INSTRUCTIUNI Nr. 3614 din 26 aprilie 1991
privind tehnica de calcul al impozitului pe profit
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR

PUBLICATE IN: MONITORUL OFICIAL NR. 108 din 20 mai 1991
In temeiul art. 21 din Legea nr. 12 din 30 ianuarie 1991 privind impozitul
pe profit, se emit urmatoarele instructiuni in legatura cu calcularea, evidenta
si varsarea impozitului pe profit.
CAP. 1
Platitori de impozit pe profit si determinarea profitului impozabil
1. In sensul art. 1 din lege, sunt platitoare de impozit pe profit si
unitatile organizatiilor obstesti care desfasoara activitati economice (partide
politice, sindicate, fundatii etc.), ale cultelor religioase, ale cooperatiei
mestesugaresti, cooperatiei de consum si de credit, intreprinderile mici,
asociatiile cu scop lucrativ, precum si asociatiile si cooperativele de
productie agricola.
2. Profitul impozabil se determina ca diferenta intre veniturile totale
incasate din activitatea de baza si alte activitati si cheltuielile totale
aferente activitatii desfasurate, corespunzatoare veniturilor incasate,
inclusiv impozitul pe circulatia marfurilor varsat efectiv la bugetul
administratiei centrale de stat.
3. In veniturile totale incasate pentru determinarea profitului impozabil
se cuprind realizarile obtinute de agentii economici din activitatea de
productie, prestari de servicii, executari de lucrari, desfacerea marfurilor,
achizitii, concesionarea si subconcesionarea de activitati economice,
inchirieri de bunuri, locatie de gestiune, din participarea la capitalul altor
societati comerciale, din dobanzi si penalitati, subventii de la bugetul
administratiei centrale de stat sau de la bugetele locale, dupa caz, precum si
venituri din orice alte surse.
4. In cheltuielile totale aferente veniturilor incasate se includ
cheltuielile evidentiate in costuri sau in cele de circulatie, respectiv
materii prime, materiale de baza si auxiliare procurate din afara unitatilor,
produse si semifabricate din cooperari, cheltuieli de transport si
aprovizionare, combustibil, energie si apa din afara, amortizarea fondurilor
fixe, alte cheltuieli materiale, salarii, contributia la asigurarile sociale,
contributia pentru constituirea fondului de ajutor de somaj (exclusiv cota de
1% suportata de salariati), fondul de cercetare stiintifica, dezvoltare
tehnologica si introducere a progresului tehnic (pana la aparitia de noi
reglementari), platile pentru activitatile economice si unitatile de productie
concesionate sau subconcesionate pentru bunurile inchiriate, pentru unitatile
luate in locatie de gestiune si alte cheltuieli (dobanzi bancare, impozit pe
cladiri si alte cheltuieli prevazute de lege). De asemenea, pentru calculul
profitului impozabil se pot deduce din venituri cheltuielile de
delegare-detasare, transport la si de la locul de munca, indemnizatia de hrana
sau alte drepturi in bani sau in natura, dar numai in limita prevederilor din
reglementarile care stabilesc aceste drepturi la nivelul economiei nationale
sau al unor ramuri de activitate.
5. Volumul amortizarii fondurilor fixe care va fi luat in calcul la
stabilirea profitului impozabil, pana la aprobarea unor noi reglementari
privind regimul de amortizare a fondurilor fixe, se va determina astfel:
a) la regiile autonome si societatile comerciale cu capital de stat,
volumul anual al amortizarii este cel stabilit in baza Legii nr. 62/1968
privind amortizarea fondurilor fixe;
b) la ceilalti agenti economici, volumul anual al amortizarii se va calcula
pe baza duratelor de serviciu prevazute de Legea 62/1968, care pot fi reduse cu
pana 40% .
6. Cheltuielile care se scad din veniturile incasate in vederea
determinarii profitului impozabil sunt cele prevazute in anexa nr. 2 la lege,
cu urmatoarele mentiuni:
a) La sumele platite pentru contractele de cercetare vor fi incluse:
- taxa de 1% pentru constituirea fondului special de cercetare-dezvoltare,
potrivit Hotararii Guvernului nr. 1284/1990;
- platile efectuate pentru contractele de cercetare care au ca obiect
participarea la realizarea programelor de dezvoltare, retehnologizare,
implementare de noi produse si tehnologii, protectie a mediului si securitate a
muncii, neincluse in costurile de productie sau de circulatie, dupa caz.
b) Cheltuielile de protocol, reclama si publicitate, insumate, care se iau
in calcul la stabilirea profitului impozabil anual, sunt cele efective, dar nu
mai mult de 1% din diferenta rezultata intre totalul veniturilor incasate
intr-un an si cheltuielile aferente activitatii desfasurate corespunzator
veniturilor incasate, evidentiate in costuri, precum si impozitul pe circulatia
marfurilor aferent veniturilor incasate. In cazul in care agentul economic isi
desfasoara activitatea intr-o perioada mai mica de un an, limita de pana la 1%
se aplica la suma rezultata, conform calculului de mai sus, aferenta perioadei
respective.
c) Sumele utilizate pentru cumpararea de actiuni vor fi luate in calcul la
determinarea profitului impozabil in anul in care se incaseaza dividendele.
d) Prelevarile la fondul de rezerva ce se iau in calcul la stabilirea
profitului impozabil se determina prin aplicarea unei cote de 5% asupra
diferentei calculate potrivit pct. 6 lit. b) din prezentul capitol, pana cand
fondul cumulat, astfel constituit, va atinge urmatoarele limite fata de
capitalul social, daca prin reglementarile legale in baza carora s-au
constituit nu se prevede altfel:
- 20% pentru societatile comerciale infiintate in baza Legii nr. 31/1990 si
pentru regiile autonome;
- 25% pentru societatile comerciale cu participare de capital din
strainatate infiintate potrivit Decretului nr. 424/1972 si Decretului-lege nr.
96/1990.
e) La determinarea profitului impozabil se admite scaderea pierderilor
neimputabile din anii precedenti, numai in limita in care acestea pot fi
acoperite din profitul realizat in urmatorii doi ani celui in care activitatea
s-a incheiat cu pierdere. Partea ramasa nerecuperata nu se ia in considerare la
determinarea profitului impozabil incepand cu cel de-al treilea an.
f) Regiile autonome si societatile comerciale cu capital integral de stat,
in cazuri justificate, pot efectua, din totalul veniturilor realizate,
cheltuieli pentru satisfacerea unor necesitati social-culturale si sportive. La
stabilirea profitului impozabil anual, aceste cheltuieli se iau in calcul la
nivelul lor efectiv, dar nu mai mult de 1% din fond anual de salarii. Ceilalti
agenti economici pot efectua anual cheltuieli si donatii in scopuri umanitare,
precum si pentru sprijinirea activitatilor sociale, culturale, stiintifice si
sportive. Acestea se scad din veniturile realizate in vederea determinarii
profitului impozabil, dar nu mai mult de 2,5% din diferenta calculata potrivit
pct. 6 lit. b) din prezentul capitol.
In situatia in care agentii economici isi desfasoara activitatea intr-o
perioada mai mica de un an, limitele prevazute la alineatul precedent se aplica
la realizarile perioadei respective.
Cotele de mai sus vor fi stabilite anual prin legea de aprobare a bugetului
administratiei centrale de stat.
7. In anexa nr. 1 la prezentele instructiuni este redat un exemplu de
determinare a profitului impozabil la regiile autonome si societatile
comerciale cu capital integral de stat, iar in anexa nr. 2, pentru un agent economic
privat. Anexa nr. 3 cuprinde un exemplu de calculare a impozitului pe profit.
CAP. 2
Calcularea, varsarea si regularizarea varsamintelor din impozitul pe profit
1. Impozitul pe profit se calculeaza lunar prin aplicarea, asupra profitului
impozabil efectiv realizat, a cotelor de impozit corespunzatoare fiecarei
transe de profit prevazute in anexa nr. 1 la Legea privind impozitul pe profit.
Exemplu:
In cazul unui profit impozabil lunar de 395.000 lei revine un impozit in
suma de 64.750 lei, determinat astfel:
- 59.750 lei corespunzator limitei inferioare a transei de profit cuprinse
intre 375.001 - 400.000 lei;
- 5.000 lei aferenta diferentei dintre suma profitului realizat si limita
inferioara a transei in care se incadreaza aceasta (395.000 - 375.000 = 20.000
lei x 25% = 5.000 lei).
2. Impozitul se calculeaza lunar asupra profitului realizat, cumulat de la
inceputul anului.
Impozitul pe profit, aferent lunii in curs, se stabileste ca diferenta
intre impozitul asupra profitului realizat, cumulat de la inceputul anului, si
impozitul varsat aferent profitului cumulat pana la sfarsitul lunii anterioare.
Exemplu:
Profitul impozabil cumulat la sfarsitul lunii aprilie este de 1.815.000
lei, impozitul aferent fiind de 499.300 lei.
Impozitul pe profit varsat pana la 31 martie este de 341.150 lei.
Impozitul pe profit de varsat la buget pe luna aprilie este egal cu 499.300
- 341.150 = 158.150 lei.
3. Potrivit art. 4 din Hotararea Guvernului nr. 127 din 25.02.1991 cu
privire la stabilirea salariilor pentru angajatii societatilor comerciale in
anul 1991, suma totala a adaosurilor si sporurilor la salarii prevazute in
anexa nr. 4 la hotarare, care depaseste pe ansamblul societatii comerciale 20%
din totalul salariilor de baza cuvenite tuturor angajatilor pentru timpul
lucrat, se impune cumulat cu profitul impozabil al societatii comerciale.
In cazul societatilor comerciale care, potrivit legii, beneficiaza de
scutire de impozit pe profit, adaosurile si sporurile mentionate la alineatul
precedent se impun astfel:
- profitul impozabil realizat, calculat potrivit prevederilor legale, se
cumuleaza cu suma adaosurilor nominalizate in anexa nr. 4 la Hotararea
Guvernului nr. 127/1991, care depaseste 20% din totalul salariilor de baza
cuvenite tuturor angajatilor pentru timpul lucrat. In functie de suma rezultata
prin cumulare se stabileste, potrivit Legii nr. 12/1991, cota de impozit
aferenta. Din impozitul astfel calculat se scade impozitul aferent profitului realizat,
determinat potrivit legii, iar diferenta se varsa la bugetul administratiei
centrale de stat sau la bugetele locale, dupa caz (anexa nr. 4 la prezentele
instructiuni);
- impozitul astfel calculat se plateste la bugetul administratiei centrale
de stat sau la bugetele locale, dupa caz, si la termenele si in contul in care
se varsa impozitul pe profit.
In situatia in care prin plata impozitului aferent sumei rezultate prin
cumularea profitului realizat cu suma adaosurilor si sporurilor ce depaseste
20% din totalul salariilor de baza, societatea comerciala inregistreaza
pierderi, acestea nu pot fi recuperate in anii urmatori pe seama profitului
impozabil, ci se va acoperi din profitul ramas dupa plata impozitului datorat.
In cazul societatilor comerciale care au inregistrat pierderi si au
efectuat plati peste nivelurile maxime de adaosuri si sporuri la salarii,
sumele aferente depasirilor se impun potrivit anexei nr. 1 la Legea nr. 12/1991
privind impozitul pe profit. Suma aferenta impozitului astfel calculat va
majora pierderea inregistrata de catre societate si nu va putea fi recuperata
in anii urmatori pe seama profitului impozabil, ci se va acoperi din profitul
ramas dupa plata impozitului datorat.
4. Profitul cuvenit partii straine, in cazul in care se transfera in
strainatate, se impoziteaza cu o cota de 10% si se suporta de partea straina.
In cazul in care partea straina este un rezident al unei tari cu care
Romania a incheiat conventie sau acord de evitare a dublei impuneri, se aplica
cota de impozit prevazuta in respectiva conventie sau acord la art.
"dividende", daca cota respectiva este mai mica decat cea prevazuta
de legea romana.
5. Impozitul pe profit se varsa de catre agentii economici in contul
bugetului administratiei centrale de stat sau bugetelor locale, dupa caz.
Agentii economici, cu exceptia regiilor autonome de interes local,
efectueaza varsamintele din impozitul pe profit in urmatoarele conturi deschise
la unitatile Bancii Comerciale Romane pe seama organelor fiscale din raza de
activitate a acestora:
*) 60.01X01. Cont impozit pe profit pentru regii autonome, societati
comerciale cu capital de stat si celelalte unitati de stat.
*) 60.01X02. Cont impozit pe profit pentru societati comerciale (cu exceptia
celor cu capital de stat).
*) 60.01X03. Cont impozit pe profit pentru alti platitori (intreprinderi
mici, asociatii cu scop lucrativ, cooperative mestesugaresti, unitati economice
ale organizatiilor obstesti etc.).
Regiile autonome de interes local varsa impozitul pe profit in contul
bugetului local deschis la unitatile Bancii Comerciale Romane nr. 63... pe
seama organelor fiscale in a caror raza de activitate isi are sediul sau
domiciliul unitatea platitoare.
Pentru anul 1991, asociatiile si cooperativele de productie agricola varsa
impozitul pe profit la bugetele locale.
Agentii economici anexeaza la dispozitia de plata (la exemplarul nr. 1) a
impozitului pe profit calculul prevazut in anexa nr. 5 la prezentele
instructiuni.
Impozitul datorat de partea straina pentru profitul transferat in
strainatate se varsa la bugetul administratiei centrale de stat, in acelasi
cont in care se varsa impozitul pe profit, o data cu efectuarea transferului.
6. Profitul impozabil anual realizat de unitatile platitoare de impozit, cu
participare de capital strain, infiintate pana la data aplicarii Legii privind
impozitul pe profit, se impoziteaza cu o cota de 30%, inainte de repartizarea
acestuia intre asociati.
7. Profitul net al societatilor comerciale cu capital integral de stat,
precum si sumele platite ca dividende de societatile comerciale pentru partea
de capital reprezentand participarea statului se varsa integral la bugetul
administratiei centrale de stat sau la bugetele locale, dupa caz, in termen de
10 zile de la data aprobarii bilantului contabil de catre adunarea generala,
dar nu mai tarziu de 1 martie al anului urmator.
Pentru regiile autonome, partea din profitul net ramasa dupa constituirea
fondului de participare a angajatilor la profit (5%) se varsa integral la
buget, in termenul prevazut la alineatul precedent.
----------------
*) Cifra de control a bancii.
CAP. 3
Reduceri la plata impozitului
1. Impozitul pe profit datorat de unitatile platitoare care angajeaza
persoane considerate handicapate, potrivit legii, se reduce proportional cu
ponderea persoanelor respective in numarul total al salariatilor.
Aceasta reducere la plata impozitului pe profit se acorda lunar in raport
de ponderea persoanelor handicapate in totalul salariatilor din luna
respectiva.
2. Impozitul aferent profitului utilizat efectiv pentru largirea si
modernizarea bazei tehnico-materiale, a tehnologiilor de fabricatie sau
extinderea activitatii in scopul obtinerii de profituri suplimentare, precum si
pentru investitii destinate protejarii mediului inconjurator, se reduce cu 50%,
urmand ca sumele echivalente reducerii sa fie folosite cu aceeasi destinatie.
Aceasta reducere se acorda numai dupa incheierea bilantului anual. Se considera
profit reinvestit sumele cheltuite efectiv cu aceste destinatii, concretizate
in lucrari de investitii, a caror valoare se recupereaza pe calea amortizarii,
potrivit legii.
Calcularea si acordarea reducerii de impozit pe profit se fac in baza
bilantului contabil anual, pana la 25 ianuarie al anului urmator. Sumele
aferente reducerii de impozit se evidentiaza in contabilitatea agentului
economic, intr-un cont distinct.
Se admite ca profit utilizat in anul curent pentru investitii suma
rezultata dupa scaderea din totalul cheltuielilor efective cu lucrarile de
investitii executate a celorlalte surse de finantare a investitiilor,
respectand soldul existent la inceputul anului cu aceasta destinatie, inclusiv
reducerea de impozit aferenta profitului utilizat pentru investitii in anul
precedent, precum si sursele constituite in cursul anului in acest scop pe
seama veniturilor obtinute din valorificarea materialelor rezultate din
fondurile fixe scoase din functiune, din vanzarea fondurilor fixe, a fondului
de amortizare, a sumei cuprinse in costuri pentru recuperarea cheltuielilor
geologice, a altor sume de aceasta natura.
In situatia in care suma aferenta reducerii de 50% a impozitului pe profit
nu a fost consumata integral pentru finantarea investitiilor, in anul de baza,
diferenta va fi reportata in anul urmator si utilizata, cu aceeasi destinatie,
inaintea celorlalte surse de finantare, pana la lichidare. Daca in anul urmator
nu s-au efectuat cheltuieli pentru finantarea investitiilor, partea ramasa neconsumata
din aceasta reducere se varsa la bugetul administratiei centrale de stat sau la
bugetele locale, dupa caz, o data cu regularizarea impozitului pe profit pe
acest an.
Exemplu:
Un agent economic realizeaza un profit anual impozabil de 6.150.000 lei
asupra caruia revine un impozit in suma de 2.072.000 lei, rezultand o cota
medie de
2.072.000
33,69 % (---------- X 100).
6.150.000
Partea din profit reinvestita reprezinta 1.000.000 lei.
Impozitul aferent partii reinvestite din profit este de
1.000.000 X 33,69
336.900 lei ------------------- .
100
Reducerea cu 50% a partii din impozit aferenta profitului reinvestit este
de 168.450 lei (336.900 X 50%).
Impozitul de plata este egal cu diferenta dintre impozitul total de
2.072.000 lei si suma de 168.450 lei ce reprezinta reducerea cu 50% a
impozitului aferent profitului reinvestit, respectiv 1.903.550 lei.
3. Unitatile platitoare de impozit care angajeaza persoane care, potrivit
legii, sunt considerate handicapate si, in acelasi timp, utilizeaza o parte din
profitul obtinut pentru realizarea unor actiuni prevazute in art. 9 din lege,
beneficiaza de ambele reduceri ale impozitului pe profit.
Reducerea cu 50% a impozitului aferent sumei din profit utilizata pentru
realizarea actiunilor prevazute la art. 9 din lege se determina pe baza
impozitului rezultat dupa aplicarea primei reduceri acordate pentru angajarea
de persoane handicapate.
Exemplu:
O unitate platitoare a realizat un profit anual impozabil de 6.150.000
lei, la care, potrivit legii, corespunde un impozit de 2.072.000 lei.
In cursul anului, unitatea a beneficiat de o reducere insumata a
impozitului pe profit de 393.680 lei pentru personalul handicapat angajat.
Impozitul pe profit datorat prin acordarea acestei inlesniri este in suma
de 1.678.320 lei (2.072.000 - 393.680).
Cota medie a impozitului influentat cu reducerea este egala cu
1.678.320 lei impozit
--------------------- X 100 = 27,29% .
6.150.000 lei profit
Partea din profit utilizata pentru realizarea de investitii este de
1.000.000 lei.
Impozitul pe profit aferent sumei de 1.000.000 lei calculat cu cota medie
27,29% (determinata in conditiile impozitului de plata rezultat dupa acordarea
primei reduceri) este de 272.900 lei.
Reducerea de 50% calculata asupra acestei sume este de 136.450 lei.
Impozitul anual de plata rezultat este de 2.072.000 - (393.680 + 136.450) =
1.541.870 lei.
CAP. 4
Scutiri la plata impozitului
1. Potrivit art. 5 din Legea nr. 12/1991, unitatile platitoare de impozit
pe profit infiintate incepand cu data de 1 ianuarie 1991, precum si cele
infiintate anterior, dar care realizeaza profit impozabil dupa aceasta data,
sunt scutite de impozitul pe profit intre 5 ani si 6 luni de la data
infiintarii, in functie de profilul activitatii desfasurate.
Data infiintarii este data eliberarii certificatului de inmatriculare in
registrul comertului sau a autorizatiei de functionare. In cazul agentilor
economici infiintati in baza Decretului-lege nr. 54/1990, care nu au realizat
profit impozabil inainte de intrarea in vigoare a legii impozitului pe profit
si se reorganizeaza in societate comerciala, data infiintarii este data
eliberarii autorizatiei de functionare.
Intreprinderile mici si asociatiile cu scop lucrativ, autorizate potrivit
Decretului-lege nr. 54/1990, care au realizat in anul 1990 un beneficiu sub
50.000 lei, sunt considerate unitati cu profit impozabil realizat inainte de
intrarea in vigoare a legii impozitului pe profit, chiar daca acestea au
beneficiat de scutire la plata impozitului.
In sensul art. 5 din Legea nr. 12/1991, nu se considera unitati nou
infiintate unitatile care se constituie prin fuzionarea, divizarea sau
transformarea unor unitati existente, precum si cele reorganizate in baza art.
222 din Legea nr. 31 din 16 noiembrie 1990 privind societatile comerciale.
2. Incadrarea agentilor economici in una din categoriile privind durata
perioadei de scutire a impozitului pe profit se face in functie de profilul
obiectului de activitate. In situatia in care obiectul de activitate al unui
agent economic cuprinde domenii care se incadreaza in diferite perioade de
scutire, la acordarea scutirii se tine seama de activitatea cu ponderea
valorica cea mai mare in volumul total al activitatii. Daca nu poate fi vorba
de o astfel de pondere sau daca aceasta nu poate fi determinata, atunci
scutirea se va acorda, avandu-se in vedere activitatea pentru care se acorda
perioada cea mai scurta de scutire.
3. Un agent economic beneficiaza de una din perioadele de scutire de
impozit pe profit, potrivit art. 5 din lege, daca functioneaza cu acelasi
profil de activitate inca o perioada egala cu cea pentru care i s-a acordat
scutirea respectiva.
Exemplu:
Un agent economic din domeniul industriei se infiinteaza la 1 ianuarie
1991.
Potrivit legii, acesta este scutit de impozit pentru o perioada de 5 ani,
respectiv pana la 31 decembrie 1995.
Pentru a beneficia de aceasta scutire, agentul economic trebuie sa
desfasoare activitate inca 5 ani de la expirarea duratei de scutire, timp in
care va plati impozitul pe profit.
In cazul in care isi inceteaza activitatea in anul 1997, agentul economic
nu mai beneficiaza de scutirea acordata, fiind obligat sa vireze la buget si
impozitul pe profit calculat pentru intreaga perioada de scutire.
Varsarea la buget a impozitului aferent intregii perioade de scutire se va
face o data cu impozitul pe profit datorat pentru ultima luna de activitate.
CAP. 5
Controlul asupra stabilirii si varsarii impozitului pe profit
1. Controlul asupra corectei determinari a profitului impozabil,
impozitului pe profit, a platii impozitului si a altor sume cuvenite bugetului,
potrivit Legii nr. 12/1991 privind impozitul pe profit, precum si a modului de
respectare a celorlalte prevederi ale legii se exercita de catre Ministerul
Finantelor, prin organele sale de specialitate centrale si teritoriale, prin
verificari periodice pe baza documentelor, evidentelor conduse de platitorii de
impozit, precum si a bilantului contabil anual si a contului de profit si
pierderi, inclusiv in perioada in care agentii economici beneficiaza de
scutirile de impozit prevazute de lege.
2. Cu ocazia controlului se va urmari respectarea de catre platitori a
realitatii si legalitatii atat a veniturilor, cat si a cheltuielilor perioadei
date, determinarea profitului impozabil, aplicarea cotelor legale pentru
stabilirea impozitului pe profit, varsarea integrala si la termen a acestuia,
reflectarea corecta si la zi, in evidenta contabila, a tuturor operatiunilor
efectuate etc.
3. Rezultatele verificarii se vor consemna in acte de control care se
intocmesc in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
4. Constituie contraventii, in sensul Legii nr. 12/1991 privind impozitul
pe profit, si se sanctioneaza potrivit prevederilor art. 15 lit. b) si art. 17
din lege toate operatiunile efectuate in evidenta contabila care conduc, in mod
direct sau indirect, la diminuarea artificiala si nelegala a profitului
impozabil a fiecarei perioade si, prin aceasta, in mod implicit, a impozitului
pe profit legal datorat de catre toti agentii economici, precum si a profitului
net de varsat la buget de catre regiile autonome si a dividendelor de catre
societatile comerciale cu capital de stat, in conformitate cu prevederile
acestei legi, dupa cum urmeaza:
- neevidentierea integrala a tuturor veniturilor (incasarilor) fiecarei
perioade;
- majorarea costurilor de productie, ale prestarilor de servicii sau
cheltuielilor de circulatie, dupa caz, precum si includerea in cheltuielile
care se suporta direct din venituri, pentru determinarea profitului impozabil,
a unor sume superioare celor reale aferente realizarilor perioadei sau a unor
cheltuieli fara temei legal, inclusiv a sumelor reprezentand majorari de
intarziere sau sanctiuni contraventionale aplicate pentru nevarsarea integrala
si la termen a obligatiilor fata de buget, conform reglementarilor in vigoare
in materie de impozite, taxe si alte venituri ale bugetului (impozitul pe
circulatia marfurilor, impozitul pe salarii, impozitul pe cladiri, impozitul pe
profit), precum si majorari si sanctiuni cu caracter financiar aplicate in baza
oricaror alte reglementari;
- inregistrarea pe costuri sau pe cheltuielile de circulatie, dupa caz, ori
includerea in cheltuielile care se scad direct din venituri pentru determinarea
profitului impozabil, precum si diminuarea directa a profitului impozabil cu
sume reprezentand pierderi, penalitati si lipsuri de inventar care, potrivit
reglementarilor in vigoare si statutelor de organizare si functionare a
agentilor economici, sunt imputabile;
- neincluderea in profitul impozabil a tuturor sumelor care, potrivit
reglementarilor in vigoare, se inregistreaza direct in contul de profit si
pierderi (plusuri de inventar la materii prime si materiale, produse finite
etc.);
- orice alte operatiuni nelegale efectuate in evidenta contabila care au ca
efect afectarea directa sau indirecta a profitului impozabil fiecarei perioade
date.
5. In situatia in care se constata diminuarea impozitului pe profit ca
urmare a majorarii unor categorii de cheltuieli sau intocmirii unor evidente
eronate, in scopul vadit de a reduce impozitul datorat, in afara de amenda,
unitatile platitoare vor varsa la bugetul administratiei centrale de stat sau
la bugetul local, dupa caz, impozitul sustras, precum si o suma egala cu
valoarea acestuia.
Exemplu:
La un agent economic, organele fiscale au constatat urmatoarele:
- impozit pe profit calculat si platit 100.000 lei
- diferenta de impozit stabilita de
organele fiscale care a fost
sustrasa de la plata urmare faptelor
prevazute la art. 15 lit. b) din lege 10.000 lei
In aceasta situatie, agentul economic, pe langa impozitul calculat si
platit initial de 100.000 lei, mai datoreaza bugetului 10.000 lei, diferenta de
impozit stabilita, precum si suma de inca 10.000 lei egala cu impozitul
sustras, precum si amenda aplicata de organul de constatare.
6. Diferentele de impozit stabilite se varsa la bugetul administratiei
centrale de stat sau la bugetele locale, dupa caz, in termen de 15 zile de la
data constatarii.
CAP. 6
Precizari cu caracter general
1. Obligatia calcularii si raspunderea pentru efectuarea platii in termen a
impozitului pe profit, precum si a sumelor datorate bugetului, potrivit legii
impozitului pe profit, revin unitatilor platitoare.
In acest scop, agentii economici trebuie sa depuna, in termenele legale,
lunar si trimestrial "Situatia rezultatelor financiare si obligatiilor
fiscale", iar anual, "Bilantul contabil si contul de profit si
pierderi" la directiile generale ale finantelor publice judetene si a
municipiului Bucuresti.
2. Neachitarea sumelor cuvenite bugetului administratiei centrale de stat
si bugetelor locale, dupa caz, la termenele legale, atrage plata unei majorari
de 0,05% pentru fiecare zi de intarziere asupra sumei datorate.
Majorarile se calculeaza din ziua imediat urmatoare expirarii termenului de
plata si pana la, inclusiv, ziua platii impozitului datorat.
Se considera ziua efectuarii platii:
- ziua depunerii sumei, pentru platile in numerar;
- ziua depunerii sumei la oficiul postal, in cazul depunerii prin posta;
- ziua virarii sumei din contul platitorului, cand plata se face prin
dispozitie de plata.
Zilele legale nelucratoare nu se iau in considerare la stabilirea
termenelor de plata prevazute mai sus.
In cazul in care ultima zi a termenului de plata este zi nelucratoare,
plata impozitului se face fara majorari de intarziere in ziua lucratoare
imediat urmatoare.
Pentru diferentele de impozit sau alte sume cuvenite bugetului, potrivit
Legii nr. 12/1991 privind impozitul pe profit, stabilite pe perioadele
anterioare de catre organele de control se percep majorari de intarziere de la
data termenului scadent la care sumele in cauza trebuiau varsate la buget.
Pentru neplata impozitului pe profit stabilit potrivit art. 7 din lege,
majorarile de intarziere se percep incepand cu data la care impozitul, astfel
stabilit, este datorat.
Ministerul Finantelor si organele sale teritoriale au dreptul sa dispuna
plata la buget din conturile agentilor economici a varsamintelor obligatorii,
neachitate in termen, precum si a penalitatilor pentru intarziere la plata.
In cazuri temeinic justificate se poate aproba reducerea sau scutirea de
plata a majorarilor de intarziere de catre:
- circumscriptiile fiscale orasenesti, pana la 10.000 lei;
- administratiile financiare municipale, ale sectoarelor municipiului
Bucuresti si Sectorului agricol Ilfov, pana la 50.000 lei;
- directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului
Bucuresti, pana la 100.000 lei;
- Ministerul Finantelor, pentru majorarile de peste 100.000 lei.
Cererea de reducere sau scutire a majorarilor de intarziere se depune de
catre platitorul in sarcina caruia au fost calculate, la unitatea fiscala
teritoriala in raza careia isi desfasoara activitatea.
Cererea de reducere sau scutire a majorarilor va fi analizata de organul
fiscal cu toata exigenta, sub aspectul cauzelor care au determinat plata cu
intarziere a sumelor datorate bugetului administratiei centrale de stat sau
bugetelor locale, dupa caz, si frecventa unor asemenea abateri ale platitorului
respectiv. Pe baza acestei analize se intocmeste un referat prin care se
propune scutirea, reducerea sau respingerea cererii si care, cu viza sefului
serviciului sau biroului de impozite directe, se supune spre aprobare
conducerii unitatii fiscale. Pentru sumele ce depasesc competentele acesteia,
documentatia se va inainta unitatilor fiscale superioare sau Ministerului
Finantelor, dupa caz.
Cererea de reducere sau scutire a majorarilor nu suspenda obligatia platii
sumei datorate.
3. Contestatiile privind stabilirea, incasarea, urmarirea impozitului pe
profit, a majorarilor de intarziere, precum si a altor sume datorate bugetului
administratiei centrale de stat sau bugetelor locale se depun in termen de 30
de zile de la data instiintarii unitatii platitoare (data inregistrarii actului
de constatare) si se rezolva dupa cum urmeaza:
- in prima instanta, de catre directiile generale ale finantelor publice
judetene si a municipiului Bucuresti, in termen de 30 de zile de la
inregistrare;
- impotriva deciziei date, agentul economic poate face contestatie, in
termen de 30 de zile de la primirea raspunsului, la Ministerul Finantelor, care
in cel mult 40 de zile de la inregistrare este obligat sa o solutioneze.
Solutia data este definitiva.
Depunerea contestatiei nu suspenda obligatia platitorului de a vira la
buget sumele contestate.
4. Contestatiile cu privire la stabilirea impozitului pe profit, a
majorarilor de intarziere, precum si a altor sume datorate bugetului sunt
supuse unei taxe de timbru de 2% calculata la suma contestata. Aceasta taxa nu
poate fi mai mica de 100 lei.
Taxa de timbru se datoreaza indiferent daca o alta contestatie, cu acelasi
obiect, inregistrata si rezolvata anterior, a fost taxata.
In vederea calcularii taxei de timbru, unitatile platitoare de impozit pe
profit sunt obligate sa specifice in scris cuantumul sumei contestate.
Taxa de timbru se achita anticipat.
Nerespectarea acestei obligatii duce la neluarea in considerare a
contestatiei. In acest caz, organul fiscal face cunoscut agentului economic
obligatia de timbrare a contestatiei, iar termenul de solutionare curge de la
data prezentarii dovezii platii taxei de timbru.
In situatia admiterii integrale sau partiale a contestatiei, taxa de timbru
se restituie integral sau proportional cu reducerea sumei contestate.
5. In cazul nedeclararii profitului anual sau calcularii eronate de catre
agentii economici a impozitului pe profit, stabilirea sau modificarea
impozitului se face pentru o perioada de 3 ani in urma de la data constatarii
(Decretul nr. 167/1958 privitor la prescriptia extinctiva - republicat in
1960).
In acest termen nu se incadreaza unitatile platitoare de impozit care si-au
incetat activitatea intr-un interval de timp mai mic decat cel pentru care au
fost scutite de plata impozitului. In astfel de situatii, impozitul se
stabileste pentru intreaga perioada de activitate, inclusiv cea de scutire,
prescriptia dreptului la actiune incepand sa curga de la data constatarii
neindeplinirii conditiilor de scutire, respectiv 3 ani de la data incetarii
activitatii.
Ministrul finantelor,
Theodor Stolojan
ANEXA 1
MODUL
de determinare a profitului impozabil in cazul unei regii autonome si unei
societati comerciale cu capital integral de stat
- mii lei -
------------
I. Total venituri (1+2) 63.500
1. venituri din activitatea de baza (credit ct. 600) 58.800
2. venituri din alte activitati (credit ct. 601) 4.700
II. Total cheltuieli (1+2+IV+V) 57.350
1. cheltuieli pentru activitatea de baza (debit ct. 600
reprezentand cheltuielile aferente veniturilor incasate) 50.000
2. cheltuieli pentru alte activitati (debit ct. 601
reprezentand cheltuielile aferente veniturilor incasate
din alte activitati) 1.800
III. Diferenta [I-(II1+II2+V)] 8.760
IV. Cheltuieli suportate direct din venituri 2.610
din care:
a) taxa pentru folosirea terenurilor proprietate de stat
(debit ct. 750 analitic distinct) 150
b) cheltuieli cu pregatirea profesionala si practica in
productie (debit ct. 750 analitic distinct) 862
c) sume platite pentru contractele de cercetare,
neincluse in costurile de productie sau cheltuielile de
circulatie (debit ct. 750 analitic distinct) 500
d) comisioane platite agentilor economici cu activitate de
comert exterior (debit ct. 750 analitic distinct) 325
e) cheltuieli de protocol, reclama si publicitate (debit
ct. 750 analitic distinct) 88
f) alocatie pentru copii platita si suportata din fonduri
proprii (debit ct. 750 analitic distinct) -
g) sume utilizate pentru cumpararea de actiuni pentru care
se incaseaza dividende 147
h) prelevari la fondul de rezerva (debit ct. 751 analitic
distinct) 438
i) pierderi din anii precedenti nerecuperate pana la data
determinarii profitului impozabil (pierderile din anii
precedenti acoperite din profitul anului curent) -
j) cheltuieli pentru satisfacerea unor necesitati culturale
si sportive (debit ct. 751 analitic distinct) 100
k) alte cheltuieli prevazute de lege -
V. Impozitul pe circulatia marfurilor aferent veniturilor
incasate (credit ct. 430 analitic distinct) 2.940
VI. Profit impozabil (I-II) 6.150
ANEXA 2
MODUL
de determinare a profitului impozabil in cazul unui agent economic privat
- lei -
--------
I. Total venituri (1+2) 2.540.000
1. venituri din activitatea de baza (credit ct. 600) 2.140.000
2. venituri din alte activitati (credit ct. 601) 400.000
II. Total cheltuieli (1+2+IV+V) 2.202.830
1. cheltuieli pentru activitatea de baza (debit ct. 600
reprezentand cheltuielile aferente veniturilor incasate) 1.804.500
2. cheltuieli pentru alte activitati (debit ct. 601
reprezentand cheltuielile aferente veniturilor incasate din
alte activitati) 290.500
III. Diferenta [I-(II1+II2+V)] 434.840
IV. Cheltuieli suportate direct din venituri 97.670
din care:
a) taxa pentru folosirea terenurilor proprietate de stat
(debit ct. 750 analitic distinct) 2.500
b) cheltuieli cu pregatirea profesionala si practica in
productie (debit ct. 750 analitic distinct) -
c) sume platite pentru contractele de cercetare neincluse
in costurile de productie sau cheltuielile de circulatie
(debit ct. 750 analitic distinct) -
d) comisioane platite agentilor economici cu activitate
de comert exterior (debit ct. 750 analitic distinct) 52.809
e) cheltuieli de protocol, reclama si publicitate (debit
ct. 750 analitic distinct) 4.348
f) alocatia pentru copii platita si suportata din fonduri
proprii (debit ct. 750 analitic distinct) 5.400
g) sume utilizate pentru cumpararea de actiuni pentru care
se incaseaza dividende -
h) prelevari la fondul de rezerva (debit ct. 751 analitic
distinct) 21.742
i) pierderi din anii precedenti nerecuperate pana la data
determinarii profitului impozabil ( pierderile din anii
precedenti acoperite din profitul anului curent) -
j) cheltuieli pentru satisfacerea unor necesitati
social-culturale si sportive (debit ct. 751 analitic distinct) 10.871
k) alte cheltuieli prevazute de lege -
V. Impozitul pe circulatia marfurilor aferent veniturilor
incasate (credit ct. 430 analitic distinct) 10.160
VI. Profit impozabil (I-II) 337.170
ANEXA 3
EXEMPLU
privind modul de determinare a impozitului pe profit de varsat in cursul
anului, precum si de regularizare lunara a varsamintelor din impozit, la buget
- lei -
-------------------------------------------------------------------------------
Profitul impozabil Impozitul ce
Luna realizat lunar, revine asupra Impozitul
cumulat de la profitului realizat de plata
inceputul anului cumulat de la lunar
inceputul anului
anului
-------------------------------------------------------------------------------
- ianuarie 395.000 64.750 64.750 - - = 64.750
- februarie 820.000 189.500 189.500 - 64.750 = 124.750
- martie 1.315.000 341.150 341.150 - 189.500 = 151.650
- aprilie 1.815.000 499.300 499.300 - 341.150 = 158.150
- mai 2.340.000 670.700 670.700 - 499.300 = 171.400
- iunie 2.880.000 852.700 852.700 - 670.700 = 182.000
- iulie 3.430.000 1.044.000 1.044.000 - 852.700 = 191.300
- august 3.800.000 1.176.500 1.176.500 - 1.044.000 = 132.500
- septembrie 4.300.000 1.359.500 1.359.500 - 1.176.500 = 183.000
- octombrie 4.850.000 1.566.500 1.566.500 - 1.359.500 = 207.000
- noiembrie 5.400.000 1.779.500 1.779.500 - 1.566.500 = 213.000
- decembrie 6.150.000 2.072.000 2.072.000 - 1.779.500 = 292.500
-------------------------------------------------------------------------------
TOTAL ANUAL - - 2.072.000
-------------------------------------------------------------------------------
ANEXA 4
MODUL
de determinare a impozitului pentru sumele platite ca sporuri si adaosuri la
salarii peste limita prevazuta de Hotararea Guvernului. nr. 127/1991
- mii lei -
-----------
1. Profit impozabil realizat 45.000
2. Total salarii de baza cuvenite angajatilor pentru
timpul efectiv lucrat 375.000
3. Sporuri si adaosuri platite 101.250
4. Ponderea sporurilor si adaosurilor
in total salarii (rd. 3/ rd. 2x100) 27%
5. Sporuri si adaosuri platite peste 20%
(rd. 2Xrd. 4) - (rd. 2X20%) 26.250
6. Total (rd. 1+rd. 5) 71.250
7. Impozit (la rd. 6) 28.036
8. Impozit aferent profitului realizat potrivit
Legii nr. 12/1991 17.373
9. Impozit de plata (rd. 7- rd. 8) 10.663
ANEXA 5
CALCULUL
impozitului pe profit la finele lunii ....
- mii lei -
------------
1. Profit realizat cumulat de la inceputul anului ........
2. Cheltuieli suportate din venituri ........
a) cheltuieli aferente activitatii desfasurate,
corespunzatoare veniturilor incasate care, potrivit
reglementarilor legale, se evidentiaza in costurile
agentilor economici ........
b) taxa pentru folosirea terenurilor proprietate
de stat ........
c) cheltuieli cu pregatirea profesionala si practica
in productie ........
d) sume platite pentru contractele de cercetare ce au
ca obiect programele prioritare de interes national,
fundamentarea strategiilor de dezvoltare, cresterea
calitatii produselor si serviciilor si elaborarea de
produse noi, competitive, neincluse in costurile de
productie sau cheltuielile de circulatie, dupa caz,
ale agentilor economici ........
e) comisioane platite agentilor economici cu activitate
de comert exterior ........
f) cheltuieli de protocol, reclama si publicitate, in
limitele stabilite de Ministerul Finantelor ........
g) alocatia pentru copii platita de agentii economici,
la care aceste sume nu se evidentiaza in costuri ........
h) sume utilizate pentru cumpararea de actiuni pentru
care se incaseaza dividende ........
i) prelevari la fondul de rezerva si la alte fonduri
speciale, constituite potrivit reglementarilor legale ........
j) pierderi din anii precedenti, in masura in care
acestea nu au putut fi recuperate pana la data
determinarii profitului impozabil ........
k) prelevari si donatii facute in scopuri umanitare,
precum si pentru sprijinirea activitatilor sociale,
culturale, stiintifice si sportive, conform legii
bugetare anuale ........
l) alte cheltuieli prevazute de normele legale in vigoare ........
3. Impozit pe circulatia marfurilor ........
4. Profit impozabil ........
5. Impozit datorat pentru profitul impozabil ........
din care:
- impozit pe profit in functie de transa de venit (cota) ........
- impozit pe profit pentru ce depaseste transa de profit ........
6. Impozit pe profit varsat pana la finele lunii precedente ........
7. Regularizare - de varsat (pct. 5 - pct. 6) ........
- de restituit (pct. 6 - pct. 5) ........
Datele de mai sus corespund cu cele din contabilitatea proprie.
DIRECTOR,
CONTABIL SEF,