LEGE
Nr. 105 din 3 mai 2005
pentru ratificarea Memorandumului de intelegere dintre Guvernul Romaniei si
Comunitatea Europeana privind participarea Romaniei la cadrul general pentru
finantarea actiunilor Comunitatii in sprijinul politicii consumatorilor pentru
anii 2004 - 2007, semnat la Bruxelles la 22 octombrie 2004
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 393 din 10 mai 2005

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Art. 1
Se ratifica Memorandumul de intelegere dintre Guvernul Romaniei si
Comunitatea Europeana privind participarea Romaniei la cadrul general pentru
finantarea actiunilor Comunitatii in sprijinul politicii consumatorilor pentru
anii 2004 - 2007, semnat la Bruxelles la 22 octombrie 2004.
Art. 2
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor raspunde pentru
realizarea activitatilor prevazute in memorandumul de intelegere mentionat la
art. 1, in calitate de autoritate de implementare. In acest sens Ministerul
Finantelor Publice va incheia cu Autoritatea Nationala pentru Protectia
Consumatorilor conventii in vederea stabilirii modului in care se va efectua
finantarea.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea
prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei,
republicata.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
PRESEDINTELE SENATUI
NICOLAE VACAROIU
MEMORANDUM DE INTELEGERE
intre Guvernul Romaniei si Comunitatea Europeana privind participarea Romaniei
la cadrul general pentru finantarea actiunilor Comunitatii in sprijinul
politicii consumatorilor pentru anii 2004 - 2007
Comisia Comunitatilor Europene, denumita in continuare Comisia, din partea
Comunitatii Europene, pe de o parte, si Guvernul Romaniei, denumit in
continuare Romania, pe de alta parte,
avand in vedere ca:
1. Decizia Consiliului de asociere Romania - Uniunea Europeana nr. 1/2002
din 18 februarie 2002 (J.O. L 91 din 6 aprilie 2002, pag. 20) stabileste
principiile generale pentru participarea Romaniei la programele Comunitatii
Europene, lasand Comisia si autoritatile competente din Romania sa determine
termenii specifici si conditiile, inclusiv contributia financiara, cu privire
la o astfel de participare la fiecare program specific;
2. cadrul general pentru finantarea actiunilor comunitare in sprijinul
politicii consumatorilor pentru anii 2004 - 2007 a fost stabilit prin Decizia
Parlamentului European si a Consiliului nr. 20/2004/CE din 8 decembrie 2003
(J.O. L 5 din 9 ianuarie 2004, pag. 1),
au convenit asupra celor ce urmeaza:
Art. 1
Cadru general
Romania va participa la cadrul general pentru finantarea actiunilor
Comunitatii Europene in sprijinul politicii consumatorilor pentru anii 2004 -
2007, denumit in continuare Cadru, in conformitate cu conditiile stabilite in
Decizia Consiliului de asociere Romania - Uniunea Europeana nr. 1/2002 din 18
februarie 2002 pentru adoptarea termenilor si conditiilor generale pentru
participarea Romaniei la programele Comunitatii Europene si in conformitate cu
termenii si conditiile mentionate la art. 2 - 4 din prezentul memorandum de
intelegere.
Art. 2
Termeni si conditii cu privire la participarea la Cadru
1. Romania va participa la activitatile din Cadru in conformitate cu
obiectivele, criteriile, procedurile si termenele definite in Decizia
Parlamentului European si a Consiliului nr. 20/2004/CE, denumita in continuare
Decizie. Pentru activitatile prevazute mai jos se aplica urmatoarele conditii
speciale:
- participarea la actiunea 7.1, prevazuta in anexa la Decizie, va fi
permisa cu conditia ca intre Comunitatea Europeana si Romania sa fi intrat in
vigoare un acord bilateral privind accesul la RAPEX, asa cum este prevazut in
art. 12 (4) din Directiva Parlamentului European si a Consiliului nr.
2001/95/CE din 3 decembrie 2001 privind securitatea generala a produselor (J.O.
L 11 din 15 ianuarie 2002, pag. 4);
- participarea la actiunile 5, 7.4 si 10, prevazute in anexa la Decizie, va
fi permisa cu conditia ca Tratatul de aderare sa fie semnat;
- participarea la actiunile 9 si 14, prevazute in anexa la Decizie, va fi
permisa cu conditia ca Romania sa fi transpus si sa fi implementat efectiv
legislatia Uniunii Europene privind protectia consumatorilor si intelegand ca
se va da prioritate inceperii acestor actiuni in statele membre care au aderat
la Uniunea Europeana in anul 2004.
2. Termenii si conditiile aplicabile prezentarii, evaluarii si selectarii
cererilor de catre institutii, organizatii si persoane eligibile din Romania
vor fi aceleasi ca si cele aplicabile institutiilor, organizatiilor si
persoanelor eligibile din statele membre ale Uniunii Europene, in afara de cele
prevazute la pct. 1.
3. Pentru a participa la Cadru, Romania va plati in fiecare an o
contributie financiara la bugetul general al Uniunii Europene, in conformitate
cu art. 3.
4. Contributia financiara a Romaniei privind participarea sa si
implementarea Cadrului va fi adaugata la suma prevazuta in fiecare an in
bugetul general al Uniunii Europene pentru alocarile in scopul indeplinirii
obligatiilor financiare care rezulta din diferite forme ale masurilor necesare
pentru executarea, managementul si operarea Cadrului.
5. Una dintre limbile oficiale ale Comunitatii va fi utilizata pentru
procedurile privind solicitarile, contractele si rapoartele, precum si pentru
alte aspecte administrative ale Cadrului.
Art. 3
Contributia financiara
Regulile care guverneaza contributia financiara a Romaniei sunt stabilite
in anexa nr. I.
O parte din aceasta contributie financiara poate fi finantata prin
instrumentul comunitar relevant de ajutor extern, daca Romania solicita
aceasta.
Art. 4
Raportare si evaluare
Fara a aduce atingere responsabilitatilor Comisiei si Curtii Auditorilor
Comunitatilor Europene in legatura cu monitorizarea si evaluarea Cadrului,
participarea Romaniei la Cadru va fi continuu monitorizata pe baza de
parteneriat care implica Comisia si Romania. Romania va inainta Comisiei
rapoartele relevante si va lua parte la alte activitati specifice sustinute de
Comunitatea Europeana in acest context.
Regulile privind controlul financiar, recuperarea si alte masuri antifrauda
sunt stipulate in anexa nr. II.
Art. 5
Prevederi finale
Prezentul memorandum de intelegere va fi aplicat pe durata Cadrului.
Totusi, in cazul in care Comunitatea Europeana va decide extinderea duratei
fara vreo schimbare substantiala a Cadrului, prezentul memorandum de intelegere
va fi, de asemenea, extins in mod corespunzator si automat daca nici o parte nu
il denunta in termen de o luna de la decizia de extindere.
Proiectele si activitatile in derulare la data incetarii prezentului
memorandum de intelegere vor continua pana la finalizarea lor, in conformitate
cu conditiile stabilite in acesta, cu prevederile contractuale care se aplica
acestor proiecte si activitati, precum si cu prevederile anexei nr. II.
Anexele fac parte integranta din prezentul memorandum de intelegere.
Prezentul memorandum de intelegere poate fi modificat numai in scris, prin
acordul partilor.
Prezentul memorandum de intelegere va intra in vigoare la data la care
Romania informeaza Comisia ca ratificarea interna a fost finalizata. El isi va
produce efectele de la data de 1 ianuarie 2005.
Incheiat la Bruxelles la 22 octombrie 2004.
Pentru Guvernul Romaniei,
Eduard Gabriel Matei,
secretar de stat,
presedintele Autoritatii Nationale
pentru Protectia Consumatorilor
Pentru Comisie, din partea Comunitatii Europene,
David Byrne,
membru al Comisiei pentru
Protectia Consumatorilor si a Sanatatii
ANEXA 1
REGULI
care guverneaza contributia financiara a Romaniei la cadrul general pentru
finantarea actiunilor Comunitatii Europene in sprijinul politicii
consumatorilor pentru anii 2004 - 2007 (Cadru)
1. Contributia financiara ce trebuie platita de Romania la bugetul general
al Uniunii Europene pentru a participa la Cadru va fi urmatoarea:
112 327 euro pentru anul 2005;
115 260 euro pentru anul 2006;
118 923 euro pentru anul 2007.
2. Contributia financiara a Romaniei va acoperi costurile cu privire la
pregatirea, fezabilitatea, dezvoltarea si executarea proiectelor de interes
comun, precum si pentru dezvoltarea si implementarea masurilor orizontale, asa
cum sunt prevazute in Cadru.
3. Costurile de deplasare suportate de reprezentanti si experti ai Romaniei
in scopul de a lua parte ca observatori la lucrarile comitetului prevazut la
art. 15 din Decizia Parlamentului European si a Consiliului nr. 20/2004/CE sau
la alte intalniri cu privire la implementarea Cadrului vor fi rambursate de
Comisie pe aceeasi baza si in conformitate cu procedurile in vigoare in prezent
pentru reprezentantii statelor membre ale Uniunii Europene.
4. Regulamentul financiar aplicabil bugetului general al Uniunii Europene
se va aplica pentru managementul contributiei financiare a Romaniei.
5. La data intrarii in vigoare a prezentului memorandum de intelegere si la
inceputul fiecarui an bugetar urmator Comisia va trimite Romaniei o cerere de
fonduri corespunzatoare contributiei sale la costurile acoperite de acest
memorandum de intelegere.
6. Aceasta contributie va fi platita in euro intr-un cont bancar denominat
in euro al Comisiei.
7. Romania va plati contributia sa la costurile anuale in conformitate cu
cererea de fonduri solicitata, nu mai tarziu de 3 luni de la data cererii.
Orice intarziere la plata contributiei va conduce la plata de penalizari de
catre Romania, aplicate la cuantumul sumei neachitate la data scadenta. Rata
dobanzii va fi rata aplicata de Banca Centrala Europeana pentru principalele
sale operatiuni de refinantare, dupa cum este publicata in seriile C ale Jurnalului
Oficial al Comunitatilor Europene, in vigoare in prima zi calendaristica a
lunii in care data scadenta expira, crescuta cu 3,5 puncte procentuale. In
cazul in care intarzierea la plata a contributiei poate primejdui in mod
semnificativ implementarea si managementul Cadrului si in absenta platii in
termen de 20 de zile lucratoare de la data la care Comisia trimite Romaniei o
scrisoare oficiala de reamintire, va fi suspendata participarea Romaniei la
program pentru anul respectiv.
ANEXA 2
REGULI
privind controlul financiar, recuperarea si alte masuri antifrauda
I. Controale si masuri antifrauda ale Comisiei
1. In conformitate cu Regulamentul (CE, Euratom) nr. 1.605/2002 din 25
iunie 2002 si Regulamentul (CE, Euratom) nr. 2.342/2002 din 23 decembrie 2002,
precum si cu celelalte reguli la care se face referire in prezentul memorandum
de intelegere, contractele incheiate cu beneficiari ai programelor stabiliti in
Romania vor contine prevederi care sa permita ca efectuarea controalelor de
audit financiar sau de alta natura sa se realizeze in orice moment la sediile
beneficiarilor si ale subcontractantilor lor de catre agentii Comisiei sau de
catre alte persoane mandatate de catre Comisie.
2. Agentii Comisiei sau alte persoane mandatate de catre Comisie vor avea
acces adecvat la locuri, lucrari si documente, precum si la toate informatiile
necesare in scopul efectuarii de audituri, inclusiv la cele in forma
electronica. Dreptul la acces va fi prevazut explicit in contractele incheiate
pentru implementarea instrumentelor la care se refera prezentul memorandum de
intelegere. Curtea Europeana a Auditorilor va avea aceleasi drepturi ca si
Comisia.
3. In cadrul prezentului memorandum de intelegere, Comisia/OLAF (Oficiul
European Antifrauda) va fi autorizata/autorizat sa efectueze controale si
inspectii inopinate pe teritoriul Romaniei, in conformitate cu prevederile
procedurale din Regulamentul Consiliului (Euratom, CE) nr. 2.185/96 din 11
noiembrie 1996.
Aceste controale si inspectii vor fi pregatite si indeplinite in stransa
colaborare cu autoritatile competente romane desemnate de autoritatile romane,
care vor fi notificate in timp util cu privire la obiectul, scopul si baza
legala ale controalelor si inspectiilor, astfel incat acestea sa poata furniza
tot sprijinul necesar.
In cazul in care autoritatile interesate din Romania solicita acest lucru,
controalele si inspectiile inopinate pot fi efectuate in comun.
Daca participantii la programe refuza un control si/sau o inspectie
inopinata, autoritatile romane, actionand in conformitate cu regulile
nationale, vor acorda inspectorilor Comisiei/OLAF asistenta de care au nevoie
pentru a le permite sa efectueze controlul sau inspectia inopinata.
Comisia/OLAF va raporta cat mai curand posibil autoritatilor romane orice
fapta sau suspiciune referitoare la vreo neregularitate de care a luat
cunostinta pe parcursul controlului sau inspectiei inopinate. In orice caz,
Comisia/OLAF va fi obligata/obligat sa informeze autoritatea sus-mentionata
despre rezultatul unor astfel de controale si inspectii.
II. Informare si consultare
1. In scopul unei implementari corespunzatoare a prezentei anexe,
autoritatile competente din Romania si din Comunitate vor face continuu schimb
de informatii si, la cererea uneia dintre parti, vor purta consultari.
2. Autoritatile competente din Romania vor informa Comisia fara intarziere
despre orice fapta sau suspiciune de care au luat cunostinta cu privire la vreo
neregularitate savarsita in legatura cu incheierea si cu implementarea
contractelor incheiate pentru aplicarea instrumentelor la care se refera
prezentul memorandum de intelegere.
III. Masuri administrative si penalitati
Fara a aduce prejudicii aplicarii Codului penal roman, Comisia poate impune
masuri administrative si penalitati in conformitate cu Regulamentul (CE,
Euratom) nr. 1.605/2002 din 25 iunie 2002 si Regulamentul (CE, Euratom) nr.
2.342/2002 din 23 decembrie 2002.
IV. Recuperare
Deciziile luate de Comisie in conformitate cu prezentul memorandum de
intelegere, prin care se impune o obligatie pecuniara in sarcina persoanelor,
altele decat state, vor fi puse in aplicare si in Romania. Punerea in aplicare
va fi guvernata de regulile de procedura civila in vigoare in statul pe al
carui teritoriu este realizata. Ordinul de punere in aplicare va fi anexat la
decizie, fara efectuarea vreunei alte formalitati, cu exceptia verificarii
autenticitatii deciziei de catre autoritatea nationala ce va fi desemnata in
acest scop de Guvernul Romaniei si care va fi notificata Comisiei. Dupa
indeplinirea acestor formalitati la solicitarea Comisiei, aceasta din urma
poate proceda la punerea in aplicare a deciziei in conformitate cu legislatia
nationala, prin aducerea cazului in fata autoritatii competente. Legalitatea
deciziei Comisiei va fi controlata de Curtea de Justitie a Comunitatilor
Europene.
Hotararile judecatoresti date de Curtea de Justitie a Comunitatilor
Europene in baza unei clauze de arbitraj dintr-un contract incheiat in domeniul
de aplicabilitate al prezentului memorandum de intelegere vor fi puse in
aplicare pe baza acelorasi principii.
V. Comunicare directa
Comisia va comunica direct cu participantii la cadrul general pentru
finantarea actiunilor Comunitatii in sprijinul politicii consumatorilor,
stabiliti in Romania, si cu subcontractantii lor. Acestia pot depune direct la
Comisie toate informatiile si documentele relevante care trebuie prezentate
conform instrumentelor la care se refera prezentul memorandum de intelegere si
in temeiul contractelor incheiate pentru implementarea acestora.