HOTARARE Nr.
931 din 1 septembrie 2010
privind desemnarea
coordonatorilor sistemului de informare al pietei interne - IMI si pentru
aprobarea normelor si procedurilor de cooperare administrativa prin intermediul
IMI
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 651 din 20 septembrie 2010
In temeiul art. 108 din
Constituţia României, republicată, al art. 30 alin. (1) lit. a) şi al art. 41
alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea
de stabilire a prestatorilor de servicii şi libertatea de a furniza servicii în
România, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 68/2010, şi având
în vedere prevederile Legii nr. 200/2004 privind recunoaşterea diplomelor şi
calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din România, cu
modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Prezenta hotărâre are ca obiect de
reglementare desemnarea coordonatorilor sistemului de informare al pieţei
interne IMI şi aprobarea normelor şi procedurilor de cooperare administrativă
prin intermediul IMI.
Art. 2. -In sensul prezentei hotărâri, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) IMI - Sistemul de
informare al pieţei interne, definit conform prevederilor art. 2 lit. o) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea de stabilire a
prestatorilor de servicii şi libertatea de a furniza servicii în România,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 68/2010, şi conform
prevederilor art. 37 alin. (2) din Legea nr. 200/2004 privind recunoaşterea
diplomelor şi calificărilor profesionale pentru profesiile reglementate din
România, cu modificările şi completările ulterioare;
b) coordonator naţional IMI - autoritate la nivel central, desemnată ca punct naţional de
contact pentru cooperarea administrativă prin IMI;
c) coordonator IMI de arie
legislativă - autoritate la nivel central,
desemnată prin prezenta hotărâre, care asigură coordonarea şi monitorizarea
coordonatorilor delegaţi IMI şi autorităţilor competente dintr-o arie
legislativă;
d) coordonator delegat IMI- autoritate la nivel central care asigură coordonarea pentru una
sau mai multe autorităţi competente;
e) autoritate competentă - autoritate sau organism profesional cu rol de reglementare,
autorizare ori control, la nivel central sau local, cu
competenţe specifice în una ori mai multe arii legislative şi înregistrată în
IMI pentru aria sau ariile respectivă/respective;
f) arie legislativă - domeniu reglementat prin acte normative ale Uniunii Europene,
inclus în IMI în vederea îndeplinirii obligaţiilor de
cooperare administrativă;
g) sistem de alertă - mecanism de sesizare prin care statele membre şi Comisia
Europeană se informează reciproc, în cel mai scurt timp, în situaţia în care
faptele unui prestator de servicii sau anumite circumstanţe asociate unei
activităţi de servicii ce intră sub incidenţa Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 49/2009, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
68/2010, pot afecta în mod grav sănătatea ori siguranţa persoanelor sau mediul
înconjurător;
h) utilizator IMI-
persoană desemnată de către o autoritate competentă sau de către un coordonator
IMI, care este înregistrată în sistemul IMI şi participă la mecanismele de
cooperare administrativă;
i) centrul de primire a alertelor - autoritate
centrală desemnată ca punct de contact naţional pentru
primirea alertelor transmise de către alte state membre ori de către Comisia
Europeană şi pentru distribuirea acestora către coordonatorii IMI sau/şi către
autorităţile competente naţionale relevante;
j) coordonator de
alertă - autoritate centrală desemnată prin
prezenta hotărâre, care primeşte drept de acces la sistemul de alertă şi care
îndeplineşte atribuţiile prevăzute de normele Uniunii Europene, de Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 49/2009, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 68/2010, şi de prezenta hotărâre;
k) autoritate de alertă - autoritate competentă, definită potrivit lit. e), care primeşte
acces la sistemul de alertă şi poate iniţia alerte în sistemul IMI.
Art. 3. - (1) Se desemnează
Departamentul pentru Afaceri Europene pentru a îndeplini rolul de coordonator
naţional IMI.
(2) Se desemnează Ministerul
Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului în calitate de coordonator IMI
de arie legislativă, pentru domeniul „recunoaşterea calificărilor
profesionale", cu rol de coordonare şi monitorizare a coordonatorilor
delegaţi IMI şi autorităţilor competente, în temeiul Legii nr. 200/2004, cu
modificările şi completările ulterioare.
(3) Se desemnează în calitate de coordonatori delegaţi
IMI autorităţile centrale prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
(4) Departamentul pentru
Afaceri Europene, în calitate de coordonator naţional IMI, îndeplineşte rolul
de coordonator delegat IMI în domeniul serviciilor pentru autorităţile care nu
se află în coordonarea, subordinea sau sub autoritatea coordonatorilor delegaţi
IMI prevăzuţi la alin. (3) ori al căror domeniu de competenţă nu este acoperit
de sfera de activitate a acestora.
(5) Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi
Sportului, în calitate de coordonator IMI de arie legislativă, îndeplineşte
rolul de coordonator delegat IMI pentru autorităţile competente pe aria
legislativă „recunoaşterea calificărilor profesionale", care nu se află în
coordonarea, subordinea sau sub autoritatea coordonatorilor delegaţi IMI
prevăzuţi la alin. (3) ori al căror domeniu de competenţă nu este acoperit de
sfera de activitate a acestora.
(6) Coordonatorii delegaţi IMI
desemnaţi conform alin. (3) asigură coordonarea şi pentru organismele
profesionale din domeniile de competenţă. Delimitarea domeniului de competenţă
se realizează în raport cu criteriul dreptului de iniţiativă legislativă al
autorităţilor centrale în aria în care îşi desfăşoară activitatea organismele
profesionale respective.
(7) Se desemnează în calitate
de autorităţi competente pentru aria legislativă „recunoaşterea calificărilor
profesionale" autorităţile şi organismele profesionale prevăzute în anexa
nr. 3 la Legea nr. 200/2004, cu modificările şi completările ulterioare, precum
şi toate autorităţile cu competenţă de reglementare şi/sau control în orice alte
profesii, pe măsură ce acestea sunt incluse în IMI.
(8) Se defineşte ca autoritate
competentă pentru aria legislativă „servicii" orice autoritate cu rol de
reglementare, autorizare sau control în unul ori mai multe dintre domeniile de
activitate ce intră în sfera de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 49/2009, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 68/2010.
(9) Autorităţile competente pentru aria legislativă
„servicii", definite conform alin. (8), au obligaţia de a solicita
coordonatorului delegat IMI înregistrarea în sistem, în termen de 30 de zile de
la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri sau, după caz, de a comunica datele
de înregistrare solicitate de coordonatorul delegat IMI relevant ori de
coordonatorul naţional, în maximum 10 zile de la primirea solicitării.
(10) Indeplinirea rolului de coordonator delegat IMI nu
aduce atingere atribuţiilor pe care instituţia desemnată coordonator delegat le
îndeplineşte în calitate de autoritate competentă, indiferent de aria
legislativă.
(11) Dispoziţiile alin. (1)-(6)
nu aduc atingere modului de organizare, competenţelor şi subordonării ierarhice
ale autorităţilor administraţiei publice sau ale organismelor profesionale şi
ale altor organe cu competenţă de reglementare, autorizare ori control,
indiferent de aria legislativă.
(12) Coordonatorul naţional IMI, coordonatorii delegaţi
IMI şi autorităţile competente îndeplinesc funcţiile şi atribuţiile prevăzute de Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 49/2009, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 68/2010, şi de Legea nr. 200/2004, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi de actele normative cu aplicabilitate directă ale Uniunii Europene.
Art. 4. - (1) Autorităţile competente şi coordonatorii
IMI desemnează, prin norme interne, după caz, următoarele categorii de utilizatori IMI: utilizatori cu
drepturi de administrare a datelor locale, utilizatori cu drepturi de
administrare a datelor altor autorităţi competente, utilizatori cu drepturi de
gestionare a cererilor, utilizatori cu drepturi de vizualizare a cererilor.
(2) Utilizatorul cu drepturi de
administrare a datelor locale îndeplineşte următoarele funcţii:
a) înregistrează noi
utilizatori ai autorităţii competente în sistem şi administrează datele de
înregistrare ale acestora, inclusiv parola de acces;
b) actualizează permanent
datele de înregistrare în sistem ale autorităţii competente;
c) modifică statutul
utilizatorilor şi acordă acestora acces la noi arii legislative, după caz.
(3) Utilizatorul cu drepturi de
administrare a datelor altor autorităţi competente este desemnat numai în
cadrul unor autorităţi cu rol de coordonator IMI şi îndeplineşte următoarele
funcţii:
a) înregistrează noi autorităţi competente în sistem,
pentru aria legislativă la care are acces;
b) modifică datele
autorităţilor competente din coordonarea sa, la cerere;
c) acordă, suspendă sau retrage
dreptul de acces la o arie legislativă pentru autorităţile competente din
coordonarea autorităţii sale;
d) are acces la lista cererilor în care sunt implicate
autorităţile competente aflate în coordonarea autorităţii sale.
(4) Utilizatorul cu drepturi de gestionare a cererilor îndeplineşte următoarele funcţii:
a) primeşte şi acceptă cereri de informaţii în IMI,
pentru aria legislativă la care are acces;
b) transmite cereri de informaţii în IMI, pentru aria
legislativă la care are acces;
c) răspunde si primeşte
răspunsuri la cereri de informaţii în IMI.
(5) Utilizatorul cu drepturi de
vizualizare a cererilor are exclusiv posibilitatea de a accesa cererile de
informaţii în care este implicată autoritatea competentă care l-a desemnat,
pentru a vizualiza inclusiv schimbul concret de informaţii.
(6) Autorităţile competente şi coordonatorii IMI
stabilesc, prin norme interne, numărul necesar de utilizatori ai sistemului IMI, categoriile din
care fac parte, în funcţie de dimensiunea autorităţii şi de specificul
activităţii acesteia, cu respectarea prevederilor alin. (7) şi (8).
(7) Fiecare autoritate
competentă sau coordonator IMI desemnează, prin norme interne, cel puţin 2
utilizatori IMI cu drepturi de administrare a datelor locale.
(8) Utilizatorii IMI desemnaţi
pot avea cumulativ drepturi aferente mai multor
categorii de utilizatori.
(9) Autorităţile competente şi coordonatorii IMI au
obligaţia să comunice coordonatorului delegat IMI, respectiv coordonatorului
naţional sau coordonatorului de arie legislativă datele de înregistrare ale
utilizatorilor şi să asigure actualizarea acestora, precum şi actualizarea
informaţiilor de înregistrare ale autorităţii.
(10) Autorităţile competente şi coordonatorii IMI fac
demersurile necesare în vederea înregistrării utilizatorilor IMI desemnaţi, în
cel mult 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 5. - (1) Departamentul pentru Afaceri Europene
îndeplineşte rolul de centru de primire a alertelor.
(2) Coordonatorii delegaţi IMI
îndeplinesc şi rolul de coordonatori de alertă pentru autorităţile competente
aflate în coordonarea acestora, în cadrul ariei legislative „servicii".
(3) Autorităţile centrale cu rol de autoritate
competentă în IMI pentru aria legislativă „servicii" deţin şi rolul de
autoritate de alertă.
(4) Procesul de gestionare a
alertelor de către coordonatorii şi autorităţile de alertă se realizează cu
respectarea normelor interne ale Uniunii Europene.
(5) Autoritatea de alertă are obligaţia de a informa
prestatorul în cauză, în termen de maximum 5 zile de la transmiterea alertei în
sistem, cu privire la alerta transmisă şi la conţinutul acesteia.
(6) Toate datele referitoare la prestatorul de servicii
vizat de o alertă sunt eliminate din sistem în mod automat la împlinirea a 6
luni de la închiderea alertei.
(7) La cererea expresă şi
motivată a prestatorului de servicii în cauză, autoritatea de alertă relevantă
solicită Comisiei Europene ştergerea datelor din IMI, înainte de împlinirea
termenului de 6 luni prevăzut la alin. (6).
Art. 6. - Pentru îndeplinirea obligaţiilor de cooperare
administrativă prin IMI, toate autorităţile înregistrate în sistem, precum şi
utilizatorii desemnaţi respectă dispoziţiile legislaţiei naţionale în vigoare
şi normele Uniunii Europene cu aplicabilitate directă, cu privire la
prelucrarea datelor cu caracter personal.
Art. 7. - (1) Coordonatorul naţional IMI şi
coordonatorul de arie legislativă sprijină autorităţile competente şi
coordonatorii delegaţi IMI, în vederea îndeplinirii obligaţiilor de cooperare
administrativă prin IMI, asigurând periodic pregătirea utilizatorilor.
(2) Autorităţile competente şi coordonatorii delegaţi
IMI au obligaţia de a asigura participarea utilizatorilor IMI şi a altor
reprezentanţi la activităţile organizate de coordonatorul naţional IMI sau de
coordonatorul de arie legislativă, pentru pregătirea în vederea îndeplinirii
corespunzătoare a obligaţiilor de cooperare administrativă prin IMI.
(3) Coordonatorul naţional IMI realizează anual şi ori
de câte ori este necesar o evaluare a îndeplinirii obligaţiilor de cooperare
administrativă şi propune Guvernului măsurile necesare pentru asigurarea
conformităţii cu reglementările Uniunii Europene în domeniu.
(4) In vederea asigurării unei
bune coordonări a mecanismelor de cooperare administrativă şi a implementării
sistemului IMI, coordonatorul naţional IMI iniţiază constituirea de grupuri de
lucru şi comitete interministeriale, având ca obiectiv îmbunătăţirea
mecanismelor de cooperare administrativă la nivel naţional.
(5) Autorităţile competente şi
coordonatorii delegaţi IMI colaborează cu coordonatorul naţional IMI în vederea
evaluării modului de implementare şi funcţionare a cooperării administrative şi în vederea îmbunătăţirii mecanismelor implementate.
(6) Şeful Departamentului
pentru Afaceri Europene poate emite ordine privind reglementarea aspectelor
tehnice pentru asigurarea funcţionării IMI la nivel naţional.
(7) Şeful Departamentului
pentru Afaceri Europene şi ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului pot emite ordine
comune privind reglementarea aspectelor tehnice pentru asigurarea funcţionării
IMI pentru aria legislativă „recunoaşterea calificărilor profesionale".
(8) Autorităţile competente
emit reglementările interne necesare ducerii la îndeplinire a obligaţiilor de
cooperare administrativă prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
49/2009, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 68/2010, de Legea
nr. 200/2004, cu modificările şi completările ulterioare, şi de prezenta
hotărâre.
Art. 8. - Prezenta hotărâre asigură cadrul normativ
pentru aplicarea prevederilor cap. VI - Cooperarea administrativă - din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 49/2009, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 68/2010, ale art. 37 alin. (2) din Legea nr.
200/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
ale Deciziei Comisiei 2008/49/CE din 12 decembrie 2007 privind punerea în
aplicare a Sistemului de informare al pieţei interne
(IMI) în ceea ce priveşte protecţia datelor cu caracter personal şi ale
Deciziei Comisiei 2009/739/CE din 2 octombrie 2009 de stabilire a unor
modalităţi practice pentru schimbul de informaţii prin mijloace electronice
între statele membre în temeiul cap. VI din Directiva 2006/123/CE a Parlamentului European şi a Consiliului
privind serviciile în cadrul pieţei interne.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Bogdan Mănoiu
Ministrul economiei, comerţului şi mediului de afaceri,
Adriean Videanu
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
Preşedintele Autorităţii Naţionale
Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor,
Radu Roatis Chetan
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Mihail Dumitru Ministrul
culturii şi patrimoniului naţional,
Kelemen Hunor
Ministrul dezvoltării regionale şi turismului,
Elena Gabriela Udrea
Ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi
sportului,
Daniel Petru Funeriu
Ministrul mediului şi pădurilor,
Laszlo Borbely
Ministrul sănătăţii,
Cseke Attila
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul muncii, familiei şi
protecţiei sociale,
Mihai Constantin Şeitan
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXA
Coordonatori delegaţi IMI
Nr. crt.
|
Instituţia
|
1.
|
Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa
Alimentelor
|
2.
|
Ministerul Administraţiei şi Internelor
|
3.
|
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale
|
4.
|
Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional
|
5.
|
Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului
|
6.
|
Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri
|
7.
|
Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului -
Centrul Naţional de Recunoaştere şi Echivalare a Diplomelor
|
8.
|
Ministerul Finanţelor Publice
|
9.
|
Ministerul Justiţiei
|
10.
|
Ministerul Mediului şi Pădurilor
|
11.
|
Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale
|
12.
|
Ministerul Sănătăţii
|
13.
|
Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii
|