LEGE
Nr. 111 din 9 noiembrie 1992
pentru ratificarea Conventiei dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii
Ecuador privind evitarea dublei impuneri in materie de impozite pe venit, pe
capital si prevenirea evaziunii fiscale, semnata la Quito la 24 aprilie 1992
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 294 din 20 noiembrie 1992
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Conventia dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii
Ecuador privind evitarea dublei impuneri in materie de impozite pe venit, pe
capital si prevenirea evaziunii fiscale, semnata la Quito la 24 aprilie 1992.
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 9
septembrie 1992, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
MARTIAN DAN
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 13 octombrie 1992, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
academician ALEXANDRU BIRLADEANU
CONVENTIE
intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Ecuador privind evitarea dublei
impuneri in materie de impozite pe venit, pe capital si prevenirea evaziunii
fiscale
Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Ecuador,
in dorinta de a promova si a intari relatiile economice intre ambele tari,
au convenit urmatoarele:
I. Sfera de aplicare a conventiei
Art. 1
Persoane vizate
Prezenta conventie se aplica persoanelor care sint rezidente ale unuia sau
ambelor state contractante.
Art. 2
Impozite vizate
1. Prezenta conventie se aplica impozitelor pe venit si pe capital
percepute de fiecare stat contractant sau de unitatile lor
administrativ-teritoriale, indiferent de modul in care sint percepute.
2. Sint considerate impozite pe venit si capital*) impozitele asupra
veniturilor totale, asupra capitalului total sau pe elemente de venituri sau de
capital, inclusiv impozitele asupra cistigurilor provenite din instrainarea de
bunuri mobile si imobile, precum si impozitele asupra cresterii valorii
capitalului.
3. Conventia se aplica urmatoarelor impozite existente:
a) In ceea ce priveste Romania:
- impozitul pe veniturile realizate de persoanele fizice;
- impozitul pe veniturile realizate de persoanele juridice;
- impozitul pe salarii si alte remuneratii similare;
- impozitul pe veniturile realizate din activitati agricole
(denumite in continuare impozit roman).
b) In ceea ce priveste Republica Ecuador:
- impozitul pe veniturile persoanelor fizice;
- impozitul pe veniturile societatilor
(denumite in continuare impozit ecuadorian).
4. Aceasta conventie se aplica, de asemenea, oricaror impozite de natura
identica sau analoaga, care ar fi stabilite in plus sau in locul impozitelor
existente.
5. La sfirsitul fiecarui an calendaristic, autoritatile competente ale
statelor contractante isi vor notifica, reciproc, modificarile efectuate in
legislatiile lor fiscale. Daca apare necesar sa se modifice orice articol al
prezentei conventii, fara sa fie afectate principiile generale ale acesteia,
modificarile necesare pot fi efectuate de comun acord, pe baza schimbului de
note diplomatice.
------------
*) In cazul Republicii Ecuador, se va folosi termenul patrimoniu,
intelegindu-se ca cele doua cuvinte au aceeasi semnificatie.
II. Definitii
Art. 3
Definitii generale
1. In sensul prezentei conventii, in masura in care contextul nu stabileste
o interpretare diferita:
a) expresiile un stat contractant si celalalt stat contractant desemneaza
in acest context Romania sau Republica Ecuador, dupa cum cere contextul;
b) termenul Romania inseamna Romania si, folosit in sens geografic, indica
teritoriul Romaniei, inclusiv marea sa teritoriala, precum si zona economica
exclusiva si platoul continental, asupra carora Romania isi exercita drepturile
suverane in conformitate legislatia interna si cu dreptul international, cu
privire la explorarea si exploatarea resurselor naturale, biologice si minerale
existente in apele marii, pe fundul si subsolul marii;
c) termenul Ecuador inseamna Republica Ecuador, in forma si cu elementele
teritoriale determinate de Constitutia si legile sale;
d) termenul persoana include o persoana fizica, o societate si orice grup
de persoane legal constituit in unul dintre statele contractante;
e) termenul societate indica orice persoana juridica, inclusiv
reprezentantele si societatile constituite pe baza legilor romane sau legilor
ecuadoriene sau oricare entitate care este considerata ca o persoana juridica
in scopul impozitarii, in conformitate cu legislatiile fiscale ale fiecarui
stat contractant;
f) expresiile intreprindere a unui stat contractant si intreprindere a
celuilalt stat contractant semnifica o intreprindere exploatata de un rezident
al unui stat contractant si o intreprindere exploatata de un rezident al
celuilalt stat contractant;
g) termenul nationali inseamna toate persoanele fizice care au cetatenia
unui stat contractant si toate persoanele juridice sau alte entitati
constituite pe baza legilor in vigoare intr-un stat contractant;
h) termenul trafic international inseamna orice transport efectuat cu o
nava sau aeronava exploatata de o intreprindere a unui stat contractant, cu
exceptia cazului cind respectivul transport se realizeaza numai intre locuri
situate in celalalt stat contractant;
i) termenul autoritate competenta inseamna:
1. in Romania, ministrul economiei si finantelor sau reprezentantul sau
autorizat;
2. in Ecuador, ministrul finantelor si creditului public sau reprezentantul
sau autorizat.
2. In ce priveste aplicarea conventiei de catre fiecare stat contractant,
orice termen care nu este definit in conventie va avea sensul ce i se atribuie
de catre legislatia acelui stat contractant, referitoare la impozitele care fac
obiectul conventiei, daca contextul nu cere o interpretare diferita.
Art. 4
Domiciliul fiscal
1. In sensul prezentei conventii, expresia rezident al unui stat
contractant desemneaza orice persoana care, conform legislatiei acelui stat,
este subiect de impunere in acel stat, datorita domiciliului sau, resedintei,
sediului conducerii sau oricarui alt criteriu de natura similara.
2. Cind, potrivit prevederilor paragrafului 1 al prezentului articol, o
persoana fizica este rezidenta a ambelor state contractante, atunci statutul ei
juridic se determina in conformitate cu urmatoarele reguli:
a) este considerata rezidenta a statului contractant unde are la dispozitia
sa un domiciliu permanent. Daca dispune de un domiciliu permanent in ambele
state contractante, este considerata rezidenta a statului contractant cu care
activitatile personale si economice sint cele mai strinse (centrul intereselor
vitale);
b) daca statul contractant in care aceasta persoana are centrul intereselor
vitale nu poate fi determinat sau daca persoana nu dispune de un domiciliu
permanent in nici unul dintre statele contractante, atunci este considerata
rezidenta a statului contractant unde locuieste in mod obisnuit;
c) daca aceasta persoana locuieste in mod obisnuit in ambele state
contractante sau in nici unul dintre ele, este considerata rezidenta a statului
contractant al carui national este;
d) daca aceasta persoana este national al ambelor state contractante sau al
nici unuia dintre ele, autoritatile competente ale statelor contractante vor
rezolva problema de comun acord.
3. Cind, potrivit prevederilor paragrafului 1 al acestui articol, o
persoana, alta decit o persoana fizica, este rezidenta a ambelor state
contractante, in acest caz va fi considerata rezidenta a statului contractant
in care se afla sediul conducerii sale efective.
Art. 5
Sediul permanent
1. In sensul prezentei conventii, termenul sediul permanent inseamna un loc
fix in care intreprinderea isi desfasoara, in intregime sau in parte,
activitatea sa.
2. Termenul sediul permanent include, in special:
a) un sediu de conducere;
b) o sucursala;
c) un birou;
d) o uzina;
e) un atelier;
f) o mina, un put petrolier sau de gaze naturale, o cariera sau orice alt loc
de extractie a resurselor naturale.
3. Expresia sediul permanent, de asemenea, cuprinde:
a) un santier de constructii, o constructie, un proiect de montaj sau de
instalatii sau activitati de supraveghere legate de santierul de constructii,
dar numai cind astfel de activitati au o durata care depaseste o perioada de
douasprezece luni;
b) furnizarea de servicii, inclusiv servicii de consultanta de catre o
intreprindere a unui stat contractant prin personal propriu sau prin alt
personal angajat in celalalt stat contractant, cu conditia ca aceste activitati
sa fie legate de acelasi proiect sau de un proiect conex, pentru o perioada sau
perioade insumate care depasesc douasprezece luni.
4. Termenul sediul permanent nu include:
a) folosirea de instalatii exclusiv in scopul depozitarii, expunerii sau
livrarii de produse sau marfuri pe baza unui contract de vinzare de bunuri sau
marfuri apartinind intreprinderii;
b) mentinerea unui stoc de produse sau marfuri apartinind intreprinderii,
exclusiv in scopul depozitarii, expunerii sau livrarii;
c) mentinerea unui stoc de bunuri sau marfuri apartinind intreprinderii,
exclusiv in scopul prelucrarii de catre alta intreprindere;
d) vinzarea de produse sau marfuri apartinind intreprinderii expuse in
cadrul unui tirg sau expozitii temporare dupa inchiderea tirgului sau
expozitiei mentionate;
e) mentinerea unui loc fix, exclusiv in scopul cumpararii de bunuri si
produse ori pentru culegerea de informatii, pentru intreprindere;
f) mentinerea unui loc fix, folosit exclusiv pentru intreprindere in scopul
de a face reclama, pentru a furniza informatii, pentru cercetari stiintifice
sau pentru activitati similare care au caracter preparator sau auxiliar pentru
intreprindere.
5. O persoana activind intr-un stat contractant in contul unei
intreprinderi din celalalt stat contractant, alta decit un agent cu statut
independent, in sensul paragrafului 6, se considera sediu permanent in primul
stat contractant daca ea dispune in acest stat de puteri pe care le exercita in
mod obisnuit, permitindu-i sa incheie contracte in numele intreprinderii, cu
conditia ca activitatea acestei persoane sa nu fie limitata la cumpararea de
produse sau marfuri pentru intreprindere.
6. O intreprindere a unui stat contractant nu se considera ca are un sediu
permanent in celalalt stat contractant numai datorita faptului ca isi exercita
activitatea in acel celalalt stat prin intermediul unui broker, al unui agent
comisionar general sau al oricarui alt agent cu statut independent, cu conditia
ca aceste persoane sa actioneze in cadrul activitatii lor obisnuite.
7. Faptul ca, o societate care este rezidenta a unui stat contractant
controleaza sau este controlata de o societate care este rezidenta a celuilalt
stat contractant, sau care exercita activitati in acest celalalt stat (fie
printr-un sediu permanent sau in alt mod) nu este prin el insusi suficient
pentru a face din una din aceste societati un sediu permanent al celeilalte.
III. Impozite pe categorii de venit
Art. 6
Venituri din bunuri imobile
1. Venitul provenit din bunuri imobile, inclusiv venitul din agricultura si
exploatari forestiere, poate fi impus in statul contractant in care aceste
bunuri sint situate.
2. Termenul bunuri imobile are sensul care este atribuit de legislatia
statului contractant in care bunurile in cauza sint situate. Termenul va
include, in orice caz, toate accesoriile proprietatii imobile, inventarul viu
si echipamentul utilizat in exploatarile agricole si forestiere, drepturile
asupra carora se aplica prevederile dreptului comun cu privire la proprietatea
funciara, uzufructul bunurilor imobile si drepturile, fie la sume variabile,
fie la sume fixe, pentru exploatarea zacamintelor minerale si a altor resurse
naturale sau ca pret al dreptului de exploatare a acestora; navele si
aeronavele nu sint considerate bunuri imobile.
3. Prevederile paragrafului 1 al prezentului articol se aplica venitului
obtinut din exploatarea directa, din inchirierea sau arendarea, precum si din
orice forma de exploatare a bunurilor imobile.
4. Prevederile paragrafelor 1 si 3 ale acestui articol se aplica, de
asemenea, venitului provenit din bunuri imobile ale unei intreprinderi si
venitului din bunuri imobile utilizate la exercitarea unei profesii
independente.
Art. 7
Profiturile intreprinderii
1. Profiturile unei intreprinderi a unui stat contractant pot fi supuse
impozitarii in acest stat contractant, in afara de cazul cind intreprinderea
exercita activitatea in celalalt stat contractant, printr-un sediu permanent
situat acolo. Daca intreprinderea exercita activitatea sa in acest mod,
profiturile intreprinderii vor fi impuse in celalalt stat contractant, dar
numai in masura in care acestea sint atribuibile acelui sediu permanent.
2. Prin derogare de la prevederile pct. 3 al acestui articol, cind o
intreprindere a unui stat contractant exercita activitatea sa in celalalt stat
contractant printr-un sediu permanent situat in acel stat contractant, atunci
se atribuie in fiecare stat, acelui sediu permanent, profiturile pe care le-ar
fi putut realiza daca ar fi constituit o intreprindere distincta si separata,
exercitind activitati identice sau similare in conditii identice sau similare,
si tratind cu toata independenta cu intreprinderea a carui sediu permanent
este.
Daca intreprinderea exercita activitatea sa in acest mod, profiturile
intreprinderii pot fi impuse in celalalt stat contractant, dar numai in masura
in care acestea sint atribuibile acelui sediu permanent.
3. Pentru determinarea profiturilor unui sediu permanent sint admise la
scadere cheltuielile efectuate pentru scopurile urmarite de acest sediu
permanent, inclusiv cheltuielile de conducere si cheltuielile generale de
administrare, indiferent de faptul ca s-au efectuat in statul in care se afla
sediul permanent sau in alta parte.
4. In masura in care intr-un stat contractant se obisnuieste ca profiturile
atribuibile unui sediu permanent sa fie determinate pe baza unei repartizari a
profiturilor totale a intreprinderii intre diversele ei parti componente, nici
o dispozitie a pct. 2 al prezentului articol nu impiedica acest stat
contractant sa determine profiturile impozabile potrivit repartitiei uzuale;
totusi, metoda de repartizare adoptata trebuie sa fie de asa natura incit
rezultatul obtinut sa fie conform cu principiile cuprinse in prezentul articol.
5. Nici un profit nu se va atribui unui sediu permanent pentru simplul fapt
ca acesta cumpara bunuri sau marfuri pentru intreprindere; totusi, daca acest
sediu permanent vinde aceste bunuri si marfuri, profitul i se va atribui.
6. In vederea aplicarii prevederilor punctelor precedente, profiturile
atribuibile unui sediu permanent se determina in fiecare an prin aceeasi
metoda, in afara de cazul cind exista motive valabile si suficiente pentru a
proceda altfel.
7. Cind profiturile includ venituri tratate separat in alte articole ale
prezentei conventii, atunci prevederile acelor articole nu vor fi afectate de
prevederile prezentului articol.
Art. 8
Transport international
1. Profiturile provenite din operatiuni de exploatare a navelor si
aeronavelor in trafic international vor fi impuse numai in statul in care se
afla sediul conducerii efective a intreprinderii.
2. Daca sediul conducerii efective a unei intreprinderi de transport naval
se afla la bordul unei nave, acest loc se considera situat in statul
contractant in care este situat portul de inregistrare a navei sau, daca nu
exista un asemenea port, in statul in care cel care exploateaza nava este
rezident.
3. Prevederile pct. 1 al acestui articol se vor aplica, de asemenea, si
asupra profiturilor obtinute din participarea la un pool, la o exploatare in
comun sau printr-un organism international de exploatare.
4. Cu toate prevederile dispozitiilor paragrafului 1 al acestui articol si
art. 7, profiturile provenind din exploatarea navelor si aeronavelor de catre o
intreprindere dintr-un stat contractant, folosite, in principal, pentru
transportul exclusiv intre doua puncte situate intr-un stat contractant, sint
impozabile in acest stat.
Art. 9
Intreprinderi asociate
Cind:
a) o intreprindere dintr-un stat contractant participa direct sau indirect
la conducerea, controlul sau la capitalul unei intreprinderi a celuilalt stat
contractant; sau
b) aceleasi persoane participa direct sau indirect la conducerea, controlul
sau la capitalul unei intreprinderi dintr-un stat contractant si al unei
intreprinderi din celalalt stat contractant si, fie intr-un caz, fie in celalalt,
cele doua intreprinderi sint legate, in relatiile lor comerciale sau
financiare, prin conditii acceptate sau impuse, care difera de acelea care ar
fi fost stabilite intre intreprinderi independente, atunci profiturile care
fara aceste conditii ar fi fost obtinute de una dintre intreprinderi, dar nu au
putut fi obtinute datorita acestor conditii, pot fi incluse in profiturile
acestei intreprinderi si impuse in consecinta.
Cind profiturile pentru care o intreprindere a unui stat contractant a fost
impusa in acest stat sint, de asemenea, incluse in profiturile unei
intreprinderi a celuilalt stat contractant si impuse in consecinta si cind
profiturile astfel incluse sint profituri care ar fi fost realizate de aceasta
intreprindere din celalalt stat, daca conditiile convenite intre cele doua
intreprinderi erau cele care ar fi fost stabilite intre intreprinderi
independente, atunci, primul stat va proceda la modificarea corespunzatoare a
cuantumului impozitului pe care l-a perceput asupra acestor profituri. Pentru
determinarea modificarilor de facut, se va tine seama de celelalte dispozitii
ale prezentei conventii referitoare la natura veniturilor; daca este necesar,
autoritatile competente ale statelor contractante vor realiza consultarile de
rigoare.
Art. 10
Dividende
1. Dividendele platite de catre o societate, care este rezidenta a unui
stat contractant, unui rezident al celuilalt stat contractant, pot fi impuse in
acest celalalt stat.
2. Totusi, aceste dividende pot fi impuse in statul contractant in care
este rezidenta societatea platitoare de dividende, potrivit legislatiei acestui
stat contractant; cind primitorul dividendelor este beneficiarul efectiv si
subiect de impunere in celalalt stat contractant, impozitul astfel stabilit nu poate
depasi 15% din suma bruta a dividendelor.
Prevederile acestui paragraf nu afecteaza impozitarea societatii pentru
profiturile din care au fost platite dividendele.
3. Termenul dividende, folosit in acest articol, inseamna veniturile
provenite din actiuni, din drepturi de folosinta, din parti miniere, din parti
de fondator sau alte drepturi, cu exceptia creantelor, ca si veniturile din
alte parti sociale asimilate veniturilor din actiuni conform legislatiei
fiscale a statului contractant in care este rezidenta societatea distribuitoare
a dividendelor.
4. Prevederile paragrafelor 1 si 2 ale acestui articol nu se aplica atunci
cind beneficiarul efectiv al dividendelor, fiind rezident al unuia dintre
statele contractante, are in celalalt stat contractant un sediu permanent sau o
baza fixa situata acolo, iar detinerea pachetului de actiuni in virtutea caruia
sint platite dividendele este efectiv legata de activitatile desfasurate prin
asemenea sediu permanent sau baza fixa. In aceasta situatie se aplica
prevederile art. 7 sau 15, dupa caz.
5. Cind o societate rezidenta a unui stat contractant realizeaza profituri
sau venituri din celalalt stat contractant, acest celalalt stat nu poate sa
perceapa nici un impozit asupra dividendelor platite de societate, decit in
masura in care aceste dividende sint platite unui rezident al acestui celalalt
stat sau in masura in care participarea generatoare de dividende este legata
efectiv de un sediu permanent sau de o baza fixa situata in acest celalalt stat,
nici sa preleveze vreun impozit, cu titlu de impunere a profiturilor
nedistribuite, asupra profiturilor nedistribuite ale societatii, chiar daca
dividendele platite sau profiturile nedistribuite constau, total sau partial,
din profituri sau venituri provenite din acest celalalt stat.
Art. 11
Dobinzi
1. Dobinzile provenind dintr-un stat contractant si platite unui rezident
al celuilalt stat contractant pot fi impuse in acest celalalt stat.
2. Totusi, astfel de dobinzi pot fi, de asemenea, impuse in statul
contractant din care provin, in conformitate cu legislatia acestui stat; dar
daca beneficiarul efectiv al dobinzilor este subiect de impunere in celalalt
stat, impozitul astfel stabilit nu poate depasi 10% din suma bruta a
dobinzilor.
Dispozitiile paragrafului 2 al acestui articol nu se aplica dobinzilor
platite in virtutea unui credit acordat si garantat, direct sau indirect, de un
stat contractant, o unitate administrativ-teritoriala, Banca Nationala a
Romaniei si Banca Centrala a Ecuadorului.
3. Termenul dobinzi, asa cum este folosit in prezentul articol, indica
veniturile din creante de orice fel, insotite sau nu de garantii ipotecare sau
de un drept de participare la beneficii si, in special, veniturile din efecte
publice, din titluri, din obligatiuni si alte drepturi, inclusiv premii si
prime aferente acestor efecte, titluri sau obligatiuni. Penalitatile pentru
plata cu intirziere nu vor fi considerate ca dobinzi, in sensul prezentului
articol.
4. Prevederile paragrafelor 1 si 2 ale acestui articol nu se aplica daca
beneficiarul efectiv al dobinzilor, fiind rezident al unui stat contractant,
are in celalalt stat contractant, unde societatea platitoare de dobinzi este
rezidenta, un sediu permanent sau presteaza servicii personale independente
printr-o baza fixa situata acolo, iar creanta in virtutea careia sint platite
dobinzile este efectiv legata de activitatile desfasurate printr-un sediu
permanent sau baza fixa. In aceasta situatie se aplica prevederile art. 7 sau
15, dupa caz.
5. Dobinzile se considera ca provin dintr-un stat contractant cind
debitorul este statul insusi, o unitate administrativ-teritoriala sau un
rezident al acelui stat. Totusi, cind platitorul dobinzilor, fie ca este
rezident al unui stat contractant sau nu, are intr-un stat contractant un sediu
permanent sau o baza fixa in legatura cu care a fost contractata creanta asupra
careia se platesc dobinzile si aceste dobinzi se suporta de acel sediu
permanent sau baza fixa, atunci, asemenea dobinzi se considera ca provin din
statul contractant in care este situat sediul permanent sau baza fixa.
6. Cind, datorita relatiilor speciale existente intre debitor si creditor
sau intre ambii si o alta persoana, suma dobinzilor depaseste suma care s-ar fi
convenit in lipsa unor astfel de relatii, dispozitiile prezentului articol se
aplica numai la aceasta ultima suma mentionata. In acest caz, partea
excedentara a platilor ramine impozabila, conform legislatiei fiecarui stat
contractant, tinindu-se cont de celelalte dispozitii ale prezentei conventii.
Art. 12
Comisioane
1. Comisioanele provenind dintr-un stat contractant si platite unui
rezident al celuilalt stat contractant pot fi impozabile in acest celalalt
stat.
2. Totusi, asemenea comisioane pot fi impuse in statul contractant din care
provin si in conformitate cu legislatia acelui stat numai daca persoana care
primeste comisionul este beneficiarul efectiv, impozitul astfel stabilit
neputind depasi 10% din suma bruta a comisioanelor.
3. Termenul comisioane, asa cum este folosit in acest articol, indica
sumele platite oricarei persoane pentru serviciile prestate in calitate de
intermediar, comisionar sau orice alta persoana asimilata unui intermediar sau
unui comisionar de catre legislatia fiscala a statului contractant din care
provin astfel de sume.
4. Prevederile paragrafelor 1 si 2 ale acestui articol nu se aplica daca
beneficiarul efectiv al comisioanelor, fiind rezident al unui stat contractant,
are in celalalt stat contractant din care provin comisioanele un sediu
permanent, iar obtinerea comisioanelor este legata direct de un asemenea sediu
permanent. In acest caz, se vor aplica prevederile art. 7.
5. Comisioanele vor fi considerate ca provenind dintr-un stat contractant
cind platitorul este acel stat insusi, o unitate administrativ-teritoriala sau
rezident din acel stat. Cu toate acestea, cind persoana platitoare a
comisioanelor, fie ca este sau nu rezidenta a unui stat contractant, are
intr-un stat contractant obligatia platii comisioanelor si un atare comision
este suportat de sediul permanent respectiv, in acest caz, comisioanelor se vor
considera ca provin din statul contractant in care este situat sediul
permanent.
6. Cind, datorita relatiilor speciale existente intre debitor si creditor
sau intre ambii si o alta persoana, suma comisioanelor depaseste, indiferent de
cauza, suma care s-ar fi convenit in lipsa unor astfel de relatii, dispozitiile
prezentului articol se aplica numai la aceasta ultima suma mentionata. In acest
caz, partea excedentara a platilor ramine impozabila, conform legislatiei
fiecarui stat contractant, tinindu-se cont de celelalte dispozitii ale
prezentei conventii.
Art. 13
Redevente
1. Redeventele obtinute dintr-un stat contractant si platite catre un
rezident al celuilalt stat contractant pot fi impuse in acest celalalt stat.
2. Totusi, asemenea redevente pot fi impuse in statul contractant din care
provin, in conformitate cu legislatia acelui stat, insa, in cazul in care
beneficiarul efectiv al redeventelor este supus impozitului in celalalt stat,
impozitul astfel stabilit nu va putea depasi 10% din suma bruta a redeventelor.
3. Termenul redevente, asa cum este folosit in acest articol, indica sumele
de orice natura primite pentru folosirea sau concesionarea dreptului de
folosire a unui drept de autor asupra unei opere literare, artistice sau
stiintifice, inclusiv asupra filmelor cinematografice, filmelor si benzilor
magnetice destinate radiodifuziunii si televiziunii, a unui brevet de inventie,
a unei marci de fabrica sau de comert, desen, model, plan, a unor formule sau
procedee secrete, ca si pentru folosirea si concesionarea dreptului de folosire
a unui echipament industrial, comercial sau stiintific, ori pentru informatii
referitoare la experienta in domeniul industrial, comercial sau stiintific.
4. Prevederile paragrafelor 1 si 2 ale prezentului articol nu se aplica
daca beneficiarul efectiv al redeventelor este rezident al unui stat
contractant si are in celalalt stat contractant, unde societatea platitoare de
redevente este rezidenta, un sediu permanent sau o baza fixa situate acolo, iar
dreptul sau proprietatea pentru care se platesc redeventele sint efectiv legate
de activitatile desfasurate prin asemenea sediu permanent sau baza fixa. In
asemenea situatie, se vor aplica prevederile art. 7 sau 15, dupa caz.
5. Redeventele se considera ca provin dintr-un stat contractant cind
platitorul este acel stat insusi, o unitate administrativ-teritoriala sau un
rezident al acelui stat. Totusi, cind persoana platitoare a redeventelor, fie
ca este sau nu un rezident al unui stat contractant, are intr-un stat
contractant un sediu permanent sau o baza fixa, asemenea redevente sint
considerate ca provenind din statul contractant in care este situat sediul
permanent sau baza fixa.
6. Cind, datorita relatiilor speciale dintre platitor si beneficiar sau
intre ambii si o alta persoana, suma redeventelor, avind in vedere utilizarea,
dreptul sau informatia pentru care sint platite, depaseste suma care s-ar fi
convenit intre platitor si beneficiar, in lipsa unor astfel de relatii,
dispozitiile prezentului articol se aplica numai la aceasta ultima suma
mentionata. In acest caz, partea excedentara a platilor ramine impozabila,
conform legislatiei fiecarui stat contractant, tinindu-se cont de celelalte
dispozitii ale prezentei conventii.
Art. 14
Cistiguri din capital
1. Cistigurile provenind din instrainarea bunurilor imobile, astfel cum
sint definite in paragraful 2 al art. 6, sint impozabile in statul contractant
in care acestea sint situate.
2. Cistigurile provenind din instrainarea bunurilor mobile facind parte din
activul unui sediu permanent, pe care o intreprindere a unui stat contractant
il are in celalalt stat contractant, sau din bunuri mobile apartinind unei baze
fixe de care dispune un rezident al unui stat contractant in celalalt stat
contractant pentru exercitarea unor profesii independente, inclusiv cistigurile
provenind din instrainarea acestui sediu permanent (singur sau cu intreaga
intreprindere) sau acestei baze fixe, sint impozabile in acest celalalt stat.
3. Cistigurile provenite din instrainarea navelor si aeronavelor exploatate
in trafic international, precum si bunurile mobile legate de aceasta exploatare
nu sint impozabile decit in statul contractant unde, in conformitate cu
prevederile art. 8, cistigurile din astfel de activitati sint impozabile.
4. Cistigurile provenite din instrainarea altor proprietati diferite de
cele mentionate la paragrafele 1, 2, si 3 ale acestui articol sint impozabile
numai in statul contractant in care este rezident cel care instraineaza.
Art. 15
Servicii profesionale independente
1. Veniturile obtinute de o persoana fizica rezidenta a unui stat
contractant din prestarea de servicii profesionale si alte activitati
independente cu caracter analog vor putea fi supuse impozitarii numai daca acea
persoana, pentru exercitarea unei astfel de activitati, a fost prezenta, in
celalalt stat contractant, mai mult de 183 de zile intr-un an fiscal. In acest
caz, veniturile obtinute se supun impozitarii in acest celalalt stat
contractant, dar numai acea parte din ele care este datorata activitatii
exercitate acolo.
2. Expresia servicii profesionale cuprinde, in mod deosebit, activitati
independente cu caracter stiintific, literar, artistic, educativ sau pedagogic,
la fel ca si activitatile independente ale medicilor, avocatilor, inginerilor,
arhitectilor, dentistilor si contabililor.
Art. 16
Profesii dependente
1. Sub rezerva prevederilor art. 17, 19, 20, 21 si 22, salariile si alte
remuneratii similare, pe care un rezident al unui stat contractant le primeste
pentru activitatea salariata, sint impozabile numai in acel stat, cu conditia
ca activitatea sa nu fie exercitata in celalalt stat contractant. Daca
activitatea este exercitata in celalalt stat contractant, remuneratia primita
va putea fi impusa in acel celalalt stat.
2. Prin derogare de la prevederile paragrafului 1 al acestui articol,
remuneratia pe care un rezident al unui stat contractant o primeste pentru
activitatea sa salariata, exercitata in celalalt stat contractant, va fi
impozabila numai in primul stat contractant mentionat, daca:
a) beneficiarul ramine in celalalt stat contractant o perioada sau perioade
care nu depasesc in total 183 de zile in cursul anului fiscal; si
b) remuneratia este platita de catre o persoana sau in numele unei persoane
care angajeaza si care nu este rezidenta a celuilalt stat; si
c) remuneratia nu este suportata de catre un sediu permanent sau o baza
fixa pe care cel care angajeaza o are in celalalt stat.
3. Prin derogare de la dispozitiile precedente ale acestui articol,
remuneratia pentru exercitarea unei activitati salariate la bordul unei nave si
al unei aeronave exploatate in trafic international este impozabila in statul
contractant in care se afla sediul conducerii efective a intreprinderii.
Art. 17
Remuneratiile membrilor consiliului de administratie
Tantiemele, jetoanele de prezenta si alte remuneratii similare primite de
catre un rezident al unui stat contractant in calitatea sa de membru al
consiliului de administratie sau conducere a unei societati rezidente in
celalalt stat contractant sint impuse in acel celalalt stat.
Art. 18
Artisti si sportivi
1. Prin derogare de la prevederile art. 15 si 16, veniturile realizate de
rezidentii unui stat contractant ca artisti de teatru, de cinema, de radio sau
televiziune si interpretii muzicali, precum si sportivii, din activitatile lor
profesionale desfasurate in aceasta calitate in celalalt stat contractant, pot
fi impuse in acel celalalt stat.
2. Cind veniturile in legatura cu activitatile profesionale ale unui artist
sau sportiv nu revin acestuia, ci unei alte persoane, prin derogare de la
prevederile art. 7, 15 si 16, acele venituri pot fi impuse in statul
contractant in care sint exercitate activitatile artistului sau ale
sportivului.
3. Veniturile realizate din asemenea activitati, desfasurate in cadrul unui
program special pentru schimburi culturale incheiat intre cele doua state
contractante, vor fi reciproc scutite de impozit.
Art. 19
Pensii
Sub rezerva dispozitiilor art. 20, pensiile si alte remuneratii similare
platite unui rezident de catre un stat contractant pentru o activitate
anterioara nu sint impozabile decit in acest stat, daca legea nationala o
stipuleaza.
Art. 20
Functii publice
1. a) Remuneratiile, altele decit pensiile, platite de un stat contractant
sau de o unitate administrativ-teritoriala unei persoane fizice in legatura cu
servicii prestate guvernului acelui stat sau unei unitati
administrativ-teritoriale, se vor impune numai in acel stat.
b) Totusi, aceste remuneratii sint impozabile in celalalt stat contractant
numai daca serviciile sint prestate in acel stat si daca beneficiarul
remuneratiei este rezident al acelui stat; si:
i) poseda cetatenia acelui stat; sau
ii) nu a devenit rezident al acestui stat numai in scopul prestarii
serviciilor.
2. a) Pensiile platite de sau din fonduri create de un stat contractant sau
de o unitate administrativ-teritoriala unei persoane, pentru servicii prestate
acelui stat sau unitatii sale administrativ-teritoriale, vor fi impuse numai in
acel stat.
b) Totusi, astfel de pensii vor fi impuse numai in celalalt stat
contractant, daca persoana este rezidenta si national al acelui stat.
3. Prevederile art. 16, 17 si 19 se vor aplica remuneratiilor platite in
virtutea unor servicii prestate in cadrul unei activitati exercitate pentru un
stat contractant sau o unitate administrativ-teritoriala a acestuia.
Art. 21
Profesori si cercetatori
1. Remuneratiile primite pentru predare sau cercetare stiintifica de o
persoana fizica care este rezident al unui stat contractant si care este
prezenta in celalalt stat in scopul de a preda la un colegiu, institut de
invatamint superior sau alta institutie similara de invatamint superior vor fi
scutite de impozit in acest celalalt stat contractant pentru o perioada care sa
nu depaseasca 2 ani, cu conditia ca o astfel de institutie sa apartina unei
entitati non-profitabile.
2. Remuneratiile primite de cercetatori rezidenti ai unui stat contractant
pentru efectuarea de lucrari de cercetare de interes public sau pentru
pregatire in domeniul cercetarii in celalalt stat contractant sint scutite de
impozit in acest celalalt stat contractant pe intreaga perioada cit dureaza
cercetarea sau pregatirea in domeniul cercetarii.
Art. 22
Studenti si stagiari
1. Sumele pe care le primeste un student sau un stagiar, care este rezident
al unui stat contractant si care este prezent in celalalt stat contractant
numai in scopul educarii sau instruirii sale, le primeste pentru initiere,
educare sau instruire, nu vor fi impuse in acest celalalt stat contractant
pentru o perioada de pina la 6 ani, incepind cu primul an de studiu, in functie
de natura si durata studiilor, cu conditia ca aceste sume sa provina din surse
in afara acestui celalalt stat contractant.
2. Veniturile realizate de un student sau un stagiar pe perioada educarii
sau instruirii sale intr-un stat contractant, dintr-o activitate desfasurata pe
cont propriu, sint scutite de impozit in acest stat contractant, cu conditia ca
aceasta activitate sa fie legata direct de instruirea si educarea sa si
veniturile respective sa fie folosite in scopul intretinerii sau educarii, iar
nivelul acestor venituri sa nu depaseasca 4.000 dolari S.U.A. pe an sau
echivalentul acestei sume in moneda nationala a statului in care se realizeaza
aceste venituri.
IV. Impozit pe capital
Art. 23
Impozite pe capital
1. Capitalul constituit din bunuri imobiliare, ca cele definite in art. 6
paragraful 2, se impoziteaza in statul contractant in care aceste bunuri sint
situate.
2. Capitalul constituit din bunuri mobile facind parte din activul unui
sediu permanent al unei intreprinderi sau bunuri mobiliare apartinind unei baze
fixe folosite pentru exercitarea unei profesii libere este impozabil in statul
contractant unde este situat sediul permanent sau baza fixa a intreprinderii
sau persoanei.
3. Navele si aeronavele exploatate in trafic international, precum si
bunurile mobile apartinind acestor exploatari se impun numai in statul
contractant in care se afla sediul conducerii efective a intreprinderii.
4. Toate celelalte elemente de capital ale unui rezident dintr-un stat
contractant nu sint impozabile decit in acest stat.
Art. 24
Alte venituri
Elementele de venit ale unui rezident al unui stat contractant, indiferent
de provenienta, care nu sint tratate in articolele precedente ale prezentei
conventii, se impoziteaza numai in acest stat.
V. Metode de evitare a dublei impuneri
Art. 25
Metode de evitare a dublei impuneri
Dubla impozitare va fi evitata in urmatoarea maniera:
1. In ceea ce priveste Romania, impozitele platite de rezidentii romani pe
venituri si capital, obtinute in Ecuador, in concordanta cu prevederile acestei
conventii, vor fi deduse din impozitul roman exigibil, conform legislatiei
fiscale romane.
Aceasta deducere nu poate, totusi, sa depaseasca acea parte a impozitului
pe venit sau pe capital calculata inainte ca deducerea sa fie acordata si care
este atribuibila venitului sau capitalului care este impus in Ecuador.
2. Cind rezidentul ecuadorian obtine venituri sau poseda bunuri de capital,
in concordanta cu dispozitiile prezentei conventii, el poate fi supus
impozitarii in Romania, procedind la deducere in felul urmator:
a) din impozitul perceput pe veniturile acestui rezident, o parte egala cu
impozitul pe venit in Romania; si
b) din impozitul perceput pe capitalul rezidentului, o parte egala cu
impozitul pe capital platit in Romania.
Aceasta deducere nu va putea sa depaseasca partea din impozitul pe venit
sau pe capital, calculata inainte de deducerea corespunzatoare, dupa caz, a
veniturilor sau capitalului care pot fi supuse impozitarii in celalalt stat
contractant.
VI. Dispozitii generale
Art. 26
Nediscriminarea
1. Nationalii unui stat contractant nu vor fi supusi in celalalt stat
contractant la nici o impozitare sau obligatie legata de aceasta, diferita sau
mai impovaratoare decit impunerea si obligatiile la care sint sau pot fi supusi
nationalii acestui celalalt stat aflati in aceeasi situatie.
2. Un stat contractant nu va percepe nici un impozit unui rezident din
celalalt stat contractant, incluzind elementele de venit care au fost impuse
deja in celalalt stat contractant, dupa expirarea perioadei de prescriptie
prevazute de legislatia nationala si, in orice caz, dupa 3 ani de la finele
perioadei impozabile.
3. Un sediu permanent pe care o intreprindere a unui stat contractant il
are in celalalt stat contractant nu va fi supus unei impozitari in conditii mai
putin favorabile in acest stat contractant decit intreprinderile acestui
celalalt stat, care desfasoara aceleasi activitati.
Nici o prevedere cuprinsa in prezentul articol nu va fi interpretata ca
obligind un stat contractant sa acorde rezidentilor celuilalt stat contractant
deducerile, inlesnirile si reducerile de ordin fiscal, cu caracter personal,
care sint acordate propriilor rezidenti, tinind cont de starea lor civila si
sarcinile lor familiale.
4. Intreprinderile unui stat contractant, al caror capital este detinut sau
controlat in totalitate sau in parte, in mod direct sau indirect, de catre unu
sau mai multi rezidenti ai celuilalt stat contractant, nu vor fi supuse in
primul stat contractant nici unei impuneri sau oricarei obligatii legate de
acestea, care sa fie diferita sau mai impovaratoare decit acelea la care sint
sau ar putea fi supuse intreprinderile similare ale primului stat mentionat.
5. Ceea ce s-a stabilit in prezentul articol se aplica tuturor impozitelor
de orice fel si denumire, pentru care se vor avea in vedere prevederile art. 2
din prezenta conventie.
Art. 27
Procedura amiabila
1. Cind un rezident al unui stat contractant considera ca, datorita
masurilor luate de unul sau ambele state contractante, rezulta sau va rezulta
pentru el o impozitare care nu este conforma cu dispozitiile prezentei
conventii, indiferent de caile de atac prevazute de legislatia nationala a
acestor state, chiar si daca se refera la impunerile prevazute in paragraful 1
al art. 26, el va putea sa supuna cazul sau autoritatii competente a statului
contractant al carui rezident este. Cazul trebuie sa fie prezentat celuilalt
stat contractant intr-o perioada de 3 ani urmatori de la data primei notificari
a masurii care implica o impozitare neconforma cu prevederile conventiei.
2. Autoritatea competenta se va stradui, daca reclamatia ii pare intemeiata
si daca ea insasi nu este in masura sa adopte o solutionare corespunzatoare, sa
faca tot posibilul sa rezolve cazul, pe calea unei intelegeri amiabile cu
autoritatea competenta a celuilalt stat contractant, in vederea evitarii unei
impozitari care nu este in conformitate cu prevederile prezentei conventii.
3. Autoritatile competente ale statelor contractante se vor stradui sa
rezolve, pe calea procedurii amiabile, dificultatile sau sa inlature indoielile
rezultate ca urmare a interpretarii sau aplicarii prezentei conventii. Cind
ambele autoritati competente considera necesar, ele sau reprezentantii lor
autorizati se vor putea intilni intr-o comisie in scopul facilitarii aplicarii conventiei.
Art. 28
Schimb de informatii
Autoritatile competente ale statelor contractante vor face schimb de
informatii necesare pentru aplicarea dispozitiilor prezentei conventii si a
legislatiilor nationale ale statelor contractante, cu privire la impozitele
cuprinse in prezenta conventie, in masura in care impozitarea nu este contrara
acestei conventii.
Schimbul de informatii nu va putea fi limitat de prevederile art. 1.
Informatiile primite de un stat contractant, precum si procedeele
declarative, executive sau rezolvarea recursurilor referitoare la aceste
impozite, vor fi tratate ca secrete, in masura in care aceasta este permisa de
legislatia statelor contractante si se vor comunica numai persoanelor sau
autoritatilor (inclusiv tribunalelor si organelor administrative) insarcinate
cu stabilirea si incasarea impozitelor prevazute de prezenta conventie.
Dispozitiile paragrafului 1 al acestui articol nu vor fi in nici un caz
interpretate ca impunind unui stat contractant obligatia:
a) de a lua masuri administrative contrare propriei legislatii sau
practicii administrative a unuia sau celuilalt stat contractant;
b) de a furniza informatii care nu pot fi obtinute pe baza legislatiei
proprii sau in cadrul practicii sale administrative normale ale unuia sau ale
celuilalt stat contractant;
c) de a furniza informatii care ar dezvalui un secret comercial, de
afaceri, industrial sau profesional, sau informatii a caror divulgare ar fi
contrara ordinii publice.
Art. 29
Functionari diplomatici si consulari
Prevederile acestei conventii nu vor afecta privilegiile fiscale de care
beneficiaza functionarii diplomatici sau consulari, in virtutea regulilor
generale ale dreptului international sau in virtutea prevederilor acordurilor
speciale.
VII. Dispozitii finale
Art. 30
Dispozitii finale
Prezenta conventie va fi ratificata in conformitate cu prevederile
legislatiei interne din fiecare dintre statele contractante si va intra in
vigoare in a 30-a zi dupa schimbul instrumentelor de ratificare. Conventia se
va aplica, atit in cazul Romaniei cit si in cel al Ecuadorului, cu privire la
impozitele pe venit si pe capital pentru o perioada impozabila incepind de la 1
ianuarie al anului calendaristic urmator celui in care conventia intra in
vigoare.
Art. 31
Denuntarea
Prezenta conventie va ramine in vigoare atit timp cit nu va fi denuntata de
un stat contractant. Fiecare stat contractant poate denunta aceasta conventie
pe cale diplomatica, pina la 30 iunie al fiecarui an calendaristic, incepind
din cel de-al 5-lea an urmator celui intrarii in vigoare a conventiei. In acest
caz, prezenta conventie va avea efecte pina la 31 decembrie al anului
calendaristic in cursul caruia denuntarea va fi realizata.
In acest sens, se semneaza prezenta conventie, in doua exemplare in limba
romana si doua exemplare in limba spaniola, egal autentice.
Facuta la Quito la 24 aprilie 1992.
Pentru Guvernul Romaniei,
Nicolae Vacaroiu,
secretar de stat la
Ministerul Economiei si Finantelor
Pentru Guvernul Republicii Ecuador,
Diego Cordovez,
ministrul relatiilor externe