HOTARARE Nr. 938 din 10 iunie 2004
privind conditiile de infiintare si functionare, precum si procedura de
autorizare a agentului de munca temporara
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 589 din 1 iulie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 87 alin. (3)
din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta hotarare reglementeaza conditiile de infiintare si functionare,
precum si procedura de autorizare a societatilor comerciale care urmeaza sa isi
desfasoare activitatea ca agent de munca temporara.
Art. 2
(1) Potrivit prevederilor prezentei hotarari, pot angaja persoane in scopul
efectuarii unor misiuni de munca temporara in folosul si la solicitarea unui
utilizator, astfel cum este definit la art. 87 alin. (4) din Legea nr. 53/2003
- Codul muncii, numai societatile comerciale autorizate.
(2) Salariatul temporar este persoana care indeplineste conditiile de
angajare prevazute in Legea nr. 53/2003, incadrata la un angajator agent de
munca temporara, pus la dispozitie unui utilizator, pe durata solicitata, in
vederea indeplinirii unor anumite sarcini precise si cu caracter temporar.
(3) Pot fi incadrati la un angajator agent de munca temporara si cetatenii
straini sau apatrizii, cu domiciliul sau resedinta in Romania.
(4) Un utilizator poate apela la agenti de munca temporara numai in
conditiile si in cazurile limitativ prevazute la art. 88 din Legea nr. 53/2003.
CAP. 2
Conditiile de infiintare si de autorizare a agentului de munca temporara
Art. 3
In vederea obtinerii autorizatiei de functionare ca agenti de munca
temporara, societatile comerciale trebuie sa indeplineasca cumulativ
urmatoarele conditii:
a) sa fie constituite potrivit legii si sa aiba prevazut in actul
constitutiv, ca obiect de activitate, "Selectia si plasarea fortei de munca";
b) sa nu inregistreze debite la bugetul de stat, respectiv la bugetele
locale sau provenind din neplata contributiilor de asigurari sociale,
contributiilor de asigurari pentru somaj, contributiei de asigurare pentru
accidente de munca si boli profesionale, precum si a contributiilor pentru
asigurari sociale de sanatate;
c) sa nu figureze in evidentele cazierului fiscal cu fapte sanctionate de
reglementarile financiare, vamale, precum si cele care privesc disciplina
financiara;
d) sa nu aiba aplicate sanctiuni pentru incalcarea prevederilor legislatiei
muncii, comerciale si fiscale;
e) sa constituie o garantie financiara.
Art. 4
(1) Autorizarea societatilor comerciale se face de catre Ministerul Muncii,
Solidaritatii Sociale si Familiei, prin directiile pentru dialog, familie si
solidaritate sociala judetene sau a municipiului Bucuresti, in a caror raza
teritoriala isi au sediul, denumite in continuare directii pentru dialog,
familie si solidaritate sociala.
(2) In scopul obtinerii autorizatiei de functionare, societatile comerciale
depun la directiile pentru dialog, familie si solidaritate sociala o cerere
insotita de un dosar de autorizare care trebuie sa contina urmatoarele
documente:
a) actul constitutiv sau actul aditional la actul constitutiv, dupa caz, in
care sa fie mentionat obiectul de activitate, prevazut la art. 3 lit. a), in
copie legalizata;
b) certificatul de inmatriculare in registrul comertului, emis de oficiul
registrului comertului, in copie legalizata;
c) cazierul fiscal;
d) certificate eliberate de institutiile competente, care sa ateste
indeplinirea conditiei prevazute la art. 3 lit. b);
e) certificat constatator eliberat de oficiul registrului comertului, care
trebuie sa cuprinda mentiuni din care sa rezulte ca societatile comerciale nu
se afla in procedura de reorganizare sau faliment, potrivit legii;
f) dovada constituirii garantiei financiare;
g) dovada achitarii taxei de autorizare sau de prelungire a autorizatiei,
dupa caz.
(3) Filialele se supun separat procedurii de autorizare.
Art. 5
(1) Garantia financiara se constituie prin depunerea unei sume intr-un cont
distinct deschis la o banca din Romania, care sa acopere contravaloarea a 25 de
salarii de baza minime brute pe tara, garantate in plata, la care se adauga
contributiile datorate de catre angajator bugetului asigurarilor sociale de
stat, bugetului asigurarilor pentru somaj si bugetului Fondului national unic
de asigurari sociale de sanatate, potrivit legii.
(2) Garantia financiara se poate utiliza numai pentru plata de catre
agentul de munca temporara a drepturilor de natura salariala, a celorlalte
drepturi banesti negociate cu ocazia incheierii contractului colectiv de munca,
respectiv a contractului individual de munca, precum si a contributiilor
datorate de catre angajator bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetului
asigurarilor pentru somaj si bugetului Fondului national unic de asigurari
sociale de sanatate.
(3) La data scadentei obligatiilor prevazute la alin. (2), agentul de munca
temporara este obligat sa le execute, iar in cazul in care fondurile proprii nu
acopera aceste obligatii, se va utiliza garantia financiara constituita
potrivit alin. (1).
(4) In cazul in care in termen de 15 zile calendaristice de la data la care
obligatiile privind plata salariului si cele privind contributiile si
impozitele au devenit scadente si exigibile, iar agentul de munca temporara nu
detine fondurile necesare sau garantia nu este suficienta pentru acoperirea
acestora, ele vor fi platite de utilizator, in baza solicitarii salariatului
temporar sau a inspectorului de munca.
(5) Solicitarea salariatului temporar se formuleaza in scris, insotita de
dovada neplatii drepturilor salariale.
(6) Dovada neplatii drepturilor salariale se poate face prin orice mijloc
de proba, respectiv prin copie a statului de plata, extras de cont etc.
(7) Agentul de munca temporara este obligat sa mentina suma reprezentand
garantia financiara la nivelul prevazut la alin. (1), prin completarea acesteia
in termen de 5 zile de la data micsorarii acesteia.
Art. 6
(1) Taxa de autorizare sau de prelungire a autorizatiei prevazute la art. 4
alin. (2) lit. g) se stabileste potrivit legii.
(2) Taxa de autorizare sau de prelungire a autorizatiei constituie venit la
bugetul de stat.
Art. 7
(1) Pe baza documentatiei prevazute la art. 4 alin. (2), directia pentru
dialog, familie si solidaritate sociala va evalua indeplinirea conditiilor de
autorizare si va solutiona cererea de autorizare in termen de 30 de zile de la
data inregistrarii acesteia.
(2) In situatia in care se constata ca documentele depuse la dosarul de
autorizare nu sunt complete sau conform celor prevazute la art. 4 alin. (2),
directia pentru dialog, familie si solidaritate sociala procedeaza la
respingerea motivata a cererii de autorizare, in termen de 30 de zile de la
data inregistrarii acesteia.
(3) In cazul respingerii dosarului de autorizare, taxa depusa initial
pentru obtinerea autorizatiei nu se restituie.
Art. 8
(1) Daca se constata ca societatea comerciala indeplineste conditiile de
autorizare, directia pentru dialog, familie si solidaritate sociala elibereaza
autorizatia de functionare in cel mult 30 de zile de la data inregistrarii
cererii.
(2) Directiile pentru dialog, familie si solidaritate sociala vor transmite
Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, in termen de 15 zile de
la eliberare, o copie a autorizatiei de functionare.
(3) Modelul autorizatiei de functionare este prevazut in anexa nr. 1.
Art. 9
(1) Pentru inregistrarea agentilor de munca temporara autorizati,
Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei infiinteaza Registrul
national de evidenta a agentilor de munca temporara autorizati.
(2) Inregistrarea agentilor de munca temporara autorizati in Registrul
national de evidenta a agentilor de munca temporara autorizati se face la data
primirii de catre Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei a
copiilor autorizatiilor de functionare.
(3) Modelul Registrului national de evidenta a agentilor de munca temporara
autorizati este prevazut in anexa nr. 2.
(4) Lista cuprinzand agentii de munca temporara autorizati si pe cei carora
li s-a retras sau care au depus autorizatia se publica trimestrial in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea a IV-a, si se afiseaza pe pagina de Internet a
Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.
Art. 10
(1) Societatea comerciala a carei cerere de autorizare a fost respinsa in
conditiile art. 7 alin. (2) poate inainta contestatie, in termen de 30 de zile
de la data comunicarii respingerii cererii, la Ministerul Muncii, Solidaritatii
Sociale si Familiei, care are obligatia sa o solutioneze in termen de 30 de
zile de la inregistrare.
(2) Societatea comerciala poate introduce actiune, conform legii, la
instanta de contencios administrativ, in cel mult 30 de zile de la data
primirii rezolutiei motivate privind contestatia sau, in cazul in care nu
primeste raspuns, de la data expirarii perioadei de solutionare a contestatiei.
Art. 11
(1) Autorizatia de functionare prevazuta la art. 8 alin. (1) este valabila
2 ani, putand fi prelungita la sfarsitul perioadei de valabilitate cu inca 2
ani.
(2) Autorizatia de functionare se acorda pe perioada nelimitata agentilor
de munca temporara care si-au desfasurat activitatea neintrerupt o perioada de
4 ani, in conditiile prezentei hotarari.
(3) Prelungirea perioadei de valabilitate a autorizatiei de functionare se
acorda la cererea agentului de munca temporara, depusa la directiile pentru
dialog, familie si solidaritate sociala cu cel putin 3 luni inainte de
expirarea perioadei de valabilitate, insotita de documentele prevazute la art.
4 alin. (2) lit. c) - g).
(4) Procedura de aprobare a prelungirii valabilitatii autorizatiei de
functionare a agentului de munca temporara se realizeaza in conditiile si la
termenele prevazute la art. 6 - 8.
Art. 12
In perioada de valabilitate a autorizatiei de functionare, agentul de munca
temporara are obligatia de a comunica directiei pentru dialog, familie si
solidaritate sociala orice modificare privind denumirea, sediul, infiintarea de
subunitati fara personalitate juridica, precum si modificarea conditiilor
prevazute la art. 3 lit. a) - d), in termen de 5 zile de la data producerii
acestora.
Art. 13
(1) La incetarea activitatii, agentul de munca temporara este obligat sa
depuna autorizatia de functionare, in termen de 5 zile, la directia pentru
dialog, familie si solidaritate sociala.
(2) Incepand cu data prevazuta la alin. (1), agentul de munca temporara va
duce la indeplinire, dupa caz, obligatiile stabilite prin Hotararea Guvernului
nr. 51/2003 privind procedura de predare-primire a documentelor creatorilor si/sau
detinatorilor de documente, persoane juridice, care s-au desfiintat si prin
Legea Arhivelor Nationale nr. 16/1996, cu modificarile si completarile
ulterioare.
CAP. 3
Functionarea agentilor de munca temporara
Art. 14
(1) Agentul de munca temporara incheie cu salariatul un contract de munca
temporara, in scris, care trebuie sa cuprinda elementele prevazute la art. 93
din Legea nr. 53/2003, dupa cum urmeaza:
a) datele de identificare a partilor;
b) misiunea de munca temporara pentru care a fost angajat salariatul
temporar, atunci cand contractul de munca temporara se incheie pe durata unei
singure misiuni de munca temporara;
c) tipul de activitate pentru care este angajat salariatul temporar, atunci
cand contractul de munca temporara se incheie pentru mai multe misiuni de munca
temporara;
d) identitatea si sediul utilizatorului;
e) locul executarii misiunii de munca temporara sau posibilitatea ca
salariatul temporar sa-si desfasoare activitatea, succesiv, la diversi utilizatori;
f) pregatirea profesionala si abilitatile salariatului temporar;
g) data de la care contractul de munca temporara urmeaza sa-si produca
efectele;
h) durata misiunii de munca temporara si conditiile in care aceasta poate
fi prelungita;
i) conditiile concrete in care urmeaza sa se desfasoare munca in cadrul
misiunii de munca temporara, respectiv riscurile specifice postului;
j) concediul de odihna la care salariatul temporar are dreptul;
k) eventuala perioada de proba, stabilita in conditiile legii;
l) conditii de acordare a preavizului;
m) drepturile salariale si modalitatile de remunerare a salariatului
temporar, precum si periodicitatea platii;
n) durata normala a muncii;
o) informatiile necesare in cazul in care salariatul temporar urmeaza sa-si
desfasoare activitatea in strainatate, in conformitate cu prevederile Legii nr.
53/2003;
p) clauze privind incetarea raporturilor de munca din initiativa agentului
de munca temporara, la sesizarea utilizatorului.
(2) Contractul de munca temporara se incheie, in conditiile legii, de
regula, pe durata unei singure misiuni de munca temporara.
(3) Contractul de munca temporara se poate incheia si pentru mai multe
misiuni de munca temporara, fara ca durata acestuia sa depaseasca 18 luni.
(4) Pentru fiecare noua misiune de munca temporara, intre parti se incheie
un act aditional la contractul de munca temporara, in care vor fi precizate
toate elementele prevazute la alin. (1).
(5) Contractul de munca temporara incheiat pentru mai multe misiuni de
munca temporara inceteaza la terminarea ultimei misiuni de munca temporara
pentru care a fost incheiat.
Art. 15
(1) Agentul de munca temporara pune la dispozitia utilizatorului un
salariat temporar, in baza unui contract de punere la dispozitie incheiat in
forma scrisa.
(2) Contractul de punere la dispozitie trebuie sa cuprinda, potrivit art.
90 alin. (2) din Legea nr. 53/2003, urmatoarele:
a) motivul si scopul pentru care este necesara utilizarea unui salariat
temporar;
b) termenul misiunii de munca temporara si, daca este cazul, posibilitatea
modificarii acestuia;
c) caracteristicile specifice postului, in special calificarea necesara,
locul executarii misiunii de munca temporara si programul de lucru;
d) conditiile concrete de munca;
e) echipamentele individuale de protectie si de munca pe care salariatul
temporar trebuie sa le utilizeze;
f) orice alte servicii si facilitati in favoarea salariatului temporar;
g) valoarea contractului de care beneficiaza agentul de munca temporara,
precum si remuneratia la care are dreptul salariatul;
h) obligatia utilizatorului de a efectua instructajul de sanatate si
securitate a muncii.
(3) In cazul in care misiunea de munca temporara oferita de agentul de
munca temporara poate pune in pericol viata, integritatea fizica si psihica a
salariatului temporar, acesta este indreptatit sa refuze misiunea de munca
temporara.
(4) Refuzul salariatului se face in forma scrisa si nu poate constitui
motiv de sanctiune sau concediere.
Art. 16
(1) Agentii de munca temporara au obligatia de a tine evidenta contractelor
de munca temporara si de a le inregistra, in termenul prevazut de legislatia in
vigoare, la inspectoratele teritoriale de munca in a caror raza teritoriala
sunt autorizati.
(2) Contractele de munca temporara se inregistreaza in Registrul general de
evidenta a salariatilor, la rubrica "Durata contractului individual de
munca" inscriindu-se durata contractului, urmata de mentiunea
"CMT".
Art. 17
Agentii de munca temporara sunt obligati sa mentioneze in mijloacele de
promovare si informare a activitatilor desfasurate elementele necesare care sa
permita identificarea lor ca agent de munca temporara, inclusiv seria, numarul
si data emiterii autorizatiei de functionare, precum si numarul de inregistrare
in Registrul national de evidenta a agentilor de munca temporara autorizati.
Art. 18
(1) Autorizatia de functionare a agentului de munca temporara se retrage in
situatia in care agentul de munca temporara se afla in procedura de faliment
sau de lichidare.
(2) Autorizatia de functionare a agentului de munca temporara se retrage si
in urmatoarele situatii:
a) au fost aplicate, in mod repetat, sanctiuni pentru incalcarea
prevederilor prezentei hotarari;
b) agentul de munca temporara nu respecta prevederile art. 5 alin. (6).
(3) In situatia retragerii autorizatiei de functionare, taxa de autorizare
nu se restituie.
Art. 19
(1) Autorizatia de functionare a agentilor de munca temporara se retrage de
catre Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, prin directia
pentru dialog, familie si solidaritate sociala, la solicitarea motivata a
inspectorilor de munca sau, dupa caz, a altor organe de control.
(2) Retragerea autorizatiei de functionare se comunica agentului de munca
temporara, in scris, in termen de 15 zile de la data constatarii de catre
directia pentru dialog, familie si solidaritate sociala a situatiilor prevazute
la art. 18, si poate fi contestata la instanta de contencios administrativ
competenta, potrivit legii.
(3) Decizia motivata de retragere a autorizatiei de functionare se comunica
Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei, in termen de 15 zile de
la data emiterii de catre directia pentru dialog, familie si solidaritate
sociala.
(4) Agentul de munca temporara caruia i s-a retras autorizatia de
functionare poate solicita o noua autorizatie, in conditiile prezentei
hotarari, numai dupa o perioada de un an de la data retragerii acesteia.
Art. 20
(1) Contractele de punere la dispozitie si contractele de munca temporara,
aflate in executare in momentul retragerii autorizatiei de functionare, se
deruleaza pana la expirarea perioadei pentru care au fost incheiate, cu
respectarea dispozitiilor art. 95 din Legea nr. 53/2003, fara a prejudicia
drepturile contractuale ale salariatilor temporari sau ale utilizatorilor.
(2) In aceasta situatie, impozitul pe venit si contributiile datorate de
catre salariatul temporar bugetului asigurarilor sociale de stat, bugetului
asigurarilor pentru somaj si bugetului Fondului national unic de asigurari
sociale de sanatate, dupa caz, urmeaza sa fie platite de catre utilizator, care
are dreptul la actiune directa impotriva agentului de munca temporara, in
vederea recuperarii prejudiciilor cauzate.
Art. 21
Utilizatorul salariatilor temporari are urmatoarele obligatii:
a) sa informeze salariatii temporari cu privire la toate locurile de munca
vacante existente, in vederea asigurarii egalitatii de sanse cu ceilalti
angajati cu contract individual de munca pe durata nedeterminata la utilizator,
pentru obtinerea unui loc de munca permanent, prin afisarea unui anunt intr-un
loc accesibil tuturor salariatilor care isi desfasoara activitatea la
utilizatorul respectiv;
b) sa asigure salariatului temporar accesul la cursurile de pregatire
profesionala pe care le organizeaza pentru salariatii sai;
c) sa puna la dispozitia reprezentantilor salariatilor informatiile cu
privire la utilizarea salariatilor temporari, in cadrul informarii generale
privind ocuparea fortei de munca.
Art. 22
(1) Utilizatorul poate incheia cu salariatul temporar un contract
individual de munca pe perioada nedeterminata numai dupa incetarea misiunii.
(2) Orice clauza prin care se interzice angajarea de catre utilizator a
salariatului temporar dupa indeplinirea misiunii este nula.
(3) Un astfel de contract poate fi incheiat si in perioada misiunii, cu
acordul expres al agentului de munca temporara.
Art. 23
Numarul salariatilor temporari va fi luat in considerare la stabilirea
pragului minim pentru care sunt alesi reprezentantii salariatilor, in
conditiile legii, la agentul de munca temporara.
CAP. 4
Raspunderea contraventionala
Art. 24
(1) Incalcarea dispozitiilor art. 5 alin. (6), art. 12, art. 13 alin. (1),
art. 16 alin. (2) si art. 17 constituie contraventii si se sanctioneaza cu
amenda de la 20.000.000 lei la 40.000.000 lei.
(2) Desfasurarea activitatilor specifice agentului de munca temporara de
catre o societate comerciala neautorizata constituie contraventie si se
sanctioneaza cu amenda de la 100.000.000 lei la 200.000.000 lei.
Art. 25
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre
inspectorii de munca.
(2) Contraventiilor prevazute la art. 24 li se aplica dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile
ulterioare.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 26
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 27
Prezenta hotarare intra in vigoare la 60 de zile de la data publicarii in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul muncii,
solidaritatii sociale si familiei,
Marian Sarbu,
ministrul delegat
pentru relatiile cu partenerii sociali
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
Directia pentru MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITATII SOCIALE SI FAMILIEI
Dialog, Familie si
Solidaritate Sociala Directia pentru Dialog, Familie si Solidaritate
Sociala
....................
.......................................................
AUTORIZATIE DE FUNCTIONARE
Nr. ................ Societatea Comerciala ...................., cu
sediul
Seria .............. in .............................., inregistrata la
.................... oficiul registrului comertului sub numarul de ordine
Data ............... ..............................., cod fiscal
............,
cod unic de inregistrare (C.U.I.) .................., se
autorizeaza ca agent de munca temporara, in conditiile
legii.
Semnatura
....................
Director
executiv,
Semnatura Seria .......... nr. ........... .................
de primire Data............................ (semnatura si
.................... stampila)
Falsificarea acestui document se pedepseste conform dispozitiilor legii
penale.
ANEXA 2
REGISTRUL NATIONAL
de evidenta a agentilor de munca temporara autorizati
Judetul ..............................
Semnificatia coloanei A din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Numarul, seria si data eliberarii autorizatiei de functionare
______________________________________________________________________________
|Nr. |Denumirea|Adresa|Codul |Codul |Numarul |A|Data |Data
|
|crt.|agentului| |fiscal|unic de |de | |prelungirii |retragerii
|
| |de munca | | |inregistrare|telefon,|
|autorizatiei|autorizatiei|
| |temporara| | | |fax | |de |de
|
| | | | | | | |functionare |functionare
|
|____|_________|______|______|____________|________|_|____________|____________|
| 1. | | | | | | | |
|
|____|_________|______|______|____________|________|_|____________|____________|
| 2. | | | | | | | |
|
|____|_________|______|______|____________|________|_|____________|____________|
| 3. | | | | | | | |
|
|____|_________|______|______|____________|________|_|____________|____________|
| | | | | | | | |
|
|____|_________|______|______|____________|________|_|____________|____________|
| | | | | | | | |
|
|____|_________|______|______|____________|________|_|____________|____________|
| | | | | | | | |
|
|____|_________|______|______|____________|________|_|____________|____________|