LEGE
Nr. 106 din 16 iunie 1999
pentru ratificarea Tratatului privind asistenta judiciara reciproca in materie
penala dintre Romania si Canada, semnat la Ottawa la 25 mai 1998
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 284 din 21 iunie 1999
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se ratifica Tratatul privind asistenta judiciara reciproca in materie
penala dintre Romania si Canada, semnat la Ottawa la 25 mai 1998.
Art. 2
Cheltuielile aferente activitatilor privind acordarea asistentei judiciare
in materie penala vor fi suportate in conformitate cu prevederile legale in
vigoare.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 13 aprilie 1999, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE SENATUI,
DORU IOAN TARACILA
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 10 mai
1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
PAULA IVANESCU
TRATAT
privind asistenta judiciara reciproca in materie penala intre Romania si Canada
Romania si Canada, denumite in continuare parti contractante,
dorind sa imbunatateasca eficacitatea ambelor tari in cercetarea, urmarirea
in instanta si reprimarea infractiunilor prin cooperare si asistenta judiciara
in materie penala,
au convenit cele ce urmeaza:
PARTEA I
Dispozitii generale
Art. 1
Obligatia de a acorda asistenta judiciara reciproca
(1) Partile contractante isi vor acorda, cat de mult posibil, asistenta
judiciara in materie penala, in conformitate cu dispozitiile acestui tratat.
(2) Asistenta judiciara inseamna orice fel de asistenta acordata de catre
statul solicitat in privinta anchetelor si a procedurilor in materie penala,
desfasurate in statul solicitant, indiferent daca asistenta este ceruta sau
acordata de catre o instanta sau de o alta autoritate competenta.
(3) Materie penala inseamna, pentru Romania, anchete si proceduri
referitoare la orice infractiune prevazuta de legea romana si pentru Canada,
anchete sau proceduri referitoare la orice infractiune prevazuta printr-o lege,
a Parlamentului sau a organului legiuitor al unei provincii.
(4) Materia penala include, de asemenea, anchete sau proceduri referitoare
la infractiuni la legi de natura fiscala, tarifara si vamala.
(5) Asistenta judiciara include:
a) localizarea si identificarea persoanelor si a obiectelor;
b) comunicarea documentelor, inclusiv a acelora prin care se solicita
prezenta persoanelor la proces;
c) furnizarea de informatii, dosare si documente;
d) furnizarea de obiecte, inclusiv imprumutarea probelor;
e) perchezitia, ridicarea de obiecte si indisponibilizarea acestora;
f) obtinerea de marturii si declaratii;
g) autorizarea prezentei persoanelor din statul solicitant la executarea
cererilor;
h) punerea la dispozitie a persoanelor arestate, pentru a da declaratii sau
pentru a participa la anchete;
i) facilitarea prezentei martorilor sau asistarea persoanelor in
investigatii;
j) luarea de masuri in vederea localizarii, retinerii si confiscarii
produselor obtinute in urma comiterii unor acte infractionale;
k) acordarea oricarei alte forme de asistenta conform obiectivelor
prezentului tratat.
Art. 2
Executarea cererilor
(1) Cererile de asistenta vor fi executate prompt, in conformitate cu legea
statului solicitat si, in cazul in care aceasta lege nu interzice, in maniera
specificata de catre statul solicitant.
(2) La cerere, statul solicitat va informa statul solicitant despre data si
locul executarii cererii de asistenta.
(3) Statul solicitat nu poate sa invoce secretul bancar pentru a refuza
executarea unei cereri.
Art. 3
Refuzarea sau amanarea asistentei
(1) Acordarea asistentei poate fi refuzata, daca:
a) in opinia statului solicitat executarea cererii ar aduce atingere
suveranitatii, securitatii, ordinii publice, unui interes public esential;
b) exista motive suficiente pentru ca statul solicitat sa considere ca
satisfacerea cererii ar facilita urmarirea sau impunerea de sanctiuni persoanei
la care se refera cererea, pe motiv de rasa, religie, nationalitate ori opinii
politice; sau
c) infractiunea este calificata de statul solicitat ca fiind infractiune
exclusiv militara.
(2) Acordarea asistentei poate fi amanata in cazul in care executarea
cererii ar impiedica o ancheta sau o urmarire aflata in desfasurare in statul
solicitat.
(3) Statul solicitat va informa fara intarziere statul solicitant despre
decizia sa de a nu da curs, in totalitate sau partial, unei cereri de asistenta
sau de a amana executarea acesteia, prezentand si motivele avute in vedere.
(4) Inainte de a refuza o cerere de asistenta sau inainte de a amana
executarea cererii, statul solicitat va decide daca asistenta poate fi acordata
sub rezerva unor conditii pe care le considera necesare. Daca statul solicitant
accepta aceasta asistenta conditionata, atunci va trebui sa respecte conditiile
respective.
PARTEA a II-a
Dispozitii specifice
Art. 4
Localizarea si identificarea persoanelor
Autoritatile competente ale statului solicitat vor lua toate masurile
necesare pentru gasirea si identificarea persoanelor si a obiectelor
specificate in cerere.
Art. 5
Comunicarea documentelor
(1) Statul solicitat va notifica orice document care i-a fost trimis in
vederea comunicarii.
(2) Statul solicitant va transmite cererea pentru comunicarea unui document
care se raporteaza la un raspuns sau la o declaratie ce se va lua in statul
solicitant, intr-un termen rezonabil inainte de data prevazuta pentru darea
raspunsului sau luarea declaratiei.
(3) Statul solicitat va returna dovada comunicarii, daca este posibil, in
maniera ceruta de catre statul solicitant.
Art. 6
Furnizarea de informatii, documente, dosare si obiecte
(1) Statul solicitat va furniza copii de pe informatiile, documentele sau
dosarele aflate in posesia ministerelor sau a altor autoritati publice si care
sunt disponibile publicului.
(2) Statul solicitat poate furniza orice informatii, documente, dosare si
obiecte aflate in posesia ministerelor sau a altor autoritati publice, care nu
sunt disponibile publicului, in aceeasi masura si conform acelorasi conditii ca
si cand acestea ar fi puse la dispozitie propriilor autoritati care se ocupa cu
aplicarea legii sau autoritatilor judiciare.
(3) Statul solicitat poate furniza copii certificate de pe aceste dosare si
documente, in cazul in care statul solicitant nu solicita, in mod expres,
originalele acestora.
(4) Documentele, dosarele sau obiectele originale furnizate statului
solicitant vor fi inapoiate, la cerere, statului solicitat cat mai curand
posibil.
(5) In masura in care legea statului solicitat nu interzice, documentele,
dosarele sau obiectele vor fi furnizate in forma indicata in cerere sau vor fi
insotite de legalizarea ceruta de catre statul solicitant, in vederea admiterii
acestora ca probe in proces, in conformitate cu legea statului solicitant.
Art. 7
Perchezitia, ridicarea de obiecte si indisponibilizarea
(1) Statul solicitat va executa o cerere de perchezitie, ridicare de
obiecte si indisponibilizare.
(2) Autoritatea competenta care executa cererea de perchezitie, ridicare de
obiecte si indisponibilizare va furniza acele informatii ce ar putea fi cerute
de catre statul solicitant, care se refera, printre altele, la identitatea,
starea, integritatea si continuitatea detinerii de documente sau de obiecte
retinute, precum si la conditiile de indisponibilizare a acestora.
Art. 8
Obtinerea marturiilor si a depozitiilor in statul solicitat
(1) Persoana solicitata sa depuna marturie sau sa furnizeze documente,
dosare sau obiecte in statul solicitat va fi constransa, la nevoie prin
emiterea unei citatii sau ordonante, sa se prezinte in fata instantei, sa depuna
marturie si sa furnizeze documentele, dosarele sau obiectele solicitate, in
conformitate cu legea statului solicitat.
(2) In limita admisa de legea statului solicitat, autoritatile sau alte
persoane ale statului solicitant, specificate in cerere, vor putea sa fie
prezente la executarea cererii si sa participe la proceduri in statul
solicitat.
(3) Dreptul de a participa la proceduri va include si dreptul oricarei
persoane prezente de a pune intrebari. Persoanele prezente la executarea unei
cereri vor putea sa faca transcrierea textuala a procedurilor si sa foloseasca
mijloacele tehnice necesare in acest scop.
Art. 9
Prezenta persoanelor la executarea cererilor
In limita admisa de legea statului solicitat, autoritatile sau alte persoane
specificate in cerere pot fi autorizate sa fie prezente la executarea acesteia.
Art. 10
Punerea la dispozitie statului solicitant a persoanelor arestate, in
vederea depunerii de marturii sau a participarii la anchete
(1) O persoana detinuta in statul solicitat va fi, la cerere, transferata
temporar in statul solicitant pentru a participa la anchete sau pentru a depune
marturie, cu conditia sa isi dea consimtamantul in acest sens.
(2) In cazul in care se solicita ca persoana transferata sa fie mentinuta
in arest conform legii statului solicitat, statul solicitant va mentine
persoana respectiva in arest si o va remite statului solicitat dupa executarea
cererii.
(3) In cazul in care sentinta persoanei transferate expira sau atunci cand
statul solicitat instiinteaza statul solicitant ca nu mai este necesar ca
persoana respectiva sa fie mentinuta in arest, aceasta va fi pusa in libertate
si va fi tratata ca o persoana care este prezenta in statul solicitant, in urma
unei cereri prin care s-a solicitat prezenta acesteia.
Art. 11
Depunerea de marturii sau participarea la anchete in statul solicitant
Statul solicitat va invita, la cerere, o persoana sa participe la o ancheta
sau sa se prezinte ca martor in statul solicitant si va cauta sa obtina acordul
acesteia. Statul solicitant va informa, in cerere, persoana respectiva despre
cheltuielile si indemnizatiile platibile.
Art. 12
Masuri de siguranta
(1) Sub rezerva art. 10 paragraful (2), orice persoana prezenta in statul solicitant
ca urmare a unei cereri in acest scop nu va putea fi urmarita, detinuta sau
supusa nici unei restrictii de libertate individuala in acel stat, pentru fapte
anterioare plecarii sale din statul solicitat, si nici nu va fi obligata sa
depuna marturii intr-o alta procedura decat aceea la care se refera cererea.
(2) Prevederile paragrafului (1) al acestui articol nu se vor aplica in
cazul in care persoana, fiind libera sa paraseasca statul solicitant, nu o face
in maximum 30 de zile de la primirea oficiala a instiintarii ca prezenta sa nu
mai este necesara sau in cazul in care, dupa ce a plecat, a revenit de
bunavoie.
(3) Persoana care nu se prezinta in statul solicitant nu va fi supusa nici
unei sanctiuni sau masuri de constrangere in statul solicitat sau solicitant.
Art. 13
Bunurile provenite din criminalitate
(1) Statul solicitat va cauta sa stabileasca, la cerere, daca bunurile
obtinute in urma comiterii unor infractiuni sunt in jurisdictia sa si va
notifica statului solicitant rezultatul cercetarilor sale.
(2) In cazul in care, conform paragrafului (1) al acestui articol, sunt
identificate bunuri suspectate de a fi provenit in urma comiterii unor
infractiuni, statul solicitat va lua masurile permise de legea sa, in vederea
blocarii, retinerii sau confiscarii acestora.
(3) Bunurile confiscate conform acestui tratat vor reveni statului
solicitat, cu exceptia cazului in care se convine altfel.
Art. 14
Despagubirile si amenzile
Statul solicitat va acorda asistenta, in limita permisa de legea sa, pentru
despagubirea victimelor infractiunilor si pentru incasarea amenzilor impuse ca
sentinta intr-un proces penal.
PARTEA a III-a
Procedura
Art. 15
Continutul cererii
(1) In toate cazurile cererile de asistenta vor indica:
a) autoritatea competenta care conduce ancheta sau procedura legata de
cerere;
b) natura anchetei sau a procedurii, precum si un rezumat al faptelor si o
copie de pe legile aplicabile;
c) motivul cererii si natura asistentei solicitate;
d) gradul de confidentialitate solicitat si motivele care il justifica;
e) perioada limita a executarii cererii.
(2) In urmatoarele cazuri, cererile de asistenta vor include:
a) in cazul cererilor de luare a declaratiilor, de perchezitie si retinere
ori de localizare, retinere sau confiscare a bunurilor obtinute in urma
comiterii unor crime, o expunere a motivelor pentru care se crede ca probele
sau bunurile pot fi gasite in statul solicitat;
b) in cazul cererilor pentru declaratii, precizari referitoare la
necesitatea obtinerii declaratiei sub juramant sau confirmare in scris si o
descriere a subiectului care este solicitat sa fie precizat in declaratie;
c) in cazul imprumutarii probelor, localizarea acestora in statul
solicitat, indicarea persoanei sau a persoanelor care vor avea probele in
custodie in statul solicitant, locul in care probele respective vor fi mutate,
orice teste care urmeaza sa fie facute si data la care probele vor fi
restituite;
d) in cazul unei cereri vizand punerea la dispozitie statului solicitant a
unor detinuti, indicarea persoanei sau a persoanelor care vor avea custodia in
timpul transferului, locul in care detinutul urmeaza sa fie transferat si data
intoarcerii sale.
(3) La nevoie si daca este posibil, cererile de asistenta vor include:
a) identitatea si nationalitatea persoanelor care fac obiectul anchetei sau
al procedurii si locul unde se afla;
b) detalii asupra oricarei proceduri speciale pe care statul solicitant o
doreste sa fie urmata, precum si motivele acesteia.
(4) In cazul in care statul solicitat considera ca informatiile continute
in cerere nu sunt suficiente pentru ca cererea sa poata fi executata, atunci
poate solicita informatii suplimentare.
(5) Cererea va fi facuta in scris. In cazuri urgente, cererea poate fi
formulata oral, dar va fi confirmata in scris in cel mai scurt timp.
Art. 16
Autoritati centrale
In conditiile prezentului tratat, toate cererile si raspunsurile la acestea
vor fi trimise si primite de catre autoritatile centrale, care vor comunica
direct intre ele. Autoritatea centrala, pentru Romania, va fi ministrul
justitiei; autoritatea centrala, pentru Canada, va fi ministrul justitiei sau
functionarii pe care acesta ii desemneaza.
Art. 17
Confidentialitatea
(1) Statul solicitat poate cere, dupa consultarea statului solicitant, ca
informatiile sau probele furnizate ori sursa acestor informatii sau probe sa
fie pastrata secreta ori sa fie dezvaluita sau folosita numai in conditiile
precizate de acesta.
(2) Statul solicitat, in masura in care i se cere, va proteja caracterul
confidential al cererii, al continutului acesteia, al documentelor anexate si
al oricarei actiuni intreprinse ca urmare a cererii, pentru a permite
executarea acesteia. In cazul in care cererea nu poate fi executata fara sa se
incalce conditia pastrarii confidentialitatii, statul solicitat va informa in
mod corespunzator statul solicitant inainte de executarea cererii, iar statul
solicitant va hotari daca cererea va fi totusi executata.
Art. 18
Limitarea folosirii informatiilor
Statul solicitant nu va dezvalui sau folosi informatiile ori elementele de
proba furnizate in alte scopuri decat acelea mentionate in cerere, fara acordul
prealabil al autoritatii centrale a statului solicitat.
Art. 19
Autentificarea
Documentele, dosarele sau obiectele transmise in virtutea acestui tratat nu
necesita nici o forma de autentificare, cu exceptia mentionata la art. 6.
Art. 20
Limba folosita in cazul cererilor
Cererile si documentele anexate vor fi insotite de o traducere intr-una din
limbile oficiale ale statului solicitat.
Art. 21
Cheltuieli
(1) Statul solicitat va suporta cheltuielile necesare pentru executarea
cererii de asistenta, cu exceptia urmatoarelor cheltuieli care sunt in sarcina
statului solicitant:
a) cheltuielile aferente transportului oricarei persoane spre sau dinspre
teritoriul statului solicitat, la cererea statului solicitant, si
indemnizatiile care trebuie platite persoanei respective atunci cand se afla in
statul solicitant ca urmare a unei cereri efectuate in conditiile art. 10 sau
11;
b) onorariile si cheltuielile expertilor pe care le-au efectuat fie in
statul solicitat, fie in statul solicitant;
c) cheltuielile de traducere, de interpretare si de transcriptie.
(2) In cazul in care se considera ca executarea cererii necesita cheltuieli
de natura deosebita, partile contractante se vor consulta in vederea
determinarii modalitatilor si a conditiilor in care se poate acorda asistenta
solicitata.
PARTEA a IV-a
Dispozitii finale
Art. 22
Alte forme de asistenta
Acest tratat nu va deroga de la obligatiile existente intre partile
contractante in temeiul altor tratate sau intelegeri si nici nu va opri partile
contractante sa isi acorde sau sa continue sa isi acorde asistenta reciproca
conform unor alte tratate sau intelegeri.
Art. 23
Consultari
Partile contractante se vor consulta prompt, la cererea oricareia dintre
ele, in privinta interpretarii si aplicarii prezentului tratat.
Art. 24
Intrarea in vigoare si incetarea tratatului
(1) Acest tratat va intra in vigoare la data ultimei notificari prin care
partile contractante isi comunica reciproc ca cerintele legale ale fiecareia
dintre ele au fost indeplinite.
(2) Acest tratat se va aplica tuturor cererilor prezentate dupa data
intrarii sale in vigoare, chiar daca faptele sau omisiunile respective s-au
comis inainte de acea data.
(3) Fiecare parte contractanta poate inceta aplicarea acestui tratat.
Denuntarea va avea efect dupa un an de la data instiintarii celeilalte parti
contractante.
Drept care subsemnatii, autorizati corespunzator, au semnat acest tratat.
Semnat la Ottawa la 25 mai 1998, in doua exemplare originale, fiecare in
limbile romana, engleza si franceza, toate textele avand aceeasi valoare.
Pentru Romania,
Andrei Plesu
Pentru Canada,
Lloyd Axworthy