LEGE
Nr. 100 din 23 septembrie 1996
pentru aderarea Romaniei la Acordul european privind marile linii
internationale de cale ferata (A.G.C.), incheiat la Geneva la 31 mai 1985
ACT EMIS DE: PARLAMENT
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 236 din 30 septembrie 1996
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
ARTICOL UNIC
Romania adera la Acordul european privind marile linii internationale de
cale ferata (A.G.C.), incheiat la Geneva la 31 mai 1985.
Aceasta lege a fost adoptata de Senat in sedinta din 15 mai 1996, cu
respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia Romaniei.
PRESEDINTELE SENATUI
prof. univ. dr. OLIVIU GHERMAN
Aceasta lege a fost adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 3
septembrie 1996, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) din Constitutia
Romaniei.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR
ADRIAN NASTASE
ORGANIZATIA NATIUNILOR UNITE
ACORD EUROPEAN
privind marile linii internationale de cale ferata (A.G.C.)*)
- incheiat la Geneva la 31 mai 1985 -
-----------------
*) Traducere.
Partile contractante,
constiente de necesitatea de a facilita si dezvolta traficul feroviar
international in Europa,
tinand seama de faptul ca, pentru a intari relatiile intre tarile europene,
este esential sa se elaboreze un plan coordonat de amenajare si constructie a
liniilor de cale ferata adaptate la cerintele viitoare ale traficului
international,
au convenit asupra celor ce urmeaza:
Art. 1
Partile contractante adopta proiectul de retea feroviara, denumit in
continuare Reteaua feroviara internationala "E", descris in anexa nr.
I la prezentul acord, ca un plan coordonat de amenajare si constructie a
liniilor de cale ferata de importanta internationala, pentru a-l realiza in
cadrul programelor nationale in conformitate cu legislatiile lor respective.
Art. 2
Reteaua feroviara internationala "E" consta intr-un sistem de
linii principale si de linii complementare, liniile principale fiind
"marile magistrale" feroviare care asigura un trafic international
care este deja foarte important sau care ar trebui sa devina astfel in curand,
iar liniile secundare fiind cele care, desi completeaza in prezent reteaua de
linii principale, nu vor asigura un trafic feroviar international foarte
important decat intr-un viitor mai indepartat.
Art. 3
Reteaua feroviara internationala "E" de mari magistrale vizata la
art. 2 este in conformitate cu caracteristicile tehnice enuntate in anexa nr.
II la prezentul acord sau va fi adusa in conformitate cu dispozitiile acestei
anexe prin lucrari de ameliorare executate in cadrul programelor nationale.
Art. 4
Secretarul general al Organizatiei Natiunilor Unite este depozitarul
acordului.
Art. 5
1. Prezentul acord va fi deschis spre semnare pentru statele care sunt
membre ale Comisiei Economice pentru Europa a Natiunilor Unite sau sunt admise
in comisie cu titlu consultativ, in conformitate cu paragraful 8 al Mandatului
comisiei, la Geneva, de la 1 septembrie 1985 pana la 1 septembrie 1986.
2. Aceste state vor putea deveni parti la prezentul acord prin:
a) semnare, urmata de ratificare, acceptare sau de aprobare; sau
b) aderare.
3. Ratificarea, acceptarea, aprobarea sau aderarea se fac prin depunerea
unui instrument in forma corespunzatoare la secretarul general al Organizatiei
Natiunilor Unite.
Art. 6
1. Prezentul acord va intra in vigoare la 90 de zile dupa data la care
guvernele a opt state vor fi depus un instrument de ratificare, acceptare,
aprobare sau aderare, cu conditia ca una sau mai multe linii de retea feroviara
internationala "E" sa asigure o legatura neintrerupta intre
teritoriile a cel putin patru dintre aceste state. Daca aceasta conditie nu
este indeplinita, acordul va intra in vigoare la 90 de zile dupa data depunerii
instrumentului de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare, care va permite
ca aceasta conditie sa fie satisfacuta.
2. Pentru fiecare stat care va depune un instrument de ratificare,
acceptare, aprobare sau aderare dupa data inceperii perioadei de 90 de zile,
care este specificata in paragraful 1 al prezentului articol, acordul va intra
in vigoare la 90 de zile dupa data respectivei depuneri.
Art. 7
Nici o dispozitie din prezentul acord nu va fi interpretata ca interzicand
unei parti contractante sa ia masurile care sunt compatibile cu dispozitiile
Cartei Natiunilor Unite si sunt limitate la conditiile situatiei, asa cum
considera ca este necesar pentru securitatea sa interna si externa. Aceste
masuri, care trebuie sa fie temporare, vor fi imediat notificate depozitarului,
precizandu-se natura lor.
Art. 8
1. Orice diferend intre doua sau mai multe parti contractante care se
refera la interpretarea sau aplicarea prezentului acord, pe care partile in
litigiu nu l-au putut reglementa pe calea negocierilor sau in orice alt mod, va
fi supus arbitrajului daca una dintre partile contractante in litigiu o cere
si, in consecinta, va fi remis unuia sau mai multor arbitri alesi de comun
acord de partile in litigiu. Daca in termen de 3 luni de la data solicitarii
arbitrajului, partile in litigiu nu se vor intelege in legatura cu alegerea
unui arbitru sau a arbitrilor, oricare dintre parti va putea cere secretarului
general al Organizatiei Natiunilor Unite sa desemneze un arbitru unic caruia ii
va fi prezentat diferendul, in vederea luarii unei decizii.
2. Decizia arbitrului sau a arbitrilor desemnati in conformitate cu
paragraful 1 de mai sus va fi obligatorie pentru partile contractante in
litigiu.
Art. 9
Fiecare stat va putea ca, in momentul in care va semna prezentul acord sau
isi va depune instrumentul de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare, sa
declare ca nu se considera legat de art. 8 al acestuia.
Art. 10
1. Textul principal al prezentului acord va putea fi amendat urmand una
dintre procedurile definite in prezentul articol.
2. a) La cererea unei parti contractante, orice amendament la textul
principal al prezentului acord propus de aceasta parte va fi examinat de Grupul
de lucru pentru transporturi feroviare al Comisiei Economice pentru Europa.
b) Daca este adoptat cu o majoritate de doua treimi din numarul membrilor
prezenti si care voteaza, si daca aceasta majoritate include o majoritate de
doua treimi a partilor contractante prezente si care voteaza, amendamentul va
fi comunicat pentru acceptare tuturor partilor contractante de catre secretarul
general.
c) Daca amendamentul este acceptat de doua treimi dintre partile
contractante, secretarul general va notifica despre aceasta tuturor partilor
contractante, iar amendamentul va intra in vigoare dupa 12 luni de la data
acestei notificari pentru toate partile contractante, cu exceptia celor care,
inainte de intrarea sa in vigoare, vor declara ca nu-l accepta.
3. La cererea a cel putin unei treimi dintre partile contractante,
secretarul general va convoca o conferinta la care vor fi invitate statele
vizate la art. 5. Procedura indicata la alineatele a) si b) ale paragrafului 2
de mai sus se va aplica in ceea ce priveste orice amendament care va fi
prezentat spre examinare unei astfel de conferinte.
Art. 11
1. Anexa nr. I a prezentului acord va putea fi amendata dupa procedura
definita in prezentul articol.
2. La cererea unei parti contractante, orice amendament al anexei nr. I la
prezentul acord propus de aceasta parte va fi examinat de Grupul de lucru
pentru transporturi feroviare a Comisiei Economice pentru Europa.
3. Daca este adoptat de majoritatea membrilor prezenti care voteaza, si
daca aceasta majoritate cuprinde majoritatea partilor contractante prezente
care voteaza, amendamentul va fi comunicat de catre secretarul general
administratiilor competente ale partilor contractante care sunt direct
interesate. Sunt considerate ca parti contractante direct interesate:
a) daca este vorba de includerea unei linii principale noi sau de modificarea
unei linii principale existente, orice parte contractanta pe teritoriul careia
trece linia avizata;
b) daca este vorba de includerea unei linii complementare noi sau de
modificarea unei linii complementare existente, orice parte contractanta care
este vecina cu tara solicitanta pe teritoriul careia trece (trec) linia
internationala principala (liniile internationale principale) de care este
legata linia complementara noua sau care urmeaza sa fie modificata. In sensul
prezentului alineat, vor fi de asemenea considerate vecine doua parti
contractante pe teritoriul carora se gasesc punctele terminale ale unei
legaturi ferry-boat prevazute pe traseul liniei sau liniilor principale
specificate mai sus.
4. Orice propunere de amendament, care este comunicata in conformitate cu
dispozitiile paragrafului 3 de mai sus, va fi acceptata daca, in termen de 6
luni de la data acestei comunicari, nici o administratie competenta a partilor
contractante direct interesate nu notifica secretarului general obiectiile sale
in legatura cu amendamentul. Daca administratia unei parti contractante declara
ca legislatia sa nationala o obliga sa conditioneze acordul sau de o autorizare
speciala sau de aprobarea unui organ legislativ, nu se va considera ca si-a dat
acordul privind amendamentul la anexa nr. I a prezentului acord si ca s-a
acceptat propunerea de amendament decat in momentul in care aceasta va fi
notificat secretarului general ca autorizatia sau aprobarea ceruta a fost
obtinuta. Daca aceasta notificare nu este facuta intr-un termen de 18 luni de
la data la care propunerea de amendament a fost comunicata sau, daca in
termenul de 6 luni specificat mai sus, administratia competenta a unei parti
contractante direct interesate ridica o obiectie impotriva amendamentului
propus, acest amendament va fi considerat ca nefiind acceptat.
5. Orice amendament acceptat va fi comunicat de secretarul general tuturor
partilor contractante si va intra in vigoare pentru toate partile contractante
in termen de 3 luni de la data acestei notificari.
Art. 12
1. Anexa nr. II a prezentului acord va putea fi amendata urmand procedura
definita in prezentul articol.
2. La cererea unei parti contractante, orice amendament la anexa nr. II a
prezentului acord propus de aceasta parte va fi examinat de Grupul de lucru
pentru transporturi feroviare a Comisiei Economice pentru Europa.
3. Daca este adoptat de catre majoritatea membrilor prezenti si care
voteaza, si daca aceasta majoritate include majoritatea partilor contractante
prezente si care voteaza, amendamentul va fi comunicat de secretarul general
pentru a fi acceptat de administratiile competente ale tuturor partilor
contractante.
4. Amendamentul va fi acceptat, daca, intr-un termen de 6 luni de la data
acestei comunicari, mai putin de o treime dintre administratiile competente ale
partilor contractante notifica secretarului general obiectia lor in legatura cu
amendamentul respectiv.
5. Orice amendament acceptat va fi comunicat de secretarul general tuturor
partilor contractante si va intra in vigoare in termen de 3 luni de la data
acestei notificari.
Art. 13
In momentul in care va semna, va ratifica, va accepta sau va aproba
prezentul acord sau va adera la acesta, fiecare stat va notifica secretarului
general numele si adresa administratiei sale, careia trebuie sa-i fie
comunicate, in conformitate cu dispozitiile art. 11 si 12 de mai sus,
propunerile de amendamente la anexele acordului.
Art. 14
Orice parte contractanta va putea denunta prezentul acord printr-o
notificare scrisa adresata secretarului general. Denuntarea va intra in vigoare
dupa un an de la data primirii acestei notificari de catre secretarul general.
Art. 15
Aplicarea prezentului acord va fi suspendata, daca numarul partilor contractante
este mai mic de opt pe o perioada oarecare de 12 luni consecutive.
Drept pentru care, plenipotentiarii, fiind imputerniciti ca atare, au
semnat prezentul acord.
Incheiat la Geneva la 31 mai 1985, intr-un singur exemplar, in limbile engleza,
franceza si rusa, cele trei texte originale avand aceeasi valabilitate.
ANEXA 1
LINIILE DE CALE FERATA
care sunt foarte importante din punct de vedere international
Numerotarea liniilor care sunt foarte importante din punct de vedere
international:
1. Liniile principale, cuprinzand liniile de referinta si liniile
intermediare, numite de categoria A, sunt numerotate cu doua cifre; liniile
complementare, numite de categoria B, sunt numerotate cu trei cifre.
2. Liniile de referinta orientate pe directia Nord-Sud primesc numere
impare din doua cifre care se termina cu 5, in ordine crescatoare de la Vest
spre Est. Liniile de referinta orientate Vest-Est primesc numere pare din doua
cifre care se termina cu 0, in ordine crescatoare de la Nord spre Sud. Liniile
intermediare primesc numere impare si, respectiv, pare, din doua cifre cuprinse
intre numerele liniilor de referinta intre care se gasesc.
3. Liniile de categoria B primesc numere din trei cifre, din care prima
cifra este cea a liniei de referinta cea mai apropiata, situata la Nord de
linia B avuta in vedere, iar a doua este cea a liniei de referinta cea mai
apropiata, situata la Vest de linia B avuta in vedere, cea de a treia cifra
fiind un numar de ordine.
LISTA LINIILOR FEROVIARE
I. Numerotarea liniilor la scara europeana Nord-Sud
E 851 Lvov - Vadul Siret - Vicsani - Pascani
E 95 Moscova - Kiev - Bender - Ungheni - Iasi - Pascani - Buzau - Ploiesti -
Bucuresti - Videle - Giurgiu - Ruse - Gorna - Dimitrovgrad
VEST-EST
E 54 Arad - Deva - Teius - Vanatori - Brasov - Bucuresti
E 56 Budapesta - Rakos - Ujszasz - Szolnok - Lokoshaza - Curtici -
Arad - Timisoara - Craiova - Bucuresti
E 560 Buzau - Galati - Reni - Bender
E 562 Bucuresti - Constanta
E 66 Belgrad - Vrsac - Stamora Moravita - Timisoara
II. Numerotarea liniilor la scara nationala*)
22 ROMANIA
E 851 (Vadul Siret -) Vicsani - Pascani
E 95 (Ungheni -) Iasi - Pascani - Buzau - Ploiesti - Bucuresti -
Videle - Giurgiu (- Ruse)
E 54 Arad - Deva - Teius - Vanatori - Brasov - Bucuresti
E 56 (Lokoshaza -) Curtici - Arad - Timisoara - Craiova - Bucuresti
E 560 Buzau - Galati (- Reni - Bender)
E 562 Bucuresti - Constanta
E 66 (Vrsac -) Stamora Moravita - Timisoara
---------------
*) In lista de mai sus, statiile indicate in paranteza se gasesc pe alte
itinerare sau in afara tarii respective.
ANEXA 2
CARACTERISTICI TEHNICE
ale marilor linii internationale de cale ferata
Observatii preliminarii
Parametrii sunt rezumati in tabelul 1.
Valorile indicate in coloana A a tabelului 1 trebuie sa fie considerate ca
obiective importante la care se va ajunge in conformitate cu planurile
nationale de dezvoltare a cailor ferate si orice abatere de la aceste valori
trebuie sa fie considerata ca fiind exceptionala.
Se disting doua mari categorii de linii:
a) Linii existente, care sunt susceptibile de a fi ameliorate, daca este
cazul; deseori este dificil si cateodata este imposibil sa fie modificate, in
special caracteristicile geometrice; exigentele in legatura cu acestea vor fi
deci moderate.
b) Linii noi, ce urmeaza a fi construite; in anumite limite de ordin economic,
se pot alege in mod liber caracteristicile acestora, in special cele
geometrice; a fost necesar sa se distinga doua subcategorii:
(i) linii destinate in exclusivitate pentru transportul de calatori
(exceptand transporturile de marfuri);
(ii) linii pentru trafic mixt, destinate transportului de calatori si
marfuri.
Parametrii care se au in vedere nu franeaza in nici un fel progresul
tehnic. Acestea sunt exigente minime. O cale ferata poate avea in vedere
parametri superiori, daca considera ca este util.
Prin analogie, specificatiile indicate in tabelul 1 sunt, de asemenea,
aplicabile, daca este cazul, serviciilor de ferry-boat care fac parte
integranta din reteaua feroviara.
TABELUL 1
Parametrii de infrastructura ai marilor linii internationale de cale ferata
------------------------------------------------------------------
A B
Linii existente Linii noi
care corespund ----------------------------
conditiilor de B1 B2
infrastructura Destinate Destinate
si liniilor ce exclusiv transportului
urmeaza a se transportului de calatori
ameliora sau de calatori si de marfuri
reconstrui
------------------------------------------------------------------
1. Numar de linii - 2 2
2. Gabaritul
vehiculelor U.I.C.*) B U.I.C. C1 U.I.C. C1
3. Distanta minima
intre axele caii 4,00 m 4,20 m 4,20 m
4. Viteza minima de
definitie 160 km/h 300 km/h 250 km/h
5. Sarcina
autorizata pe
osie:
Locomotiva
(200 km/h) 22,5 t - 22,5 t
Automotoare
si rame 17 t
Automotoare
(300 km/h) 17 t - 17 t
Vagoane de
calatori 16 t - 16 t
Vagoane:
100 km/h 20 t - 22,5 t
120 km/h 20 t - 20 t
140 km/h 18 t 18 t
6. Sarcina
autorizata pe
metru liniar 8 t - 8 t
7. Tren tip pentru
calculul podurilor U.I.C. 71 - U.I.C. 71
8. Declivitate
maxima - 35 mm/m 12,5 mm/m
9. Lungimea utila a
peroanelor in
marile gari 400 m 400 m 400 m
10. Lungimea utila a
liniilor de
evitare 750 m - 750 m
11. Pasaje de nivel NU NU NU
------------------------------------------------------------------
*) U.I.C - Uniunea Internationala a Cailor Ferate.
1. Numar de linii
Marile linii internationale trebuie sa ofere o capacitate ridicata si o
mare precizie a traficului.
In principiu, nu este posibil sa se raspunda acestor doua exigente decat cu
linii cu cel putin doua cai.
2. Gabaritul vehiculelor
Este vorba de un gabarit minim pe marile linii internationale.
Pe liniile noi, adoptarea unui gabarit important nu face sa fie necesar
decat un cost marginal de investitie limitat, ceea ce permite optiunea pentru
gabaritul C1 al U.I.C.
Gabaritul C1 admite, in special:
- transportul de vehicule si ansambluri rutiere utilitare (camioane si
remorci, vehicule articulate, tractoare si semiremorci) cu gabarit rutier
european (inaltime 4 m, latime 2,5 m) pe vagoane speciale, al caror nivel de
incarcare se gaseste la 60 cm de la nivelul liniei;
- transportul semiremorcilor rutiere obisnuite cu o latime de 2,5 m si o
inaltime de 4 m pe vagoane purtatoare echipate cu boghiuri normale;
- transportul conteinerelor I.S.O. cu o latime de 2,44 m si o inaltime de
2,90 m pe vagoane-platforma obisnuite;
- transportul de cutii amovibile cu o latime de 2,5 m pe vagoane-platforma
obisnuite.
Liniile existente care traverseaza regiuni muntoase (Pirineii, Masivul
central, Alpii, Jura, Apeninii, Carpatii etc.) au numeroase tunele cu un
gabarit al unitatii tehnice sau cu gabarite putin superioare in inaltime pe
axul liniei. In aproape toate cazurile, ridicarea la gabaritul C1 al U.I.C.
este imposibila din punct de vedere economic si financiar, astfel incat, pentru
aceste linii, este mentinut gabaritul B al U.I.C. Acesta permite, in special:
- transportul conteinerelor I.S.O. cu o latime de 2,44 m si o inaltime de
2,90 m pe vagoane-platforma port-conteinere, al caror nivel de incarcare se
gaseste la o inaltime de 1,18 m deasupra nivelului liniei;
- transportul de cutii amovibile cu o latime de 2,50 m si o inaltime de
2,60 m pe vagoane-platforma normale (nivelul de incarcare se afla la o inaltime
de 1,246 m);
- transportul de semiremorci cu vagoane purtatoare.
Majoritatea marilor linii internationale existente are cel putin gabaritul
B al U.I.C. In cazul celorlalte linii, aducerea la acest gabarit nu necesita,
in general, investitii importante.
3. Distanta minima intre axele cailor
Este vorba de distanta minima intre axe pe marile linii cu cale dubla in
afara statiilor de cale ferata.
Marirea distantei dintre axe prezinta urmatoarele avantaje:
- reducerea presiunii aerodinamice la incrucisarea a doua trenuri; acest
avantaj sporeste in mod proportional cu viteza;
- reducerea constrangerilor impuse de transportul unor incarcaturi
exceptionale care depasesc gabaritul;
- posibilitatea de utilizare a unor utilaje mecanice de putere pentru
intretinerea si refactia caii.
Pe liniile existente cu cale dubla si in afara statiilor, distanta dintre
axe este intre 3,5 m si 4 m. Trebuie sa se faca eforturi pentru marirea
acesteia cu ocazia unei refactii complete, pentru a se ajunge la un minimum de
4 m.
Pe liniile noi, optiunea pentru o distanta mare intre axe nu inseamna, in
general, decat o investitie marginala limitata, cel putin in afara tunelelor si
pana la 4,2 m. Este, deci, adoptata distanta minima intre axe de 4,2 m. Este
suficienta pentru marile viteze de pana la 300 km/h (cazul liniei noi de mare
viteza Paris-Sud-Est, intre Paris si Lyon).
4. Viteza minima nominala
Viteza minima nominala determina alegerea caracteristicilor geometrice ale
traseului (raza curbei si inclinatia), a instalatiilor de securitate
(distantele de franare) si a coeficientilor de franare a materialului rulant.
Pe liniile existente, vitezele maxime sunt in functie de raza curbelor.
Viteza minima nominala adoptata (160 km/h) este de regula pe sectiunile de
traseu rectiliniu si in curbe cu raza mare. In anumite cazuri, traseul si
semnalizarea pot fi ameliorate fara investitii foarte importante, pentru a
permite sa se ajunga la 160 km/h pe anumite sectiuni.
Pe liniile noi, se pot adopta viteze nominale mult mai ridicate. Vitezele
nominale adoptate corespund celor de pe linii noi, construite recent, in
constructie sau in proiect.
Viteza nominala este diferita de viteza comerciala. Viteza comerciala este
catul intre distanta dintre punctul de pornire si de destinatie al unui tren si
durata parcursului, inclusiv opririle intermediare.
5. Sarcina autorizata pe osie
Este vorba de sarcina autorizata pe osie pe care marile linii
internationale trebuie sa o poata suporta.
Marile linii internationale trebuie sa poata absorbi traficul materialului
cel mai modern, existent si viitor, si anume, in special, pentru:
- locomotive cu o sarcina pe osie de 22,5 t; pe linii care admit, in
general, o sarcina pe osie de 20 t se tolereaza locomotive cu o sarcina pe osie
putin mai ridicata, pentru ca raportul intre numarul de osii pe locomotiva si
numarul total de osii este, in general, foarte mic si, deoarece, suspensia unei
locomotive provoaca o uzura mai mica decat aceea a unui vagon;
- automotoare si rame automotoare cu o sarcina pe osie de 17 t (sarcina pe
osie a ramelor TGV ale Societatii Nationale a Cailor Ferate Franceze);
- vagoane de calatori care au o sarcina pe osie de 16 t (in parcul
obisnuit, nici un vagon nu are si nu va avea o sarcina pe osie superioara celei
de 16 t);
- vagoane de marfuri cu o sarcina pe osie de 20 t care corespunde clasei C
a U.I.C.; pentru liniile noi pentru trafic mixt sau combinat s-a adoptat o
sarcina pe osie de 22,5 t pana la 100 km/h, in conformitate cu recentele
decizii ale U.I.C. Limitarea sarcinii pe osie la 20 t pentru 120 km/h si la 18
t pentru 140 km/h corespunde reglementarilor U.I.C.
Sarcinile pe osie indicate sunt valabile pentru diametre ale rotilor egale
sau mai mari de 840 mm, in conformitate cu reglementarile U.I.C.
6. Sarcina autorizata pe metru liniar
Sarcina autorizata pe metru de lungime in afara tampoanelor vehiculelor pe
care trebuie sa le poata accepta marile linii internationale este de 8 t, in
conformitate cu categoria C4 a U.I.C.
7. Tren tip pentru calculul podurilor
Este vorba de "trenul tip" minim pe care trebuie sa se bazeze
calculele privind podurile pe marile linii internationale.
Pe liniile noi pentru trafic combinat sau mixt se utilizeaza trenul tip
numit U.I.C. 71.
Pe liniile noi rezervate transporturilor de calatori nu este stabilita nici
o norma internationala.
8. Declivitatea maxima
Este vorba de declivitatea maxima pe marile linii internationale.
Pe liniile existente, declivitatea este un factor care este practic
imposibil de modificat.
Pe liniile noi rezervate transportului de calatori s-a adoptat valoarea de
35 mm/m (norma utilizata pe linia de mare viteza Paris-Sud-Est, intre Paris si
Lyon).
Pe liniile noi pentru trafic mixt sau combinat, s-a adoptat valoarea de
12,5 mm/m. Este valoarea cea mai ridicata dintre toate cele prezentate in
planurile nationale actuale.
Declivitatea este in functie de lungimea rampei; ea este cu atat mai mica
cu cat rampa este mai lunga si viceversa.
9. Lungimea minima a peroanelor in marile gari
S-a stabilit lungimea de 400 m adoptata de U.I.C. Un peron de 400 m
accepta, in particular:
- un tren compus dintr-o locomotiva si 13 vagoane de calatori de 27,5 m sau
dintr-o locomotiva si 14 vagoane de calatori de 26,4 m;
- un tren compus din doua rame TGV de tipul Paris-Sud-Est.
O lungime a peroanelor din marile gari de peste 400 m nu a fost adoptata
din doua motive:
- marirea distantei pe care calatorul pieton este nevoit s-o parcurga, in
special in garile terminus;
- o investitie prea mare, in special pentru transformarea garilor terminus
existente.
10. Lungimea utila minima a liniilor de evitare
Lungimea utila minima a liniilor de evitare ale marilor linii
internationale nu are importanta decat pentru trenurile de marfuri.
S-a stabilit lungimea de 750 m adoptata de U.I.C. Aceasta permite
circulatia si gararea trenurilor de marfuri cu o greutate bruta remorcata mai
mare de 5.000 t din categoria C4 (8 tone brute pe metru); pe de alta parte, un
tren de 1.500 tone brute remorcate ce urmeaza a se gara pe o linie de evitare
de 750 m are o greutate putin mai mare de 2 tone pe metru.
11. Pasaje la nivel
Marile linii internationale noi trebuie sa fie construite fara a exista
nici o intrerupere la nivel cu reteaua rutiera.
Pe marile linii internationale existente se prevede inlocuirea in mod
sistematic a pasajelor la nivel cu pasaje superioare sau inferioare, cu
exceptia cazurilor exceptionale in care aceasta inlocuire este practic
imposibila.