LEGE
Nr. 11 din 8 ianuarie 1998
pentru ratificarea Acordului dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii
Bulgaria privind colaborarea in domeniul protectiei civile, in timp de pace,
semnat la Bucuresti la 18 ianuarie 1996
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 12 din 16 ianuarie 1998
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Acordul dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii
Bulgaria privind colaborarea in domeniul protectiei civile, in timp de pace,
semnat la Bucuresti la 18 ianuarie 1996.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 25 septembrie 1997, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
PETRE ROMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 8
decembrie 1997, cu respectarea prevederilor art. 74 alin (2) din Constitutia
Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ANDREI IOAN CHILIMAN
ACORD
intre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Bulgaria privind colaborarea in
domeniul protectiei civile, in timp de pace
Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Bulgaria, denumite in continuare
parti contractante,
in scopul indeplinirii obligatiilor prevazute in documentele Organizatiei
pentru Securitate si Cooperare in Europa, recomandarilor Organizatiei
Natiunilor Unite si ale Consiliului Atlanticului de Nord pentru planificarea in
domeniul urgentelor civile privind stimularea activitatilor in domeniul
prevenirii calamitatilor naturale, avariilor industriale sau/si catastrofelor,
precum si pentru lichidarea urmarilor acestora,
avand in vedere posibilitatea producerii unor calamitati naturale, avarii
industriale sau/si catastrofe, care pot afecta teritoriile ambelor state,
pornind de la necesitatea colaborarii intre cele doua parti contractante
pentru desfasurarea in comun a actiunilor pentru localizarea si lichidarea
urmarilor calamitatilor naturale, avariilor industriale sau/si catastrofelor,
exprimand dorinta reciproca de a-si uni eforturile pentru desfasurarea
actiunilor de prognozare, prevenire, pregatire, protectie si interventie in
scopul localizarii si lichidarii urmarilor calamitatilor naturale, avariilor
industriale sau/si catastrofelor,
au convenit urmatoarele:
Art. 1
Definitii
In sensul prezentului acord:
- expresia actiuni de protectie civila exprima toate activitatile,
masurile, resursele si dotarile care permit prognozarea, prevenirea,
pregatirea, protectia si interventia in scopul localizarii si limitarii
urmarilor calamitatilor naturale, avariilor industriale sau/si catastrofelor;
- prin calamitati naturale se intelege fenomenele distructive de origine
geologica sau meteorologica ori imbolnavirea unui mare numar de oameni sau
animale, care se produc in mod brusc. In categoria calamitatilor naturale sunt
cuprinse: cutremurele, alunecarile de teren, inundatiile si fenomenele
meteorologice periculoase, epidemiile si epizootiile;
- expresia avarii industriale si catastrofe defineste evenimentele cu
urmari deosebit de grave asupra mediului inconjurator, provocate de accidente.
In aceasta categorie sunt cuprinse: accidentele chimice, biologice, nucleare,
in subteran, avariile la constructii hidrotehnice sau conducte magistrale,
incendiile de masa si exploziile, accidentele majore pe caile de comunicatii,
accidentele majore la utilajele si instalatiile tehnologice periculoase,
caderile de obiecte cosmice, accidentele majore si avariile mari la retelele de
instalatii si telecomunicatii;
- partea contractanta care primeste ajutorul inseamna partea contractanta
care solicita si primeste ajutorul, indeosebi in trimiterea de grupe de
acordare a ajutorului si acordarea de ajutoare materiale de la cealalta parte
contractanta;
- partea contractanta care acorda ajutorul inseamna partea contractanta
care furnizeaza, cu titlu de ajutor, asistenta tehnica, grupe de acordare a
ajutorului cu o inzestrare adecvata, si acorda ajutoare materiale, daca este
cazul, celeilalte parti contractante;
- prin ajutor se intelege punerea la dispozitie partii contractante care
solicita ajutor a fortelor, mijloacelor si tehnologiilor necesare prognozarii,
prevenirii, protectiei si interventiei in caz de calamitati, avarii industriale
sau/si catastrofe, in scopul localizarii si limitarii urmarilor acestora,
precum si transportul de ajutoare partii solicitante;
- expresia grupe de acordare a ajutorului defineste grupele de specialisti
ale fiecarei parti contractante (medici, personal mediu sanitar, salvatori,
pompieri si experti, alti specialisti, inclusiv personal militar specializat in
acordarea ajutorului), precum si alte categorii de personal specializat in
acordarea ajutorului, inzestrate cu tehnica si materiale adecvate pentru
prognozarea, prevenirea, protectia si interventia in scopul localizarii si
lichidarii urmarilor calamitatilor naturale, avariilor industriale sau/si
catastrofelor. Participarea efectivelor militare din fortele de protectie
civila si acordarea ajutorului celeilalte parti contractante se fac potrivit
legislatiei fiecarei tari;
- prin inzestrarea tehnica si materiala se intelege dotarea grupelor pentru
acordarea ajutorului cu tehnica, mijloace de transport si materiale ce se
folosesc pe timpul activitatilor de ajutorare (aparatura medicala, aparate de
masura, detectoare, stingatoare de incendiu, mijloace de salvare, buldozere,
excavatoare, macarale etc.), animale de transport si caini salvatori, precum si
medicamente si alte materiale. Tehnica si materialele din inzestrarea grupei de
acordare a ajutorului trebuie sa fie astfel dimensionate, incat sa-i asigure o
independenta de actiune in zona afectata de calamitati naturale, avarii
industriale, sau/si catastrofe timp de 72 de ore din momentul sosirii in zona
contaminata;
- prin bunuri acordate ca ajutoare se intelege transportul bunurilor de
orice fel (medicamente, alimente, apa, imbracaminte, paturi, corturi etc.), cu
exceptia celor cu destinatie militara, care se distribuie in totalitate fara
plata, catre sinistrati, direct acestora sau prin intermediul autoritatilor
competente ale partii contractante care primeste ajutorul;
- prin autoritate competenta se intelege autoritatea stabilita de catre
fiecare parte contractanta pentru coordonarea activitatilor privind
transpunerea in practica a prezentului acord, exclusiv pe teritoriul sau;
- centrul de legatura cuprinde personalul specializat care asigura
serviciul permanent, stabil, pentru lansarea si primirea cererilor de ajutor
ale unei parti contractante catre cealalta parte contractanta, precum si
conducerea activitatilor in scopul indeplinirii prevederilor prezentului acord.
Partile contractante se informeaza asupra mijloacelor de comunicatie si asupra
dotarii acestor centre.
Art. 2
Domenii de aplicare
(1) Partile contractante realizeaza colaborarea, pe baza principiilor
egalitatii, reciprocitatii si avantajului reciproc, dupa cum urmeaza:
a) elaborarea metodelor si luarea masurilor necesare in scopul cresterii
posibilitatilor partilor contractante in domeniul prevenirii calamitatilor
naturale, avariilor industriale sau/si catastrofelor si lichidarii urmarilor
acestora;
b) organizarea schimbului operativ de informatii cu privire la calamitatile
naturale, avariile industriale sau/si catastrofe si la cererea sau comunicarea
acordului privind ajutorul reciproc;
c) acordarea ajutorului pentru lichidarea urmarilor calamitatilor naturale,
avariilor industriale sau/si catastrofelor.
(2) Colaborarea partilor contractante in acordarea ajutorului se realizeaza
prin actiuni de interventie in scopul localizarii si lichidarii urmarilor
cutremurelor de pamant de mare intensitate, alunecarilor de teren, inundatiilor
de mari proportii, avariilor sau distrugerilor la unele lucrari hidrotehnice,
inzapezirilor, accidentelor nucleare, chimice sau biologice, incendiilor
specifice etc.
Art. 3
Forme de colaborare
(1) Colaborarea intre partile contractante, in timp de pace, se realizeaza
prin:
a) organizarea si realizarea monitorizarii calamitatilor naturale,
avariilor industriale sau/si catastrofelor care au loc pe teritoriile partilor
contractante sau cu efecte transfrontaliere;
b) prognozarea calamitatilor naturale, avariilor industriale sau/si
catastrofelor si aprecierea consecintelor acestora;
c) schimbul reciproc de documente, documentatii, publicatii, literatura,
alte informatii cu caracter aplicativ si de invatamant (filme documentare,
materiale audiovizuale, programe pentru calculator, manuale etc.);
d) organizarea in comun de consfatuiri, simpozioane, seminarii,
consultatii, aplicatii sau exercitii de protectie civila si alte activitati
adecvate vizand schimbul de experienta in domeniu;
e) participarea specialistilor si a grupelor de acordare a ajutorului la
localizarea si lichidarea urmarilor calamitatilor naturale, avariilor
industriale sau/si catastrofelor;
f) planificarea si elaborarea, in comun, a temelor, precum si realizarea
cercetarii stiintifice si tehnice in domeniul calamitatilor naturale, avariilor
industriale sau/si catastrofelor, precum si prezentarea rezultatelor acestora;
g) participarea unor specialisti la cursuri de pregatire sau perfectionare
in institutiile de invatamant ale autoritatilor competente de specialitate;
h) organizarea de vizite reciproce ale unor specialisti sau reprezentanti
oficiali la activitati convenite intre autoritatile competente de specialitate ale
celor doua parti contractante.
(2) Intalnirile oficiale si de lucru vor avea loc in mod alternativ, in
cele doua tari, pe baza de reciprocitate.
Art. 4
Asistenta si ajutorul
(1) Fiecare parte contractanta se obliga sa notifice, de indata, celeilalte
parti contractante, orice calamitate naturala, avarie industriala sau/si
catastrofa, care s-ar putea produce sau care s-a produs pe teritoriul uneia
dintre partile contractante si care poate reprezenta un pericol pentru cealalta
parte contractanta. Informatiile despre calamitatile naturale, avariile
industriale sau/si catastrofe se transmit si pe timpul desfasurarii acestora.
(2) Daca una dintre partile contractante are nevoie de asistenta sau ajutor
in cazul unor calamitati naturale, avarii industriale sau/si catastrofe, ea
poate cere asistenta sau ajutor celeilalte parti contractante, indicand locul,
natura, amploarea si momentul aparitiei acestora, masurile luate in zona si in
afara zonei calamitate, felul si volumul de asistenta sau de ajutor necesar. In
functie de amploarea calamitatii naturale, a avariei industriale sau/si
catastrofei, cererea de ajutor se adreseaza guvernului si centrului de legatura
al autoritatii de protectie civila a celeilalte parti contractante.
(3) Partea contractanta care primeste cererea acorda celeilalte parti
contractante asistenta sau ajutorul solicitat, in timpul cel mai scurt, daca
are aprobare si este in masura sa le asigure, indicand amploarea acestora si
conditiile in care le poate realiza.
(4) Grupele pentru acordarea ajutorului pot fi transportate pe cai
terestre, aeriene sau fluviale.
(5) Partea contractanta care primeste asistenta sau ajutor asigura masurile
de protectie sociala a muncii si paza personalului si a mijloacelor utilizate
de partea contractanta care acorda ajutorul, conform legislatiei nationale.
(6) Partea contractanta care primeste asistenta sau ajutor raspunde de
planificarea, organizarea si conducerea actiunilor de limitare si lichidare a
urmarilor calamitatilor naturale, avariilor industriale sau/si catastrofelor,
pe teritoriul propriu.
(7) Partea contractanta care acorda ajutorul asigura indeplinirea, de catre
grupele de acordare a ajutorului, a misiunilor ce le sunt stabilite de partea
contractanta care primeste ajutorul.
(8) Partea contractanta care primeste ajutorul poate decide, in orice
moment, incetarea activitatii de ajutorare, desfasurata de grupele de acordare
a ajutorului ale celeilalte parti contractante. In acest caz, partea
contractanta care acorda ajutorul isi retrage imediat grupele de acordare a
ajutorului.
(9) Partile contractante pot angrena, in caz de nevoie, si alte organizatii
sau organisme neguvernamentale internationale competente la realizarea
masurilor privind transpunerea in practica a prezentului acord.
Art. 5
Trecerea frontierei
(1) Partile contractante asigura, prin autoritatile competente proprii,
trecerea frontierei de catre grupele de acordare a ajutorului.
(2) Conducatorul grupei de acordare a ajutorului prezinta autoritatilor cu
atributii de control ale fiecarui stat, la punctul de trecere a frontierei,
notificarea Comandamentului Protectiei Civile, pentru partea romana, si a
Departamentului Apararii Civile, pentru partea bulgara, dupa caz. Notificarea
trebuie sa cuprinda precizari cu privire la componenta grupei, inzestrarea
tehnico-materiala a acesteia, bunurile acordate sub forma de ajutoare si
medicamentele care contin sau nu substante narcotice (psihotrope), care
insotesc grupa sau care sunt transportate separat.
(3) Persoanele care intra in componenta grupelor trebuie sa posede
documente de trecere a frontierei (pasaport, carnet militar sau alte documente
emise de autoritatile competente, potrivit legii). Acestea nu au dreptul sa
transporte alte bunuri materiale, in afara de obiectele de uz personal,
echipamentul si materialele necesare pentru acordarea asistentei sau a
ajutorului. Trecerea frontierei si sederea in tara care solicita ajutorul se
realizeaza fara viza.
(4) Cele doua parti contractante permit intrarea si retragerea inzestrarii
tehnico-materiale a grupelor de acordare a ajutorului, bunurilor acordate sub
forma de ajutoare, a echipamentului si medicamentelor, pe baza notificarii
prevazute la art. 5 (2).
(5) Nu se admite introducerea pe teritoriul statului partii contractante
care primeste ajutorul a bunurilor care sunt interzise, conform legislatiei
acesteia.
(6) Tehnica din inzestrarea grupei de acordare a ajutorului in cazurile in
care, din diverse motive, nu este posibil sau oportun sa fie retrasa de pe
teritoriul statului partii contractante care a primit ajutorul va fi predata
autoritatii competente a acesteia, in baza conditiilor stabilite, de comun
acord, fara a se pretinde vreo plata partii care a acordat ajutorul.
Art. 6
Acoperirea pagubelor
(1) Daca membrii grupelor de acordare a ajutorului produc pagube pe
teritoriul partii contractante care a solicitat ajutor in timpul indeplinirii
misiunii, raspunderea pentru despagubiri o poarta in exclusivitate partea
contractanta care a primit ajutorul, cu exceptia cazurilor in care unii membri
ai acestor grupe, prin comportarea lor premeditata, produc moartea sau
invaliditatea unor persoane, pierderea ori deteriorarea proprietatii, sau alte
daune, provocate pe teritoriul statului partii contractante care primeste
ajutorul.
(2) Partea contractanta care a solicitat si primeste ajutorul si care
suporta paguba pricinuita, conform alineatului precedent, nu solicita
despagubiri de la cealalta parte contractanta si nu ridica pretentii fata de
membrii grupelor care acorda ajutorul.
Art. 7
Acoperirea cheltuielilor
(1) Asistenta si ajutorul pentru asigurarea actiunilor de protectie civila
se realizeaza cu suportarea cheltuielilor de catre partile contractante,
astfel:
a) cheltuielile de transport pana la locul de desfasurare a activitatilor
se suporta de catre partea care acorda ajutorul;
b) cheltuielile pentru cazare, masa, deservire si pentru crearea
conditiilor de deblocare-salvare si reabilitare, precum si pentru transportul
si asistenta medicala, la nevoie, dupa 72 de ore, se suporta de catre partea
contractanta in folosul careia se desfasoara asistenta sau ajutorul;
c) cheltuielile de transport de la locul de desfasurare a activitatilor se
suporta de catre partea contractanta care a primit ajutorul, care va asigura
logistic partea contractanta care a acordat ajutorul pentru inapoierea in tara.
(2) Compensarea unor cheltuieli facute de catre partea care a acordat
ajutorul celeilalte parti contractante se stabileste de fiecare data intre
partile contractante.
(3) Cheltuielile de transport, de pregatire a personalului prin cursuri in
cadrul Centrului de Perfectionare a Pregatirii Cadrelor, precum si stocurile de
materiale (echipament, produse alimentare, medicamente, cazarmament si
carburanti-lubrifianti), necesare primelor 3 zile de interventie a grupelor de
acordare a ajutorului pentru lichidarea urmarilor calamitatilor naturale,
avariilor industriale sau/si catastrofelor, se asigura de catre Ministerul
Apararii Nationale, pentru partea romana, si de catre Departamentul Apararii
Civile, pentru partea bulgara.
Art. 8
Competente
(1) Partile stabilesc in calitate de autoritati competente, in aplicarea
prezentului acord pe teritoriile lor, Comisia Guvernamentala pentru Aparare
impotriva Dezastrelor, pentru partea romana, si Comisia Permanenta pentru
Apararea Populatiei la Avarii si Dezastre din cadrul Consiliului de Ministri,
pentru partea bulgara.
(2) Autoritatile executive de specialitate pentru transpunerea in practica
a actiunilor de protectie civila sunt: Comandamentul Protectiei Civile, pentru
partea romana, si Departamentul Apararii Civile, pentru partea bulgara, precum
si ministerele de specialitate, in caz de nevoie.
(3) Fiecare parte contractanta va notifica celeilalte parti contractante,
in termen de 60 de zile, orice schimbare privind autoritatea competenta pentru
aplicarea acordului.
(4) Partile contractante stabilesc ca autoritatile administratiei publice
si de specialitate in domeniul protectiei civile din localitatile dispuse de
ambele parti ale frontierei romano-bulgare sa participe la actiunile de
protectie civila si de colaborare in acordarea ajutorului, in conditiile
prevazute in prezentul acord.
(5) Colaborarea in realizarea actiunilor de protectie civila se desfasoara
pe baza planurilor anuale, care se intocmesc de Comandamentul Protectiei
Civile, pentru partea romana, si de Departamentul Apararii Civile, pentru
partea bulgara, si se aproba de sefii protectiei civile din statele partilor
contractante. Pentru transpunerea in practica a prevederilor acordului,
autoritatile competente prevazute la art. 8 (2) formeaza Comisia comuna
romano-bulgara.
(6) Autoritatile competente si executive de specialitate ale partilor
contractante intreprind masurile necesare, fiecare in tara proprie, pentru
asigurarea mijloacelor adecvate de comunicare intre autoritatile centrale si
locale, responsabile cu aplicarea prezentului acord.
Art. 9
Comisia romano-bulgara
(1) Pentru aplicarea prevederilor prezentului acord, partile contractante
stabilesc o comisie comuna romano-bulgara, formata din cate trei membri ai
fiecarei autoritati executive, care se intruneste alternativ, in Romania sau
Bulgaria, anual si ori de cate ori este nevoie, pe baza de reciprocitate.
(2) Atributiile ce revin Comisiei romano-bulgare sunt urmatoarele:
a) planificarea, organizarea si conducerea activitatilor prevazute in
prezentul acord pe baza unui plan anual de activitati;
b) pregatirea unui raport anual privind stadiul indeplinirii activitatilor
propuse si inaintarea acestuia autoritatilor competente ale celor doua parti
contractante;
c) asigurarea contactului intre membrii acesteia, in vederea rezolvarii
problemelor din planul anual;
d) pastrarea bazei de date a activitatilor intreprinse conform prevederilor
acordului;
e) crearea conditiilor necesare desfasurarii optime a intalnirilor de lucru
ale acesteia si a intalnirilor delegatiilor de specialisti, fiecare pe
teritoriul sau.
(3) Reprezentantii fiecarei tari in Comisia romano-bulgara sunt stabiliti
de catre autoritatile executive prevazute la art. 8 (2).
(4) Intalnirile de lucru se desfasoara pe baza unui program, convenit cu
cel putin 3 luni inainte de data cand are loc.
(5) Componenta comisiei se stabileste de comun acord.
(6) Tara gazda asigura gratuit:
a) facilitatile necesare intalnirii: sala pentru desfasurarea
activitatilor, traducerea, asigurarea serviciului de secretariat, realizarea
unui raport final si mediatizarea in mijloacele de informare in masa, in caz de
nevoie;
b) hranirea si cazarea participantilor;
c) costurile legate de participarea la activitati culturale sau la alte
activitati din programul sedintei.
(7) Intalnirile de lucru sunt conduse de presedintii delegatiilor
nationale, alternativ, daca nu s-a convenit altfel prin programul intalnirii de
lucru.
(8) Durata unei intalniri nu trebuie sa depaseasca 5 zile lucratoare.
(9) Fondurile financiare necesare desfasurarii intalnirilor de lucru se
stabilesc prin planul anual de colaborare internationala si se asigura de
Ministerul Apararii Nationale, pentru partea romana, si de Departamentul
Apararii Civile, pentru partea bulgara.
Art. 10
Darea de seama asupra ajutorului primit
(1) Dupa terminarea lucrarilor in zona calamitata, autoritatea competenta a
partii contractante care a oferit ajutorul, impreuna cu autoritatea competenta
a partii contractante care a primit ajutorul, incheie un document unic, in
doua exemplare (cate unul pentru fiecare parte), privind lucrarile executate si
bunurile acordate ca ajutoare, pe care il semneaza persoanele imputernicite. De
asemenea, documentul este semnat si de autoritatile administratiei publice
locale anume desemnate de autoritatea competenta a partii contractante care a
primit ajutorul.
(2) Autoritatea competenta a partii contractante care a primit ajutorul
trimite autoritatii competente a partii contractante care a acordat ajutorul o
dare de seama din care trebuie sa rezulte o descriere a calamitatii naturale,
avariei industriale sau/si a catastrofei care a avut loc, felul si volumul
ajutorului primit si rezultatul actiunilor de salvare intreprinse.
Art. 11
Schimbul de informatii
Datele primite in urma schimbului de informatii, desfasurat conform
prezentului acord, pot fi transmise unor terti, cu conditia respectarii
legislatiei nationale a partilor contractante care le-au transmis.
Art. 12
Legatura cu alte acorduri
Prezentul acord nu afecteaza drepturile si obligatiile partilor
contractante care decurg din alte acorduri bilaterale sau multilaterale,
incheiate cu alte state.
Art. 13
Rezolvarea diferendelor
Diferendele care pot aparea in aplicarea prezentului acord, nerezolvate
dupa consultarile dintre autoritatile competente, prevazute la art. 8 (1), sunt
solutionate pe cale diplomatica.
Art. 14
Dispozitii finale
(1) Prezentul acord se incheie pe durata nelimitata.
(2) Acordul este supus aprobarii in conformitate cu prevederile legislatiei
fiecarei parti contractante si va intra in vigoare la data ultimei notificari
privind indeplinirea procedurilor legale.
(3) Acordul poate fi denuntat, in orice moment, de oricare dintre partile
contractante. Denuntarea produce efecte dupa 6 luni de la data notificarii
scrise catre cealalta parte contractanta.
Incheiat la Bucuresti, la 18 ianuarie 1996, in doua exemplare originale,
fiecare in limba romana si in limba bulgara, ambele texte fiind egal autentice.
Pentru Guvernul Romaniei,
Gheorghe Tinca,
ministrul apararii nationale
Pentru Guvernul Republicii Bulgaria,
Dimitar Pavlov,
ministrul apararii