Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE Nr

LEGE   Nr. 106 din 16 iunie 1999

pentru ratificarea Tratatului privind asistenta judiciara reciproca in materie penala dintre Romania si Canada, semnat la Ottawa la 25 mai 1998

ACT EMIS DE: PARLAMENT

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 284 din 21 iunie 1999


SmartCity3


    Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

    Art. 1
    Se ratifica Tratatul privind asistenta judiciara reciproca in materie penala dintre Romania si Canada, semnat la Ottawa la 25 mai 1998.
    Art. 2
    Cheltuielile aferente activitatilor privind acordarea asistentei judiciare in materie penala vor fi suportate in conformitate cu prevederile legale in vigoare.

    Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 13 aprilie 1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                        p. PRESEDINTELE SENATUI,
                             DORU IOAN TARACILA

    Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 10 mai 1999, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.

                  p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
                              PAULA IVANESCU

                                  TRATAT
privind asistenta judiciara reciproca in materie penala intre Romania si Canada

    Romania si Canada, denumite in continuare parti contractante,
    dorind sa imbunatateasca eficacitatea ambelor tari in cercetarea, urmarirea in instanta si reprimarea infractiunilor prin cooperare si asistenta judiciara in materie penala,
    au convenit cele ce urmeaza:

    PARTEA I
    Dispozitii generale

    Art. 1
    Obligatia de a acorda asistenta judiciara reciproca
    (1) Partile contractante isi vor acorda, cat de mult posibil, asistenta judiciara in materie penala, in conformitate cu dispozitiile acestui tratat.
    (2) Asistenta judiciara inseamna orice fel de asistenta acordata de catre statul solicitat in privinta anchetelor si a procedurilor in materie penala, desfasurate in statul solicitant, indiferent daca asistenta este ceruta sau acordata de catre o instanta sau de o alta autoritate competenta.
    (3) Materie penala inseamna, pentru Romania, anchete si proceduri referitoare la orice infractiune prevazuta de legea romana si pentru Canada, anchete sau proceduri referitoare la orice infractiune prevazuta printr-o lege, a Parlamentului sau a organului legiuitor al unei provincii.
    (4) Materia penala include, de asemenea, anchete sau proceduri referitoare la infractiuni la legi de natura fiscala, tarifara si vamala.
    (5) Asistenta judiciara include:
    a) localizarea si identificarea persoanelor si a obiectelor;
    b) comunicarea documentelor, inclusiv a acelora prin care se solicita prezenta persoanelor la proces;
    c) furnizarea de informatii, dosare si documente;
    d) furnizarea de obiecte, inclusiv imprumutarea probelor;
    e) perchezitia, ridicarea de obiecte si indisponibilizarea acestora;
    f) obtinerea de marturii si declaratii;
    g) autorizarea prezentei persoanelor din statul solicitant la executarea cererilor;
    h) punerea la dispozitie a persoanelor arestate, pentru a da declaratii sau pentru a participa la anchete;
    i) facilitarea prezentei martorilor sau asistarea persoanelor in investigatii;
    j) luarea de masuri in vederea localizarii, retinerii si confiscarii produselor obtinute in urma comiterii unor acte infractionale;
    k) acordarea oricarei alte forme de asistenta conform obiectivelor prezentului tratat.
    Art. 2
    Executarea cererilor
    (1) Cererile de asistenta vor fi executate prompt, in conformitate cu legea statului solicitat si, in cazul in care aceasta lege nu interzice, in maniera specificata de catre statul solicitant.
    (2) La cerere, statul solicitat va informa statul solicitant despre data si locul executarii cererii de asistenta.
    (3) Statul solicitat nu poate sa invoce secretul bancar pentru a refuza executarea unei cereri.
    Art. 3
    Refuzarea sau amanarea asistentei
    (1) Acordarea asistentei poate fi refuzata, daca:
    a) in opinia statului solicitat executarea cererii ar aduce atingere suveranitatii, securitatii, ordinii publice, unui interes public esential;
    b) exista motive suficiente pentru ca statul solicitat sa considere ca satisfacerea cererii ar facilita urmarirea sau impunerea de sanctiuni persoanei la care se refera cererea, pe motiv de rasa, religie, nationalitate ori opinii politice; sau
    c) infractiunea este calificata de statul solicitat ca fiind infractiune exclusiv militara.
    (2) Acordarea asistentei poate fi amanata in cazul in care executarea cererii ar impiedica o ancheta sau o urmarire aflata in desfasurare in statul solicitat.
    (3) Statul solicitat va informa fara intarziere statul solicitant despre decizia sa de a nu da curs, in totalitate sau partial, unei cereri de asistenta sau de a amana executarea acesteia, prezentand si motivele avute in vedere.
    (4) Inainte de a refuza o cerere de asistenta sau inainte de a amana executarea cererii, statul solicitat va decide daca asistenta poate fi acordata sub rezerva unor conditii pe care le considera necesare. Daca statul solicitant accepta aceasta asistenta conditionata, atunci va trebui sa respecte conditiile respective.

    PARTEA a II-a
    Dispozitii specifice

    Art. 4
    Localizarea si identificarea persoanelor
    Autoritatile competente ale statului solicitat vor lua toate masurile necesare pentru gasirea si identificarea persoanelor si a obiectelor specificate in cerere.
    Art. 5
    Comunicarea documentelor
    (1) Statul solicitat va notifica orice document care i-a fost trimis in vederea comunicarii.
    (2) Statul solicitant va transmite cererea pentru comunicarea unui document care se raporteaza la un raspuns sau la o declaratie ce se va lua in statul solicitant, intr-un termen rezonabil inainte de data prevazuta pentru darea raspunsului sau luarea declaratiei.
    (3) Statul solicitat va returna dovada comunicarii, daca este posibil, in maniera ceruta de catre statul solicitant.
    Art. 6
    Furnizarea de informatii, documente, dosare si obiecte
    (1) Statul solicitat va furniza copii de pe informatiile, documentele sau dosarele aflate in posesia ministerelor sau a altor autoritati publice si care sunt disponibile publicului.
    (2) Statul solicitat poate furniza orice informatii, documente, dosare si obiecte aflate in posesia ministerelor sau a altor autoritati publice, care nu sunt disponibile publicului, in aceeasi masura si conform acelorasi conditii ca si cand acestea ar fi puse la dispozitie propriilor autoritati care se ocupa cu aplicarea legii sau autoritatilor judiciare.
    (3) Statul solicitat poate furniza copii certificate de pe aceste dosare si documente, in cazul in care statul solicitant nu solicita, in mod expres, originalele acestora.
    (4) Documentele, dosarele sau obiectele originale furnizate statului solicitant vor fi inapoiate, la cerere, statului solicitat cat mai curand posibil.
    (5) In masura in care legea statului solicitat nu interzice, documentele, dosarele sau obiectele vor fi furnizate in forma indicata in cerere sau vor fi insotite de legalizarea ceruta de catre statul solicitant, in vederea admiterii acestora ca probe in proces, in conformitate cu legea statului solicitant.
    Art. 7
    Perchezitia, ridicarea de obiecte si indisponibilizarea
    (1) Statul solicitat va executa o cerere de perchezitie, ridicare de obiecte si indisponibilizare.
    (2) Autoritatea competenta care executa cererea de perchezitie, ridicare de obiecte si indisponibilizare va furniza acele informatii ce ar putea fi cerute de catre statul solicitant, care se refera, printre altele, la identitatea, starea, integritatea si continuitatea detinerii de documente sau de obiecte retinute, precum si la conditiile de indisponibilizare a acestora.
    Art. 8
    Obtinerea marturiilor si a depozitiilor in statul solicitat
    (1) Persoana solicitata sa depuna marturie sau sa furnizeze documente, dosare sau obiecte in statul solicitat va fi constransa, la nevoie prin emiterea unei citatii sau ordonante, sa se prezinte in fata instantei, sa depuna marturie si sa furnizeze documentele, dosarele sau obiectele solicitate, in conformitate cu legea statului solicitat.
    (2) In limita admisa de legea statului solicitat, autoritatile sau alte persoane ale statului solicitant, specificate in cerere, vor putea sa fie prezente la executarea cererii si sa participe la proceduri in statul solicitat.
    (3) Dreptul de a participa la proceduri va include si dreptul oricarei persoane prezente de a pune intrebari. Persoanele prezente la executarea unei cereri vor putea sa faca transcrierea textuala a procedurilor si sa foloseasca mijloacele tehnice necesare in acest scop.
    Art. 9
    Prezenta persoanelor la executarea cererilor
    In limita admisa de legea statului solicitat, autoritatile sau alte persoane specificate in cerere pot fi autorizate sa fie prezente la executarea acesteia.
    Art. 10
    Punerea la dispozitie statului solicitant a persoanelor arestate, in vederea depunerii de marturii sau a participarii la anchete
    (1) O persoana detinuta in statul solicitat va fi, la cerere, transferata temporar in statul solicitant pentru a participa la anchete sau pentru a depune marturie, cu conditia sa isi dea consimtamantul in acest sens.
    (2) In cazul in care se solicita ca persoana transferata sa fie mentinuta in arest conform legii statului solicitat, statul solicitant va mentine persoana respectiva in arest si o va remite statului solicitat dupa executarea cererii.
    (3) In cazul in care sentinta persoanei transferate expira sau atunci cand statul solicitat instiinteaza statul solicitant ca nu mai este necesar ca persoana respectiva sa fie mentinuta in arest, aceasta va fi pusa in libertate si va fi tratata ca o persoana care este prezenta in statul solicitant, in urma unei cereri prin care s-a solicitat prezenta acesteia.
    Art. 11
    Depunerea de marturii sau participarea la anchete in statul solicitant
    Statul solicitat va invita, la cerere, o persoana sa participe la o ancheta sau sa se prezinte ca martor in statul solicitant si va cauta sa obtina acordul acesteia. Statul solicitant va informa, in cerere, persoana respectiva despre cheltuielile si indemnizatiile platibile.
    Art. 12
    Masuri de siguranta
    (1) Sub rezerva art. 10 paragraful (2), orice persoana prezenta in statul solicitant ca urmare a unei cereri in acest scop nu va putea fi urmarita, detinuta sau supusa nici unei restrictii de libertate individuala in acel stat, pentru fapte anterioare plecarii sale din statul solicitat, si nici nu va fi obligata sa depuna marturii intr-o alta procedura decat aceea la care se refera cererea.
    (2) Prevederile paragrafului (1) al acestui articol nu se vor aplica in cazul in care persoana, fiind libera sa paraseasca statul solicitant, nu o face in maximum 30 de zile de la primirea oficiala a instiintarii ca prezenta sa nu mai este necesara sau in cazul in care, dupa ce a plecat, a revenit de bunavoie.
    (3) Persoana care nu se prezinta in statul solicitant nu va fi supusa nici unei sanctiuni sau masuri de constrangere in statul solicitat sau solicitant.
    Art. 13
    Bunurile provenite din criminalitate
    (1) Statul solicitat va cauta sa stabileasca, la cerere, daca bunurile obtinute in urma comiterii unor infractiuni sunt in jurisdictia sa si va notifica statului solicitant rezultatul cercetarilor sale.
    (2) In cazul in care, conform paragrafului (1) al acestui articol, sunt identificate bunuri suspectate de a fi provenit in urma comiterii unor infractiuni, statul solicitat va lua masurile permise de legea sa, in vederea blocarii, retinerii sau confiscarii acestora.
    (3) Bunurile confiscate conform acestui tratat vor reveni statului solicitat, cu exceptia cazului in care se convine altfel.
    Art. 14
    Despagubirile si amenzile
    Statul solicitat va acorda asistenta, in limita permisa de legea sa, pentru despagubirea victimelor infractiunilor si pentru incasarea amenzilor impuse ca sentinta intr-un proces penal.

    PARTEA a III-a
    Procedura

    Art. 15
    Continutul cererii
    (1) In toate cazurile cererile de asistenta vor indica:
    a) autoritatea competenta care conduce ancheta sau procedura legata de cerere;
    b) natura anchetei sau a procedurii, precum si un rezumat al faptelor si o copie de pe legile aplicabile;
    c) motivul cererii si natura asistentei solicitate;
    d) gradul de confidentialitate solicitat si motivele care il justifica;
    e) perioada limita a executarii cererii.
    (2) In urmatoarele cazuri, cererile de asistenta vor include:
    a) in cazul cererilor de luare a declaratiilor, de perchezitie si retinere ori de localizare, retinere sau confiscare a bunurilor obtinute in urma comiterii unor crime, o expunere a motivelor pentru care se crede ca probele sau bunurile pot fi gasite in statul solicitat;
    b) in cazul cererilor pentru declaratii, precizari referitoare la necesitatea obtinerii declaratiei sub juramant sau confirmare in scris si o descriere a subiectului care este solicitat sa fie precizat in declaratie;
    c) in cazul imprumutarii probelor, localizarea acestora in statul solicitat, indicarea persoanei sau a persoanelor care vor avea probele in custodie in statul solicitant, locul in care probele respective vor fi mutate, orice teste care urmeaza sa fie facute si data la care probele vor fi restituite;
    d) in cazul unei cereri vizand punerea la dispozitie statului solicitant a unor detinuti, indicarea persoanei sau a persoanelor care vor avea custodia in timpul transferului, locul in care detinutul urmeaza sa fie transferat si data intoarcerii sale.
    (3) La nevoie si daca este posibil, cererile de asistenta vor include:
    a) identitatea si nationalitatea persoanelor care fac obiectul anchetei sau al procedurii si locul unde se afla;
    b) detalii asupra oricarei proceduri speciale pe care statul solicitant o doreste sa fie urmata, precum si motivele acesteia.
    (4) In cazul in care statul solicitat considera ca informatiile continute in cerere nu sunt suficiente pentru ca cererea sa poata fi executata, atunci poate solicita informatii suplimentare.
    (5) Cererea va fi facuta in scris. In cazuri urgente, cererea poate fi formulata oral, dar va fi confirmata in scris in cel mai scurt timp.
    Art. 16
    Autoritati centrale
    In conditiile prezentului tratat, toate cererile si raspunsurile la acestea vor fi trimise si primite de catre autoritatile centrale, care vor comunica direct intre ele. Autoritatea centrala, pentru Romania, va fi ministrul justitiei; autoritatea centrala, pentru Canada, va fi ministrul justitiei sau functionarii pe care acesta ii desemneaza.
    Art. 17
    Confidentialitatea
    (1) Statul solicitat poate cere, dupa consultarea statului solicitant, ca informatiile sau probele furnizate ori sursa acestor informatii sau probe sa fie pastrata secreta ori sa fie dezvaluita sau folosita numai in conditiile precizate de acesta.
    (2) Statul solicitat, in masura in care i se cere, va proteja caracterul confidential al cererii, al continutului acesteia, al documentelor anexate si al oricarei actiuni intreprinse ca urmare a cererii, pentru a permite executarea acesteia. In cazul in care cererea nu poate fi executata fara sa se incalce conditia pastrarii confidentialitatii, statul solicitat va informa in mod corespunzator statul solicitant inainte de executarea cererii, iar statul solicitant va hotari daca cererea va fi totusi executata.
    Art. 18
    Limitarea folosirii informatiilor
    Statul solicitant nu va dezvalui sau folosi informatiile ori elementele de proba furnizate in alte scopuri decat acelea mentionate in cerere, fara acordul prealabil al autoritatii centrale a statului solicitat.
    Art. 19
    Autentificarea
    Documentele, dosarele sau obiectele transmise in virtutea acestui tratat nu necesita nici o forma de autentificare, cu exceptia mentionata la art. 6.
    Art. 20
    Limba folosita in cazul cererilor
    Cererile si documentele anexate vor fi insotite de o traducere intr-una din limbile oficiale ale statului solicitat.
    Art. 21
    Cheltuieli
    (1) Statul solicitat va suporta cheltuielile necesare pentru executarea cererii de asistenta, cu exceptia urmatoarelor cheltuieli care sunt in sarcina statului solicitant:
    a) cheltuielile aferente transportului oricarei persoane spre sau dinspre teritoriul statului solicitat, la cererea statului solicitant, si indemnizatiile care trebuie platite persoanei respective atunci cand se afla in statul solicitant ca urmare a unei cereri efectuate in conditiile art. 10 sau 11;
    b) onorariile si cheltuielile expertilor pe care le-au efectuat fie in statul solicitat, fie in statul solicitant;
    c) cheltuielile de traducere, de interpretare si de transcriptie.
    (2) In cazul in care se considera ca executarea cererii necesita cheltuieli de natura deosebita, partile contractante se vor consulta in vederea determinarii modalitatilor si a conditiilor in care se poate acorda asistenta solicitata.

    PARTEA a IV-a
    Dispozitii finale

    Art. 22
    Alte forme de asistenta
    Acest tratat nu va deroga de la obligatiile existente intre partile contractante in temeiul altor tratate sau intelegeri si nici nu va opri partile contractante sa isi acorde sau sa continue sa isi acorde asistenta reciproca conform unor alte tratate sau intelegeri.
    Art. 23
    Consultari
    Partile contractante se vor consulta prompt, la cererea oricareia dintre ele, in privinta interpretarii si aplicarii prezentului tratat.
    Art. 24
    Intrarea in vigoare si incetarea tratatului
    (1) Acest tratat va intra in vigoare la data ultimei notificari prin care partile contractante isi comunica reciproc ca cerintele legale ale fiecareia dintre ele au fost indeplinite.
    (2) Acest tratat se va aplica tuturor cererilor prezentate dupa data intrarii sale in vigoare, chiar daca faptele sau omisiunile respective s-au comis inainte de acea data.
    (3) Fiecare parte contractanta poate inceta aplicarea acestui tratat. Denuntarea va avea efect dupa un an de la data instiintarii celeilalte parti contractante.
    Drept care subsemnatii, autorizati corespunzator, au semnat acest tratat.
    Semnat la Ottawa la 25 mai 1998, in doua exemplare originale, fiecare in limbile romana, engleza si franceza, toate textele avand aceeasi valoare.

                              Pentru Romania,
                              Andrei Plesu

                              Pentru Canada,
                              Lloyd Axworthy



SmartCity5

COMENTARII la Legea 106/1999

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 106 din 1999
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu