HOTARARE Nr.
999 din 27 august 2008
privind recunoasterea
Statutului Federatiei Comunitatilor Evreiesti din Romania - Cultul Mozaic
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 670 din 29 septembrie 2008
In temeiul art. 29 alin. (3) şi al art. 108 din
Constituţia României, republicată, precum şi al art. 49 alin. (2) şi (3) din
Legea nr. 489/2006 privind libertatea religioasă şi regimul general al
cultelor,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se recunoaşte Statutul Federaţiei
Comunităţilor Evreieşti din România - Cultul Mozaic, prevăzut în anexa care
face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Pe data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Decretul nr. 589/1949 pentru aprobarea Statutului Cultului
Mozaic, nepublicat.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul culturii şi cultelor,
Adrian Iorgulescu
ANEXĂ
STATUTUL
Federaţiei Comunităţilor Evreieşti din România -
Cultul Mozaic
CAPITOLUL I
Denumire. Statut juridic
Art. 1. - (1) Federaţia Comunităţilor Evreieşti din
România - Cultul Mozaic, denumită în continuare Federaţia, este organizaţia care
reuneşte, în mod liber consimţit, Comunităţile Evreilor - Cultul Mozaic de pe
teritoriul ţării, denumite în continuare Comunităţi, fiind recunoscută
de statul român. Federaţia se organizează şi funcţionează în mod autonom, în
baza prevederilor Constituţiei României şi ale Legii nr. 489/2006 privind
libertatea religioasă şi regimul general al cultelor, ale reglementărilor în
vigoare privind minorităţile naţionale, precum şi ale legislaţiei
internaţionale la care România este parte.
(2) Potrivit recunoaşterii de către statul român,
Federaţia exercită pentru populaţia evreiască din România un rol spiritual,
educaţional, social-caritabil, cultural, de parteneriat social şi de factor al
păcii sociale.
(3) Organizarea populaţiei evreieşti în comunităţi de
cult mozaic este cunoscută încă de la începuturile aşezării populaţiei
evreieşti pe teritoriul României.
(4) Comunităţile sunt formate din grupuri de persoane
de religie mozaică, cetăţeni români, cu interese comune, care se comportă
potrivit normelor de viaţă, obiceiurilor şi tradiţiilor configurate în
identitatea iudaică. Comunităţile au menirea de a împlini nevoile religioase
ale credincioşilor de cult mozaic.
Art. 2. - Federaţia este organizaţie apolitică,
nonprofit, persoană juridică de utilitate publică, cu profil religios de cult
mozaic, etnic, cultural, social-caritabil şi educaţional.
Art. 3. - (1) Federaţia este organizaţia de conducere
şi reprezentare la nivel naţional a cultului mozaic. In acelaşi timp, Federaţia
are calitatea de membru al Consiliului Minorităţilor Naţionale, reprezentând
minoritatea naţională a evreilor în Parlamentul României, în condiţiile legii
electorale. Particularitatea acestei minorităţi naţionale este dată de
cumularea criteriului etnic cu cel religios în ceea ce priveşte persoanele care
fac parte din aceasta.
(2) Federaţia acţionează pentru păstrarea şi
dezvoltarea identităţii iudaice, a patrimoniului istoric iudaic sacru şi pentru
punerea în valoare a contribuţiilor aduse de populaţia evreiască la viaţa economică, politică, socială şi
culturală din ţară şi din străinătate.
Art. 4. - Federaţia este continuatoare de drept a
Federaţiei Uniunilor Comunităţilor Evreieşti din România, înfiinţată în anul
1936, reorganizată în anul 1949 potrivit Statutului
Cultului Mozaic, aprobat prin Decretul nr. 589/1949.
Art. 5. - (1) Federaţia reuneşte, pe bază de adeziune
voluntară, Comunităţile. Relaţiile dintre Federaţie şi Comunităţi se bazează pe
principiul fraternităţii şi solidarităţii, cu respectarea normelor de conducere
democratică, în comun convenite, în condiţii de sprijin reciproc şi de
valorificare eficientă a resurselor umane, materiale şi financiare.
(2) Din cadrul Federaţiei face parte şi Organizaţia
Tinerilor Evrei din România (OTER), având reprezentanţi de drept în organele de
conducere ale Comunităţilor şi ale Federaţiei.
Art. 6. - (1) Federaţia este afiliată la Congresul
European Evreiesc (E.J.C.), organizaţie regională a Congresului Mondial
Evreiesc (W.J.C.), şi la Consiliul European al Comunităţilor Evreieşti şi se
află în relaţii de parteneriat cu American Jewish Joint Distribution Committee (JOINT).
(2) Federaţia poate încheia cu autorităţile publice
centrale şi/sau locale, cu organizaţiile de cult religios şi cu alte
organizaţii neguvernamentale, din ţară şi din străinătate, parteneriate în
domeniile de interes comun. De asemenea, Federaţia poate încheia acorduri cu
autorităţile publice centrale şi/sau locale pentru reglementarea unor aspecte
specifice tradiţiei cultului mozaic.
Art. 7. - (1) Comunităţile sunt
persoane juridice de utilitate publică, nonprofit, apolitice, cu profil etnic,
cultural şi religios mozaic şi acţionează pe plan local ca reprezentanţi ai
populaţiei evreieşti şi ai cultului mozaic.
(2) Comunităţile se constituie şi funcţionează, de
regulă, cu cel puţin 10 bărbaţi evrei. In cazul în care într-o localitate nu
există un număr suficient de bărbaţi evrei pentru a forma o comunitate, se
poate constitui o obşte a evreilor, fără personalitate juridică, afiliată la o
Comunitate.
(3) Comunităţile au misiunea de a reprezenta cultul
mozaic în aria lor teritorială, de a crea, întreţine şi supraveghea activităţile desfăşurate pentru
îndeplinirea cerinţelor religioase ale credincioşilor lor.
CAPITOLUL II
Scopul şi obiectivele activităţii Federaţiei
Art. 8. - Scopul Federaţiei îl constituie sprijinirea,
reprezentarea şi promovarea, pe plan naţional şi internaţional, a intereselor
populaţiei evreieşti şi a cultului mozaic din România. Pentru îndeplinirea
acestui scop, Federaţia iniţiază şi desfăşoară activităţi şi acţiuni pe plan religios,
spiritual, educaţional, cultural şi social-caritabil. Federaţia acţionează ca
partener social şi factor de înţelegere interconfesională şi interetnică în
România.
Art. 9. -In vederea îndeplinirii scopului menţionat Federaţia acţionează pentru realizarea următoarelor
obiective:
a) păstrarea, dezvoltarea şi libera exprimare a
identităţii iudaice, etnice şi religioase a membrilor săi;
b) asigurarea funcţionării nestingherite a tuturor
activităţilor de cult mozaic, educaţie, de asistenţă socială şi medicală,
precum şi a celor iniţiate de OTER;
c) educarea populaţiei evreieşti în spiritul
fidelităţii faţă de România şi al ataşamentului faţă de Statul Israel, de
promovare a intereselor şi a imaginii României şi a Statului Israel în ţară şi
în lume;
d) desfăşurarea activităţii de asistenţă socială şi
medicală conform programelor întocmite în cadrul Federaţiei, precum şi celor pe
bază de parteneriat cu JOINT şi cu alte organizaţii din ţară şi din
străinătate;
e) reprezentarea intereselor comunitare ale
populaţiei evreieşti în raporturile cu autorităţile publice centrale şi locale,
cu organizaţiile neguvernamentale, din ţară şi din străinătate;
f) reprezentarea cultului mozaic şi a minorităţii
naţionale evreieşti în raporturile cu populaţia majoritară, cu celelalte culte
religioase şi minorităţi naţionale, colaborarea cu acestea;
g) colaborarea cu evreii din Israel şi din întreaga
lume, cu comunităţi, organizaţii, federaţii, uniuni evreieşti din alte ţări sau
internaţionale, în vederea realizării scopurilor comune;
h) cinstirea memoriei ostaşilor evrei căzuţi la datorie
pentru România, precum şi a victimelor Holocaustului;
i) organizarea colectării şi distribuirii fondurilor
destinate funcţionării sistemului de asistenţă socială şi medicală, coordonarea
metodologică a funcţionării acestui sistem;
j) conceperea şi realizarea cadrului de relaţii privind
sprijinul material şi financiar cu organizaţii, persoane juridice şi fizice
donatoare;
k) organizarea sistemului de
echilibrare a bugetelor pe Comunităţi;
l) asigurarea alocării la
comunităţile locale ale evreilor a unei cote din veniturile realizate prin
închirierea imobilelor din raza lor teritorială de activitate;
m) administrarea şi valorificarea patrimoniului propriu
şi al Comunităţilor locale;
n) întocmirea şi urmărirea executării programului de
reparaţii şi investiţii la nivel local şi central, în baza solicitărilor de la
Comunităţile locale, în limita fondurilor stabilite în bugetul Federaţiei;
o) organizarea sistemului de
întreţinere, reparare şi conservare a sinagogilor şi a altor lăcaşuri de cult
mozaic (băi rituale, abatoare rituale etc), precum şi a cimitirelor evreieşti,
inclusiv a celor din localităţile în care nu mai există populaţie evreiască;
p) coordonarea activităţii
unităţilor proprii (editură, publicaţii, centre de administrare a
patrimoniului, de studii, de instruire şi recreere, muzee etc);
q) asigurarea personalului de cult mozaic pentru
Comunităţi;
r) asigurarea aprovizionării şi distribuirii alimentelor rituale;
s) asigurarea transportului de mărfuri şi persoane în
vederea realizării activităţilor specifice;
t) informarea publicului privind aportul evreilor la
progresul umanităţii, la dezvoltarea învăţământului, culturii, economiei,
ştiinţei şi artelor în România şi în lume;
u) luarea de atitudine, iniţierea şi coordonarea de
acţiuni, pe plan intern şi internaţional, pentru combaterea manifestărilor
antisemite, xenofobe şi negaţioniste privind Holocaustul - participarea la
programe privind memoria Holocaustului şi sprijinirea supravieţuitorilor
acestuia;
v) dezvoltarea unor programe de cercetare, educaţionale
şi de învăţământ privind religia, limba, istoria şi cultura evreilor din ţară
şi din lume;
w) înfiinţarea şi administrarea unor unităţi de
învăţământ pentru pregătirea personalului de cult mozaic, a profesorilor de
religie mozaică, precum şi a altor specialişti necesari activităţii proprii, în
condiţiile prevăzute de lege, precum şi a unor forme de învăţământ confesional
mozaic, de toate nivelurile, profilurile şi specializările, în condiţiile
legii;
x) îndrumarea şi urmărirea desfăşurării activităţilor
din Comunităţi, conform prezentului statut şi normelor adoptate pe baze
democratice;
y) soluţionarea problemelor care depăşesc
posibilităţile de rezolvare ale Comunităţilor.
Art. 10. - Federaţia are dreptul exclusiv de a produce
şi valorifica obiectele şi bunurile necesare activităţii de cult mozaic, în
condiţiile legii.
Art. 11. - Federaţia poate încheia, cu autorităţile
publice, centrale şi locale, cu alte culte şi organizaţii ale minorităţilor
naţionale sau de altă natură, parteneriate în domenii de interes comun, precum
şi acorduri pentru reglementarea unor aspecte specifice tradiţiei cultului
mozaic.
CAPITOLUL III
Membrii federaţiei, drepturi şi obligaţii
Art. 12. - Membrii Federaţiei sunt:
a) Comunităţile;
b) membri afiliaţi, persoane fizice sau juridice din
ţară şi din străinătate;
c) membri de onoare, persoane fizice sau juridice din
ţară şi din străinătate.
Art. 13. - Dintr-o localitate
poate fi membru al Federaţiei o singură Comunitate. In cazul constituirii de
noi Comunităţi în localităţi în care acestea nu există, Adunarea generală a
Federaţiei hotărăşte asupra primirii acestora ca membri.
Art. 14. - Calitatea de membru afiliat al Federaţiei se poate obţine pe bază de cerere scrisă, aprobată de
Comitetul director al Federaţiei. Pot obţine calitatea de membru afiliat al
Federaţiei:
a) persoane fizice, de origine evreiască, din ţară sau
din străinătate, cu sau fără rezidenţă permanentă în România, indiferent de
cetăţenie;
b) persoane fizice de origine neevreiască cu atitudini,
opinii şi comportament favorabile faţă de evrei şi faţă de cultul mozaic;
c) persoane juridice din România sau din alte ţări
care manifestă comportamente şi atitudini favorabile faţă de evrei şi faţă de
cultul mozaic.
Art. 15. - Calitatea de membru de onoare se atribuie de
către Consiliul de conducere al Federaţiei, la propunerea Comitetului director
al Federaţiei, pentru categoriile de persoane fizice şi juridice menţionate la
art. 14.
Art. 16. - (1) Membrii Federaţiei au următoarele
drepturi:
a) să participe la activităţile, acţiunile,
programele şi proiectele Federaţiei;
b) să solicite organelor de conducere ale Federaţiei
sprijin pentru realizarea unor activităţi, acţiuni, proiecte şi programe
proprii;
c) să beneficieze de informaţii privind activităţile
Federaţiei şi ale organelor sale de conducere;
d) să participe la adunările generale ale Federaţiei
şi la reuniunile organelor de conducere în care au fost aleşi;
e) să aleagă şi să fie aleşi în organele de conducere
ale Federaţiei.
(2) Membrii Federaţiei au următoarele obligaţii:
a) să achite la Federaţie, la termenele prevăzute,
obligaţiile financiare, potrivit reglementărilor stabilite pentru Comunităţi;
b) să informeze Federaţia cu privire la activităţile,
acţiunile, programele şi proiectele proprii;
c) să manifeste o atitudine activă în combaterea
antisemitismului şi a negaţionismului Holocaustului;
d) să participe la lucrările organelor de conducere
ale Federaţiei, potrivit regulamentelor specifice.
(3) Membrii de onoare şi afiliaţi au drepturile şi
obligaţiile prevăzute la alin. (1) şi (2), fără dreptul de a alege şi de a fi
aleşi în organele de conducere ale Federaţiei.
Art. 17. - Membrii de onoare şi
membrii afiliaţi contribuie în mod voluntar la susţinerea materială şi
financiară a Federaţiei (donaţii, contribuţii, sponsorizări etc).
Art. 18. - In cazul neîndeplinirii obligaţiilor
prevăzute în prezentul statut de către membrii Federaţiei, Adunarea generală a
Federaţiei poate adopta deciziile care se impun.
CAPITOLUL IV
Organele de conducere ale Federaţiei
Art. 19. - Organele de conducere ale Federaţiei sunt:
a) Congresul;
b) Adunarea generală;
c) Consiliul de conducere;
d) Comitetul director;
e) preşedintele;
f) vicepreşedintele;
g) secretarul general.
Art. 20. - (1) Organul suprem de conducere al
Federaţiei este Congresul.
(2) Congresul se întruneşte o dată la 4 ani, fiind
convocat de Consiliul de conducere al Federaţiei în funcţiune, care stabileşte
data şi locul său de desfăşurare.
(3) In situaţii deosebite, la cererea a cel puţin o
treime din numărul Comunităţilor componente ale Federaţiei sau al membrilor
Consiliului de conducere, Congresul se poate convoca în sesiune extraordinară.
(4) Congresul este constituit
din delegaţi aleşi prin vot secret la adunările generale ale Comunităţilor, cu
respectarea principiului reprezentării proporţionale, dar cel puţin câte un
reprezentant pentru fiecare Comunitate.
(5) Congresul este valabil constituit în prezenţa majorităţii delegaţilor aleşi; în cazul în care nu se
realizează cvorumul, Congresul se amână cu o zi, când acesta se consideră
statutar constituit indiferent de numărul delegaţilor prezenţi.
(6) Hotărârile Congresului sunt valabil adoptate cu majoritatea voturilor exprimate.
Art. 21. -Atribuţiile Congresului sunt următoarele:
a) aprobarea Statutului Federaţiei;
b) dezbaterea şi aprobarea raportului de activitate
al Consiliului de conducere în funcţiune, pe ultimii 4 ani;
c) descărcarea de sarcini a Consiliului de conducere
căruia i-a expirat mandatul;
d) dezbaterea şi aprobarea Strategiei generale a
Federaţiei pentru următoarea perioadă de 4 ani;
e) alegerea, prin vot secret, a Consiliului de
conducere al Federaţiei, a preşedintelui, a vicepreşedintelui, a secretarului
general şi a Comisiei de cenzori, conform procedurii stabilite prin
Regulamentul de organizare şi desfăşurare a Congresului.
Art. 22. - (1) Adunarea generală asigură conducerea
Federaţiei între două Congrese.
(2) Adunarea generală este
alcătuită din membrii Consiliului de conducere şi din preşedinţi de Comunităţi
care nu fac parte din Consiliul de conducere. Conducătorul Cancelariei Rabinice
este membru de drept al Adunării generale. La Adunarea generală pot participa,
cu statut de invitaţi, membrii afiliaţi, membrii de onoare ai Federaţiei şi
specialişti din diverse domenii de activitate.
(3) Adunarea Generală, la propunerea Comitetului
Director al Federaţiei, adoptă decizii privind participarea invitaţilor la
problemele înscrise pe agenda adunării generale.
(4) Adunarea Generală a Federaţiei se convoacă în
sesiune ordinară o dată pe an şi în sesiuni extraordinare, atunci când este
nevoie (modificări la Statut, alegerea Şef Rabinului Cultului Mozaic,
organizarea şi reorganizarea unor Comunităţi etc).
(5) Adunarea generală este valabil constituită în
prezenţa majorităţii membrilor săi. In situaţia în care nu se întruneşte
cvorumul necesar, Adunarea generală se va ţine a doua zi şi va fi considerată
statutară cu numărul membrilor prezenţi.
(6) Hotărârile Adunării generale sunt valabil adoptate
cu votul majorităţii membrilor prezenţi.
Art. 23-Atribuţiile Adunării generale sunt:
a) dezbaterea şi aprobarea Raportului de activitate
al Consiliului de conducere, pentru perioada dintre două adunări generale;
b) dezbaterea şi aprobarea execuţiei bugetului de
venituri şi cheltuieli al Federaţiei şi al Comunităţilor, inclusiv pe baza
raportului Comisiei de cenzori;
c) dezbaterea şi aprobarea bugetului de venituri şi
cheltuieli al Federaţiei pentru anul următor;
d) dezbaterea şi aprobarea de programe şi alte
documente vizând probleme majore ale populaţiei evreieşti din România;
e) alegerea Şef Rabinului Cultului Mozaic;
f) validarea unor hotărâri de importanţă majoră
adoptate de Consiliul de conducere între două adunări generale;
g) aprobarea constituirii de sarcini şi privilegii
asupra unor active din patrimoniul Federaţiei;
h) dezbaterea şi aprobarea Regulamentului de organizare
şi desfăşurare a Congresului;
i) aprobarea Regulamentului pentru
desemnarea candidatului/candidaţilor Federaţiei pentru Camera Deputaţilor şi
analiza îndeplinirii prevederilor regulamentului;
j) aprobarea înfiinţării sau dizolvării de Comunităţi.
Art. 24 - (1) Consiliul de conducere al Federaţiei este
ales de Congres pentru o perioadă de 4 ani şi este alcătuit din 31 de membri
titulari şi 5 membri supleanţi. Membrii supleanţi participă la şedinţe, pot
exprima opinii şi au drept de vot consultativ. Şef Rabinul Cultului Mozaic din
România este membru de drept al Consiliului de
conducere, cu vot deliberativ.
(2) Din Consiliul de conducere fac parte cel puţin 12
preşedinţi de Comunităţi, din care unul supleant, 2 reprezentanţi ai OTER (un
membru titular şi un membru supleant), preşedintele, vicepreşedintele şi
secretarul general.
(3) Alegerea Consiliului de conducere se desfăşoară
conform Regulamentului de organizare şi desfăşurare a Congresului, adoptat de
Adunarea generală care precedă Congresul.
(4) Consiliul de conducere se întruneşte trimestrial,
convocarea fiind făcută de preşedintele Federaţiei sau, în absenţa acestuia, de
vicepreşedintele sau de secretarul general.
(5) Consiliul de conducere este valabil constituit în
prezenţa majorităţii membrilor săi.
(6) In situaţii deosebite, Consiliul de conducere se
poate convoca în reuniune extraordinară, din iniţiativa preşedintelui sau la
cererea a cel puţin o treime din numărul membrilor Consiliului de conducere.
(7) Preşedintele Consiliului de conducere este
preşedintele Federaţiei.
(8) Hotărârile Consiliului de conducere sunt valabil
adoptate cu majoritate de voturi. In caz de paritate, votul preşedintelui este
hotărâtor.
Art. 25. -Atribuţiile Consiliului de conducere sunt:
a) dezbaterea şi aprobarea Raportului anual de
activitate al Federaţiei, pe care îl supune aprobării Adunării generale a
Federaţiei;
b) analiza activităţii Comitetului director, a
departamentelor şi a unităţilor specializate ale Federaţiei;
c) dezbaterea şi aprobarea execuţiei bugetului
Federaţiei pe anul de exerciţiu, pe care o supune spre validare Adunării
generale;
d) dezbaterea şi aprobarea, sub formă de proiect, a
bugetului anual de venituri şi cheltuieli al Federaţiei, pe care îl supune
aprobării Adunării generale a Federaţiei;
e) dezbaterea şi aprobarea regulamentelor şi
procedurilor care asigură buna organizare şi funcţionare a Federaţiei şi a
componentelor sale;
f) aprobarea structurii de organizare şi funcţionare
a Federaţiei (organigrama), a politicii de salarizare a personalului
(criteriile şi grila de salarizare);
g) aprobarea participării
Federaţiei ca membru în fundaţii sau asociaţii care prezintă interes pentru
activitatea Federaţiei şi pentru valorificarea patrimoniului său;
h) alegerea, o dată la 4 ani, a 7 persoane din rândul
membrilor săi titulari (din care 2 preşedinţi de Comunităţi), care, împreună cu
preşedintele, vicepreşedintele, secretarul general şi coordonatorul OTER,
formează Comitetul director al Federaţiei;
i) alegerea candidatului/candidaţilor pentru Camera
Deputaţilor; persoana aleasă ca deputat răspunde de activitatea sa în faţa
Consiliului de conducere;
j) analiza periodică a Programului de participări ale
Federaţiei (o dată la 6 luni) la acţiuni şi activităţi în străinătate;
k) dezbaterea şi aprobarea proiectului programelor
anuale de acţiuni ale Federaţiei, în conformitate cu hotărârile Congresului, şi
analiza modului de realizare a măsurilor propuse;
l) îndeplinirea oricăror altor
sarcini încredinţate de Adunarea generală şi de Congres.
Art. 26. - Din competenţa Consiliului de conducere sunt
excluse deciziile privind problemele religioase, care sunt soluţionate de
Cancelaria Rabinică, conform normelor religioase mozaice, halahice.
Art. 27. - (1) Membrii Consiliului de conducere,
preşedinţii Comunităţilor şi conducătorii unităţilor specializate au acces la
documente ale Federaţiei şi ale Comunităţilor, cu respectarea regulilor
conducerii ierarhice.
(2) Accesul la documentele care privesc activitatea
JOINT se poate obţine cu aprobarea reprezentantului acestuia în România.
Art. 28. - Membrii Consiliului de conducere pot primi, în raport cu resursele financiare ale Federaţiei,
indemnizaţii de participare la reuniunile Consiliului de conducere.
Art. 29. - (1) Comitetul director este organul operativ
care rezolvă problemele curente ale activităţii Federaţiei.
(2) Preşedintele Comitetului director este
preşedintele Federaţiei.
(3) Comitetul director se întruneşte de două ori pe
lună sau ori de câte ori este necesar, la convocarea preşedintelui Federaţiei
sau la cererea unei treimi din numărul membrilor Comitetului director.
(4) La reuniunile Comitetului director pot fi invitaţi
preşedinţi de Comunităţi, directori de departamente, precum şi specialişti din
diferite domenii. Aceştia au drept de vot consultativ.
(5) Organizarea şi funcţionarea Comitetului director
se realizează potrivit regulamentului adoptat de membrii săi, validat de
Consiliul de conducere al Federaţiei.
(6) In cazuri de urgenţă, pentru adoptarea unor decizii
ale Comitetului director, preşedintele Federaţiei poate cere un acord
telefonic, prin fax sau e-mail membrilor Comitetului
director.
(7) Comitetul director prezintă Consiliului de
conducere al Federaţiei informări privind activitatea desfăşurată în perioada
dintre două reuniuni ale acestuia.
Art. 30. - Membrii Comitetului director pot primi, în
raport cu resursele financiare ale Federaţiei,
indemnizaţii de participare la reuniunile Comitetului director.
Art. 31. -Atribuţiile Comitetului director sunt:
a) urmărirea îndeplinirii hotărârilor Adunării
generale şi ale Consiliului de conducere, a sarcinilor rezultate din programele
de activitate ale Federaţiei şi stabilirea măsurilor în vederea rezolvării
problemelor curente;
b) urmărirea realizării prevederilor cuprinse în
bugetul Federaţiei;
c) stabilirea soluţiilor pentru problemele pe care
conducătorii unităţilor din organigrama Federaţiei doresc să le supună analizei
colective;
d) ajustarea programelor de activitate în funcţie de
situaţii neprevăzute;
e) orice alte atribuţii stabilite prin hotărâri ale
Consiliului de conducere al Federaţiei şi ale Adunării generale.
Art. 32. - Preşedintele, vicepreşedintele şi secretarul
general constituie conducerea executivă a Federaţiei.
Art. 33. - Preşedintele Federaţiei îndeplineşte
următoarele atribuţii:
a) conducerea lucrărilor adunărilor generale,
Consiliului de conducere şi Comitetului director;
b) conducerea activităţii curente a Federaţiei pentru:
- reprezentarea şi angajarea Federaţiei în faţa
instituţiilor statului şi în raporturile cu persoane juridice şi persoane
fizice din ţară şi din străinătate, în susţinerea, apărarea şi promovarea
intereselor populaţiei evreieşti din România, pe plan naţional şi
internaţional;
- încheierea, modificarea şi desfacerea, în condiţiile
legii, a raporturilor de muncă cu angajaţii Federaţiei;
- monitorizarea tuturor activităţilor
Federaţiei şi ale unităţilor sale componente.
Art. 34. - Preşedintele poate decide, cu contrasemnarea
de către vicepreşedinte şi/sau de către secretarul general, în toate problemele
pe care prezentul statut nu le atribuie în competenţa exclusivă a Congresului,
Adunării generale, Consiliului de conducere sau Comitetului director.
Preşedintele poate delega, prin decizie, atribuţiile care îi revin
vicepreşedintelui, secretarului general sau altei persoane din structura de
organizare şi funcţionare a Federaţiei.
Art. 35. - (1) Preşedintele Federaţiei îndeplineşte
atribuţiile sale prin adoptarea de decizii, pe care le supune periodic spre
validare Comitetului director.
(2) De asemenea preşedintele Federaţiei emite decizii
pentru punerea în aplicare a hotărârilor adoptate de Congresul Federaţiei, de
Adunarea generală, de Consiliul de conducere şi de Comitetul director.
Art. 36. - Vicepreşedintele este de drept locţiitorul
preşedintelui şi, în situaţii deosebite, de indisponibilitate a preşedintelui,
îl înlocuieşte pe acesta până la noi alegeri, care se vor desfăşura în termen
de maximum 3 luni.
Art. 37. - Secretarul general asigură coordonarea
activităţilor de secretariat şi de monitorizare a activităţilor Federaţiei,
inclusiv în relaţiile cu Comunităţile. Prin decizii ale preşedintelui
Federaţiei, secretarul general poate primi responsabilităţi şi însărcinări
speciale.
Art. 38 - (1) In structura de organizare şi funcţionare
a Federaţiei (organigrama), aprobată ori de câte ori este necesar de către
Consiliul de conducere al Federaţiei, sunt cuprinse:
a) departamente, sectoare şi oficii;
b) unităţi specializate, care se înfiinţează, se
reorganizează sau se desfiinţează prin hotărâri ale Consiliului de conducere al
Federaţiei, aprobate de Adunarea generală a Federaţiei, şi care pot fi edituri,
publicaţii, centre de studii, cămine pentru persoane vârstnice, centre şi
cabinete medicale, centre comunitare, cluburi, centre de instruire şi recreere,
centre pentru formare şi perfecţionare profesională, centre pentru îngrijirea
sănătăţii, sport şi agrement, centre pentru administrarea patrimoniului
Federaţiei etc.;
c) comisii consultative pe domenii de interes,
potrivit obiectivelor Federaţiei;
d) OTER, structură pe bază de voluntariat.
(2) In organigramă sunt cuprinse şi atribuţiile de
coordonare ale membrilor conducerii executive.
Art. 39. - Unităţile specializate ale Federaţiei nu au
personalitate juridică şi funcţionează în baza unor regulamente proprii de
lucru, aprobate de Consiliul de conducere al Federaţiei.
Art. 40. - Federaţia poate
iniţia, organiza şi poate participa la organizarea şi funcţionarea unor
fundaţii cu personalitate juridică, cu statut propriu.
Art. 41. - (1) Activitatea de cult mozaic este organizată şi coordonată de Cancelaria Rabinică, care
asigură modalităţi de îndeplinire a nevoilor religioase ale credincioşilor,
potrivit normelor legii mozaice , halaha, şi tradiţiei mozaice.
(2) Cancelaria Rabinică are următoarele atribuţii:
a) rezolvarea problemelor cu caracter religios mozaic;
b) sprijinirea Comunităţilor în toate problemele de
cult mozaic;
c) organizarea şi coordonarea serviciilor religioase
în Comunităţile din ţară;
d) îndrumarea privind activităţile în sinagogi,
cimitire şi băi rituale;
e) organizarea, coordonarea şi supravegherea respectării
normelor alimentare iudaice (kaşrut) în cadrul Federaţiei, Comunităţilor
şi unităţilor subordonate acestora (restaurante rituale, cămine pentru
vârstnici etc.);
f) organizarea şi coordonarea la nivel naţional a
programelor de educaţie iudaică;
g) pregătirea personalului deservent de cult mozaic,
a instructorilor de educaţie iudaică, a supraveghetorilor pentru respectarea
regulilor alimentaţiei iudaice (maşghiah) şi a altor persoane implicate
în activitatea religioasă, de cult şi educaţională a Federaţiei şi a
Comunităţilor;
h) soluţionarea litigiilor cu caracter religios din
cadrul Comunităţilor;
i) în cazuri deosebite are dreptul să solicite
sprijinul unor autorităţi religioase şi rabinice proeminente din alte ţări
pentru rezolvarea unor probleme de cult cu caracter special.
(3) Cancelaria Rabinică are următoarea componenţă:
a) Şef Rabinul Cultului Mozaic din România,
conducătorul Cancelariei Rabinice;
b) prim-rabin;
c) rabini care îşi desfăşoară
activitatea în cadrul Federaţiei şi al Comunităţilor;
d) alte persoane care îndeplinesc diverse funcţii de
cult mozaic precum cantori, deservenţi de cult, hahami,
supraveghetori ai kaşrut-ului
- maşghiahi, instructori de educaţie iudaică etc.
Art. 42. - In cimitirele evreieşti din România nu pot
fi înhumate decât persoane de religie mozaică. In cimitirele în care s-au creat
zone speciale pentru partenerii din familiile mixte ale evreilor se pot face
înhumări ale partenerilor neevrei cu respectarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a cimitirelor
evreieşti din România, adoptat de Adunarea generală a Federaţiei.
CAPITOLUL V
Patrimoniu, sistem bugetar, control financiar
Art. 43. - (1) Federaţia şi Comunităţile pot avea şi
pot dobândi, în proprietate sau în administrare, bunuri mobile, imobile şi
valori mobiliare asupra cărora pot dispune în conformitate cu prezentul statut.
(2) Bunurile sacre, afectate direct cultului mozaic,
lăcaşuri de cult, cimitire confesionale, băi rituale, abatoare rituale, obiecte
de cult, în conformitate cu tradiţia şi practicile acestui cult, dobândite cu
titlu, sunt insesizabile şi imprescriptibile, fiind posibilă înstrăinarea lor
doar în condiţiile prevăzute în prezentul statut.
(3) Instrăinarea, închirierea sau schimbarea
destinaţiei unor aşezăminte de cult mozaic (temple, sinagogi, case de
rugăciuni, băi rituale, abatoare rituale), precum şi închirierea, înstrăinarea,
ridicarea unor construcţii pe terenurile libere de morminte din incinta
cimitirelor evreieşti se efectuează numai cu aprobarea scrisă expresă a
Cancelariei Rabinice, sub sancţiunea nulităţii absolute.
(4) Bunurile comunitar-religioase iudaice situate pe
teritoriul României, care au o valoare semnificativă pentru istoria, cultura şi
civilizaţia naţională şi universală, fac parte din patrimoniul cultural
naţional, fiindu-le conferit regimul de monument istoric sau, după caz, de
bunuri aparţinând patrimoniului cultural naţional mobil, în condiţiile legii.
(5) Ridicarea, restaurarea şi repararea lăcaşurilor de
cult, a băilor rituale şi abatoarelor rituale, precum şi a altor imobile
destinate activităţii cultului mozaic se realizează numai cu avizul Cancelariei
Rabinice, cu respectarea tradiţiilor şi regulilor proprii şi a dispoziţiilor
legale.
(6) Bunurile imobile rămase de
pe urma evreilor victime ale unor măsuri de persecuţie rasială, religioasă în
perioada 1940- 1944, decedaţi, fără moştenitori, sunt proprietate ale
Federaţiei, prin exercitarea procedurii speciale instituite de Decretul nr. 113/1948.
(7) Potrivit legislaţiei în vigoare de restituire a
proprietăţilor preluate abuziv de statul român în perioada 1945-1989, bunuri
comunitare evreieşti au fost şi sunt redobândite de Fundaţia „Caritatea",
constituită de Federaţie şi Organizaţia Mondială Evreiască pentru Restituirea
Bunurilor. Acestea, inclusiv despăgubirile primite, nu fac parte din
patrimoniul Federaţiei şi al Comunităţilor. Administrarea şi valorificarea
acestora se realizează conform statutului Fundaţiei „Caritatea".
(8) Administrarea şi
înstrăinarea bunurilor imobile ale Federaţiei şi ale Comunităţilor se
realizează potrivit procedurii aprobate de Consiliul de conducere al
Federaţiei.
(9) Pentru valorificarea eficientă a patrimoniului
său, cu aprobarea Comitetului director, Federaţia poate intra în relaţii de parteneriat,
cu respectarea normelor legale în vigoare.
Art. 44. - Cheltuielile pentru întreţinerea şi
funcţionarea unităţilor de cult mozaic, precum şi pentru reparaţii şi
construcţii noi vor fi acoperite din contribuţiile benevole ale membrilor
Comunităţilor, din veniturile Federaţiei şi ale Comunităţilor obţinute din
activităţi poprii, din donaţii, din alocări de la Fundaţia „Caritatea" şi
din contribuţii de la bugetul de stat, de la bugetul autorităţilor publice
locale şi al altor instituţii, în condiţiile legii.
Art. 45. - Salarizarea personalului de conducere a
cultului mozaic, precum şi a personalului clerical şi neclerical se face
conform normelor generale în vigoare în Federaţie, prin contribuţii de la
bugetul propriu al Federaţiei şi al Comunităţilor, prin donaţii, prin
contribuţii de la bugetul de stat, de la bugetul administraţiilor publice
locale şi al altor instituţii, în condiţiile legii.
Art. 46. - Sistemul bugetar al Federaţiei cuprinde:
a) bugetul propriu;
b) bugetele Comunităţilor;
c) bugetul de asistenţă socială şi medicală.
Art. 47. - Sistemul bugetar al Federaţiei se bazează pe
venituri provenite din:
a) cotizaţii şi contribuţii din partea membrilor;
b) contribuţii primite de la membrii Comunităţilor
din distribuirea alimentelor şi a băuturilor rituale şi a obiectelor de cult
mozaic;
c) contribuţii diverse ale rezidenţilor din căminele
pentru persoanele vârstnice şi alte contribuţii primite pentru asistenţă
socială şi medicală;
d) venituri din activitatea de
administrare a bunurilor imobile şi mobile, a valorilor mobiliare, a
depozitelor bancare;
e) subvenţii de la bugetul de stat, de la bugetele
locale etc.;
f) alocări de la Fundaţia „Caritatea";
g) contribuţii din difuzarea de cărţi, calendare,
reviste editate de unităţi specializate ale Federaţiei;
h) contribuţii din funcţionarea muzeelor, a centrelor
de instruire şi recreere, a centrelor comunitare evreieşti, a restaurantelor
rituale, a centrului de ajutor medical;
i) donaţii şi ajutoare umanitare acordate de
instituţii, persoane fizice şi juridice din ţară şi din străinătate, venituri
din moşteniri;
j) alte resurse (fonduri structurale, granturi,
împrumuturi, credite bancare etc.).
Art. 48. - Bugetul Federaţiei stabileşte anual
utilizarea resurselor financiare pentru:
a) acoperirea nevoilor proprii;
b) subvenţii de echilibrare a bugetelor Comunităţilor;
c) susţinerea bugetului de asistenţă socială şi
medicală;
d) cotizaţii la organizaţii interne şi internaţionale
la care Federaţia are calitatea de membru;
e) alte destinaţii, potrivit aprobării organelor de
conducere ale Federaţiei.
Art. 49. - (1) Federaţia este sprijinită, la cerere, de
către statul român prin: deduceri din impozitul pe venit şi facilităţi fiscale
în condiţiile legii, încurajarea sponsorizărilor, contribuţii la salarizarea
personalului clerical şi neclerical pentru funcţionarea activităţilor de cult
mozaic, pentru întreţinere, reparaţii şi construcţii noi.
(2) Utilizarea fondurilor băneşti primite de Federaţie
şi de Comunităţi de la bugetul de stat sau bugetele locale, precum şi
respectarea destinaţiei bunurilor primite în proprietate sau în folosinţă de la
autorităţile publice locale ori centrale se supun controlului statului.
Art. 50. - Organul de control financiar al Federaţiei
este Comisia de cenzori, formată din 3 membri titulari (un preşedinte şi 2
membri) şi doi membri supleanţi. Membrii Comisiei de cenzori sunt aleşi de
Congresul Federaţiei, odată la 4 ani, cu respectarea prevederilor legii. Cel
puţin 2 dintre membrii (un titular şi un supleant) trebuie să fie contabili
autorizaţi sau experţi contabili. Preşedintele Comisiei de cenzori este ales de
membrii acesteia.
Art. 51. - (1) Atribuţiile Comisiei de cenzori sunt:
a) verificarea activităţii economico-finaciare anual,
ori de câte ori este solicitată sau din iniţiativă proprie;
b) întocmirea şi prezentarea raportului de activitate
pentru perioada dintre două adunări generale;
c) verificarea execuţiei bugetare şi a bilanţului
Federaţiei;
d) urmărirea modului în care sunt utilizate fondurile
băneşti şi materiale ale Federaţiei;
e) sesizarea Comitetului director asupra unor aspecte
deosebite constatate cu prilejul controalelor;
f) îndeplinirea unor misiuni speciale privind
activitatea financiar-contabilă, încredinţate de organele de conducere ale Federaţiei.
(2) In cazul în care Comisia de cenzori nu îşi poate
îndeplini atribuţiile ce îi revin, se poate apela la un audit extern.
CAPITOLUL VI
Comunităţile
Art. 52. - (1) Comunităţile sunt constituite şi
funcţionează în conformitate cu prevederile art. 1 şi 7.
(2) Comunităţile existente în prezent sunt următoarele:
Alba Iulia, Arad, Bacău, Baia Mare, Bârlad, Bistriţa, Botoşani, Brăila, Braşov,
Bucureşti, Cluj-Napoca, Constanţa, Craiova, Dej, Deva, Dorohoi, Fălticeni, Focşani,
Galaţi, Huşi, laşi, Lugoj, Oradea, Piatra-Neamţ, Piteşti, Ploieşti, Rădăuţi,
Reşiţa, Roman, Satu Mare, Sibiu, Sighetu Marmaţiei, Suceava, Tecuci, Timişoara,
Târgu Mureş, Tulcea, Vatra Dornei.
Art. 53. - Fiecare Comunitate se va defini după cum
urmează:
„Comunitatea Evreilor............, cu sediul în
(localitatea)............................, str...........................nr......,
judeţul ..............; are competenţa teritorială în judeţul/judeţele ............................ La
această comunitate a evreilor sunt arondate obştile din următoarele localităţi(după caz)
:...................................................................................."
Art. 54. - Scopul Comunităţii este sprijinirea,
reprezentarea, apărarea şi promovarea intereselor populaţiei evreieşti din aria
teritorială de activitate a Comunităţii, urmărindu-se îndeplinirea următoarelor
obiective:
a) asigurarea activităţii de cult mozaic, conform
prescripţiilor religioase, şi apărarea libertăţii religioase a membrilor
Comunităţii;
b) organizarea şi desfăşurarea
sistemului de asistenţă socială şi medicală pe plan local;
c) cultivarea bunelor relaţii cu autorităţile locale,
cu populaţia majoritară, cu minorităţile naţionale şi cu celelalte culte
religioase, în spiritul respectului reciproc;
d) educarea membrilor
Comunităţii în spiritul fidelităţii faţă de România şi al ataşamentului faţă de
Statul Israel; promovarea intereselor şi a imaginii României şi a Statului
Israel în ţară şi în lume;
e) combaterea antisemitismului şi a negaţionismului
privind Holocaustul evreilor;
f) cinstirea memoriei ostaşilor evrei căzuţi la
datorie pentru România, precum şi a victimelor Holocaustului;
g) organizarea şi îndrumarea manifestărilor
culturale, ştiinţifice, sportive etc. ale Comunităţii;
h) administrarea eficientă a
bunurilor mobile şi a valorilor mobiliare proprii (acţiuni, obligaţiuni,
conturi şi depozite bancare, participări la fonduri financiare etc);
i) administrarea eficientă a bunurilor imobile ale
Comunităţii şi ale Federaţiei aflate pe aria teritorială a activităţii sale,
potrivit procedurilor şi regulamentelor federaţiei;
j) colectarea şi atragerea de contribuţii şi donaţii,
formularea de proiecte eligibile pentru finanţarea unor acţiuni de către
diferite organisme din ţară şi din străinătate, desfăşurarea de activităţi
aducătoare de venituri;
k) alte obiective decurgând din hotărârile Adunării
generale proprii şi/sau ale Federaţiei.
Art. 55. - (1) Membrii Comunităţii pot fi evrei
cetăţeni români, inclusiv cu ascendenţă evreiască, până la a treia generaţie,
soţii şi copii acestora, precum şi persoanele care au trecut oficial la
iudaism, cu domiciliul în aria de competenţă teritorială a Comunităţii.
(2) Calitatea de membru se dobândeşte în baza unei
cereri scrise, aprobată de Comitetul de conducere al Comunităţii.
Art. 56. - Membrii Comunităţii au următoarele drepturi:
a) să participe la activităţile Comunităţii;
b) să aibă acces la aşezămintele de cult şi laice ale
Comunităţii şi să beneficieze de serviciile acestora, potrivit normelor stabilite;
c) să aleagă şi să fie aleşi
în conducerea Comunităţii, în conformitate cu regulamentul de alegeri;
d) să exprime liber opiniile sale faţă de membrii
Comunităţii, de conducerea acesteia sau/şi faţă de persoane din conducerea
Federaţiei;
e) să le fie apărate interesele legitime, în limita
competenţelor Comunităţii;
f) să îndeplinească, pe bază de voluntariat, activităţi
în cadrul Comunităţii, acceptate de conducerea acesteia.
Art. 57. - Membrii Comunităţii au următoarele
obligaţii:
a) să respecte prevederile prezentului statut şi ale
regulamentelor Comunităţii;
b) să participe la cât mai multe activităţi ale
Comunităţii;
c) să achite contribuţia anuală;
d) să ia atitudine împotriva antisemitismului şi
negaţionismului faţă de Holocaustul evreilor;
e) să respecte tradiţia şi etica iudaică.
Art. 58. - (1) Din Comunităţi pot face parte şi membri
de onoare, precum şi membri afiliaţi ai Comunităţii.
(2) Calitatea de membru de onoare se conferă prin
hotărâre a Comitetului de conducere al Comunităţii sau a Comitetului director
al Federaţiei.
(3) Calitatea de membru afiliat se dobândeşte prin
cerere scrisă, adresată conducerii Comunităţii, aprobată de Comitetul de
conducere.
(4) Calitatea de membru afiliat sau/şi de onoare poate
fi obţinută de către:
a) persoane fizice de origine
evreiască, din ţară şi din străinătate, cu sau fără rezidenţă permanentă în
România, indiferent de cetăţenie;
b) persoane fizice de origine neevreiască cu
atitudini, opinii şi comportament favorabile faţă de evrei şi/sau faţă de
cultul mozaic;
c) persoane juridice din România sau din alte ţări,
care manifestă comportamente şi atitudini favorabile evreilor, precum şi opinii
în interesul acestora.
(5) Drepturile membrilor de onoare şi ale membrilor
afiliaţi sunt:
a) să participe la activităţile Comunităţii;
b) să aibă acces la aşezămintele de cult şi laice ale
Comunităţii;
c) să îşi exprime liber opiniile faţă de activitatea
Comunităţii şi a Federaţiei;
d) să îndeplinească, pe bază de voluntariat,
activităţi în cadrul Comunităţii, acceptate de
conducerea acesteia.
(6) Obligaţiile membrilor de onoare şi ale membrilor
afiliaţi sunt:
a) să exprime opinii, să manifeste atitudine şi să
aibă comportamente favorabile faţă de poporul evreu;
b) să sesizeze conducerea Comunităţii şi să ia
atitudine publică atunci când observă manifestări ostile faţă de evrei;
c) să ia atitudine împotriva antisemitismului şi a
negaţionismului faţă de Holocaustul evreilor.
Art. 59. - Calitatea de membru al Comunităţii încetează
în următoarele condiţii:
a) cerere formulată în scris;
b) deces;
c) retragerea calităţii de membru de către Adunarea
generală a Comunităţii, la constatarea unor abateri grave, hotărâre care poate
fi contestată la Consiliul de conducere al Federaţiei, care va analiza şi va
decide.
Art. 60. - Organele de
conducere ale Comunităţii sunt:
a) Adunarea generală;
b) Comitetul de conducere;
c) conducerea executivă, formată din: preşedinte,
vicepreşedinte (după caz), secretar;
d) preşedinte de onoare, după caz.
Art. 61. - (1) Adunarea generală este alcătuită din
totalitatea membrilor Comunităţii.
(2) In cazul Comunităţilor cu un număr mai mare de 700
de membri, Adunarea generală se constituie potrivit Regulamentului de alegeri,
aprobat de Consiliul de conducere al Federaţiei.
(3) Adunarea generală poate fi ordinară sau
extraordinară.
(4) Adunarea generală este legal constituită în
prezenţa majorităţii membrilor Comunităţilor.
(5) In lipsa cvorumului, Adunarea generală se amână cu
două ore, iar hotărârile sunt valabile cu votul majorităţii membrilor prezenţi,
indiferent de numărul lor.
(6) Hotărârile adoptate sunt opozabile şi membrilor
Comunităţii care nu au participat la lucrări.
(7) Adunarea generală ordinară se desfăşoară o dată pe
an.
(8) Adunările generale extraordinare se desfăşoară în
situaţii deosebite, din iniţiativa Comitetului de conducere sau la solicitarea
a cel puţin unei treimi din numărul membrilor Comunităţii.
Art. 62. -Atribuţiile Adunării generale:
a) adoptarea statutului Comunităţii, precum şi a unor
modificări la statut;
b) alegerea, prin vot secret, o
dată la 4 ani, a Comitetului de conducere, a preşedintelui, a vicepreşedintelui
(după caz), a secretarului şi a cenzorului sau a comisiei de cenzori (după
caz);
c) desemnarea preşedintelui de onoare (după caz);
d) alegerea delegaţilor la Congresul Federaţiei în
cadrul unei adunări generale extraordinare, organizată cu 60 de zile înainte de
Congresul Federaţiei;
e) alegerea rabinului Comunităţii, cu avizul Şef
Rabinului Cultului Mozaic din România;
f) dezbaterea şi aprobarea regulamentelor de organizare
şi funcţionare (ROF) şi a regulamentului de ordine interioară (ROI) ale
Comunităţii;
g) dezbaterea şi aprobarea raportului de activitate a
Comitetului de conducere şi a raportului cenzorului sau comisiei de cenzori
(după caz);
h) aprobarea proiectului
bugetului de venituri şi cheltuieli (BVC) care se va integra în bugetul de
venituri şi cheltuieli general al Federaţiei.
Art. 63. - (1) Intre două adunări generale activitatea
Comunităţii este coordonată de un comitet de conducere, alcătuit din 3-9
membri, în funcţie de numărul de membri ai Comunităţii.
(2) In Comitetul de conducere al Comunităţii se
cooptează responsabilii obştilor afiliate la Comunitate, precum şi, după caz,
coordonatorul local al OTER.
(3) Reuniunile Comitetului de conducere
se desfăşoară o dată pe lună sau ori de câte ori este necesar, la cererea
preşedintelui sau a unei treimi din numărul membrilor. Hotărârile Comitetului
de conducere sunt valabile cu votul majorităţii membrilor săi prezenţi. In
situaţia egalităţii de voturi, votul preşedintelui este decisiv.
(4) Membrii Comitetului de conducere pot primi, în
raport cu resursele financiare ale Comunităţii, indemnizaţii de participare la
reuniunile Comitetului de conducere.
Art. 64. -Atribuţiile Comitetului de conducere al
Comunităţii sunt următoarele:
a) asigură conducerea Comunităţii între două adunări
generale;
b) duce la îndeplinire hotărârile Adunării generale;
c) decide modul de administrare a bunurilor imobile din
aria teritorială a activităţii, în concordanţă cu Regulamentul pentru
administrarea proprietăţilor Federaţiei şi ale Comunităţii;
d) asigură întocmirea bugetului anual al Comunităţii.
Art. 65. - Atribuţiile preşedintelui Comunităţii sunt
următoarele:
a) pregăteşte şi conduce reuniunile Comitetului de conducere;
b) duce la îndeplinire hotărârile Comitetului de
conducere;
c) convoacă adunările generale ordinare sau
extraordinare ale Comunităţii;
d) reprezintă Comunitatea în faţa autorităţilor
publice locale şi a altor organizaţii din ţară şi din străinătate;
e) încheie acte juridice în numele şi pe seama
Comunităţii, în limita împuternicirilor acordate de Comitetul de conducere;
f) aprobă, în limita organigramei, angajarea
personalului administrativ necesar desfăşurării activităţii Comunităţii;
g) decide şi rezolvă orice alte
probleme date în competenţa sa de Comitetul de conducere.
Art. 66. -Vicepreşedintele (după caz) îndeplineşte
atribuţiile delegate de către preşedinte, iar în absenţa acestuia, preia în
totalitate atribuţiile preşedintelui.
Art. 67. - Secretarul
coordonează activitatea administrativă a Comunităţii conform ROF, iar în
comunităţile în care nu există vicepreşedinte, preia atribuţiile preşedintelui
în lipsa acestuia.
Art. 68. - Obştile sunt conduse de un responsabil de
obşte, acceptat de membrii obştii respective, numit de conducerea Comunităţii
la care aceasta este arondată.
Art. 69. - Organul de control financiar al Comunităţii
este cenzorul sau, după caz, comisia de cenzori, formată din 3 membri.
Calitatea de cenzor va fi îndeplinită de persoane care corespund cerinţelor
legislaţiei în vigoare. Organul de control financiar are următoarele atribuţii:
a) verifică semestrial sau ori de câte ori este
solicitat activitatea economico-financiară a Comunităţii;
b) prezintă raport de activitate pentru perioada
dintre două adunări generale;
c) verifică execuţia bugetară şi bilanţul contabil al
Comunităţii;
d) urmăreşte modul în care sunt utilizate mijloacele
materiale şi financiare ale Comunităţii;
e) inspectează, inopinat, casieria şi constată
existenţa valorilor;
f) sesizează Comitetul de conducere asupra unor
aspecte rezultate la controalele efectuate.
Art. 70. -Veniturile Comunităţii sunt formate din:
a) contribuţiile membrilor;
b) cote-părţi din veniturile rezultate din
administrarea bunurilor imobile proprii şi ale Federaţiei aflate în raza sa
teritorială de activitate;
c) activităţi specifice (organizare de sărbători,
ceremonii religioase, manifestări artistice, publicaţii etc);
d) donaţii;
e) valorificarea bunurilor mobile provenite din moşteniri, potrivit procedurii aprobate de Consiliul de
conducere al Federaţiei;
f) subvenţii de la bugetul local;
g) subvenţii de la bugetul Federaţiei pentru
echilibrarea bugetului comunitar;
h) cote-părţi din contribuţiile încasate pentru
distribuirea de cărţi şi publicaţii, de alimente şi băuturi rituale;
i) alte surse (de exemplu, dobânzi bancare, acţiuni,
fonduri structurale, granturi, împrumuturi etc);
j) contribuţii încasate din activitatea centrelor
comunitare, cluburilor, muzeelor, restaurantelor rituale, cabinetelor medicale,
căminelor pentru persoane vârstnice.
Art. 71. - Patrimoniul Comunităţii se compune din
bunuri imobile, bunuri mobile, valori mobiliare.
Art. 72. - Comunitatea poate solicita Federaţiei
fonduri suplimentare faţă de bugetul pentru fiecare Comunitate stabilit de
adunarea generală a Federaţiei, în situaţia în care, din motive justificate,
cheltuielile depăşesc veniturile prevăzute. Solicitările de fonduri se pot
referi la:
a) funcţionarea restaurantelor rituale, a căminelor
de vârstnici, a cluburilor comunitare;
b) asistenţa socială şi medicală;
c) întreţinerea lăcaşurilor de cult, a cimitirelor, a
sediilor Comunităţilor;
d) alte cheltuieli a căror necesitate se justifică
legal.
Art. 73. - Obştile nu au venituri şi buget proprii,
resursele financiare necesare asigurându-se prin intermediul Comunităţii la
care sunt arondate.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii finale
Art. 74. - Sigiliile şi ştampilele folosite de
Federaţie şi de către Comunităţi trebuie să conţină denumirea oficială şi sigla
sub care cultul mozaic a fost recunoscut ori iniţialele acesteia (FCER).
Art. 75. - Modificarea şi completarea Statutului
Federaţiei se comunică, ori de câte ori este cazul, spre recunoaştere,
Ministerului Culturii şi Cultelor.
Art. 76. - Reprezentanţii
Federaţiei au dreptul de a participa ca invitaţi în Parlament şi în comisiile
acestuia, de a prezenta proiectele de acte normative referitoare la viaţa
religioasă, la activitatea cultelor, educaţie şi învăţământ confesional,
asistenţă socială şi patrimoniu naţional privind cultele.
Art. 77. - (1) La nivelul Federaţiei şi la nivelul
Comunităţilor calitatea de membru al unui organ de conducere încetează:
a) prin demisie;
b) la expirarea perioadei pentru care a fost ales;
c) prin revocare de către
organul care l-a ales;
d) prin săvârşirea unei infracţiuni care îl face
nedemn de a avea această calitate, la data rămânerii definitive şi irevocabile
a hotărârii de condamnare;
e) din motive de sănătate, aflându-se în
imposibilitatea exercitării funcţiei pe o durată mai mare de 6 luni;
f) din cauza desfiinţării organului de conducere în
care a fost ales;
g) prin deces.
(2) Dacă locul a devenit vacant în Consiliul de
conducere al Federaţiei, Adunarea generală va coopta un nou membru titular din
rândul membrilor supleanţi.
Art. 78. - Pentru soluţionarea pe cale amiabilă a
diferendelor din cadrul Federaţiei, precum şi a abaterilor de la etică a
membrilor Comunităţilor din România se organizează Comisia de etică şi mediere
a Federaţiei, care funcţionează pe bază de regulament propriu aprobat de
Consiliul de conducere al Federaţiei. Comisia, în baza analizelor efectuate,
prezintă propuneri în speţele analizate, după caz, Comitetului director sau
Consiliului de conducere al Federaţiei.
Art. 79. - Calitatea de cult a
Federaţiei încetează ca efect al legii.
Art. 80. - (1) Federaţia se dizolvă:
a) ca urmare a neîndeplinirii scopurilor pentru care a
fost constituită, pe o perioadă mai mare de un an, fără ca scopurile să fie
modificate;
b) prin reducerea numărului Comunităţilor ce o
alcătuiesc la mai puţin de două;
c) prin hotărâre a Adunării generale extraordinare a
Federaţiei.
(2) Adunarea generală extraordinară de dizolvare se
convoacă la cererea majorităţii numărului de Comunităţi, iar hotărârea de dizolvare este valabilă cu
votul a două treimi din numărul Comunităţilor.
Art. 81. - (1) Comunitatea se dizolvă:
a) de drept;
b) prin hotărâre a Adunării generale extraordinare a
Comunităţii.
(2) Dizolvarea de drept are loc:
a) când numărul membrilor Comunităţii se reduce,
nepermiţând desfăşurarea vieţii religioase şi comunitare (mai puţin de 10
membri de sex masculin);
b) când scopurile comunitare nu mai pot fi realizate
pe o perioadă mai mare de 6 luni.
(3) Adunarea generală extraordinară de dizolvare a
Comunităţii este valabil convocată la cererea majorităţii membrilor
Comunităţii, iar hotărârea de dizolvare este valabilă cu votul a două treimi
din numărul membrilor Comunităţii.
Art. 82. - (1) Patrimoniul Comunităţii dizolvate revine
de drept Federaţiei.
(2) Patrimoniul Federaţiei care
îşi încetează activitatea va fi preluat de o fundaţie anume constituită în
acest scop.
Art. 83. - Prezentul statut se completează, de drept,
cu prevederile legislative în materie ce intervin în perioada valabilităţii
sale.
Art. 84. - Prevederile
prezentului statut se cuprind, se dezvoltă şi se particularizează în ROF şi în
alte regulamente specifice ale Federaţiei şi ale Comunităţilor.
Art. 85. - Prezentul statut s-a adoptat la Adunarea
generală a Federaţiei din 16-17 decembrie 2007 şi intră în vigoare în
condiţiile stabilite de Legea nr. 489/2006.
Art. 86. - După recunoaşterea prezentului statut,
conform legii, preşedintele Federaţiei va emite decizia pentru punerea în
aplicare. Decizia va fi publicată în revista „Realitatea Evreiască", în
termen de 20 de zile.
Art. 87. - Fiecare Comunitate elaborează şi adoptă
statutul propriu, cu dezvoltarea prevederilor din prezentul statut referitoare
la Comunităţi.