Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 161 din  3 octombrie 2000

pentru ratificarea Conventiei consulare dintre Romania si Republica Turcia, semnata la Ankara la 6 iulie 1999

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 490 din  9 octombrie 2000


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Conventia consulara dintre Romania si Republica Turcia, semnata la Ankara la 6 iulie 1999.

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 19 iunie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                       p. PRESEDINTELE SENATUI,
                            NICOLAE VACAROIU

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 5 septembrie 2000, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                  p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
                          ANDREI IOAN CHILIMAN

                          CONVENTIE CONSULARA
                   intre Romania si Republica Turcia

    Romania si Republica Turcia,
    animate de dorinta de a dezvolta si intari legaturile bilaterale de prietenie si cooperare pe probleme consulare si juridice,
    convinse ca adancirea relatiilor consulare dintre Romania si Republica Turcia va favoriza dezvoltarea in continuare a cooperarii si in alte domenii,
    constiente ca Romania si Republica Turcia sunt parti la Conventia de la Viena din 24 aprilie 1963 privind relatiile consulare,
    dorind sa reglementeze si sa promoveze relatiile lor consulare,
    au hotarat sa incheie prezenta conventie consulara si au convenit asupra celor ce urmeaza:

    Art. 1
    Definitii
    In scopul prezentei conventii, urmatoarele expresii vor avea intelesul asupra caruia s-a convenit mai jos:
    1. prin parti contractante se intelege statele care semneaza prezenta conventie;
    2. prin stat trimitator se intelege partea contractanta care numeste un functionar consular;
    3. prin stat de resedinta se intelege partea contractanta pe teritoriul careia functionarul consular isi indeplineste atributiile;
    4. prin post consular se intelege orice consulat general, consulat, viceconsulat sau agentie consulara;
    5. prin circumscriptie consulara se intelege teritoriul desemnat unui post consular pentru exercitarea functiilor consulare;
    6. prin seful postului consular se intelege persoana insarcinata cu atributiile de a actiona in aceasta calitate;
    7. prin functionar consular se intelege orice persoana, inclusiv seful postului consular, careia i s-a incredintat de catre statul trimitator exercitiul functiilor consulare, in calitate de consul general, consul, viceconsul sau agent consular;
    8. prin angajat consular se intelege orice persoana angajata in cadrul serviciului tehnic si administrativ al unui post consular;
    9. prin membru al personalului de serviciu se intelege orice persoana angajata in serviciul casnic al unui post consular;
    10. prin membrii postului consular se intelege toti functionarii consulari, angajatii consulari si membrii personalului de serviciu;
    11. prin membrii personalului consular se intelege toti functionarii consulari, altii decat seful postului consular, angajatii consulari si membrii personalului de serviciu;
    12. prin membru al personalului particular se intelege o persoana care este angajata exclusiv in serviciul particular al unui membru al postului consular;
    13. prin membri de familie se intelege sotul unui membru al postului consular si copiii sai minori, precum si parintii sai, care locuiesc impreuna cu acesta si a caror intretinere ii este incredintata acestuia;
    14. prin arhive consulare se intelege toate hartiile, documentele, corespondenta, cartile, ziarele, inregistrarile audio si video, fotografiile, registrele postului consular, impreuna cu cifrul si codurile, precum si orice fel de lucruri destinate protectiei sau pastrarii acestora;
    15. prin localuri consulare se intelege cladirile sau partile de cladiri si terenul aferent acestora, inclusiv resedinta sefului postului consular, indiferent in proprietatea cui se afla, care sunt folosite exclusiv in scopurile postului consular;
    16. prin cetatean se intelege, in raport cu statul trimitator, orice persoana care este considerata de legea acestui stat cetatean al sau;
    17. prin persoane juridice se intelege institutiile infiintate in conformitate cu legea statului trimitator, care isi au sediul in acest stat;
    18. prin nava a statului trimitator se intelege orice nava, inclusiv navele detinute in proprietatea statului trimitator, altele decat cele militare, inregistrate la unul dintre porturile acestuia in conformitate cu legea sa si indreptatite sa navigheze sub pavilionul acestui stat;
    19. prin aeronava a statului trimitator se intelege orice aeronava, inclusiv aeronavele detinute in proprietatea statului trimitator, altele decat cele militare, inregistrate in conformitate cu legea sa si indreptatite sa poarte insemnele de identificare ale acestui stat.

    CAP. 1
    Infiintarea unui post consular si numirea membrilor postului consular

    Art. 2
    Infiintarea unui post consular
    1. Un post consular poate fi infiintat pe teritoriul statului de resedinta numai cu consimtamantul acestui stat.
    2. Sediul postului consular, rangul acestuia si circumscriptia sa consulara sunt stabilite de statul trimitator si sunt supuse aprobarii statului de resedinta.
    3. Consimtamantul statului de resedinta va fi cerut si in cazul in care un consulat general sau un consulat intentioneaza sa deschida un viceconsulat sau o agentie consulara intr-o alta localitate decat cea in care acesta este situat.
    4. Consimtamantul statului de resedinta va fi cerut si in cazul intentiei de a deschide un birou consular care sa faca parte din postul consular existent si care sa functioneze in orice alt loc decat sediul acestuia.
    5. Functionarul consular isi poate indeplini functiile in afara circumscriptiei consulare numai cu acordul prealabil al statului de resedinta.
    6. Statul trimitator poate, dupa notificarea statelor interesate, sa incredinteze unui post consular infiintat intr-un anumit stat exercitarea functiilor consulare intr-un alt stat, cu consimtamantul statelor interesate. Statul de resedinta isi poate retrage acordul in orice moment, fara a fi nevoit sa motiveze aceasta decizie.
    7. Dupa notificarea facuta statului de resedinta un post consular al statului trimitator poate exercita, cu consimtamantul statului de resedinta, functii consulare pe teritoriul statului de resedinta in numele unui alt stat. Statul de resedinta isi poate retrage acordul in orice moment, fara a fi nevoit sa motiveze aceasta decizie.
    Art. 3
    Cetatenia membrilor postului consular si a membrilor personalului particular
    1. Partile contractante ii pot numi in calitate de functionari consulari numai pe cetatenii lor care nu sunt rezidenti permanenti in statul de resedinta.
    2. Partile contractante ii pot angaja numai pe cetatenii lor sau pe cei ai statului de resedinta in calitate de angajati consulari si membri ai personalului de serviciu.
    Art. 4
    Regimul de munca al functionarilor consulari si al angajatilor consulari
    Functionarii consulari, angajatii consulari si membrii personalului particular, care detin cetatenia statului trimitator, nu au voie sa presteze in statul de resedinta activitati comerciale sau de orice alta natura, altele decat functiile lor oficiale.
    Art. 5
    Numirea sefului postului consular si admiterea de a intra in exercitiul functiilor sale
    1. Statul trimitator va notifica ministerului afacerilor externe al statului de resedinta numirea sefului postului consular si va transmite pe cale diplomatica aceleiasi institutii patenta sau orice alt document de numire, impreuna cu curriculum vitae al celui numit.
    2. In patenta sau in documentul de numire se vor specifica numele intreg al sefului postului consular, cetatenia acestuia, categoria si rangul, circumscriptia si sediul postului consular.
    3. In conformitate cu formalitatile prezentate mai sus, statul de resedinta va elibera sefului postului consular un exequatur sau o alta autorizatie de intrare in exercitiul functiilor sale, oricare ar fi forma acesteia si fara perceperea vreunei taxe.
    Pana la eliberarea exequaturului sau a autorizatiei statul de resedinta poate admite ca seful postului consular sa isi exercite in mod provizoriu functiile si sa beneficieze de prevederile prezentei conventii.
    4. Totusi, statul de resedinta poate refuza acordarea unui exequatur sau a unei autorizatii fara a fi nevoit sa explice acest refuz.
    Art. 6
    Notificarea numirii sefului postului consular catre autoritatile din cadrul circumscriptiei consulare
    De indata ce seful unui post consular este admis, chiar cu titlu provizoriu, sa isi exercite functiile statul de resedinta va notifica imediat acest lucru autoritatilor competente din cadrul circumscriptiei consulare. Acesta se va asigura de luarea tuturor masurilor necesare pentru a-i permite sefului postului consular sa desfasoare activitatile postului sau si sa beneficieze de prevederile prezentei conventii.
    Art. 7
    Exercitiul temporar al functiilor sefului postului consular
    1. Daca seful unui post consular este impiedicat din orice motiv sa isi indeplineasca functiile sau daca postul de sef al postului consular este vacant in mod temporar sau permanent, statul trimitator poate imputernici un functionar consular din cadrul aceluiasi post sau din cadrul unui alt post consular de pe teritoriul statului de resedinta ori pe unul dintre membrii personalului diplomatic al misiunii sale diplomatice din statul de resedinta sau pe un functionar din cadrul ministerului afacerilor externe al statului trimitator sa actioneze temporar in calitate de sef al postului consular. In cazul ultimei ipoteze perioada de serviciu temporar nu va depasi 3 luni in interiorul unui an calendaristic. Totusi, atunci cand este necesar, aceasta perioada se poate extinde, in baza unei permisiuni obtinute pe cale diplomatica.
    2. Toate informatiile referitoare la identitatea persoanei imputernicite sa indeplineasca sarcinile mentionate la paragraful 1 al prezentului articol vor fi notificate in prealabil ministerului afacerilor externe al statului de resedinta.
    3. Prevederile acestei conventii se vor aplica persoanei care va indeplini functii consulare in calitate de sef al postului consular ad-interim.
    4. In conformitate cu paragraful 1 al prezentului articol, un membru al personalului diplomatic din cadrul misiunii diplomatice a statului trimitator in statul de resedinta, care a fost imputernicit sa exercite functii consulare, va continua sa beneficieze de privilegiile si de imunitatile diplomatice.
    Art. 8
    Notificarea numirilor, sosirilor, plecarilor si a schimbarilor intervenite in statutul celorlalti membri ai postului consular
    1. Statul trimitator va notifica in prealabil ministerului afacerilor externe al statului de resedinta numirile, numele complete, cetateniile, rangurile, titlurile, sosirile, plecarile definitive sau incetarea functiilor, schimbarile intervenite in statutul functionarilor consulari, altii decat seful postului, sau in adresele lor din statul de resedinta.
    2. In plus, autoritatile locale vor fi informate despre:
    a) sosirile si plecarile definitive ale membrilor de familie si despre identitatea lor;
    b) identitatea, preluarea functiilor, plecarile definitive si incetarea functiilor membrilor personalului particular;
    c) datele privind angajarea sau concedierea persoanelor care detin cetatenia statului de resedinta in calitate de angajati consulari, membri ai personalului de serviciu si membri ai personalului particular.
    Art. 9
    Incetarea functiilor membrilor unui post consular
    Functiile unui membru al unui post consular vor inceta:
    a) in urma notificarii facute de statul trimitator statului de resedinta referitoare la incetarea functiilor;
    b) in urma retragerii exequaturului sau a autorizatiei;
    c) statul de resedinta poate notifica in orice moment statului trimitator, pe cale diplomatica, declararea unui functionar consular persona non grata sau neacceptarea oricaruia dintre angajatii consulari sau membrii personalului de serviciu, fara a fi nevoit sa motiveze aceasta decizie. In acest caz statul trimitator ii va chema fara intarziere pe functionarul consular si, de asemenea, pe angajatul consular sau pe membrul personalului de serviciu.
    Atunci cand angajatul consular sau membrul personalului de serviciu nu detine cetatenia statului trimitator, acest stat va dispune imediat incetarea functiilor acestei persoane.
    Daca statul trimitator refuza sau nu reuseste sa indeplineasca obligatiile prevazute in acest articol intr-un termen rezonabil, statul de resedinta poate, dupa caz, fie sa retraga exequaturul sau autorizatia persoanei vizate, fie sa inceteze a considera acea persoana ca fiind membru al personalului consular.
    Art. 10
    Documente de identitate
    1. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor elibera fiecarui functionar consular si fiecarui membru al familiei acestuia, gratuit, conform formalitatilor acelui stat, cate un document care sa certifice identitatea si titlul functionarului respectiv sau statutul membrului familiei sale.
    2. Prevederile paragrafului 1 al prezentului articol se aplica si angajatilor consulari si membrilor familiilor acestora, precum si membrilor personalului de serviciu si membrilor personalului particular, cu conditia ca acestia sa nu fie cetateni ai statului de resedinta.
    Art. 11
    Exercitarea functiilor consulare de catre o misiune diplomatica
    1. Statul trimitator poate imputernici unul sau mai multi membri ai misiunii sale diplomatice acreditate in statul de resedinta sa indeplineasca functii consulare. In acest caz identitatea persoanei in cauza va fi notificata ministerului afacerilor externe al statului de resedinta.
    2. Exercitarea functiilor diplomatice de catre membrii misiunii diplomatice, in conditiile paragrafului 1 al prezentului articol, nu va aduce atingere privilegiilor si imunitatilor acordate acestora in temeiul statutului lor diplomatic.

    CAP. 2
    Facilitati, privilegii si imunitati

    Art. 12
    Facilitati acordate postului consular si functionarilor consulari in legatura cu functiile lor consulare
    Statul de resedinta acorda postului consular toate facilitatile necesare pentru indeplinirea functiilor sale si ia toate masurile pentru ca functionarii consulari sa beneficieze de drepturile, privilegiile si imunitatile ce li se cuvin in temeiul prezentei conventii si sa isi poata indeplini functiile oficiale.
    Art. 13
    Localuri si locuinte
    1. Statul de resedinta, in conformitate cu legile si cu regulamentele sale, sprijina postul consular al statului trimitator in achizitionarea sau inchirierea localurilor ori a partilor de localuri necesare si in constructia de localuri pe terenurile achizitionate cu aceasta destinatie sau in restaurarea localurilor existente, precum si in transferul proprietatii asupra acestor localuri.
    2. Statul de resedinta sprijina postul consular in obtinerea unor locuinte adecvate pentru membrii sai.
    3. Statul trimitator nu este scutit de obligatia de a respecta reglementarile in materie de planificare urbana sau de a se conforma altor restrictii in vigoare la momentul constructiei localurilor sau al restaurarii celor existente.
    Art. 14
    Folosirea drapelului national si a stemei nationale
    1. Statul trimitator are dreptul sa isi foloseasca drapelul national si stema nationala pe teritoriul statului de resedinta, in conformitate cu prevederile prezentului articol.
    2. Drapelul national al statului trimitator poate fi arborat si stema sa poate fi expusa pe cladirea postului consular si la intrarea principala a acesteia, la resedinta sefului postului consular si pe mijloacele de transport, atunci cand sunt folosite pentru actiuni oficiale.
    3. In exercitiul drepturilor acordate de prezentul articol se va asigura respectarea legilor, regulamentelor si a uzantelor in vigoare in statul de resedinta.
    Art. 15
    Inviolabilitatea localurilor consulare
    1. Localurile consulare sunt inviolabile. Autoritatile statului de resedinta pot intra in localurile consulare, folosite in mod exclusiv in scopul realizarii activitatii postului consular, numai cu acordul sefului postului consular sau al misiunii diplomatice ori al unei persoane desemnate de acesta.
    In cazul unui incendiu sau al altui dezastru care necesita o actiune prompta de protectie acordul sefului postului consular sau al misiunii diplomatice va fi dat in cel mai scurt timp posibil.
    2. Statul de resedinta are datoria speciala de a lua masurile necesare pentru a asigura protectia localurilor consulare impotriva oricarei violari sau deteriorari si pentru a preveni orice tulburare a linistii postului consular sau orice afectare a demnitatii acestuia.
    3. Localurile consulare, mobilierul lor care se afla in proprietatea postului consular si mijloacele sale de transport nu vor face obiectul nici unei forme de rechizitie in scopuri de aparare nationala sau de utilitate publica ale statului de resedinta.
    Art. 16
    Inviolabilitatea arhivelor si a documentelor consulare
    Arhivele si documentele consulare sunt inviolabile in orice moment si oriunde s-ar afla.
    Art. 17
    Libertatea de comunicare
    1. Statul de resedinta permite si protejeaza libertatea de comunicare a postului consular pentru toate scopurile oficiale. Pentru a comunica cu guvernul, cu misiunile diplomatice sau cu alte posturi consulare ale statului trimitator, oriunde s-ar afla acestea, postul consular poate folosi toate mijloacele necesare, inclusiv curieri diplomatici sau consulari, valize diplomatice ori consulare si mesaje codificate sau cifrate. Totusi, postul consular poate instala si utiliza o statie de radioemisie numai cu consimtamantul statului de resedinta. Taxele percepute misiunii diplomatice a statului trimitator pentru folosirea mijloacelor publice de comunicare se vor aplica si postului consular.
    2. Corespondenta oficiala a postului consular este inviolabila. Corespondenta oficiala inseamna toata corespondenta efectuata in legatura cu postul consular si cu functiile sale.
    3. Valiza consulara nu va fi deschisa sau retinuta. Totusi, in cazul in care autoritatile competente ale statului de resedinta au motive serioase sa creada ca valiza contine altceva decat corespondenta, documentele sau obiectele la care se face referire in paragraful 4 al prezentului articol, ele pot cere ca valiza sa fie deschisa in prezenta lor de catre un reprezentant autorizat al statului trimitator. Daca aceasta cerere este refuzata de autoritatile statului trimitator, valiza va fi returnata la locul sau de origine.
    4. Coletele care constituie valiza consulara vor purta insemne exterioare vizibile care sa indice caracterul lor si vor putea contine numai corespondenta oficiala, documente si obiecte destinate exclusiv folosirii in scopuri oficiale.
    5. Curierul consular va avea asupra sa un document oficial in care sa se indice statutul sau si numarul de colete care constituie valiza consulara. El va fi cetatean al statului trimitator. El va fi protejat in exercitarea functiilor sale de statul de resedinta. El se va bucura de inviolabilitate personala si nu va fi supus nici unei forme de arest sau detentie.
    6. Statul trimitator, misiunile sale diplomatice si posturile sale consulare pot desemna curieri consulari ad-hoc. In acest caz prevederile paragrafului 5 al prezentului articol se vor aplica, cu exceptia ca imunitatile mentionate vor inceta sa se aplice din momentul in care curierul a predat valiza consulara destinatarului.
    7. Valiza consulara poate fi incredintata comandantului unei nave sau al unei aeronave comerciale care urmeaza sa soseasca in unul dintre porturile sau aeroporturile autorizate. Comandantul va purta asupra sa un document oficial in care se va indica numarul coletelor care constituie valiza consulara, dar el nu va putea fi considerat curier consular. Prin intelegere cu autoritatile locale competente postul consular poate trimite pe unul dintre membrii sai pentru a prelua valiza consulara in mod direct si liber de la comandantul navei sau aeronavei.
    Art. 18
    Protectia functionarilor consulari
    Statul de resedinta va trata functionarii consulari cu respectul cuvenit acestora si va lua toate masurile necesare pentru a preveni orice atingere adusa persoanelor, libertatii si demnitatii lor.
    Art. 19
    Inviolabilitatea personala a functionarilor consulari
    1. Functionarii consulari nu vor fi supusi arestarii sau detentiei in timpul unei proceduri judiciare, cu exceptia cazului savarsirii unei crime grave si numai in baza unei hotarari pronuntate de o instanta de judecata competenta.
    2. Cu exceptia cazului prevazut la paragraful 1 al prezentului articol, functionarii consulari nu pot fi incarcerati sau supusi vreunei alte forme de limitare a libertatii lor personale decat in executarea unei hotarari judecatoresti definitive.
    3. In cazul in care impotriva unui functionar consular se instituie o procedura penala, acesta este obligat sa se prezinte in fata autoritatilor competente. Totusi, procedura va fi desfasurata cu respectul cuvenit functionarului consular in virtutea pozitiei sale oficiale si, cu exceptia cazului prevazut la paragraful 1 al prezentului articol, in asemenea mod incat sa nu stanjeneasca exercitarea functiilor consulare. Atunci cand, in imprejurarile mentionate in paragraful 1 al prezentului articol, a devenit necesar ca functionarul consular sa fie pus in stare de detentie, procedura indreptata impotriva lui trebuie sa fie indeplinita in termenul cel mai scurt posibil.
    4. In cazul arestarii sau al detentiei unui membru al postului consular ori in cazul instituirii unei proceduri penale impotriva sa, statul de resedinta va informa fara intarziere misiunea diplomatica sau postul consular al carui membru este acesta.
    Art. 20
    Imunitatea de jurisdictie
    1. Functionarii consulari si angajatii consulari nu pot fi chemati in fata autoritatilor judiciare si administrative ale statului de resedinta pentru actele indeplinite in exercitarea functiilor consulare sau a indatoririlor oficiale.
    2. Totusi prevederile paragrafului 1 al prezentului articol nu se aplica in cazul unei actiuni civile:
    a) care rezulta din incheierea unui contract de catre un functionar consular sau de un angajat consular, pe care acesta nu l-a incheiat in mod expres sau implicit in calitatea sa de mandatar al statului trimitator; sau
    b) care este intentata de un tert pentru o paguba rezulta dintr-un accident cauzat in statul de resedinta de un vehicul, o nava sau de o aeronava.
    Art. 21
    Obligatia de a depune ca martor
    1. Membrii postului consular pot fi chemati sa depuna ca martori in cadrul unor proceduri judiciare sau administrative. Un angajat consular sau un membru al personalului de serviciu nu va putea refuza sa depuna ca martor, cu exceptia cazurilor prevazute la paragraful 3 al prezentului articol. Daca un functionar consular refuza sa indeplineasca aceasta obligatie, impotriva sa nu va putea fi aplicata nici un fel de sanctiune sau de masura de natura coercitiva.
    2. Autoritatea care solicita marturia unui functionar consular trebuie sa evite sa impiedice indeplinirea functiilor acestuia. Ea poate, atunci cand este posibil, sa obtina marturia acestuia la resedinta lui sau la postul consular ori sa accepte o declaratie scrisa din partea acestuia.
    3. Membrii postului consular nu sunt obligati sa depuna marturie asupra faptelor care au legatura cu exercitarea functiilor lor si sa prezinte corespondenta si documentele oficiale referitoare la acestea. Ei au, de asemenea, dreptul de a refuza sa depuna marturie in calitate de experti asupra legislatiei statului trimitator.
    Art. 22
    Renuntarea la privilegii si imunitati
    1. Statul trimitator poate renunta, in privinta unui membru al postului consular, la oricare dintre privilegiile si imunitatile prevazute la art. 19, 20 si 21.
    In toate cazurile renuntarea va fi expresa si va fi comunicata in scris statului de resedinta.
    2. Angajarea de catre un functionar consular sau de un angajat consular a unei proceduri intr-o materie in care ar beneficia de imunitate de jurisdictie in virtutea art. 20 nu ii va permite acestuia sa invoce imunitatea de jurisdictie fata de nici o cerere reconventionala legata direct de cererea principala.
    3. Renuntarea la imunitatea de jurisdictie pentru actiunile civile sau administrative nu poate fi considerata ca implica renuntarea la imunitate in ceea ce priveste masurile de executare a hotararii judecatoresti, pentru care este necesara o renuntare distincta.
    Art. 23
    Scutirea de prestatii personale si legale
    Statul de resedinta ii va scuti pe membrii postului consular si pe membrii familiilor lor care locuiesc impreuna cu ei de toate serviciile cu caracter personal, de serviciile publice de orice fel si de obligatiile militare cum sunt cele privitoare la rechizitii, contributii sau incartiruiri militare.
    Art. 24
    Scutirea de obligatia privind inregistrarea strainilor si permisele de sedere
    Functionarii consulari si angajatii consulari, precum si membrii familiilor lor vor fi scutiti de toate obligatiile prevazute de legile si regulamentele statului de resedinta cu privire la inregistrarea strainilor si permisele de sedere.
    Art. 25
    Scutirea de obligatii privind permisele de munca
    Membrii postului consular, cetateni ai statului trimitator, vor fi scutiti de orice obligatii cu privire la permisele de munca, prevazute de legile si regulamentele statului de resedinta, in ceea ce priveste serviciile prestate in favoarea statului trimitator.
    Art. 26
    Scutirea de contributiile la regimul de securitate sociala
    1. Sub rezerva dispozitiilor paragrafului 3 al prezentului articol, membrii postului consular si membrii familiilor care locuiesc impreuna cu acestia sunt exceptati, in ceea ce priveste serviciile aduse statului trimitator, de la dispozitiile de securitate sociala care pot fi in vigoare in statul de resedinta.
    2. Scutirea prevazuta la paragraful 1 al prezentului articol se aplica si membrilor personalului particular care sunt in serviciul exclusiv al membrilor postului consular, cu conditia:
    a) ca acestia sa nu fie cetateni sau rezidenti permanenti ai statului de resedinta; si
    b) ca acestia sa fie supusi dispozitiilor de securitate sociala care sunt in vigoare in statul trimitator sau intr-un stat tert.
    3. Membrii postului consular care au in serviciul lor persoane carora nu li se aplica scutirea prevazuta la paragraful 2 al prezentului articol trebuie sa respecte obligatiile pe care dispozitiile de securitate sociala ale statului de resedinta le impun celui care angajeaza.
    4. Scutirea prevazuta la paragrafele 1 si 2 ale prezentului articol nu exclude participarea voluntara la regimul de securitate sociala al statului de resedinta, in masura in care ea este admisa de acest stat.
    Art. 27
    Scutirea fiscala
    1. Functionarii consulari si angajatii consulari, precum si membrii familiilor lor care locuiesc impreuna cu ei sunt scutiti de orice impozite si taxe, personale sau reale, nationale, regionale sau locale, cu exceptia:
    a) impozitelor indirecte incorporate in mod normal in pretul marfurilor sau al serviciilor;
    b) impozitelor si taxelor pe bunurile imobile particulare situate pe teritoriul statului de resedinta, sub rezerva dispozitiilor art. 28;
    c) drepturilor de succesiune si de mutatie percepute de statul de resedinta, sub rezerva prevederilor paragrafului 4 lit. b) al prezentului articol;
    d) impozitelor si taxelor pe veniturile particulare care isi au sursa in statul de resedinta;
    e) taxelor percepute ca remunerare pentru serviciile prestate;
    f) taxelor de inregistrare, de grefa, de ipoteca si de timbru, sub rezerva dispozitiilor art. 28.
    2. Membrii postului consular si ai personalului particular, cetateni ai statului trimitator, sunt scutiti de taxe si impozite pe salariile pe care le primesc pentru serviciile lor.
    3. Postul consular va respecta obligatiile impuse de legile si regulamentele statului de resedinta cu privire la perceperea de impozite pe venituri fata de membrii postului consular si ai personalului particular, cetateni ai acestui stat.
    4. In cazul decesului unui membru al postului consular sau al unui membru al familiei sale care locuieste impreuna cu acesta statul de resedinta:
    a) va permite exportul bunurilor mobile ale decedatului, cu exceptia celor achizitionate in statul de resedinta si al caror export era interzis la data decesului;
    b) nu va percepe nici un fel de taxe nationale, regionale sau locale pe succesiunea sau pe transferul acelor bunuri a caror prezenta pe teritoriul statului de resedinta a fost ocazionata exclusiv de prezenta in acel stat a decedatului in calitate de membru al postului consular sau in calitate de membru al familiei unui membru al postului consular.
    Art. 28
    Scutirea fiscala a localurilor consulare si a unor bunuri mobile
    1. Localurile consulare si resedinta sefului postului consular, asupra carora statul trimitator detine drepturi de proprietate sau de locatiune, vor fi scutite de orice taxe nationale, regionale sau locale, cu exceptia platilor datorate pentru efectuarea unor anumite servicii. Aceasta scutire se aplica si contractelor si tuturor formalitatilor legale ocazionate de achizitionarea proprietatilor imobiliare mentionate.
    2. Scutirea fiscala la care face referire paragraful 1 al prezentului articol nu se aplica impozitelor si taxelor mentionate daca, conform legilor si regulamentelor din statul de resedinta, ele cad in sarcina persoanei cu care statul trimitator a contractat.
    3. Prevederile paragrafelor 1 si 2 ale prezentului articol se aplica si bunurilor mobile aflate in proprietatea statului trimitator si destinate exclusiv uzului oficial.
    Art. 29
    Scutirea de taxe vamale si de control vamal
    1. Statul de resedinta, in conformitate cu legile si regulamentele sale, permite intrarea pe teritoriul sau si acorda scutire de orice taxe vamale si cheltuieli aferente, altele decat cele pentru depozitare, sortare sau servicii similare, pentru:
    a) obiectele destinate folosirii oficiale a postului consular;
    b) obiectele de uz personal al functionarului consular si al membrilor familiei sale care locuiesc impreuna cu el, inclusiv cele destinate instalarii sale. Obiectele de consum nu trebuie sa depaseasca cantitatile necesare pentru folosirea lor directa de catre cei interesati.
    Angajatii consulari, cetateni ai statului trimitator, beneficiaza de scutirile prevazute la paragraful 1 al prezentului articol in ceea ce priveste obiectele importate cu ocazia primei lor instalari.
    3. Sensul termenului obiect cuprinde inclusiv mijloacele de transport.
    4. Bagajele personale insotite de functionarii consulari si de membrii familiilor lor care locuiesc impreuna cu ei sunt scutite de controlul vamal.
    Aceste bagaje nu pot fi supuse controlului decat daca exista motive serioase sa se presupuna ca ele contin alte obiecte decat cele mentionate la alin. b) al paragrafului 1 al prezentului articol ori obiecte al caror import sau export este interzis de legile si regulamentele statului de resedinta ori care sunt supuse legilor si regulamentelor sale de carantina. Acest control nu poate avea loc decat in prezenta functionarului consular sau a membrului familiei sale, interesat.
    Art. 30
    Libertatea de miscare
    Sub rezerva legilor si regulamentelor privind zonele in care intrarea este interzisa sau limitata din motive de securitate nationala, statul de resedinta asigura, pe baza de reciprocitate, libertatea de miscare si de calatorie pe teritoriul sau a tuturor membrilor postului consular si a membrilor familiilor lor.
    Art. 31
    Asigurarea mijloacelor de transport
    Mijloacele de transport destinate postului consular, aflate in proprietatea statului trimitator, precum si cele detinute de membrii postului consular sunt supuse asigurarii obligatorii. Postul consular se va conforma notificarii ministerului afacerilor externe al statului de resedinta in aceasta privinta.
    Art. 32
    Inceputul si sfarsitul privilegiilor si imunitatilor consulare si unele prevederi in legatura cu acestea
    1. Orice membru al postului consular beneficiaza de privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie de la intrarea sa pe teritoriul statului de resedinta pentru a ajunge la post sau, daca se gaseste deja pe acest teritoriu, din momentul intrarii sale in functie la postul consular.
    2. Membrii familiei unui membru al postului consular care locuiesc impreuna cu el, precum si membrii personalului sau particular beneficiaza de privilegiile si imunitatile prevazute in prezenta conventie, incepand cu una dintre datele urmatoare: data de cand membrul respectiv al postului consular se bucura de privilegii si imunitati conform paragrafului 1 al prezentului articol; data intrarii lor pe teritoriul statului de resedinta sau data la care ei au devenit membri ai acestei familii sau ai personalului particular respectiv.
    3. Cand functiile unui membru al postului consular inceteaza, privilegiile si imunitatile sale, precum si cele ale membrilor familiei sale care locuiesc impreuna cu el sau ale membrilor personalului sau particular inceteaza in mod normal la prima dintre datele urmatoare: in momentul in care persoana in cauza paraseste teritoriul statului de resedinta sau la expirarea unui termen rezonabil care ii va fi fost acordat in acest scop, dar ele subzista pana la acel moment, chiar in caz de conflict armat.
    In ceea ce priveste persoanele mentionate la paragraful 2 al prezentului articol, privilegiile si imunitatile lor inceteaza din momentul in care ele inceteaza sa mai locuiasca impreuna sau sa mai fie in serviciul unui membru al postului consular, cu rezerva ca totusi, daca aceste persoane intentioneaza sa paraseasca teritoriul statului de resedinta intr-un termen rezonabil, privilegiile si imunitatile lor subzista pana in momentul plecarii lor.
    4. Totusi, in ceea ce priveste actele indeplinite de un functionar consular sau de un angajat consular in exercitarea functiilor sale, imunitatea de jurisdictie va continua sa subziste fara limita de timp.
    5. In cazul decesului unui membru al postului consular membrii familiei sale care locuiau impreuna cu el continua sa se bucure de privilegiile si imunitatile de care beneficiaza, pana la prima dintre datele urmatoare: data la care ei parasesc teritoriul statului de resedinta sau la expirarea unui termen rezonabil care le va fi fost acordat in acest scop.
    6. Angajatii consulari care sunt cetateni ai statului de resedinta se vor supune jurisdictiei acestui stat, cu exceptia cazurilor prevazute la paragraful 3 al articolului 21.
    7. Totusi statul de resedinta isi va exercita jurisdictia asupra persoanelor mentionate in paragraful 6 al prezentului articol, astfel incat sa nu aduca atingere indeplinirii functiilor postului consular.

    CAP. 3
    Functii consulare

    Art. 33
    Scopul functiilor
    Functionarul consular are dreptul:
    a) sa asigure protectia drepturilor si intereselor statului trimitator si pe cele ale cetatenilor sai in statul de resedinta;
    b) sa favorizeze dezvoltarea relatiilor comerciale, economice, culturale, stiintifice si turistice intre statul trimitator si statul de resedinta si sa promoveze relatiile de prietenie dintre cele doua state;
    c) sa se informeze prin orice mijloace legale asupra conditiilor si evolutiei vietii economice, comerciale, culturale, stiintifice si turistice, a statului de resedinta, sa raporteze in aceasta privinta guvernului statului trimitator si sa furnizeze informatii persoanelor interesate.
    Art. 34
    Comunicarea cu autoritatile statului de resedinta
    In exercitarea functiilor lor functionarii consulari se pot adresa:
    a) autoritatilor locale competente din cadrul circumscriptiei consulare;
    b) autoritatilor centrale competente ale statului de resedinta, daca si in masura in care acest lucru este permis de legile, regulamentele si uzantele din statul de resedinta sau de acordurile internationale.
    Art. 35
    Reprezentarea cetatenilor statului trimitator in fata autoritatilor statului de resedinta
    1. Functionarul consular este autorizat sa ia masurile necesare pentru a asigura reprezentarea cetatenilor statului trimitator in fata tribunalelor si a altor autoritati ale statului de resedinta, in conformitate cu legile si regulamentele acestui stat, in acele cazuri in care acesti cetateni nu au posibilitatea de a-si apara drepturile si interesele din cauza absentei lor sau oricarui alt motiv.
    2. Reprezentarea asigurata conform prevederilor paragrafului 1 al prezentului articol va inceta in momentul desemnarii unui imputernicit al persoanei reprezentate sau atunci cand persoana reprezentata isi asuma apararea propriilor drepturi si interese.
    Art. 36
    Reprezentarea pe langa organizatiile internationale
    Functionarul consular poate actiona, in urma unei notificari facute catre autoritatile statului de resedinta, in calitate de reprezentant al statului trimitator pe langa orice organizatie internationala care isi are sediul in statul de resedinta.
    Art. 37
    Inregistrarea cetatenilor, eliberarea de pasapoarte si vize
    Functionarul consular are dreptul:
    a) sa inregistreze cetatenii statului trimitator;
    b) sa primeasca cereri si declaratii din partea cetatenilor statului trimitator si sa intocmeasca documente cu privire la cetatenie;
    c) sa elibereze, sa reinnoiasca, sa faca mentiuni sau sa anuleze pasapoartele sau documentele de calatorie ale cetatenilor statului trimitator;
    d) sa elibereze vize cetatenilor statului de resedinta, precum si celor ai altor state.
    Art. 38
    Functii in legatura cu starea civila
    1. In limitele permise de legile si regulamentele statului de resedinta, functionarul consular are dreptul:
    a) sa intocmeasca si sa inregistreze certificate de nastere si de deces ale cetatenilor statului trimitator;
    b) sa incheie casatorii si sa intocmeasca documentele necesare, cu conditia ca ambii soti sa fie cetateni ai statului trimitator;
    c) sa inregistreze casatoriile incheiate in conformitate cu legile statului de resedinta, cu conditia ca cel putin unul dintre soti sa fie cetatean al statului trimitator;
    d) sa primeasca orice declaratie referitoare la relatiile de familie ale cetatenilor statului trimitator.
    2. Prevederile paragrafului 1 al prezentului articol nu implica scutirea persoanelor vizate de obligatiile de a face declaratii prevazute de legile statului de resedinta.
    3. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor transmite postului consular, la cerere, fara intarziere, gratuit, copiile si extrasele de pe documentele de stare civila privind cetatenii statului trimitator, solicitate in scopuri administrative.
    Art. 39
    Functiile notariale
    1. Functionarul consular are dreptul:
    a) sa primeasca, sa intocmeasca si sa autentifice orice declaratie a cetatenilor statului trimitator;
    b) sa intocmeasca, sa autentifice si sa primeasca spre pastrare testamente si alte documente ale cetatenilor statului trimitator;
    c) sa intocmeasca, sa autentifice si sa pastreze contracte incheiate intre cetateni ai statului trimitator. Aceasta prevedere nu se va aplica acelor contracte care privesc constituirea, transferul sau incetarea unor drepturi asupra bunurilor imobile;
    d) sa certifice autenticitatea semnaturilor cetatenilor statului trimitator;
    e) sa traduca si sa legalizeze orice documente eliberate de autoritatile competente ale statului trimitator sau ale statului de resedinta si sa autentifice traducerile si copiile de pe acestea;
    f) sa indeplineasca orice alte activitati notariale, in conformitate cu legile statului trimitator.
    2. Documentele intocmite, certificate sau autentificate de catre un functionar consular al statului trimitator, enumerate la paragraful 1 al prezentului articol, vor fi considerate ca fiind certificate oficial si vor avea aceeasi forta juridica si probatorie ca si cele intocmite, certificate sau autentificate de autoritatile competente ale statului de resedinta, cu conditia ca acestea sa nu contravina legilor si regulamentelor acestui stat.
    Art. 40
    Primirea de bunuri spre pastrare
    1. Functionarul consular poate primi spre pastrare documente, bani, obiecte de valoare si alte bunuri apartinand cetatenilor statului trimitator, cu conditia ca prin aceasta sa nu se incalce legile si regulamentele statului de resedinta.
    Aceste documente, bani, obiecte de valoare si alte bunuri pot fi scoase din statul de resedinta numai cu respectarea legilor si regulamentelor acestui stat.
    2. De asemenea, functionarul consular poate primi, spre a le transmite proprietarilor lor, obiectele gasite, care au fost pierdute anterior de cetateni ai statului trimitator pe teritoriul statului de resedinta.
    Art. 41
    Tutela si curatela
    1. Autoritatile statului de resedinta informeaza postul consular competent, de indata ce iau cunostinta, despre cazul oricarui cetatean al statului trimitator, rezident permanent sau temporar in statul de resedinta, care necesita numirea unui tutore sau curator.
    2. Prevederile art. 35 se vor aplica pentru asigurarea conservarii drepturilor si intereselor minorilor sau ale altor persoane cu capacitate limitata.
    3. Functionarul consular poate face demersuri pe langa autoritatile statului de resedinta pentru numirea unui tutore sau a unui curator si poate face propuneri privind persoanele care sa actioneze in aceste calitati.
    4. In cazul in care nu sunt administrate bunurile apartinand minorilor sau persoanelor cu capacitate limitata, functionarul consular poate face demersuri pentru numirea unui curator sau poate cere autoritatilor statului de resedinta luarea masurilor necesare in acest scop.
    5. Functionarul consular poate asigura, in conformitate cu legile si regulamentele statului trimitator, ingrijirea unui minor, cetatean al statului trimitator si rezident in statul de resedinta.
    Art. 42
    Comunicarea si contactele cu cetatenii statului trimitator
    1. Functionarul consular este liber sa comunice cu cetatenii statului trimitator, sa le acorde acestora orice asistenta in relatiile lor cu autoritatile statului de resedinta si sa angajeze pentru ei avocati si interpreti sau alte persoane in acest scop;
    2. Statul de resedinta nu va impune restrictii asupra corespondentei cetatenilor statului trimitator cu postul consular si nici nu va impiedica intrarea acestora in localurile consulare.
    3. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor sprijini functionarul consular in obtinerea de informatii despre orice cetatean al statului trimitator, in facilitarea contactului si convorbirilor cu acesta.
    Art. 43
    Contactul cu cetatenii impotriva carora s-au dispus masuri privative de libertate
    1. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa postul consular al statului trimitator, fara intarziere si nu mai tarziu de 3 zile, in legatura cu retinerea, arestarea sau orice alta masura privativa de libertate dispusa fata de unul dintre cetatenii statului trimitator, in cadrul circumscriptiei consulare. De asemenea, autoritatile competente ale statului de resedinta vor transmite fara intarziere orice comunicare adresata de catre o astfel de persoana postului consular. Autoritatile mentionate vor informa fara intarziere persoana in cauza despre drepturile sale acordate conform prezentului articol.
    2. Functionarul consular are dreptul de a vizita un cetatean al statului trimitator, care este retinut, arestat sau supus oricarei alte masuri privative de libertate, de a discuta si de a coresponda cu acesta si de a asigura reprezentarea lui in justitie. El va avea dreptul de a-l vizita pe orice cetatean al statului trimitator care executa o pedeapsa privativa de libertate. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor permite functionarului consular sa ii viziteze pe acesti cetateni nu mai tarziu de 7 zile de la data retinerii, arestarii sau dispunerii masurii privative de libertate si, in mod periodic, la intervale rezonabile.
    3. Drepturile prevazute in prezentul articol vor fi exercitate in conformitate cu legile si regulamentele statului de resedinta, cu conditia ca aceste legi si regulamente sa nu anuleze drepturile mentionate.
    Art. 44
    Declaratii si notificari din partea cetatenilor
    Functionarul consular are dreptul si competenta, la cererea autoritatilor competente ale statului trimitator, de a primi declaratiile voluntare ale cetatenilor acestui stat, facute in calitate de parti, martori sau experti, si de a le inmana acestora documente cu caracter judiciar sau extrajudiciar. In indeplinirea acestor acte este interzisa folosirea oricaror metode coercitive sau a amenintarii cu folosirea lor.
    Art. 45
    Accidente de circulatie
    Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa fara intarziere postul consular despre orice accident in care un cetatean al statului trimitator a decedat sau a suferit vatamari grave.
    Art. 46
    Decesul unui cetatean
    Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa fara intarziere postul consular despre decesul unui cetatean al statului trimitator si vor transmite gratuit postului consular o copie de pe certificatul de deces.
    Art. 47
    Succesiuni si masuri de conservare
    1. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa fara intarziere postul consular despre deschiderea unei succesiuni ca urmare a decesului unui cetatean al statului trimitator, precum si despre deschiderea unei succesiuni cu privire la care un cetatean al statului trimitator poate avea interese in calitate de mostenitor sau de titular al unor drepturi ori este privat de drepturile sale de mostenire, indiferent de cetatenia decedatului.
    2. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor lua toate masurile necesare prevazute de legile si regulamentele acestui stat, in scopul conservarii succesiunii si vor transmite postului consular o copie de pe testament, daca acesta a fost intocmit de decedat, precum si toate informatiile despre compunerea masei succesorale, inclusiv despre sumele de bani provenite din asigurari sociale, venituri sau polite de asigurare.
    3. Functionarul consular are dreptul de a cere indeplinirea urmatoarelor acte:
    a) conservarea masei succesorale, punerea sau ridicarea de sigilii, luarea masurilor necesare in vederea conservarii masei succesorale, inclusiv numirea unui executor, precum si participarea executorului la luarea acestor masuri;
    b) vanzarea bunurilor care alcatuiesc masa succesorala si notificarea datei fixate pentru vanzare, astfel incat functionarul consular sa poata fi prezent.
    4. La incheierea procedurii succesorale si a formalitatilor oficiale autoritatile competente ale statului de resedinta informeaza fara intarziere functionarul consular despre cele intreprinse si ii transmit acestuia, intr-o perioada de maximum 3 luni, masa succesorala sau cota-parte aferenta persoanelor interesate, rezultata dupa plata datoriilor, taxelor si impozitelor.
    5. Daca valoarea succesiunii este de mica importanta, functionarul consular va avea dreptul sa ceara ca aceasta sa ii fie incredintata lui. Apoi el va transmite succesiunea persoanelor interesate.
    6. Functionarul consular are dreptul de a primi cote-parti din succesiune, pensii, asigurari sociale, salarii neplatite si polite de asigurare in numele cetatenilor statului trimitator care nu au domiciliul in statul de resedinta, in scopul transmiterii acestora catre persoanele interesate.
    7. Transferul bunurilor si titlurilor mentionate la paragrafele 4, 5 si 6 ale prezentului articol catre statul trimitator se va efectua numai in conformitate cu legile si regulamentele statului de resedinta.
    Art. 48
    Decesul unui cetatean nerezident
    1. In cazul in care un cetatean al statului trimitator, care nu are domiciliul in statul de resedinta, decedeaza pe parcursul calatoriei sale in acest stat, bunurile lui vor fi conservate si trimise functionarului consular al statului trimitator, fara nici o procedura speciala, de catre autoritatile competente ale statului de resedinta. Functionarul consular va plati datoriile contractate de decedat in timpul sederii sale in statul de resedinta, pana la valoarea bunurilor ramase.
    2. Prevederile paragrafului 7 al art. 47 se vor aplica si in cazul bunurilor prevazute la paragraful 1 al prezentului articol.
    Art. 49
    Asistenta acordata navelor si echipajelor lor
    1. Functionarul consular are dreptul de a acorda asistenta navelor statului trimitator si echipajelor acestor nave pe timpul sederii lor in apele teritoriale sau in apele interioare ale statului de resedinta, inclusiv in porturile acestuia. De asemenea, functionarul consular are dreptul de a supraveghea si de a inspecta navele si echipajele statului trimitator.
    2. Comandantul sau un membru al echipajului poate comunica in mod liber cu postul consular.
    3. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor respecta masurile luate de functionarul consular in conformitate cu legile si regulamentele statului trimitator in ceea ce priveste navele acestui stat si echipajele lor. In indeplinirea acestor functii functionarul consular poate cere asistenta din partea autoritatilor competente ale statului de resedinta.
    Art. 50
    Competenta functionarului consular privind navele si echipajele lor
    Functionarul consular va avea dreptul de a desfasura orice activitate legata de navigatie, cu respectarea legilor statului trimitator, cu conditia ca aceste activitati sa nu contravina legilor si regulamentelor statului de resedinta. El va avea dreptul:
    a) sa primeasca, sa intocmeasca sau sa semneze orice document referitor la cetatenie, proprietate si orice alte drepturi reale, precum si la starea si exploatarea unei nave;
    b) sa interogheze comandantul si alti membri ai echipajului, sa examineze, sa primeasca si sa certifice documentele navei, sa primeasca declaratii referitoare la nava, incarcatura si destinatie, sa desfasoare activitati in scopul facilitarii intrarii navei in port, a sederii si plecarii acesteia;
    c) sa ia toate masurile necesare pentru a asigura spitalizarea comandantului sau a oricarui membru al echipajului si repatrierea acestora;
    d) sa acorde asistenta comandantului sau oricarui membru al echipajului in relatiile lor cu instantele judecatoresti sau cu alte autoritati ale statului de resedinta si, in acest scop, sa le asigure acestora sprijin legal si asistenta din partea unui interpret sau a altei persoane.
    Art. 51
    Interventia autoritatilor statului de resedinta la bordul navei
    1. In cazurile in care autoritatile competente ale statului de resedinta intentioneaza sa-l viziteze, sa-l aresteze sau sa-l retina la bordul unei nave a statului trimitator pe comandant, un membru al echipajului, un pasager al navei sau o alta persoana care nu este cetatean al statului de resedinta sau sa aplice sechestru asupra unui bun aflat la bordul navei, ele vor informa postul consular inainte de a efectua aceasta interventie, in scopul asigurarii prezentei la bordul navei a unui functionar consular. Notificarea facuta in acest sens va indica o ora precisa. Daca functionarul consular sau reprezentantul sau nu a fost prezent, el poate cere autoritatilor mentionate furnizarea tuturor informatiilor disponibile cu privire la ceea ce s-a intamplat. Aceste prevederi se vor aplica si in cazul interogatoriului luat de autoritatile statului de resedinta comandantului sau oricarui membru al echipajului navei.
    2. In cazuri de urgenta sau atunci cand investigatia se face la cererea comandantului, functionarul consular va fi informat despre investigatie in cel mai scurt timp posibil. La cererea sa functionarul consular va fi informat despre intreaga investigatie desfasurata in absenta sa.
    Art. 52
    Cazuri de exceptie
    Prevederile art. 49 si 50 nu pot fi invocate fata de statul de resedinta in cazul unui control al autoritatilor acestui stat in materie de regim vamal, regim al carantinei, sanatate publica, poluare marina, politie sau securitate a marfurilor din port si admitere a strainilor.
    Art. 53
    Avaria sau naufragiul navei
    1. In cazul in care o nava a statului trimitator se scufunda, esueaza, este deteriorata, naufragiaza sau sufera orice alta avarie in apele teritoriale sau interioare ale statului de resedinta, autoritatile competente ale acestui stat vor informa fara intarziere functionarul consular despre masurile deja luate pentru salvarea si protejarea navei, pasagerilor, echipajului, bunurilor si a incarcaturii.
    2. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor acorda asistenta necesara functionarului consular, la cererea acestuia, pentru masurile pe care el le va lua cu privire la situatiile mentionate la paragraful 1.
    3. In cazul in care o nava a statului trimitator s-a scufundat, iar echipajul, incarcatura si bunurile de la bordul navei au fost gasite pe tarmul statului de resedinta sau in apropierea lui ori au fost aduse in portul acestui stat si nici comandantul navei, agentul sau sau proprietarul navei, nici vreuna dintre partile interesate nu sunt prezente si nu pot lua masuri pentru depozitarea bunurilor sau a incarcaturii navei, atunci se considera ca functionarul consular are autorizatia de a lua masurile pe care proprietarul insusi le-ar fi luat daca ar fi fost prezent.
    4. Functionarul consular poate lua toate masurile prevazute la paragraful 3 cu privire la orice bun aflat la bordul navei sau la incarcatura care apartine unui cetatean al statului trimitator, indiferent de nationalitatea navei gasite pe tarmul statului de resedinta sau in apropierea acestuia ori scufundata. Autoritatile competente ale statului de resedinta vor informa fara intarziere functionarul consular despre existenta unor asemenea bunuri.
    5. Echipamentul, incarcatura sau proviziile aflate la bordul navei care a suferit o avarie nu vor fi supuse reglementarilor vamale sau altor taxe similare, cu conditia ca ele sa nu fie lasate spre folosinta sau consum in statul de resedinta.
    Art. 54
    Decesul sau disparitia unui membru al echipajului
    1. In cazul in care un membru al echipajului unei nave a statului trimitator decedeaza sau dispare in statul de resedinta, la bordul navei sau pe teritoriu, comandantul sau persoana care il inlocuieste, impreuna cu functionarul consular al statului trimitator sunt singurele persoane competente sa intocmeasca un inventar al lucrurilor, obiectelor de valoare si al altor bunuri lasate de decedat sau de disparut si sa indeplineasca actele necesare pentru transferul acelor bunuri, in scopul conservarii lor si pentru lichidarea succesiunii. Totusi, daca decedatul sau disparutul este cetatean al statului de resedinta, comandantul sau persoana care il inlocuieste va intocmi acest inventar la momentul stabilirii decesului ori disparitiei. O copie de pe inventar va fi trimisa autoritatilor statului de resedinta care sunt competente sa ia toate masurile in scopul conservarii bunurilor si, atunci cand este necesar, al lichidarii succesiunii. Aceste autoritati vor informa postul consular al statului trimitator cu privire la toate masurile care au fost luate in scopurile mentionate mai sus.
    2. In cazurile in care un functionar consular exercita drepturile succesorale mentionate la paragraful 1 al prezentului articol, el se va conforma legilor si regulamentelor statului de resedinta.
    Art. 55
    Aeronave
    Prevederile art. 49 - 54 se vor aplica in mod corespunzator si in cazul aeronavelor statului trimitator.
    Art. 56
    Taxe consulare
    1. Postul consular poate percepe pe teritoriul statului de resedinta taxe pentru serviciile consulare prestate, in conformitate cu legile si regulamentele statului trimitator.
    2. Sumele colectate ca urmare a perceperii taxelor mentionate la paragraful 1 al prezentului articol sunt scutite de impozite si taxe in statul de resedinta.

    CAP. 4
    Dispozitii generale si finale

    Art. 57
    Alte functii consulare
    Un functionar consular poate exercita orice alte functii consulare incredintate lui de catre statul trimitator, care nu sunt interzise de legile statului de resedinta si asupra carora acest stat nu face nici un fel de obiectii sau care nu contravin reglementarilor cuprinse in conventiile internationale in vigoare intre cele doua state.
    Art. 58
    Respectarea legilor si regulamentelor statului de resedinta
    1. Fara a aduce atingere privilegiilor si imunitatilor lor, toate persoanele care beneficiaza de privilegii si imunitati potrivit prevederilor prezentei conventii au obligatia de a respecta legile si regulamentele statului de resedinta. Ele au, de asemenea, datoria de a nu se amesteca in treburile interne ale acestui stat.
    2. Localurile consulare nu vor fi folosite in nici un alt scop incompatibil cu exercitarea functiilor consulare.
    Art. 59
    Procedura care se aplica persoanelor juridice
    Prevederile prezentei conventii referitoare la cetatenii statului trimitator se vor aplica si persoanelor juridice.
    Art. 60
    Consulatele onorifice
    In ceea ce priveste consulatele onorifice se vor aplica prevederile corespunzatoare ale Conventiei de la Viena privind relatiile consulare din 24 aprilie 1963.
    Art. 61
    Ratificarea si intrarea in vigoare
    1. Prezenta conventie va fi supusa ratificarii si va intra in vigoare in cea de-a 30-a zi de la data schimbului instrumentelor de ratificare.
    2. La data intrarii in vigoare a prezentei conventii inceteaza valabilitatea Conventiei consulare dintre Republica Socialista Romania si Republica Turcia, incheiata la Ankara la 25 noiembrie 1968.
    3. Prezenta conventie va ramane in vigoare o perioada nedeterminata. Prezenta conventie poate fi denuntata prin notificare de catre oricare parte contractanta. In acest caz conventia va inceta sa mai fie in vigoare dupa trecerea a 6 luni de la data denuntarii.
    Drept care, imputernicitii celor doua parti contractante au semnat prezenta conventie si au aplicat sigiliile lor.
    Semnata la Ankara la 6 iulie 1999, in doua exemplare originale, fiecare in limbile romana, turca si engleza, toate textele fiind autentice. In caz de divergenta de interpretare a prevederilor prezentei conventii in limbile romana sau turca, textul in limba engleza va prevala.

                          Pentru Romania,
                          Razvan Mihai Ungureanu,
                          secretar de stat
                          in Ministerul Afacerilor Externe

                          Pentru Republica Turcia,
                          Aydin Sahinbas,
                          secretar de stat
                          in Ministerul Afacerilor Externe



SmartCity5

COMENTARII la Legea 161/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 161 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu