LEGE
Nr. 118 din 5 iunie 1998
pentru ratificarea Tratatului dintre Romania si Republica Populara Chineza
privind extradarea, semnat la Bucuresti la 1 iulie 1996
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 222 din 17 iunie 1998

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Tratatul dintre Romania si Republica Populara Chineza privind
extradarea, semnat la Bucuresti la 1 iulie 1996.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 21 aprilie 1998, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI
OLIVIU GHERMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 11 mai
1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
PAULA MARIA IVANESCU
TRATAT
intre Romania si Republica Populara Chineza privind extradarea
Romania si Republica Populara Chineza, denumite in continuare parti
contractante, in scopul intaririi colaborarii lor in domeniul combaterii
criminalitatii, au convenit, pe baza respectarii suveranitatii, egalitatii si
reciprocitatii, sa incheie urmatorul tratat:
Art. 1
Obligatia de a extrada
Partile contractante se obliga sa-si extradeze, reciproc, la cerere, in
conformitate cu prevederile prezentului tratat, persoanele aflate pe teritoriul
lor, pentru a fi trase la raspundere penala sau pentru executarea pedepsei.
Art. 2
Infractiunile care dau loc la extradare
1. In sensul prezentului tratat, prin infractiuni care dau loc la extradare
se intelege infractiunile care, potrivit legilor ambelor parti contractante,
atrag o pedeapsa cu inchisoarea de cel putin un an.
2. In cazul in care extradarea este ceruta in vederea executarii unei
pedepse aplicate pentru o infractiune care indeplineste conditiile prevazute la
paragraful 1, ea este admisa numai daca durata pedepsei de executat este de cel
putin 6 luni inchisoare.
3. Considerarea unei infractiuni ca fiind pedepsita de legile ambelor parti
contractante nu este conditionata de imprejurarea ca legile partilor
contractante inscriu fapta in aceeasi categorie de infractiuni sau o denumesc
prin aceeasi terminologie.
4. Daca cererea de extradare se refera la doua sau mai multe infractiuni
pedepsite cu inchisoarea de legile ambelor parti contractante, chiar daca numai
una dintre ele corespunde conditiilor prevazute la paragraful 1 privind durata
pedepsei, extradarea poate fi admisa si pentru celelalte infractiuni.
5. In cazul infractiunilor fiscale, extradarea nu va putea fi refuzata pe
motiv ca legislatia partii solicitate nu prevede acelasi regim de taxe si
impozite sau nu contine acelasi tip de reglementare in materie de taxe si
impozite, vama sau schimb valutar ca si legislatia partii solicitante.
Art. 3
Cazuri in care extradarea nu se admite
Extradarea nu va avea loc in unul dintre urmatoarele cazuri:
a) daca persoana a carei extradare se cere este cetatean al partii
solicitate;
b) daca infractiunea pentru care se cere extradarea este considerata de
catre partea solicitata ca fiind de natura politica;
c) daca partea solicitata are motive serioase sa considere ca cererea de
extradare adresata de partea solicitanta are drept scop intentarea unui proces
penal sau executarea unei pedepse pentru motive de rasa, religie, nationalitate
sau opinii politice sau ca situatia persoanei a carei extradare se cere va fi
vatamata in procedura judiciara pentru unul dintre aceste motive;
d) daca infractiunea pentru care se cere extradarea este o infractiune de
natura militara, care nu constituie, totodata, o infractiune de drept comun;
e) daca, potrivit legii uneia dintre partile contractante, persoana a carei
extradare se cere a dobandit imunitate de urmarire, de judecata sau de
executare a pedepsei din orice temei legal, inclusiv prescriptia sau amnistia;
f) daca, inainte de primirea cererii de extradare, fata de persoana a carei
extradare se cere partea solicitata a intentat un proces penal, a pronuntat o
hotarare penala definitiva sau a incetat procesul pentru aceeasi infractiune.
Art. 4
Cazuri in care extradarea poate fi refuzata
Extradarea poate fi refuzata in unul dintre urmatoarele cazuri:
a) daca, potrivit legii partii solicitate, infractiunea a fost savarsita in
total sau in parte pe teritoriul acesteia sau intr-un loc asimilat teritoriului
ei;
b) daca infractiunea a fost savarsita in afara teritoriului partii
solicitante, iar legea partii solicitate nu permite exercitarea actiunii penale
pentru o astfel de infractiune savarsita in afara teritoriului sau;
c) daca, prin admiterea cererii de extradare, s-ar contraveni unor
principii de baza ale legislatiei partii solicitate.
Art. 5
Obligatia de a porni o actiune penala
1. Daca fapta pentru care s-a cerut extradarea constituie infractiune
potrivit legii partii solicitate, dar aceasta a refuzat extradarea in baza
prevederilor art. 3 lit. a) si ale art. 4 lit. a) din prezentul tratat, la
cererea partii solicitante, partea solicitata este obligata sa supuna cauza
autoritatii sale judiciare competente pentru pornirea actiunii penale, in
conformitate cu legea sa.
2. Cererea partii solicitante se adreseaza in scris, pe calea prevazuta la
art. 6 din prezentul tratat, si va fi insotita de actele si de probele
prevazute la art. 8 din acesta.
3. Partea solicitata trebuie sa informeze partea solicitanta, in cel mai
scurt timp posibil, despre rezultatul procesului.
Art. 6
Modul de legatura
Partile contractante vor comunica intre ele pe cale diplomatica, cu
exceptia cazurilor in care prezentul tratat prevede altfel.
Art. 7
Limba folosita
In aplicarea prezentului tratat, partile contractante vor folosi limbile
oficiale proprii si vor anexa o traducere in limba oficiala a celeilalte parti
sau in limba engleza.
Art. 8
Cererea de extradare si actele anexe
1. Cererea de extradare trebuie sa fie formulata in scris si trebuie sa
cuprinda urmatoarele:
a) indicarea autoritatii solicitante;
b) numele, prenumele, cetatenia si celelalte date cunoscute privind
identitatea persoanei a carei extradare se solicita, precum si locul in care se
afla aceasta;
c) descrierea faptei comise, inclusiv data si locul comiterii, precum si
prejudiciul cauzat prin infractiune, atunci cand este cazul;
d) incadrarea juridica a faptei si pedeapsa prevazuta de lege.
2. La cererea de extradare se anexeaza urmatoarele:
a) in masura in care este posibil, informatii referitoare la semnalmentele
persoanei a carei extradare se solicita, fotografii, amprente digitale si orice
alte date, acte si informatii de natura sa determine identitatea, cetatenia si
locul unde se afla aceasta;
b) date si acte privind prejudiciul si orice precizari posibile asupra
naturii, cuantumului si importantei lui;
c) copia de pe dispozitiile legale aplicabile sau o declaratie asupra
acestora, inclusiv cu privire la pedepsele aplicabile, termenele de prescriptie
a actiunii penale si executarii pedepsei.
3. In cazul in care extradarea se solicita in vederea urmaririi penale sau
judecarii, la cererea de extradare se anexeaza originalul sau copia de pe
mandatul de arestare sau de pe alt act avand aceeasi valabilitate.
4. In cazul in care extradarea se solicita in vederea executarii pedepsei,
la cererea de extradare se anexeaza originalul sau o copie certificata de pe
hotararea judecatoreasca definitiva si informatii referitoare la durata
pedepsei ramase de executat.
Cererea de extradare si actele anexe trebuie sa poarte sigiliul oficial al
organelor competente, fara a fi supuse cerintei legalizarii.
Art. 9
Informatii suplimentare
Daca partea solicitata considera ca informatiile sau actele anexate la
cererea de extradare nu sunt suficiente, poate sa ceara partii solicitante
suplimentarea lor in termen de 60 de zile. Acest termen poate fi prelungit cu
inca 15 zile, la cererea motivata a partii solicitante. Daca partea solicitanta
nu poate oferi informatiile sau actele in termenul respectiv, se considera ca
renunta la cerere; in acest caz persoana arestata a carei extradare se cere va
fi pusa in libertate. Aceasta nu impiedica partea solicitanta sa adreseze o
noua cerere, cu acelasi obiect.
Art. 10
Arestarea in vederea extradarii
Dupa primirea cererii de extradare, partea solicitata va lua de indata
masuri pentru arestarea persoanei a carei extradare se cere, cu exceptia
cazurilor in care, potrivit prezentului tratat, extradarea nu va avea loc.
Art. 11
Arestarea provizorie
1. In caz de urgenta, partea solicitanta poate cere partii solicitate,
inainte de primirea cererii de extradare, sa aresteze provizoriu persoana a
carei extradare se cere. O astfel de cerere se poate adresa, in scris, fie pe
cale diplomatica, fie prin organizatia Interpol, folosind orice mijloace de
comunicare acceptate de partea solicitata.
2. Cererea de arestare provizorie va cuprinde datele prevazute la art. 8
paragraful 1 din prezentul tratat si mentiunea ca s-a emis mandatul de arestare
ori ca s-a pronuntat hotararea de condamnare definitiva, precum si precizarea
ca cererea de extradare va fi transmisa cat mai curand posibil.
3. Partea solicitata va anunta de indata partea solicitanta despre modul de
rezolvare a cererii.
4. Daca cererea de extradare si actele prevazute la art. 8 din prezentul
tratat nu sunt transmise de catre partea solicitanta in termen de 30 de zile de
la arestarea persoanei, aceasta va fi pusa in libertate. Termenul de 30 de zile
va putea fi prelungit o singura data cu cel mult 15 zile, la cererea motivata a
partii solicitante.
5. Punerea in libertate nu exclude o noua arestare, nici extradarea, daca
cererea de extradare si actele anexe sunt transmise ulterior.
Art. 12
Predarea persoanei extradate
1. Partea solicitata va comunica de indata partii solicitante hotararea
luata cu privire la cererea de extradare.
2. In caz de refuz total sau partial al cererii de extradare, partea
solicitata va comunica partii solicitante motivele.
3. Daca cererea de extradare a fost admisa, partea solicitata va stabili un
termen rezonabil pentru predare, inauntrul caruia cele doua parti contractante
vor conveni asupra datei si locului predarii; totodata, partea solicitata va
comunica partii solicitante informatii asupra duratei detentiei executate de
catre persoana, in vederea extradarii.
4. Daca partea solicitanta nu ia in primire persoana ceruta in termen de 15
zile de la data fixata pentru predare, se considera ca aceasta a renuntat la
cererea de extradare. Partea solicitata va pune in libertate persoana arestata
si va putea refuza o noua cerere de extradare pentru aceeasi fapta.
5. Daca una dintre partile contractante nu a putut sa predea sau sa preia,
din motive independente de vointa sa, in termenul stabilit, persoana a carei
extradare a fost ceruta, aceasta parte contractanta trebuie sa informeze in
timp util cealalta parte contractanta. Partile contractante se vor pune de
acord asupra unei noi date de predare.
Art. 13
Amanarea predarii si predarea temporara
1. Daca persoana a carei extradare se cere este implicata intr-un proces
penal in curs sau daca a fost condamnata ori se afla in curs de executare a
unei pedepse pentru o alta infractiune decat aceea in legatura cu care se cere
extradarea pe teritoriul partii solicitate, partea solicitata poate amana
predarea persoanei respective pana la terminarea procesului sau pana la
executarea completa a pedepsei ori pana la eliberarea inainte de expirarea
duratei acesteia. Partea solicitata va informa de indata partea solicitanta
despre amanare.
2. Daca amanarea predarii, prevazuta la paragraful 1, ar putea atrage dupa
sine implinirea termenului de prescriptie a actiunii penale sau ar prejudicia
investigarea faptelor, partea solicitata poate preda temporar persoana a carei
extradare se solicita, la cererea partii solicitante.
3. Persoana predata temporar va fi inapoiata imediat partii solicitate,
dupa ce partea solicitanta a efectuat actele procesuale respective.
Art. 14
Repetarea extradarii
Daca persoana extradata se sustrage de la urmarirea penala sau de la
judecata ori de la executarea pedepsei si se intoarce de bunavoie pe teritoriul
partii solicitate, la cererea partii solicitante, partea solicitata va putea
extrada din nou persoana respectiva. In acest caz, nu mai este necesar ca
partea solicitanta sa prezinte actele prevazute la art. 8 din prezentul tratat.
Art. 15
Cereri de extradare primite din partea mai multor state
Daca extradarea aceleiasi persoane este ceruta concomitent de mai multe
state, inclusiv de partea solicitanta, fie pentru aceeasi fapta, fie pentru
fapte diferite, partea solicitata hotaraste carui stat ii va extrada persoana
respectiva, tinand seama de toate circumstantele si, in special, de relatiile
conventionale, de gravitatea si de locul savarsirii infractiunilor, de data
cererilor, de cetatenia persoanei cerute si de posibilitatea unei extradari
ulterioare unui alt stat.
Art. 16
Regula specialitatii
Partea solicitanta nu va putea trage la raspundere penala, nu va putea
supune la executarea pedepsei sau la o alta limitare a libertatii personale
persoana extradata, pentru o infractiune savarsita anterior predarii, alta
decat cea pentru care s-a cerut extradarea, sau nu o poate preda unui stat tert
decat in urmatoarele cazuri:
a) partea solicitata este de acord. In acest scop partea solicitanta va
transmite, pe calea prevazuta la art. 6, o cerere scrisa, insotita de actele
prevazute la art. 8 din prezentul tratat si de un proces-verbal continand
declaratia extradatului. Consimtamantul va putea fi dat, daca infractiunea
pentru care este cerut antreneaza ea insasi obligatia de extradare in
conformitate cu prezentul tratat;
b) desi a avut posibilitatea, persoana extradata nu a parasit teritoriul
partii solicitante in termen de 30 de zile de la sfarsitul procesului penal,
iar in cazul condamnarii, de la executarea pedepsei, sau daca se reintoarce de
bunavoie pe teritoriul acestei din urma parti. In acest termen nu se socoteste
timpul in care persoana extradata nu a putut parasi teritoriul partii
solicitante din motive independente de vointa sa.
Art. 17
Transmiterea obiectelor
1. La cererea partii solicitante, partea solicitata se obliga sa transmita,
in limitele prevazute de legea sa, obiectele si valorile care au fost procurate
de persoana extradata prin infractiunile care au atras extradarea, precum si obiectele
si valorile care pot fi folosite ca probe.
2. Dupa admiterea extradarii, obiectele si valorile prevazute la paragraful
1 se transmit chiar daca extradarea infractorului nu poate fi facuta din cauza
decesului lui, evadarii sau din alte cauze.
3. Daca obiectele si valorile mentionate la paragraful 1 sunt necesare
partii solicitate ca probe intr-o alta cauza penala, transmiterea lor poate fi
amanata pana la terminarea procesului in cauza sau pot fi predate, cu conditia
de a fi restituite. Despre acestea partea solicitata va informa partea
solicitanta.
4. Drepturile partii solicitate sau ale tertilor asupra obiectelor si
valorilor mentionate la paragraful 1 raman neatinse. Obiectele asupra carora
exista asemenea drepturi se restituie partii solicitate dupa terminarea
procesului, cat mai curand posibil si fara cheltuieli.
Art. 18
Tranzitarea
1. Fiecare dintre partile contractante va autoriza, la cererea celeilalte
parti contractante, transportul pe teritoriul sau al persoanelor extradate
celeilalte parti contractante de catre un alt treilea stat. In cazul
tranzitului cu avionul, fara aterizare, pe teritoriul celeilalte parti
contractante, nu este necesar acordul acesteia din urma.
2. Cererea de tranzit va fi transmisa pe calea prevazuta la art. 6 din
prezentul tratat. Aceasta va fi formulata in scris si va fi insotita de actele
prevazute la art. 8 din prezentul tratat.
3. Partea solicitata poate refuza tranzitul, daca persoana nu ar putea fi
extradata potrivit prevederilor prezentului tratat.
Art. 19
Informatii
Partea solicitanta va comunica partii solicitate informatii cu privire la
procesul penal sau la executarea pedepsei, precum si la reextradarea persoanei
intr-un stat tert.
Art. 20
Legile aplicabile pentru rezolvarea cererilor de extradare
Cu exceptia prevederilor din prezentul tratat, partea solicitata va rezolva
cererile privind extradarea, potrivit legii sale.
Art. 21
Cheltuieli
1. Partea solicitata suporta cheltuielile ocazionate de extradare pe
teritoriul ei, pana la predarea persoanei extradate.
2. Cheltuielile cu privire la tranzit vor fi suportate de partea
solicitanta.
Art. 22
Rezolvarea diferendelor
Orice diferend privind interpretarea si aplicarea prezentului tratat va fi
rezolvat pe cale diplomatica.
Art. 23
Ratificarea si intrarea in vigoare a tratatului
Tratatul este supus ratificarii si va intra in vigoare in cea de-a 30-a zi
de la data efectuarii schimbului instrumentelor de ratificare. Instrumentele de
ratificare vor fi schimbate la Beijing.
Art. 24
Valabilitatea tratatului
1. Prezentul tratat se incheie pe durata nelimitata. Tratatul isi va inceta
valabilitatea dupa trecerea a 6 luni de la data notificarii, in scris, pe cale
diplomatica, a denuntarii lui de catre oricare dintre partile contractante.
2. Prevederile prezentului tratat se vor aplica si in cazul cererilor de
extradare anterioare datei incetarii valabilitatii lui.
Drept pentru care plenipotentiarii celor doua parti contractante au semnat
prezentul tratat la Bucuresti la 1 iulie 1996, in doua exemplare, in limbile
romana si chineza ambele texte avand aceeasi valabilitate.
Pentru Romania,
Teodor Viorel Melescanu
Pentru Republica Populara Chineza,
Qian Qichen