LEGE
Nr. 13 din 1 decembrie 1988
Legea Bugetului de stat al Republicii Socialiste Romania pe anul 1989
ACT EMIS DE: MAREA ADUNARE NATIONALA
ACT PUBLICAT IN: BULETINUL OFICIAL NR. 62 din 7 decembrie 1988
Marea Adunare Nationala a Republicii Socialiste Romania adopta prezenta
lege.
Art. 1
Bugetul de stat al Republicii Socialiste Romania pe anul 1989 cuprinde
veniturile centralizate ale statului si repartizarea acestora in concordanta cu
obiectivele Planului national unic de dezvoltare economico-sociala a Republicii
Socialiste Romania si ale Planului de dezvoltare a agriculturii, industriei
alimentare, silviculturii si gospodaririi apelor, adoptate de Marea Adunare
Nationala, pentru finantarea dezvoltarii economiei nationale, actiunilor
social-culturale, apararii tarii si altor nevoi ale societatii, in conditii de
eficienta sporita si de asigurare a echilibrului financiar si monetar.
Bugetul de stat al Republicii Socialiste Romania pe anul 1989 se stabileste
dupa cum urmeaza:
- milioane lei -
a) Venituri 423.473,5
b) Cheltuieli 423.473,5
In volumul total al cheltuielilor bugetului de stat se cuprind fonduri de
rezerva la dispozitia Consiliului de Stat in suma de 70.896,7 milioane lei.
Art. 2
Bugetele locale pe anul 1989 se stabilesc astfel:
- milioane lei -
a) Venituri 25.446,8
b) Cheltuieli 14.078,7
c) Excedent 11.368,1
si se cuprind in Bugetul de stat al Republicii Socialiste Romania.
Art. 3
Veniturile provenite de la unitatile economice de stat organizate in baza
autogestiunii economico-financiare si de la unitatile cooperatiste si obstesti
se stabilesc in suma de 291.161,2 milioane lei, din care:
- milioane lei -
a) varsaminte din beneficiile unitati-
lor economice de stat 55.220,2
b) impozitul pe circulatia marfurilor 233.283,0
c) impozitul pe veniturile unitatilor
cooperatiste si obstesti 2.658,0
Art. 4
Veniturile prevazute in bugetul de stat din impozitul pe fondul total de
retribuire se stabilesc in suma de 50.924,0 milioane lei, cele din impozitul
agricol de la cooperativele agricole de productie in suma de 1.590,0 milioane
lei, iar veniturile din impozite si taxe de la populatie in suma de 5.727,4
milioane lei.
Art. 5
Veniturile bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc in suma de
47.275,0 milioane lei.
Art. 6
Cheltuielile pentru finantarea economiei nationale se acopera din fondurile
proprii ale unitatilor economice, alocatii de la bugetul de stat si credite
bancare, potrivit legii. Cheltuielile cu aceasta destinatie, de la bugetul de
stat, se stabilesc in suma de 183.373,4 milioane lei.
Art. 7
Cheltuielile pentru cercetare stiintifica, dezvoltare tehnologica si in
traducerea progresului tehnic se acopera din fondurile proprii ce se
constituie, potrivit legii, la unitatile economice si din alocatiile de la
bugetul de stat. Cheltuielile cu aceasta destinatie, de la bugetul de stat, se
stabilesc in suma de 1.103,0 milioane lei.
Art. 8
Cheltuielile pentru actiuni social-culturale ce se finanteaza, potrivit
legii, de la bugetul de stat, se stabilesc in suma de 107.041,8 milioane lei.
Art. 9
Cheltuielile pentru functionarea organelor puterii si administratiei de
stat si pentru organele judecatoresti si ale procuraturii, de la buget, se
stabilesc in suma de 4.000,7 milioane lei.
In cadrul acestor cheltuieli, pentru Marea Adunare Nationala se stabileste
suma de 3,0 milioane lei.
Art. 10
Cheltuielile pentru apararea tarii se stabilesc in suma de 11.753,3
milioane lei.
Art. 11
Contributia comitetelor si birourilor executive ale consiliilor populare la
bugetul republican, din excedentele bugetelor proprii ale acestora, pentru
constituirea fondului de dezvoltare generala a intregii societati se stabileste
la suma de 11.348,8 milioane lei.
Art. 12
Sumele prevazute in bugetul de stat la venituri reprezinta sarcini minime
de realizat, iar prevederile la cheltuieli, limite maxime care nu pot fi
depasite.
Art. 13
Consiliul de Ministri va lua masuri ca ministerele si celelalte organe
centrale si locale, centralele si intreprinderile, impreuna cu Comitetul de
Stat al Planificarii, Ministerul Finantelor, Ministerul Aprovizionarii
Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi Fondurilor Fixe, Ministerul
Comertului Exterior si Cooperarii Economice Internationale si bancile, sa
actioneze pentru:
a) perfectionarea activitatii tuturor unitatilor corespunzator principiilor
mecanismului economico-financiar, folosirea tuturor capacitatilor de productie
la parametrii stabiliti, utilizarea cu maxima eficienta si cu respectarea
normativelor economico-financiare aprobate, a resurselor materiale, de munca si
financiare, cresterea rentabilitatii tuturor produselor, activitatilor si
unitatilor economice, astfel incat fiecare leu investit sau cheltuit sa dea
maximum de eficienta, sa contribuie la sporirea continua a productiei si a
beneficiilor;
b) realizarea integrala a productiei fizice, cu prioritate a celei
destinate exportului, la un nivel tehnic si calitativ ridicat, a productiei
marfa vandute si incasate, urmarindu-se realizarea de produse cu parametri
tehnico-functionali si economici ridicati, care valorifica superior resursele
de materii prime, materiale, combustibili si energie si sunt competitive pe
piata externa;
c) Reducerea consumurilor de materii prime, materiale, combustibili si
energie, cresterea productivitatii muncii, ridicarea calitatii si
performantelor produselor in conformitate cu programele de perfectionare a
organizarii si modernizare a proceselor de productie, astfel incat sa se
asigure aplicarea cu toata fermitatea a programelor de reducere continua a
cheltuielilor de productie si incadrarea in costurile aprobate prin normativele
economico-financiare pe produse si grupe de produse;
d) aplicarea ferma a sistemului imbunatatit de formare a preturilor de
productie si tarifelor care sa contribuie la activizarea factorilor de
dezvoltare pe baze intensive a economiei nationale si la accentuarea laturilor
calitative ale activitatii in toate sectoarele; intarirea controlului, precum
si a ordinii si disciplinei in domeniul stabilirii si aplicarii preturilor si
tarifelor; asigurarea stabilitatii preturilor, inclusiv a preturilor bunurilor
de consum si serviciilor;
e) indeplinirea de fiecare unitate economica a acumularilor banesti
planificate, a obligatiilor fata de buget, prin efectuarea varsamintelor din
beneficii, impozitului pe circulatia marfurilor, precum si a celorlalte
varsaminte prevazute de lege; constituirea si utilizarea, potrivit legii, a
fondurilor proprii ale unitatilor pentru finantarea investitiilor, mijloacelor
circulante si cointeresarea colectiva a personalului muncitor;
f) folosirea cu eficienta sporita a fondurilor banesti puse la dispozitia
unitatilor, accelerarea vitezei de rotatie a mijloacelor circulante, incadrarea
stricta in normele de stoc si normativele de mijloace circulante stabilite,
efectuarea aprovizionarilor cu materii prime si materiale in stricta
concordanta cu necesitatile pentru realizarea productiei contractate, vamuirea
si livrarea operativa si in conditii de buna calitate a fondului de marfa
prevazut in contractele cu beneficiarii externi, prevenirea formarii de stocuri
supranormative;
g) intarirea controlului asupra documentelor de decontare pentru livrari de
marfuri, executarii de lucrari si prestari de servicii, urmarind urgentarea
incasarii lor, lichidarea refuzurilor nejustificate, efectuarea platilor in
conditiile legii, imediat dupa receptie, astfel incat sa se asigure accelerarea
decontarilor si mentinerea capacitatii de plata; folosirea cu eficienta sporita
de catre unitatile economice a creditelor acordate de banci, prevenirea
aparitiei de credite bancare nerambursate la scadenta sau plati restante;
h) utilizarea cu eficienta sporita a fondurilor proprii si a celor alocate
de la buget pentru cheltuielile social-culturale, de administratie si din alte
domenii de activitate, dimensionarea la strictul necesar a cheltuielilor de
intretinere, functionare, reperatii la cladiri si instalatii, folosirea
eficienta a bazei materiale, cresterea veniturilor proprii si sporirea gradului
de autofinantare a institutiilor social-culturale si din alte domenii de
activitate;
i) exercitarea unui control financiar exigent si permanent, in special
preventiv, in toate domeniile de activitate economico-sociala, in vederea
respectarii cu strictete a disciplinei de plan, contractuale si financiare,
utilizarii cu eficienta sporita a resurselor materiale, de munca si banesti.
Art. 14
Executia bugetului de stat se realizeaza sub indrumarea si controlul
Consiliului de Ministri.
Consiliul de Ministri va examina, periodic, executia bugetului de stat, a
planului financiar centralizat al activitatii economico-sociale si a
celorlalte, planuri financiare si va stabili masurile necesare pentru
realizarea integrala a veniturilor inscrise in bugetul de stat si in celelalte
planuri financiare, efectuarea cheltuielilor in functie de nivelul de realizare
a sarcinilor de plan cu respectarea legii si in conditii de eficienta sporita,
indeplinirea integrala a veniturilor din bugetele de venituri si cheltuieli ale
ministerelor, celorlalte organe centrale si locale, centralelor,
intreprinderilor si institutiilor, aplicarea unui regim sever de economii, intarirea
ordinii si disciplinei in gospodarirea mijloacelor materiale si banesti,
mentinerea echilibrului financiar, monetar si valutar.
Art. 15
In vederea cresterii eficientei economice a fondurilor destinate finantarii
investitiilor, lichidarii si prevenirii imobilizarilor de fonduri, Consiliul de
Ministri va lua masuri ca ministerele, celelalte organe centrale si locale,
centralele si intreprinderile, impreuna cu Comitetul de Stat al Planificarii,
Ministerul Aprovizionarii Tehnico-Materiale si Controlului Gospodaririi
Fondurilor Fixe, Ministerul Finantelor, bancile si Consiliul de coordonare a
activitatii de investitii, sa actioneze pentru fundamentarea temeinica a
documentatiilor tehnico-economice ale obiectivelor de investitii si
dimensionarea judicioasa a resurselor materiale si banesti necesare, reducerea,
in continuare, a costului investitiilor prin aplicarea celor mai eficiente
solutii tehnologice si constructive, revizuirea proiectelor tip si diminuarea
ponderii lucrarilor de constructii-montaj in volumul total al investitiilor,
reducerea consumurilor de materiale de constructii, utilizarea larga a
prefabricatelor, respectarea termenelor planificate de incepere si executare a
lucrarilor de investitii, punerea in functiune a tuturor capacitatilor de
productie prevazute in plan si asigurarea realizarii parametrilor proiectati,
folosirea rationala a materialelor si a fortei de munca pe santiere, eliminarea
totala a risipei si reducerea imobilizarilor de fonduri in investitii
neterminate si utilaje cu durate de stationare depasite pe santiere.
Art. 16
Consiliul de Ministri va lua masuri ca Ministerul Comertului Exterior si
Cooperarii Economice Internationale, Comitetul de Stat al Planificarii,
Ministerul Finantelor, bancile, ministerele, centralele si intreprinderile
producatoare de marfuri pentru export, precum si intreprinderile de comert
exterior, sa actioneze pentru realizarea integrala si la termen a planului si
contractelor incheiate la export, sa execute produse de inalt nivel calitativ,
cu parametri tehnici si functionali ridicati, cu consumuri materiale si
energetice reduse, competitive sub toate aspectele cu cele mai bune produse
realizate pe plan mondial, diversificarea formelor de comercializare si largire
a pietelor de desfacere, realizarea tuturor actiunilor de cooperare economica
internationala, incheierea de contracte de lunga durata, obtinerea unor preturi
externe in concordanta cu nivelurile minime planificate si incadrarea stricta
in cursurile de revenire aprobate, in vederea realizarii unei eficiente
valutare sporite.
Totodata, vor actiona pentru reducerea sau inlocuirea unor importuri,
respectarea riguroasa a echilibrului prevazut al balantei comerciale si de
plati externe, incasarea de la partenerii externi la termenele si in conditiile
convenite a tuturor drepturilor in valuta.
Art. 17
Ministerele si celelalte organe centrale si locale, consiliile oamenilor
muncii din centrale si intreprinderi, in colaborare cu organele financiar -
bancare, de planificare si aprovizionare, vor actiona pentru indeplinirea
integrala a indicatorilor economici si financiari si vor lua masuri pentru
perfectionarea activitatii, potrivit principiilor mecanismului economico -
financiar, reducerea costurilor de fabricatie, constituirea la nivelul aprobat
si utilizarea, in conditiile legii, a fondurilor proprii de dezvoltare
economico-sociala, asigurarea capacitatii de plata a tuturor unitatilor
economice, incadrarea in normele si normativele economico-financiare aprobate.
De asemenea vor lua masuri pentru asigurarea in toate unitatile a unei
evidente clare si la zi a tuturor materiilor prime, materialelor,
semifabricatelor si productiei finite, depozitarea, pastrarea si gospodarirea
cu grija si raspundere a acestora, precum si cu respectarea normelor de stoc
stabilite potrivit legii.
Art. 18
Ministerul Finantelor, impreuna cu Comitetul de Stat al Planificarii,
bancile, ministerele, celelalte organe centrale si locale vor analiza lunar
executia bugetului de stat si a planului financiar centralizat al activitatii
economico sociale si vor actiona pentru realizarea integrala a veniturilor,
precum si pentru efectuarea cheltuielilor in raport cu nivelul de indeplinire a
sarcinilor de plan, in conditii de eficienta sporita, intarirea controlului
financiar-bancar in toate domeniile de activitate si mentinerea echilibrului
financiar, monetar si valutar.
Totodata, in organele de conducere colectiva ale ministerelor, centralelor,
intreprinderilor si institutiilor, cu sprijinul organelor financiar-bancare, se
va analiza lunar executia bugetului de venituri si cheltuieli al fiecarei
unitati si se vor stabili masuri in vederea asigurarii realizarii sarcinilor de
venituri si de reducere continua a cheltuielilor, cresterii beneficiilor,
rentabilitatii si eficientei economice, intreprinderii integrale a obligatiilor
fata de bugetul de stat, eliminarii oricaror forme de risipa, intaririi ordinii
si disciplinei in gospodarirea mijloacelor materiale si banesti, asigurarii
permanente a capacitatii de plata a tuturor unitatilor economice.
Art. 19
Birourile executive ale consiliilor oamenilor muncii, cadrele de conducere
ale unitatilor socialiste raspund de luarea tuturor masurilor si asigurarea
conditiilor necesare in vederea respectarii disciplinei de plan, intaririi
controlului asupra productiei, incadrarii in normativele economico-financiare
stabilite potrivit legii, obtinerii unei eficiente maxime in utilizarea
fondurilor, gospodaririi cu spirit de raspundere a patrimoniului, apararii si
dezvoltarii proprietatii socialiste.
De asemenea, vor actiona pentru intensificarea controlului financiar in
unitati, asigurand utilizarea fondurilor materiale si banesti in concordanta cu
sarcinile de plan, incadrarea in cheltuielile si fondurile prevazute in bugetul
de venituri si cheltuieli, realizarea cel putin la nivelurile planificate a
rentabilitatii si beneficiului.
Art. 20
Comitetele executive ale consiliilor populare judetene si al municipiului
Bucuresti vor lua masuri pentru realizarea in bune conditii a bugetelor de
venituri si cheltuieli, precum si a excedentelor bugetare planificate.
Totodata, comitetele si birourile executive ale consiliilor populare
raspund de realizarea veniturilor prevazute in bugetul de stat de catre toate
unitatile socialiste, indiferent de subordonarea acestora.
Comitetele si birourile executive ale consiliilor populare vor actiona
pentru cresterea veniturilor proprii ale bugetelor locale, precum si pentru
folosirea rationala a mijloacelor materiale si banesti de care dispun, in
conditii de maxima eficienta economica si sociala, cu respectarea disciplinei
financiare, a legilor tarii si eliminarea oricarei forme de risipa, in vederea
sporirii gradului de autofinantare a unitatilor administrativ-teritoriale, precum
si pentru cresterea contributiei acestora la constituirea fondului de
dezvoltare generala a intregii societati.
In acelasi timp, vor lua masuri pentru reducerea cheltuielilor care se
suporta din bugetele locale, prin realizarea unor obiective social-culturale,
economice si edilitar-gospodaresti prevazute in plan, din contributia baneasca
si in munca a populatiei, in conditiile prevazute de lege, atragerea in mai
mare masura a populatiei la actiunea de gospodarire si infrumusetare a
localitatilor, extinderea autogospodaririi unitatilor social-culturale si din
alte domenii de activitate, utilizarea cu randament sporit a bazei materiale de
care dispun unitatile.
Art. 21
Consiliul financiar-bancar, Ministerul Finantelor, bancile, impreuna cu
ministerele, celelalte organe centrale si locale vor asigura aplicarea cu
fermitate in economie a mecanismului economico-financiar, infaptuirea
autogestiunii economico-financiare a unitatilor socialiste, respectarea stricta
a normelor si normativelor economico-financiare aprobate, introducerea unui
regim sever de economii in efectuarea cheltuielilor, indiferent de fondurile
din care se acopera, instituirea unei ordini si discipline de plan contractuale
si financiare ferme, tinerea corecta si la zi a evidentei patrimoniului,
solutionarea operativa a problemelor financiare care apar.
Art. 22
Curtea Superioara de Control Financiar, Ministerul Finantelor si bancile,
impreuna cu unitatile economice, centralele, ministerele si celelalte organe
centrale si locale, vor actiona pentru exercitarea in economie a unui control
financiar exigent si in special a celui preventiv care sa asigure gospodarirea
judicioasa a mijloacelor materiale si banesti, respectarea legilor statului si
apararea integritatii proprietatii socialiste.
Art. 23
Indicatorii prevazuti in bugetul de stat si in planul financiar centralizat
pe anul 1989 vor fi desfasurati pe titulari de plan prin decret al Consiliului
de Stat.
Art. 24
Se adopta contul general de incheiere a exercitiului bugetar pe anul 1987
la venituri in suma de 334.627.819.523 lei, iar la cheltuieli in suma de
281.426.001.092 lei, cu un excedent in suma de 53.201.818.431 lei, din care la
bugetul republican 53.042.046.728 lei si la bugetele locale 159.771.703 lei constituind
fond de rulment pentru autofinantare la dispozitia comitetelor executive ale
consiliilor populare.