HOTARARE Nr.
414 din 29 martie 2006
pentru modificarea si
completarea Hotararii Guvernului nr. 155/2005 privind organizarea si
functionarea Ministerului Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 312 din 6 aprilie 2006
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. -
Hotărârea Guvernului nr. 155/2005 privind organizarea şi funcţionarea
Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 211 din 14 martie 2005, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1 alineatul
(5), după litera e) se introduce o nouă literă, litera e1), cu următorul cuprins:
,, e1) reabilitarea infrastructurii de îmbunătăţiri funciare din amenajările viabile din
domeniul public al statului; ".
2. La articolul 3, punctele
3, 11 şi 26 vor avea următorul cuprins:
„3. coordonează activitatea celor două Agenţii de Plăţi
- Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură şi Agenţia de Plăţi pentru
Dezvoltare Rurală şi Pescuit, rezultată din reorganizarea Agenţiei SAPARD -,
precum şi programele de
finanţare şi asistenţă internaţională din domeniile sale de activitate;
11. coordonează constituirea organizaţiilor de
îmbunătăţiri funciare (OIF) şi a federaţiilor de organizaţii de îmbunătăţiri
funciare (FOIF), prin Oficiul de reglementare a organizaţiilor de îmbunătăţiri
funciare (OROIF) şi prin structurile acestuia care îşi desfăşoară activităţile
în cadrul direcţiilor pentru agricultură şi dezvoltare rurală judeţene şi a
municipiului Bucureşti şi, de asemenea, monitorizează funcţionarea acestora;
26. desfăşoară activităţi de control şi inspecţii
privind respectarea legislaţiei pe domenii de activitate, colaborând în
acţiunile sale, după caz, şi cu celelalte autorităţi publice abilitate; ".
3. La articolul 3, după
punctul 31 se introduc zece noi puncte, punctele 32-41, cu următorul cuprins:
„32. planifică şi elaborează politici pentru sectorul
îmbunătăţirilor funciare, elaborează şi actualizează periodic strategia
naţională pentru sectorul îmbunătăţirilor funciare;
33. elaborează şi propune politici şi strategii
privind organizarea şi sistematizarea teritoriilor agricole, optimizarea
exploataţiilor agricole, protecţia şi ameliorarea solurilor;
34. coordonează constituirea sistemului
informaţional în agricultură şi silvicultură şi asigură funcţionarea acestuia;
35. coordonează activitatea de protecţie a plantelor
şi carantina fitosanitară la nivel teritorial şi vamal;
36. coordonează activitatea privind producerea,
prelucrarea, controlul, certificarea şi comercializarea seminţelor şi a
materialului săditor, precum şi testarea şi înregistrarea soiurilor de plante
în Catalogul oficial al României şi al Comunităţii Europene;
37. elaborează analize şi strategii şi fundamentează
programe de dezvoltare ale sectorului agricol şi agroalimentar;
38. elaborează şi promovează programe privind punerea
în valoare a produselor agroalimentare şi programe de măsuri pentru stimularea
şi dezvoltarea investiţiilor în sectorul agroalimentar;
39. coordonează activitatea privind cercetarea ştiinţifică
agricolă;
40. elaborează şi implementează strategiile şi
politicile privind introducerea în cultură şi pe piaţă a produselor modificate genetic;
41. asigură implementarea conform legii a
prevederilor privind agricultura ecologică şi acreditează organismele de
inspecţie în domeniu. "
4. La articolul 4 alineatul (1) punctul I, punctele 10, 12, 29, 30, 31, 41, 42 şi 43 vor avea următorul
cuprins:
„10. elaborează mecanisme şi instrumente de
reglementare a pieţelor agricole şi agroalimentare, în colaborare cu consiliile
pe produs;
12. participă la armonizarea standardelor româneşti ale
produselor alimentare cu cele europene şi internaţionale, precum şi cu
standardele Codex Alimentarius;
29. elaborează şi implementează legislaţia naţională a
seminţelor şi materialului săditor conform reglementărilor Uniunii Europene
(UE), Organizaţiei Economice de Cooperare şi Dezvoltare (OCDE), Asociaţiei
Internaţionale de Testare a Seminţelor (ISTA), asigură controlul şi
certificarea calităţii seminţelor, înregistrează, supraveghează, monitorizează
şi acreditează operatorii economici furnizori de seminţe şi material săditor,
asigură aplicarea prevederilor Legii nr. 266/2002 privind producerea,
prelucrarea, controlul şi certificarea calităţii, comercializarea seminţelor şi
a materialului săditor, precum şi înregistrarea soiurilor de plante şi a
reglementărilor de implementare a legii, participă la activitatea de
înregistrare a soiurilor;
30. stabileşte norme fitosanitare specifice privind
prevenirea introducerii şi răspândirii organismelor de carantină, monitorizează
organismele de carantină, dezvoltă programe informatice - FITOEXPERT,
PESTEXPERT, Sistemul Informatic Naţional pentru Protecţia Plantelor (SINPP),
coordonează omologarea şi plasarea pe piaţă a produselor pentru protecţia
plantelor;
31. elaborează strategia în domeniul protecţiei
plantelor şi al produselor de uz fitosanitar, elaborează şi implementează
politici specifice privind combaterea biologică a bolilor, dăunătorilor,
protecţia fitosanitară a culturilor şi siguranţa alimentară a consumatorului;
41. întocmeşte strategii şi politici privind
promovarea produselor agroalimentare româneşti pe pieţe externe şi
monitorizează aplicarea acestora;
42. elaborează, împreună cu alte ministere
implicate, cadrul legislativ în domeniul organismelor modificate genetic, în
vederea armonizării legislaţiei româneşti cu cea a
Uniunii Europene;
43. defineşte strategiile privind cercetarea
ştiinţifică agricolă, prin adaptarea acesteia la actuala formă de proprietate,
la modul de exploatare a terenului şi la cerinţele tehnologiei moderne; ".
5. La articolul 4 alineatul (1) punctul I, după punctul 29 se introduc două noi puncte, punctele 291 şi 292, cu următorul cuprins:
„291. asigură
legătura cu organizaţiile internaţionale specializate în domeniul seminţelor:
Comisia Uniunii Europene, Comitetul tehnic pentru seminţe, Organizaţia
Economică de Cooperare şi Dezvoltare (OCDE), Asociaţia Internaţională de
Testare a Seminţelor (ISTA), Uniunea Internaţională pentru Protecţia Soiurilor
(UPOV), Oficiul Comunitar al Protecţiei Soiurilor (CPVO) şi participă la
elaborarea actelor normative ale Comunităţii Europene (CE) şi la negocierile şi
întrunirile organizate de acestea;
292. gestionează din
punct de vedere tehnic Registrul plantaţiilor viticole; ".
6. La articolul 4 alineatul (1) punctul I, după punctul 31 se introduce un nou punct, punctul 311, cu
următorul cuprins:
„311. asigură
permanent schimbul de informaţii cu Comisia Europeană şi organismele naţionale
şi internaţionale din domeniul fitosanitar: Asociaţia Producătorilor de Produse
de Uz Fitosanitar (APPUF), Societatea Naţională de Protecţie a Plantelor
(SNPP), Organizaţia Europeană şi Mediteraneană pentru Protecţia Plantelor
(OEPP), Convenţia Internaţională pentru Protecţia Plantelor (CIPV), Organizaţia
pentru Alimente şi Agricultură (FAO), Organizaţia Mondială a Comerţului (OMC),
Asociaţia Europeană pentru
Protecţia Plantelor (ECPA), Asociaţia Industriei de Protecţie a Plantelor din
România (AIPROM); ".
7. La articolul 4 alineatul (1) punctul I, după punctul 42 se introduce un nou punct, punctul 421, cu următorul cuprins:
„421. elaborează şi
implementează politicile şi strategiile naţionale privind introducerea în
cultură şi pe piaţă a produselor modificate genetic, asigurând un control
eficient al acestora; ".
8. La articolul 4 alineatul (1) punctul I, după punctul 43 se introduc două noi puncte, punctele 431 şi 432, cu următorul cuprins:
„431. monitorizează
implementarea politicilor de cercetare ştiinţifică agricolă prin unităţile de
cercetare-dezvoltare din subordine;
432. participă la
definirea, orientarea şi implementarea politicilor de formare profesională în
sectoarele din competenţa ministerului; ".
9. La articolul 4 alineatul (1) punctul I, după punctul 48 se introduc treizeci şi opt de noi puncte, punctele
49-86, cu următorul cuprins:
„49. asigură corelarea activităţilor şi programelor
ministerului privind sectorul îmbunătăţirilor funciare cu planurile,
politicile, programele şi activităţile altor ministere şi instituţii publice;
50. propune şi înfiinţează comitete tehnice
consultative şi poate propune acordarea de facilităţi organizaţiilor
neguvernamentale de utilitate publică, care promovează sau elaborează programe
şi proiecte în domeniul îmbunătăţirilor funciare şi în alte domenii conexe;
51. elaborează şi emite ordine şi regulamente
privind exploatarea, întreţinerea şi reparaţiile amenajărilor de îmbunătăţiri
funciare, precum şi cu privire la diminuarea suprafeţei deservite de sistemele
şi amenajările de irigaţii sau desecare şi drenaj şi de lucrările de apărare
împotriva inundaţiilor şi de combatere a eroziunii
solului;
52. atestă persoanele fizice şi juridice care
solicită desfăşurarea de activităţi de îmbunătăţiri funciare, respectiv de
proiectare, executare de lucrări, fabricare şi utilizare a instalaţiilor şi
echipamentelor specifice acestor activităţi;
53. asigură, prin experţi şi specialişti atestaţi
potrivit legii, evaluarea stării de siguranţă în exploatare şi controlul
respectării standardelor de siguranţă a amenajărilor de îmbunătăţiri funciare;
54. emite norme şi standarde tehnice privind
prevenirea şi reducerea poluării şi utilizarea raţională a apei în cadrul
amenajărilor de îmbunătăţiri funciare;
55. avizează sau, după caz, aprobă documentaţiile
tehnico-economice de execuţie de noi amenajări de îmbunătăţiri funciare şi de
reabilitare şi modernizare a amenajărilor existente finanţate de la bugetul de
stat, cu consultarea Administraţiei Naţionale a Imbunătăţirilor Funciare sau la
propunerea acesteia;
56. organizează şi asigură funcţionarea sistemului
naţional de supraveghere, evaluare, prognoză şi avertizare privind efectele
ecologice şi economice ale amenajărilor de îmbunătăţiri funciare ca parte
componentă a sistemului naţional de monitorizare integrată de fond şi de
impact, pentru toţi factorii de mediu;
57. organizează, execută şi actualizează sistemul
informaţional de evidenţă la nivel naţional al amenajărilor de îmbunătăţiri
funciare din domeniul agricol;
58. aprobă situaţiile financiare anuale ale
Administraţiei Naţionale a Imbunătăţirilor Funciare;
59. supune aprobării Guvernului bugetul de venituri
şi cheltuieli al Administraţiei Naţionale a Imbunătăţirilor Funciare pentru
încadrarea acestuia în prevederile bugetului ministerului, programul de
activitate pentru exerciţiul financiar următor şi indicatorii de performanţă;
60. solicită informaţii şi rapoarte de activitate de
la Administraţia Naţională a Imbunătăţirilor Funciare;
61. aprobă reabilitarea şi modernizarea amenajărilor
de îmbunătăţiri funciare existente şi execuţia de noi amenajări, la propunerea
Administraţiei Naţionale a Imbunătăţirilor Funciare;
62. aplică măsurile prevăzute la art. 38 alin. (2)
lit. b), c) şi f) din Legea îmbunătăţirilor funciare nr. 138/2004, cu
modificările şi completările ulterioare, prin Agenţia Domeniilor Statului, iar
pe cele prevăzute la lit. a), d) şi e) ale aceluiaşi alineat, prin
Administraţia Naţională a Imbunătăţirilor Funciare;
63. organizează Registrul naţional al organizaţiilor
de îmbunătăţiri funciare (OIF), acordă consultanţă şi asistenţă la înfiinţarea
şi reorganizarea organizaţiilor şi federaţiilor, avizează înfiinţarea
organizaţiilor şi federaţiilor, inclusiv teritoriile propuse ale acestora,
solicită informaţii şi rapoarte din partea organizaţiilor şi federaţiilor
privind exploatarea şi întreţinerea infrastructurii ce le-a fost transmisă în
folosinţă sau proprietate, elaborează proiectele de hotărârii ale Guvernului
privind transferul infrastructurii de îmbunătăţiri funciare din domeniul public
al statului în domeniul privat al statului, monitorizează îndeplinirea
condiţiilor legale şi modul de acordare a subvenţiilor de la bugetul de stat
către organizaţii şi federaţii, efectuează controale la organizaţii şi
federaţii, cuprinzând atât controale tehnice, cât şi financiare, conform legii,
avizează dizolvarea, lichidarea, reorganizarea şi modificarea statutului
organizaţiilor şi federaţiilor, acordă asistenţă tehnică organizaţiilor şi
federaţiilor.
64. coordonează activităţile de gestionare şi
actualizare a sistemului informaţional în agricultură şi silvicultură,
organizarea şi sistematizarea teritoriului agricol, protecţia şi ameliorarea
solurilor;
65. elaborează strategia în domeniul utilizării
îngrăşămintelor, coordonează activitatea de utilizare a îngrăşămintelor,
avizează autorizarea îngrăşămintelor, controlează modul de implementare a
legislaţiei în vigoare;
66. elaborează strategii agroalimentare în colaborare
cu consiliile pe produs, în conformitate cu politica economică a Guvernului, cu
reglementările Uniunii Europene şi cu tendinţele pe plan mondial;
67. elaborează analize economice ale programelor,
mecanismelor şi instrumentelor politicilor sectoriale, evaluează modul de
implementare şi formulează propuneri de ajustare a acestora;
68. defineşte politica generală de primire a
informaţiilor de piaţă, monitorizează şi participă la analiza strategică a
pieţelor agricole; efectuează studii de marketing;
69. organizează şi implementează un sistem
informaţional de date privind piaţa produselor agricole;
70. elaborează analize sectoriale şi pe produse, în
scopul eficientizării procesului de elaborare a politicilor agricole şi agroalimentare
sectoriale;
71. elaborează, promovează şi implementează cadrul
legislativ privind calitatea produselor agroalimentare;
72. elaborează, aplică şi evaluează politica de
punere în valoare a produselor agroalimentare prin intermediul denumirilor de
origine, indicaţiilor geografice şi al mărcilor de calitate, asigură atestarea
şi promovarea produselor tradiţionale;
73. elaborează şi promovează programe şi măsuri de
stimulare şi dezvoltare privind sprijinul întreprinzătorilor români şi străini
în activitatea de investiţii în tehnica agricolă, echipamente şi instalaţii în
sectorul agroalimentar, inclusiv prin sisteme de creditare;
74. elaborează şi implementează strategii şi
programe de dezvoltare specifice pentru susţinerea şi dezvoltarea activităţilor
producătorilor agricoli şi a asociaţiilor de producători, conform politicii
promovate de Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale;
75. asigură recunoaşterea şi
funcţionarea grupurilor de producători din agricultură, ca autoritate
competentă;
76. elaborează, promovează şi implementează,
împreună cu organismele din domeniu, cadrul legal pentru aplicarea corectă a
sistemului de clasificare a carcaselor EUROP;
77. controlează, în condiţiile legii, activitatea de
clasificare a carcaselor, activitatea clasificatorilor, a agenţiilor de
clasificare şi a abatoarelor şi stabileşte măsuri pentru aplicarea corectă a
sistemului de clasificare a carcaselor EUROP;
78. centralizează şi transmite informaţiile primite
de la abatoare şi de la Comisia de clasificare a carcaselor şi întocmeşte
sinteze pentru raportarea informaţiilor către Uniunea Europeană;
79. organizează şi coordonează activitatea de
inspecţii privind producerea, valorificarea, comercializarea şi certificarea
calităţii produselor, conform prevederilor legislaţiei în vigoare pentru
domeniile: vitivinicol; legume-fructe; creşterea animalelor; licenţe, mărci;
organisme modificate genetic; îngrăşăminte chimice şi licenţiere, depozitare
cereale;
80. organizează şi coordonează efectuarea
controlului de conformitate pentru fructele şi legumele în stare proaspătă cu
standardele de comercializare în vigoare pe întreaga filieră de produs;
81. exercită controlul în
scopul verificării securităţii şi/sau calităţii în producerea, prelucrarea,
depozitarea, transportul şi comercializarea produselor alimentare şi aplicarea
măsurilor în conformitate cu prevederile legale;
82. exercită controlul tehnic pe toate fazele
sistemului de clasificare a carcaselor de porcine, bovine şi ovine, stabilind
măsurile necesare în conformitate cu prevederile legale;
83. controlează modul de respectare a legislaţiei
vitivinicole în vigoare în producerea, prelucrarea, depozitarea, transportul şi
comercializarea vinurilor şi a altor produse vitivinicole;
84. monitorizează şi controlează operatorii
economici şi persoanele fizice care cultivă, depozitează, condiţionează şi
valorifică plante modificate genetic, respectând legislaţia în domeniul
organismelor modificate genetic;
85. organizează şi efectuează controlul calităţii
îngrăşămintelor şi conservării solului, în conformitate cu cerinţele
legislaţiei în vigoare;
86. urmăreşte modul de aplicare a prevederilor
legale cu privire la verificarea şi certificarea condiţiilor financiare şi
tehnice de către inspectorii abilitaţi, în vederea acordării licenţei de
depozit. "
10. La articolul 4 alineatul (1) punctul I, punctele 22, 23, 27 şi 28 se abrogă.
11. La articolul 4 alineatul (1) punctul II, punctele 3, 4, 15 şi 29 vor avea următorul cuprins:
„3. exercită atribuţiile prevăzute de lege în vederea
asigurării respectării regimului silvic în toate suprafeţele de pădure,
indiferent de titularul dreptului de proprietate asupra acestor suprafeţe;
4. coordonează şi controlează activitatea de elaborare
şi avizare, în concepţie unitară, a amenajărilor silvice, precum şi a studiilor
de transformare a păşunilor împădurite;
15. organizează, prin structurile teritoriale de
specialitate din subordine, modul de gospodărire a pădurilor proprietate privată
şi a celor proprietate publică aparţinând unităţilor administrativ-teritoriale;
29. asigură implementarea şi monitorizarea măsurii 3. 5
- «Silvicultură în cadrul Programului SAPARD şi al programelor de dezvoltare
rurală în domeniul forestier»; ".
12. La articolul 4 alineatul (1) punctul II, după punctul 3 se introduce un nou punct, punctul 31, cu următorul cuprins:
„31. exercită
atribuţiile prevăzute de lege în vederea asigurării controlului circulaţiei
materialului lemnos, instalaţiilor de debitat material lemnos şi depozitelor de
material lemnos; ".
13. La articolul 4 alineatul (1) punctul II, după punctul 8 se introduce un nou punct, punctul 81, cu următorul cuprins:
„81. coordonează,
împreună cu factorii responsabili, acţiunile de regenerare a pădurilor; ".
14. La articolul 4 alineatul (1) punctul II, după punctul 12 se introduce un nou punct, punctul 121, cu următorul cuprins:
„121. coordonează
exproprierea pentru cauză de utilitate publică a terenurilor degradate ce vor
fi împădurite şi a celor pe care se vor înfiinţa perdele forestiere de
protecţie; ".
15. La articolul 4 alineatul (1) punctul II, după punctul 27 se introduce un nou punct, punctul 271, cu următorul cuprins:
„271. verifică şi
aprobă documentaţiile întocmite pentru justificarea pierderilor cauzate de
calamităţi înregistrate la lucrările de corectare a torenţilor şi de drumuri
forestiere finanţate de la bugetul de stat; ".
16. La articolul 4 alineatul (1), punctul III va avea următorul cuprins:
„III. în domeniul dezvoltării rurale:
1. asigură armonizarea cadrului instituţional şi
dezvoltarea capacităţii administrative a structurilor responsabile pentru
elaborarea şi implementarea programelor de dezvoltare rurală;
2. elaborează strategiile şi programele de
dezvoltare echilibrată a spaţiului rural la nivel naţional, regional şi local,
în funcţie de potenţialul resurselor de dezvoltare, în concordanţă cu strategia
sectorului agroalimentar, cu priorităţile stabilite prin Programul de
guvernare, precum şi cu nivelul resurselor de finanţare alocate acestei
activităţi;
3. dezvoltă şi promovează parteneriate la nivel
naţional, regional şi local, inclusiv parteneriate public-private;
4. asigură secretariatul Comitetului Naţional
Strategic pentru Dezvoltare Rurală constituit pentru elaborarea şi
monitorizarea Programului Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013;
5. colaborează cu structurile altor ministere şi ale
organizaţiilor profesionale în vederea permanentei îmbunătăţiri a cadrului
legislativ şi organizatoric general de dezvoltare rurală;
6. răspunde de coordonarea acţiunilor de
implementare a Instrumentului special de preaderare pentru agricultură şi
dezvoltare rurală - SAPARD, prin coordonarea activităţii Agenţiei de Plăţi
pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit;
7. răspunde de implementarea tehnică a măsurii
„Asistenţă tehnică" şi a măsurii „Pregătire profesională" din cadrul
Programului SAPARD;
8. elaborează Planul Naţional Strategic şi Programul
Naţional de Dezvoltare Rurală pentru perioada 2007-2013, în conformitate cu
obiectivele naţionale de dezvoltare rurală şi cu prevederile legislaţiei
europene în domeniu;
9. elaborează programe specifice de dezvoltare rurală
în conformitate cu cerinţele legislaţiei europene şi naţionale în domeniu;
10. coordonează implementarea programelor de
dezvoltare rurală europene - Programul SAPARD, Programul Naţional de Dezvoltare
Rurală - în concordanţă cu recomandările comitetelor de monitorizare şi ale
reglementărilor Uniunii Europene;
11. urmăreşte implementarea programelor de dezvoltare
rurală europene în concordanţă cu principiile şi politicile Uniunii Europene,
în special în domeniile concurenţei, achiziţiilor publice, protecţiei mediului
şi egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi;
12. urmăreşte obţinerea rezultatelor generale şi a
impactului definit prin programele de dezvoltare rurală naţionale şi europene,
precum şi a celor specifice, prevăzute în strategia de dezvoltare rurală;
13. asigură informarea publicului şi a mass-media cu
privire la rolul Comisiei Europene în dezvoltarea programelor şi în
conştientizarea potenţialilor beneficiari cu privire la oportunităţile ce
decurg din implementarea programelor de dezvoltare rurală;
14. elaborează şi asigură un sistem funcţional de
colectare, prelucrare şi management al informaţiilor şi datelor statistice şi
financiare privind implementarea programelor de dezvoltare rurală şi evaluarea
şi monitorizarea asistenţei financiare comunitare acordate pentru implementarea
acestora;
15. analizează şi propune modificări ale programelor
de dezvoltare rurală europene - SAPARD şi Programul Naţional de Dezvoltare
Rurală - şi înaintează comitetelor de monitorizare corespunzătoare propunerile
privind realocările de fonduri între măsuri şi submăsuri; după aprobarea lor de
către Comitetul de monitorizare, transmite modificările şi/sau ajustările propuse spre analiză şi aprobare
Comisiei Europene iar autorităţii de plată, spre informare; operează
modificările, după aprobarea lor de către Comisia Europeană, şi informează
corespunzător instituţiile implicate în implementarea programelor de dezvoltare
rurală;
16. elaborează şi prezintă spre aprobare comitetelor
de monitorizare rapoartele anuale de implementare şi, după aprobarea acestora,
le transmite spre aprobare Comisiei Europene;
17. asigură implementarea măsurilor de control
intern pentru corectitudinea operaţiunilor finanţate prin Programul Naţional de
Dezvoltare Rurală şi pentru alte programe de dezvoltare rurală, în concordanţă
cu principiile unui management financiar riguros şi transparent;
18. urmăreşte şi verifică instituirea de către
autorităţile de implementare, precum şi de către cele de plată, care
implementează măsurile din Programul Naţional de Dezvoltare Rurală şi din
proiectele finanţate prin fondurile europene şi naţionale, a unui sistem
contabil şi de evidenţă separat, precum şi a unui cod de contabilitate adecvat
pentru toate operaţiunile finanţate;
19. asigură corelarea măsurilor din programele de
dezvoltare rurală naţionale şi europene cu cele din programele sectoriale şi
regionale;
20. asigură îndeplinirea cerinţelor referitoare la
informarea şi publicitatea privind asistenţa financiară a programelor de
dezvoltare rurală naţionale şi europene;
21. organizează evaluarea intermediară a Programului
Naţional de Dezvoltare Rurală şi informează Comitetul de monitorizare asupra
rezultatelor acestuia şi asupra modalităţilor propuse pentru implementarea
recomandărilor şi concluziilor primite de la Comisia Europeană ca urmare a evaluării
intermediare;
22. furnizează informaţiile privind absorbţia
fondurilor aferente programelor de dezvoltare rurală naţionale şi europene
gestionate de Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, conform
datelor cuprinse în tabelele financiare;
23. constituie Comitetul de monitorizare pentru
Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013 şi asigură preşedinţia şi
secretariatul acestuia;
24. în exercitarea atribuţiilor de Autoritate de
management pentru Programul SAPARD:
a) coordonează programarea şi asigură monitorizarea
implementării instrumentului de preaderare pentru agricultură şi dezvoltare
rurală SAPARD;
b) contribuie la crearea şi
exploatarea sistemului computerizat de monitorizare şi evaluare a implementării
instrumentului financiar de preaderare SAPARD;
c) iniţiază măsuri şi participă împreună cu
instituţiile de profil la elaborarea programelor menite să sprijine pregătirea
profesională a funcţionarilor publici, precum şi a operatorilor economici, în
domeniul programului comunitar de preaderare SAPARD;
d) organizează reuniunile Comitetului de monitorizare
pentru Programul SAPARD şi asigură preşedinţia şi secretariatul acestuia;
e) stabileşte în cooperare cu Agenţia de Plăţi pentru
Dezvoltare Rurală şi Pescuit indicatorii de monitorizare pe măsuri şi
submăsuri;
f) propune şi contribuie la constituirea sistemului
informatic şi a bazei de date specifice;
g) colectează, analizează şi
prelucrează informaţiile necesare monitorizării şi evaluării Programului
SAPARD;
h) raportează informaţiile privind monitorizarea şi
evaluarea Programului SAPARD către Comitetul de monitorizare pentru Programul
SAPARD şi Comisia Europeană;
i) propune Comisiei Europene soluţii privind
îmbunătăţirea implementării Programului SAPARD, în consultare cu Agenţia de
Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit şi cu acordul Comitetului de
monitorizare pentru Programul SAPARD;
j) elaborează şi transmite Comisiei Europene raportul
anual privind implementarea Programului SAPARD, în consultare cu Agenţia de
Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit şi cu aprobarea Comitetului de
monitorizare pentru Programul SAPARD;
k) redactează şi transmite Comisiei Europene raportul
final privind implementarea Programului SAPARD, în consultare cu Agenţia de
Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit şi cu aprobarea Comitetului de
monitorizare pentru Programul SAPARD;
l) informează autorităţile
implicate în derularea fondurilor europene de dezvoltare rurală cu privire la
necesitatea modificărilor administrative corespunzătoare în baza Deciziei
Comisiei Europene privind amendarea Programului SAPARD;
m) informează anual Comisia Europeană despre
iniţiativele luate şi măsurile prevăzute cu privire la informarea publicului
privind rezultatele Programului SAPARD şi rolul jucat de Comunitatea Europeană;
n) analizează anual, împreună cu reprezentanţii
Comisiei Europene, rezultatele implementării Programului SAPARD;
o) analizează calitatea şi implicaţiile evaluărilor
efectuate;
p) organizează evaluarea intermediară şi realizează
evaluarea ex post în cooperare cu Comisia Europeană şi Comitetul de
monitorizare pentru Programul SAPARD;
r) asigură orice alte funcţii şi atribuţii ale
Autorităţii de management pentru Programul SAPARD, prevăzute în acordurile
SAPARD încheiate cu Comisia Comunităţilor Europene şi în conformitate cu
legislaţia naţională în vigoare;
25. Autoritatea de management pentru Programul Naţional
pentru Dezvoltare Rurală 2007 - 2013 este responsabilă de administrarea şi
implementarea programului conform reglementărilor Uniunii Europene, astfel:
a) asigură că proiectele sunt selectate pentru
finanţare în conformitate cu criteriile aplicabile programului de dezvoltare
rurală;
b) asigură un sistem de înregistrare şi păstrare a
informaţiilor statistice la implementarea în formă computerizată adecvată
scopurilor de monitorizare şi evaluare;
c) asigură că beneficiarii şi alte organisme implicate
în implementarea operaţiunilor:
(i) sunt informaţi cu privire la obligaţiile lor
rezultate din ajutorul acordat şi păstrează ori un sistem contabil separat ori
un cod contabil adecvat pentru toate tranzacţiile legate de operaţiune;
(ii) cunosc condiţiile referitoare la furnizarea
datelor către autoritatea de management şi la înregistrarea rezultatelor;
d) asigură că evaluările programului sunt făcute în
limitele perioadei stipulate în reglementările Uniunii Europene şi se
conformează cadrului comun de monitorizare şi evaluare şi pentru prezentarea
evaluărilor făcute autorităţilor naţionale şi Comisiei Europene;
e) conduce Comitetul de monitorizare şi trimite
documentele necesare pentru a monitoriza implementarea programului din
perspectiva obiectivelor sale specifice;
f) asigură conformitatea cu
obligaţiile referitoare la publicitate;
g) elaborează raportul de progres anual şi, după
aprobarea de către Comitetul de monitorizare, îl prezintă Comisiei Europene;
h) asigură că Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală
şi Pescuit primeşte toate informaţiile necesare, mai ales despre aplicarea
procedurilor, precum şi despre orice controale efectuate cu referire la
proiectele selectate pentru finanţare, înainte de autorizarea plăţilor;
26. îndeplineşte şi alte atribuţii, în condiţiile legii. "
17. La articolul 4 alineatul (1), punctul IV va avea următorul cuprins:
„IV. In domeniul
afacerilor europene şi al relaţiilor internaţionale:
1. coordonează şi monitorizează acţiunile legate de
negocierile de aderare a României la Uniunea Europeană, pentru sectoarele
agricol, agroalimentar, dezvoltare rurală, forestier şi pescuit;
2. asigură pregătirea şi derularea misiunilor de
monitorizare ale Comisiei Europene, precum şi pregătirea şi participarea la
consultările tehnice cu aceasta;
3. coordonează şi
monitorizează acţiunile legate de pregătirea sectoarelor agroalimentar, dezvoltare
rurală, pescuit şi forestier pentru aderare: Programul Naţional de Aderare a
României la Uniunea Europeană, îndeplinirea angajamentelor asumate prin
Programul Naţional de Aderare a României la Uniunea Europeană şi prin
documentele programatice de negocieri, rapoartele anuale privind progresele
înregistrate în procesul de aderare, Planul de implementare la nivel local a
legislaţiei armonizate cu acquis-ul comunitar, Planul de măsuri prioritare
pentru pregătirea aderării la Uniunea Europeană;
4. asigură corelarea modului în care legislaţia
naţională transpune prevederile legislaţiei comunitare în domeniul de
responsabilitate al Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale;
5. urmăreşte şi avizează documentele specifice
pentru sectoarele agroalimentar, dezvoltare rurală, pescuit şi forestier, în
relaţia cu alte capitole de negociere pentru care Ministerul Agriculturii,
Pădurilor şi Dezvoltării Rurale este membru al delegaţiilor sectoriale;
6. pregăteşte şi susţine participarea României la
activităţile din cadrul Consiliului Uniunii Europene pentru Agricultură şi
Pescuit, precum şi la Comitetele de Gestiune ale Comisiei Europene;
7. coordonează întocmirea
poziţiilor şi punctelor de vedere în conformitate cu strategia şi politicile
Guvernului şi ale Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale faţă de documentele supuse dezbaterii sau
aprobării în cadrul structurilor Consiliului Uniunii
Europene;
8. asigură evidenţa şi arhivarea documentelor
elaborate în cadrul grupurilor de lucru, al Comitetului special agricol şi al
Consiliului pentru agricultură şi pescuit;
9. coordonează şi avizează acţiunile derulate,
suportate prin Programul TAIEX;
10. coordonează, organizează şi monitorizează
activitatea Corpului de consilieri de integrare din cadrul Ministerului
Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale;
11. coordonează şi avizează actele normative pentru
crearea şi funcţionarea Registrului Informatic de Contabilitate Agricolă
(RICA), conform angajamentelor din documentele de negocieri, şi asigură
pregătirea şi implementarea planului construcţiei instituţionale RICA şi a
sistemului informaţional experimental de contabilitate agricolă;
12. coordonează şi avizează propunerile şi proiectele
de finanţare din fonduri PHARE, pe baza priorităţilor din Parteneriatul pentru
aderare şi alte documente programatice în domeniile de activitate ale
Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale;
13. monitorizează şi coordonează implementarea
tehnică a proiectelor PHARE, îndeplinind sarcinile ce îi revin în procesul de
organizare a licitaţiilor în domeniile de activitate ale Ministerului
Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale;
14. coordonează şi urmăreşte derularea în bune
condiţii a proiectelor cu finanţare externă: PHARE, bilaterale, precum şi cu
organisme internaţionale, în vederea asigurării absorbţiei fondurilor alocate
în domeniile de activitate ale Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi
Dezvoltării Rurale;
15. coordonează şi organizează activitatea din
cadrul Unităţii de Implementare a Programelor PHARE (UIP - PHARE) pentru
crearea, dezvoltarea şi consolidarea structurilor administrative în agricultură
compatibile cu cele din Uniunea Europeană;
16. coordonează şi avizează proiectele de acorduri,
convenţii, protocoale şi alte înţelegeri de colaborare economică şi
tehnico-ştiinţifică bilaterală în domeniul agroalimentar, pădurilor,
dezvoltării rurale şi pescuitului cu alte state şi urmăreşte îndeplinirea
procedurilor prevăzute în Legea nr. 590/2003 privind tratatele, pentru
negocierea, semnarea şi intrarea în vigoare a documentelor respective;
17. sprijină şi monitorizează implementarea
acordurilor bilaterale de cooperare în domeniul agroalimentar, pădurilor,
dezvoltării rurale şi pescuitului;
18. avizează lucrările pentru
comisiile mixte interguvernamentale de cooperare
economică şi tehnico-ştiinţifică bilaterală şi coordonează activitatea
grupurilor mixte de lucru pentru sectoarele agroalimentar, păduri, dezvoltare
rurală şi pescuit, ca urmare a acordurilor bilaterale încheiate sau a
hotărârilor comisiilor mixte interguvernamentale;
19. coordonează activităţile în relaţia cu
organismele internaţionale: Organizaţia pentru Alimente şi Agricultură (FAO),
Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD), Fondul
Internaţional pentru Dezvoltare Agricolă (FIDA), Iniţiativa Central Europeană
(ICE), Organizaţia de Cooperare Economică la Marea Neagră (OCEMN), Banca
Mondială şi alte organisme, precum şi proiectele finanţate de acestea;
20. asigură reprezentarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor şi Dezvoltării Rurale la întâlnirile oficiale externe şi interne pe
problematica integrării europene şi a relaţiilor internaţionale;
21. coordonează activităţile Ministerului
Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale în relaţia cu organismele
internaţionale şi cu structurile regionale la care România este membră. "
18. Alineatul (1) al articolului 14 va avea următorul cuprins:
„Art. 14. - (1) Numărul maxim de posturi în aparatul
propriu al Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale este de
570, exclusiv demnitarii şi posturile aferente cabinetului ministrului. "
19. Alineatul (2) al articolului 16 va avea următorul cuprins:
„(2) Pentru activităţile specifice de control,
inspecţii, gestiune economico-administrativă, precum şi pentru activităţi
interinstituţionale, Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale
are în dotare un număr de 12 autoturisme de intervenţie, cu un consum lunar de
600 litri/lună/autoturism. "
20. Anexele nr. 1 -5 se
înlocuiesc cu anexele nr. 1 -5 care fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale,
Gheorghe Flutur
p. Ministrul muncii, solidarităţii sociale şi familiei,
Mihai Constantin Şeitan,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA Nr. 2
UNITĂŢILE
care funcţionează în subordinea Ministerului
Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale
Nr. crt.
|
Denumirea unităţii
|
1. 1
|
Instituţii publice finanţate integral din bugetul de stat
|
1.
|
Direcţiile pentru agricultură şi dezvoltare rurală - servicii publice deconcentrate
|
2.
|
Agenţia Naţională pentru Ameliorare şi Reproducţie în Zootehnie
„Prof. dr. G. K. Constantinescu"
|
3.
|
Laboratorul Central pentru Carantină Fitosanitară
|
4.
|
Banca de Resurse Genetice Vegetale Suceava
|
5.
|
Laboratorul Central pentru Controlul
Reziduurilor de Pesticide în Plante şi Produse Vegetale
|
6.
|
Inspectoratele teritoriale de regim silvic şi de vânătoare
|
7.
|
Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură
|
8.
|
Centrul de Formare şi Inovaţie pentru Dezvoltare în Carpaţi
|
9.
|
Agenţia Naţională pentru Pescuit şi Acvacultura
|
NOTĂ:
Numărul maxim de posturi finanţate de
la bugetul de stat pentru instituţiile prevăzute la cap. I este de 10. 688.
|
II.
|
Instituţii publice finanţate din venituri proprii şi subvenţii
acordate de la bugetul de stat
|
1.
|
Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit
|
2.
|
Laboratorul Central pentru Calitatea Seminţelor şi a Materialului
Săditor
|
3.
|
Inspectoratele teritoriale pentru calitatea seminţelor şi a
materialului săditor - servicii publice deconcentrate
|
4.
|
Institutul de Stat pentru Testarea şi Inregistrarea Soiurilor
|
5.
|
Laboratoarele publice pentru controlul calităţii viei şi vinului
(cu sediul în judeţele Prahova, Alba şi Vrancea)
|
6.
|
Oficiul Naţional al Viei şi Vinului
|
7.
|
Agenţia Naţională de Consultanţă Agricolă, inclusiv
oficiile/centrele judeţene şi locale de consultanţă agricolă
din subordinea acesteia
|
8.
|
Autoritatea Hipică Naţională
|
NOTĂ:
Numărul maxim de posturi pentru
instituţiile prevăzute la cap. II este de 3. 093.
|
III.
|
Alte unităţi finanţate din venituri proprii
|
1.
|
Agenţia Domeniilor Statului
|
2.
|
Institutul de Bioresurse Alimentare
|
3.
|
Compania Naţională de Administrare a Fondului Piscicol
|
4.
|
Oficiul Naţional al Denumirilor de Origine pentru Vinuri şi Alte
Produse Vitivinicole
|
5.
|
Oficiile de studii pedologice şi agrochimice judeţene din
subordinea direcţiilor pentru agricultură
şi dezvoltare rurală judeţene
|
6.
|
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Pedologie,
Agrochimie şi Protecţia Mediului - ICPA Bucureşti
|
7.
|
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Biotehnologii
în Horticultura Ştefăneşti-Argeş
|
IV.
|
Unităţi cu finanţare externă şi de la bugetul de stat
|
|
- Unităţi de management al proiectului (UMP)
|
ANEXA Nr. 3
UNITĂŢI LE
care funcţionează sub autoritatea Ministerului
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale
Nr.
crt.
|
Denumirea unităţii
|
1.
|
Societatea Naţională „Imbunătăţiri Funciare" - S. A.
|
2.
|
Administraţia Naţională a Imbunătăţirilor Funciare
|
3.
|
Societatea Naţională a Produselor
Agricole - S. A.
|
4.
|
Regia Naţională a Pădurilor - Romsilva
|
ANEXA Nr. 4
UNITĂŢILE
care funcţionează în coordonarea Ministerului
Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale
1. Academia de Ştiinţe Agricole şi Silvice „Gheorghe
Ionescu-Şişeşti" (sursa de finanţare: venituri proprii)
2. Autoritatea Hipică Naţională (sursa de finanţare:
venituri proprii şi venituri de la bugetul de stat)
ANEXA Nr. 5
NORMATIVE DE AUTOTURISME
la unităţile care funcţionează în subordinea
Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale
Nr.
crt.
|
Denumirea
unităţii
|
TOTAL
|
Din care:
|
Autoturisme
pentru activităţi specifice
|
Autospeciale
|
1.
|
Direcţiile pentru agricultură şi
dezvoltare rurală-servicii publice deconcentrate
|
9/unitate
|
3/unitate
|
6/unitate
|
2.
|
Agenţia Naţională pentru Ameliorare şi
Reproducţie în Zootehnie „Prof. dr. G. K. Constantinescu"
|
20
|
3
|
17
|
3.
|
Laboratorul Central pentru Carantină
Fitosanitară
|
3
|
2
|
1
|
4.
|
Banca de Resurse Genetice Vegetale
Suceava
|
3
|
2
|
1
|
5.
|
Laboratorul Central pentru Controlul Reziduurilor de
Pesticide în Plante şi Produse Vegetale
|
2
|
1
|
1
|
6.
|
Inspectoratele teritoriale de regim
silvic şi de vânătoare
|
120
|
102
|
18
|
7.
|
Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru
Agricultură
|
129
|
86
|
43
|
8.
|
Centrul de Formare şi Inovaţie pentru
Dezvoltare în Carpaţi (CEFIDEC)
|
3
|
2
|
1
|
9.
|
Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare
Rurală şi Pescuit
|
157
|
56
|
101
|
10.
|
Laboratorul Central pentru Calitatea
Seminţelor şi a Materialului Săditor
|
6
|
4
|
2
|
11.
|
Inspectoratele teritoriale pentru
calitatea seminţelor şi a materialului săditor - servicii
publice deconcentrate
|
4/unitate
|
3/unitate
|
1/unitate
|
12.
|
Institutul de Stat pentru Testarea şi
înregistrarea Soiurilor
|
4
|
4
|
-
|
13.
|
Agenţia Naţională de Consultanţă
Agricolă
|
69
|
69
|
-
|
14.
|
Agenţia Naţională pentru Pescuit şi
Acvacultura
|
39
|
30
|
9
|
15.
|
Oficiul Naţional al Viei şi Vinului
|
1
|
1
|
-
|
16.
|
Laboratorul Central pentru Controlul
Calităţii şi Igienei Vinului Valea
Călugărească
|
1
|
1
|
-
|
17.
|
Laboratorul Regional pentru Controlul
Calităţii şi Igienei Vinului Blaj
|
1
|
1
|
-
|
18.
|
Laboratorul Regional pentru Controlul
Calităţii şi Igienei Vinului Odobeşti
|
1
|
1
|
-
|