LEGE
Nr. 123 din 19 iunie 1998
privind acceptarea de catre Romania a Constitutiei Organizatiei Internationale
pentru Migrari
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 229 din 24 iunie 1998

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Romania accepta Constitutia Organizatiei Internationale pentru Migrari,
adoptata la Venetia la 19 octombrie 1953, cu amendamentele aduse la data de 20
mai 1987.
Art. 2
Contributia anuala a Romaniei, ca urmare a acceptarii Constitutiei
Organizatiei Internationale pentru Migrari, se suporta din bugetul de stat,
prin Ministerul de Interne.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 25 mai 1998, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
PETRE ROMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 25 mai
1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ANDREI IOAN CHILIMAN
CONSTITUTIA
Organizatiei Internationale pentru Migrari*)
*) Prezentul text include in textul Constitutiei din 19 octombrie 1953 al
Comitetului Interguvernamental pentru Migrari in Europa (denumirea anterioara a
organizatiei) amendamentele adoptate la data de 20 mai 1987 si intrate in
vigoare la 14 noiembrie 1989.
Traducere.
PREAMBUL
Inaltele parti contractante,
reamintind Rezolutia adoptata la 5 decembrie 1951 de catre Conferinta
pentru migrari de la Bruxelles,
recunoscand:
ca furnizarea la scara internationala a serviciilor de migrare se impune
deseori in vederea asigurarii derularii armonioase a miscarilor migratorii in
lume si pentru a facilita, in conditiile cele mai favorabile, stabilirea si
integrarea migrantilor in structura economica si sociala a tarii de primire;
ca servicii de migrare similare pot fi necesare, de asemenea, in timpul
migrarilor temporare, al migrarilor in scopul intoarcerii intr-o zona parasita
anterior si al migrarilor intraregionale;
ca migrarea internationala cuprinde, de asemenea, migrarea refugiatilor, a
persoanelor stramutate si a altor persoane constranse sa-si paraseasca tara si
care au nevoie de serviciile internationale de migrare;
ca este important sa fie promovata cooperarea statelor si a organizatiilor
internationale in vederea facilitarii emigrarii persoanelor care doresc sa
migreze in tari in care isi pot asigura mijloacele de subzistenta din slujba
obtinuta si in care pot avea, alaturi de familiile lor, o existenta demna, in
spiritul respectului pentru persoana umana;
ca migrarea poate stimula crearea de noi activitati economice in tarile de
primire si ca exista o relatie intre migrare si conditiile economice, sociale
si culturale din tarile in curs de dezvoltare;
ca nevoile tarilor in curs de dezvoltare ar trebui luate in considerare in
cadrul cooperarii si al altor activitati internationale referitoare la migrare;
ca este important sa fie promovata cooperarea statelor si organizatiilor
internationale guvernamentale si neguvernamentale in materie de cercetare si
consultare asupra problemelor de migrare atat in ceea ce priveste procesul
migratoriu, cat si situatia si nevoile specifice ale migrantului, in calitate
de fiinta umana;
ca miscarea migrantilor trebuie sa se realizeze, in masura posibilului,
prin intermediul serviciilor de transport regulate si ca in anumite
circumstante este necesar sa se recurga la facilitati suplimentare sau de alta
natura;
ca trebuie sa existe intre state, organizatii internationale guvernamentale
si neguvernamentale o cooperare si o coordonare stranse in chestiuni legate de
migrare si de refugiati;
ca este necesara o finantare internationala a activitatilor legate de
migrarea internationala,
infiinteaza Organizatia Internationala pentru Migrari, denumita in cele ce
urmeaza Organizatia, si accepta prezenta Constitutie.
CAP. 1
Obiective si functii
Art. 1
1. Obiectivele si functiile Organizatiei sunt:
a) de a lua toate masurile necesare in vederea asigurarii transferului
organizat al migrantilor pentru care facilitatile existente sunt inadecvate sau
care altfel nu ar fi in masura sa plece fara asistenta speciala spre tarile
care ofera posibilitati de migrare ordonata;
b) de a se ocupa cu transferul organizat al refugiatilor, al persoanelor
stramutate si al altor persoane care au nevoie de serviciile internationale de
migrare, pentru care vor putea fi incheiate aranjamente intre Organizatie si
statele interesate, inclusiv cele care se angajeaza sa-i primeasca;
c) de a furniza, la cererea si cu acordul statelor interesate, servicii de
migrare, cum ar fi: recrutarea, selectia, pregatirea pentru migrare, cursurile
de limbi straine, activitatile de orientare, examenele medicale, activitatile
de plasare, activitatile ce faciliteaza primirea si integrarea, servicii de
consultanta in probleme de migrare, precum si orice alt tip de asistenta, in
acord cu scopurile Organizatiei;
d) de a furniza servicii similare, la cererea statelor sau in cooperare cu
alte organizatii internationale interesate, pentru migrarea voluntara intr-o
zona parasita anterior, inclusiv pentru repatrierea liber consimtita;
e) de a oferi statelor, precum si organizatiilor internationale si altor
organizatii un forum in cadrul caruia acestea sa faca schimb de idei si de
experienta, sa promoveze cooperarea si coordonarea eforturilor in domeniul
migrarii internationale, inclusiv sa realizeze studii asupra unor astfel de
probleme, in vederea gasirii unor solutii practice.
2. In realizarea functiilor sale, Organizatia coopereaza strans cu
organizatiile internationale guvernamentale si neguvernamentale, preocupate de
problemele migrarii, ale refugiatilor si resurselor umane, in vederea, intre
altele, a facilitarii coordonarii activitatilor internationale in aceste
domenii. Aceasta cooperare se va exercita cu respectarea reciproca a
competentelor organizatiilor interesate.
3. Organizatia recunoaste ca criteriile de admitere si numarul imigrantilor
ce urmeaza a fi admisi sunt chestiuni ce tin de competenta nationala a statelor
si ca, in realizarea functiilor sale, se conformeaza legilor si
reglementarilor, precum si politicii statelor interesate.
CAP. 2
Membri
Art. 2
Au calitatea de membru al Organizatiei:
a) statele care, fiind membre ale Organizatiei, au acceptat prezenta
Constitutie in conformitate cu art. 34 sau carora li se aplica dispozitiile
art. 35;
b) celelalte state care au facut dovada interesului pe care il manifesta
fata de principiul liberei circulatii a persoanelor si care se angajeaza cel
putin la cheltuielile de administratie ale Organizatiei, cu o contributie
financiara al carei cuantum va fi convenit intre Consiliu si statul interesat,
sub rezerva unei decizii a Consiliului, luata cu majoritate de doua treimi, si
a acceptarii de catre ele a prezentei Constitutii.
Art. 3
Orice stat membru poate sa-si notifice retragerea din Organizatie, acest
fapt avand efect la sfarsitul exercitiului financiar anual. Aceasta notificare
se face in scris si trebuie sa parvina directorului general al Organizatiei cu
cel putin 4 luni inainte de incheierea exercitiului financiar. Obligatiile
financiare fata de Organizatie ale statului membru care si-a notificat
retragerea se vor aplica intregului exercitiu financiar in cursul caruia a fost
facuta notificarea.
Art. 4
1. Daca un stat membru nu isi indeplineste obligatiile financiare fata de
Organizatie timp de doua exercitii financiare consecutive, Consiliul poate,
printr-o decizie luata cu majoritate de doua treimi, sa ii suspende dreptul de
vot, precum si toate sau o parte din serviciile de care acest stat membru
beneficiaza. Consiliul are autoritatea de a restabili acest drept la vot si
aceste servicii printr-o decizie luata cu majoritate simpla de voturi.
2. Orice stat membru poate fi suspendat din calitatea de membru printr-o
decizie a Consiliului, luata cu majoritate de doua treimi, daca incalca in mod
constant principiile prezentei Constitutii. Consiliul are autoritatea de a
restabili aceasta calitate de membru printr-o decizie luata cu majoritate
simpla.
CAP. 3
Organe
Art. 5
Organele Organizatiei sunt:
a) Consiliul;
b) Comitetul executiv;
c) Administratia.
CAP. 4
Consiliul
Art. 6
Functiile Consiliului, in afara celor indicate in alte dispozitii ale
prezentei Constitutii, constau in:
a) hotararea politicii Organizatiei;
b) studierea rapoartelor, aprobarea si conducerea gestiunii Comitetului
executiv;
c) studierea rapoartelor, aprobarea si conducerea gestiunii directorului
general;
d) studierea si aprobarea programului, a bugetului, a cheltuielilor si a
conturilor Organizatiei;
e) luarea tuturor masurilor in vederea realizarii obiectivelor
Organizatiei.
Art. 7
1. Consiliul este alcatuit din reprezentanti ai statelor membre.
2. Fiecare stat membru desemneaza cate un reprezentant, precum si
supleantii si consilierii pe care ii considera necesari.
3. Fiecare stat membru dispune de un vot in Consiliu.
Art. 8
Consiliul poate sa admita, la cererea acestora, state nemembre si
organizatii internationale guvernamentale sau neguvernamentale care se ocupa cu
probleme de migrare, de refugiati sau de resurse umane, in calitate de
observatori la reuniunile sale, in conditii ce pot fi prevazute in regulamentul
sau de functionare. Asemenea observatori nu vor avea drept de vot.
Art. 9
1. Consiliul se reuneste in sesiune ordinara o data pe an.
2. Consiliul se reuneste in sesiune extraordinara, la cererea:
a) unei treimi din numarul membrilor sai;
b) Comitetului executiv;
c) directorului general sau a presedintelui Consiliului, in caz de urgenta.
3. La inceputul fiecarei sesiuni ordinare, Consiliul alege un presedinte si
pe ceilalti membri ai biroului, al caror mandat este de un an.
Art. 10
Consiliul poate crea orice subcomitet necesar indeplinirii functiilor sale.
Art. 11
Consiliul adopta regulamentul sau de functionare.
CAP. 5
Comitetul executiv
Art. 12
Functiile Comitetului executiv constau in:
a) examinarea si revizuirea politicii, a programelor si a activitatilor
Organizatiei, a rapoartelor anuale ale directorului general si a oricaror
rapoarte speciale;
b) examinarea tuturor chestiunilor financiare sau bugetare care tin de
competenta Consiliului;
c) analizarea oricarei probleme care ii este prezentata in mod special de
catre Consiliu, inclusiv revizuirea bugetului si luarea masurilor pe care le
considera necesare in aceasta directie;
d) consilierea directorului general asupra oricarei probleme pe care acesta
i-ar putea-o supune atentiei;
e) luarea, intre sesiunile Consiliului, a oricarei decizii urgente in
chestiunile ce tin de competenta Consiliului, decizii care vor fi supuse
aprobarii acestuia din urma in cursul sesiunii sale urmatoare;
f) prezentarea de opinii sau propuneri, din proprie initiativa, Consiliului
sau directorului general;
g) transmiterea catre Consiliu a rapoartelor si, daca este cazul, a
recomandarilor privind problemele examinate.
Art. 13
1. Comitetul executiv este alcatuit din reprezentanti a noua state membre.
Acest numar poate fi majorat printr-o decizie a Consiliului, luata cu
majoritate de doua treimi, fara ca acesta sa depaseasca o treime din numarul
total al membrilor Organizatiei.
2. Aceste state membre sunt alese de catre Consiliu pe o perioada de 2 ani
si sunt reeligibile.
3. Fiecare membru al Comitetului executiv desemneaza cate un reprezentant,
precum si supleantii si consilierii pe care ii considera necesari.
4. Fiecare membru al Comitetului executiv dispune de un vot.
Art. 14
1. Comitetul executiv se reuneste cel putin o data pe an. El se va reuni,
la nevoie, spre a-si exercita functiile, la cererea:
a) presedintelui sau;
b) Consiliului;
c) directorului general, dupa consultarea presedintelui Consiliului;
d) majoritatii membrilor sai.
2. Comitetul executiv alege din randurile membrilor sai un presedinte si un
vicepresedinte, al caror mandat este de un an.
Art. 15
Comitetul executiv poate crea, sub rezerva unei eventuale reexaminari din
partea Consiliului, orice subcomitet necesar realizarii functiilor sale.
Art. 16
Comitetul executiv adopta regulamentul propriu de functionare.
CAP. 6
Administratia
Art. 17
Administratia cuprinde un director general, un director general adjunct,
precum si personalul stabilit de catre Consiliu.
Art. 18
1. Directorul general si directorul general adjunct sunt alesi de catre
Consiliu cu majoritate de doua treimi si pot fi realesi. Durata mandatului lor
va fi in mod normal de 5 ani, dar, in cazuri exceptionale, va putea fi redusa,
daca acest lucru va fi decis de catre Consiliu cu majoritate de doua treimi. Ei
isi indeplinesc functiile in termenii contractelor aprobate de Consiliu si
semnate, in numele Organizatiei, de catre presedintele Consiliului.
2. Directorul general este raspunzator in fata Consiliului si a Comitetului
executiv. El administreaza si conduce serviciile Organizatiei in conformitate
cu prezenta Constitutie, cu politica generala si cu deciziile Consiliului si
ale Comitetului executiv, precum si cu reglementarile adoptate de acestea. El
formuleaza propuneri in vederea adoptarii de masuri de catre Consiliu.
Art. 19
Directorul general numeste personalul Administratiei in conformitate cu
statutul personalului, adoptat de catre Consiliu.
Art. 20
1. In indeplinirea indatoririlor lor, directorul general, directorul
general adjunct si personalul nu trebuie sa solicite sau sa accepte
instructiuni ale vreunui stat sau vreunei autoritati din afara Organizatiei. Ei
trebuie sa se abtina de la orice act incompatibil cu statutul lor de functionar
international.
2. Fiecare stat membru se angajeaza sa respecte caracterul exclusiv
international al functiilor directorului general, ale directorului general
adjunct si ale personalului si sa nu incerce sa ii influenteze in executarea
misiunii lor.
3. Pentru recrutarea si angajarea personalului, capacitatea, competenta si
integritatea trebuie considerate conditii primordiale; cu exceptia
circumstantelor speciale, personalul trebuie recrutat dintre cetatenii statelor
membre ale Organizatiei, tinandu-se seama de principiul repartitiei geografice
echitabile.
Art. 21
Directorul general participa sau este reprezentat de catre directorul
general adjunct sau de catre un alt functionar desemnat la toate sesiunile
Consiliului, ale Comitetului executiv si ale subcomitetelor. Directorul general
sau reprezentantul sau desemnat poate lua parte la dezbateri, fara drept de
vot.
Art. 22
In cursul sesiunii ordinare a Consiliului, care are loc la finele fiecarui
exercitiu financiar, directorul general prezinta Consiliului, prin intermediul
Comitetului executiv, un raport asupra lucrarilor Organizatiei, prezentand o
dare de seama completa asupra activitatilor sale in cursul anului precedent.
CAP. 7
Sediul
Art. 23
1. Organizatia isi are sediul la Geneva. Consiliul poate decide, printr-un
vot exprimat cu majoritate de doua treimi, transferarea sediului in alt loc.
2. Reuniunile Consiliului si ale Comitetului executiv au loc la Geneva, cu
exceptia cazului in care doua treimi din numarul membrilor Consiliului sau,
respectiv, ai Comitetului executiv au decis sa se reuneasca in alta parte.
CAP. 8
Finantele
Art. 24
Directorul general prezinta Consiliului, prin intermediul Comitetului
executiv, un buget anual cuprinzand cheltuielile de administratie si cele
pentru operatiuni, incasarile prevazute, prevederi suplimentare in caz de
necesitate, precum si conturile anuale sau speciale ale Organizatiei.
Art. 25
1. Resursele necesare cheltuielilor Organizatiei sunt constituite:
a) in ceea ce priveste partea administrativa a bugetului, din contributiile
in numerar ale statelor membre, ce trebuie achitate fara intarziere la
inceputul exercitiului financiar la care se raporteaza;
b) in ceea ce priveste partea din buget referitoare la operatiuni, din
contributii in numerar, in natura sau sub forma de servicii ale statelor
membre, ale altor state, ale organizatiilor internationale, guvernamentale sau
neguvernamentale, ale altor entitati juridice sau ale unor persoane
particulare, contributii ce vor fi achitate cat mai repede posibil si in
totalitatea lor inainte de expirarea exercitiului financiar la care se
raporteaza.
2. Orice stat membru trebuie sa verse la partea administrativa a bugetului
Organizatiei o contributie al carei cuantum va fi convenit intre Consiliu si
statul membru interesat.
3. Contributiile la cheltuielile pentru operatiuni ale Organizatiei sunt
voluntare si orice participant la partea din buget referitoare la operatiuni
poate conveni cu Organizatia termenii si conditiile de folosire a
contributiilor, in conformitate cu obiectivele si functiile acesteia.
4. a) Cheltuielile de administratie la sediul Organizatiei si toate
celelalte cheltuieli administrative, cu exceptia celor efectuate in vederea
realizarii functiilor mentionate la alin. 1 lit. c) si d) ale art. 1, vor fi
asigurate de la partea administrativa a bugetului.
b) Cheltuielile pentru operatiuni, precum si cheltuielile administrative
efectuate in vederea realizarii functiilor mentionate la alin. 1 lit. c) si d)
ale art. 1 vor fi asigurate de la partea din buget referitoare la operatiuni.
5. Consiliul va veghea ca gestiunea administrativa sa fie asigurata intr-o
maniera eficienta si economica.
Art. 26
Consiliul stabileste un regulament financiar.
CAP. 9
Statutul juridic
Art. 27
Organizatia are personalitate juridica. Ea beneficiaza de capacitatea
juridica necesara pentru exercitarea functiilor si pentru realizarea
obiectivelor sale si, in special, de capacitatea, potrivit legilor statului: a)
de a contracta; b) de a obtine bunuri mobile si imobile si de a dispune de ele;
c) de a primi si de a cheltui fonduri publice si private; d) de a sta in
justitie.
Art. 28
1. Organizatia va beneficia de privilegiile si imunitatile care sunt
necesare pentru exercitarea functiilor si pentru realizarea obiectivelor sale.
2. Reprezentantii statelor membre, directorul general, directorul general
adjunct si personalul Administratiei se vor bucura, de asemenea, de
privilegiile si imunitatile necesare liberei exercitari a functiilor lor in
raport cu Organizatia.
3. Aceste privilegii si imunitati vor fi definite in cadrul acordurilor
dintre Organizatie si statele interesate sau prin alte masuri luate de aceste
state.
CAP. 10
Dispozitii diverse
Art. 29
1. In masura in care nu s-a dispus altfel in prezenta Constitutie sau in
regulamentele stabilite de Consiliu sau de Comitetul executiv, toate deciziile
Consiliului, ale Comitetului executiv si ale tuturor subcomitetelor sunt luate
cu majoritate simpla de voturi.
2. Majoritatile la care se face referire in dispozitiile prezentei Constitutii
sau ale regulamentelor stabilite de Consiliu sau de Comitetul executiv se
raporteaza la membrii prezenti si votanti.
3. Un vot nu este valabil decat daca majoritatea membrilor Consiliului, ai
Comitetului executiv sau ai subcomitetului interesat este prezenta.
Art. 30
1. Textele amendamentelor propuse la aceasta Constitutie vor fi comunicate
de catre directorul general guvernelor statelor membre cu cel putin 3 luni
inainte ca acestea sa fie examinate de catre Consiliu.
2. Amendamentele intra in vigoare dupa ce au fost adoptate de doua treimi
din numarul membrilor Consiliului si acceptate de catre doua treimi din numarul
statelor membre, in conformitate cu respectivele reguli constitutionale,
subintelegandu-se totusi faptul ca amendamentele care atrag noi obligatii
pentru membri nu vor intra in vigoare pentru un anumit membru decat atunci cand
acesta va fi acceptat aceste amendamente.
Art. 31
Orice diferend cu privire la interpretarea si la aplicarea prezentei
Constitutii, care nu a fost reglementat pe calea negocierilor sau printr-o
decizie a Consiliului, luata cu o majoritate de doua treimi, va fi supus Curtii
Internationale de Justitie, in conformitate cu statutul acesteia, cu exceptia
situatiei in care statele membre stabilesc un alt mod de reglementare intr-un
interval de timp rezonabil.
Art. 32
Sub rezerva aprobarii de catre doua treimi din numarul membrilor
Consiliului, Organizatia poate prelua de la orice alta organizatie sau
institutie internationala ale carei obiective corespund celor ale Organizatiei
activitati, resurse si obligatii care ar putea fi stabilite printr-un acord
international sau printr-un aranjament convenit intre autoritatile competente
ale organizatiilor respective.
Art. 33
Consiliul poate, printr-o decizie luata cu o majoritate de trei patrimi din
numarul membrilor sai, sa pronunte dizolvarea Organizatiei.
Art. 34*)
Prezentul act constitutiv va intra in vigoare pentru guvernele membre ale
Comitetului Interguvernamental pentru Migrari in Europa care l-au acceptat, in
conformitate cu respectivele lor reguli constitutionale, in ziua primei
reuniuni a numitului comitet, dupa ce:
a) cel putin doua treimi din numarul membrilor comitetului; si
b) un numar de membri care au varsat cel putin 75% din contributiile la
partea administrativa a bugetului
au notificat directorului acceptarea de catre ele a actului mentionat.
Art. 35*)
Guvernele membre ale Comitetului Interguvernamental pentru Migrari in
Europa, care, la data intrarii in vigoare a prezentului act constitutiv, nu au
notificat directorului acceptarea de catre ele a numitului act, pot ramane
membre ale comitetului timp de un an cu incepere de la aceasta data, daca aduc
o contributie la cheltuielile de administratie ale comitetului in conformitate
cu termenii alin. 2 al art. 25; ele isi pastreaza in aceasta perioada dreptul
de a accepta actul constitutiv.
Art. 36
Textele in limbile franceza, engleza si spaniola ale prezentei Constitutii
sunt considerate, in egala masura, autentice.
*) Articolele 34 si 35 au fost puse in aplicare in momentul intrarii in
vigoare a Constitutiei, la data de 30 noiembrie 1954.