LEGE Nr. 115
din 4 mai 2006
pentru modificarea si
completarea Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat
ACT EMIS DE:
PARLAMENTUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 408 din 11 mai 2006
Parlamentul României adoptă
prezenta lege.
Art. I. - Legea nr.
416/2001 privind venitul minim garantat, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 401 din 20 iulie 2001, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 1,
alineatul (3) va avea următorul cuprins: „(3)
Instituirea venitului minim garantat se întemeiază pe principiul solidarităţii sociale, în
cadrul unei politici naţionale de asistenţă socială."
2. Articolul 2 va avea
următorul cuprins:
„Art. 2. - (1) In sensul prezentei legi, termenul familie
desemnează soţul şi soţia sau soţul, soţia şi
copiii lor necăsătoriţi, care au domiciliul ori reşedinţa comună prevăzută în
actele de identitate şi gospodăresc împreună.
(2) Se consideră familie şi persoana care locuieşte
împreună cu copiii aflaţi în întreţinerea sa şi se află în una dintre
următoarele situaţii:
a) este necăsătorită;
b) este văduvă;
c) este divorţată;
d) al cărei soţ/soţie este declarat/declarată
dispărut/ dispărută prin hotărâre judecătorească;
e) nu a împlinit vârsta de 18 ani şi se află în una
dintre situaţiile prevăzute la lit. a)-d).
(3) Se consideră familie şi fraţii fără copii, care
gospodăresc împreună şi care nu au domiciliul sau reşedinţa comună cu părinţii.
(4) In sensul alin. (1) se asimilează termenului familie bărbatul şi femeia
necăsătoriţi, cu copiii lor şi ai fiecăruia dintre ei, care locuiesc şi
gospodăresc împreună.
(5) Prin termenul copil se înţelege copilul provenit din căsătoria soţilor, copilul unuia
dintre soţi, copilul adoptat, precum şi copilul dat în plasament familiei sau
persoanei ori pentru care s-a instituit tutela sau
curatela, potrivit legii.
(6) Prin termenul persoană
singură se înţelege persoana care a împlinit
vârsta de 18 ani, locuieşte şi se gospodăreşte singură.
(7) Beneficiază de reglementările prezentei legi şi
familiile sau persoanele singure, cetăţeni ai altor state sau apatrizi, care au
reşedinţa sau, după caz, domiciliul în România, în condiţiile legislaţiei
române."
3. Articolul 3 va avea
următorul cuprins:
„Art. 3. - (1) Au dreptul la venitul minim garantat, în condiţiile prezentei legi, şi soţii despărţiţi în fapt, dacă
ancheta socială atestă situaţia existentă şi justifică acordarea acestuia.
(2) Beneficiază de reglementările prezentei legi şi
persoanele fără domiciliu sau reşedinţă şi fără locuinţă, aflate în situaţie de
nevoie, pe baza declaraţiei pe propria răspundere că nu au solicitat ajutorul
social de la alte primării.
(3) Persoanele fără locuinţă beneficiază de ajutor
social numai pe perioada în care se află în evidenţa serviciilor publice de
asistenţă socială din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale în care
trăiesc."
4. Articolul 6 va avea
următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) Familiile şi persoanele singure cu
venituri nete lunare până la nivelul venitului minim garantat beneficiază de o
majorare cu 15% a cuantumului ajutorului social pe familie, în cazul în care
cel puţin un membru al familiei face dovada că lucrează pe bază de contract
individual de muncă, are statut de funcţionar public sau prestează o
activitate, realizând venituri cu caracter salarial.
(2) Pentru sumele acordate ca ajutor social, conform
prevederilor prezentei legi, una dintre persoanele majore apte de muncă din
familia beneficiară are obligaţia de a presta lunar, la solicitarea primarului,
acţiuni sau lucrări de interes local, fără a se putea depăşi regimul normal de
lucru şi cu respectarea normelor de securitate şi igienă a muncii.
(3) Fac excepţie de la prevederile alin. (2)
familiile pentru care ajutorul social rezultat din calcul este de până la 50
lei/lună; pentru acestea orele de muncă se stabilesc trimestrial şi se
efectuează în prima lună de plată.
(4) Orele de muncă prevăzute la alin. (2) se
calculează proporţional cu cuantumul ajutorului social de care beneficiază
familia sau persoana singură, cu un tarif orar corespunzător salariului de bază
minim brut pe ţară garantat în plată, raportat la durata medie lunară a
timpului de muncă.
(5) Numărul zilelor de lucru, limitate la norma lunară
de 21,25, se stabileşte prin împărţirea orelor de muncă calculate la 8 ore/zi.
Fracţiile se întregesc în plus.
(6) Obligaţia de a presta acţiunile sau lucrările de
interes local prevăzute la alin. (2) poate fi transferată altor persoane din
familie, cu acordul primarului, în situaţia în care persoana nominalizată să
efectueze acţiunile sau lucrările de interes local se află în incapacitate
temporară de muncă sau şi-a pierdut total ori parţial capacitatea de muncă.
(7) Primarii au obligaţia să întocmească un plan de
acţiuni sau de lucrări de interes local pentru repartizarea orelor de muncă
prevăzute la alin. (2), să ţină evidenţa efectuării acestor ore şi să asigure
instructajul privind normele de tehnica securităţii muncii pentru toate
persoanele care prestează acţiuni sau lucrări de interes local.
(8) Primarul are obligaţia să afişeze lista
cuprinzând beneficiarii de ajutor social, precum şi persoanele care urmează să
efectueze acţiuni sau lucrări de interes local."
5. Articolul 7 va avea
următorul cuprins:
„Art. 7. - (1) Persoanele apte de muncă, ce nu
realizează venituri din salarii sau din alte activităţi, se iau în considerare
la stabilirea numărului membrilor de familie pentru determinarea nivelului de
venit pe familie numai dacă fac dovada faptului că sunt în evidenţa agenţiei
teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă, pentru încadrare în muncă, şi nu
au refuzat un loc de muncă ori participarea la serviciile pentru stimularea
ocupării forţei de muncă şi de formare profesională oferite de aceste agenţii.
(2) Agenţia teritorială pentru ocuparea forţei de muncă
va transmite primarilor, în prima lună a fiecărui trimestru, tabelul nominal cu persoanele care sunt
în căutarea unui loc de muncă ori au participat la serviciile pentru stimularea
ocupării forţei de muncă şi de formare profesională oferite de aceste
agenţii."
6. După articolul 7
se introduc două noi articole, articolele 71 şi 72, cu următorul cuprins:
„Art. 71. - (1) Prin persoană aptă de muncă se înţelege
persoana care îndeplineşte următoarele condiţii:
a) are vârsta cuprinsă între 16 ani şi vârsta
standard de pensionare;
b) nu urmează o formă de învăţământ cursuri de zi
prevăzută de lege;
c) are starea de sănătate şi capacitatea fizică şi
psihică corespunzătoare, care o fac aptă pentru prestarea unei munci.
(2) Incapacitatea fizică şi psihică este dovedită cu
acte eliberate în condiţiile legii.
Art. 72. - Face
excepţie de la îndeplinirea obligaţiilor prevăzute la art. 6 alin. (2) şi a
condiţiei prevăzute la art. 7 alin. (1) persoana aptă de muncă şi care se află
în una dintre următoarele situaţii:
a) asigură creşterea şi îngrijirea, potrivit legii, a
unuia sau mai multor copii în vârstă de până la 7 ani şi până la 16 ani în
cazul copilului cu handicap mediu, dovedit prin certificat eliberat de Comisia
pentru protecţia copilului;
b) asigură creşterea şi îngrijirea, potrivit legii, a
uneia sau mai multor persoane cu handicap grav sau accentuat, dovedit prin
certificat eliberat de Comisia pentru protecţia copilului sau, după caz, de
Comisia de expertiză medicală a persoanelor cu handicap pentru adulţi;
c) participă la un program de
pregătire profesională;
d) este încadrată în muncă."
7. Articolul 8 va avea
următorul cuprins:
„Art. 8. - (1) La stabilirea venitului net lunar al
familiei şi, după caz, al persoanei singure, se iau în considerare toate
veniturile pe care membrii acesteia le realizează, inclusiv cele care provin
din drepturi de asigurări sociale de stat, asigurări de şomaj, obligaţii legale
de întreţinere, indemnizaţii, alocaţii şi ajutoare cu caracter permanent şi
alte creanţe legale.
(2) In cazul în care familia
sau persoana singură are în proprietate numai categoriile de bunuri cuprinse în
lista bunurilor considerate de strictă necesitate pentru nevoile familiale,
aceasta beneficiază de ajutor social, luându-se în calcul veniturile prevăzute
la alin. (1).
(3) In cazul în care familia sau persoana singură are
în proprietate cel puţin unul dintre bunurile cuprinse în lista bunurilor care
nu sunt considerate de strictă necesitate pentru nevoile familiale, aceasta nu
beneficiază de ajutor social.
(4) In cazul în care familia
sau persoana singură are în proprietate bunuri ce depăşesc cantitativ bunurile
cuprinse în lista prevăzută la alin. (2), la stabilirea venitului net lunar al
familiei sau persoanei singure se iau în considerare veniturile potenţiale
provenite din valorificarea bunurilor respective, stabilite potrivit unor
limite minime şi maxime, aprobate la nivel naţional.
(5) Listele prevăzute la alin. (2) şi (3), precum şi
limitele prevăzute la alin. (4) se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prevederilor prezentei legi.
(6) Consiliile locale, în funcţie de condiţiile
specifice, pot aproba şi alte criterii proprii de evaluare a veniturilor
potenţiale, prevăzute la alin. (4).
(7) Listele prevăzute la alin. (2) şi (3), precum şi
limitele prevăzute la alin. (4) se actualizează anual prin hotărâre a
Guvernului.
(8) In cazul familiei sau al persoanei singure care
locuieşte şi gospodăreşte împreună cu alte familii sau persoane singure şi
contribuie împreună la achiziţionarea sau realizarea unor bunuri şi a unor
venituri din valorificarea acestora ori la consumul acestora, la stabilirea
cuantumului ajutorului social se iau în considerare atât veniturile nete lunare
proprii, cât şi partea ce îi revine de drept din veniturile lunare nete,
realizate în comun de persoanele din gospodărie."
8. Articolul 9 va avea
următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) Ajutorul social, în condiţiile prezentei
legi, se acordă pe bază de cerere şi declaraţie pe propria răspundere, însoţite
de actele doveditoare privind componenţa familiei şi veniturile membrilor
acesteia.
(2) Existenţa oricăror alte venituri decât cele care
pot fi dovedite cu acte se menţionează în declaraţia pe propria răspundere a
persoanei care solicită ajutorul social.
(3) Cererea şi declaraţia pe propria răspundere,
prevăzute la alin. (1), se semnează şi se înaintează de către reprezentantul
familiei.
(4) Reprezentantul familiei poate fi, după caz, unul
dintre membrii familiei care are capacitate deplină de exerciţiu ori, în
cazurile prevăzute de lege, tutorele sau curatorul persoanei îndreptăţite.
(5) In situaţiile prevăzute la art. 2 alin. (2),
reprezentantul familiei este persoana care asigură creşterea şi îngrijirea
copiilor, dacă aceasta are capacitate deplină de exerciţiu sau, după caz, reprezentantul legal al acesteia.
(6) Titularul ajutorului social este reprezentantul
familiei, iar beneficiarul ajutorului social este familia."
9. Articolul 10 va avea
următorul cuprins:
„Art. 10. - (1) Cererea de acordare a ajutorului social
şi declaraţia pe propria raspundere se înregistrează la primarul localităţii în
a cărei rază teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa titularul.
(2) In cazul cetăţenilor străini sau apatrizi,
documentele prevăzute la alin. (1) se depun la primarul localităţii în a cărei
rază teritorială aceştia îşi au reşedinţa sau, după caz, domiciliul.
(3) In cazul persoanelor prevăzute la art. 3 alin.
(2), cererea se înregistrează la primarul localităţii sau, după caz, al
sectorului municipiului Bucureşti în a cărui rază teritorială trăiesc acestea.
(4) Cererea şi declaraţia pe propria răspundere se
întocmesc potrivit modelului prevăzut în normele metodologice de aplicare a
prezentei legi."
10. Articolul 11 va avea
următorul cuprins:
„Art. 11. - (1) Cererea de acordare a ajutorului social se soluţionează în termen de maximum 30 de
zile de la data înregistrării.
(2) In vederea verificării îndeplinirii de către
solicitant a condiţiilor de acordare a ajutorului social, primarul dispune în
mod obligatoriu efectuarea anchetei sociale, în termen de 15 zile lucrătoare de
la data înregistrării cererii.
(3) Ancheta socială se efectuează de personalul
serviciului public de asistenţă socială din subordinea consiliului local sau,
după caz, de persoanele cu atribuţii în domeniul asistenţei sociale din
aparatul propriu de specialitate al primarului.
(4) Ancheta socială se întocmeşte potrivit modelului
aprobat prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi şi constituie
probă legală pentru instanţele judecătoreşti, în legătură cu deschiderea
dreptului sau respingerea cererii.
(5) Răspunderea asupra conţinutului anchetei sociale
revine şi persoanelor care au efectuat şi au semnat ancheta socială.
(6) In cazul în care solicitantul refuză să furnizeze
informaţiile necesare pentru întocmirea anchetei sociale, se consideră că
familia acestuia nu îndeplineşte condiţiile de acordare a ajutorului
social."
11. Articolul 12 va avea
următorul cuprins:
„Art. 12. - (1) Stabilirea dreptului la ajutorul social
şi a cuantumului acestuia se face prin dispoziţie scrisă a primarului.
(2) In termen de maximum 10 zile lucrătoare de la
efectuarea anchetei sociale, primarul are obligaţia să emită dispoziţia de
acordare sau de respingere a cererii privind ajutorul social.
(3) Dispoziţia primarului se comunică titularului
ajutorului social, în termen de maximum 5 zile de la data emiterii.
(4) Dreptul la ajutorul social se acordă începând cu
luna următoare înregistrării cererii.
(5) Creanţa beneficiarilor de ajutor social este o
creanţă privilegiată."
12. După articolul 13 se
introduce un nou articol, articolul 131, cu următorul cuprins:
„Art. 131. - (1)
Plata ajutorului social şi data efectuării acesteia se stabilesc prin
dispoziţie scrisă a primarului.
(2) Plata ajutorului social se
realizează, de regulă, prin stat de plată sau, după caz, pe bază de mandat
poştal, în cont curent personal sau prin alte forme de plată stabilite de
ordonatorul de credite, ţinându-se cont de solicitarea beneficiarului."
13. Articolul 14 va
avea următorul cuprins:
„Art. 14. - (1) Titularul ajutorului social are
obligaţia să comunice primarului, în scris, orice modificare cu privire la
domiciliu, venituri şi la numărul membrilor familiei, în termen de 15 zile de
la data la care a intervenit modificarea.
(2) In cazul în care modificările nu conduc la
majorări sau diminuări ale ajutorului social mai mari de 5 lei (RON) pe
familie, ajutorul social stabilit anterior nu se modifică.
(3) Modificarea cuantumului sau încetarea dreptului la
ajutorul social se face prin dispoziţie scrisă a
primarului, începând cu luna următoare celei în care au intervenit
modificările.
(4) Pentru situaţiile prevăzute la alin. (1),
dispoziţiile art. 11 şi 12 se aplică în mod corespunzător."
14. După articolul 14 se introduce un nou articol, articolul 141, cu următorul cuprins:
„Art. 141. - (1) In
vederea urmăririi respectării condiţiilor de acordare a dreptului la ajutorul
social, primarii dispun efectuarea de anchete sociale la interval de 6 luni sau
ori de câte ori este nevoie.
(2) In cazul în care se constată situaţii ce conduc la
modificarea cuantumului sau la încetarea dreptului la ajutor social, primarul
emite o nouă dispoziţie scrisă.
(3) Modificarea cuantumului prevăzut sau încetarea
dreptului se stabileşte începând cu luna următoare celei în care s-a efectuat
ancheta socială."
15. Articolul 15 va avea
următorul cuprins:
„Art. 15. - (1) Persoanele apte de muncă pentru care se
acordă ajutorul social au obligaţia să dovedească cu acte, din 3 în 3 luni, că
îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 7 alin. (1).
(2) Agenţia teritorială pentru ocuparea forţei de muncă
şi Oficiul pentru Migraţia Forţei de Muncă vor transmite primarilor, în prima
lună a fiecărui trimestru, tabelul nominal cu persoanele din familiile
beneficiare de ajutor social care s-au încadrat în muncă, au refuzat un loc de
muncă oferit şi, respectiv,
care au plecat cu contract de muncă în străinătate.
(3) Neîndeplinirea obligaţiilor prevăzute la alin. (1)
atrage suspendarea plăţii ajutorului social."
16. Articolul 16 va avea
următorul cuprins:
„Art. 16. - Neîndeplinirea obligaţiilor prevăzute la
art. 6 alin. (2) atrage suspendarea plăţii ajutorului social."
17. La articolul 17,
alineatul (2) va avea următorul cuprins:
„(2) Suspendarea plăţii ajutorului social se face
începând cu luna următoare celei în care nu mai sunt îndeplinite obligaţiile
prevăzute la art. 6 alin. (2) si la art. 15 alin. (1)."
18. Articolul 18 va avea
următorul cuprins:
„Art. 18. - Prezentarea de către titular a dovezilor
prevăzute la art. 15 alin. (1), în termen de 3 luni de la data suspendării
efective a plăţii ori a modificării cuantumului ajutorului social, are ca efect
reluarea plăţii drepturilor începând cu luna următoare."
19. La articolul 19, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 19. - (1) Modificarea cuantumului ajutorului
social sau încetarea dreptului, în condiţiile art. 14 şi art. 141, se stabilesc prin dispoziţie a
primarului."
20. Articolul 20 va avea
următorul cuprins:
„Art. 20. - (1) Dreptul la ajutor
social încetează în următoarele situaţii:
a) în cazul în care beneficiarii nu mai îndeplinesc
condiţiile prevăzute de prezenta lege;
b) în cazul în care plata ajutorului social a fost
suspendată şi, în termen de 3 luni de la data suspendării plăţii, nu au fost
îndeplinite obligaţiile prevăzute la art. 6 alin. (2) şi la art. 15 alin. (1).
(2) Incetarea plăţii ajutorului social se face prin
dispoziţie scrisă a primarului.
(3) Dispoziţia primarului se comunică titularului în
termen de 5 zile de la data emiterii.
(4) Incetarea plăţii ajutorului social se face
începând cu luna următoare celei în care s-au constatat situaţiile prevăzute la
alin. (1)."
21. După articolul 20 se
introduce un nou articol, articolul 201, cu următorul cuprins:
„Art. 201. - (1) In
cazul în care se constată că dreptul la ajutorul social a fost stabilit pe baza
unor date eronate privind componenţa familiei sau veniturile realizate ori pe
parcursul acordării au intervenit modificări ale acestora, primarul suspendă
plata ajutorului social şi solicită verificarea cauzelor care au generat
această situaţie.
(2) In situaţia în care, în urma verificării prevăzute
la alin. (1), se constată că familia sau persoana singură are dreptul în
continuare la ajutorul social în cuantumul anterior stabilit, drepturile
neridicate de către titular se achită acestuia, pe bază de cerere înregistrată
la primar.
(3) In cazul în care, în urma verificării prevăzute
la alin. (1), se constată că familia sau persoana singură are dreptul la un
ajutor social în sumă mai mare, noul cuantum se stabileşte printr-o nouă
dispoziţie scrisă a primarului."
22. Articolul 21 va avea
următorul cuprins:
„Art. 21. - (1) Sumele încasate necuvenit, cu titlu de
ajutor social, se recuperează de la titularul dreptului ajutorului în termenul
de prescripţie stabilit de lege pentru creanţele bugetare.
(2) Recuperarea sumelor plătite necuvenit cu titlu de
ajutor social se face de către primar prin dispoziţie scrisă, care se comunică
debitorului în termen de 15 zile.
(3) Dispoziţia de recuperare
constituie titlu executoriu de la data comunicării.
(4) Sumele încasate necuvenit ca urmare a săvârşirii
unei infracţiuni se recuperează integral de la autorii acesteia, în condiţiile
legii."
23. Articolul 24 va avea
următorul cuprins:
„Art. 24. - Fondurile necesare pentru plata ajutorului
social pentru soţiile celor care satisfac serviciul militar obligatoriu se
suportă de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Apărării
Naţionale."
24. La articolul 25, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
„(3) Alocaţia prevăzută la alin. (1) se acordă o
singură dată pentru fiecare copil născut viu, în termen de maximum 12 luni de
la naşterea copilului."
25. Articolul 26 va avea
următorul cuprins:
„Art. 26. - Fondurile necesare pentru plata alocaţiilor pentru copiii nou-născuţi se suportă din bugetul de
stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi
Familiei."
26. Articolul 27 va avea
următorul cuprins:
„Art. 27. - (1) Fondurile necesare pentru plata
ajutorului social se suportă din bugetele locale, în
principal din sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat.
(2) Cheltuielile administrative pentru verificarea
îndeplinirii condiţiilor şi stabilirii dreptului la ajutorul social, inclusiv
pentru activităţile prevăzute la art. 6 alin. (2) se suportă din veniturile
proprii ale bugetelor locale.
(3) Fondurile prevăzute la alin. (1) se evidenţiază
distinct în bugetele locale şi nu pot fi utilizate pentru alte
destinaţii."
27. Articolul 28 va avea
următorul cuprins:
„Art. 28. - (1) Guvernul, la propunerea Ministerului
Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, poate acorda ajutoare de urgenţă
familiilor şi persoanelor care se află în situaţii de necesitate datorate
calamităţilor naturale, incendiilor, accidentelor, precum şi altor situaţii
deosebite stabilite prin lege.
(2) Primarii pot acorda ajutoare de urgenţă
familiilor şi persoanelor care se află în situaţii de necesitate cauzate de
calamităţi naturale, incendii, accidente, precum şi pentru alte situaţii
deosebite, stabilite prin hotărâre a consiliului local.
(3) Primarii pot organiza acordarea ajutorului social
în bani şi în natură prin plata unor cheltuieli de întreţinere şi încălzire a
locuinţei, precum şi obligaţii faţă de bugetele locale, la preţurile şi
tarifele stabilite potrivit legii.
(4) Primarii pot dispune ca o parte din cheltuielile
cu înmormântarea persoanelor din familiile beneficiare de ajutor social să fie
asigurate din fondurile alocate pentru plata ajutorului social.
(5) Fondurile necesare pentru
plata ajutorului de urgenţă acordat de primari, prevăzut la alin. (2), precum
şi ajutoarele prevăzute la alin. (4) se suportă din bugetul local.
(6) Fondurile necesare pentru plata ajutorului de
urgenţă acordat de Guvern, prevăzut la alin. (1), se asigură din bugetul de
stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi
Familiei."
28. După articolul 28 se
introduce un nou articol, articolul 281, cu următorul cuprins:
„Art. 281. - (1)
Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă de la 500 lei (RON) la
1.000 lei (RON) următoarele fapte:
a) neîntocmirea de către personalul serviciului public
de asistenţă socială din subordinea consiliului local sau, după caz, de
persoanele cu atribuţii în domeniul asistenţei sociale din aparatul propriu de
specialitate al autorităţilor administraţiei publice locale a documentaţiilor
specifice, inclusiv a proiectelor de dispoziţie, precum şi nedepunerea
acestora, spre a fi semnate de primar, înainte de împlinirea termenelor
prevăzute la art. 11 alin. (1) şi (2), art. 12 alin. (2), art. 141 alin. (1) şi art. 31 alin. (3);
b) nesesizarea primarului de către secretarul
comunei, al oraşului, al municipiului sau al sectorului municipiului Bucureşti,
după caz, a situaţiilor în care nu se respectă termenele prevăzute la art. 11
alin. (1) şi (2), art. 12 alin. (2), art. 141 alin. (1) şi art. 31 alin. (3);
c) neîndeplinirea de către titularul ajutorului
social a obligaţiei prevăzute la art. 14 alin. (1).
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
sancţiunilor se fac după cum urmează:
a) de către personalul anume împuternicit din cadrul
Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei, în cazul
contravenţiilor prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b);
b) de către primari sau persoanele împuternicite în
acest scop de aceştia, în cazul contravenţiei prevăzute la alin. (1) lit. c).
(3) Cuantumul amenzilor contravenţionale prevăzute la
alin. (1) se actualizează prin hotărâre a Guvernului.
(4) Contravenientul poate achita pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori,
după caz, de la data comunicării acestuia, jumătate din minimul amenzii
prevăzute la alin. (1), agentul constatator făcând menţiune despre această
posibilitate în procesul-verbal.
(5) Dispoziţiile referitoare
la contravenţii, prevăzute la alin. (1) şi (2), se completează cu prevederile
Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările
şi completările ulterioare.
(6) Procesele-verbale întocmite de către personalul
anume împuternicit din cadrul Ministerului Muncii, Solidarităţii Sociale şi
Familiei vor fi depuse în fotocopie la primarul comunei, al oraşului, al
municipiului sau al sectorului municipiului Bucureşti, după caz."
29. La articolul 30,
alineatul (1) va avea următorul cuprins:
„Art. 30. - (1) Dispoziţia primarului privind
acordarea, neacordarea, modificarea, suspendarea, încetarea plăţii drepturilor
prevăzute de prezenta lege, schimbarea titularului acestora, precum şi cea de
recuperare a sumelor încasate necuvenit se pot ataca potrivit prevederilor
Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004 cu modificările
ulterioare."
Art. II. - Prezenta lege
intră în vigoare la 90 de zile de la publicarea în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. III. - In termen de
60 de zile de la publicarea legii în Monitorul Oficial al României, Partea I, Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei împreună cu
Ministerul Administraţiei şi Internelor, Ministerul Finanţelor Publice,
Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, Ministerul
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului şi Ministerul Apărării Naţionale
vor supune aprobării Guvernului modificarea corespunzătoare a Normelor
metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 416/2001 privind venitul
minim garantat, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.099/2001, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 719 din 12 noiembrie 2001, cu modificările ulterioare.
Art. IV. - Legea nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta
lege, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul
României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din
Constituţia României, republicată.
PREŞEDINTELE CAMEREI
DEPUTAŢILOR
BOGDAN
OLTEANU
PREŞEDINTELE SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU