HOTARARE Nr. 881 din 3 iunie 2004
pentru aprobarea Strategiei de privatizare a unor societati comerciale aflate
in portofoliul Ministerului Economiei si Comertului, pentru anul 2004
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 536 din 15 iunie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutie, republicata, si al art. 4^1 alin. (2)
lit. a) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea
societatilor comerciale, aprobata prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile si
completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Strategia de privatizare a unor societati comerciale aflate in
portofoliul Ministerului Economiei si Comertului, pentru anul 2004, prevazuta
in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 2
Privatizarea societatilor comerciale cuprinse in programul oferta de
privatizare ce va fi initiat in anul 2004 de Ministerul Economiei si
Comertului, pentru care se aproba strategia prevazuta la art. 1, se va realiza
de Ministerul Economiei si Comertului, prin Oficiul Participatiilor Statului si
Privatizarii in Industrie.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
p. Ministrul de stat,
ministrul economiei si comertului,
Iulian Iancu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tanasescu
ANEXA 1
STRATEGIE
de privatizare a unor societati comerciale aflate in portofoliul Ministerului
Economiei si Comertului, pentru anul 2004
1. Obiectivele privatizarii
In conformitate cu prevederile Programului de guvernare si ale Planului de
actiune al Programului de guvernare pe perioada 2001 - 2004, cu Strategia
nationala de dezvoltare energetica a Romaniei pe termen mediu - 2001 - 2004,
aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 647/2001, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 444 din 7 august 2001, si ale angajamentelor asumate
de Guvern in relatiile cu organismele financiare internationale, Ministerul
Economiei si Comertului, prin Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii
in Industrie, isi propune prin prezentul mandat realizarea strategiei de
privatizare pentru anul 2004.
In portofoliul Ministerului Economiei si Comertului se afla societati
comerciale, companii si societati nationale, precum si societati comerciale de
interes strategic, astfel cum acestea sunt definite prin prevederile art. 3 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor
comerciale, cu modificarile si completarile ulterioare, si prin prevederile
art. 3 din Legea nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea
privatizarii, cu modificarile si completarile ulterioare, denumite in
continuare societati comerciale.
In vederea realizarii Strategiei de privatizare a unor societati comerciale
aflate in portofoliul Ministerului Economiei si Comertului, pentru anul 2004,
denumita in continuare strategie de privatizare, se urmareste atingerea
urmatoarelor obiective:
a) continuarea parcurgerii de catre societatile comerciale, acolo unde este
cazul, a unor etape de restructurare si externalizare a unor activitati si/sau
active impreuna cu personalul aferent si constituirea de noi societati
comerciale si parteneriate, in vederea cresterii eficientei si pregatirii
procesului de privatizare;
b) armonizarea prezentei strategii de privatizare cu procesul de
reindustrializare si restructurare a societatilor comerciale potrivit
strategiilor de dezvoltare sectoriala;
c) consolidarea cresterii cantitative si in special calitative a productiei
industriale, pentru atingerea standardelor Uniunii Europene;
d) continuarea procesului de privatizare a societatilor comerciale din
industrie prin atragerea de investitori romani si straini, care demonstreaza un
real potential financiar si prezinta garantii in realizarea de investitii in
perioada postprivatizare;
e) accelerarea privatizarii in sectoarele de distributie si furnizare a
energiei electrice si gazelor naturale, precum si in cele de producere a
energiei electrice, termice si a produselor energetice, folosind solutii
flexibile, asa cum prevede "Foaia de parcurs in domeniul energetic din
Romania", aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 890/2003;
f) asocierea cu persoane fizice sau juridice.
In aplicarea si realizarea strategiei de privatizare, Ministerul Economiei
si Comertului, prin Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in
Industrie, va avea in vedere:
- prezentarea si desfasurarea transparenta a activitatii si obiectivelor
sale, in calitate de institutie publica implicata in procesul de privatizare;
- mediatizarea eficienta, pe plan intern si, dupa caz, international, a
ofertei de privatizare a societatilor comerciale din portofoliu si a filialelor
acestora, aflate sub autoritatea sa;
- colaborarea cu partenerii de dialog economico-social (sindicate,
patronate, organizatii neguvernamentale, autoritati locale) pentru evidentierea
clara a obiectivelor si intentiilor in domeniul privatizarii si atragerii
investitiilor.
2. Cadrul institutional si legislativ
2.1. Cadrul legislativ
Cadrul legal in vigoare in materie de privatizare este reprezentat de
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, aprobata prin Legea nr. 44/1998,
cu modificarile si completarile ulterioare, Legea nr. 137/2002 privind unele
masuri pentru accelerarea privatizarii, cu modificarile si completarile
ulterioare, si de Hotararea Guvernului nr. 577/2002 privind aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997
privind privatizarea societatilor comerciale, cu modificarile si completarile
ulterioare, si a Legii nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea
privatizarii, cu modificarile si completarile ulterioare.
2.2. Cadrul institutional
Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/2001 privind infiintarea
Oficiului Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, aprobata cu
modificari prin Legea nr. 552/2001, a fost infiintat Oficiul Participatiilor
Statului si Privatizarii in Industrie, in subordinea Ministerului Economiei si
Comertului, care asigura aplicarea strategiei Guvernului privind realizarea
procesului de privatizare a societatilor comerciale din portofoliul sau, luand
masurile necesare in acest scop.
2.3. Competente si atributii
Competentele si atributiile in procesul de restructurare, privatizare sunt
exercitate in cazul in care nu se stabileste altfel, conform actelor normative
in vigoare, astfel:
a) Privatizarea societatilor comerciale infiintate ca filiale ale unor
societati comerciale cu capital majoritar de stat se realizeaza de catre
societatile comerciale detinatoare de actiuni/parti sociale la respectiva
filiala, pe baza mandatului acordat de Ministerul Economiei si Comertului, prin
Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, reprezentantilor
in adunarea generala a actionarilor, utilizandu-se procedurile si metodele
potrivit prevederilor Legii nr. 137/2002, cu modificarile si completarile
ulterioare, si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 88/1997, aprobata
prin Legea nr. 44/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si
ale Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, cu modificarile si
completarile ulterioare, si a Legii nr. 137/2002 privind unele masuri pentru
accelerarea privatizarii, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 577/2002, cu
modificarile si completarile ulterioare.
b) Vanzarea actiunilor/partilor sociale detinute de societati comerciale cu
capital majoritar de stat la societati comerciale, altele decat filialele,
precum si vanzarea actiunilor/partilor sociale detinute de societati comerciale
la care pachetul de actiuni este detinut de o societate comerciala cu capital
majoritar de stat ori de regiile autonome si institutele nationale se vor face
conform Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile
ulterioare, si, dupa caz, Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/2002
privind valorile mobiliare, serviciile de investitii financiare si pietele
reglementate.
Cheltuielile legate de vanzarea actiunilor/partilor sociale detinute de
societatea comerciala cu capital majoritar de stat la alte societati
comerciale, inclusiv filiale, se suporta de catre societatea comerciala cu capital
majoritar de stat.
Cheltuielile legate de vanzarea actiunilor/partilor sociale detinute de
filialele societatilor comerciale cu capital majoritar de stat la alte
societati comerciale se suporta fie de societatea comerciala filiala, fie de
societatea comerciala ale carei actiuni fac obiectul vanzarii.
c) Acordarea mandatului special reprezentantilor Ministerului Economiei si
Comertului in adunarea generala a actionarilor prin ordin al ministrului
economiei si comertului pentru vanzarea actiunilor/partilor sociale detinute de
societatile comerciale si/sau filialele acestora la societatile comerciale cu
capital mixt.
d) Acordarea mandatului special reprezentantilor Ministerului Economiei si
Comertului in adunarea generala a actionarilor prin ordin al ministrului
economiei si comertului la societatile comerciale din portofoliul Ministerului
Economiei si Comertului pentru constituirea unor noi societati comerciale,
precum si asocieri ale societatilor comerciale/filialelor prin aporturi de capital
(in natura si in numerar), conform legislatiei in vigoare.
Ministerul Economiei si Comertului, prin Oficiul Participatiilor Statului
si Privatizarii in Industrie, coordoneaza intregul proces de gestionare a
participatiilor statului, reorganizare, restructurare, privatizare a
companiilor/societatilor nationale, societatilor comerciale si a filialelor
acestora care functioneaza sub autoritatea sa. Acesta va lua toate masurile si
va indeplini orice alte activitati necesare pentru realizarea strategiei de
privatizare a societatilor comerciale si a filialelor acestora, aflate sub
autoritatea sa, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
In cadrul procesului postprivatizare, monitorizarea modului de indeplinire
a obligatiilor izvorate din contractele de privatizare se realizeaza astfel:
a) pentru societatile comerciale la care Ministerul Economiei si
Comertului, prin Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie,
gestioneaza in numele statului participatii, monitorizarea se va face in mod
direct;
b) pentru filialele societatilor comerciale la care Ministerul Economiei si
Comertului, prin Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie,
gestioneaza in numele statului participatii, monitorizarea se va realiza de catre
societatile comerciale ale caror filiale s-au privatizat.
Societatile comerciale ale caror filiale s-au privatizat vor transmite
trimestrial rapoarte asupra modului de derulare a clauzelor din contractele de
privatizare.
3. Portofoliul de agenti economici
Portofoliul Ministerului Economiei si Comertului - Oficiul Participatiilor
Statului si Privatizarii in Industrie este format la data de 1 ianuarie 2004
din:
- 8 societati nationale;
- 7 companii nationale;
- 38 societati comerciale;
- 2 regii autonome;
- 7 institute, institute nationale de cercetare si dezvoltare;
- 64 societati comerciale la care actionari sunt societati comerciale cu
capital majoritar de stat din portofoliul Ministerului Economiei si Comertului.
Capitalul social/patrimoniul acestor agenti economici pe domenii de
activitate, la data de 1 ianuarie 2004, se prezinta astfel:
DOMENII DE ACTIVITATE, AGENTI ECONOMICI, CAPITAL SOCIAL
- milioane lei -
_____________________________________________________________________________
Domeniul Societati nationale Companii nationale Societati comerciale
-------------------------------------------------------------
Nr. Capital Nr. Capital Nr. Capital
social social social
_____________________________________________________________________________
Energie 1 12.359.950 1 6.294.949 4 91.992.521
Petrolier 1 38.210.382 3 1.086.140
Gaze naturale 2 4.858.619 2 4.160.365
Minier 3 816.747 5 4.022.852 14 1.464.385
Aparare 1 1.527.547 12 1.128.333
Alte activitati 1 19.323 3 214.760
_____________________________________________________________________________
TOTAL: 8 56.265.021 7 11.845.348 38 100.046.505
_____________________________________________________________________________
- continuare -
_____________________________________________________________________________
Domeniul Regii autonome Institute nationale Filiale TOTAL
-------------------------------------------------------------
Nr. Patrimoniu Nr. Patrimoniu Nr. Capital social
si patrimoniu
_____________________________________________________________________________
Energie 1 948.000 39 111.595.421
Petrolier 39.296.522
Gaze naturale 9.018.984
Minier 1 85.601 10 6.688.637*)
Aparare 15 2.655.881
Alte activitati 7 43.208 277.291
_____________________________________________________________________________
TOTAL: 2 1.033.601 7 43.208 64 169.532.735
_____________________________________________________________________________
*) Totalul capitalului social in sectorul minier include si capitalul
social al filialelor Companiei Nationale "Minvest" - S.A.
4. Pregatirea procesului de privatizare
In scopul pregatirii procesului de privatizare, al stabilirii celei mai
adecvate metode de diminuare a participatiilor statului la societatile
comerciale din portofoliu, inclusiv sucursale si filiale ale societatilor
comerciale, precum si a momentului optim de demarare a privatizarii, Ministerul
Economiei si Comertului, prin Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii
in Industrie, va proceda la:
a) initierea unor acte normative care sa prevada unele masuri pentru
cresterea atractivitatii societatilor comerciale, in vederea stimularii
interesului potentialilor investitori;
b) clarificarea situatiei juridice a bunurilor societatilor comerciale si a
celor care alcatuiesc domeniul public al statului si care sunt utilizate de
catre societatile comerciale supuse privatizarii;
c) clarificarea situatiei juridice a bunurilor pe care le detine societatea
comerciala in vederea respectarii prevederilor art. 136 alin. (4) din
Constitutia Romaniei, republicata, si ale Legii nr. 213/1998 privind
proprietatea publica si regimul juridic al acesteia, cu modificarile si
completarile ulterioare;
d) stimularea interesului potentialilor investitori, prin initierea unor
strategii specifice de restructurare si privatizare, promovate prin acte
normative, care sa prevada masuri atractive pentru cumparatorii pachetelor de
actiuni;
e) instituirea procedurii de administrare speciala si supraveghere
financiara la societatile comerciale la care Ministerul Economiei si
Comertului, prin Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie,
gestioneaza in numele statului, precum si la filialele acestora la care
societatea comerciala cu capital de stat este actionar majoritar, in scopul
cresterii atractivitatii la privatizare. Competentele, atributiile, drepturile
si raspunderile administratorilor speciali se stabilesc prin mandat special,
emis prin ordin al ministrului economiei si comertului;
f) incheierea de protocoale, conventii si alte acte juridice cu ministerele
de resort si alte organe de specialitate ale administratiei publice centrale
sau locale, in scopul:
(i) accelerarii privatizarii societatilor comerciale/filiale ale acestora;
(ii) stabilirii etapelor procedurale de aplicare a actelor normative
promovate in vederea efectuarii conversiei in actiuni a creantelor detinute de
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului si/sau de alti creditori
bugetari, urmata de vanzarea acestor actiuni in pachet comun cu actiunile
detinute de Ministerul Economiei si Comertului, prin Oficiul Participatiilor
Statului si Privatizarii in Industrie;
g) emiterea de catre Ministerul Economiei si Comertului a certificatelor de
atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor pentru societatile
comerciale din portofoliul sau si inregistrarea in capitalul social al
societatilor comerciale a valorii aferente respectivelor terenuri.
5. Metode de privatizare si atragere de capital
Pentru realizarea strategiei de privatizare a societatilor comerciale
aflate in portofoliul Ministerului Economiei si Comertului, Oficiul Participatiilor
Statului si Privatizarii in Industrie va putea utiliza metodele de privatizare
si atragere de capital permise de prevederile Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 88/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii
nr. 137/2002 si ale Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societatilor comerciale, cu
modificarile si completarile ulterioare, si a Legii nr. 137/2002 privind unele
masuri pentru accelerarea privatizarii, aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
577/2002, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv combinatii ale
acestor metode, astfel:
a) atragerea de capital prin majorarea capitalului social la societatile
comerciale din domeniul utilitatilor, cu acordarea pentru subscriptori a unui
drept de optiune la cumpararea unor pachete de actiuni la aceste societati
comerciale;
b) majorarea capitalului social al societatilor comerciale prin subscriptie
de noi aporturi;
c) atragerea de capital pentru finalizarea investitiilor
neterminate/reabilitarea unor obiective prin parteneriat public privat,
utilizandu-se metodele prevazute de legislatia in vigoare;
d) constituirea de societati comerciale cu capital mixt de catre
societatile comerciale la care Ministerul Economiei si Comertului, prin Oficiul
Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, gestioneaza in numele
statului actiuni si/sau de filialele acestor societati comerciale;
e) vanzarea de catre societatile comerciale sau de catre filialele acestora
a activelor si/sau transferul cu titlu gratuit/vanzarea activelor cu caracter
social;
f) vanzarea de catre societatile comerciale de interes strategic, precum si
de catre societatile comerciale care fac parte din ramuri ale economiei nationale
declarate strategice, precum si de catre filialele acestora a activelor din
patrimoniu, inclusiv a celor constituite ca sucursale, cu avizul prealabil al
directiilor de specialitate din cadrul Ministerului Economiei si Comertului si
cu aprobarea ministrului economiei si comertului;
g) vanzarea pachetelor de actiuni ale societatilor comerciale, inclusiv a
celor constituite ca filiale (prin negociere sau licitatie);
h) vanzarea participatiilor detinute de catre societatile comerciale la
care Ministerul Economiei si Comertului, prin Oficiul Participatiilor Statului
si Privatizarii in Industrie, gestioneaza in numele statului actiuni sau de
catre filialele acestora, la societati comerciale constituite cu participare
mixta.
Tinand cont de dimensiunea societatii comerciale/filialei, pachetul de
actiuni oferit la privatizare, obiectul de activitate si dispersia teritoriala
a filialelor sau sucursalelor societatii comerciale, volumul de investitii
necesar pentru dezvoltarea societatii comerciale/filialei, volumul de
investitii necesar pentru indeplinirea obligatiilor de mediu, interesul
manifestat de potentialii investitori, esecul inregistrat in tentativele
anterioare de privatizare, acolo unde este cazul, Ministerul Economiei si
Comertului, prin Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie,
sau, dupa caz, societatea comerciala a carei filiala se privatizeaza poate
stabili in grila de punctaj a ofertelor o pondere mai mare a componentei
tehnice fata de componenta financiara din cadrul ofertelor finale depuse de
potentialii cumparatori ai pachetelor de actiuni scoase la vanzare prin metoda
de negociere.
In cazul utilizarii vanzarii de actiuni prin licitatie/negociere, se pot
stabili, dupa caz, criterii de precalificare.
6. Abordari ale procesului de privatizare
Procesul de privatizare a societatilor comerciale din portofoliul
Ministerului Economiei si Comertului - Oficiul Participatiilor Statului si
Privatizarii in Industrie va fi abordat tinandu-se seama, in principal, de
urmatoarele elemente:
a) corelarea procesului de privatizare in sectorul energetic cu prevederile
"Foii de parcurs in domeniul energetic din Romania";
b) restructurarea societatilor comerciale inainte de privatizare, potrivit
strategiei fiecarui sector;
c) reducerea costurilor in sectorul energetic prin:
- gruparea in complexuri energetice a furnizorilor de combustibili si
servicii cu producatorii de energie electrica si termica;
- dezvoltarea de grupuri energetice noi;
- finalizarea investitiilor incepute pentru producerea de energie electrica
prin sistem hidro;
- externalizarea de activitati si/sau active, impreuna cu personalul
aferent, si constituirea de noi societati comerciale si parteneriate;
- continuarea investitiilor la grupurile incepute la Centrala
Nuclearelectrica de la Cernavoda, prin atragere de capital;
d) realizarea de grupari, aliante, parteneriate intre societatile
comerciale din industrie, care sa asigure:
- fluxuri industriale integrate in cadrul unei ramuri industriale;
- fluxuri integrate intre diferite ramuri;
- complexuri industriale zonale (platforme industriale);
- privatizarea in pachet comun, in cadrul aceluiasi proces de privatizare a
unor societati comerciale cu profil de activitate asemanator sau complementar;
e) necesitatea proiectarii evolutiei postprivatizare a societatilor
comerciale si asigurarii dezvoltarii acestora prin prevederile si clauzele din
contractele de privatizare.
7. Privatizarea societatilor comerciale cuprinse in programul PSAL II
In anul 2004 va continua procesul de privatizare si atragere de capital,
roman sau strain, pentru societatile comerciale cuprinse in programul PSAL II
si cu respectarea prevederilor Hotararii Guvernului nr. 653/2003 pentru
aprobarea Strategiei de privatizare a unor societati comerciale aflate in
portofoliul Ministerului Industriei si Resurselor, pentru anul 2003: Societatea
Nationala a Petrolului "Petrom" - S.A. Bucuresti, Societatea
Comerciala de Distributie a Gazelor Naturale "Distrigaz Nord" - S.A.
Targu Mures, Societatea Comerciala de Distributie a Gazelor Naturale
"Distrigaz Sud" - S.A. Bucuresti, filialele: Societatea Comerciala
"Electrica Banat" - S.A., Societatea Comerciala "Electrica
Dobrogea" - S.A., angajat in urmatoarele conditii:
a) utilizarea serviciilor de consultanta internationala cu banci de
investitii de reputatie internationala;
b) recomandarea de catre consultant a strategiei de privatizare, care, in
urma analizei din cadrul Ministerului Economiei si Comertului - Oficiul
Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, se supune aprobarii
Guvernului;
c) privatizarea cu participarea investitorilor strategici.
- Privatizarea Societatii Nationale a Petrolului "Petrom" - S.A.
Bucuresti se va finaliza conform strategiei de privatizare a societatii,
aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 924/2003 privind aprobarea Strategiei de
privatizare si suplimentarea serviciilor de consultanta pentru privatizarea
Societatii Nationale a Petrolului "Petrom" - S.A. Bucuresti.
Privatizarea se va realiza prin oferirea catre un investitor strategic a
unui pachet de actiuni reprezentand 51% din actiunile Societatii Nationale a
Petrolului "Petrom" - S.A. Bucuresti ("Tranzactie
strategica"), care va fi implementata dupa cum urmeaza:
a) vanzarea de catre Ministerul Economiei si Comertului, prin Oficiul
Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, a unui pachet de actiuni
reprezentand 33,34% din capitalul social existent; si
b) majorarea concomitenta a capitalului social si plata de catre
investitorul strategic pentru un numar de actiuni nou-emise, care sa permita
acestuia sa detina 51% din capitalul social majorat.
Strategia de privatizare a Societatii Nationale a Petrolului
"Petrom" - S.A. Bucuresti prevede ca, la momentul incheierii
tranzactiei, Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare isi va putea
exprima optiunea de a participa ca investitor financiar la capitalul societatii
comerciale, prin majorare de capital social intr-o cota de pana la 5% prin
conversia partiala sau integrala a imprumutului acordat Societatii Nationale a
Petrolului "Petrom" - S.A. Bucuresti, conform Acordului de imprumut
din 1 august 2002 si in concordanta cu prevederile Acordului de sarcini semnat
de Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare cu Ministerul Economiei
si Comertului.
Finalizarea procesului de privatizare si a tranzactiilor aferente va fi
aprobata prin act normativ.
- Privatizarea Societatii Comerciale "Electrica Banat" - S.A. si
Societatii Comerciale "Electrica Dobrogea" - S.A., filiale ale
Societatii Comerciale "Electrica" - S.A., se va finaliza in baza
strategiei de privatizare, aprobata prin Hotararea Guvernului nr. 1.377/2002
pentru aprobarea Strategiei de privatizare a societatilor comerciale filiale de
distributie si furnizare a energiei electrice "Electrica Dobrogea" -
S.A. si "Electrica Banat" - S.A. Privatizarea se va face prin
oferirea unui pachet de actiuni reprezentand 51% din capitalul social al
Societatii Comerciale "Electrica Banat" - S.A. si al Societatii
Comerciale "Electrica Dobrogea" - S.A. Aceasta se va realiza prin
achizitionarea unui numar de actiuni reprezentand 24,62% din capitalul social
existent al fiecareia dintre cele doua societati comerciale, combinata cu
achizitionarea unui numar de actiuni nou-emise, printr-o majorare de capital,
reprezentand 35% din capitalul social majorat al celor doua societati
comerciale.
- Privatizarea Societatii Comerciale "Electrica Oltenia" - S.A.
si Societatii Comerciale "Electrica Moldova" - S.A. se va realiza
conform strategiei de privatizare propuse de consultant, elaborata de
Ministerul Economiei si Comertului - Oficiul Participatiilor Statului si
Privatizarii in Industrie si aprobata prin hotarare a Guvernului.
- Va continua procesul de privatizare inceput pentru Societatea Comerciala
"Electrica Muntenia Sud" - S.A. pe baza strategiei de privatizare
propuse de consultant, elaborata de Ministerul Economiei si Comertului -
Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie si aprobata prin
hotarare a Guvernului.
- Procesele de privatizare a Societatii Comerciale de Distributie a Gazelor
Naturale "Distrigaz Sud" - S.A. Bucuresti si a Societatii Comerciale
de Distributie a Gazelor Naturale "Distrigaz Nord" - S.A. Targu Mures
se vor desfasura in continuare independent unul de celalalt, conform strategiei
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 1.283/2003 privind aprobarea Strategiei
de privatizare a Societatii Comerciale de Distributie a Gazelor Naturale
"Distrigaz Sud" - S.A. Bucuresti si a Societatii Comerciale de
Distributie a Gazelor Naturale "Distrigaz Nord" - S.A. Targu Mures,
prin oferirea catre un investitor strategic a unui pachet de actiuni
reprezentand 51% din actiunile fiecarei societati comerciale, astfel:
a) vanzarea directa catre un investitor strategic a unui pachet de actiuni
reprezentand 30% din capitalul social existent;
b) majorarea capitalului social, concomitent cu plata actiunilor cumparate
pana la atingerea unei cote reprezentand 51% din capitalul social.
Subscrierea actiunilor nou-emise prin majorarea de capital social se va
face concomitent cu plata pachetului cumparat ce reprezinta 30% din actiunile
existente.
8. Privatizarea prin programe proprii
8.1. Sectorul productiei de aparare
- In anul 2004 va continua procesul de privatizare si atragere de
investitii la societatile comerciale din domeniul industriei de aparare la care
acest proces este in curs, si anume: Societatea Comerciala "Avioane
Craiova" - S.A., Societatea Comerciala "IOR" - S.A. Bucuresti,
Societatea Comerciala "Santierul Naval Mangalia" - S.A., Societatea
Comerciala "Romaero" - S.A. Bucuresti, Societatea Comerciala
"I.A.R." - S.A. Ghimbav, Societatea Comerciala "Uzina Mecanica
Orastie" - S.A. Orastie, Societatea Comerciala "Uzina Mecanica
Filiasi" - S.A.
- Compania Nationala "Romarm" - S.A. si filialele sale vor
parcurge in anul 2004 un proces de reorganizare, restructurare si privatizare.
Reorganizarea si restructurarea activitatii de productie a companiei si a
filialelor sale se vor realiza prin:
a) divizare (se va urmari, in principal, separarea sectorului productiei de
aparare de productia civila);
b) constituirea unor noi societati comerciale, precum si asocieri ale
societatilor comerciale/filialelor prin aporturi de capital (in natura si in
numerar), conform legislatiei in vigoare;
c) alte metode (transfer cu titlu gratuit al activelor cu caracter social,
parcuri industriale, vanzari de active).
Ministerul Economiei si Comertului, prin Oficiul Participatiilor Statului
si Privatizarii in Industrie, coordoneaza si monitorizeaza intregul proces de
privatizare si dispune masurile necesare in scopul realizarii prezentei
strategii de privatizare.
Procesul de privatizare a filialelor Companiei Nationale "Romarm"
- S.A. va fi realizat de Compania Nationala "Romarm" - S.A. ca unic
actionar, in baza mandatului special acordat prin ordin al ministrului
economiei si comertului reprezentantilor Ministerului Economiei si Comertului
in adunarea generala a actionarilor.
O data cu initierea procesului de privatizare, Compania Nationala
"Romarm" - S.A. si filialele sale vor beneficia de inlesniri la plata
obligatiilor bugetare, conform dispozitiilor legale in vigoare.
Procesul de privatizare, atunci cand acesta afecteaza capacitatea
productiei pentru aparare, se poate realiza avandu-se in vedere introducerea in
contractul de privatizare a unor clauze speciale referitoare la capacitatile
cuprinse in inventarul capacitatilor de productie pentru aparare.
Principalele obiective avute in vedere in realizarea strategiei de
privatizare a Companiei Nationale "Romarm" - S.A. si a filialelor
acesteia sunt:
a) mentinerea obiectului de activitate, asigurarea pastrarii in functiune a
capacitatilor de productie existente si dezvoltarea acestora;
b) realizarea unor structuri de productie flexibile si eficiente;
c) atragerea unui volum important de investitii si a investitorilor
strategici;
d) redimensionarea si modernizarea capacitatilor de productie pentru
aparare, in acord cu cerintele pietei si tendintele mondiale in domeniu;
e) externalizarea etapizata a unor capacitati de productie, fara sarcini la
aparare si mobilizare, si trecerea acestora in sectorul productiei de bunuri
civile.
Pentru realizarea obiectivelor strategiei de privatizare, se vor putea
utiliza urmatoarele metode:
a) vanzarea de actiuni;
b) majorarea capitalului social prin aport de capital;
c) vanzarea activelor, inclusiv a celor constituite ca sucursale cu avizul
prealabil al directiilor de specialitate din cadrul Ministerului Economiei si
Comertului si cu aprobarea ministrului economiei si comertului, sau transferul
cu titlu gratuit a activelor cu caracter social;
d) participarea la constituirea de societati comerciale cu capital mixt.
Sumele rezultate din vanzarea partilor sociale/actiunilor societatilor
mixte la care Compania Nationala "Romarm" - S.A. detine participatii,
precum si din vanzarea partilor sociale/actiunilor la filialele Companiei
Nationale "Romarm" - S.A. vor fi utilizate in urmatoarea ordine,
pentru:
a) plata datoriilor catre bugetul de stat si bugetele locale, inclusiv a
datoriilor provenind din platile efectuate de Ministerul Finantelor Publice in
contul garantiilor executate pentru credite interne si externe, precum si din
credite externe contractate direct de stat din care s-au facut subimprumuturi;
b) plata datoriilor catre bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele
fondurilor speciale;
c) plata altor datorii;
d) efectuarea de investitii;
e) finantarea activitatilor cuprinse in obiectul de activitate;
f) efectuarea cheltuielilor legate de indeplinirea obligatiilor de
conformare la cerintele de protectie a mediului, dupa caz;
g) alte destinatii.
Sumele rezultate din vanzarea actiunilor/partilor sociale detinute de
filiale la societatile nou-infiintate vor urma acelasi regim.
Sumele de mai sus vor fi incasate de actionarul societatii comerciale ale
carei actiuni/parti sociale se vand, inregistrat la oficiul registrului
comertului la data semnarii contractului de privatizare.
Privatizarea companiei se va face conform strategiei de privatizare
aprobate prin hotarare a Guvernului.
8.2. Sectorul energie electrica
Programul de restructurare si de atragere de investitii in sectorul
producerii de energie electrica urmareste reabilitarea si modernizarea
capacitatilor existente si/sau realizarea de noi capacitati.
- Pentru Societatea Comerciala "Electrica Oltenia" - S.A.,
Societatea Comerciala "Electrica Moldova" - S.A. si Societatea
Comerciala "Muntenia Sud" - S.A., in anul 2004 se va continua si
finaliza procesul de privatizare si atragere de capital. La aceste societati
comerciale procesul de privatizare se va finaliza conform strategiei de
privatizare aprobate prin hotarare a Guvernului.
- Pentru anul 2004, Societatea Comerciala "Termoelectrica" - S.A.
Bucuresti are in vedere realizarea atragerii de investitii prin:
a) reorganizarea si restructurarea activitatii de productie a energiei
electrice pe baza de lignit, prin crearea a trei complexuri energetice in care
exploatarile miniere sa fie integrate ca centre de cost ale producatorului de
energie, respectiv:
- Complexul Energetic Turceni - S.A.;
- Complexul Energetic Rovinari - S.A.;
- Complexul Energetic Craiova - S.A.
Metoda de privatizare si/sau atragere de investitii va fi stabilita prin
strategia de privatizare, care va fi supusa aprobarii Guvernului;
b) constituirea de societati cu participare mixta sau majorata a
capitalului social prin subscriptie de noi aporturi la complexurile energetice
nou-infiintate, combinata, dupa caz, si cu vanzarea de actiuni, cu potentiali
investitori care sa asigure infuzia de capital necesara demararii investitiilor
de modernizare, construirii de noi capacitati si realizarii investitiilor
pentru protectia mediului;
c) promovarea realizarii de obiective noi de tip "green field" pe
cogenerare la centralele de la Iernut, Palas, Bucuresti Sud, cu aport de
capital, intr-o structura noua de societate comerciala, care va functiona ca
producator independent, in care Societatea Comerciala "Electrocentrale
Bucuresti" - S.A. va aporta o parte din active si surse de utilitati
existente sau accesul la ele;
d) continuarea sau initierea, dupa caz, a actiunilor de atragere de
investitii, precum si a vanzarii de sucursale/active catre potentialii
investitori la obiectivele energetice Borzesti si altele, dupa caz;
e) reorganizarea Societatii Comerciale "Termoelectrica" - S.A.
prin infiintarea de filiale pe structura unor sucursale ale sale;
f) privatizarea filialelor TERMOSERV fie individual, fie impreuna cu
centrala care o deserveste;
g) vanzarea in pachet a actiunilor detinute de Societatea Comerciala
"Termoelectrica" - S.A. la filialele sale, Societatea Comerciala
"Termoserv Galati" - S.A. si Societatea Comerciala
"Electrocentrale Galati" - S.A., prin licitatie cu strigare (cu
criterii de precalificare);
h) vanzarea, prin Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in
Industrie, a actiunilor detinute de Ministerul Economiei si Comertului la
Societatea Comerciala "Termoelectrica Midia" - S.A., prin licitatie
cu strigare (cu criterii de precalificare).
Metoda de privatizare si/sau atragere de investitii, vanzarea de active
pentru filialele/sucursalele Societatii Comerciale "Termoelectrica" -
S.A. se vor realiza conform Strategiei de accelerare a atragerii de investitii
si privatizarii in sectorul de producere a energiei termoelectrice, aprobata prin
Hotararea Guvernului nr. 102/2004.
- Societatea Comerciala "Hidroelectrica" - S.A. Bucuresti, in
conformitate cu Strategia nationala de dezvoltare energetica a Romaniei pe
termen mediu, si-a propus ca solutie pentru dezvoltarea sectorului atragerea de
capital pentru finalizarea unor obiective hidroenergetice aflate in diverse
faze de executie. In acest sens a fost publicata intentia de a se atrage
capital prin parteneriat public privat. De asemenea, societatea va continua
actiunile de cooperare cu investitori privati pentru finalizarea proiectelor.
Obiectivele hidroenergetice aflate in diverse faze de executie vor fi
definitivate prin proiecte ce urmeaza a fi realizate cu aport de capital, din
surse proprii ale Ministerului Economiei si Comertului/Societatii Comerciale
"Hidroelectrica" - S.A. etc.
Pentru proiectele obiectivelor care la nivelul actual de costuri, in raport
cu preturile pietei, nu au sanse de rentabilizare, nu se vor incepe lucrarile,
iar daca au inceput, se vor sista, iar obiectivele vor fi trecute in
conservare.
Pentru microhidrocentrale, se au in vedere infiintarea de societati cu
capital mixt, precum si alte forme de parteneriate, vanzarea lor ca active si
alte forme de atragere de investitii.
Societatea Comerciala "Hidroelectrica" - S.A., sub coordonarea
Ministerului Economiei si Comertului - Oficiul Participatiilor Statului si
Privatizarii in Industrie, va initia procedurile de privatizare si atragere de
capital pentru microhidrocentrale, in conformitate cu prevederile legale in
vigoare.
- Compania Nationala de Transport al Energiei Electrice
"Transelectrica" - S.A. Bucuresti va promova privatizarea prin
vanzarea participarii la filiale si/sau sucursale de servicii auxiliare,
active, precum si crearea unor societati cu capital mixt.
8.3. Sectorul petrol si gaze
Se va continua restructurarea Societatii Comerciale "Petrotrans"
- S.A. Ploiesti. Dupa finalizarea restructurarii se va initia privatizarea
societatii comerciale.
8.4. Sectorul minier
Strategia sectorului minier are ca principale obiective:
a) modernizarea, reabilitarea si retehnologizarea exploatarilor miniere
viabile;
b) restructurarea capacitatilor de productie si imbunatatirea
performantelor tehnologice;
c) privatizarea exploatarilor miniere viabile organizate ca societati
comerciale, la care Ministerul Economiei si Comertului, prin Oficiul
Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, gestioneaza in numele
statului actiuni, sau ca sucursale/filiale, in vederea asigurarii surselor de
finantare necesare dezvoltarii si modernizarii acestora;
d) inchiderea operationala si conservarea unor mine si cariere.
Pentru realizarea acestor obiective se va avea in vedere oferirea la
privatizare a unitatilor performante din sectorul minier, precum si a
carierelor de lignit organizate in societati comerciale sau a unitatilor
rezultate prin asociere termocentrala - cariera. Vor continua actiunea de
externalizare din sistem si organizarea in societati comerciale a activitatilor
de prestari de servicii, a personalului si serviciilor, cum sunt serviciile
mecanice, transport, foraje de apa, paza si alte activitati auxiliare potrivit
strategiei sectorului minier.
8.5. Alte activitati
In sectorul produse primare, in anul 2004 va continua privatizarea
Societatii Comerciale "Melana IV" - S.A. Savinesti si a Societatii
Nationale "Plafar" - S.A. Bucuresti.
Privatizarea Societatii Nationale "Plafar" - S.A. are in vedere
urmatoarele obiective principale:
a) mentinerea obiectului de activitate al societatii comerciale, precum si
asigurarea pastrarii in functiune a capacitatilor de productie existente si
dezvoltarea acestora;
b) atragerea unui volum important de investitii si a investitorilor
strategici activi care sa fructifice oportunitatile de utilizare profitabila a
societatii comerciale.
Privatizarea Societatii Nationale "Plafar" - S.A. se va realiza
conform strategiei care va fi aprobata prin hotarare a Guvernului.
Institutele de cercetare si proiectare din portofoliul Ministerului
Economiei si Comertului vor putea fi restructurate, reorganizate, dupa caz, si
vor fi oferite la privatizare conform obiectivelor de dezvoltare ale acestora.
Societatile comerciale care vor intra in portofoliul Ministerului Economiei
si Comertului si pentru care se va initia privatizarea vor fi stabilite prin
ordin al ministrului economiei si comertului, in functie de obiectivele de
dezvoltare ale fiecarei unitati.
Ministerul Economiei si Comertului va oferi pe piata bursiera unele pachete
de actiuni minoritare de la unele societati comerciale din domeniul energetic,
ca de exemplu: Societatea Comerciala "Transelectrica" - S.A.,
Societatea Comerciala "Electrica Transilvania Nord" - S.A.,
Societatea Comerciala "Electrica Muntenia Nord" - S.A., Societatea
Comerciala "Romgaz" - S.A., Societatea Comerciala
"Transgaz" - S.A., precum si pentru alte societati comerciale
stabilite prin ordin al ministrului economiei si comertului.
9. Dispozitii finale
9.1. Pentru motive intemeiate, Ministerul Economiei si Comertului, prin
Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, ori, dupa caz,
societatile comerciale poate/pot modifica sau revoca oferta de vanzare si/sau
schimba metoda de privatizare a societatii comerciale/filialei in urmatoarele
cazuri:
a) ca urmare a modificarilor de orice natura intervenite in termenii
ofertei initiale de vanzare;
b) ca urmare a interventiei unor conditii care ar putea influenta negativ
rezultatele procesului de privatizare;
c) ca urmare a neparticiparii potentialilor investitori la procesul de
privatizare;
d) in functie de prevederile strategiilor specifice de restructurare si
privatizare stabilite de Ministerul Economiei si Comertului, prin Oficiul
Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, aprobate, dupa caz, prin
hotarare a Guvernului.
9.2. Societatile comerciale/filialele se pot restructura in vederea
privatizarii, prin divizare sau fuziune potrivit legii, iar societatile
comerciale rezultate in urma reorganizarii pot fi privatizate in conditiile
legii.
9.3. In perioada de privatizare se vor asigura protectia patrimoniului si
continuarea activitatii societatilor comerciale oferite la privatizare, prin
instituirea administrarii speciale si supravegherii financiare, in conditiile
legii.
In situatia in care societatea comerciala/filiala aflata in proces de
privatizare nu dispune de fondurile necesare pentru plata cheltuielilor
generate de pregatirea si realizarea privatizarii, inclusiv cele privind
intocmirea raportului de evaluare a societatii comerciale, a bilanturilor de
mediu necesare pentru obtinerea avizului de mediu, la solicitarea societatii
comerciale, prin ordin al ministrului economiei si comertului, acestea vor fi
suportate de Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, in
limita sumelor prevazute in bugetul de venituri si cheltuieli aprobat prin
hotarare a Guvernului, la capitolul de cheltuieli pentru pregatirea si
realizarea privatizarii.
Competentele si atributiile administratorilor speciali se stabilesc prin
mandat special, emis prin ordin al ministrului economiei si comertului.
Plata remuneratiei administratorilor speciali se face de catre societatile
comerciale/filiale la care este instituita administrarea speciala.
9.4. Pentru derularea procesului de privatizare se vor numi comisii de
negociere si secretariate tehnice ale acestora. Stabilirea numarului de membri
titulari si supleanti ai comisiilor de negociere si ai secretariatelor
(inclusiv reprezentanti ai societatilor comerciale care se privatizeaza),
competentele, atributiile, drepturile si raspunderile acestora se realizeaza
prin ordine ale ministrului economiei si comertului si prin decizii ale sefului
Oficiului Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie.
9.5. Deoarece Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie
este institutie publica care are atributii privind privatizarea de societati de
importanta deosebita pentru economia nationala, utilizeaza fondurile publice
pentru efectuarea cheltuielilor necesare organizarii si functionarii sale in
bune conditii si vireaza lunar la Trezoreria Statului diferenta dintre
veniturile incasate, cheltuielile efectuate si suma care ramane permanent la
dispozitia sa pentru desfasurarea corespunzatoare a activitatilor sale, se va
institui exercitarea controlului preventiv de catre Curtea de Conturi asupra
resurselor financiare care se fac venit la Trezoreria Statului, precum si cu
privire la modul de gestionare a acestora de catre Oficiul Participatiilor
Statului si Privatizarii in Industrie.
Sumele incasate de societatile comerciale, la care Ministerul Economiei si
Comertului, prin Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie,
gestioneaza, in numele statului, actiuni, din vanzarea actiunilor/partilor
sociale detinute la societatile comerciale cu capital mixt, societati
comerciale/filiale vor fi utilizate in urmatoarea ordine, pentru:
a) plata datoriilor catre bugetul de stat si bugetele locale, inclusiv a
datoriilor provenind din platile efectuate de Ministerul Finantelor Publice in
contul garantiilor executate pentru credite interne si externe, precum si din
credite externe contractate direct de stat din care s-au facut subimprumuturi;
b) plata datoriilor catre bugetul asigurarilor sociale de stat si bugetele
fondurilor speciale;
c) plata altor datorii;
d) efectuarea de investitii;
e) finantarea activitatilor cuprinse in obiectul de activitate;
f) efectuarea cheltuielilor legate de indeplinirea obligatiilor de
conformare la cerintele de protectie a mediului, dupa caz;
g) alte destinatii.
Sumele rezultate din vanzarea actiunilor/partilor sociale detinute de
filiale la societatile comerciale nou-infiintate vor urma acelasi regim.
Sumele rezultate din vanzarea actiunilor/partilor sociale vor fi incasate
de actionarul societatii comerciale ale carei actiuni/parti sociale se vand,
inregistrat la oficiul registrului comertului la data semnarii contractului de
privatizare.
9.6. In vederea depunerii de catre potentialii investitori a scrisorilor de
intentie sau a expresiilor de interes, listele cuprinzand informatii minime
despre societatile comerciale care se vor privatiza in baza prezentei strategii
de privatizare se publica in cotidiene locale, nationale si/sau internationale
si pe sistem Internet.
9.7. In vederea pregatirii procesului de privatizare, Oficiul
Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie va asigura angajarea de
consultanti pentru asistenta tehnica pe perioada desfasurarii procesului de
privatizare a societatilor comerciale din portofoliu, inclusiv pentru
efectuarea de analize si strategii de restructurare si privatizare, precum si
firme de avocatura pentru activitatea de consultanta juridica de specialitate
in vederea privatizarii, inclusiv pentru asistenta juridica la elaborarea
proiectelor de acte normative. Totodata, acesta poate angaja consultanti si
firme de avocatura in vederea indeplinirii celorlalte atributii legate de
obiectul sau de activitate.
9.8. In procesul de privatizare se va tine cont de faptul ca societatile
comerciale aflate in portofoliul Ministerului Economiei si Comertului sunt
obligate la restituirea in natura sau la acordarea de masuri reparatorii prin
echivalent, conform Legii nr. 10/2001, cu modificarile si completarile
ulterioare.
De asemenea, in cadrul procedurii de privatizare prin restituire, astfel
cum este reglementata prin Normele metodologice de aplicare unitara a Legii nr.
10/2001, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 498/2003, institutia publica
implicata, respectiv Ministerul Economiei si Comertului, este obligata sa
acorde persoanelor indreptatite actiuni. Aceasta procedura de privatizare prin
restituire se aplica si in cazul in care institutiile publice implicate, conform
prevederilor Legii nr. 10/2001 si ale Hotararii Guvernului nr. 498/2003, sunt
obligate sa primeasca in plata titlurile de valoare nominala pentru cumpararea
de actiuni si active ale societatilor comerciale in curs de privatizare. In
ceea ce priveste societatile si companiile nationale rezultate din
reorganizarea regiilor autonome, institutiile publice implicate sunt obligate
sa rezerve o cota de pana la 20% din capitalul social al acestora in vederea
asigurarii surselor pentru acordarea de masuri reparatorii prin echivalent sub
forma de titluri de valoare nominala sau de actiuni.
Primirea in plata a titlurilor de valoare nominala are ca efect diminuarea
varsamintelor institutiilor publice implicate in privatizare cu contravaloarea
titlurilor de valoare primite la plata.
9.9. In functie de conditiile concrete in care se afla si functioneaza
fiecare societate comerciala, Ministerul Economiei si Comertului poate initia
si promova acte normative care sa asigure cadrul legal pentru aplicarea unor
strategii specifice de restructurare si privatizare.
9.10. In aprecierea ofertelor investitorilor, in functie de metoda de
privatizare utilizata, vor fi luate in considerare elementele de baza ale
planurilor de afaceri prezentate de acestia.
9.11. In cazul privatizarii unor societati comerciale cu investitori
strategici, prin hotarare a Guvernului, se poate acorda salariatilor
societatilor comerciale si/sau filialelor acestora, supuse privatizarii,
dreptul sa achizitioneze de la Ministerul Economiei si Comertului, prin Oficiul
Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, societatea comerciala,
actiuni la aceste societati la acelasi pret pe actiune cu care acestea se vand
in cadrul procesului de privatizare.
La societatile comerciale/filiale procentul din capitalul social oferit
spre vanzare salariatilor, precum si conditiile de vanzare vor fi stabilite
prin hotarare a Guvernului.
9.12. In activitatea de evaluare a societatilor comerciale din portofoliul
sau, Ministerul Economiei si Comertului - Oficiul Participatiilor Statului si
Privatizarii in Industrie va putea utiliza si rezultatul altor metode, inclusiv
cele specifice pietei de capital, precum si auditori independenti ai raportului
de evaluare si auditori de pe piata de capital, rezultatele obtinute urmand sa
fie utilizate pentru stabilirea pretului de oferta.
Ministerul Economiei si Comertului - Oficiul Participatiilor Statului si
Privatizarii in Industrie va stabili pretul de oferta pe baza oricareia dintre
metodele de evaluare utilizate, indiferent de valoarea rezultata in urma
evaluarii, iar pretul de vanzare va tine seama si de celelalte elemente care
compun oferta de vanzare (investitii, majorari de capital, capital de lucru,
datorii preluate de cumparator, elemente de protectie sociala, situatia
economico-financiara a societatii comerciale si altele asemenea).
9.13. Pentru societatile comerciale care se vor privatiza in baza prezentei
strategii de privatizare, se va asigura consolidarea pretului in conditiile
inflatiei si devalorizarii, dupa cum urmeaza:
a) pentru contractele de privatizare cu plata pretului in rate, in cazul in
care pretul este stabilit si platit in lei, la cuantumul fiecarei rate se
aplica o dobanda care sa acopere inflatia, la care se adauga doua procente;
b) pentru contractele de privatizare cu plata pretului in rate, in cazul in
care pretul este stabilit si platit in valuta, la cuantumul fiecarei rate se
aplica o dobanda LIBOR plus o marja negociata de parti;
c) pentru contractele de privatizare cu plata integrala in lei sau in
valuta, in cazul in care plata se va face intr-un termen mai mare de 5 zile
lucratoare, dar nu mai mult de 30 de zile lucratoare de la data intrarii in
vigoare convenita de partile contractante a contractului de privatizare, se vor
aplica prevederile lit. a), respectiv lit. b), dupa caz;
d) pentru contractele de privatizare cu plata pretului in rate, in cazul in
care plata avansului se va face intr-un termen mai mare de 5 zile lucratoare,
dar nu mai mult de 30 de zile lucratoare de la data intrarii in vigoare
convenita de partile contractante a contractului de privatizare, la cuantumul
avansului se vor aplica prevederile lit. a), respectiv lit. b), dupa caz.
Dobanda se va calcula la suma datorata, de la data semnarii contractului de
privatizare, pana la data scadentei.
Pentru vanzarea activelor societatilor comerciale se vor aplica similar
prevederile alin. 1 si 3.
9.14. Dosarul de prezentare al societatilor comerciale cu capital majoritar
de stat supuse privatizarii se intocmeste de catre Oficiul Participatiilor
Statului si Privatizarii in Industrie.
Dosarul de prezentare al societatilor comerciale la care o societate cu
capital majoritar de stat este actionar sau o filiala a acesteia se intocmeste
de catre societatea comerciala detinatoare a actiunilor supuse vanzarii.
Datele cuprinse in sectiunea A a dosarului de prezentare sunt prezentate pe
baza declaratiei pe propria raspundere, autentificata, a membrilor consiliului
de administratie/administratorului unic si a cenzorilor/auditorilor financiari
ai societatii comerciale supuse privatizarii.
Conducerea societatii comerciale supuse privatizarii are obligatia sa
prezinte potentialilor investitori date referitoare la situatia economica,
financiara, tehnica, juridica, patrimoniala si de mediu a societatii comerciale
si sa permita accesul direct la aceste date, care pot fi organizate sub forma
unei "camere de date".
Accesul direct la datele si informatiile de natura economica, financiara,
tehnica, juridica, patrimoniala si de mediu a societatii comerciale supuse
privatizarii se face pe baza achitarii in avans a unei taxe de acces.
Datele privind situatia economica, financiara, tehnica, juridica,
patrimoniala si de mediu a societatii comerciale supuse privatizarii, cuprinse
in contractul de privatizare, sunt prezentate in baza declaratiei pe propria
raspundere, autentificata, a membrilor consiliului de
administratie/administratorului unic si a cenzorilor/auditorilor financiari ai
societatii comerciale supuse privatizarii.
Declaratiile si garantiile acordate cumparatorului prin contractul de
privatizare, referitoare la situatia economica, financiara, tehnica, juridica,
patrimoniala si de mediu a societatii comerciale supuse privatizarii, sunt date
in baza declaratiei pe propria raspundere, autentificata, a membrilor
consiliului de administratie/administratorului unic si a cenzorilor/auditorilor
financiari ai societatii comerciale supuse privatizarii.
9.15. La solicitarea societatilor comerciale din portofoliu, in cazuri
justificate, prin ordin al ministrului economiei si comertului, se pot acorda
esalonari la plata dividendelor si accesoriilor aferente, datorate Ministerului
Economiei si Comertului - Oficiului Participatiilor Statului si Privatizarii in
Industrie, pe o perioada de maximum 5 ani, cu o perioada de gratie de 6 luni.
In cazul in care societatilor comerciale aflate in portofoliul Ministerului
Economiei si Comertului, precum si filialelor acestora li se acorda facilitati
care au caracter de ajutor de stat, va fi notificat Consiliul Concurentei in
conformitate cu prevederile Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu
modificarile si completarile ulterioare.
9.16. Ministerul Economiei si Comertului va indeplini orice alte activitati
necesare in scopul realizarii prezentei strategii de privatizare, potrivit
prevederilor legale in vigoare.
9.17. Privatizarea societatilor comerciale si a filialelor acestora, aflate
sub autoritatea Ministerului Economiei si Comertului, prin Oficiul
Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie, se desfasoara in
conformitate cu prevederile cadrului legale general in domeniul privatizarii,
precum si cu actele normative conexe aplicabile societatilor
comerciale/filialelor acestora in principal, din domeniul energetic, petrolier,
al gazelor naturale, minier si al apararii.
9.18. Prevederile prezentului mandat pentru realizarea strategiei de
privatizare a societatilor comerciale aflate sub autoritatea Ministerului
Economiei si Comertului, prin Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii
in Industrie, se extind si asupra societatilor comerciale ce urmeaza a fi
constituite cu capital mixt, precum si asupra societatilor comerciale si a
filialelor acestora, infiintate prin reorganizarea si restructurarea regiilor
autonome, societatilor/companiilor nationale la care acesta gestioneaza in
numele statului actiuni, dupa data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.