fondurilor de pensii
ocupationale;
29. ponderea medie a fondului in totalul fondurilor de pensii ocupationale
este media aritmetica dintre ponderea fondului in ultima zi lucratoare care
preceda perioada de 24 de luni si ponderea fondului in ultima zi lucratoare din
perioada de 24 de luni;
30. rata de rentabilitate minima a tuturor fondurilor reprezinta cea mai
mica valoare dintre rata medie ponderata de rentabilitate a tuturor fondurilor
in perioada respectiva, diminuata cu patru puncte procentuale si 50% din rata
medie ponderata de rentabilitate a tuturor fondurilor in perioada respectiva;
31. actionar semnificativ este acea persoana fizica sau juridica, care,
nemijlocit si singura ori prin intermediul sau in legatura cu alte persoane
fizice ori juridice, actionand in mod concertat, exercita drepturi aferente unor
actiuni care, cumulate, fie ar reprezenta cel putin 5% din capitalul social al
administratorului, fie ar conferi cel putin 5% din totalul drepturilor de vot
in adunarea generala, sau care dau posibilitatea sa exercite o influenta
semnificativa asupra conducerii administratorului.
(2) Persoana afiliata, in raport cu o persoana fizica sau juridica, numita
prima entitate, reprezinta:
a) un actionar sau un grup de actionari care detine mai mult de 10% din
actiunile emise de prima entitate ori care, desi detine un procent mai mic,
poate influenta, direct sau indirect, deciziile luate de prima entitate;
b) orice entitate in care prima entitate detine, direct sau indirect, mai
mult de 10% din actiunile emise ori care, desi detine un procent mai mic, poate
influenta, direct sau indirect, deciziile luate de respectiva entitate;
c) orice alta entitate in care un actionar detine, direct sau indirect, mai
mult de 30% din actiunile emise si, in acelasi timp, detine, direct sau
indirect, mai mult de 30% din totalul actiunilor emise de prima entitate;
d) orice persoana care poate determina, direct sau indirect, deciziile
primei entitati;
e) orice membru al consiliului de administratie sau al altui organ de
conducere ori supraveghere al respectivei entitati;
f) sotul/sotia sau o ruda pana la gradul al treilea ori un afin pana la
gradul al doilea inclusiv al oricarei persoane prevazute la lit. a) - e).
CAP. 2
Schemele facultative de pensii ocupationale
Art. 3
(1) Schema facultativa de pensii ocupationale trebuie sa contina cuantumul
si periodicitatea contributiilor, modul de impartire a acestora intre angajat
si angajator, regulile de investire a activelor, precum si metodele pentru
efectuarea platii pensiilor ocupationale, a frecventei, duratei si actualizarii
acestor plati.
(2) Comisia emite norme privind schemele facultative de pensii
ocupationale.
(3) Incadrarea in munca a unei persoane sau dobandirea calitatii de membru
de sindicat nu poate fi conditionata de participarea sau continuarea
participarii la o schema facultativa de pensii ocupationale si nu se pot face
retineri din salariu pentru contributii la o astfel de schema fara acordul
scris al persoanei respective.
Art. 4
(1) Angajatorul si sindicatul pot propune angajatilor, de comun acord,
participarea la o schema facultativa de pensii ocupationale, prin contractul
colectiv de munca.
(2) In situatia in care nu exista contract colectiv de munca, schemele
facultative de pensii ocupationale pot fi propuse de angajator si sindicat in
baza unui protocol.
(3) In situatia in care nu exista sindicat, schemele facultative de pensii
ocupationale pot fi propuse de angajator cu consultarea angajatilor.
Art. 5
(1) Angajatorul retine si vireaza contributiile angajatilor sai care au
calitatea de participant la o schema facultativa de pensii ocupationale si
raspunde penal de neplata contributiilor sau de plata lor incompleta conform
termenelor, conditiilor si regulilor schemei cu privire la plata contributiilor.
(2) Determinarea valorii obligatiei financiare care rezulta din neplata
contributiilor sau din plata lor incompleta este reglementata de Comisie.
(3) Administratorul este obligat sa notifice platitorului, Consiliului de
coordonare si participantului neindeplinirea obligatiei fata de fondul de
pensii ocupationale.
(4) In vederea recuperarii obligatiei financiare prevazute la alin. (2),
administratorul schemei respective poate solicita aplicarea masurilor de
executare silita asupra angajatorului, potrivit dispozitiilor Codului de
procedura civila.
CAP. 3
Autorizarea schemelor facultative de pensii ocupationale
Art. 6
(1) Schemele facultative de pensii ocupationale trebuie sa obtina
autorizarea prealabila a Comisiei.
(2) Procedura de autorizare si modificare a schemelor facultative de pensii
ocupationale este prevazuta in normele Comisiei.
Art. 7
Administratorul procedeaza la publicitatea schemei si la incasarea de
contributii numai dupa autorizarea schemei facultative de pensii ocupationale,
sub sanctiunea retragerii autorizatiei de functionare a administratorului.
Art. 8
(1) Administratorul transmite Comisiei documentatia necesara in vederea
autorizarii fiecarei scheme facultative de pensii ocupationale.
(2) Continutul documentatiei se stabileste prin normele Comisiei si contine
obligatoriu urmatoarele date si reguli:
a) numele si sediul administratorului;
b) numele si sediul angajatorului sau angajatorilor si denumirea si sediul
sindicatului sau sindicatelor, dupa caz, care au propus schema respectiva;
c) conditiile de eligibilitate a participantilor pentru aderarea la schema
facultativa de pensii ocupationale;
d) principiile investitionale ale schemei facultative de pensii
ocupationale;
e) dreptul de proprietate al participantilor la schema facultativa de
pensii ocupationale asupra sumei existente in conturile lor;
f) conditiile inceperii si periodicitatea platii pensiilor ocupationale;
g) conditiile de acordare a pensiei ocupationale de invaliditate;
h) metoda de actualizare a pensiilor ocupationale;
i) nivelul comisioanelor platite administratorului;
j) periodicitatea si procedura de raportare catre participanti;
k) conditiile si procedurile de incetare a participarii si de transfer la o
alta schema facultativa de pensii ocupationale;
l) suma fixa prevazuta in normele Comisiei, potrivit art. 72 alin. (1) si
(2);
m) forma de garantare a contributiilor si a pensiilor ocupationale.
(3) In termen de 30 de zile de la depunerea documentatiei, Comisia emite
autorizatia sau respinge cererea de autorizare, dupa caz.
(4) Administratorii informeaza participantii despre datele si regulile
prevazute la alin. (2) in momentul aderarii, precum si despre modificarile si
completarile ulterioare, in termen de 30 de zile de la autorizarea lor.
Art. 9
(1) Modificarea schemei facultative de pensii ocupationale se face de comun
acord intre administrator si Consiliul de coordonare a fondului respectiv, fara
a aduce atingere drepturilor participantilor.
(2) Modificarile devin aplicabile numai dupa autorizarea lor de catre
Comisie.
Art. 10
(1) Comisia poate retrage autorizatia unei scheme facultative de pensii
ocupationale, daca se dovedeste ca au fost incalcate dispozitiile prezentei
legi, ale normelor Comisiei sau daca retragerea autorizatiei este in interesul
participantilor la respectiva schema.
(2) Inainte de a proceda la retragerea autorizatiei, Comisia notifica
administratorului si Consiliului de coordonare a fondului respectiv, cu cel
putin 30 de zile inainte, intentia si motivele retragerii.
(3) In termen de 30 de zile de la data primirii notificarii Comisiei,
administratorul are obligatia sa raspunda acestei notificari si, daca este
cazul, sa propuna un plan de remediere.
(4) Comisia poate aproba planul de remediere propus si acorda un termen de
punere in aplicare.
(5) In cazul in care Comisia nu primeste raspuns in termenul prevazut la
alin. (3) sau daca raspunsul primit ori planul de remediere propus nu este
satisfacator, procedeaza la retragerea autorizatiei.
(6) Administratorul schemei facultative de pensii ocupationale poate ataca
decizia Comisiei de retragere a autorizatiei la instanta judecatoreasca
competenta, in conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare privind
contenciosul administrativ.
Art. 11
Retragerea autorizatiei unei scheme facultative de pensii ocupationale
conduce automat la retragerea autorizatiei fondului de pensii ocupationale de
catre Comisie.
Art. 12
De la data retragerii autorizatiei unei scheme facultative de pensii
ocupationale de catre Comisie se aplica urmatoarele dispozitii:
a) administratorul schemei facultative de pensii ocupationale nu mai
accepta contributii si nu mai percepe comisioane, sub sanctiunea retragerii
autorizatiei de functionare a administratorului;
b) Comisia desemneaza un administrator special al schemei facultative de
pensii ocupationale, care nu poate fi persoana afiliata administratorului,
angajatorului, sindicatului sau depozitarului;
c) Comisia emite norme cu privire la administratorul special, atributiile
acestuia, precum si procedurile de selectare si plata ale administratorilor
speciali;
d) administratorul special evalueaza activele si pasivele fondului de
pensii ocupationale si trimite Comisiei si Consiliului de coordonare rapoarte
preliminare;
e) in termen de 3 luni de la desemnare, administratorul special transmite
Comisiei si Consiliului de coordonare raportul final al evaluarii prevazute la
lit. d), auditat de un auditor financiar, avizat de Comisie, precum si o
propunere de lichidare a schemei facultative de pensii ocupationale; propunerea
de lichidare prevede modalitatea si programul transferului de disponibilitati
catre alt administrator de fonduri de pensii ocupationale;
f) in perioada de evaluare administratorul special poate efectua
transferuri de disponibilitati la date pe care le stabileste, cu exceptia
cazului in care constata ca acestea nu sunt in interesul participantilor;
g) angajatorul, Consiliul de coordonare si sindicatul, dupa caz, pot
transmite Comisiei obiectii la propunerea de lichidare prevazuta la lit. e), in
termen de 30 de zile de la primirea acesteia;
h) Comisia analizeaza propunerea de lichidare si obiectiile formulate si se
pronunta in termen de 60 de zile de la primirea acesteia;
i) in situatia respingerii propunerii de lichidare, Comisia poate cere
administratorului special o noua propunere de lichidare, in termen de 30 de
zile de la data respingerii, pe baza recomandarilor din decizia de respingere;
j) Comisia analizeaza noua propunere de lichidare si decide in termen de 30
de zile de la primirea acesteia;
k) dupa aprobarea propunerii, administratorul special procedeaza la
lichidarea schemei facultative de pensii ocupationale si instiinteaza Comisia
despre finalizarea operatiunilor, printr-un raport.
Art. 13
(1) Comisia emite norme referitoare la procedura de lichidare a schemei
facultative de pensii ocupationale si la continutul rapoartelor obligatorii.
(2) Comisia emite norme privind conditiile transferurilor de
disponibilitati de la retragerea autorizatiei pana la momentul aprobarii
planului de lichidare.
Art. 14
Activele personale nu pot reveni angajatorului, sindicatului,
administratorului sau depozitarului, actele de atribuire catre oricare dintre
acestia fiind nule de drept.
CAP. 4
Transferurile intre schemele facultative de pensii ocupationale
Art. 15
(1) Schemele facultative de pensii ocupationale contin reguli privind
transferul la alta schema facultativa de pensii ocupationale.
(2) In conditiile in care participantul a aderat la o noua schema
facultativa de pensii ocupationale, acesta poate:
a) sa-si transfere conturile individuale de la vechile fonduri de pensii
ocupationale la noul fond;
b) sa-si pastreze calitatea de participant la toate schemele facultative de
pensii ocupationale, urmand a le cumula la momentul deschiderii dreptului de
pensie.
Art. 16
(1) Daca participantul doreste sa transfere activul personal la o alta
schema facultativa de pensii ocupationale, este obligat sa instiinteze
administratorul fostei scheme facultative de pensii ocupationale si sa ii
transmita o copie a actului de aderare.
(2) Comisia emite norme referitoare la:
a) forma si continutul documentului prin care participantul instiinteaza
administratorul despre aderarea la o alta schema facultativa de pensii
ocupationale;
b) procedurile de aderare la noua schema facultativa de pensii
ocupationale.
Art. 17
(1) In termen de 30 de zile calendaristice de la instiintare,
administratorul fostei scheme facultative de pensii ocupationale efectueaza un
transfer de disponibilitati catre administratorul noii scheme.
(2) Transferul de disponibilitati cuprinde activul personal, calculat la
ultima data de evaluare, mai putin deducerile legale.
(3) Administratorul fostei scheme facultative de pensii ocupationale
notifica administratorului noii scheme toate informatiile referitoare la contributiile
facute in contul participantului, precum si despre transferurile de
disponibilitati cu privire la contul acelui participant.
CAP. 5
Participanti si contributii
Art. 18
(1) Tuturor participantilor la o schema facultativa de pensii ocupationale
li se aplica un tratament nediscriminatoriu, avand aceleasi drepturi si
obligatii raportat la fondul de pensii ocupationale.
(2) Participantii si beneficiarii la o schema facultativa de pensii
ocupationale au dreptul la egalitate de tratament si in cazul schimbarii
locului de munca, domiciliului sau resedintei intr-o alta tara, stat membru al
Uniunii Europene sau stat apartinand Spatiului Economic European.
(3) Aderarea la o schema facultativa de pensii ocupationale este facultativa.
Art. 19
(1) Actul de aderare este un contract scris, incheiat direct intre persoana
fizica si administratorul schemei respective si contine principalele prevederi
ale schemei facultative de pensii ocupationale, ale contractului de
administrare, riscurile financiare, tehnice sau de alta natura si modul de
repartizare a acestora, precum si referiri la contributii, pensii ocupationale,
investitii si nivelul comisioanelor.
(2) Administratorul nu poate refuza semnarea actului de aderare nici unei
persoane care are dreptul de a participa la acea schema.
(3) Forma actului de aderare este aceeasi pentru toti participantii la acea
schema.
(4) Forma-cadru a actului de aderare este stabilita de catre Comisie, prin
norme.
(5) Administratorul poate modifica acest act numai cu autorizatia Comisiei,
caz in care actul de aderare trebuie refacut.
(6) In termen de 30 de zile de la aderare, administratorul transmite
participantilor o copie semnata a actului de aderare.
Art. 20
(1) Contributiile la un fond de pensii ocupationale se stabilesc conform
regulilor acelei scheme facultative de pensii ocupationale si se vireaza o data
cu contributiile de asigurari sociale obligatorii.
(2) Contributia participantului la fondul de pensii ocupationale, de pana
la echivalentul in lei a 200 euro pe an din venitul salarial anual, in
procedura de definitivare a impunerii anuale se deduce din venitul salarial
brut al acestuia in completarea deducerii contributiilor de asigurari sociale
datorate potrivit legii.
(3) Cheltuielile angajatorului cu contributiile datorate de acesta la
fondul de pensii ocupationale, in suma de pana la echivalentul in lei a 200
euro pe an pentru fiecare participant, sunt deductibile la calculul profitului
impozabil.
(4) Participantii pot, in orice moment, sa modifice, cu respectarea
nivelului prevazut la alin. (2), sa suspende sau sa inceteze contributiile la o
schema facultativa de pensii ocupationale, fara nici un fel de sanctiune,
instiintand in scris administratorul si angajatorul cu cel putin 30 de zile
inainte de data suspendarii sau incetarii contributiilor.
(5) Instiintarea prevazuta la alin. (4) nu va afecta in nici un fel activul
personal si da dreptul angajatorului sa suspende sau sa inceteze obligatia contractuala.
Art. 21
(1) Daca un participant inceteaza plata contributiei, acesta isi pastreaza
drepturile, conform regulilor schemei facultative de pensii ocupationale, cu
exceptia cazului in care a solicitat un transfer de disponibilitati catre alt fond
de pensii ocupationale.
(2) Participantul la o schema facultativa de pensii ocupationale din
Romania, care a fost detasat intr-o alta tara, are dreptul la continuarea
platii contributiilor la acea schema pe durata detasarii sale.
(3) Daca un participant devine incapabil de a presta o munca, ca urmare a
invaliditatii, acesta va avea dreptul sa foloseasca activul personal, in
conformitate cu normele Comisiei.
(4) Daca un participant decedeaza inainte de pensionare, activele personale
evaluate la acea data se distribuie beneficiarilor, conform actului de
succesiune si normelor Comisiei.
(5) In cazul schimbarii locului de munca, a domiciliului sau resedintei in
alta tara, stat membru al Uniunii Europene sau stat apartinand Spatiului
Economic European, participantul si beneficiarul pastreaza dreptul la pensia
ocupationala castigata in cadrul schemelor facultative de pensii ocupationale
din Romania si aceasta se plateste in acel stat, in cuantumul ramas dupa
scaderea tuturor taxelor si cheltuielilor aferente platii.
CAP. 6
Conturile participantilor si evaluarea activelor
Art. 22
(1) Participantul este proprietarul activului personal din contul sau.
(2) Activul personal este insesizabil, neputand face obiectul nici unei
masuri de executare silita.
(3) Activul personal nu poate fi gajat sau cesionat, sub sanctiunea
nulitatii.
Art. 23
(1) Contributiile se colecteaza pe baza codului numeric personal in
conturile individuale ale participantilor.
(2) Contributiile la un fond de pensii ocupationale si transferurile de
disponibilitati se convertesc in unitati de cont si diviziuni ale acestora.
(3) Valoarea totala a unitatilor de cont ale unui fond de pensii
ocupationale este intotdeauna egala cu valoarea totala a activelor fondului.
(4) Comisia emite norme care definesc activul net, principiile de evaluare
a activelor si pasivelor fondurilor de pensii ocupationale.
(5) Activele si pasivele fondului de pensii ocupationale sunt evidentiate
si tinute separat de cele ale administratorului.
Art. 24
(1) Contributiile si transferul de disponibilitati la un fond de pensii
ocupationale se convertesc in unitati de cont numai la anumite date, denumite
date de convertire, conform valorii unitatilor de cont la acea data.
(2) Pana la convertire, contributiile si transferul de disponibilitati se
inscriu intr-un cont separat al fondului de pensii ocupationale, dobanda
generata de acest cont constituind venit al fondului.
(3) Comisia prevede, prin norme, datele de convertire si periodicitatea
lor.
(4) La prima data de convertire care urmeaza platii primei contributii la
fondul de pensii ocupationale, valoarea unei unitati de cont va fi de 100.000
lei.
(5) Comisia poate reactualiza valoarea unitatii de cont, pe baza
principiilor de evaluare a activelor fondurilor de pensii ocupationale.
Art. 25
(1) Valoarea activelor nete si valoarea unitatii de cont ale unui fond de
pensii ocupationale, calculate de catre depozitar la fiecare data de evaluare,
se comunica administratorului si Comisiei in aceeasi zi.
(2) Calculele mentionate la alin. (1) sunt facute de depozitar si sunt
supuse auditarii unui auditor independent avizat de Comisie.
(3) Auditorul financiar nu poate fi persoana afiliata angajatorului,
sindicatului, administratorului sau depozitarului.
(4) Evaluarea are loc cel putin o data pe luna la datele stabilite prin
normele Comisiei.
Art. 26
Administratorul care a primit contributii pe o perioada de cel putin 24 de
luni calculeaza, in ultima zi lucratoare a fiecarui trimestru, rata de
rentabilitate a fiecarui fond de pensii ocupationale pentru ultimele 24 de luni
si o comunica Comisiei.
Art. 27
Comisia emite norme cu privire la:
a) regulile de calcul al rentabilitatii fondurilor de pensii ocupationale,
inclusiv regulile de rotunjire a valorilor obtinute;
b) data la care depozitarul trebuie sa informeze Comisia si Consiliul de
coordonare despre valoarea activelor nete ale fondului de pensii ocupationale,
valoarea unei unitati de cont, rentabilitatea fondului, precum si metoda prin
care se face aceasta instiintare;
c) forma si data publicarii ratei medii ponderate de rentabilitate a
tuturor fondurilor;
d) procedura de avizare a auditorului financiar;
e) metodologia de calcul al activului net si al unitatilor de cont.
CAP. 7
Infiintarea si autorizarea fondurilor de pensii ocupationale
Art. 28
(1) Resursele fondului de pensii ocupationale se constituie din sumele
provenite din contributiile facute si din sumele provenite din investirea
acestora.
(2) Ponderea in fondul de pensii ocupationale a participantului este
determinata de activul sau personal.
Art. 29
Un fond de pensii ocupationale trebuie sa aiba minimum 100 de participanti.
Art. 30
(1) Un fond de pensii ocupationale poate fi administrat numai de un
administrator avand autorizare de functionare pentru fondurile de pensii
ocupationale, eliberata de Comisie, care il reprezinta in raporturile cu
tertii, inclusiv in fata instantelor judecatoresti.
(2) Actiunile si cererile introduse de participanti sau alte institutii
publice la instantele judecatoresti in legatura cu administrarea fondului de
pensii ocupationale sunt scutite de taxa judiciara de timbru.
Art. 31
(1) Sediul fondului de pensii ocupationale va fi acelasi cu cel al
administratorului.
(2) Denumirea fondului de pensii ocupationale contine sintagma "fond
de pensii ocupationale".
Art. 32
(1) Continutul contractului-cadru de societate civila, prin care se
constituie un fond de pensii ocupationale, este stabilit prin normele Comisiei.
(2) Comisia aproba contractul de societate civila.
(3) Un fond de pensii ocupationale nu poate fi declarat in stare de
faliment.
Art. 33
(1) Consiliul de conducere reprezinta fondul de pensii ocupationale in
relatiile cu administratorul, negociaza si semneaza contractul de administrare.
(2) Consiliul de coordonare este format din participanti alesi, candidatii
fiind propusi, in mod paritar, de angajator si sindicat sau de reprezentanti ai
salariatilor, dupa caz; componenta sa este indicata in continutul contractului
de societate civila.
(3) Administratorul este obligat sa informeze Consiliul de coordonare
despre activitatea desfasurata, in modalitatile prevazute in contractul de
administrare si in normele Comisiei.
Art. 34
(1) Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului de coordonare
prevede numarul de reprezentanti, conditiile pe care trebuie sa le
indeplineasca, drepturile, obligatiile, durata mandatului, procedurile
alegerii, temeiurile pentru revocare, clauze de confidentialitate si alte
dispozitii referitoare la acestia.
(2) Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului de coordonare
prevede procedura de convocare a participantilor la sedintele Consiliului de
coordonare.
(3) Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului de coordonare
este elaborat de Comisie, dupa consultarea Consiliului Economic si Social.
Art. 35
(1) Comisia elaboreaza contractul-cadru de administrare, care contine
obligatoriu:
a) partile contractante;
b) principiile schemei facultative de pensii ocupationale;
c) principalele drepturi si obligatii ale partilor si modalitatea de
implementare;
d) administrarea;
e) modalitatile de control, exercitate de catre auditori;
f) obligatiile de informare a administratorului fata de Consiliul de
coordonare a fondului de pensii ocupationale, participanti si autoritati;
g) evidentele administratorului referitoare la participanti, contributii,
investitii si pensii ocupationale;
h) modalitatile specifice de constatare, reclamare si remediere a
deficientelor;
i) raspunderea partilor contractante;
j) sanctiunile;
k) durata contractului de administrare, modalitatile de modificare si
incetare a contractului de administrare;
l) informatii privind depozitarul fondului de pensii ocupationale.
(2) Actul de aderare se constituie ca anexa a contractului de administrare.
(3) Sectiunea privind partile contractante prevazute la alin. (1) lit. a)
trebuie sa cuprinda:
a) elementele de identificare a fondului de pensii ocupationale, a
administratorului si a Consiliului de coordonare;
b) actul constitutiv si regulamentele interne.
(4) Principiile schemei facultative de pensii ocupationale, prevazute la
alin. (1) lit. b), trebuie sa precizeze:
a) cuantumul contributiei, cotele aferente angajatului si angajatorului,
precum si modalitatea de plata;
b) modalitatea de impartire a profitului intre participanti;
c) tipurile de pensii ocupationale si conditiile de eligibilitate.
(5) Principalele drepturi si obligatii ale partilor si modalitatea de
implementare, prevazute la alin. (1) lit. c), trebuie sa precizeze:
a) obiectul de activitate;
b) principalele operatii desfasurate de administrator in contul fondului de
pensii ocupationale: colectarea contributiilor, investirea lor, plata pensiilor
ocupationale;
c) comisionul acordat administratorului.
(6) Administrarea prevazuta la alin. (1) lit. d) trebuie sa cuprinda:
a) principiile de conducere si de investitii ale fondului de pensii
ocupationale;
b) competentele, drepturile si restrictiile acesteia;
c) metoda de calcul si de percepere a comisioanelor;
d) declaratia privind politica de investitii.
(7) Obligatiile de informare a administratorului, prevazute la alin. (1)
lit. f), trebuie sa cuprinda:
a) informarile generale;
b) raportarile financiar-contabile.
(8) Contractul de administrare poate fi modificat numai cu aprobarea
prealabila a Comisiei.
Art. 36
(1) Fondul de pensii ocupationale trebuie autorizat, in prealabil, de
Comisie.
(2) Autorizatia se elibereaza in baza unei cereri formulate de
administratorul care urmeaza sa administreze fondul de pensii ocupationale, la
care se anexeaza urmatoarele documente:
a) actul constitutiv al administratorului;
b) proiectul contractului de administrare;
c) proiectul contractului de depozitare;
d) contractul de societate civila incheiat intre participantii initiali ai
fondului de pensii ocupationale;
e) proiectul actului individual de aderare la fondul de pensii
ocupationale;
f) dovada platii taxei pentru cererea de autorizare;
g) alte documente cerute de normele Comisiei.
Art. 37
(1) Comisia poate solicita Consiliului de coordonare alte documente si
informatii, in termen de 30 de zile de la data inregistrarii cererii de
autorizare a fondului de pensii ocupationale.
(2) Comisia poate verifica orice aspect legat de cererea de autorizare a
fondului de pensii ocupationale, fiind indreptatita:
a) sa se adreseze autoritatilor competente;
b) sa solicite documente si informatii din alte surse.
Art. 38
Comisia analizeaza cererea de autorizare a unui fond de pensii ocupationale
si procedeaza, in termen de 30 de zile de la data primirii ultimului set de
documente si informatii de la Consiliul de coordonare, fie la aprobarea, fie la
respingerea cererii.
Art. 39
Comisia respinge cererea de autorizare a unui fond de pensii ocupationale,
daca:
a) cererea nu este conforma cu dispozitiile prezentei legi sau ale altor
legi cu incidenta in domeniu;
b) organizarea fondului de pensii ocupationale nu este conforma cu
dispozitiile prezentei legi si ale celorlalte legi cu incidenta in domeniu;
c) documentele prezentate in conformitate cu prevederile art. 36 alin. (2)
si ale art. 37 contin clauze sau, dimpotriva, nu contin anumite clauze, fapt ce
poate avea ca efect prejudicierea intereselor participantilor la fondul de
pensii ocupationale sau nu protejeaza in mod adecvat interesele
participantilor;
d) exista posibilitatea ca administrarea fondului de pensii ocupationale sa
nu fie desfasurata in conformitate cu practica administrarii solide si prudente
a fondurilor de pensii ocupationale, potrivit normelor Comisiei.
Art. 40
In cazul respingerii cererii de autorizare a unui fond de pensii
ocupationale, Comisia informeaza administratorul care a formulat cererea despre
motivele respingerii, cu exceptia situatiei in care Comisia doreste sa
protejeze sursele confidentiale de informatie.
Art. 41
Consiliul de coordonare si administratorul incheie contractul de
administrare in forma aprobata de Comisie si fondul de pensii ocupationale
primeste contributiile participantilor numai dupa ce administratorul a primit
autorizatia de functionare si fondului de pensii ocupationale i-a fost acordata
autorizatia.
Art. 42
(1) Comisia poate retrage autorizatia unui fond de pensii ocupationale in
urmatoarele situatii:
a) schemei facultative de pensii ocupationale i s-a retras autorizatia;
b) numarul de participanti a scazut sub minimul legal;
c) este in interesul participantilor, apreciat de Comisie.
(2) Administratorul nu mai poate investi activele fondului de pensii
ocupationale din momentul retragerii autorizatiei acestuia.
(3) De la data la care Comisia retrage autorizatia unui fond de pensii
ocupationale, se aplica prevederile art. 12 referitoare la retragerea autorizatiei
unei scheme facultative de pensii ocupationale.
CAP. 8
Investitiile fondurilor de pensii ocupationale
Art. 43
(1) Investitiile fondurilor de pensii ocupationale se efectueaza in
conformitate cu dispozitiile prezentei legi si cu normele Comisiei, cu
respectarea regulilor schemei facultative de pensii ocupationale si ale
contractului de administrare, in scopul maximizarii veniturilor si in
beneficiul exclusiv al participantilor.
(2) Principiile de investitie sunt:
a) prudentialitatea, inclusiv asigurarea securitatii activelor;
b) diversificarea investitiilor in vederea evitarii concentrarii excesive a
investitiilor pe o anumita clasa de active, emitenti sau grup de emitenti;
c) mentinerea unei lichiditati adecvate stipulate in normele Comisiei;
d) calitatea si profitabilitatea investitiilor.
(3) Declaratia privind politica de investitii respecta principiile de
investire si contine:
a) strategia de investire a activelor, in raport cu natura si durata
obligatiilor;
b) metode de masurare a riscului investitiilor;
c) procedurile de management al riscului;
d) metoda de revizuire a principiilor de investitie;
e) persoanele responsabile de luarea deciziilor si realizarea
investitiilor, procedurile pentru luarea deciziilor.
(4) Administratorul revizuieste si completeaza declaratia privind politica
de investitii o data la 3 ani sau ori de cate ori intervine o schimbare
importanta in politica de investitii, cu acordul Comisiei si al Consiliului de
coordonare.
Art. 44
Cu respectarea dispozitiilor art. 43, administratorul investeste in:
a) instrumente ale pietei monetare, inclusiv conturi si depozite in lei la
o banca, persoana juridica romana, sau la o sucursala a unei institutii de
credit straine autorizate sa functioneze pe teritoriul Romaniei si care nu se
afla in procedura de supraveghere speciala ori administrare speciala sau a
carei autorizatie nu este retrasa;
b) titluri de stat emise de Ministerul Finantelor Publice;
c) obligatiuni si alte valori mobiliare emise de autoritatile
administratiei publice locale din Romania;
d) valori mobiliare tranzactionate pe o piata reglementata si supravegheata
de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare;
e) obligatiuni si alte valori mobiliare emise de alte state, care
indeplinesc cerintele prevazute de normele Comisiei;
f) obligatiuni si alte valori mobiliare ale organismelor straine
neguvernamentale, daca aceste instrumente sunt cotate la burse de valori
autorizate si indeplinesc cerintele de rating si alte cerinte prevazute de
normele Comisiei;
g) titluri de participare emise de organisme de plasament colectiv in
valori mobiliare din Romania sau din alte tari, care indeplinesc cerintele de
rating si alte cerinte prevazute de normele Comisiei;
h) alte forme de investitii prevazute de normele Comisiei, in conditiile
art. 94 alin. (1) lit. i).
Art. 45
(1) Investitiile in categoriile de active prevazute la art. 44 se supun
urmatoarelor conditii:
a) in cazul activelor prevazute la art. 44 lit. a), nu poate fi investit un
procent mai mare de 20% din valoarea totala a activelor fondului;
b) in cazul activelor prevazute la art. 44 lit. b), nu poate fi investit un
procent mai mare de 70% din valoarea totala a activelor fondului;
c) in cazul activelor prevazute la art. 44 lit. c), nu poate fi investit un
procent mai mare de 30% din valoarea totala a activelor fondului;
d) in cazul activelor prevazute la art. 44 lit. d), nu poate fi investit un
procent mai mare de 50% din valoarea totala a activelor fondului;
e) in cazul activelor prevazute la art. 44 lit. e), nu poate fi investit un
procent mai mare de 10% din valoarea totala a activelor fondului;
f) in cazul activelor prevazute la art. 44 lit. f), nu poate fi investit un
procent mai mare de 10% din valoarea totala a activelor fondului;
g) in cazul activelor prevazute la art. 44 lit. g), nu poate fi investit un
procent mai mare de 5% din valoarea totala a activelor fondului.
(2) Investitiile in categoriile de active prevazute la art. 44 lit. e) - g)
si in procentele prevazute la alin. (1) lit. e) - g) se fac cu respectarea
prevederilor privind operatiunile valutare, conform reglementarilor in vigoare
ale Bancii Nationale a Romaniei.
(3) Comisia poate diminua temporar procentul maxim al activelor care poate
fi investit in categoriile de active prevazute la art. 44.
(4) Procentele maxime admise sunt:
a) 5% din activele unui fond pot fi investite intr-o singura societate
comerciala sau in fiecare categorie de active ale acesteia;
b) 5% din activele unui fond pot fi investite in activele unui singur
emitent, grup de emitenti si persoanele afiliate lor;
c) 10% din activele unui singur emitent pot face obiectul investitiilor
unui fond.
Art. 46
(1) Administratorul exercita, in numele fondului, dreptul de vot in
adunarile generale ale actionarilor societatilor comerciale in care s-au
investit activele fondului de pensii ocupationale.
(2) Votul este exercitat exclusiv in beneficiul participantilor la fondul
de pensii ocupationale.
Art. 47
Administratorul nu poate investi activele fondului de pensii ocupationale
in:
a) active care nu pot fi instrainate prin lege;
b) actiuni, obligatiuni si alte valori mobiliare emise de actionarii
administratorului;
c) actiuni, obligatiuni si alte valori mobiliare emise de administrator,
daca este cazul;
d) actiuni, obligatiuni si alte valori mobiliare emise de angajator;
e) actiuni, obligatiuni si alte valori mobiliare emise de depozitar;
f) actiuni, obligatiuni si alte valori mobiliare emise de orice persoana
afiliata in raport cu entitatile prevazute la lit. b) - e);
g) orice alte active stabilite prin normele Comisiei.
Art. 48
(1) Administratorul este obligat sa ia masuri pentru adaptarea activitatii
de investitii in situatia in care prevederile strategiei financiare nu sunt
respectate, ca urmare a:
a) schimbarii preturilor de piata, care constituie baza de evaluare a
activelor;
b) modificarii ratelor de schimb valutar;
c) modificarii relatiilor organizatorice sau economice dintre entitatile in
care au fost investite activele;
d) oricaror alte circumstante care nu pot fi controlate imediat de catre
administrator.
(2) Adaptarea activitatii de investitii trebuie sa aiba loc in termen de
cel mult 6 luni de la data aparitiei situatiilor prevazute la alin. (1).
(3) La cererea administratorului, in cazuri bine justificate, Comisia
poate, daca protejarea intereselor participantilor la schema facultativa de
pensii ocupationale o impune, sa prelungeasca termenul prevazut la alin. (2)
pana la 12 luni.
Art. 49
(1) Administratorul nu poate instraina activele fondului de pensii
ocupationale:
a) sie insusi;
b) depozitarului;
c) angajatorului sau sindicatului care propune schema facultativa de pensii
ocupationale;
d) persoanelor afiliate in raport cu oricare dintre entitatile prevazute la
lit. a) - c).
(2) Activele fondului de pensii ocupationale nu pot constitui garantii si
nu pot fi utilizate pentru acordarea de credite, sub sanctiunea nulitatii.
Art. 50
(1) Comisia poate prevedea restrictii suplimentare pentru investitii, in
scopul protejarii intereselor participantilor.
(2) Nerespectarea prevederilor privind investitiile fondurilor de pensii
ocupationale duce la retragerea autorizatiei de functionare a
administratorului.
CAP. 9
Constituirea, autorizarea si functionarea administratorilor
Art. 51
(1) Administratorul trebuie sa obtina autorizatie de functionare de la
Comisie pentru a putea administra un fond de pensii ocupationale.
(2) Denumirea administratorului va contine sintagma "societate de
administrare a fondurilor de pensii".
(3) Daca un administrator nu face cerere pentru autorizatia de functionare
in termen de 30 de zile de la primirea autorizatiei de constituire sau daca
Comisia nu ii acorda autorizatia de functionare, acesta este obligat sa-si
schimbe in cel mai scurt timp denumirea, in sensul eliminarii sintagmei
prevazute la alin. (2).
(4) Administrarea unui fond de pensii ocupationale desemneaza serviciile
prestate exclusiv de administratorul unui fond prin care se asigura:
a) gestionarea operatiunilor zilnice ale fondului de pensii ocupationale;
b) gestionarea, depozitarea si arhivarea tuturor documentelor privind
fondul si participantii la acesta;
c) transferul de disponibilitati si decontarea cheltuielilor privind
operatiunile fondului de pensii ocupationale;
d) colectarea contributiilor participantilor, transformarea lor in unitati
de cont si actualizarea informatiilor din conturile acestora;
e) administrarea activelor fondului de pensii ocupationale;
f) furnizarea documentelor privind participarea la fond, notificarea,
informarea periodica si retragerea participantilor de la fond;
g) gestionarea relatiilor cu depozitarul si cu Fondul de garantare a
pensiilor ocupationale;
h) calculul si plata pensiilor ocupationale si a celorlalte drepturi ce
revin participantilor conform prezentei legi;
i) elaborarea, prezentarea, depunerea, publicarea si distribuirea
rapoartelor prevazute de normele Comisiei;
j) alte activitati reglementate de Comisie.
(5) Un administrator poate administra mai multe scheme facultative de
pensii ocupationale.
(6) Activele si pasivele fiecarui fond de pensii ocupationale sunt
organizate, evidentiate si administrate distinct, separat de celelalte
activitati si de contabilitatea proprie, fara posibilitatea transferului intre
ele.
Art. 52
(1) Administratorul trebuie sa actioneze numai in interesul participantilor
si sa aplice principii prudentiale in activitate.
(2) Administratorul nu poate fi o persoana afiliata angajatorului,
sindicatului sau depozitarului.
Art. 53
(1) Actiunile unui administrator sunt nominative si nu pot fi transformate
in actiuni la purtator.
(2) Administratorul nu poate emite actiuni preferentiale.
(3) Angajatorul si sindicatul sau reprezentantii salariatilor, dupa caz,
care au infiintat o schema facultativa de pensii ocupationale, nu pot fi
actionari la administratorul fondului de pensii ocupationale corespondent
acestei scheme.
(4) Actul constitutiv al administratorului trebuie sa prevada ca actionarii
nu pot beneficia de drepturi preferentiale sau de alte privilegii si ca este
interzisa limitarea drepturilor sau impunerea de obligatii suplimentare.
(5) O persoana fizica sau juridica poate fi actionar la un singur
administrator.
(6) Participatia cumulata a persoanelor fizice nu poate depasi 5% din capitalul
social al administratorului.
(7) Calitatea actionarilor trebuie sa raspunda nevoii garantarii unei
gestiuni prudente si sanatoase a fondului de pensii ocupationale si sa permita
realizarea unei supravegheri eficiente in scopul protejarii intereselor
participantilor si beneficiarilor.
(8) Actionarii administratorului trebuie sa indeplineasca cel putin
urmatoarele conditii:
a) sa dispuna de o situatie financiara stabila, apta sa sustina entitatea
in caz de necesitate;
b) sa justifice, in mod satisfacator, provenienta fondurilor destinate
participatiei la capitalul social;
c) sa furnizeze toate informatiile necesare pentru identificarea relatiilor
de afiliere cu alte persoane; persoanele juridice sa functioneze de minimum 3
ani, cu exceptia celor rezultate din fuziunea sau divizarea unei persoane
juridice aflate in functiune de minimum 3 ani.
Art. 54
(1) Capitalul social minim pentru activitatea de administrare a fondurilor
de pensii ocupationale este echivalentul in lei, calculat la cursul de schimb
al Bancii Nationale a Romaniei la data constituirii, a sumei de 2 milioane
euro.
(2) Capitalul social al administratorului este subscris si varsat integral,
exclusiv in numerar, la momentul constituirii acestuia.
(3) Capitalul social al administratorului nu poate fi constituit si nici
majorat prin subscriptie publica.
(4) Capitalul social al administratorului nu poate proveni din imprumuturi
sau credite si nu poate fi grevat de sarcini.
(5) La constituire, aportul de capital trebuie varsat intr-un cont deschis
la o banca, persoana juridica romana, sau la o sucursala a unei banci straine
autorizate sa functioneze pe teritoriul Romaniei.
Art. 55
(1) Membrii consiliului de administratie trebuie sa indeplineasca
conditiile cerute de legislatia privind societatile comerciale, precum si
urmatoarele conditii:
a) sa fie absolventi ai unei institutii de invatamant superior;
b) sa aiba experienta profesionala de cel putin 2 ani in domeniul
financiar, bancar sau de asigurari;
c) sa aiba onorabilitatea necesara pentru functia pe care urmeaza sa o
indeplineasca.
(2) Cel putin o treime din numarul membrilor consiliului de administratie
trebuie sa fie licentiati in stiinte economice sau juridice.
Art. 56
(1) Membrii consiliului de administratie nu pot fi membri in consiliul de
administratie al:
a) unui alt administrator sau persoanelor afiliate;
b) depozitarului sau persoanelor afiliate.
(2) Interdictia prevazuta la alin. (1) se aplica si persoanelor care au
raporturi de munca, relatii comerciale sau alte raporturi similare cu
persoanele prevazute la alin. (1).
Art. 57
(1) Infiintarea unui administrator este supusa autorizarii prealabile de
catre Comisie.
(2) Administratorul nu poate fi inmatriculat la registrul comertului fara
autorizatia de constituire emisa de Comisie.
(3) Cererile unui administrator de fonduri de pensii ocupationale pentru
autorizarea de constituire si pentru autorizatia de functionare se adreseaza
Comisiei, in conformitate cu prevederile prezentei legi si cu normele emise de
Comisie.
Art. 58
(1) Cererea de autorizare de constituire este intocmita de catre fondatorii
administratorului si este insotita de urmatoarele documente:
a) proiectul actului constitutiv al administratorului;
b) declaratia de intentie a fondatorilor pentru constituirea
administratorului;
c) proiectul regulamentului de organizare a administratorului;
d) documentatia din care sa rezulte indeplinirea conditiilor prevazute la
art. 1 alin. (3);
e) regulile de baza ale schemelor facultative de pensii ocupationale
propuse;
f) lista actionarilor, care cuprinde informatii referitoare la eventuala
lor calitate de persoane afiliate, la natura legaturilor dintre ei, documente
referitoare la statutul lor juridic si la provenienta resurselor financiare
constituite ca aport la capitalul social al societatii;
g) lista candidatilor pentru consiliul de administratie si, daca este
cazul, pentru comitetul de directie, precum si un curriculum vitae in care sa
se specifice calificarea si experienta profesionala a fiecaruia;
h) cazierele judiciare si cazierele fiscale ale actionarilor societatii,
dupa caz;
i) un plan organizatoric si financiar al activitatilor administratorului
pentru urmatorii 5 ani;
j) documentatia referitoare la depozitarul fondului de pensii ocupationale;
k) dovada platii taxei pentru cererea de autorizare de constituire;
l) orice alte documente prevazute in normele Comisiei.
(2) Listele prevazute la alin. (1) lit. f) si g) se dau publicitatii.
Art. 59
(1) In termen de 30 de zile de la data inregistrarii cererii de autorizare
de constituire, Comisia poate solicita fondatorilor documente si informatii
suplimentare, pe care acestia trebuie sa le transmita in maximum 30 de zile de
la data solicitarii.
(2) Comisia poate verifica orice aspect legat de cererea de autorizare de
constituire, fiind indreptatita:
a) sa se adreseze altor autoritati competente in domeniu;
b) sa solicite documente si informatii din alte surse.
Art. 60
Comisia analizeaza cererea de autorizare de constituire si procedeaza, in
termen de maximum 45 de zile de la data primirii ultimului set de documente,
fie la aprobarea cererii de autorizare de constituire, fie la respingerea
acesteia.
Art. 61
Comisia aproba cererea de autorizare de constituire, daca sunt indeplinite
cumulativ urmatoarele conditii:
a) fondatorii dovedesc ca pot respecta obligatia de varsare a capitalului
social, in conformitate cu normele Comisiei;
b) calitatea actionarilor corespunde nevoii garantarii unei gestiuni
sanatoase si prudente;
c) candidatii pentru consiliul de administratie si pentru comitetul de
directie, daca este cazul, au onorabilitatea, pregatirea si experienta
profesionala necesare pentru ocuparea functiei pe care urmeaza sa o
indeplineasca;
d) regulile schemelor facultative de pensii ocupationale asigura o gestiune
sanatoasa a pensiilor ocupationale;
e) fondatorii demonstreaza ca au facut sau ca vor face, inainte de
inceperea administrarii fondului de pensii ocupationale, toate demersurile
necesare pentru organizarea si conducerea contabilitatii;
f) denumirea propusa pentru administrator nu este de natura sa induca in
eroare participantii fondului de pensii ocupationale sau orice alta persoana;
g) alte conditii stabilite prin normele Comisiei.
Art. 62
(1) Comisia respinge cererea de autorizare de constituire, daca constata
neindeplinirea conditiilor prevazute la art. 61.
(2) Comisia informeaza fondatorii care au formulat cererea de autorizare de
constituire despre respingere si motivele acesteia.
Art. 63
(1) In termen de 3 luni de la primirea autorizatiei de constituire,
fondatorii inregistreaza administratorul la registrul comertului, in
conformitate cu documentele mentionate in cererea de autorizare de constituire.
(2) Depasirea termenului de 3 luni duce la pierderea valabilitatii
autorizatiei de constituire.
Art. 64
(1) In termen de 30 de zile de la data inmatricularii, administratorul
depune la Comisie copii ale ultimelor versiuni ale documentelor prevazute la
art. 58 si orice alte documente prevazute de normele Comisiei.
(2) In situatia existentei unor modificari sau neconcordante in cererea de
autorizare de functionare, fata de cererea de autorizare de constituire, altele
decat cele cu privire la constituirea administratorului, Comisia poate reevalua
cererea de autorizare de functionare si poate aplica, dupa caz, in mod
corespunzator, prevederile art. 59.
(3) In situatia in care nu exista modificari si neconcordante intre cererea
de autorizare de functionare si cererea de autorizare de constituire, Comisia
acorda autorizatie de functionare in termen de 30 de zile de la primirea
ultimului set de documente si informatii, obtinute conform prezentului articol.
(4) Comisia informeaza imediat administratorul asupra deciziei privind
cererea de autorizare de functionare.
(5) Administratorul poate incepe activitatea de administrare de fonduri de
pensii ocupationale de la data emiterii autorizatiei de functionare.
Art. 65
(1) Comisia poate sa suspende sau sa retraga autorizatia de functionare a
administratorului:
a) pentru aceleasi motive pentru care respinge o cerere de autorizare de
constituire pentru administrarea de fonduri de pensii ocupationale;
b) daca interesele participantilor nu sunt protejate in mod corespunzator;
c) daca administratorul nu are angajat cel putin un actuar autorizat;
d) daca constata incalcarea grava a obligatiilor administratorului.
(2) Procedura de suspendare sau retragere a autorizatiei de functionare se
stabileste prin normele Comisiei.
(3) In situatia retragerii autorizatiei de functionare pentru administrarea
de fonduri de pensii ocupationale, se aplica prevederile art. 12 referitoare la
retragerea autorizatiei unei scheme facultative de pensii ocupationale.
Art. 66
(1) Un administrator poate dobandi, partial sau integral, capitalul social
al unui alt administrator numai cu acordul prealabil scris al Comisiei si cu
respectarea dispozitiilor legale privind concurenta.
(2) Comisia aproba tranzactia, cu exceptia situatiilor in care:
a) nu este in interesul participantilor;
b) administratorii nu indeplinesc cerintele prezentei legi sau ale altor
dispozitii legale.
Art. 67
(1) Administratorul este obligat sa pastreze documentele si evidentele
referitoare la fondurile de pensii ocupationale, in conformitate cu prevederile
legale privind arhivarea si normele Comisiei.
(2) Administratorul fondurilor de pensii ocupationale are obligatia
organizarii sistemului de control intern si a activitatii de audit intern,
potrivit prevederilor legale in vigoare.
CAP. 10
Finantarea activitatii administratorilor
Art. 68
Administratorul utilizeaza aceeasi metoda de calcul si de percepere a
comisioanelor pentru toti participantii la acelasi fond de pensii ocupationale.
Art. 69
(1) Veniturile administratorului se constituie din comisioane percepute:
a) prin deducerea unui cuantum din contributiile platite, dar nu mai mult
de 5%, cu conditia ca aceasta deducere sa fie facuta inainte de convertirea
contributiilor in unitati de cont;
b) prin deducerea unui procent negociat din profitul rezultat din
investirea activelor fondului de pensii ocupationale, dar nu mai mult de 5% .
(2) Prin normele Comisiei se stabileste modalitatea de calcul si de plata a
comisioanelor.
CAP. 11
Plata pensiilor ocupationale
Art. 70
(1) Activul personal este folosit numai pentru obtinerea unei pensii
ocupationale viagere.
(2) Dreptul la pensia ocupationala se deschide, la cererea participantului,
cu indeplinirea urmatoarelor conditii cumulative:
a) varsta de pensionare prevazuta in Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale, cu modificarile si
completarile ulterioare;
b) daca au fost platite minimum 60 de contributii lunare;
c) activul personal este cel putin egal cu suma necesara obtinerii pensiei
ocupationale minime prevazute prin normele Comisiei.
Art. 71
Se excepteaza de la prevederile art. 70 situatiile in care:
a) participantul nu indeplineste una dintre conditiile prevazute la art. 70
alin. (2) lit. b) si c), caz in care primeste suma existenta in contul sau ca
plata unica sau plati esalonate in rate pe o durata de maximum 5 ani, la
alegerea sa;
b) participantul este pensionat de invaliditate pentru afectiuni care nu
mai permit reluarea activitatii definite potrivit Legii nr. 19/2000, cu
modificarile si completarile ulterioare, caz in care poate obtine:
1. suma existenta in contul sau ca plata unica sau plati esalonate in rate
pe o durata de maximum 5 ani, daca nu indeplineste conditia prevazuta la art.
70 alin. (2) lit. c), conform normelor Comisiei;
2. o pensie ocupationala, ale carei conditii si termene sunt stabilite prin
lege speciala privind organizarea si functionarea sistemului de plata a
pensiilor ocupationale, daca indeplineste conditia prevazuta la art. 70 alin.
(2) lit. c);
c) decesul participantului a survenit inainte de depunerea cererii pentru
obtinerea unei pensii ocupationale, caz in care suma din cont se plateste
beneficiarilor in conditiile si cuantumul stabilite prin actul de aderare si
actul de succesiune;
d) decesul participantului a survenit dupa deschiderea dreptului la pensia
ocupationala si acesta a ales un tip de pensie ocupationala cu componenta de
supravietuitor, caz in care sumele aferente se platesc catre persoana
nominalizata.
Art. 72
(1) Suma totala cuvenita pentru pensia ocupationala nu poate fi mai mica
decat valoarea contributiilor platite, ajustate cu indicele de consum al
preturilor intervenit intre data platii contributiei respective si data
retragerii si a transferurilor de disponibilitati catre contul participantului,
care se diminueaza cu comisioanele percepute de administrator si se majoreaza
cu un profit minim anual real, stabilit de Comisie, care nu poate fi mai mic de
1% .
(2) Comisia emite norme care sa prevada modul de stabilire si modificare a
profitului minim in functie de performanta investitionala, suma necesara pentru
obtinerea unei pensii ocupationale minime, costurile pe care un participant
trebuie sa le suporte, modul de plata si consecintele decesului unui
participant.
(3) In termen de 3 ani de la publicarea prezentei legi in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, se adopta legea speciala privind organizarea si
functionarea sistemului de plata a pensiilor ocupationale.
Art. 73
Pensia ocupationala se supune reglementarilor legale privind impozitarea
pensiilor si executarea silita.
CAP. 12
Fondul de rezerva
Art. 74
(1) Fondul de rezerva este infiintat de administrator in scopul asigurarii
solvabilitatii fondurilor de pensii ocupationale administrate.
(2) Neconstituirea fondului de rezerva sau neactualizarea lui, dupa caz,
este sanctionata de catre Comisie cu retragerea autorizatiei de functionare a
administratorului.
(3) Reglementarea fondurilor de rezerva se face de catre Comisie.
Art. 75
(1) Fondul de rezerva trebuie sa aiba un nivel prudential, care sa acopere
cel putin pensiile ocupationale in plata si cele previzibile pe termen mediu,
obligatiile de majorare a acestor drepturi, precum si pentru asigurarea
profitului minim anual stabilit de Comisie.
(2) Fondul de rezerva se plaseaza in activele prevazute la art. 44 lit. a),
b) si c).
(3) Fondul de rezerva se recalculeaza anual de catre un actuar si este
supus auditarii de catre un auditor financiar avizat de Comisie.
(4) Avizarea auditorului financiar se face potrivit normelor Comisiei.
Art. 76
(1) Veniturile fondului de rezerva sunt finantate din resursele
administratorului.
(2) Cheltuielile fondului de rezerva acopera in principal lichiditatile
necesare platii pensiilor ocupationale si diferenta dintre suma la care are
dreptul participantul si activul sau personal in cazul transferului la un alt
fond de pensii ocupationale.
Art. 77
(1) Fondul de rezerva nu poate fi afectat de obligatii care aduc atingere
capacitatii lui de a respecta obligatiile legale.
(2) Comisia verifica periodic nivelul si modul de utilizare a fondului de
rezerva si ia masuri pentru intrarea in legalitate a administratorilor.
CAP. 13
Interdictii
Art. 78
(1) Este interzisa oferirea de beneficii colaterale unei persoane cu scopul
de a o convinge sa adere sau sa ramana participant la o schema facultativa de
pensii ocupationale.
(2) Este interzisa oferirea de beneficii colaterale unui angajator sau unor
persoane afiliate acelui angajator, cu scopul de a-l recompensa sau de a-l
determina sa convinga ori sa solicite angajatilor sai sa adere la o anumita
schema facultativa de pensii ocupationale.
(3) Este interzisa oferirea de beneficii colaterale unui sindicat sau altei
entitati colective ori unor persoane afiliate acelui sindicat sau entitati, cu
scopul de a-l rasplati sau de a-l determina sa convinga ori sa solicite
membrilor sai sa adere la o anumita schema facultativa de pensii ocupationale.
(4) Este interzisa oferirea de beneficii colaterale fundatiilor,
asociatiilor de orice tip, partidelor politice, patronatelor sau oricaror
structuri asociative.
Art. 79
(1) Administratorilor, depozitarilor, angajatorilor, sindicatelor, precum
si persoanelor afiliate lor le este interzis:
a) sa transmita informatii false, inselatoare sau care pot crea o impresie
falsa, sa emita pretentii ori sa faca afirmatii, inclusiv prin publicitate sau
alte forme promotionale ori in informatiile scrise care sunt distribuite
participantilor sau potentialilor participanti, despre o schema facultativa de
pensii ocupationale sau administratorul acesteia;
b) sa faca in fata participantilor sau potentialilor participanti afirmatii
ori previziuni despre evolutia investitiilor unei scheme facultative de pensii
ocupationale altfel decat in forma si modul prevazute in normele Comisiei.
(2) In cazul in care Comisia constata ca informatiile sunt susceptibile de
a induce in eroare, aceasta poate interzice publicarea si distribuirea acestora
si obliga la publicarea rectificarii in termen de 30 de zile de la constatare.
Art. 80
(1) Comisia emite norme cu privire la informatiile continute in reclame sau
materiale promotionale in legatura cu schemele facultative de pensii
ocupationale sau cu pensiile ocupationale.
(2) Comisia emite norme care sa prevada orice alte obligatii privind
marketingul schemelor facultative de pensii ocupationale.
CAP. 14
Obligatii de raportare si transparenta
Art. 81
(1) Administratorul publica cel mai tarziu la data de 31 mai a fiecarui an
o brosura informativa cu informatii corecte si complete despre activitatea
desfasurata in anul calendaristic precedent.
(2) Administratorul pune brosura la dispozitie oricarei persoane care
solicita dobandirea calitatii de participant la schema facultativa de pensii
ocupationale, inainte ca aceasta sa semneze actul de aderare.
(3) Anual, administratorul pune brosura informativa la dispozitie Comisiei,
Consiliului de coordonare si oricarui participant la schema facultativa de
pensii ocupationale.
Art. 82
Brosura informativa contine urmatoarele informatii cu privire la
administrator si la fondul de pensii ocupationale pe care il administreaza:
a) componenta consiliului de administratie si a comitetului de directie,
daca este cazul;
b) numele si adresa actionarilor care detin mai mult de 5% din totalul
actiunilor si procentul detinut de acestia din totalul actiunilor;
c) denumirea si sediul depozitarului;
d) orice alte informatii cerute de normele Comisiei.
Art. 83
(1) Administratorul transmite lunar Comisiei un raport privind investitiile
fiecarui fond de pensii ocupationale.
(2) Comisia elaboreaza raportul-cadru care trebuie sa contina cel putin:
a) structura portofoliului de investitii din perioada de raportare;
b) procentul activelor unui fond investit intr-o singura societate
comerciala sau in fiecare clasa de active ale acesteia;
c) procentul activelor unui fond investit, in cazul activelor unui singur
emitent.
Art. 84
(1) Administratorul informeaza anual, in scris, pe fiecare participant, la
ultima adresa comunicata, despre activul personal, despre transferurile de
disponibilitati si datele la care s-au efectuat in perioada respectiva, precum
si despre convertirea contributiilor si a transferurilor de disponibilitati in
unitati de cont.
(2) In cazul in care un participant la o schema facultativa de pensii
ocupationale din Romania isi schimba locul de munca, domiciliul sau resedinta
intr-un alt stat membru al Uniunii Europene sau stat apartinand Spatiului
Economic European, administratorul ii va comunica, in scris, informatii
adecvate referitoare la drepturile sale de pensie ocupationala si optiunile
sale posibile in acest caz.
(3) Administratorul informeaza anual Consiliul de coordonare despre
valoarea si procentul investitiilor in diverse categorii de active
corespunzatoare ultimei date de evaluare din ultima luna, incluzand referinte
despre emitentii valorilor mobiliare care reprezinta cel putin 1% din valoarea
activelor financiare.
Art. 85
Administratorul transmite, anual sau ori de cate ori este necesar, Comisiei
si Consiliului de coordonare:
a) situatiile activelor si pasivelor, ale veniturilor si cheltuielilor
pentru fiecare fond de pensii ocupationale administrat, precum si raportul unui
auditor financiar avizat de Comisie;
b) situatiile activelor si pasivelor si contul de profit si pierdere
privind activitatea proprie;
c) situatia comisioanelor platite pentru depozitar, administrator si alte
situatii privind cheltuielile solicitate de Comisie;
d) numarul de participanti la fiecare schema facultativa de pensii
ocupationale;
e) alte informatii solicitate de Comisie.
CAP. 15
Depozitarul activelor
Art. 86
(1) Administratorul incheie contracte de depozitare cu un singur depozitar
pentru toate fondurile de pensii ocupationale administrate.
(2) Depozitarul poate incheia contracte de depozitare cu mai multi
administratori, cu conditia de a pastra separat activele, operatiunile si
inregistrarile fiecarui fond de pensii ocupationale de ale sale insusi.
Art. 87
(1) Depozitarul nu poate detine actiuni ale angajatorului sau ale oricarei
entitati afiliate angajatorului ori sindicatului, dupa caz, si nu poate avea
nici o relatie de capital cu aceste entitati.
(2) Depozitarul trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a) obiectul de activitate autorizat de Banca Nationala a Romaniei sa
cuprinda activitati de depozitare a activelor financiare ale fondurilor de
pensii ocupationale;
b) sa detina avizul Comisiei pentru desfasurarea activitatii de depozitare
a fondurilor de pensii ocupationale;
c) sa nu se afle in procedura de supraveghere speciala sau administrare
speciala;
d) sa indeplineasca alte cerinte prevazute in normele elaborate de Comisie,
cu consultarea Bancii Nationale a Romaniei;
e) sa nu aiba un contract de depozitare pentru active, altele decat cele
apartinand fondului de pensii ocupationale, cu un administrator caruia ii
pastreaza activele financiare;
f) sa nu acorde credite sub orice forma administratorului fondului de
pensii ocupationale;
g) sa nu accepte sume rambursabile de la administrator, altele decat cele
apartinand fondului de pensii ocupationale.
(3) Angajatii sau membrii organelor de conducere ale depozitarului nu pot
fi membri ai consiliului de administratie sau angajati ai administratorului
fondului de pensii ocupationale ale carui active financiare le pastreaza.
Art. 88
In exercitarea atributiilor sale depozitarul este obligat:
a) sa primeasca si sa pastreze in siguranta toate activele fondului de
pensii ocupationale;
b) sa pastreze inregistrarile referitoare la valorile mobiliare in forma
dematerializata care constituie active financiare ale fondului de pensii
ocupationale;
c) sa actualizeze inregistrarile in conturi;
d) sa transmita administratorului informatii privind activele depozitate
ale fondurilor de pensii ocupationale;
e) sa respecte instructiunile administratorului;
f) sa transmita Comisiei informatiile si raportarile privind activele
depozitate ale fondului de pensii ocupationale, in conditiile si la termenele
stabilite prin normele acesteia.
Art. 89
(1) Contractul-cadru de depozitare, elaborat de Comisie, incheiat intre
administrator si depozitar, cuprinde clauze privind:
a) obligatiile depozitarului si ale administratorului;
b) comisionul depozitarului si modul de calcul al costurilor si
comisioanelor ce se suporta de administrator;
c) alte cerinte prevazute in normele Comisiei.
(2) Depozitarul este raspunzator pentru prejudiciile rezultate din
neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a obligatiilor sale.
(3) Depozitarul nu este exonerat de raspundere si raspunderea sa nu poate
fi limitata prin incredintarea obligatiilor sale unei alte entitati, sub
sanctiunea nulitatii.
(4) Comisia verifica respectarea conformitatii contractului de depozitare
cu clauzele stabilite prin contractul-cadru de depozitare.
(5) Comisia emite norme privind modificarea contractului-cadru de
depozitare.
Art. 90
Comisia poate obliga administratorul sa inlocuiasca depozitarul daca
situatia financiara a acestuia s-a deteriorat substantial sau daca oricare
dintre conditiile prevazute la art. 87 alin. (2) si art. 88 nu mai este
indeplinita.
Art. 91
In situatia rezilierii contractului-cadru de depozitare, depozitarul
transmite altui depozitar activele din depozitul sau, precum si copiile
evidentelor privind indeplinirea obligatiilor sale, in conditiile legii, intr-o
perioada stabilita de comun acord, aprobata de Comisie, cu asigurarea
continuitatii indeplinirii obligatiilor contractuale.
Art. 92
Activele financiare ale fondului de pensii ocupationale nu pot face
obiectul executarii silite impotriva depozitarului si nici al unei tranzactii.
CAP. 16
Supravegherea activitatii
Art. 93
(1) Comisia reglementeaza, coordoneaza si controleaza activitatea entitatilor
implicate in domeniul pensiilor ocupationale.
(2) In termen de 30 de zile de la publicarea prezentei legi in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, Comisia infiinteaza un departament distinct in
vederea desfasurarii activitatii in conformitate cu prevederile prezentei legi.
Art. 94
(1) Pentru desfasurarea activitatii in conformitate cu prevederile
prezentei legi, Comisia are urmatoarele atributii principale:
a) acordarea sau retragerea autorizatiilor, dupa caz, pentru schemele facultative
de pensii ocupationale, fondurile de pensii ocupationale si administratori;
b) acordarea sau retragerea avizelor pentru depozitari si auditori
financiari;
c) asigurarea unei bune functionari a schemelor facultative de pensii
ocupationale si a administratorilor;
d) supravegherea prudentiala a activitatii fondurilor de pensii
ocupationale si a administratorilor;
e) verificarea evidentierii separate a activelor si pasivelor fiecarui fond
de pensii ocupationale de celelalte activitati ale entitatilor implicate;
f) informarea si educarea populatiei cu privire la scopurile si principiile
de functionare a schemelor facultative de pensii ocupationale, a fondurilor de
pensii ocupationale si a administratorilor;
g) colaborarea cu Banca Nationala a Romaniei si cu Comisia Nationala a
Valorilor Mobiliare, precum si cu alte organisme interne si internationale,
pentru a asigura cea mai eficienta supraveghere si reglementare;
h) emiterea de norme privind functionarea schemelor facultative de pensii
ocupationale, a fondurilor de pensii ocupationale, a fondurilor de rezerva, a
Consiliului de coordonare, a administratorilor, a activitatii depozitarilor si
a auditorilor financiari;
i) emiterea de norme privind investitiile si evidentierea contabila
distincta pentru perioadele contributive si cele de plata a pensiilor
ocupationale;
j) stabilirea profitului minim anual real, luat in considerare la
determinarea sumei la care are dreptul participantul la terminarea perioadelor
contributive;
k) supravegherea si controlul activitatii administratorilor;
l) desfasurarea altor activitati prevazute in prezenta lege.
(2) Comisia are calitatea procesuala activa si poate interveni in orice
proces impotriva administratorilor, organisme sau persoane care se afla intr-o
relatie juridica cu acestia, fie in mod direct, fie in mod indirect, atunci
cand o astfel de actiune este necesara in scopul protejarii participantilor.
(3) Comisia calculeaza si publica:
a) rata ponderata de rentabilitate a tuturor fondurilor de pensii
ocupationale pentru ultimele 24 de luni ca suma a produselor dintre rata de
rentabilitate a fiecarui fond si ponderea medie a fondului in piata fondurilor;
b) ponderea fiecarui fond de pensii ocupationale in piata fondurilor ca
medie aritmetica dintre ponderea fondului in ultima zi lucratoare a lunii care
preceda perioada de 24 de luni si ponderea fondului in ultima zi lucratoare a
ultimei luni din perioada de 24 de luni.
(4) In cazul in care rata de rentabilitate a unui fond de pensii
ocupationale este mai mica decat rata de rentabilitate minima a tuturor
fondurilor, pentru 3 ani consecutivi, Comisia poate retrage autorizatia de
functionare administratorului fondului respectiv, aplicand procedura prevazuta
la art. 12.
Art. 95
(1) In exercitarea atributiilor de control al activitatilor
administratorilor, Comisia are dreptul:
a) sa obtina de la administratori, angajatori, sindicate si depozitari
copii dupa toate documentele care privesc schema facultativa de pensii
ocupationale respectiva;
b) sa obtina orice informatie ori sa chestioneze orice membru al
Consiliului de administratie sau pe oricare dintre angajatii unui administrator
ori ai depozitarului in legatura cu activitatile acestora.
(2) Persoanele autorizate de presedintele Comisiei vor avea drept de acces
in sediile:
a) unui administrator sau ale oricarei alte entitati implicate, cu scopul
de a verifica daca activitatile sale sunt in conformitate cu prevederile
prezentei legi, ale normelor Comisiei, cu regulile schemei facultative de
pensii ocupationale respective si cu prevederile contractului de administrare;
b) unui angajator sau sindicat, cu scopul de a verifica daca activitatile
lor legate de schemele facultative de pensii ocupationale propuse sunt in
conformitate cu prevederile prezentei legi si cu normele Comisiei;
c) depozitarului, cu scopul de a verifica daca activitatile acestora in
legatura cu schemele facultative de pensii ocupationale sunt in conformitate cu
prezenta lege si cu orice contract incheiat cu administratorul fondului de
pensii ocupationale.
(3) Scopul inspectiei va fi indicat in autorizatia emisa de presedintele
Comisiei.
(4) Persoana autorizata care efectueaza inspectia are dreptul:
a) sa solicite si sa verifice orice registre, documente, fisiere
informatice sau alte evidente privind schemele facultative de pensii
ocupationale;
b) sa solicite eliberarea de copii dupa astfel de documente sau evidente;
c) sa solicite orice informatii privind fondurile de pensii ocupationale,
de la membrii organelor statutare de conducere si de la angajatii entitatilor
la care se efectueaza inspectia.
(5) Entitatea inspectata este obligata sa se asigure ca persoanei
autorizate, care efectueaza inspectia, i se permite accesul la toate
registrele, documentele si alte evidente care privesc activitatile sale legate
de obiectul inspectiei.
(6) Persoana care efectueaza inspectia redacteaza un raport pe care il
prezinta presedintelui Comisiei, iar acesta instiinteaza entitatea la care s-a
efectuat inspectia despre neregulile constatate si ii acorda un termen pentru
corectarea acestora.
Art. 96
(1) Comisia tine Registrul fondurilor de pensii ocupationale si al
administratorilor, denumit in continuare Registru.
(2) Registrul cuprinde:
a) denumirea si natura fondului de pensii ocupationale;
b) denumirea, sediul, numarul de ordine in registrul comertului si codul
unic de inregistrare ale administratorului;
c) lista membrilor Consiliului de administratie al administratorului;
d) denumirea, sediul, numarul de ordine in registrul comertului si codul
unic de inregistrare ale depozitarului;
e) codul autorizatiei fondului de pensii ocupationale, codul autorizatiei
administratorului si codul avizului depozitarului;
f) alte informatii prevazute in normele Comisiei.
(3) Comisia emite norme privind actualizarea informatiilor din Registru.
Art. 97
(1) Comisia publica, in termen de 6 luni de la sfarsitul fiecarui an
calendaristic, un raport privind piata pensiilor ocupationale din Romania.
(2) Raportul contine date despre piata pensiilor ocupationale, o prezentare
a modului de aplicare a legislatiei pensiilor ocupationale, o prezentare a
activitatilor Comisiei, alte aspecte privind schemele facultative de pensii
ocupationale, administratorii si depozitarii, precum si rata medie ponderata de
rentabilitate a tuturor fondurilor si ponderea medie a fiecarui fond.
Art. 98
(1) Presedintele, membrii Consiliului Comisiei si angajatii Comisiei sunt
obligati sa pastreze stricta confidentialitate a oricarei informatii obtinute
in cursul sau ca urmare a exercitarii functiei ori prerogativelor lor pe
perioada exercitarii mandatului, respectiv contractului de munca, precum si pe
o perioada de 2 ani de la data incetarii mandatului sau contractului de munca
la Comisie.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) situatiile in care informatia
este divulgata in exercitiul unei functii sau prerogative legate de activitatea
Comisiei ori in alte cazuri prevazute de lege.
Art. 99
Presedintele Comisiei, membrii Consiliului Comisiei si personalul de
specialitate al Comisiei, in timpul activitatii, sunt obligati:
a) sa nu accepte nici un fel de plata, post sau functie, sa nu presteze
servicii si sa nu detina actiuni la un administrator, un sindicat, un
depozitar, dupa caz, precum si la persoanele afiliate acestora;
b) sa nu exercite alta profesie ori sa nu ocupe o functie publica, privata
sau de demnitate publica, cu exceptia activitatii didactice in invatamantul
superior;
c) sa nu adere la un fond de pensii ocupationale.
Art. 100
(1) Veniturile bugetului Comisiei se completeaza cu:
a) taxe pentru cereri de autorizare a schemei facultative de pensii
ocupationale, in cuantum de 10.000.000 lei;
b) taxe pentru cereri de autorizare a fondului de pensii ocupationale, in
cuantum de 10.000.000 lei;
c) taxe pentru cereri de autorizare a administratorului, in cuantum de
200.000.000 lei;
d) taxe pentru cereri de avizare a depozitarului, in cuantum de 50.000.000
lei;
e) taxe lunare platite de administratori din fonduri proprii, in cuantum de
0,7% din contributiile brute incasate.
(2) In cazul respingerii cererii de avizare sau de autorizare, taxa
perceputa nu se restituie.
(3) Taxele prevazute la alin. (1) sunt suportate de solicitant, iar
modalitatea de plata a acestora este stabilita prin normele Comisiei.
(4) Prin proiectul anual al bugetului propriu, Comisia poate modifica
nivelul taxelor prevazut la alin. (1) lit. a) - d), in functie de indicele
preturilor de consum comunicat de Institutul National de Statistica.
(5) Pentru nevirarea la termen a taxei prevazute la alin. (1) lit. e),
Comisia va calcula majorari de intarziere, in conformitate cu reglementarile in
vigoare referitoare la sumele nevirate la termen la bugetul de stat.
Art. 101
Pana la termenul de intrare in vigoare a legii, pentru cheltuielile de
intretinere, dotare si functionare a departamentului prevazut la art. 93 alin.
(2), Comisia va apela, cu titlu de imprumut rambursabil, la disponibilul din
Fondul de protejare a asiguratilor, constituit in baza art. 60 din Legea nr.
136/1995 privind asigurarile si reasigurarile in Romania, cu modificarile si
completarile ulterioare. Imprumutul se va rambursa de catre autoritatea de
reglementare si supraveghere a fondurilor de pensii in termen de un an de la
data intrarii in vigoare a prezentei legi, potrivit art. 115, impreuna cu
dobanda egala cu cea practicata de trezoreria statului.
Art. 102
(1) In primii 5 ani de la infiintare, Comisia colaboreaza cu un consultant
cu experienta internationala in supravegherea si administrarea fondurilor de
pensii ocupationale.
(2) Comisia stabileste conditiile si criteriile de selectare a
consultantului.
Art. 103
(1) Un participant sau un fost participant la o schema facultativa de
pensii ocupationale poate depune la Comisie plangere impotriva
administratorului daca considera ca activitatea acestuia nu se conformeaza
prevederilor legale in vigoare cu privire la schemele facultative de pensii
ocupationale.
(2) Plangerile formulate conform prevederilor alin. (1) se adreseaza
presedintelui Comisiei.
(3) In termen de 30 de zile de la primirea sesizarii, presedintele Comisiei
este obligat sa raspunda petentului.
(4) Raspunsul presedintelui Comisiei la plangerea formulata poate fi
contestat la instanta judecatoreasca competenta, conform prevederilor
legislatiei in vigoare referitoare la contenciosul administrativ.
CAP. 17
Fondul de garantare a pensiilor ocupationale
Art. 104
(1) Drepturile cuvenite participantilor sunt garantate.
(2) In caz de neplata a drepturilor datorate participantilor de catre
entitatile implicate, platile vor fi efectuate din Fondul de garantare a
pensiilor ocupationale, pana la reluarea platilor de catre entitatile
implicate.
Art. 105
(1) Scopul Fondului de garantare a platilor ocupationale este acela de a
proteja drepturile participantilor castigate in cadrul schemelor facultative de
pensii ocupationale.
(2) Fondul de garantare a platilor ocupationale se constituie din
cotizatiile administratorilor.
(3) Sumele din Fondul de garantare a platilor ocupationale se pot investi
in depozite bancare si titluri de stat.
(4) In termen de pana la un an de la data intrarii in vigoare a prezentei
legi, Guvernul va elabora proiectul legii speciale privind organizarea,
functionarea si administrarea Fondului de garantare a pensiilor ocupationale.
CAP. 18
Raspunderea juridica
Art. 106
(1) Incalcarea prevederilor prezentei legi atrage raspunderea civila,
contraventionala sau penala, dupa caz.
(2) Administratorul sau angajatorul, dupa caz, raspunde fata de
participanti de prejudiciile rezultate din neexecutarea sau executarea
necorespunzatoare a obligatiilor ce le revin, cu exceptia cazului fortuit sau
fortei majore.
(3) Comisia retrage autorizatia administratorului sau avizul depozitarului,
dupa caz, daca constata:
a) administrarea sau modificarea neautorizata a schemelor facultative de
pensii ocupationale;
b) administrarea unui fond de pensii ocupationale neautorizat;
c) neexecutarea sau executarea necorespunzatoare a obligatiilor
depozitarului;
d) depasirea plafoanelor prevazute la art. 45;
e) investirea in categoriile de active prevazute la art. 47;
f) nerespectarea prevederilor art. 54 alin. (4);
g) nerespectarea prevederilor art. 78.
Art. 107
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) conditionarea incadrarii in munca sau dobandirea calitatii de membru de
sindicat de participarea ori continuarea participarii la o schema facultativa
de pensii ocupationale, prevazuta la art. 3 alin. (3);
b) nerespectarea obligatiei administratorului, prevazuta la art. 5 alin.
(3);
c) nerespectarea obligatiei administratorului de informare a
participantilor, prevazuta la art. 8 alin. (4);
d) nerespectarea unuia dintre termenele prevazute la art. 17 alin. (1),
art. 19 alin. (6), art. 48 alin. (2), art. 81 alin. (1), art. 83 alin. (1),
art. 84 alin. (1) si art. 85;
e) nerespectarea obligatiei administratorului de a furniza informatii
Consiliului de coordonare, prevazuta la art. 33 alin. (3);
f) nerespectarea dispozitiilor prevazute la art. 51 alin. (3);
g) nerespectarea prevederilor art. 68 privind metoda de calcul si de
percepere a comisioanelor;
h) nerespectarea prevederilor art. 99 lit. c) privind incompatibilitatea
presedintelui, a membrilor Consiliului Comisiei si a angajatilor Comisiei de a
fi participanti la un fond de pensii ocupationale.
(2) Contraventiile prevazute la alin. (1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cea prevazuta la lit. e), cu amenda de la 5.000.000 lei la 20.000.000
lei;
b) cele prevazute la lit. b), d), g) si h), cu amenda de la 30.000.000 lei
la 70.000.000 lei;
c) cele prevazute la lit. a) si f), cu amenda de la 50.000.000 lei la
100.000.000 lei;
d) cea prevazuta la lit. c), cu amenda de 1.000.000 lei pentru fiecare act
de aderare incheiat.
(3) Contravenientul poate achita, pe loc sau in termen de cel mult 48 de
ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data
comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii prevazute la alin. (2),
constatatorul facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal.
(4) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
personalul imputernicit de Comisie.
(5) Contraventiilor prevazute la alin. (1) le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare.
Art. 108
Fapta persoanei care dispune utilizarea in alte scopuri si nevirarea
contributiilor retinute de la participanti constituie infractiune si se
pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 2 ani sau cu amenda.
Art. 109
Nerespectarea prevederilor art. 79 alin. (1) constituie infractiune si se
pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani si interzicerea unor drepturi.
Art. 110
(1) Litigiile in legatura cu aplicarea prezentei legi si a normelor emise
in aplicarea acesteia se solutioneaza de instantele judecatoresti competente,
potrivit legii.
(2) Cererile participantilor indreptate impotriva administratorului sau
angajatorului se adreseaza instantei in a carei raza teritoriala isi are
domiciliul reclamantul si sunt scutite de taxa de timbru.
Art. 111
Decizia de respingere a cererilor de autorizare sau de avizare poate fi
atacata la instanta judecatoreasca competenta, in conditiile contenciosului
administrativ.
CAP. 19
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 112
Comisia emite norme in aplicarea prezentei legi.
Art. 113
Prevederile prezentei legi se completeaza cu:
a) legislatia privind societatile comerciale;
b) legislatia privind societatea civila particulara fara personalitate
juridica;
c) legislatia privind raporturile de munca;
d) legislatia privind asigurarile;
e) legislatia privind activitatea bancara;
f) legislatia privind tranzactionarea valorilor mobiliare;
g) legislatia privind contenciosul administrativ.
Art. 114
De la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, poate fi depozitar in
sensul prezentei legi si o banca cu sediul social pe teritoriul unui stat
membru al Uniunii Europene sau stat apartinand Spatiului Economic European.
Art. 115
Prezenta lege intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2005, cu exceptia art.
93 alin. (2).
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA