Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

LEGE din 20 octombrie 1864

LEGE    din 20 octombrie 1864

de expropriatiune pentru cauza de utilitate publica

ACT EMIS DE: PARLAMENT


SmartCity3


          - Cu modificarile din 1900 si 1913 -

    Aceasta lege este luata in cea mai mare parte dupa Legea franceza de expropriere din 3 mai 1841. Articolele sale de la 38 la 58 inclusiv au fost modificate prin Legea din 9 februarie 1900, iar art. 67 a fost completat prin Legea interpretativa din 7 iunie 1913.

    TITLUL I
    Dispozitiuni preliminare

    Art. 1
    Utilitatea publica pentru toate lucrarile de interes general se declara de Puterea Legiuitoare; pentru acelea de interes comun a mai multor judete, de catre Consiliile judetene, si la neunirea lor, de catre guvern, luand avizul Consiliului de Stat; pentru acelea de interes local al unui judet sau al mai multor comune, de catre consiliul judetean; iar pentru lucrarile de interes local in comuna, utilitatea publica se declara de consiliul comunal.
    Se va proceda intru aceasta conform art. 61 si 64 din Legea consiliilor judetene.*)
------------
    *) In urma schimbarii numerotatiei articolelor Legii consiliilor judetene, prin modificarea din 31 mai 1894, aceste articole au devenit astazi 62 si 65.

    Art. 2
    Declaratiunea de utilitate publica se face in urma unei cercetari.
    Aceasta cercetare se face, in caz de interes general, de administratie; in caz de interes judetean, de consiliul judetean, in caz de interes comunal, de consiliul comunal.
    Cercetarea nu se va intinde decat asupra consideratiilor de interes general, asupra avantajelor ce infatiseaza o lucrare publica oarecare, a consecintelor ce poate sa aiba sub raporturile economice. Ea se face dupa formele ce se vor statornici printr-un regulament de administratie publica.

    TITLUL II
    Masuri pregatitoare relative la expropriatiune

    Art. 3
    Inginerii sau agentii tehnici insarcinati cu executarea lucrarilor, vor ridica planurile pamanturilor sau al edificiilor asupra carora se propune a se aplica expropriatiunea, aratandu-se si numele proprietarului.
    Un plan nu va cuprinde decat fondurile ce cad intr-o comuna.
    Art. 4
    Aceste planuri se depun spre cunostinta obsteasca, pe timp de 10 zile intregi, in cancelaria comunei, unde se afla situate proprietatile in chestiune.
    Art. 5
    Termenul de 10 zile se va numara din ziua notificarii ce se va face prin adresa colectiva partilor interesate sau reprezentantilor lor, spre a lua cunostinta de planul depus la comuna.
    Totodata notificarea se va publica in comuna, conform art. 105 din Legea comunala, si se va afisa in copie legalizata pe usa primariei, despre care primarul va incheia proces-verbal.
    Art. 6
    Primarul va incheia proces-verbal, in care va cuprinde lamuririle sau reclamatiile ce i se vor fi facut verbal; datatorii unor asemenea vor subscrie procesul-verbal.
    Lamuririle si reclamatiile date in scris se vor alatura; a doua zi dupa expirarea termenului de zece zile, se vor trimite aceste lucrari la subprefectura; iar fiind comuna in resedinta prefecturii se vor trimite prefectului.
    Art. 7
    Indata dupa primirea lucrarilor sus-zise, dupa invitarea subprefectului respectiv, a prefectului, o comisie se va aduna la resedinta subprefecturii, sau in cazul prevazut la aliniatul al doilea, art. precedent, la resedinta prefecturii. Aceasta comisie se va compune din opt persoane trase la sorti de catre comitetul permanent, din o lista de 16 proprietari ai plasii care platesc impozitul cel mai mare, de primarul comunei si de inginerul insarcinat cu executarea lucrarilor.
    Proprietarii ce sunt a se expropria nu pot face parte din comisie.
    Asemenea nu pot lua parte la comisie, ministrii, directorii de ministere, membrii consiliului de stat, prefectii, subprefectii, membrii consiliilor judetene si comunale; acestia din judetul, plasa sau comuna unde este a se face expropriatiunea; membrii Curtii de casatiune, membrii tribunalelor si procurorii lor din judetul unde urmeaza expropriatiunea.
    Sunt scutiti de a face parte din comisie, membrii corpurilor legiuitoare in cursul sesiunii, si toti functionarii administrativi si judiciari.
    La resedinta subprefecturii, comisia se va prezida de subprefect; iar la resedinta prefecturii de un delegat numit de prefect.
    Ea nu va putea delibera decat fiind fata cinci din membrii ei.
    Intamplandu-se sa fie de fata sase membri si opiniile sa fie impartite, votul presedintelui va fi preponderent.
    Art. 8
    Intamplandu-se ca lucrarile sa se intinda peste teritoriul mai multor comune, atunci primarii lor vor face parte din comisia citata la art. 7.
    Art. 9
    Comisia primeste, in curs de zece zile intregi, observatiile si reclamatiile interesatilor, ii cheama de cate ori gaseste de cuviinta.
    Dupa expirarea termenului, ea formuleaza parerea sa.
    Ea trebuie sa-si termine lucrarile in timp de 15 zile de la adunarea sa. Presedintele comisiei le va comunica fara intarziere prefectului, pe langa procesul-verbal cuprinzator opiniei comisiei. Intamplandu-se ca membrii comisiei sa nu se intruneasca, sau intrunindu-se sa nu-si termine lucrarile in termenul statornicit, atunci se va trage la sorti o alta comisie.
    Aceia care au motivat numirea unei alte comisii, neputand justifica absenta sau neterminarea lucrarilor, se vor supune la o amenda de la 100 pana la 500 lei. Asupra acestui caz, statueaza consiliul permanent al judetului, cu dreptul de recurs la consiliul de stat.
    La caz de a nu se intruni sau de a nu sfarsi lucrarile nici aceasta a doua comisie, atunci subprefectul in trei zile va constata aceasta printr-un proces-verbal, si va trimite prefecturii procesul-verbal si toate actele relative, si va decide comitetul permanent.
    Art. 10
    Daca comisia propune vreo schimbare la traseul facut de inginer, subprefectul este dator sa instiinteze prin forma prescrisa prin art. 5 pe proprietarii interesati.
    Procesul-verbal si toate actele relative vor sta depuse la prefecturi in timp de 10 zile de la data instiintarii prevazuta prin art. 10. Partile interesate sunt in drept a face reclamatiile si observatiile lor pana in cinci zile, numarate de la expirarea acelui termen. Toate actele se vor trimite la prefectura.
    Art. 11
    Dupa consultarea procesului-verbal si a actelor relative, in caz cand lucrarile publice vor privi interese judetene sau interese a mai multor comune dintr-un judet, consiliul judetean, iar in lipsa comitetul permanent, va hotari proprietatile ce vor fi a se cumpara si epoca in care se vor lua in posesiune.
    Pentru lucrarile privitoare pe mai multe judete si la caz de neunire a consiliilor respective, va decide guvernul, conform art. 61 din Legea consiliilor judetene.
    Pentru lucrarile de interes general, prefectul va lua o decizie motivata in comitetul permanent. Urmand insa ca parerea comisiei sa fie pentru schimbarea traseului, prefectul va raporta administratiei superioare.
    Art. 12
    Dispozitiile art. 7, 8, 9 si 10 nu se aplica la caz cand expropriatiunea se va cere de o comuna si in interesul ei comunal, si la caz de lucrari pentru deschiderea sau indreptarea drumurilor vecinale.
    La aceste cazuri, consiliul comunal, pe puterea procesului-verbal aratat la art. 6, vor hotari proprietatile ce vor fi a se cumpara si epoca in care se vor lua in posesiune.

    TITLUL III
    Despre expropriatiunea si urmaririle ei in privinta privilegiilor si altor drepturi reale

    Art. 13
    Expropriatiunea pentru cauza de utilitate publica se face numai prin hotarare judecatoreasca.
    Sub nici un cuvant si sub nici un titlu, tribunalele ordinare nu vor putea fi inlocuite prin administratie sau prin tribunale administrative, afara de cazurile prevazute prin legi.
    Art. 14
    Tribunalele nu pot hotari expropriatiunea decat numai dupa ce utilitatea publica s-a constatat si s-a declarat dupa formele prescrise in legea de fata.
    Art. 15
    Dispozitiunile art. 13 si 14 nu vor avea aplicatiune la alcatuirile de bunavoie.
    Aceste alcatuiri se vor legaliza de tribunal.
    Cand pretul va fi contestat de persoana a treia interesata, atunci estimatiunea se face de comisia arbitrara, conform titlului V, Cap. II.
    Art. 16
    Intamplandu-se ca masura de expropriatiune sa aiba a se intinde asupra averilor Statului, ale asezamintelor publice, ale consiliilor districtuale si consiliilor comunale, ale nevarstnicilor, ale interdictiilor, ale absentilor, asupra averilor dotale si altele asemenea, tribunalul, ascultand pe reprezentantii acestor averi si concluziile ministerului public, va hotari asupra expropriatiunei.
    Totodata va regula si masurile de conservatiune prescrise de dreptul comun in privinta tranzactiunilor de acest fel de averi.
    Art. 17
    In cazul articolului precedent, pretul nu se va putea statornici decat prin forma comisiei arbitrale aratat de titlul V, Cap. II.
    Art. 18
    Dupa indeplinirea celor mai de sus, autoritatile indrituite cu determinarea proprietatilor de expropriat, sunt datoare a cere dobandirea prin alcatuiri de bunavoie.
    Art. 19
    Daca incercarea de dobandire prin alcatuire de bunavoie va ramanea fara rezultat, primarul, ori prefectul, trimite procurorului tribunalului, in a carui jurisdictie sunt situate bunurile, titlul ce autoriza executarea lucrarilor si decizia mentionata la art. 11.
    Art. 20
    Dupa trei zile, procurorul tribunalului, infatisand actele doveditoare indeplinirii formalitatilor prescrise la titlul I, art. 2 si titlul II, va cere, si tribunalul, fara a chema pe parti, care insa totdeauna vor putea fi ascultate, va hotari expropriatiunea pentru cauza de utilitate publica a pamanturilor sau edificiilor cuprinse in decizia autoritatilor aratate la art. 11 si 12.
    Hotararea expropriatiunei lipseste pe proprietar de dreptul de proprietate asupra fondului, lasandu-i numai posesiunea pana la plata indemnitatii.
    Daca administratia n-a urmarit exproprierea in timp de 6 luni, numarate de la decizia autoritatilor aratata la art. 11 si 12, oricare proprietar lovit prin ea va putea reclama la tribunal.
    Procurorul tribunalului va comunica aceasta reclamatie prefectului ori primarului si acestia vor fi datori a trimite de indata toate actele in chestiune. Tribunalul va hotari in trei zile.
    Prin acea hotarare se va numi un membru in functiune de judecator, director al comisiei arbitrale prevazut la titlul V, Cap. II.
    La caz de impiedicare legala, presedintele tribunalului va orandui un alt judecator in locu-i, dupa o simpla petitie a partii interesate.
    Art. 21
    La caz, cand proprietarii, care sunt a se expropria, invoiesc cesionarea fondului, insa nu se multumesc cu pretul oferit, tribunalul, prin incheiere, va constata invoirea si va orandui pe membrul, director al comisiei arbitrale, pretiuitor, fara sa mai fie trebuinta de a da hotararea de expropriatiune, nici de a constata ca s-au indeplinit formalitatile prescrise de titlul I, art. 2 si titlul II.
    Art. 22
    Hotararea se publica si se afiseaza in prescurtare prin comunele unde sunt situate fondurile, dupa modul aratat la art. 5.
    Totodata se va publica si in unul din jurnalele oficiale.
    Aceasta prescurtare va cuprinde numele proprietarilor, motivele si dispozitivul hotararii, si se va notifica la domiciliul ce-si vor fi ales proprietarii in plasa unde se afla fondurile printr-o declaratie facuta la consiliul comunei unde sunt fondurile; iar cand alegerea domiciliului nu va fi avut loc, notificarea prescurtarii se face in copie indoita, una catre consiliul comunei si alta catre arendasul, locatarul, ingrijitorul proprietatii.
    Toate celelalte notificari prescrise prin legea de fata se vor face in forma sus semnata.
    Art. 23
    Administratia ca sa desfaca proprietatile de privilegii, ipoteci sau alte drepturi ale unei a treia persoane, este datoare a cere transcriptia hotararii prin care se expropriaza fondul in codicele respective ale tribunalului unde sunt situate aceste fonduri.
    Art. 24
    In curs de 15 zile dupa implinirea formalitatilor prescrise la art. precedent, indrituitii vor cere si tribunalul va face inscrierea privilegiilor, ipotecilor sau altor drepturi.
    Daca indrituitii nu vor fi cerut inscrierea, in termenul prescris mai sus, atunci imobilul expropriat va fi liberat de orice privilegiu, ipoteca sau alte drepturi, fara prejudiciul drepturilor femeilor, nevarstnicilor si altor interzisi asupra sumei de indemnizare cuvenita proprietarului expropriat.
    Creditorii care nu vor fi indeplinit formalitatile prescrise mai sus vor avea dreptul de reclamatie in contra proprietarului expropriat.
    Creditorii inscrisi nu vor avea la nici un caz facultatea de a propune pretul mai mare, dar ei vor putea cere ca indemnizarea sa se fixeze dupa titlul V.
    Art. 25
    Actiunile de revendicare de protimisis, si orice alte actiuni reale, nu vor putea opri exproprierea nici impiedica efectul ei. Dreptul reclamantilor se va transporta asupra pretului, si imobilul va ramanea scutit.
    Art. 26
    Regulile asezate la art. 22, 23 si 24 sunt aplicabile pentru cazurile de alcatuire de bunavoie intre administratie si proprietar.
    Neimplinirea formalitatilor pentru a desarcina imobilul de ipoteca, privilegii, sau drepturi, nu impiedica cursul expropriatiunei; insa partile interesate isi vor putea urmari drepturile lor, dupa formele prescrise la titlul V, Cap. II.

    TITLUL IV
    Despre recurs

    Art. 27
    Hotararea tribunalului declaratoare de expropriatiune este fara opozitie, fara apel si supus numai recursului in casatie pentru urmatoarele cazuri:
    a) Incompetenta.
    b) Exces de putere, si
    c) Vitiuri de forma prin hotarare.
    Art. 28
    Recursul in casatie se va depune la grefa tribunalului in termen de opt zile, numarate de la data notificarii hotararii, conform art. 22.
    Grefierul va fi dator a libera indata adeverinta inregistrata.
    Art. 29
    Tribunalul va impartasi recursul pana in opt zile proprietarului la domiciliu semnata la art. 22, sau prefectului, ori primarului, dupa firea lucrarilor cu desteptare ca pana in treizeci zile sa se infatiseze la curtea de casatie insusi sau prin mandatar.
    Art. 30
    In termen de 15 zile ale notificarii recursului, tribunalul este dator a expedia recursul cu dosarul cauzei la curtea de casatie.
    Art. 31
    In materii de expropriatiune pentru cauza de utilitate publica, curtea de casatie judeca recursul dupa implinirea a treizeci zile, numarate din ziua darei recursului, fara a chema pe parti.
    Art. 32
    Recursul nu se poate face decat de partile drept interesate, adica, sau de expropriat sau de exproprietar.
    Creditorii si ceilalti interesati nu pot face recurs. In aceasta materie recursul in casatie se declara de urgenta. Curtea il va judeca si in sesiune de vacanta.

    TITLUL V
    Despre regularea indemnizarii

    CAP. 1
    Masuri pregatitoare

    Art. 33
    In zece zile de la data notificarii hotararii prescrise prin art. 22, proprietarul fondului ce se expropriaza este dator a face cunoscut administratiei persoanele ce au dreptul de arenzi, de chirii, de uzufruct, de uz sau locuinta, si pe acelea cu drepturi de serbire in puterea unui titlu dat de proprietar sau la care el a participat. La din contra, proprietarul va ramanea singur raspunzator cu indemnizare catre acestia.
    Ceilalti interesati vor fi datori a se arata la administratie in termenul de mai sus de 10 zile; la din contra, ei nu vor mai fi ascultati la fixarea indemnitatii.
    Art. 34
    Dispozitiile legii de fata atingatoare de proprietari si de creditorii lor, se vor aplica la uzufructuari si la creditorii lor.
    Art. 35
    Administratia notifica proprietarilor si tuturor interesatilor care au fost declarati, sau care s-au aratat in termenul statornicit prin art. 33, sumele ce ofera drept indemnitate. Ofertele se vor afisa conform art. 5 din legea de fata; ele se vor face indeosebi pentru ca fiecare interesat sa cunoasca suma ce i se ofera pentru privatiunea dreptului sau.
    Art. 36
    Pana in zece zile de la notificarea prescrisa prin art. 33, proprietarii si ceilalti interesati vor fi datori sa declare in scris primirea lor, sau, daca nu se multumesc cu ofertele ce au facut, sa arate suma pretentiei lor.
    Tacerea proprietarilor sau a interesatilor va fi considerata ca o declaratie de multumire cu pretul oferit de administratie.
    Art. 37
    La caz de expropriatiune de averi de natura celor cuprinse la art. 18, se va urma in conformitate cu prescriptiunile art. 17.
    Art. 38*)
    Daca ofertele administratiei nu sunt primite in termenul prescris de art. 36, sau daca va fi vorba de averi din cele aratate la art. 16 si 17, cifra indemnitatii va fi hotarata dupa regulile aratate in capitolul urmator.
------------
    *) Modificat prin Legea din 9 februarie 1900.

    CAP. 2
    Despre comisia de arbitri insarcinata cu fixarea indemnizarii

    Art. 39*)
    In cazul cand indemnitatea nu va putea fi regulata prin buna intelegere, cifra ce se cuvine a se plati se va fixa de catre o comisie de arbitri.
------------
    *) Modificat prin Legea din 9 februarie 1900.

    Art. 40*)
    Aceasta comisie se va alcatui din trei arbitri, numiti: unul de catre partea expropriata, altul de catre partea care urmareste exproprierea, si cel de al treilea, care va prezida comisiunea arbitrala, va fi primul prezident al tribunalului cu mai multe sectiuni, prezidentul tribunalului cu o singura sectiune, si, in caz de impiedicare, prezidentul sau judecatorul care ii tine locul.
------------
    *) Modificat prin Legea din 9 februarie 1900.

    Art. 41*)
    In cazul cand vor fi mai multe parti interesate in aceeasi proprietate, ele se vor intelege intre dansele pentru numirea arbitrilor lor; la caz de neintelegere, fiecare parte interesata isi va numi un arbitru si prezidentul tribunalului va trage la sorti, cu trei zile inainte de scoaterea citatiilor, care din acesti arbitri va face parte din comisia arbitrala, si va cita numai pe acela iesit la sorti.
------------
    *) Modificat prin Legea din 9 februarie 1900.

    Art. 42*)
    Prezidentul tribunalului va notifica partilor interesate ca, in termen de 10 zile de la primirea notificarii, sa i se comunice numele, prenumele, profesia si domiciliul arbitrilor alesi de dansele, precum si declaratia scrisa a arbitrilor alesi ca primesc insarcinarea ce li s-a dat.
    Aceasta notificare se va face dupa cum se arata la art. 22.
    Alegerea domiciliului arbitrilor nu va putea fi altundeva decat in orasul de resedinta al tribunalului situatiei imobilului expropriat.
    Cand vreuna din parti nu va fi notificat, in termenul prescris de articolul de mai sus, numele si consimtamantul arbitrului ales de dansa, prezidentul tribunalului va trage la sorti dintre magistratii tribunalului pe arbitrul sau pe arbitrii care n-ar fi fost alesi de parti.
    In caz cand vor fi fixate a se judeca in aceeasi zi mai multe pricini in care sa nu fie arbitri desemnati de parti se va face o singura tragere la sorti, si magistratul sau magistratii iesiti pentru o afacere vor judeca la toate exproprierile din acea zi.
    Mentiune despre tragerea la sorti se va face in procesul-verbal al fiecarei judecati.
------------
    *) Modificat prin Legea din 9 februarie 1900.

    Art. 43*)
    Comisia de arbitri va functiona la tribunalul situatiunei imobilului.
    Dupa pronuntarea sentintei de expropriere, administratia va cere prezidentului tribunalului trimiterea afacerii inaintea comisiei de arbitri.
    Prezidentul tribunalului va fixa termenul de judecata.
    In timpul cat functioneaza Curtea cu jurati nu se va soroci nici un termen pentru judecata exproprierilor.
------------
    *) Modificat prin Legea din 9 februarie 1900.

    Art. 44*)
    Prezidentul tribunalului trimite convocarea arbitrilor alesi si partilor la domiciliul ales, si in caz de nealegere, in modul aratat la art. 22, cu cel putin 10 zile libere inainte, aratandu-le ziua, ora si locul intrunirii.
------------
    *) Modificat prin Legea din 9 februarie 1900.

    Art. 45*)
    Arbitrul care, dupa ce a primit insarcinarea ce i se incredintase, va lipsi fara motiv legal, se va supune la o amenda de la 100 pana la 500 lei, care se va pronunta de catre arbitrul prezident.
    Arbitrul condamnat are dreptul sa faca opozitie in termen de 8 zile de la notificarea condamnarii.
    Aceasta opozitie se judeca definitiv de arbitrul prezident.
    In caz de lipsa unui arbitru se va proceda conform art. 42, alin. IV, putandu-se, in asemenea caz, amana judecata pentru a doua zi de lucru fara alte citatii.
------------
    *) Modificat prin Legea din 9 februarie 1900.

    Art. 46*)
    Arbitrul prezident va lua pe langa sine pe un grefier sau un ajutor. Acesta va supune pricinile de cercetat dupa randul lor si va incheia procesele-verbale.
------------
    *) Modificat prin Legea din 9 februarie 1900.

    Art. 47*)
    Constituindu-se comisia, arbitrii care nu fac parte din magistratura vor depune in sedinta publica, cu mana pe cruce, urmatorul juramant:
    "Jur pe Sfanta cruce si in frica lui Dumnezeu ca voiu judeca cu nepartinire, cu dreptate si in cuget curat".
    Formula juramantului se va putea schimba dupa religia arbitrului.
------------
    *) Modificat prin Legea din 9 februarie 1900.

    Art. 48*)
    Dupa depunerea juramantului, arbitrul prezident supune comisiei tabloul ofertelor si al cererilor, planurile, etc., fondurilor ce se expropriaza, precum si dovezile aduse de parti.
    Partile sau imputernicitii lor isi arata observatiile.
    Comisia poate asculta toate persoanele de la care s-ar putea lumina. Ea poate merge la fata locului sau delega pe unul din membrii sai. Discutia e publica; ea se poate continua si in alte sedinte.
------------
    *) Modificat prin Legea din 9 februarie 1900.

    Art. 49*)
    Dupa cercetarea pricinii, arbitrul prezident ridica sedinta si comisia se retrage cu grefierul sau ajutorul lui in camera de chibzuire. Acolo, fara a putea iesi, arbitrii hotarasc in majoritate de voturi cifra indemnizarei.
    La caz cand fiecare din cei trei arbitri ar fixa o cifra deosebita, cifra intermediara, adica nici cea mai mica, nici cea mai mare, se va considera ca votata de majoritate. Spre exemplu, arbitrul A fixeaza cifra 10, arbitrul B cifra 50, arbitrul C cifra 20; indemnizarea va fi de 20. Hotararea va fi motivata. Daca unul din arbitri ramine in minoritate si el va fi dator a-si motiva opinia, refuzul de a o motiva va fi pedepsit cu amenda de 500 lei, pronuntata de arbitrul prezident, fara ca lipsa de motivare a minoritatii sa poata atinge nulitatea deciziei majoritatii.
------------
    *) Modificat prin Legea din 9 februarie 1900.

    Art. 50*)
    Comisia arbitrala hotaraste indemnitati deosebite pentru fiecare reclamant, dupa titlul lui.
    Daca este proces sau pretentiune de orice fel asupra insasi fondului ce se expropriaza, comisia arbitrala, fara a se impiedica de aceasta, hotaraste numai indemnizarea, ramanand ca reclamantii sa-si urmareasca dreptul lor numai asupra pretului de indemnizare la instanta competenta.
    Uzuarul sau uzufructuarul este obligat a da cautiune ca, la finele uzului sau uzufructului, va restitui suma ce infatiseaza valoarea imobilului expropriat.
------------
    *) Modificat prin Legea din 9 februarie 1900.

    Art. 51*)
    Comisia arbitrala, in nici un caz, nu poate hotari un pret mai mic decat cel oferit, sau mai mare decat cel cerut.
    Daca indemnizarea regulata de comisia arbitrala nu trece peste oferta administratiei, partile care vor fi refuzat-o se vor condamna la plata cheltuielilor.
    Daca indemnizarea este egala cu cererea partilor, administratia va fi supusa la plata cheltuielilor.
    Daca indemnizarea este totodata superioara ofertei administratiei si inferioara cererii partilor, cheltuielile se vor compensa in mod a fi purtate de catre parti si administratie in proportie cu oferta sau cererea lor si cu decizia comisiei arbitrale.
    Orice individ care va fi cerut indemnizatia, se va condamna la cheltuieli, oricare ar fi estimatia comisiei arbitrale daca nu se va fi conformat dispozitiilor art. 36.
------------
    *) Modificat prin Legea din 9 februarie 1900.

    Art. 52*)
    Decizia comisiei se va semna indata. Daca unul din arbitri ar refuza sa iscaleasca decizia sau parerea sa osebita, acest refuz se va constata de arbitrul prezident in josul hotararii; constatarea va tine loc de iscalitura.
    Arbitrul-prezident va hotari asupra cheltuielilor si va ordona punerea administratiei in stapanirea lucrului expropriat, cu indatorire de a consemna pretul; va putea ordona ca sa se libereze, cu executie provizorie, partii expropriate o parte din pret.
    Arbitrul-prezident va taxa cheltuielile al caror tarif este determinat printr-un regulament de administratie publica. In taxa nu va cuprinde decat actele facute in urma ofertei administratiei; cheltuiala actelor anterioare ramane in tot cazul, in sarcina administratiei.
    Tot dansul va fixa definitiv plata arbitrilor, care nu fac parte din magistratura si care au functionat. Aceasta plata nu va putea trece peste 200 lei de arbitru, in fiecare zi de sedinta, in fiecare afacere judecata.
    Aceasta indemnitate va fi totdeauna in sarcina administratiei ce expropriaza.
------------
    *) Modificat prin Legea din 9 februarie 1900.

    Art. 53*)
    Hotararea comisiei arbitrale este supusa apelului in termen de 10 zile de la pronuntare.
    Apelul se va face prin simpla declaratie la grefa tribunalului.
    Prezidentul tribunalului va fi obligat ca, in termen de trei zile de la declararea apelului, sa trimita dosarul si cu toate actele la Curtea de apel respectiva.
    Apelul se va judeca de Curtea de apel de urgenta si cu precadere, in termen de 15 zile de la primirea dosarului si fara citatii.
    Decizia Curtii de apel, ca si a comisiei de arbitri, se da fara drept de opozitie.
    In caz de divergenta, Curtea se va completa cu cinci membri, chiar in acea zi sau cel mult in ziua urmatoare.
------------
    *) Modificat prin Legea din 9 februarie 1900.

    Art. 54*)
    Decizia Curtii de apel se va putea ataca cu recurs in casatie, in termen de 10 zile de la pronuntare, pentru violarea art. 50 si 51 din aceasta lege si pentru toate cazurile prevazute in legea organica a Curtii de casatie.
    Prezidentul Curtii de apel va trimite dosarul la Curtea de casatie in termen de trei zile de la primirea recursului. Curtea de casatie va judeca recursul de urgenta si cu precadere in termen de 10 zile de la primirea dosarului fara opozitie.
------------
    *) Modificat prin Legea din 9 februarie 1900.

    Art. 55*)
    Daca o decizie a Curtii se va casa, afacerea se va trimite la o alta Curte de apel, care va judeca dupa aceeasi procedura.
------------
    *) Modificat prin Legea din 9 februarie 1900.

    Art. 56*)
    Deciziile comisiei de arbitri si ale Curtilor de apel se vor trece intr-un registru special ce se va tine la fiecare tribunal si Curte de apel.
------------
    *) Modificat prin Legea din 9 februarie 1900.

    CAP. 3
    Despre regulile dupa care urmeaza a se fixa despagubirea

    Art. 57*)
    Comisia de arbitri va fixa in bani, pentru fondul cuprins in hotararea de expropriere a tribunalului, catimea indemnitatii cuvenita proprietarului, dupa valoarea fondului pentru proprietari in momentul exproprierii.
    Comisia de arbitri judeca sinceritatea titlurilor si efectul actelor care ar fi de natura a modifica evaluarea indemnizarii.
------------
    *) Modificat prin Legea din 9 februarie 1900.

    Art. 58*)
    Arbitrii se vor baza, pentru fixarea indemnitatii, pe toate elementele de natura a forma convingerea lor, cum: venitul imobilului astfel cum rezulta din rolurile contributiunilor directe si din contractele de inchiriere sau arendare cu data certa anterioara, indeplinirea formalitatilor prevazute la art. 5, pretul cu care a fost cumparat rezultand din actele de cumparare cu data certa, pretul cu care se vand obisnuit imobilele de acelasi fel in localitate si alte asemenea; vor fi in drept sa tina socoteala si de cheltuielile de lux sau de placere, chiar cand dansele n-ar fi sporit valoarea venala a imobilelor; vor tine in socoteala si toate daunele rezultand pentru expropriat din faptul deposedarii lui.*)
------------
    *) Modificat prin Legea din 9 februarie 1900.
    *) La finitul Legii modificatoare din 9 februarie 1900, se afla adaugat urmatorul art. II care lamureste urmatoarele:
    "Art. 2
    In toate articolele Legii din 20 octombrie 1864, care nu sunt modificate in vreo alta dispozitie a lor, se vor inlocui cuvintele: "jude-director, juriul si jurat" prin cuvintele: "arbitru-prezident, comisie-arbitrala si arbitru".
    Termenele din aceasta lege se vor socoti pe zile libere. Procedura va fi gratuita inaintea comisiei de arbitri si a Curtii de apel.

    Art. 59
    Intamplandu-se ca insasi administratia sa contesteze proprietarului expropriat dreptul la o indemnitate, comisia arbitrala totusi va fixa catimea indemnitatii asa ca si cand i s-ar cuveni.
    Arbitrul-prezident insa va regula ca banii indemnitatei sa stea in depozit pana la terminarea procesului pe calea judecatii sau invoielii.
    Art. 60
    Daca din cauza de utilitate publica urmeaza a se cumpara parte din edificiuri, iar proprietarii lor prin o declaratie formala adresata arbitrului-prezident in termenul prevazut la art. 36 ar cere cumparare in total, atunci acelea se vor cumpara in intregime.
    Asemenea vor avea proprietarii dreptul a cere cumpararea pamantului intreg, in caz cand prin expropriatiune s-ar reduce partea ramasa la o a patra parte, si daca aceasta parte va fi mai mica de 10 arii, si proprietarul nu va poseda nici un alt loc alaturi.
    Art. 61
    Daca partea de imobil ce ramane proprietarului prin insusi executarea lucrarilor urmeaza a capata o sporire imediata si speciala, atunci juriul la evaluarea catimei indemnitatei, va tinea in seama aceasta sporire pana la compensatiune.
    Art. 62
    Nu se va da nici o despagubire pentru acele imbunatatiri, zidiri si constructiuni, despre care, dupa epoca infiintarii lor si dupa alte imprejurari, juriul va dobandi convictiunea ca s-au facut cu scop de a spori catimea indemnitatei.

    CAP. 4
    Despre plata indemnitatei

    Art. 63
    Indemnizarile regulate de comisia arbitrala se vor achita in mana celor in drept, inaintea luarii in posesiune. Daca acestia refuza de a le primi, luarea in stapanire va avea loc dupa oferta reala prin depunerea pretului la casa de depozite si consemnatiuni.
    Daca este a se executa lucrari de stat sau de district, ofertele reale se pot efectua prin mijlocirea unui mandat egal cu suma de indemnizare regulata de comisia arbitrala; acest mandat emis de catre ordonatorul competent, se va plati la casa publica la care este indreptat.
    Nu se vor face oferte reale, daca vor exista inscriptiuni asupra imobilului expropriat sau alte piedici asupra varsarii banilor in mana celor in drept. In acest caz va fi indestul ca sumele ce datoreaza administratia sa se consemneze, spre a se imparti in urma dupa regulile dreptului comun.
    Art. 64
    Daca in curs de 6 luni de la hotararea de expropriere, administratia nu cere de la tribunal fixarea indemnizatiei, atunci partile sunt in drept a reclama.
    Spre fixarea indemnitatei, daca valoarea ei in timp de trei luni se va depune la casa de depozite si consemnatiuni, spre a se slobozi celor in drept, dupa expirarea acestui termen, partile expropriate vor putea cere dobanzi relative conform codicei civile.
    Dispozitiunea precedenta nu se va aplica la vanzarile facute de buna voie, desi din cauza de interes public. Acestea raman sub imperiul dreptului comun.

    TITLUL VI
    Dispozitiuni diferite

    Art. 65
    Toate contractele de vanzari, chitante si altele relative la cumpararea de fonduri se vor face prin tribunal; copii legalizate dupa dansele se vor trimite la administratia domeniilor sau la consiliile respective.
    Toate cumpararile de imobile cu bani proveniti din vanzarea fondurilor dotali a minorilor, etc. cu un cuvant, toate cazurile unde tribunalul va fi in drept si va si hotari chipul intrebuintarii indemnitatei, aceste tranzactiuni vor fi scutite de orice taxe relative cerute de lege.
    Art. 66
    Daca un proprietar va fi primit ofertele administratiei, suma indemnizarei va trebui, daca el o va cere si daca n-a fost nici o contestare din partea vreunei a treia parti in termenul prescris la art. 36, a se varsa la casa de depozit si ca sa se dea sau sa se imparta celor in drept dupa regulile dreptului comun.
    Art. 67
    Daca pamanturile cumparate pentru lucrarile de utilitate publica, nu se vor mai intrebuinta spre acest finit, atunci fostii proprietari sau urmasii lor vor fi in drept a reclama inapoierea lor.
    Pretul lor se va hotari prin alcatuirea de buna voie; la caz de neintelegere, prin comisia arbitrala dupa formele mai sus aratate.
    Niciodata insa comisia arbitrala nu va fi in drept a hotari un pret mai mare decat indemnizarea data pentru acele pamanturi.
    (Adaos. Legea din 7 Iunie 1913). Numai in cazul cand autoritatea exproprianta ar renunta a mai face lucrarea de utilitate publica pentru care s-a facut exproprierea, fostii proprietari vor avea dreptul sa se foloseasca de dispozitiile art. 67 din Legea de expropriere.
    In cazul in care insa lucrarea de utilitate publica a fost efectuata in parte sau in total, fostii proprietari nu vor mai putea revendica resturile de terenuri ramase autoritatii expropriante din exproprieri.
    Art. 68
    Administratia, in privirea pamanturilor aratate la art. precedent va trebui sa anunte vanzarea lor in forma prescrisa la art. 5. In trei luni de la publicatiune, fostii proprietari ce vor voi a face intrebuintarea de drepturi rezervat prin art. 67, vor trebui sa faca formal cunoscut intentia lor, si in o luna de la fixarea pretentiunei, vor fi datori de a depune la tribunal banii dupa care administratia va fi datoare a le slobozi actul de rascumparare; la din contra, vor pierde dreptul rezervat prin art. 67.

    TITLUL VII
    Masuri exceptionale

    Art. 69
    Urmand necesitate de a se lua in stapanire de urgenta pamanturi fara cladiri, dar supuse expropriatiunei, urgenta se va declara speciala prin insusi actul declarator utilitatii publice, sau prin Ordonanta Domneasca la caz de interes general.
    Art. 70
    In acest caz, dupa hotararea de expropriatiune, se vor trimite la tribunalul judetului atat aceasta hotarare cat si actele relative si suma oferita de administratie.
    Presedintele tribunalului va impartasi acestea atat proprietarului cat si tiitorului fondului si il va cita cu termen cel putin de trei zile.
    Art. 71
    La termenul fixat, indrituitii asupra fondului sau datori a se infatisa si a declara suma ce pretind. Neinfatisandu-se, tribunalul procedeaza in lipsa.
    Art. 72
    Tribunalul fixeaza la termenul aratat la art. 70, in puterea dovezilor infatisate de administratie, sau cel mult in cinci zile de la acel termen, dupa o prealabila cercetare la fata locului printr-un delegat al sau, catimea indemnitatei provizorie.
    Art. 73
    Catimea indemnitatei hotarata de tribunal se va primi de dansul, impreuna cu o suma corespunzatoare la dobanda relativa pe timp de un an.
    Art. 74
    Dupa depunerea indemnitatei si dupa o citatiune a partilor interesate cu termen de cinci zile, tribunalul hotaraste punerea in stapanire a administratiei.
    Art. 75
    Ambele hotarari ale tribunalului, atat cea relativa la indemnitate cat si cea relativa la punerea in stapanire nu vor fi supuse nici opozitiei, nici apelului.
    Art. 76
    Dupa intrarea in posesiune a administratiei, se va pasi, dupa cererea partilor la fixarea definitiva a indemnitatei conform titlului V din prezenta lege.
    Art. 77
    Daca catimea indemnitatei, ce se va hotari, va fi mai mare decat cea statornicita de tribunal, atunci diferenta se va depune de administratie in depozitul tribunalului, in cincisprezece zile de la instiintarea ce ii va face tribunalul.
    Art. 78
    Formalitatile prescrise prin titlul I si II din aceasta lege, nu sunt aplicabile la lucrarile militare.
    Pentru aceste lucrari o Ordonanta Domneasca va determina pamanturile care sunt supuse la expropriere.
    Art. 79
    Drumurile mari astazi existente, afara de raza orasului, trebuie sa aiba o largime de 26 metri.
    Ele constituie o serbire asupra fondurilor unde se afla.



SmartCity5

COMENTARII la Legea 0/1864

Momentan nu exista niciun comentariu la Legea 0 din 1864
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu