Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 143 din 27 iulie 1999    * Republicata

privind ajutorul de stat

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 744 din 16 august 2005


SmartCity3


    *) Republicata in temeiul art. XIV din Ordonanta Guvernului nr. 94/2004 privind reglementarea unor masuri financiare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 803 din 31 august 2004, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 507/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.080 din 19 noiembrie 2004, dandu-se textelor o noua numerotare.
    Legea nr. 143/1999 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 370 din 3 august 1999, si a fost modificata prin:
    - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2002 privind asigurarea transparentei in domeniul ajutorului de stat si al relatiilor financiare dintre autoritatile publice si intreprinderile publice, precum si completarea art. 6 din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 631 din 26 august 2002 (aprobata cu modificari prin Legea nr. 18/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 38 din 23 ianuarie 2003), abrogata prin Legea nr. 603/2003;
    - Legea nr. 603/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 930 din 23 decembrie 2003.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Scopul legii
    Art. 1
    Prezenta lege are ca scop reglementarea modalitatilor de autorizare, acordare, control, inventariere, monitorizare si raportare a ajutorului de stat, in vederea crearii si mentinerii unui mediu concurential normal.

    Definirea, formele si modalitatile de acordare a ajutorului de stat
    Art. 2
    (1) In sensul prezentei legi, ajutorul de stat este orice masura de sprijin acordata de catre stat sau de catre unitatile administrativ-teritoriale, din resurse de stat sau resurse ale unitatilor administrativ-teritoriale, ori de alte organisme care administreaza surse ale statului sau ale colectivitatilor locale, indiferent de forma, care distorsioneaza sau ameninta sa distorsioneze concurenta prin favorizarea anumitor intreprinderi, a productiei anumitor bunuri, a prestarii anumitor servicii sau care afecteaza comertul dintre Romania si statele membre ale Uniunii Europene, fiind considerat incompatibil cu un mediu concurential normal.
    (2) Sunt compatibile cu mediul concurential normal si se notifica Consiliului Concurentei:
    a) ajutoarele de stat avand caracter social, acordate consumatorilor individuali, cu conditia ca acestea sa fie date fara discriminare in ceea ce priveste originea produselor sau serviciilor implicate;
    b) ajutoarele de stat pentru inlaturarea efectelor cauzate de dezastre naturale sau de evenimente exceptionale.
    (3) Pot fi considerate compatibile numai ajutoarele de stat prevazute la art. 23 care indeplinesc conditiile pentru a fi autorizate, prevazute in regulamentele si instructiunile Consiliului Concurentei.
    (4) Ajutorul de stat se concretizeaza fie intr-un transfer de fonduri publice catre o intreprindere, fie in renuntarea la unele venituri viitoare - certe sau posibile - si care asigura unei intreprinderi un beneficiu de natura economica sau financiara, pe care nu l-ar fi obtinut in absenta acestor masuri. Beneficiile rezultate vor fi considerate ajutor de stat daca ele confera un avantaj anumitor regiuni, anumitor intreprinderi sau productiei anumitor bunuri ori prestarii anumitor servicii.
    (5) Ajutorul de stat poate lua forma unei scheme de ajutor de stat sau a unui ajutor individual.
    (6) Schema de ajutor de stat este un sistem pe baza caruia pot fi acordate alocari specifice individuale intreprinderilor definite in mod general si abstract sau orice sistem pe baza caruia ajutorul, care nu este legat de un anume proiect, poate fi acordat uneia sau mai multor intreprinderi pentru o perioada de timp nedeterminata sau intr-un cuantum nedeterminat.
    (7) Ajutorul de stat individual este orice forma de ajutor de stat care nu este acordat pe baza unei scheme de ajutor.
    (8) Modalitatile de acordare a ajutorului de stat, fara a se limita la acestea, pot fi: subventii; anularea de datorii sau preluarea pierderilor; exceptari, reduceri sau amanari de la plata taxelor si impozitelor; renuntarea la obtinerea unor venituri normale de pe urma fondurilor publice, inclusiv acordarea unor imprumuturi cu dobanzi preferentiale; garantii acordate de stat, de alte autoritati publice centrale sau locale ori de alte organisme care administreaza surse ale statului sau ale colectivitatilor locale, in conditii preferentiale; participari cu capital ale statului, ale autoritatilor publice centrale sau locale ori ale altor organisme care administreaza surse ale statului sau ale colectivitatilor locale, daca rata profitului acestor investitii este mai mica decat cea normala, anticipata de catre un investitor privat prudent; reduceri de pret la bunurile furnizate si la serviciile prestate de catre autoritati publice centrale sau locale ori de catre alte organisme care administreaza surse ale statului sau ale colectivitatilor locale, inclusiv vanzarea unor terenuri apartinand domeniului privat al statului sau autoritatilor publice locale, sub pretul pietei.

    Definirea ajutorului existent
    Art. 3
    (1) Ajutorul existent este un ajutor individual sau o schema de ajutor care indeplineste una dintre urmatoarele conditii:
    a) exista inainte de intrarea in vigoare a prezentei legi;
    b) a fost autorizat de catre Consiliul Concurentei;
    c) Consiliul Concurentei nu a luat, in termenul legal, una dintre deciziile prevazute de prezenta lege;
    d) orice ajutor de stat pentru care a expirat termenul de prescriptie prevazut la art. 28.
    (2) Alocarile specifice de ajutoare, acordate ca parte a unei scheme de ajutor existente, vor fi considerate ajutor existent, in afara de cazul in care Consiliul Concurentei a solicitat in mod expres, in decizia sa privind schema de ajutor, notificarea unor astfel de alocari specifice de ajutoare.

    Definirea ajutorului ilegal
    Art. 4
    In sensul prezentei legi, ajutorul ilegal este un ajutor de stat, altul decat unul existent sau exceptat de la obligatia notificarii conform prezentei legi, acordat fara a fi fost autorizat de Consiliul Concurentei sau acordat dupa ce a fost notificat, dar inainte de emiterea unei decizii de catre Consiliul Concurentei in termen legal.

    Definirea ajutorului interzis
    Art. 5
    In sensul prezentei legi, ajutorul interzis este ajutorul de stat pentru care Consiliul Concurentei a emis o decizie de interzicere, dar a fost totusi acordat.

    Persoanele interesate
    Art. 6
    Persoanele interesate sunt considerate initiatorul ajutorului de stat, furnizorul, beneficiarul ajutorului de stat si orice alta persoana, intreprindere sau asociatie de intreprinderi, incluzand asociatiile comerciale si asociatiile profesionale, afectate prin acordarea unui ajutor de stat.

    Definirea intreprinderii
    Art. 7
    In sensul prezentei legi, prin intreprindere se intelege orice persoana fizica sau juridica, indiferent de forma de organizare, care desfasoara activitati in scop lucrativ, total sau partial.

    Definirea intreprinderii publice
    Art. 8
    In sensul prezentei legi, prin intreprindere publica se intelege orice intreprindere asupra careia autoritatile publice pot exercita, direct sau indirect, o influenta determinanta in virtutea dreptului lor de proprietate, a participarii lor financiare sau a regulilor care guverneaza activitatea acesteia.

    Definirea initiatorului ajutorului de stat
    Art. 9
    In sensul prezentei legi, initiatorul ajutorului de stat este acea autoritate abilitata sa initieze proiecte de acte normative sau administrative ce implica acordarea unor ajutoare de stat. In aceasta sfera se includ si initiativele legislative conform prevederilor Constitutiei Romaniei.

    Definirea intreprinderii publice care activeaza in sectorul industriei prelucratoare
    Art. 10
    In sensul prezentei legi, prin intreprindere publica ce activeaza in sectorul industriei prelucratoare se intelege orice intreprindere publica al carei obiect principal de activitate, reprezentand cel putin 50% din totalul cifrei de afaceri anuale, se desfasoara in domeniul industriei prelucratoare. Activitatile care se includ in sectorul industriei prelucratoare sunt cele din Clasificarea activitatilor din economia nationala (CAEN), sectiunea D - Produse ale industriei prelucratoare, subsectiunile DA pana la DN inclusiv.

    Definirea serviciului de interes economic general
    Art. 11
    In sensul prezentei legi, prin serviciu de interes economic general se intelege acel serviciu prestat in conditii de piata, pentru care exista obligatii impuse de autoritatile publice privind accesul consumatorilor in mod nediscriminatoriu si/sau alte obligatii impuse.

    Definirea drepturilor exclusive si speciale
    Art. 12
    In sensul prezentei legi:
    a) drepturile exclusive se definesc ca fiind drepturile acordate de o autoritate publica unei singure intreprinderi, prin orice instrument legislativ, de reglementare sau administrativ, de a presta un serviciu sau de a desfasura o activitate in cadrul unei zone geografice date;
    b) drepturile speciale se definesc ca fiind drepturile care sunt acordate de o autoritate publica unui numar limitat de intreprinderi, prin orice instrument legislativ, de reglementare sau administrativ care, in cadrul unei zone geografice date:
    - limiteaza la doua sau mai multe numarul intreprinderilor care sunt autorizate sa presteze un serviciu sau sa desfasoare o activitate;
    - desemneaza cateva intreprinderi concurente, autorizate pentru prestarea unui serviciu sau desfasurarea unei activitati;
    - confera avantaje uneia sau mai multor intreprinderi, care afecteaza substantial capacitatea oricarei alte intreprinderi de a presta acelasi serviciu sau de a desfasura aceeasi activitate in aceeasi zona geografica, in conditii substantial echivalente.

    Masuri si ajutoare de stat care nu intra sub incidenta legii
    Art. 13
    Acordarea ajutoarelor de stat pentru agricultura si piscicultura se realizeaza conform reglementarilor specifice.

    CAP. 2
    Reguli procedurale

    Autorizarea ajutorului de stat
    Art. 14
    (1) Orice ajutor de stat, sub orice forma si indiferent de beneficiar, trebuie autorizat de Consiliul Concurentei din punct de vedere al efectelor asupra concurentei, cu exceptia cazurilor cand prezenta lege prevede altfel.
    (2) Ajutoarele de stat sub forma de schema sau ajutoare individuale, prevazute in proiecte de acte normative sau in proiecte de acte administrative - legi, ordonante, ordonante de urgenta, hotarari ale Guvernului etc. -, se notifica Consiliului Concurentei si se acorda numai dupa autorizarea lor de catre acesta.

    Notificarea ajutorului de stat
    Art. 15
    (1) Orice intentie de a acorda un ajutor de stat nou sau de a modifica un ajutor de stat existent se notifica de catre furnizorul si initiatorul ajutorului de stat Consiliului Concurentei, cu exceptia cazului in care este altfel prevazut in prezenta lege sau in reglementarile emise in aplicarea acesteia.
    (2) Notificarea unui ajutor de stat trebuie sa cuprinda informatiile exacte si complete, cerute de Consiliul Concurentei pentru a evalua compatibilitatea ajutorului de stat cu prezenta lege si cu reglementarile emise in aplicarea acesteia.
    (3) Notificarea va deveni efectiva la data cand informatiile cuprinse in notificare sunt exacte si complete.
    (4) In cazul in care Consiliul Concurentei constata ca informatiile cuprinse in notificare sunt inexacte sau incomplete, va cere corectarea sau completarea acestora in termen de 20 de zile de la primirea notificarii.

    Clauza suspensiva
    Art. 16
    Un ajutor de stat nou nu poate fi acordat, iar modificarile la un ajutor de stat existent nu pot fi puse in aplicare pana cand Consiliul Concurentei nu ia o decizie de autorizare sau pana cand ajutorul nu este considerat ca fiind autorizat.

    Examinarea notificarii si initierea procedurilor
    Art. 17
    (1) Consiliul Concurentei va examina notificarea de indata ce o primeste.
    (2) In cazul in care Consiliul Concurentei constata ca masura notificata nu constituie ajutor de stat, va emite o decizie in acest sens.
    (3) In cazul in care Consiliul Concurentei constata ca masura notificata nu prezinta indoieli privind compatibilitatea sa cu prezenta lege, va emite o decizie de autorizare.
    (4) In cazul in care Consiliul Concurentei constata ca masura notificata prezinta indoieli cu privire la compatibilitatea sa cu prezenta lege, va decide deschiderea unei investigatii.

    Termenele stabilite pentru initierea procedurilor si pentru decizii
    Art. 18
    (1) Consiliul Concurentei ia una dintre deciziile mentionate la art. 17 alin. (2) - (4), in termen de 60 de zile de la data la care notificarea a devenit efectiva, initiatorul/furnizorul fiind informat asupra acestei date.
    (2) In cazul in care Consiliul Concurentei decide sa deschida o investigatie, va trebui sa ia decizia finala in termen de cel mult 4 luni de la data deschiderii investigatiei.
    (3) In cazul in care Consiliul Concurentei nu ia deciziile mentionate in termenele stabilite, ajutorul poate fi acordat in mod legal dupa instiintarea prealabila a Consiliului Concurentei si va deveni un ajutor existent.
    (4) Termenele stabilite nu se aplica, daca ajutorul de stat nu este notificat sau notificarea nu este efectiva.

    Revocarea unei decizii
    Art. 19
    Consiliului Concurentei poate revoca o decizie luata anterior, dupa prezentarea argumentelor de catre furnizorul si initiatorul ajutorului de stat, cand decizia s-a bazat pe informatii incorecte primite pe parcursul procedurii si care au fost determinante in luarea acesteia.

    Puteri de investigatie
    Art. 20
    In aplicarea prezentei legi, Consiliul Concurentei are puterile de investigare prevazute de Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificarile ulterioare.

    CAP. 3
    Deciziile Consiliului Concurentei

    Decizii privind un ajutor de stat nou sau modificarea unuia existent
    Art. 21
    (1) In cazul unui ajutor de stat nou sau al modificarii unuia existent, Consiliului Concurentei analizeaza masura notificata in conformitate cu dispozitiile prezentei legi si ale reglementarilor emise in aplicarea acesteia. In cazul ajutoarelor de stat prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a), Consiliul Concurentei analizeaza daca acestea sunt acordate consumatorilor individuali fara discriminare in ceea ce priveste originea produselor sau serviciilor implicate, iar in cazul celor prevazute la art. 2 alin. (2) lit. b), daca aceste ajutoare de stat conduc la inlaturarea efectelor cauzate de dezastre naturale sau de evenimente exceptionale.
    (2) Dupa o astfel de analiza, Consiliul Concurentei poate decide:
    a) ca masura notificata nu constituie ajutor de stat;
    b) sa autorizeze ajutorul de stat;
    c) sa autorizeze ajutorul de stat, impunand prin decizia sa conditii sau obligatii menite sa asigure ca acesta nu denatureaza semnificativ mediul concurential normal si nu afecteaza aplicarea corespunzatoare a acordurilor internationale la care Romania este parte;
    d) sa interzica acordarea ajutorului de stat, in cazul in care acesta denatureaza semnificativ mediul concurential normal si afecteaza aplicarea corespunzatoare a acordurilor internationale la care Romania este parte.
    (3) Atunci cand Consiliul Concurentei ia o decizie de interzicere a unui ajutor de stat, acesta, in cazul in care a fost acordat, trebuie sa fie anulat si recuperat de catre furnizorul ajutorului sau rambursat de catre beneficiar.

    Decizii privind un ajutor existent
    Art. 22
    (1) Daca in urma activitatii de supraveghere a ajutoarelor de stat existente, prevazuta la art. 38, se constata ca un ajutor existent denatureaza semnificativ mediul concurential normal sau afecteaza comertul dintre Romania si statele membre ale Uniunii Europene, Consiliul Concurentei solicita furnizorului de ajutor de stat sa ia masuri corespunzatoare pentru eliminarea incompatibilitatii acestuia. Solicitarea Consiliului Concurentei poate sa includa o recomandare de anulare sau de modificare a ajutorului existent.
    (2) Daca masurile nu sunt luate de catre furnizorul de ajutor, in perioada de timp indicata in solicitare, Consiliul Concurentei poate decide oprirea acordarii ajutorului de stat existent sau poate impune conditii si obligatii menite sa asigure compatibilitatea ajutorului de stat cu dispozitiile prezentei legi. Decizia nu va avea efect retroactiv si trebuie sa permita furnizorului de ajutor o perioada rezonabila de timp pentru a se supune acesteia.
    (3) Procedura prevazuta la alin. (1) si (2) se aplica si in cazul in care beneficiarul nu respecta decizia de autorizare a Consiliului Concurentei.

    Ajutorul care poate fi autorizat sau interzis
    Art. 23
    (1) Consiliul Concurentei poate autoriza masuri ce constituie ajutor de stat, conform regulamentelor sau instructiunilor specifice, cum sunt:
    a) ajutor pentru cercetare si dezvoltare;
    b) ajutor pentru intreprinderi mici si mijlocii;
    c) ajutor pentru protectia mediului inconjurator;
    d) ajutor pentru instruirea angajatilor si pentru crearea de noi locuri de munca;
    e) ajutor pentru salvarea si restructurarea firmelor in dificultate; ajutorul pentru mentinerea locurilor de munca poate fi considerat ajutor de restructurare;
    f) ajutor pentru dezvoltare regionala;
    g) ajutor general pentru promovarea exporturilor, prin actiuni ca: saptamani nationale, targuri internationale, magazine de prezentare si altele asemenea, cu conditia ca de acestea sa poata beneficia toate intreprinderile interesate;
    h) ajutor pentru promovarea culturii si conservarea patrimoniului cultural;
    i) ajutor pentru proiecte mari de investitii;
    j) orice alt ajutor in conditiile regulamentelor si instructiunilor privind ajutorul de stat ce vor fi emise, cu respectarea legislatiei in vigoare, de catre Consiliul Concurentei.
    (2) In evaluarea efectelor unui ajutor de stat, Consiliul Concurentei trebuie sa ia in considerare efectele cumulate ale tuturor tipurilor de ajutor acordate aceluiasi beneficiar.
    (3) Sunt interzise masurile ce constituie ajutor de stat, cum sunt:
    a) ajutor pentru export sau orice ajutor care este conditionat, de drept sau de fapt, de performanta la export, in masura in care un astfel de ajutor poate sa afecteze aplicarea corespunzatoare a acordurilor internationale la care Romania este parte;
    b) ajutor pentru compensarea pierderilor rezultate din activitatea intreprinderilor, direct sau prin scutirea de la plata obligatiilor datorate statului;
    c) masurile de ajutor care sunt astfel aplicate incat creeaza discriminari in favoarea produselor realizate la intern, fata de bunurile similare produse in tari participante la acorduri internationale la care Romania este parte si in care sunt prohibite astfel de discriminari.

    CAP. 4
    Recuperarea, rambursarea sau suspendarea ajutorului ilegal si a ajutorului interzis

    Recuperarea, rambursarea sau suspendarea ajutorului ilegal
    Art. 24
    (1) Consiliul Concurentei va solicita curtii de apel in a carei circumscriptie teritoriala se afla sediul principal al furnizorului sau al beneficiarului de ajutor de stat anularea actului administrativ prin care s-a acordat ajutorul ilegal si, pe cale de consecinta, recuperarea, rambursarea sau suspendarea platii oricarui ajutor ilegal.
    (2) Curtea de apel poate dispune, prin ordonanta presedintiala, suspendarea acordarii ajutorului ilegal prevazut de actul administrativ. Ordonanta poate fi atacata cu recurs la Inalta Curte de Casatie si Justitie.
    (3) In cazul in care Consiliul Concurentei constata ca un ajutor de stat a fost instituit printr-un act normativ cu putere de lege, cu incalcarea prevederilor art. 14 si 15, sesizeaza autoritatea emitenta.
    (4) Consiliul Concurentei informeaza concomitent furnizorul si beneficiarul de ajutor de stat cu privire la sesizarea transmisa autoritatii emitente.
    (5) In termen de 10 zile de la data primirii sesizarii prevazute la alin. (3), autoritatea emitenta este obligata sa ia o decizie cu privire la suspendarea actului normativ prin care s-a acordat ajutorul de stat.
    (6) In termen de 30 de zile de la data primirii sesizarii prevazute la alin. (3), furnizorul si initiatorul sunt obligati sa notifice Consiliului Concurentei in conformitate cu prevederile art. 14 si 15. Autoritatea emitenta, tinand cont de decizia Consiliului Concurentei, va lua o decizie cu privire la modificarea actului normativ prin care s-a acordat ajutorul de stat, respectiv cu privire la recuperarea sau rambursarea ajutoarelor de stat deja acordate.

    Recuperarea sau rambursarea ajutorului de stat interzis
    Art. 25
    (1) In cazul in care Consiliul Concurentei emite o decizie de interzicere, ajutorul de stat interzis nu poate face obiectul de reglementare al vreunui act administrativ.
    (2) Daca, dupa emiterea unei decizii de interzicere, ajutorul de stat interzis este totusi acordat in temeiul unui act administrativ, Consiliul Concurentei va cere curtii de apel in a carei circumscriptie teritoriala se afla sediul principal al furnizorului sau al beneficiarului de ajutor anularea actului administrativ prin care s-a acordat acesta si, pe cale de consecinta, sa dispuna recuperarea ajutorului de catre furnizor sau rambursarea acestuia de catre beneficiar.
    (3) Consiliul Concurentei va solicita curtii de apel sa dispuna recuperarea sau rambursarea ajutorului de stat prevazut de un act administrativ si in cazul in care nu au fost respectate conditiile sau obligatiile prevazute in decizia de autorizare.
    (4) Daca, dupa emiterea unei decizii de interzicere, ajutorul de stat interzis este totusi acordat in temeiul unui act normativ cu putere de lege, Consiliul Concurentei va sesiza autoritatea emitenta, care, in termen de 30 de zile, va lua o decizie cu privire la modificarea actului normativ prin care s-a acordat ajutorul de stat, respectiv cu privire la recuperarea sau rambursarea ajutoarelor de stat deja acordate, tinand cont de decizia Consiliului Concurentei.

    Recuperarea dobanzii si a prejudiciilor cauzate de un ajutor ilegal sau interzis
    Art. 26
    (1) In cazul unui ajutor de stat ilegal sau interzis, Consiliul Concurentei va solicita, de asemenea, curtii de apel sa dispuna recuperarea de catre furnizorul ajutorului de stat sau rambursarea de catre beneficiarul acestuia a dobanzii aferente sumei ajutorului de stat, la o rata propusa de catre Consiliul Concurentei. O astfel de dobanda poate fi impusa:
    a) in cazul ajutorului interzis, de la data la care ajutorul a fost la dispozitia beneficiarului si pana la recuperarea sa;
    b) in cazul ajutorului ilegal, neautorizat ulterior de catre Consiliul Concurentei, de la data la care ajutorul a fost la dispozitia beneficiarului si pana la recuperarea sa.
    (2) In afara prevederilor alin. (1), orice persoana interesata are dreptul sa pretinda despagubiri pentru prejudiciul cauzat prin acordarea ajutorului de stat cu incalcarea obligatiei de a nu se acorda un astfel de ajutor pana la autorizarea sa de catre Consiliul Concurentei.

    Procedura in fata instantei
    Art. 27
    Actiunile prevazute in prezentul capitol sunt judecate conform procedurii de contencios administrativ.

    Termenul de prescriptie
    Art. 28
    (1) Dreptul Consiliului Concurentei de a solicita recuperarea ajutorului de stat este supus unui termen de prescriptie de 10 ani.
    (2) Termenul de prescriptie incepe sa curga din ziua in care ajutorul ilegal/interzis este acordat beneficiarului sub forma de ajutor individual sau de alocare specifica in cadrul schemei de ajutor.
    (3) Orice masura luata de Consiliul Concurentei in legatura cu un ajutor ilegal/interzis intrerupe termenul de prescriptie. Fiecare intrerupere duce la curgerea unui nou termen. Termenul de prescriptie este suspendat atata timp cat cazul se afla pe rol la curtea de apel sau la Inalta Curte de Casatie si Justitie, dupa caz.

    CAP. 5
    Categorii exceptate

    Pragul minim
    Art. 29
    Ajutorul acordat unei intreprinderi, intr-o perioada de pana la 3 ani, in valoare totala de 4 miliarde lei*), este considerat a fi autorizat si nu cade sub incidenta obligatiei de notificare, in conditiile stabilite prin regulament al Consiliului Concurentei.
------------
    *) Plafonul a fost modificat prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 251/2002, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 49 din 29 ianuarie 2003, Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr. 51/2004, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 248 din 22 martie 2004.

    Regulamente si instructiuni in aplicarea legii
    Art. 30
    (1) Consiliul Concurentei poate sa adopte si sa puna in aplicare, de asemenea, regulamente si instructiuni, altele decat cele mentionate la art. 29, in vederea definirii criteriilor esentiale care trebuie indeplinite pentru autorizarea ajutorului de stat, in special cele referitoare la anumite sectoare ale economiei sau la obiective specifice ale ajutorului de stat.
    (2) Regulamentele, instructiunile si modificarile acestora necesita avizul conform al Consiliului Legislativ, pentru a putea fi adoptate in plenul Consiliului Concurentei si vor fi publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, prin ordin al presedintelui Consiliului Concurentei.
    (3) Reglementarile Consiliului Concurentei elaborate in aplicarea prezentei legi pot fi atacate in contencios administrativ la curtea de apel in a carei raza teritoriala persoana interesata isi are sediul sau domiciliul.

    CAP. 6
    Inventarierea, monitorizarea si raportarea ajutoarelor de stat

    Inventarul ajutoarelor de stat
    Art. 31
    Consiliul Concurentei intocmeste inventarul ajutoarelor de stat, care va cuprinde toate schemele de ajutor de stat si ajutoarele individuale existente.

    Actualizarea anuala a inventarului ajutoarelor de stat
    Art. 32
    (1) Inventarul ajutoarelor de stat se actualizeaza anual de catre Consiliul Concurentei, tinandu-se seama de urmatoarele elemente:
    a) noile scheme de ajutor si noile ajutoare individuale autorizate de Consiliul Concurentei in cursul anului de raportare;
    b) noile scheme de ajutor si noile ajutoare individuale exceptate de la obligatia notificarii catre Consiliul Concurentei.
    (2) Pentru realizarea si actualizarea inventarului, furnizorii de ajutoare de stat, precum si orice alte organisme care administreaza surse ale statului sau ale colectivitatilor locale sunt obligati sa transmita Consiliului Concurentei informatii referitoare la:
    a) natura ajutorului acordat;
    b) conditii impuse la acordarea ajutoarelor, dupa caz;
    c) originea ajutorului;
    d) cuantumul ajutorului de stat acordat defalcat pe fiecare beneficiar;
    e) durata acordarii ajutorului de stat.
    (3) Consiliul Concurentei supravegheaza relatiile financiare dintre autoritati publice si intreprinderi publice, precum si asigurarea transparentei in cadrul intreprinderilor cu drepturi speciale sau exclusive ori carora le-a fost incredintata prestarea unor servicii de interes economic general.
    (4) Furnizorii de ajutor de stat, orice alte organisme care administreaza surse ale statului sau ale colectivitatilor locale, precum si beneficiarii de ajutor de stat vor tine o evidenta specifica privind ajutoarele de stat acordate/primite.

    Obligatia autoritatilor publice
    Art. 33
    Autoritatile publice au obligatia sa furnizeze, la solicitarea Consiliului Concurentei, informatii in legatura cu relatiile financiare existente intre ele si intreprinderile publice.

    Obligatiile intreprinderilor publice
    Art. 34
    Intreprinderile publice au urmatoarele obligatii:
    a) sa pastreze timp de 5 ani informatiile referitoare la relatiile financiare care au loc intre ele si autoritatile publice;
    b) sa furnizeze, la solicitarea Consiliului Concurentei, informatii in legatura cu relatiile financiare existente intre ele si autoritatile publice;
    c) sa comunice Consiliului Concurentei, in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar, indeplinirea conditiilor de incadrare ca intreprindere publica, stabilite prin regulament al Consiliului Concurentei.

    Obligatiile intreprinderilor care beneficiaza de drepturi speciale sau exclusive ori care presteaza servicii economice de interes general
    Art. 35
    Intreprinderile care beneficiaza de drepturi speciale sau exclusive sau care presteaza servicii economice de interes general au urmatoarele obligatii:
    a) sa furnizeze, la solicitarea Consiliului Concurentei, informatii privind costurile si veniturile aferente diferitelor activitati, detalii complete asupra metodelor prin care costurile si veniturile sunt alocate diferitelor activitati;
    b) sa pastreze timp de 5 ani informatiile referitoare la relatiile financiare care au loc intre ele si autoritatile publice;
    c) sa comunice Consiliului Concurentei, in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar, indeplinirea conditiilor de incadrare stabilite prin regulament al Consiliului Concurentei.

    Obligatiile intreprinderilor publice care actioneaza in sectorul industriei prelucratoare
    Art. 36
    Intreprinderile publice care actioneaza in sectorul industriei prelucratoare au urmatoarele obligatii:
    a) sa pastreze timp de 5 ani informatiile referitoare la relatiile financiare care au loc intre ele si autoritatile publice;
    b) sa furnizeze, la solicitarea Consiliului Concurentei, informatii in legatura cu relatiile financiare existente intre ele si autoritatile publice;
    c) sa comunice Consiliului Concurentei, in termen de 60 de zile de la incheierea exercitiului financiar, indeplinirea conditiilor de incadrare stabilite prin regulament al Consiliului Concurentei;
    d) sa transmita, la solicitarea Consiliului Concurentei, un raport care sa cuprinda:
    - situatiile financiare anuale;
    - hotararile si procesele-verbale ale adunarilor generale ale actionarilor si ale sedintelor consiliului de administratie;
    - informatii referitoare la aportul de capital social in actiuni si modalitatea de realizare;
    - informatii referitoare la destinatia dividendelor platite si a profiturilor nedistribuite;
    - informatii legate de primirea de alocatii sau subventii nerambursabile si conditiile in care au fost primite si utilizate;
    - informatii legate de contractarea unor imprumuturi, cu precizarea conditiilor de acordare, a ratei dobanzii si a garantiilor;
    - informatii legate de garantiile acordate de autoritatile publice pentru imprumuturi;
    - informatii legate de apartenenta la un grup de intreprinderi;
    - informatii privind renuntarea de catre stat la sumele care-i sunt datorate;
    - informatii privind sumele primite din donatii si sponsorizari, precum si modul lor de folosire.

    Acordarea de asistenta de specialitate la elaborarea noilor scheme de ajutor de stat
    Art. 37
    (1) Autoritatile furnizoare de ajutor de stat isi vor constitui compartimente specializate in domeniul ajutorului de stat, cu atributii in aplicarea prezentei legi si a reglementarilor emise in aplicarea acesteia.
    (2) In cazul elaborarii unei noi scheme de ajutor de stat, precum si al prelungirii sau modificarii unei scheme existente, autoritatile implicate pot solicita asistenta tehnica de specialitate Consiliului Concurentei.

    Monitorizarea ajutoarelor existente
    Art. 38
    (1) In sensul prezentei legi, prin monitorizare se intelege activitatea de supraveghere si control al ajutoarelor de stat existente in derulare, in vederea verificarii respectarii prevederilor actului normativ sau administrativ care le instituie si a deciziilor de autorizare emise de catre Consiliul Concurentei.
    (2) In aplicarea regulamentelor, instructiunilor si deciziilor emise de catre Consiliul Concurentei conform prezentei legi, actiunile de monitorizare se finalizeaza prin intocmirea unui raport de monitorizare.
    (3) Obligatia de monitorizare a ajutoarelor de stat revine Consiliului Concurentei.
    (4) In vederea realizarii monitorizarii ajutoarelor de stat, Consiliul Concurentei are urmatoarele atributii:
    a) supravegheaza respectarea de catre furnizorii si beneficiarii de ajutor de stat a prevederilor actelor normative sau administrative prin care se instituie ajutoare de stat;
    b) urmareste aplicarea efectiva a deciziilor de autorizare emise;
    c) verifica respectarea de catre furnizorii si beneficiarii de ajutor de stat a regulilor privind cumulul de ajutoare;
    d) verifica daca ajutoarele de stat acordate se incadreaza in pragurile de intensitate maxima admisibila prevazute de legislatia in domeniu.

    Procedurile privind raportarea, inventarierea si monitorizarea ajutoarelor de stat
    Art. 39
    Procedurile privind raportarea, inventarierea si monitorizarea ajutoarelor de stat, cele privind supravegherea relatiilor financiare prevazute la art. 32 alin. (3) se stabilesc prin regulamente ale Consiliului Concurentei.

    Puterile de investigatie ale personalului imputernicit al Consiliului Concurentei
    Art. 40
    (1) In exercitarea atributiilor prevazute de prezenta lege, personalul imputernicit al Consiliului Concurentei are urmatoarele puteri de investigare:
    a) sa solicite furnizorilor de ajutor de stat, organismelor care administreaza surse ale statului sau ale colectivitatilor locale, precum si beneficiarilor de ajutor de stat informatiile si documentele care-i sunt necesare, mentionand baza legala si scopul solicitarii, si poate stabili termene pana la care aceste informatii si documente sa-i fie furnizate;
    b) sa i se permita accesul, in prezenta reprezentantului legal al beneficiarului de ajutor de stat ori in prezenta altei persoane desemnate de acesta, in orice spatiu in care isi desfasoara activitatea beneficiarul ajutorului de stat;
    c) sa solicite explicatii si declaratii reprezentantilor furnizorilor de ajutor de stat, organismelor care administreaza surse ale statului sau ale colectivitatilor locale si beneficiarilor ajutoarelor de stat, dupa caz;
    d) sa i se permita accesul, in timpul controlului, la registre, documente, inscrisuri sau evidente contabile si sa obtina copii de pe acestea.
    (2) Furnizorii, organismele care administreaza surse ale statului sau ale colectivitatilor locale, precum si beneficiarii de ajutor de stat, dupa caz, au obligatia de a asigura exercitarea puterilor de investigare conferite de prezenta lege personalului imputernicit al Consiliului Concurentei.
    (3) Procedurile de investigare se stabilesc prin regulament al Consiliului Concurentei.
    (4) La solicitare, personalul imputernicit al Consiliului Concurentei beneficiaza de protectie din partea organelor abilitate ale statului.

    Sanctiuni si contraventii
    Art. 41
    (1) Constituie contraventii si vor fi sanctionate cu amenda neindeplinirea obligatiilor prevazute de art. 34, 35 si 36, precum si urmatoarele fapte savarsite de beneficiarii de ajutor de stat:
    a) furnizarea de informatii si documente inexacte sau incomplete, precum si nefurnizarea informatiilor si documentelor solicitate conform prevederilor prezentei legi;
    b) refuzul de a se supune controlului desfasurat conform prevederilor prezentei legi;
    c) refuzul acordarii explicatiilor si furnizarii declaratiilor solicitate conform prezentei legi;
    d) neindeplinirea obligatiei de organizare a evidentei specifice privind ajutoarele de stat primite.
    (2) Cuantumurile amenzilor se stabilesc si se actualizeaza prin hotarare a Guvernului.
    (3) Contraventiilor prevazute la alin. (1) li se aplica prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.

    Raportul anual
    Art. 42
    Consiliul Concurentei intocmeste un raport anual privind ajutoarele de stat acordate in Romania, pe care il inainteaza spre aprobare Guvernului. Raportul se transmite Comisiei Europene si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, in vederea asigurarii transparentei in acest domeniu.

    CAP. 7
    Dispozitii finale

    Plafoane
    Art. 43
    Plafoanele exprimate in procente sau in sume la valoarea absoluta, mentionate la art. 23 si 29, pot fi actualizate prin ordine ale presedintelui Consiliului Concurentei.

    Publicarea deciziilor Consiliului Concurentei
    Art. 44
    Consiliul Concurentei asigura publicarea deciziilor luate in aplicarea prezentei legi prin orice mijloace de informare, tinand seama de interesul partilor si cu asigurarea protectiei informatiilor secrete de stat sau a informatiilor secrete de serviciu.

    Drepturile persoanelor interesate
    Art. 45
    (1) Consiliul Concurentei publica, prin orice mijloace, informatii cu privire la notificarile primite, precum si ordinele privind deschiderea investigatiilor in conformitate cu art. 17 alin. (4).
    (2) Orice persoana interesata poate transmite punctul sau de vedere cu privire la masura fata de care s-a dispus deschiderea investigatiei in conformitate cu art. 17 alin. (4).
    (3) Orice persoana interesata poate informa Consiliul Concurentei cu privire la orice ajutor de stat presupus ilegal sau orice utilizare presupusa abuziva a ajutorului de stat. In cazul in care Consiliul Concurentei, pe baza informatiilor de care dispune, considera ca nu exista motive suficiente pentru a se pronunta asupra cazului, informeaza persoanele interesate asupra acestui fapt.
    (4) La cerere, orice persoana interesata poate obtine o copie a oricarei decizii emise de Consiliul Concurentei.

    Atacarea deciziilor Consiliului Concurentei
    Art. 46
    Deciziile Consiliului Concurentei, emise in baza prezentei legi, pot fi atacate de catre persoanele interesate, in termen de 30 de zile de la publicare sau, dupa caz, de la comunicare, in procedura de contencios administrativ, la Curtea de Apel Bucuresti. Hotararea va fi pronuntata fara drept de apel, impotriva ei putand fi declarat recurs la Inalta Curte de Casatie si Justitie.

    Confidentialitate
    Art. 47
    (1) Consiliul Concurentei, furnizorii de ajutor de stat, personalul angajat al acestora, alti functionari publici, precum si alte persoane interesate au obligatia de a nu dezvalui informatiile sau documentele obtinute in aplicarea prezentei legi si care au caracter de informatii secrete de stat sau informatii secrete de serviciu.
    (2) Orice persoana care utilizeaza sau divulga, in alte scopuri decat cele prevazute de prezenta lege, documente sau informatii cu caracter de secret profesional, primite sau de care a luat cunostinta in indeplinirea atributiilor de serviciu sau in legatura cu serviciul, raspunde potrivit legii penale, putand fi obligata si la repararea prejudiciului cauzat.
    (3) Informatiile si documentele pot fi date altor autoritati de concurenta, in conformitate cu acordurile internationale la care Romania este parte, cu conditia ca aceste autoritati de concurenta sa fie supuse unor reguli de confidentialitate similare.

    Intrarea in vigoare a legii
    Art. 48
    (1) Aceasta lege intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2000.
    (2) Pe data intrarii in vigoare a prezentei legi orice dispozitii contrare se abroga.

    NOTA:
    Reproducem mai jos art. II din Legea nr. 603/2003 si art. XXXIX din Ordonanta Guvernului nr. 94/2004, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 507/2004, care nu sunt incorporate in textul republicat al Legii nr. 143/1999:
    - Art. II din Legea nr. 603/2003:
    "Art. 2
    La data intrarii in vigoare a prezentei legi, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2002 privind asigurarea transparentei in domeniul ajutorului de stat si al relatiilor financiare dintre autoritatile publice si intreprinderile publice, precum si completarea art. 6 din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 631 din 26 august 2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 18/2003, se abroga."
    - Art. XXXIX din Ordonanta Guvernului nr. 94/2004:
    "Art. 39
    Ajutoarele de stat instituite de actele normative care fac obiectul prezentei ordonante se vor acorda numai dupa autorizarea acestora de catre Consiliul Concurentei, in conformitate cu legislatia nationala relevanta."



SmartCity5

COMENTARII la Legea 143/1999

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 143 din 1999
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Legea 143/1999
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu