Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 937 din 1 septembrie 2010

privind clasificarea, ambalarea si etichetarea la introducerea pe piata a preparatelor periculoase

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 690 din 14 octombrie 2010



In temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,

Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.

Art. 1. - (1) Prezenta hotărâre stabileşte cadrul legal pentru clasificarea, ambalarea şi etichetarea la introducerea pe piaţă a preparatelor periculoase şi conţine prevederi speciale pentru anumite preparate, care pot prezenta pericol, clasificate sau nu ca periculoase în sensul prezentei hotărâri.

(2) Prevederile prezentei hotărâri se aplică preparatelor care:

a) conţin cel puţin o substanţă periculoasă, potrivit prevederilor art. 2 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008 privind clasificarea, ambalarea şi etichetarea substanţelor periculoase; şi

b) sunt considerate periculoase, potrivit prevederilor art. 5-11.

(3) Prevederile art. 13-22 şi 30, precum şi cele ale anexelor nr. 1 şi 2 se aplică şi preparatelor care nu sunt considerate periculoase potrivit prevederilor art. 5-11, dar care pot prezenta un anumit pericol.

(4) Prevederile prezentei hotărâri se aplică produselor de protecţie a plantelor, fără a aduce atingere Hotărârii Guvernului nr. 1.559/2004 privind procedura de omologare a produselor de protecţie a plantelor în vederea plasării pe piaţă şi a utilizării lor pe teritoriul României, cu modificările şi completările ulterioare.

(5) Prevederile prezentei hotărâri nu se aplică următoarelor preparate finite, destinate utilizatorului final:

a) preparatelor care conţin substanţe radioactive, astfel cum sunt definite în Ordinul preşedintelui Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare nr. 14/2000 pentru aprobarea Normelor fundamentale de securitate radiologică şi de Ordinul ministrului sănătăţii şi familiei nr. 944/2001 pentru aprobarea Normelor privind supravegherea medicală a persoanelor expuse profesional la radiaţii ionizante, cu completările ulterioare;

b) dispozitivelor medicale invazive sau utilizate în contact fizic direct cu corpul uman, în măsura în care anumite dispoziţii legale stabilesc pentru substanţele şi preparatele periculoase criterii de clasificare şi de etichetare, care asigură acelaşi nivel de informare şi de protecţie ca şi prezenta hotărâre;

c) preparatelor prevăzute la art. 1 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008.

(6) Prevederile prezentei hotărâri nu se aplică în cazul:

a) transportului de preparate periculoase pe calea ferată, pe căi rutiere, aeriene, maritime sau pe căi navigabile interioare;

b) preparatelor în tranzit supuse unui control vamal, cu condiţia ca acestea să nu fie supuse unei prelucrări sau unei transformări.

(7) Pentru aplicarea prezentei hotărâri se desemnează ca autorităţi competente următoarele instituţii:

a) Ministerul Mediului şi Pădurilor - autoritate de coordonare şi de reglementare;

b) Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului - autoritate de implementare;

c) Garda Naţională de Mediu şi Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor - autorităţi de control şi inspecţie.

Art. 2. - Pentru aplicarea prezentei hotărâri, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:

a) polimer-substanţă constituită din molecule caracterizate printr-o secvenţă din unul sau mai multe tipuri de unităţi monomere şi care conţine o majoritate ponderală simplă de molecule cu cel puţin 3 unităţi monomere legate covalent de cel puţin o altă unitate monomeră sau un alt reactant şi conţine mai puţin de o majoritate ponderală simplă de molecule cu aceeaşi greutate moleculară. Asemenea molecule trebuie să aibă greutăţile moleculare distribuite într-un astfel de domeniu încât diferenţele de greutate moleculară să fie atribuite, în primul rând, diferenţelor de număr al unităţilor monomere. In înţelesul prezentei definiţii, prin unitate monomeră se înţelege forma reacţionată a unei substanţe monomere într-un polimer;

b) cercetare şi dezvoltare ştiinţifică - experimentarea ştiinţifică, analiza sau cercetarea chimică desfăşurată în condiţii controlate; aceasta include determinarea proprietăţilor intrinseci, a performanţelor şi eficacităţii, precum şi cercetările ştiinţifice legate de dezvoltarea unui produs;

c) cercetare şi dezvoltare orientate spre proces - dezvoltarea în continuare a unei substanţe în preparate, în cursul căreia se utilizează instalaţii-pilot sau producţie de probă în vederea elaborării procesului de producţie şi/sau a testării domeniilor de aplicare a substanţei;

d) semnificaţiile termenilor „preparate", „substanţe", „EINECS" şi a expresiei „introducere pe piaţă" sunt corespunzătoare definiţiilor prevăzute la art. 2 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008.

Art. 3. - (1) Clasificarea preparatelor periculoase în funcţie de gradul şi natura specifică ale pericolelor prezentate se bazează pe definiţiile categoriilor de pericol prevăzute la art. 2 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008.

(2) Principiile generale care guvernează clasificarea şi etichetarea preparatelor se aplică potrivit criteriilor prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008, cu excepţia cazului în care se aplică criteriile alternative prevăzute la art. 5-11 sau la art. 14-22 şi în anexele nr. 1-5.

Art. 4. - (1) Evaluarea pericolelor pe care le poate prezenta un preparat se bazează pe determinarea următoarelor proprietăţi:

a) fizico-chimice;

b) care afectează sănătatea;

c) care afectează mediul.

(2) Proprietăţile prevăzute la alin. (1) trebuie să fie evaluate în conformitate cu dispoziţiile prevăzute la art. 5-11.

(3) In cazurile în care se fac încercări de laborator, acestea trebuie efectuate asupra preparatului, în forma în care acesta este introdus pe piaţă.

(4)  La determinarea proprietăţilor periculoase ale preparatelor periculoase, în sensul prevederilor art. 2 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008, potrivit prevederilor art. 5-11, trebuie să fie luate în considerare toate substanţele periculoase şi în special cele care:

a) sunt cuprinse în partea 3 a anexei VI la Regulamentul (CE) nr. 1.272/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 decembrie 2008 privind clasificarea, etichetarea şi ambalarea substanţelor şi amestecurilor, de modificare şi de abrogare a directivelor 67/548/CEE şi 1999/45/CE, precum şi de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1.907/2006, cu modificările ulterioare;

b) sunt cuprinse în ELINCS (Lista europeană a substanţelor notificate);

c) sunt clasificate şi etichetate provizoriu de către persoana care răspunde de introducerea lor pe piaţă în conformitate cu prevederile art. 6 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008.

(5) Pentru preparatele care fac obiectul prezentei hotărâri, substanţele periculoase prevăzute la alin. (4) clasificate ca periculoase pe baza efectelor lor asupra sănătăţii şi/sau asupra mediului, prezente fie sub formă de impurităţi, fie sub formă de aditivi, trebuie să fie luate în considerare atunci când concentraţiile lor sunt egale sau superioare celor prevăzute în tabelul nr. 1, cu excepţia cazurilor în care sunt stabilite valori inferioare în partea 3 a anexei VI la Regulamentul (CE) nr. 1.272/2008, cu modificările ulterioare, în anexa nr. 3 secţiunea B sau în anexa nr. 4 secţiunea B, cu excepţia cazului în care sunt prevăzute dispoziţii contrare în anexa nr. 2.

Tabelul nr. 1

Categoria de pericol a substanţei

Concentraţia luată în considerare pentru

preparate

gazoase

% volum/volum

alte preparate

% greutate/

greutate

Foarte toxic

>=0,02

>=0,1

Toxic

>=0,02

>=0,1

Cancerigen Categoria 1 sau 2

>=0,02

>=0,1

Mutagen Categoria 1 sau 2

>=0,02

>=0,1

Toxic pentru reproducere Categoria 1 sau 2

>=0,02

>=0,1

Nociv

>=0,2

>=1

Coroziv

>=0,02

>=1

Iritant

>=0,2

>=1

Sensibilizant

>=0,2

>=1

Cancerigen Categoria 3

>=0,2

>=1

Mutagen Categoria 3

>=0,2

>=1

Toxic pentru reproducere Categoria 3

>=0,2

>=1

Periculos pentru mediu N

>=0,1

Periculos pentru stratul de ozon

>=0,1

>=0,1

Periculos pentru mediu

>=1

Art. 5. - (1) Pericolele care decurg din proprietăţile fizico-chimice ale unui preparat se evaluează prin determinarea, potrivit metodelor de testare prevăzute în partea A a anexei la Regulamentul (CE) nr. 440/2008 al Comisiei din 30 mai 2008 de stabilire a metodelor de testare în temeiul Regulamentului (CE) nr. 1.907/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind înregistrarea, evaluarea, autorizarea şi restricţionarea substanţelor chimice (REACH), cu modificările ulterioare, a proprietăţilor fizico-chimice ale preparatului, necesare pentru o clasificare şi o etichetare corespunzătoare, în conformitate cu criteriile prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008.

(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), nu este necesară determinarea proprietăţilor explozive, oxidante, extrem de inflamabile, foarte inflamabile sau inflamabile ale unui preparat, cu condiţia ca:

a) niciunul dintre componenţii săi să nu prezinte astfel de proprietăţi şi ca, pe baza informaţiilor de care dispune producătorul, să fie puţin probabil ca preparatul să prezinte pericole de această natură;

b) în caz de modificare a compoziţiei unui preparat cu compoziţie cunoscută, să existe argumente ştiinţifice prin care să se arate că o reevaluare a pericolelor nu va conduce la schimbarea clasificării;

c) preparatele introduse pe piaţă sub formă de aerosoli să îndeplinească cerinţele prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 1.094/2009 privind condiţiile introducerii pe piaţă a generatorilor de aerosoli, cu modificările ulterioare.

(3) In cazul în care metodele de testare prevăzute în partea A a anexei la Regulamentul (CE) nr. 440/2008, cu modificările ulterioare, nu sunt adecvate, pot fi folosite metode de calcul alternative, după cum urmează:

a) pentru preparatele negazoase se poate utiliza metoda de determinare a proprietăţilor oxidante ale preparatelor care conţin peroxizi organici, conform prevederilor pct. 2.2.2.1 din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008;

b) pentru determinarea proprietăţilor de inflamabilitate ale preparatelor gazoase se poate utiliza metoda de calcul alternativ prevăzută la pct. 9.1.1.1 din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008;

c)  pentru determinarea proprietăţilor oxidante ale preparatelor gazoase se poate utiliza metoda de calcul alternativ prevăzută la pct. 9.1.1.2 din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008.

(4) In cazul preparatelor inflamabile, există derogări de la aplicarea metodelor de testare prevăzute în Regulamentul (CE) nr. 440/2008, cu modificările ulterioare, conform prevederilor pct. 2.2.5 din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008.

(5) Pericolele care decurg din proprietăţile fizico-chimice ale unui preparat reglementat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.559/2004, cu modificările şi completările ulterioare, se evaluează prin determinarea proprietăţilor fizico-chimice ale preparatului, necesare pentru o clasificare corespunzătoare, în conformitate cu criteriile din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008. Aceste proprietăţi se determină cu ajutorul metodelor de testare prevăzute în partea A a anexei la Regulamentul (CE) nr. 440/2008, cu modificările ulterioare, cu excepţia cazului în care alte metode recunoscute pe plan internaţional sunt acceptabile potrivit prevederilor Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale, al ministrului sănătăţii şi al ministrului mediului şi gospodăririi apelor nr. 421/809/687/2005 pentru aprobarea cerinţelor pe care trebuie să le îndeplinească dosarele substanţelor active şi ale produselor formulate, necesare evaluării în vederea omologării, frazelor de risc şi frazelor-tip pentru măsurile de siguranţă specifice produselor de protecţie a plantelor.

Art. 6. - Pericolele pentru sănătate pe care le prezintă un preparat se evaluează după una sau mai multe dintre următoarele proceduri:

a) prin metoda convenţională prevăzută în anexa nr. 3;

b) prin determinarea proprietăţilor toxicologice ale preparatului, necesare pentru o clasificare corespunzătoare, în conformitate cu criteriile prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008, cu ajutorul metodelor de testare specificate în partea B a anexei la Regulamentul (CE) nr. 440/2008, cu modificările ulterioare, cu excepţia cazului în care pentru produsele de protecţie a plantelor sunt acceptabile, în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale, al ministrului sănătăţii şi al ministrului mediului şi gospodăririi apelor nr. 421/809/687/2005, alte metode recunoscute pe plan internaţional.

Art. 7. - (1) Fără a aduce atingere prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.559/2004, cu modificările şi completările ulterioare, numai atunci când poate fi demonstrat ştiinţific de către persoana responsabilă de introducerea pe piaţă a preparatului că proprietăţile toxicologice ale acestuia nu pot fi corect determinate prin metoda prevăzută în anexa nr. 3 sau pornind de la rezultatele testelor efectuate pe animale, se pot aplica metodele prevăzute la art. 6 lit. b), cu condiţia ca acestea să fie justificate sau autorizate în mod specific, potrivit prevederilor art. 12 din Ordonanţa Guvernului nr. 37/2002 pentru protecţia animalelor utilizate în scopuri ştiinţifice sau în alte scopuri experimentale, aprobată cu modificări prin Legea nr. 471/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor şi al ministrului apelor şi protecţiei mediului nr. 143/400/2002 pentru aprobarea Instrucţiunilor privind adăpostirea şi îngrijirea animalelor folosite în scopuri ştiinţifice sau în alte scopuri experimentale.

(2) In cazul în care o proprietate toxicologică este determinată prin metodele prezentate la art. 6 lit. b), pentru obţinerea de noi date, testul se efectuează în conformitate cu principiile bunei practici de laborator prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 63/2002 privind aprobarea Principiilor de bună practică de laborator, precum şi inspecţia şi verificarea respectării acestora în cazul testărilor efectuate asupra substanţelor chimice, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu prevederile art. 7 şi 12 din Ordonanţa Guvernului nr. 37/2002, aprobată cu modificări prin Legea nr. 471/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Ordinului ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor şi al ministrului apelor şi protecţiei mediului nr. 143/400/2002'.

(3) Sub rezerva prevederilor art. 8, în cazul în care s-a stabilit o proprietate toxicologică pe baza celor două metode prevăzute la art. 6, pentru clasificarea preparatului se folosesc rezultatele obţinute prin metodele prevăzute la art. 6 lit. b), cu excepţia cazurilor în care este vorba despre efecte cancerigene, mutagene sau toxice pentru reproducere, când se aplică numai metoda prevăzută la art. 6 lit. a).

(4) Orice proprietate toxicologică a preparatului care nu a fost evaluată prin metodele prevăzute la art. 6 lit. b) trebuie să fie evaluată în conformitate cu metoda prevăzută în anexa nr. 3.

Art. 8. - Preparatul periculos trebuie clasificat avându-se în vedere şi următoarele elemente:

a) efectele preparatului asupra omului, în cazul în care se poate demonstra prin studii epidemiologice, prin studii de caz validate ştiinţific, conform prevederilor anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008, sau prin experienţa practică, fundamentată statistic, cum ar fi evaluarea datelor furnizate de centrele de informare toxicologică sau a celor referitoare la bolile profesionale, că efectele toxicologice asupra omului se deosebesc de cele evidenţiate prin aplicarea metodelor prevăzute la art. 6;

b) efecte precum potenţarea, în cazul în care se poate demonstra că din cauza acestor efecte o evaluare convenţională ar putea subestima pericolul datorat toxicităţii preparatului;

c) efecte precum antagonismul, în cazul în care se poate demonstra că din cauza acestor efecte o evaluare convenţională ar putea supraestima pericolul cauzat de toxicitatea preparatului.

Art. 9. - (1) Pentru preparatele cu compoziţie cunoscută, cu excepţia celor reglementate de Hotărârea Guvernului nr. 1.559/2004, cu modificările şi completările ulterioare, clasificate în conformitate cu metoda prevăzută la art. 6 lit. b), se va face o nouă evaluare a pericolului pentru sănătate prin metodele prevăzute la art. 6 lit. b) sau în anexa nr. 3, atunci când:

a) producătorul modifică, în conformitate cu tabelul nr. 2, concentraţia iniţială, exprimată în procente greutate/greutate sau în procente volum/volum, a unuia sau mai multor componenţi periculoşi care intră în compoziţia lor;

Tabelul nr. 2

Domeniul de concentraţie iniţială a componentului

Variaţia admisă pentru concentraţia iniţială a componentului

<= 2,5%

± 30%

>2,5<=10%

± 20%

> 10<=25%

± 10%

>25<=100%

±5%

b) producătorul modifică compoziţia preparatelor, înlocuind sau adăugând unul ori mai mulţi componenţi, chiar dacă sunt sau nu periculoşi în sensul definiţiilor cuprinse în art. 2 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008.

(2) Această nouă evaluare este aplicabilă cu excepţia cazurilor în care există argumente ştiinţifice convingătoare care arată că o reevaluare a pericolului nu va conduce la o schimbare a clasificării.

Art. 10. - (1) Evaluarea pericolelor pentru mediu ale unui preparat se realizează după una sau mai multe dintre următoarele proceduri:

a) prin metoda convenţională de calcul prevăzută în anexa nr. 4;

b) prin determinarea proprietăţilor periculoase pentru mediu ale preparatului, necesare pentru o clasificare corespunzătoare, în conformitate cu criteriile prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008, cu ajutorul metodelor de testare prevăzute în partea C a anexei la Regulamentul (CE) nr. 440/2008, cu modificările ulterioare, cu excepţia cazului în care pentru produsele de protecţia plantelor sunt acceptabile alte metode recunoscute pe plan internaţional în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale, al ministrului sănătăţii şi al ministrului mediului şi gospodăririi apelor nr. 421/809/687/2005.

(2) Condiţiile de aplicare a metodelor de testare sunt prevăzute în anexa nr. 4 secţiunea C, fără a aduce atingere cerinţelor de testare prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 1.559/2004, cu modificările şi completările ulterioare.

(3) In situaţia în care se stabileşte o proprietate ecotoxicologică pe baza metodelor prevăzute la alin. (1) lit. b), în vederea obţinerii de noi date, testul se realizează în conformitate cu principiile bunei practici de laborator prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 63/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi în conformitate cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 37/2002, aprobată cu modificări prin Legea nr. 471/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

(4) In situaţia în care pericolele pentru mediu au fost evaluate după ambele proceduri prevăzute la alin. (1), rezultatele obţinute prin metodele prevăzute la alin. (1) lit. b) se folosesc la clasificarea preparatului.

Art. 11. - (1) Pentru preparatele cu compoziţie cunoscută, cu excepţia celor reglementate de Hotărârea Guvernului nr. 1.559/2004, cu modificările şi completările ulterioare, clasificate conform metodelor prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. b), se efectuează o nouă evaluare a pericolului pentru mediu după metoda prevăzută în anexa nr. 4 sau după cele prevăzute la art. 10 alin. (1) lit. b), atunci când:

a) producătorul modifică, în conformitate cu tabelul nr. 3, concentraţia iniţială, exprimată în procente greutate/greutate sau în procente volum/volum, a unuia sau mai multor componenţi periculoşi care intră în compoziţia lor;

Tabelul nr. 3

Limitele de concentraţie iniţială a componentului

Variaţia admisă pentru concentraţia iniţială a componentului

<= 2,5%

± 30%

>2,5<= 10%

± 20%

> 10<=25%

± 10%

>25<=100%

±5%

b) producătorul modifică compoziţia înlocuind sau adăugând unul ori mai mulţi componenţi, chiar dacă sunt sau nu periculoşi în sensul definiţiilor cuprinse în art. 2 alin. (2) al Hotărârii Guvernului nr. 1.408/2008.

(2) Această nouă evaluare este aplicabilă cu excepţia cazului în care există argumente ştiinţifice convingătoare care arată că o reevaluare a pericolului nu va conduce la o schimbare a clasificării.

Art. 12. - (1) Este interzisă introducerea pe piaţă a preparatelor care fac obiectul prezentei hotărâri dacă acestea nu îndeplinesc criteriile de clasificare, ambalare şi etichetare.

(2) Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului solicită persoanei responsabile de introducerea pe piaţă a preparatului informaţii legate de compoziţia acestuia şi orice alte informaţii utile în acest sens, cum sunt:

a) datele utilizate pentru clasificarea şi etichetarea preparatului;

b) datele referitoare la cerinţele de ambalare, în conformitate cu prevederile art. 13 alin. (3), inclusiv certificatul de testare, în conformitate cu prevederile anexei nr. 3 partea A la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008;

c) datele utilizate la întocmirea fişei cu date de securitate, în conformitate cu art. 30.

(3) Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului comunică Comisiei Europene informaţii şi date referitoare la aplicarea prevederilor privind preparatele periculoase, după ce în prealabil a informat Ministerul Mediului şi Pădurilor în legătură cu acestea.

Art. 13. - (1) Este interzisă introducerea pe piaţă a preparatelor prevăzute la art. 1 alin. (2) şi a celor prevăzute în anexa nr. 1 potrivit prevederilor art. 1 alin. (3) dacă ambalajul acestora nu îndeplineşte următoarele cerinţe:

a) ambalajele trebuie să fie proiectate şi realizate astfel încât să împiedice orice pierdere de conţinut; această cerinţă nu se aplică atunci când se prevăd dispozitive de siguranţă speciale;

b) materialele din care sunt realizate ambalajele şi sistemele de închidere nu trebuie să fie susceptibile la atacul conţinutului sau să formeze cu acesta compuşi periculoşi;

c) ambalajul şi sistemele de închidere trebuie să fie rezistente şi solide pentru a se evita slăbirea acestora şi pentru a îndeplini criteriile de securitate în condiţiile unei manipulări normale;

d) recipientele prevăzute cu sisteme de închidere trebuie să fie proiectate astfel încât ambalajul să permită închiderea în mod repetat, fără pierdere de conţinut.

(2) Recipientele care conţin preparate oferite sau vândute publicului larg nu trebuie să aibă:

a) o formă şi/sau un design de natură să atragă sau să stimuleze curiozitatea copiilor ori să inducă în eroare consumatorii;

b) o prezentare şi/sau o denumire ca cele utilizate pentru produsele alimentare sau hrana pentru animale ori produsele medicinale sau cosmetice.

(3) Recipientele care conţin preparate oferite sau vândute publicului larg şi care sunt prevăzute în anexa nr. 1 trebuie să îndeplinească cel puţin una dintre următoarele condiţii:

a) să fie prevăzute cu un sistem de închidere de siguranţă pentru copii;

b) să aibă o indicaţie tactilă de pericol.

(4) Sistemele trebuie să fie conforme cu specificaţiile tehnice prevăzute în anexa nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008.

(5)  Ambalajul pentru preparate este considerat corespunzător cerinţelor prevăzute la alin. (1) lit. a)-c) atunci când acesta se conformează cerinţelor aplicabile la transportul mărfurilor periculoase pe calea ferată, pe căi rutiere, aeriene sau pe căi navigabile interioare şi maritime.

Art. 14. - Este interzisă introducerea pe piaţă:

a) a preparatelor dacă eticheta de pe ambalaj nu îndeplineşte toate cerinţele prevăzute de art. 15-22 şi dacă nu corespunde dispoziţiilor specifice prevăzute în anexa nr. 2 secţiunile Aşi B;

b) a preparatelor, în sensul art. 1 alin. (3), aşa cum sunt ele definite în secţiunile B şi C ale anexei nr. 2, dacă eticheta de pe ambalaj nu îndeplineşte cerinţele prevăzute la art. 15 lit. a) şi b) şi nu corespunde dispoziţiilor speciale cuprinse în secţiunile B şi C ale anexei nr. 2.

Art. 15. - Pe orice ambalaj trebuie indicate lizibil, în mod clar şi în aşa fel încât să nu se poată şterge următoarele informaţii:

a) denumirea comercială sau denumirea prin care furnizorul identifică preparatul;

b) numele, adresa completă şi numărul de telefon ale persoanei stabilite pe teritoriul Comunităţii care răspunde de introducerea pe piaţă a preparatului, indiferent că este producător, importator sau distribuitor;

c) denumirea chimică a substanţei sau substanţelor periculoase prezente în preparat;

d) simbolurile şi indicaţiile de pericol;

e) natura riscurilor specifice atribuite - fraze R;

f) recomandări de prudenţă - fraze S;

g) cantitatea nominală - masa nominală sau volumul nominal al conţinutului în cazul preparatelor oferite sau vândute publicului larg.

Art. 16. - (1) Inscrierea pe eticheta preparatului a denumirii chimice a substanţei sau substanţelor periculoase prezente în acesta se realizează în conformitate cu următoarele cerinţe:

a) pentru preparatele clasificate T+, T, Xn, în conformitate cu prevederile art. 6, trebuie luate în considerare numai substanţele T+, T, Xn prezente în concentraţie egală cu sau mai mare decât limita inferioară (limita Xn) prevăzută pentru fiecare dintre ele în partea 3 a anexei VI la Regulamentul (CE) nr. 1.272/2008, cu modificările ulterioare, sau în anexa nr. 3 secţiunea B;

b) pentru preparatele clasificate C, conform prevederilor art. 6, se iau în considerare numai substanţele C prezente în concentraţie egală cu sau mai mare decât limita inferioară (limita Xi) stabilită în partea 3 a anexei VI la Regulamentul (CE) nr. 1.272/2008, cu modificările ulterioare, sau în anexa nr. 3 secţiunea B;

c) denumirile substanţelor care au determinat clasificarea preparatului în una sau mai multe dintre următoarele categorii de pericole:

(i) cancerigen categoriile 1, 2 sau 3;

(ii) mutagen categoriile 1, 2 sau 3;

(iii) toxic pentru reproducere categoriile 1, 2 sau 3;

(iv) foarte toxic, toxic sau nociv datorită efectelor neletale în urma unei singure expuneri;

(v) toxic sau nociv datorită efectelor grave în urma expunerii repetate sau prelungite;

(vi) sensibilizant.

(2) Denumirea chimică trebuie să fie menţionată sub una dintre denumirile prevăzute în partea 3 a anexei VI la Regulamentul (CE) nr. 1.272/2008, cu modificările ulterioare, sau o denumire chimică recunoscută pe plan internaţional, dacă o asemenea denumire nu este prevăzută încă în această anexă.

(3) Ca urmare a prevederilor alin. (1), nu este necesară menţionarea pe etichetă a denumirii niciuneia dintre substanţele care au condus la clasificarea preparatului în una sau mai multe dintre următoarele categorii de pericol:

a) exploziv;

b) oxidant;

c) extrem de inflamabil;

d) foarte inflamabil;

e) inflamabil;

f) iritant;

g) periculos pentru mediu.

(4) Se exceptează de la prevederile alin. (3) cazurile în care substanţa trebuie să fie menţionată în temeiul alin. (1).

(5) Este suficient un număr de maximum 4 denumiri chimice ale substanţelor din compoziţia preparatului pentru identificarea substanţelor responsabile în principal de pericolele majore pentru sănătate care au determinat clasificarea şi alegerea frazelor de risc adecvate. In anumite cazuri pot fi necesare mai mult de 4 denumiri chimice ale substanţelor din componenţa preparatului.

Art. 17. - (1) Etichetarea preparatelor cu simbolurile de pericol şi indicaţiile de pericol prevăzute la art. 15 lit. d) se efectuează potrivit prevederilor anexelor nr. 1 şi 4 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008 şi este aplicată în funcţie de rezultatele evaluării pericolelor efectuate potrivit prevederilor anexelor nr. 3-5.

(2) In cazul în care se impune atribuirea a mai mult de un simbol de pericol pentru un preparat, trebuie respectate următoarele:

a) obligaţia de a aplica simbolul „T" face opţională utilizarea simbolurilor „C" şi „X", dacă nu există prevederi contrare în partea 3 a anexei VI la Regulamentul (CE) nr. 1.272/2008, cu modificările ulterioare;

b) obligaţia de a aplica simbolul „C" face opţională utilizarea simbolului „X";

c) obligaţia de a aplica simbolul „E" face opţională utilizarea simbolurilor „F" şi „O";

d) obligaţia de a aplica simbolul „Xn" face opţională utilizarea simbolului „Xi".

(3) Simbolul sau simbolurile sunt tipărite cu negru, pe fond galben-portocaliu.

Art. 18. - (1) Etichetarea preparatelor cu frazele R prevăzute la art. 15 lit. e) trebuie să fie în conformitate cu prevederile anexelor nr. 1 şi 5 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008, iar atribuirea acestora în concordanţă cu rezultatele evaluării pericolelor, realizată în conformitate cu anexele nr. 3-5.

(2) Un număr de maxim 6 fraze R este suficient pentru descrierea riscurilor; în acest scop, combinaţiile de fraze prevăzute în anexa nr. 5 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008 sunt considerate fraze unice.

(3) In cazul în care preparatul se încadrează concomitent în mai multe categorii de pericol, frazele-tip trebuie să acopere totalitatea principalelor pericole prezentate de preparat. In anumite cazuri, pot fi necesare mai mult de 6 fraze R.

(4) Frazele-tip „extrem de inflamabil" sau „foarte inflamabil" pot să nu fie utilizate în cazul în care descriu o indicaţie de pericol utilizată în concordanţă cu prevederile art. 17.

Art. 19. - (1) Etichetarea preparatelor cu recomandările de prudenţă (fraze S) prevăzute la art. 15 lit. f) trebuie să fie în conformitate cu prevederile anexelor nr. 1 şi 6 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008, iar atribuirea acestora în funcţie de rezultatele evaluării pericolelor, realizată în conformitate cu anexele nr. 3-5.

(2) Este suficient un număr de maxim 6 fraze S pentru formularea celor mai adecvate recomandări de prudenţă, în acest scop, combinaţiile de fraze prevăzute în anexa nr. 6 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008 sunt considerate fraze unice. Cu toate acestea, în anumite cazuri pot fi necesare mai mult de 6 fraze S.

(3) In cazul în care inscripţionarea pe etichetă sau chiar pe ambalaj este fizic imposibilă, ambalajul va fi însoţit de recomandări de prudenţă cu privire la utilizarea preparatului.

Art. 20. - Etichetarea ecologică trebuie să respecte dispoziţiile speciale prevăzute în anexa nr. 2.

Art. 21. - In cazul în care conţinutul ambalajului nu depăşeşte 125 ml:

a) pentru preparatele clasificate ca foarte inflamabile, oxidante, iritante, cu excepţia celor care au atribuite fraza R41, sau periculoase pentru mediu şi cărora li se atribuie simbolul N, inscripţionarea frazelor R sau a frazelor S nu este necesară;

b) pentru preparatele clasificate ca inflamabile sau periculoase pentru mediu şi cărora nu li se atribuie simbolul N, este necesară inscripţionarea frazelor R, dar nu şi a frazelor S.

Art. 22. - Fără a aduce atingere art. 34 din Hotărârea Guvernului nr. 1.559/2004, cu modificările şi completările ulterioare, indicaţiile de tipul „netoxic", „nenociv", „nepoluant", „ecologic" sau orice altă indicaţie al cărei scop este de a demonstra caracterul nepericulos al unui preparat sau care poate duce la subestimarea pericolelor prezentate de preparatul respectiv nu trebuie menţionate pe ambalajul sau eticheta niciunuia dintre preparatele reglementate de prezenta hotărâre.

Art. 23. - (1) Atunci când menţiunile prevăzute de art. 14-22 se găsesc pe o etichetă, aceasta trebuie fixată bine pe una sau mai multe feţe ale ambalajului, astfel încât aceste menţiuni să poată fi citite orizontal în cazul în care ambalajul este depozitat în condiţii normale.

(2) Dimensiunile etichetei sunt stabilite în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008, iar eticheta este destinată exclusiv informaţiilor prevăzute de prezenta hotărâre şi, dacă este necesar, informaţii suplimentare referitoare la sănătate sau securitate.

(3) Eticheta nu este obligatorie atunci când menţiunile impuse conform modalităţilor prevăzute la alin. (1) şi (2) sunt inscripţionate în mod vizibil chiar pe ambalaj.

(4) Culoarea şi forma de prezentare a etichetei sau, în cazul prevăzut de alin. (3), ale ambalajului trebuie să fie astfel realizate încât simbolul de pericol şi fondul acestuia să se poată distinge cu claritate.

(5) Informaţiile înscrise pe etichetă conform prevederilor art. 14-22 trebuie să se distingă în mod clar pe fondul acestuia şi să aibă o dimensiune şi o spaţiere suficiente pentru a putea fi citite cu uşurinţă.

(6) Prevederile speciale cu privire la forma de prezentare şi formatul acestor informaţii sunt stabilite în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008.

(7) Pentru preparatele introduse pe piaţa din România eticheta se redactează în limba română.

Art. 24. - Cerinţele de etichetare sunt considerate ca fiind îndeplinite:

a) în cazul unui ambalaj exterior care cuprinde unul sau mai multe ambalaje interioare, dacă ambalajul exterior este etichetat în conformitate cu normele internaţionale privind transportul mărfurilor periculoase şi dacă ambalajul sau ambalajele interioare sunt etichetate în conformitate cu prezenta hotărâre;

b) în cazul unui ambalaj unic, dacă acesta este etichetat în conformitate cu normele internaţionale pentru transportul mărfurilor periculoase, precum şi cu prevederile art. 15, 16, 18 şi 19 pentru preparatele clasificate în conformitate cu art. 10 şi 11 se aplică şi dispoziţiile art. 17, pentru proprietatea respectivă, atunci când aceasta nu a fost menţionată ca atare pe etichetă sau, dacă este cazul, pentru tipuri speciale de ambalaj, de exemplu buteliile de gaz mobile, cu respectarea dispoziţiilor specifice prevăzute de anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008.

Art. 25. - Pentru preparatele periculoase care nu părăsesc teritoriul României se poate admite etichetarea în conformitate cu normele naţionale în locul etichetării în conformitate cu normele internaţionale privind transportul mărfurilor periculoase.

Art. 26. - (1) Prevederile art. 13-25 nu se aplică pentru explozivii introduşi pe piaţă în vederea producerii unui efect practic prin explozie sau prin efect pirotehnic.

(2) Prevederile art. 13-25 nu se aplică anumitor preparate periculoase în sensul prevederilor art. 5-11, definite conform pct. 9.3 din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.408/2008, dacă, în forma sub care sunt introduse pe piaţă nu prezintă niciun risc din punct de vedere al proprietăţilor fizico-chimice ori risc pentru sănătate sau pentru mediu.

Art. 27. - (1) La introducerea pe piaţă a preparatelor periculoase sunt permise următoarele excepţii:

a) pe ambalajele care sunt fie prea mici, fie improprii pentru a fi etichetate în conformitate cu prevederile art. 23 alin. (1)-(3), etichetarea prevăzută de art. 14-22 poate să fie efectuată într-un alt mod adecvat;

b) prin excepţie de la prevederile art. 14-25, ambalajele care conţin preparate periculoase care sunt clasificate ca nocive, extrem de inflamabile, foarte inflamabile, inflamabile, iritante sau oxidante pot să nu fie etichetate sau să fie etichetate într-un alt mod, în cazul în care ambalajele conţin cantităţi atât de mici încât acestea nu prezintă niciun pericol pentru persoanele care manipulează aceste preparate sau pentru alte persoane;

c) prin excepţie de la prevederile art. 14-25, ambalajele care conţin preparate clasificate în conformitate cu prevederile art. 10-11 pot să nu fie etichetate sau să fie etichetate într-un alt mod, în cazul în care cantităţile pe care le conţin sunt atât de mici încât nu prezintă niciun pericol pentru mediu;

d) prin excepţie de la prevederile art. 14-25, ambalajele preparatelor periculoase care nu sunt menţionate la lit. b) sau c) pot să fie etichetate într-un alt mod adecvat, în cazul în care ambalajele sunt prea mici pentru a permite etichetarea prevăzută la art. 14-25 şi nu prezintă niciun pericol pentru persoanele care manipulează aceste preparate sau pentru alte persoane.

(2) In cazul în care se aplică prevederile alin. (1) nu este permisă utilizarea altor simboluri, indicaţii de pericol, fraze Rsau fraze S decât cele prevăzute prin prezenta hotărâre.

Art. 28. - In cazul în care se aplică prevederile art. 27, Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului informează imediat Comisia Europeană şi celelalte state membre.

Art. 29. - Orice reclamă pentru un preparat, în sensul prezentei hotărâri, care permite unei persoane din publicul larg să încheie un contract de cumpărare fără a vedea în prealabil eticheta preparatului trebuie să precizeze tipul sau tipurile de pericol indicate pe etichetă, fără a aduce atingere prevederilor

Ordonanţei Guvernului nr. 130/2000 privind protecţia consumatorilor la încheierea şi executarea contractelor la distanţă, republicată, cu modificările ulterioare.

Art. 30. - Fişa cu date de securitate şi furnizarea ei trebuie să respecte prevederile titlului IV şi ale anexei II din Regulamentul (CE) nr. 1.907/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 decembrie 2006 privind înregistrarea, evaluarea, autorizarea şi restricţionarea substanţelor chimice (REACH), de înfiinţare a Agenţiei Europene pentru Produse Chimice, de modificare a Directivei 1.999/45/CE şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 793/93 al Consiliului şi a Regulamentului (CE) nr. 1.488/94 al Comisiei, precum şi a Directivei 76/769/CEE a Consiliului si a directivelor 91/155/CEE, 93/67/CEE, 93/105/CE şi 2000/21/CE ale Comisiei, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 31. - (1) In cazul în care persoana care răspunde de introducerea pe piaţă a preparatului poate demonstra că menţionarea pe etichetă sau în fişa cu date de securitate a identităţii chimice a unei substanţe care este clasificată exclusiv ca iritantă, cu excepţia celor cărora li se atribuie fraza R41, sau iritantă în combinaţie cu una sau mai multe din celelalte proprietăţi prevăzute la art. 16 alin. (2)-(4) sau nocivă ori nocivă în combinaţie cu una sau mai multe din proprietăţile prevăzute la art. 16 alin. (2)-(4), care prezintă numai efecte letale acute, prezintă un risc pentru natura confidenţială a proprietăţii sale intelectuale, acesteia i se permite, conform prevederilor din anexa nr. 5, să facă trimitere la această substanţă fie cu ajutorul unei denumiri care identifică cele mai importante grupe chimice funcţionale, fie cu ajutorul unei denumiri alternative.

(2) Această procedură nu se aplică în cazul în care pentru substanţa respectivă există o limită de expunere în temeiul dispoziţiilor comunitare.

Art. 32. - (1) In cazul în care persoana responsabilă de introducerea pe piaţa din România pentru prima dată a unui preparat doreşte să beneficieze de dispoziţiile legate de confidenţialitate, depune o cerere la Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului.

(2) Cererea de confidenţialitate trebuie să fie redactată în conformitate cu prevederile anexei nr. 5 şi să furnizeze informaţiile incluse în formularul din secţiunea A a acestei anexe.

(3) Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului poate solicita informaţii suplimentare persoanei responsabile de introducerea pe piaţă a preparatului, dacă acestea sunt necesare pentru evaluarea validităţii cererii de confidenţialitate.

(4) Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului informează în termen de 30 de zile solicitantul asupra deciziei luate, iar persoana responsabilă de introducerea pe piaţă a preparatului transmite o copie a acestei decizii autorităţilor competente ale fiecărui stat membru în care doreşte să comercializeze produsul.

(5) Informaţiile confidenţiale puse la dispoziţia autorităţilor unui stat membru sau a Comisiei trebuie să fie în conformitate cu prevederile art. 24 din Regulamentul (CE) nr. 1.272/2008, cu modificările ulterioare.

Art. 33. - Fără a aduce atingere prevederilor prezentei hotărâri, autorităţile publice pot asigura, prin reglementări specifice, conform legii, protecţia sănătăţii şi a siguranţei la locul de muncă a persoanelor, în timpul utilizării preparatelor periculoase.

Art. 34. - (1) Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului şi Biroul pentru Regulamentul sanitar internaţional şi informare toxicologică din structura Institutului Naţional de Sănătate Publică şi centrele de expertiză şi informare toxicologică prevăzute în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului sănătăţii publice şi al ministrului internelor şi reformei administrative nr. 2.021/691/2008 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare ale titlului IV „Sistemul naţional de asistenţă medicală de urgenţă şi de prim ajutor calificat" din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii sunt autorităţile competente pentru primirea informaţiilor, inclusiv compoziţia chimică, referitoare la preparatele introduse pe piaţă şi considerate ca periculoase în baza efectelor lor asupra sănătăţii sau în baza efectelor fizico-chimice ale acestora.

(2) Autorităţile competente prevăzute la alin. (1) trebuie să garanteze păstrarea confidenţialităţii informaţiilor primite, care nu pot fi utilizate decât pentru a răspunde oricărei solicitări de ordin medical prin măsuri atât preventive, cât şi curative, în special în caz de urgenţă.

(3) Autorităţile competente prevăzute la alin. (1) garantează că informaţiile nu sunt utilizate în alte scopuri.

(4) Autorităţile competente prevăzute la alin. (1) trebuie să dispună, din partea producătorilor sau a persoanelor care răspund de comercializare, de toate informaţiile prevăzute de cerinţele legislaţiei naţionale în vigoare pentru îndeplinirea obligaţiilor ce le revin.

Art. 35. - Fără a aduce atingere altor dispoziţii din legislaţia naţională, nu se poate interzice, restricţiona sau împiedica introducerea pe piaţă a preparatelor din motive legate de clasificare, ambalare, etichetare sau fişe cu date de securitate, dacă acestea respectă dispoziţiile prezentei hotărâri.

Art. 36. - (1) In cazul în care constată, pe baza dovezilor detaliate, că un preparat, deşi corespunde prevederilor prezentei hotărâri, prezintă un pericol pentru sănătatea umană sau pentru mediu, Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului poate decide interzicerea temporară sau impunerea unor condiţii speciale privind introducerea pe piaţă a preparatului respectiv, pe teritoriul României.

(2) Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului informează de îndată Comisia Europeană şi celelalte state membre cu privire la aceasta, precizând motivele care îi justifică decizia, cu informarea prealabilă a Ministerului Mediului şi Pădurilor.

Art. 37. - (1) Următoarele fapte săvârşite de persoanele juridice constituie contravenţii şi se sancţionează, după cum urmează:

a) nerespectarea prevederilor art. 4, cu amendă de la 30.000 lei la 50.000 lei;

b) nerespectarea prevederilor art. 13, cu amendă de la 20.000 lei la 40.000 lei;

c) nerespectarea prevederilor art. 14-23, cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei.

(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la alin. (1) se realizează de personalul împuternicit al Gărzii Naţionale de Mediu.

(3) In cazul în care preparatele sunt introduse pe piaţă cu scopul de a fi oferite sau vândute publicului, constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la alin. (1) lit. b) şi c) se realizează de personalul împuternicit al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.

(4) Contravenţiilor prevăzute la alin. (1) le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.

Art. 38. - Anexele nr. 1-5*) fac parte integrantă din prezenta hotărâre şi se actualizează prin ordin al ministrului mediului şi pădurilor, în funcţie de adaptările la progresul tehnic în conformitate cu procedura prevăzută de legislaţia comunitară în domeniu, şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art. 39. - (1) Prezenta hotărâre intră în vigoare la 10 zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României.

(2) Prezenta hotărâre este în vigoare până la data de 1 iunie 2015, potrivit prevederilor art. 60 al Regulamentului (CE) nr. 1.272/2008, cu modificările ulterioare.

Art. 40. - (1) La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Hotărârea Guvernului nr. 92/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice privind clasificarea, etichetarea şi ambalarea preparatelor chimice periculoase, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 118 din 25 februarie 2003, cu modificările şi completările ulterioare, se abrogă.

(2) Ori de câte ori într-o lege specială sau în alt act normativ anterior se face trimitere la actul normativ abrogat la alin. (1), trimiterea se consideră făcută la dispoziţiile corespunzătoare din prezenta hotărâre.

*

Prezenta hotărâre transpune prevederile Directivei nr. 1.999/45/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 31 mai 1999 privind apropierea actelor cu putere de lege şi a actelor administrative ale statelor membre referitoare la clasificarea, ambalarea şi etichetarea preparatelor periculoase, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţii Europene nr. L 200 din 30 iulie 1999, cu modificările şi completările ulterioare.

PRIM-MINISTRU

EMIL BOC

Contrasemnează:

Ministrul mediului şi pădurilor,

Laszlo Borbely

Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,

Adriean Videanu

Ministrul sănătăţii,

Cseke Attila

Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,

Mihail Dumitru

Ministrul muncii, familiei şi protecţiei sociale,

Mihai Constantin Şeitan

Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor,

Constantin Cerbulescu

Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,

Bogdan Mănoiu

Ministrul finanţelor publice,

Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu

*) Anexele nr. 1-5 se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 690 bis, care se poate achiziţiona de la Centrul pentru relaţii cu publicul al Regiei Autonome „Monitorul Oficial", Bucureşti, şos. Panduri nr. 1.


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 937/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 937 din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 937/2010
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu