Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 850 din 17 iulie 2003

privind interoperabilitatea sistemului de transport feroviar conventional din Romania cu sistemul de transport feroviar conventional transeuropean

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 529 din 23 iulie 2003


SmartCity3


    In temeiul art. 107 din Constitutie,
    avand in vedere art. 69 si 70 din Acordul european instituind o asociere intre Romania, pe de o parte, si Comunitatile Europene si statele membre ale acestora, pe de alta parte, semnat la Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    Art. 1
    (1) Prezenta hotarare are ca obiect stabilirea conditiilor care trebuie indeplinite pentru realizarea interoperabilitatii sistemului de transport feroviar conventional din Romania cu sistemul de transport feroviar conventional transeuropean, prevazut in anexa nr. 1. Aceste conditii privesc proiectarea, construirea, punerea in functiune, modernizarea, reabilitarea, exploatarea si intretinerea elementelor sistemului de transport feroviar conventional din Romania care vor fi puse in functiune dupa data intrarii in vigoare a prezentei hotarari, precum si calificarile profesionale si conditiile de sanatate si de securitate a personalului care contribuie la exploatarea acestui sistem.
    (2) Pentru realizarea acestui obiectiv este necesara definirea unui nivel minim de armonizare tehnica pentru a permite:
    a) facilitarea, imbunatatirea si dezvoltarea serviciilor de transport feroviar international cu statele din cadrul Uniunii Europene si cu terte state;
    b) realizarea progresiva a pietei interne a echipamentelor si serviciilor destinate constructiei, modernizarii, reabilitarii si functionarii sistemului de transport feroviar conventional din Romania conectat la sistemul de transport feroviar conventional transeuropean;
    c) contributia la interoperabilitatea sistemului de transport feroviar conventional transeuropean.
    Art. 2
    In sensul prezentei hotarari, termenii de specialitate se definesc dupa cum urmeaza:
    a) sistem de transport feroviar conventional - ansamblul prevazut in anexa nr. 1, constituit din infrastructura feroviara formata din liniile de cale ferata si instalatiile fixe ale retelei feroviare, construite sau amenajate pentru transportul feroviar conventional si transportul feroviar combinat, precum si materialul rulant proiectat sa circule pe aceasta infrastructura;
    b) interoperabilitate - capacitatea sistemului de transport feroviar conventional dintr-un stat membru sau candidat la Uniunea Europeana ca prin conectare la sistemul de transport feroviar conventional transeuropean sa permita circulatia sigura si fara intreruperi a trenurilor, cu atingerea performantelor cerute de aceste linii. Aceasta capacitate se bazeaza pe ansamblul reglementarilor specifice privind constituentii de interoperabilitate, interfetele si procedurile specifice fiecarui subsistem si conditiile tehnice si operationale care trebuie sa fie indeplinite pentru a satisface cerintele esentiale;
    c) subsistem - rezultatul impartirii sistemului de transport feroviar conventional. Aceste subsisteme, pentru care trebuie sa fie definite cerintele esentiale, sunt de natura structurala sau functionala si sunt prevazute in anexa nr. 2;
    d) constituent de interoperabilitate - oricare dintre componentele elementare, grupele de componente, subansamblul sau ansamblul complet de echipamente incorporate sau care se intentioneaza sa fie incorporate intr-un subsistem, de care depinde, direct sau indirect, interoperabilitatea sistemului de transport feroviar conventional transeuropean. Notiunea constituent acopera in egala masura componentele materiale, precum si pe cele nemateriale, cum ar fi software;
    e) cerinte esentiale - ansamblul conditiilor prevazute in anexa nr. 3 pe care trebuie sa le indeplineasca sistemul de transport feroviar conventional transeuropean, subsistemele sale si constituentii de interoperabilitate, inclusiv interfetele;
    f) specificatie europeana - o specificatie tehnica comuna, un agrement tehnic european sau un standard national care transpune o norma europeana;
    g) specificatie tehnica comuna - specificatie tehnica elaborata dupa o procedura care este recunoscuta de catre statele membre in scopul aplicarii uniforme in toate statele membre si care va fi publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene;
    h) agrement tehnic european - aprecierea tehnica favorabila a aptitudinilor de utilizare ale unui produs, pentru un anumit scop, bazata pe indeplinirea cerintelor esentiale pentru lucrari de constructie, dupa caracteristicile intrinseci ale acestui produs si dupa conditiile stabilite de aplicare, de utilizare, de reglementare si administrative privitoare la produsele din domeniul constructiilor. Agrementul tehnic european trebuie sa fie dat de catre organismul desemnat in acest scop de catre autoritatea competenta;
    i) norma europeana - norma aprobata de Comitetul European de Standardizare (CEN), de Comitetul European de Standardizare Electrotehnica (CENELEC) ca fiind norma europeana (EN) sau document de armonizare (HD), conforma cu regulile comune ale acestor organisme, sau de catre Institutul European de Standarde de Telecomunicatii (ETSI), conforma cu regulile sale proprii ca fiind standard european de telecomunicatii (ETS);
    j) norma - specificatia tehnica aprobata de un organism de standardizare recunoscut, pentru aplicare repetata sau continua, conformitatea cu aceasta nefiind, in principiu, obligatorie;
    k) specificatii tehnice - cerintele tehnice continute in special in caietele de sarcini, care definesc caracteristicile cerute unei lucrari, unui material, unui produs, unei furnituri sau unui serviciu si care permit sa se caracterizeze in mod obiectiv o lucrare, un material, un produs, o furnitura sau un serviciu astfel incat acestea sa corespunda utilizarii careia au fost destinate de catre entitatea contractanta. Aceste prescriptii tehnice pot include calitatea sau aptitudinile de utilizare, securitatea, dimensiunile, precum si cerintele aplicabile unui material, unui produs, unei furnituri sau unui serviciu, in ceea ce priveste sistemul de asigurare a calitatii, terminologia, simbolurile, incercarile si metodele de incercare, ambalare, marcarea si etichetarea. In cazul lucrarilor, aceste prescriptii pot include si reguli pentru proiectarea si calcularea costurilor, pentru conditiile de incercare, pentru controlul si receptia lucrarilor, precum si tehnici, metode de constructie si toate celelalte conditii cu caracter tehnic pe care entitatea contractanta este indreptatita sa le prescrie pe baza unei reglementari generale sau specifice, in ceea ce priveste lucrarile finalizate, precum si materialele sau elementele care compun aceste lucrari;
    l) specificatii tehnice de interoperabilitate, denumite in continuare STI - specificatiile care se refera la un subsistem sau parte a unui subsistem, cu scopul de a satisface cerintele esentiale si de a asigura interoperabilitatea la nivelul sistemului de transport feroviar conventional transeuropean;
    m) organisme notificate - organismele care sunt responsabile cu evaluarea conformitatii si a aptitudinii de utilizare a constituentilor de interoperabilitate sau cu evaluarea procedurilor de verificare "CS" a subsistemelor, in concordanta cu prevederile prezentei hotarari;
    n) parametri fundamentali - orice conditie de reglementare tehnica sau operationala care este critica pentru interoperabilitate si care face obiectul unei norme nationale de adoptare a deciziei Comisiei Europene, aprobata inaintea elaborarii proiectelor STI;
    o) caz specific - orice parte a sistemului de transport feroviar conventional transeuropean care necesita dispozitii speciale in STI, cu caracter temporar sau definitiv, din cauza constrangerilor geografice, topografice, de mediu urban sau de compatibilitate cu sistemul existent. Aceasta poate cuprinde in special liniile si retelele feroviare izolate de restul Uniunii Europene, avand gabaritul, ecartamentul sau distanta dintre axele liniilor de cale ferata si materialul rulant destinate exclusiv unei folosiri locale, regionale sau istorice, precum si materialul rulant originar sau destinat unei terte tari, atat timp cat acesta nu trece frontiera dintre state membre sau candidate la Uniunea Europeana;
    p) modernizare - lucrari importante de modificare a unui subsistem sau a unei parti a unui subsistem, care necesita o autorizatie noua de punere in functiune, in sensul art. 14 alin. (1);
    q) reabilitare - lucrari importante de inlocuire a unui subsistem sau a unei parti a unui subsistem, care necesita o autorizatie noua de punere in functiune, in sensul art. 14 alin. (1);
    r) sistem feroviar existent - ansamblul constituit din infrastructura feroviara, care contine liniile de cale ferata si instalatiile fixe ale retelei feroviare existente, precum si materialul rulant de toate categoriile, indiferent de originea sa, care circula pe aceasta infrastructura;
    s) autoritate competenta - Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului sau orice organism desemnat ori agreat de acesta pentru punerea in aplicare a prevederilor prezentei hotarari.
    Art. 3
    (1) Prevederile prezentei hotarari se refera la subsisteme, la constituentii de interoperabilitate, la interfetele si procedurile specifice fiecarui subsistem, precum si la conditiile de compatibilitate globala a sistemului de transport feroviar conventional din Romania, necesare pentru realizarea interoperabilitatii cu sistemul de transport feroviar conventional transeuropean.
    (2) Prezenta hotarare se aplica cu respectarea altor reglementari nationale relevante. Reglementarile prevazute la alin. (1), adoptate de Uniunea Europeana, se preiau in legislatia nationala prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 4
    (1) Sistemul de transport feroviar conventional din Romania, subsistemele sale, constituentii de interoperabilitate si interfetele acestora vor satisface cerintele esentiale relevante.
    (2) Specificatiile tehnice cuprinse in documentele pentru achizitii publice vor respecta cerintele esentiale referitoare la interoperabilitate.

    CAP. 2
    Specificatii tehnice de interoperabilitate

    Art. 5
    (1) STI sunt elaborate si adoptate de Uniunea Europeana si precizeaza cerintele esentiale necesare a fi respectate de subsisteme si interfetele lor. Fiecare subsistem face obiectul unei STI. In cazul in care se dovedeste necesar, in special pentru tratarea separata a categoriilor de linii, a nodurilor feroviare sau a materialului rulant ori pentru rezolvarea cu prioritate a anumitor probleme de interoperabilitate, un subsistem poate face obiectul mai multor STI. In acest caz, dispozitiile prezentului articol se aplica pentru fiecare parte a subsistemului in cauza.
    (2) Subsistemele sistemului de transport feroviar din Romania vor fi conforme cu prevederile STI, asa cum vor fi preluate prin ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, in temeiul art. 6; aceasta conformitate va fi mentinuta in permanenta pe toata durata de utilizare a fiecarui subsistem.
    (3) Ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului de preluare a STI, in masura in care este necesar pentru realizarea obiectivelor prevazute la art. 1, va trebui:
    a) sa indice domeniul de aplicare avut in vedere: unul dintre elementele cuprinse in anexa nr. 1 sau unul dintre subsistemele ori partea unuia dintre subsistemele cuprinse in anexa nr. 2;
    b) sa precizeze cerintele esentiale pentru subsistemul in cauza si interfetele sale fata de alte subsisteme;
    c) sa stabileasca specificatiile functionale si tehnice care trebuie respectate de subsistem si de interfetele sale fata de alte subsisteme. In anumite cazuri aceste specificatii pot diferi in functie de natura subsistemului, ca de exemplu in cazul categoriilor de linii, de noduri si/sau de material rulant, prevazute in anexa nr. 1;
    d) sa determine constituentii de interoperabilitate si interfetele care fac obiectul specificatiilor europene, inclusiv al normelor europene care sunt necesare pentru realizarea interoperabilitatii sistemului de transport feroviar conventional din Romania cu sistemul de transport feroviar conventional transeuropean;
    e) sa indice pentru fiecare caz procedurile de evaluare a conformitatii sau a aptitudinii de utilizare. Aceasta contine modulele sau combinatia de module specifice care trebuie utilizate pentru evaluarea fie a conformitatii, fie a aptitudinilor de utilizare a constituentilor de interoperabilitate, precum si pentru verificarea "CS" a subsistemelor; modulele si combinatia de module pentru evaluarea conformitatii se aproba prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I;
    f) sa indice strategia de implementare a STI in sistemul de transport feroviar conventional din Romania. Trebuie precizate in special etapele care trebuie parcurse pentru a trece progresiv de la situatia existenta la situatia finala in care respectarea STI devine obligatorie in totalitatea prevederilor acesteia;
    g) sa indice, pentru personalul in cauza, conditiile de calificare profesionala, de sanatate si de securitate a muncii necesare pentru exploatarea si intretinerea subsistemului vizat, precum si pentru implementarea STI.
    (4) Fiecare ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, elaborat in temeiul art. 6, se realizeaza pornind de la examinarea unui subsistem existent si trebuie sa descrie un subsistem-tinta, care poate fi obtinut intr-o maniera progresiva si intr-o perioada de timp rezonabila. Implementarea graduala a prevederilor ordinelor ministrului transporturilor, constructiilor si turismului va permite realizarea in mod progresiv a interoperabilitatii sistemului de transport feroviar conventional din Romania cu sistemul de transport feroviar conventional transeuropean.
    (5) Prevederile fiecarui ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, elaborat in temeiul art. 6, trebuie sa pastreze intr-o maniera adecvata compatibilitatile sistemului feroviar existent. In acest scop se pot defini prevederi pentru cazuri specifice atat pentru infrastructura, cat si pentru materialul rulant; o atentie deosebita trebuie acordata gabaritului, ecartamentului si distantei dintre axele liniilor de cale ferata, precum si vagoanelor avand provenienta din terte tari sau cu destinatie catre acestea. Pentru fiecare caz specific trebuie sa se precizeze modalitatile de implementare a dispozitiilor prevazute la alin. (3) lit. c) - g).
    (6) Prevederile ordinelor ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, elaborate in temeiul art. 6, nu pot contraveni reglementarilor referitoare la utilizarea infrastructurii feroviare din Romania pentru circulatia materialului rulant, care nu fac obiectul STI.
    Art. 6
    In scopul realizarii progresive a interoperabilitatii sistemului de transport feroviar conventional din Romania cu sistemul de transport feroviar conventional transeuropean, STI adoptate si publicate de Comisia Europeana in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene se transpun in legislatia nationala, se aproba prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 7
    Prevederile uneia sau mai multor STI, adoptate de Comisia Europeana, inclusiv cele referitoare la materialul rulant, pot sa nu fie preluate pe teritoriul Romaniei in urmatoarele situatii:
    a) pentru orice proiect de linie noua, de modernizare a unei linii existente sau pentru orice element la care s-a facut referire in art. 1 alin. (1), daca acesta se afla intr-un stadiu avansat de realizare sau daca face obiectul unui contract in curs de desfasurare la momentul publicarii respectivei STI;
    b) pentru orice proiect de modernizare sau reabilitare a unei linii existente, atunci cand gabaritul, ecartamentul ori distanta dintre axele liniilor de cale ferata sau tensiunea electrica prevazute de respectivele STI sunt incompatibile cu cele ale liniei existente;
    c) pentru orice proiect referitor la reabilitarea, extinderea sau modernizarea unei linii existente, atunci cand aplicarea respectivelor STI compromite viabilitatea economica a proiectului si/sau compatibilitatile sistemului feroviar existente in Romania;
    d) in cazul in care, ca urmare a unui accident sau a unei catastrofe naturale, conditiile de restabilire rapida a retelei nu permit, din punct de vedere economic ori tehnic, aplicarea partiala sau totala a STI corespunzatoare;
    e) pentru vagoanele de provenienta sau cu destinatia din/catre un stat in care ecartamentul este diferit de cel al retelei feroviare din Romania.

    CAP. 3
    Constituentii de interoperabilitate

    Art. 8
    (1) Producatorii, comerciantii si utilizatorii implicati iau toate masurile necesare astfel incat constituentii de interoperabilitate:
    a) sa nu fie introdusi pe piata decat daca permit realizarea interoperabilitatii sistemului de transport feroviar conventional din Romania cu sistemul de transport feroviar conventional transeuropean, cu satisfacerea cerintelor esentiale;
    b) sa fie folositi in domeniul lor de utilizare, conform cu destinatia lor, si sa fie instalati si intretinuti in mod corespunzator.
    (2) Autoritatea competenta ia toate masurile necesare in vederea asigurarii respectarii de catre producatori, comercianti si utilizatorii implicati a prevederilor alin. (1).
    (3) Dispozitiile prevazute la alin. (1) nu constituie piedici pentru punerea pe piata a acestor constituenti in alte domenii de activitate.
    (4) Nerespectarea dispozitiilor alin. (1) se sanctioneaza conform prevederilor art. 20 - 22.
    Art. 9
    Pe teritoriul Romaniei nu se admite interzicerea, restrangerea sau impiedicarea punerii pe piata a constituentilor de interoperabilitate pentru utilizarea lor in cadrul sistemului de transport feroviar conventional in vederea conectarii acestuia la sistemul de transport feroviar conventional transeuropean, daca acestea indeplinesc prevederile prezentei hotarari. In mod particular, nu se pot cere verificari care au fost deja efectuate de catre organismul notificat conform prevederilor prezentei hotarari, in cadrul procedurii declaratiei "CS" de conformitate sau a aptitudinii de utilizare, ale caror elemente sunt date in anexa nr. 4.
    Art. 10
    (1) Se considera conformi cu cerintele esentiale aplicabile, prevazute de prezenta hotarare, acei constituenti de interoperabilitate care sunt prevazuti in declaratia "CS" de conformitate sau in declaratia "CS" de aptitudini de utilizare.
    (2) Conformitatea unui constituent de interoperabilitate cu cerintele esentiale corespunzatoare si, daca este cazul, aptitudinea sa de utilizare sunt stabilite in conformitate cu conditiile prevazute de STI corespunzatoare, inclusiv cu specificatiile europene relevante, atunci cand acestea exista.
    (3) Prevederile specificatiilor europene prevazute la alin. (2), publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene, se transpun in legislatia nationala, se aproba prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 11
    Atunci cand se considera ca normele sau specificatiile tehnice nu indeplinesc cerintele esentiale, autoritatea competenta le retrage partial ori in totalitate, dupa caz.
    Art. 12
    In cazul in care se constata ca un constituent de interoperabilitate, prevazut in declaratia "CS" de conformitate sau a aptitudinii de utilizare, introdus pe piata si utilizat pe teritoriul Romaniei conform destinatiei sale, nu satisface cerintele esentiale, autoritatea competenta ia toate masurile necesare pentru a-i restrange domeniul de aplicare, pentru a-i interzice folosirea sau pentru a-l retrage de pe piata, mai ales daca neconformitatea este datorata:
    a) unei nerespectari a cerintelor esentiale;
    b) unei aplicari gresite a specificatiilor europene, atunci cand se bazeaza pe aplicarea acestor specificatii europene;
    c) unei insuficiente a specificatiei europene.
    Art. 13
    (1) Pentru stabilirea declaratiei "CS" de conformitate sau a aptitudinii de utilizare a unui constituent de interoperabilitate, producatorul sau reprezentantul sau autorizat aplica dispozitiile prevazute de STI relevanta, asa cum sunt preluate in ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului.
    (2) Evaluarea conformitatii sau a aptitudinii de utilizare a unui constituent de interoperabilitate este efectuata de organismul notificat, conform prevederilor prezentei hotarari, caruia producatorul sau reprezentantul sau autorizat i-a incredintat cererea.
    (3) In cazul in care constituentii de interoperabilitate fac obiectul altor reglementari legale care acopera alte subiecte, declaratia "CS" de conformitate sau a aptitudinii de utilizare indica faptul ca acesti constituenti de interoperabilitate raspund, de asemenea, si cerintelor respectivelor reglementari.
    (4) In cazul in care nici producatorul, nici reprezentantul sau autorizat nu au sediul in Romania, obligatiile prevazute la alin. (1), (2) si (3) se afla in sarcina importatorului. Aceleasi obligatii se aplica oricarei persoane fizice sau juridice romane care asambleaza constituentii de interoperabilitate sau parti ale constituentilor de interoperabilitate de origini diverse ori care produce constituenti de interoperabilitate pentru uz propriu, cu respectarea prevederilor prezentei hotarari.
    (5) Fara a incalca prevederile art. 12:
    a) atunci cand se constata ca declaratia "CS" de conformitate a fost stabilita neadecvat, producatorului, reprezentantului sau autorizat sau importatorului, dupa caz, i se cere de catre autoritatea competenta sa readuca constituentul de interoperabilitate in stare de conformitate si sa procedeze astfel incat sa inceteze aceasta situatie;
    b) in cazul in care neconformitatea persista, autoritatea competenta ia toate masurile necesare pentru a restrange sau a interzice punerea pe piata a constituentilor de interoperabilitate in cauza ori asigura retragerea sa de pe piata conform procedurilor prevazute in art. 12.

    CAP. 4
    Subsisteme

    Art. 14
    (1) Punerea in functiune a subsistemelor de natura structurala componente ale sistemului de transport feroviar conventional conectat la sistemul de transport feroviar conventional transeuropean, care sunt amplasate sau in functiune pe teritoriul Romaniei, trebuie sa fie autorizata de Autoritatea Feroviara Romana - AFER, conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 95/1998 privind infiintarea unor institutii publice in subordinea Ministerului Transporturilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 3/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
    (2) In acest scop Autoritatea Feroviara Romana - AFER ia toate masurile adecvate pentru ca aceste subsisteme sa nu poata fi puse in functiune decat daca sunt proiectate, construite si instalate astfel incat sa indeplineasca cerintele esentiale, atunci cand sunt integrate in sistemul de transport feroviar conventional conectat la sistemul de transport feroviar conventional transeuropean. Autoritatea Feroviara Romana - AFER va verifica in mod special compatibilitatea acestor subsisteme cu sistemul in care ele se integreaza.
    (3) Autoritatea Feroviara Romana - AFER verifica la punerea in functiune si apoi periodic faptul ca aceste subsisteme sunt exploatate si intretinute conform cerintelor esentiale specifice lor.
    (4) In cazul unei reabilitari sau al unei modernizari, gestionarul de infrastructura ori operatorul feroviar prezinta Autoritatii Feroviare Romane - AFER un dosar care descrie proiectul. Autoritatea Feroviara Romana - AFER analizeaza acest dosar si, tinand cont de strategia de punere in functiune indicata in ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, care a preluat STI relevanta pentru cazul respectiv, decide daca importanta lucrarilor justifica necesitatea unei autorizatii noi de punere in functiune in sensul prezentei hotarari. Aceasta autorizatie de punere in functiune este necesara de fiecare data cand nivelul de siguranta a circulatiei poate fi afectat de lucrarile luate in considerare.
    Art. 15
    Pe teritoriul Romaniei nu se admite interzicerea, restrangerea sau impiedicarea construirii, punerii in functiune si exploatarii subsistemelor de natura structurala, componente ale sistemului de transport feroviar conventional care satisfac cerintele esentiale relevante. In special nu se pot cere verificari care au fost deja efectuate de catre organismul notificat conform prevederilor prezentei hotarari, in cadrul procedurii privind declaratia "CS" de verificare, ale carei elemente sunt prevazute in anexa nr. 5.
    Art. 16
    (1) Se considera ca interoperabile si conforme cu cerintele esentiale implicate subsistemele de natura structurala, componente ale sistemului de transport feroviar conventional care sunt prevazute in declaratia "CS" de verificare.
    (2) Verificarea interoperabilitatii in concordanta cu cerintele esentiale a unui subsistem de natura structurala, component al sistemului de transport feroviar conventional, este stabilita prin referire la STI atunci cand acestea exista.
    Art. 17
    (1) In vederea stabilirii declaratiei "CS" de verificare, entitatea contractanta sau reprezentantul sau autorizat invita organismul notificat pe care l-a ales in acest scop sa aplice procedura de verificare "CS" indicata in anexa nr. 6.
    (2) Sarcina organismului notificat, insarcinat cu verificarea "CS" a unui subsistem, incepe din etapa de proiectare si acopera intreaga perioada de construire pana la etapa de receptie, inaintea punerii in functiune a subsistemului. Ea cuprinde, de asemenea, verificarea interfetelor subsistemului in cauza, in raport cu sistemul in care este incorporat, bazandu-se pe informatiile disponibile in ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului de preluare a STI relevante si in registrele prevazute la art. 19.
    (3) Organismul notificat este responsabil cu intocmirea dosarului tehnic care trebuie sa insoteasca declaratia "CS" de verificare. Acest dosar tehnic contine toate documentele necesare referitoare la caracteristicile subsistemului, precum si, daca este cazul, toate documentele care certifica conformitatea cu constituentii de interoperabilitate. Dosarul contine, de asemenea, toate elementele referitoare la conditiile si limitele de utilizare, instructiuni de intretinere, de supraveghere continua sau periodica, de reglaj si intretinere.

    CAP. 5
    Organisme notificate

    Art. 18
    (1) Organismul care solicita sa fie notificat, pentru a fi desemnat cu aplicarea procedurii de evaluare a conformitatii sau a aptitudinilor de utilizare a constituentilor de interoperabilitate la care s-a facut referire in art. 13, precum si cu aplicarea procedurii de verificare a subsistemelor la care s-a facut referire in art. 17, adreseaza o cerere in acest sens Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
    (2) Evaluarea organismului care solicita sa fie notificat se face de o comisie de specialisti din cadrul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, numita prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului. Presedintele comisiei este secretarul de stat cu atributii in domeniul transportului feroviar, iar in componenta comisiei trebuie numiti specialisti in domeniile de expertiza relevante; din comisie nu pot lipsi specialisti din domeniile: feroviar, integrare europeana, economic si juridic.
    (3) Pentru evaluarea organismului care solicita sa fie notificat, comisia mentionata la alin. (2) aplica criteriile prevazute in anexa nr. 7. Metodologia de evaluare a organismelor notificate se aproba prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului.
    (4) Organismul care satisface criteriile de evaluare prevazute in normele europene relevante, adoptate in Romania, este desemnat ca organism notificat prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, in care se precizeaza domeniul de competenta al acestuia si care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    (5) Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului retrage desemnarea acordata unui organism care nu mai satisface criteriile prevazute in anexa nr. 7, prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

    CAP. 6
    Registre ale infrastructurii si ale materialului rulant

    Art. 19
    (1) Autoritatea Feroviara Romana - AFER va asigura publicarea si actualizarea anuala a registrelor infrastructurii si ale materialului rulant. Aceste registre trebuie sa prezinte caracteristicile principale pentru fiecare subsistem sau parte a subsistemului, de exemplu parametrii de baza, si corelatia lor cu caracteristicile prescrise prin ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului de preluare a STI aplicabile.
    (2) In acest scop, fiecare ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, care preia STI, va preciza informatiile care trebuie sa fie incluse in registrele infrastructurii si ale materialului rulant.

    CAP. 7
    Sanctiuni

    Art. 20
    Incalcarea prevederilor prezentei hotarari atrage raspunderea materiala, civila, contraventionala sau penala, dupa caz, a celor vinovati.
    Art. 21
    (1) Constituie contraventii si se sanctioneaza astfel:
    a) nerespectarea prevederilor art. 8 alin. (1), cu amenda de la 50.000.000 lei la 200.000.000 lei, retragerea de pe piata si/sau interzicerea utilizarii si introducerii pe piata a constituentilor de interoperabilitate in cauza;
    b) nerespectarea prevederilor art. 9, cu amenda de la 100.000.000 lei la 200.000.000 lei;
    c) nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (5) lit. b), cu amenda de la 100.000.000 lei la 200.000.000 lei;
    d) nerespectarea prevederilor art. 15, cu amenda de la 100.000.000 lei la 200.000.000 lei;
    e) nerespectarea prevederilor art. 19 alin. (1), cu amenda de la 50.000.000 lei la 200.000.000 lei;
    f) nerespectarea prevederilor art. 23, cu amenda de la 50.000.000 lei la 200.000.000 lei.
    (2) Sanctiunile se aplica si persoanelor juridice.
    (3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre organele de control imputernicite prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului.
    (4) In cazul in care subiectul activ al contraventiilor prevazute la alin. (1) lit. c) si f) este organismul desemnat sau agreat de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre minister.
    (5) Contravenientul poate achita, pe loc sau in termen de cel mult 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia, jumatate din minimul amenzii prevazute la alin. (1), agentul constatator facand mentiune despre aceasta posibilitate in procesul-verbal.
    Art. 22
    Contraventiilor prevazute la art. 21 alin. (1) le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare.

    CAP. 8
    Dispozitii tranzitorii si finale

    Art. 23
    Toate deciziile luate de organele competente in aplicarea prezentei hotarari privind evaluarea de conformitate sau a aptitudinilor de utilizare a constituentilor de interoperabilitate, verificarea constituentilor sistemului de transport feroviar conventional transeuropean, precum si deciziile luate in aplicarea art. 12 si 13 trebuie motivate. Ele sunt notificate in termen de 30 de zile partilor interesate, cu indicarea cailor de actiune prevazute de legislatia in vigoare si a termenelor la care aceste actiuni trebuie introduse.
    Art. 24
    Dispozitiile corespunzatoare fiecarei STI vor fi puse in aplicare prin ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, conform modalitatilor proprii fiecarei STI.
    Art. 25
    Anexele nr. 1 - 7 fac parte integranta din prezenta hotarare.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         p. Ministrul transporturilor,
                         constructiilor si turismului,
                         Traian Panait,
                         secretar de stat

    ANEXA 1

                   SISTEMUL DE TRANSPORT FEROVIAR CONVENTIONAL
conectat la sistemul de transport feroviar conventional transeuropean

    1. Infrastructura
    Infrastructura sistemului de transport feroviar conventional este formata din linii ale retelei de transport feroviar prevazute in Legea privind realizarea, dezvoltarea si modernizarea retelei de transport de interes national si european nr. 203/2003, necesare pentru a se realiza conectarea cu sistemul de transport feroviar conventional transeuropean.
    In sensul prezentei hotarari, aceasta retea poate fi subdivizata in urmatoarele categorii:
    - linii prevazute pentru traficul de calatori;
    - linii prevazute pentru trafic mixt, calatori si marfa;
    - linii special concepute sau amenajate pentru trafic de marfa;
    - noduri feroviare de calatori;
    - noduri feroviare de marfa, inclusiv terminale intermodale;
    - linii de conectare intre elementele de mai sus.
    Aceste infrastructuri includ sistemele de gestiune a traficului, de localizare a materialului rulant si de circulatie a trenurilor: sisteme de prelucrare a datelor si de telecomunicatii prevazute pentru transportul de calatori de lunga distanta si transportul de marfa pe retea, cu scopul de a garanta exploatarea sigura si armonioasa a retelei si gestiunea eficace a traficului.

    2. Materialul rulant
    Materialul rulant cuprinde tot materialul apt sa circule pe toata reteaua sau pe o parte a retelei de transport feroviare conventionale si cuprinde:
    - trenuri automotoare electrice sau cu motoare termice;
    - locomotive cu motoare termice sau locomotive electrice;
    - vagoanele de calatori;
    - vagoanele de marfa, inclusiv materialul rulant conceput pentru transportul camioanelor.
    Fiecare dintre aceste categorii trebuie subdivizata in:
    - material rulant pentru utilizare internationala;
    - material rulant pentru utilizare nationala,
luandu-se in calcul utilizarea locala, regionala sau de lunga distanta a materialului rulant.

    3. Compatibilitatea sistemului de transport feroviar conventional cu sistemul de transport feroviar conventional transeuropean
    Calitatea transportului feroviar desfasurat in trafic european necesita, intre altele, existenta unor compatibilitati depline intre infrastructura, cuprinzand instalatiile fixe in toate subsistemele implicate, si materialul rulant, inclusiv componentele aflate la bord ale tuturor subsistemelor implicate. De aceasta compatibilitate depind nivelurile de performanta, de securitate, de calitate si de cost ale serviciului de transport.

    ANEXA 2

                              SUBSISTEME

    1. Lista subsistemelor

    Pentru aplicarea prezentei hotarari, sistemul de transport feroviar conventional poate fi divizat in urmatoarele doua subsisteme:
    a) referitor la domenii de natura structurala:
    - infrastructura;
    - energie;
    - comanda, control si semnalizare;
    - exploatare si gestiune a traficului;
    - material rulant; sau
    b) referitor la domenii de natura functionala:
    - intretinere;
    - aplicatii telematice pentru serviciile de calatori si serviciile de marfa.

    2. Descrierea subsistemelor

    Pentru fiecare subsistem sau parte a subsistemului, lista elementelor si aspectelor legate de interoperabilitate este propusa cu ocazia elaborarii proiectelor ordinelor ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, care preiau STI elaborate de Comisia Europeana.
    Fara a prejudicia alegerea aspectelor, a constituentilor de interoperabilitate sau ordinea in care subsistemele vor fi subiecte ale STI, subsistemele cuprind, in special:

    2.1. Infrastructura:
    Linia curenta, aparatele de cale, lucrarile de arta, cum sunt: podurile, tunelurile etc., infrastructura aferenta statiilor, cum sunt: peroanele, drumurile de acces, inclusiv cele pentru persoanele cu handicap locomotor etc., echipamentele de securitate si de protectie.

    2.2. Energie:
    Sistemul de electrificare, liniile de contact si dispozitivele de captare a curentului.

    2.3. Comanda, control si semnalizare:
    Toate echipamentele necesare pentru a asigura securitatea, comanda si controlul deplasarii trenurilor autorizate sa circule pe retea.

    2.4. Exploatarea si gestiunea traficului:
    Procedurile si echipamentele asociate care permit sa se asigure o exploatare coerenta a diferitelor subsisteme structurale atat in functionarea normala, cat si in functionarea in caz de avarie, cuprinzand in special conducerea trenurilor, planificarea si gestiunea traficului. Calificarile profesionale necesare pentru realizarea serviciilor transfrontaliere.

    2.5. Aplicatii telematice:
    Conform anexei nr. 1, aceste subsisteme cuprind doua parti:
    a) aplicatii pentru serviciile de calatori, cuprinzand sistemele de informare a calatorilor inainte si in timpul calatoriei, sistemele de rezervare, sistemele de plata, gestiunea bagajelor, gestiunea corespondentelor intre trenuri si cu alte moduri de transport;
    b) aplicatii pentru serviciile de marfa, cuprinzand sistemele de informare - urmarirea in timp real a marfurilor si trenurilor, sistemele de triere si de alocare, sistemele de rezervare, de plata si facturare, gestiunea corespondentelor cu alte moduri de transport, producerea documentelor electronice insotitoare.

    2.6. Material rulant:
    Structura, sistemul de comanda si control al ansamblului de echipamente ale trenului, echipamentele de tractiune si de transformare a energiei, de franare, de cuplare, organele de rulare - boghiuri si osii, si suspensia, usile, interfetele om-masina, precum mecanicul de locomotiva, personalul de bord, calatorii, inclusiv persoanele cu handicap locomotor, dispozitivele de securitate pasive sau active, dispozitivele necesare pentru sanatatea pasagerilor si a personalului de bord.

    2.7. Intretinere:
    Procedurile, echipamentele asociate, instalatiile logistice de intretinere, rezervele care permit asigurarea operatiunilor de intretinere corectiva si preventiva cu caracter obligatoriu, prevazute pentru asigurarea interoperabilitatii sistemului feroviar si garantarea performantelor necesare.

    ANEXA 3

                             CERINTE ESENTIALE

    1. Cerinte generale

    1.1. Siguranta circulatiei trenurilor
    1.1.1. Conceptia, constructia sau asamblarea, intretinerea si monitorizarea componentelor critice pentru securitate si, in mod deosebit, a elementelor care participa la circulatia trenurilor trebuie sa garanteze securitatea la nivelurile corespunzatoare obiectivelor fixate pentru retea, inclusiv in situatiile degradate specificate.
    1.1.2. Parametrii implicati in contactul roata-sina trebuie sa respecte criteriile de stabilitate a rularii necesare pentru a garanta o circulatie in deplina securitate la viteza maxima autorizata.
    1.1.3. Componentele utilizate trebuie sa reziste la solicitarile normale sau exceptionale specifice in timpul duratei lor de serviciu. Repercusiunile defectarilor accidentale asupra sigurantei circulatiei trenurilor trebuie limitate prin mijloace corespunzatoare.
    1.1.4. Conceptia instalatiilor fixe si a materialului rulant, precum si alegerea materialelor utilizate trebuie sa aiba in vedere limitarea producerii, propagarii si efectelor focului si fumului in caz de incendiu.
    1.1.5. Dispozitivele destinate a fi manevrate de catre utilizatori trebuie concepute in asa fel incat sa nu compromita exploatarea sigura a lor sau sanatatea si securitatea utilizatorilor, chiar in cazul utilizarii necorespunzatoare a acestora fata de instructiunile afisate.

    1.2. Fiabilitate si disponibilitate
    Monitorizarea si intretinerea elementelor fixe sau mobile care participa la circulatia trenurilor trebuie organizate, efectuate si cuantificate astfel incat sa mentina functionarea lor in conditiile prevazute.

    1.3. Sanatate
    1.3.1. Materialele susceptibile, in modul lor de utilizare, de a pune in pericol sanatatea persoanelor care au acces la acestea nu trebuie sa fie folosite in trenurile si in infrastructurile feroviare.
    1.3.2. Alegerea, punerea in opera si utilizarea acestor materiale trebuie sa vizeze limitarea emiterii de fum sau gaze nocive si periculoase in caz de incendiu.

    1.4. Protectia mediului
    1.4.1. Impactul asupra mediului, datorat realizarii si exploatarii sistemului feroviar national conventional, trebuie evaluat si luat in calcul la proiectarea sistemului in concordanta cu dispozitiile legale in vigoare.
    1.4.2. Materialele utilizate in trenuri si in infrastructuri trebuie sa evite emisia de fum sau gaze nocive si periculoase pentru mediu, mai ales in caz de incendiu.
    1.4.3. Materialul rulant si sistemele de alimentare cu energie trebuie concepute si realizate pentru a fi compatibile din punct de vedere electromagnetic cu instalatiile, echipamentele si retelele publice sau private cu care acestea pot interfera.
    1.4.4. Exploatarea sistemului de transport feroviar conventional trebuie sa respecte nivelurile reglementate de poluare sonora.
    1.4.5. Exploatarea sistemului de transport feroviar conventional nu trebuie sa produca in sol un nivel inadmisibil de vibratii pentru activitatile si spatiul adiacent infrastructurii, in conditii normale de intretinere.

    1.5. Compatibilitate tehnica
    Caracteristicile tehnice ale infrastructurii si instalatiilor fixe trebuie sa fie compatibile intre ele si cu cele ale trenurilor ce vor fi folosite in sistemul de transport feroviar conventional transeuropean.
    In cazul in care respectarea acestor caracteristici se arata dificila in unele parti ale retelei, vor putea fi puse in opera solutii temporare care sa garanteze compatibilitatea pe viitor.

    2. Cerinte specifice fiecarui subsistem

    2.1. Infrastructuri
    2.1.1. Securitate
    Pentru evitarea accesului sau interventiilor nedorite in instalatii trebuie luate masuri corespunzatoare.
    Masurile trebuie luate pentru limitarea pericolelor la care sunt supuse persoanele, mai ales la trecerea trenurilor prin statii.
    Infrastructurile la care publicul are acces trebuie sa fie concepute si realizate astfel incat sa se limiteze riscul pentru securitatea persoanelor (stabilitate, incendiu, acces, evacuare, peroane etc.).
    Trebuie prevazute masuri corespunzatoare pentru a lua in calcul conditiile particulare din tunelele de lungimi mari.

    2.2. Energie
    2.2.1. Securitate
    Functionarea instalatiilor de alimentare cu energie nu trebuie sa compromita siguranta circulatiei trenurilor sau securitatea persoanelor: utilizatorii, personalul de exploatare, locuitorii din vecinatatea caii si terte parti.
    2.2.2. Protectia mediului
    Functionarea instalatiilor de alimentare cu energie electrica sau termica nu trebuie sa perturbe mediul peste limitele specificate.
    2.2.3. Compatibilitate tehnica
    Sistemele de alimentare cu energie electrica/termica utilizate trebuie:
    - sa permita trenurilor sa realizeze performantele specificate;
    - in cazul sistemelor de alimentare cu energie electrica, sa fie compatibile cu dispozitivele de captare a curentului instalate pe trenuri.

    2.3. Comanda, control si semnalizare
    2.3.1. Siguranta circulatiei trenurilor
    Instalatiile de comanda, control si semnalizare utilizate trebuie sa permita o circulatie a trenurilor care sa prezinte nivelul de securitate corespunzator obiectivelor fixate pentru retea.
    Sistemele de comanda, control si semnalizare trebuie sa continue sa permita circulatia in deplina siguranta a trenurilor autorizate pentru a circula in caz de avarie.
    2.3.2. Compatibilitate tehnica
    Toata infrastructura noua si tot materialul rulant nou, construite sau dezvoltate dupa adoptarea sistemelor de comanda, control si semnalizare compatibile, trebuie sa fie adaptate pentru a utiliza aceste sisteme.
    Echipamentele de comanda, control si semnalizare instalate in cabina de conducere a trenurilor trebuie sa permita o exploatare normala, in conditiile specificate, in cadrul sistemului de transport feroviar conventional, precum si asigurarea interoperabilitatii cu sistemul de transport feroviar conventional transeuropean.

    2.4. Material rulant
    2.4.1. Siguranta circulatiei trenurilor
    Structurile materialului rulant si a legaturilor dintre vehiculele feroviare trebuie concepute astfel incat sa protejeze spatiile unde se afla calatorii si spatiile de conducere in caz de coliziune sau de deraiere.
    Echipamentele electrice nu trebuie sa compromita siguranta in functionare a instalatiilor de comanda, control si semnalizare.
    Tehnicile de franare si eforturile exercitate trebuie sa fie compatibile cu conceptia liniilor, a lucrarilor de arta si a sistemelor de semnalizare.
    Trebuie luate masuri corespunzatoare in ceea ce priveste accesul la componentele sub tensiune, pentru a nu pune in pericol securitatea persoanelor.
    In caz de pericol, dispozitivele trebuie sa permita calatorilor sa informeze mecanicul de locomotiva si totodata sa permita personalului de insotire al trenului sa comunice cu acesta. Usile de acces trebuie sa fie dotate cu un sistem de inchidere si deschidere care sa garanteze securitatea pasagerilor.
    Trebuie prevazute si semnalizate iesiri de siguranta.
    Trebuie prevazute dispozitii corespunzatoare pentru a lua in calcul conditiile particulare de siguranta in tunelurile de lungimi mari.
    La bordul trenurilor este obligatoriu un sistem de iluminare de siguranta cu o intensitate si o autonomie suficiente.
    Trenurile trebuie echipate cu un sistem de sonorizare care sa permita transmiterea mesajelor catre pasageri de catre personalul de bord si de cel de la sol.
    2.4.2. Fiabilitate si disponibilitate
    Conceperea echipamentelor esentiale, de rulare, de tractiune si de franare, precum si cele de comanda si control trebuie sa permita trenului, in situatia de avarie specificata, sa-si continue deplasarea fara consecinte nefaste pentru echipamentele ramase in serviciu.
    2.4.3. Compatibilitate tehnica
    Echipamentele electrice trebuie sa fie compatibile cu functionarea instalatiilor de comanda, control si semnalizare.
    In cazul tractiunii electrice, caracteristicile dispozitivelor de captare a curentului trebuie sa permita circulatia trenurilor folosind sistemele de alimentare cu energie a sistemului de transport feroviar conventional conectat la sistemul de transport feroviar conventional transeuropean.
    Caracteristicile materialului rulant trebuie sa-i permita acestuia sa circule pe toate liniile pe care este prevazuta exploatarea sa.

    2.5. Intretinere
    2.5.1. Sanatate si securitate
    Instalatiile tehnice si procedeele utilizate in unitatile de intretinere trebuie sa garanteze securitatea exploatarii subsistemelor si sa nu constituie un pericol pentru sanatate si securitate.
    2.5.2. Protectia mediului
    Instalatiile tehnice si procedeele utilizate in unitatile de intretinere nu trebuie sa depaseasca nivelurile de zgomot admisibile pentru mediul inconjurator.
    2.5.3. Compatibilitate tehnica
    Instalatiile de intretinere pentru materialul rulant conventional trebuie sa permita sa se efectueze operatiunile de siguranta, de igiena si de confort asupra intregului material rulant pentru care au fost proiectate.

    2.6. Exploatarea si gestiunea traficului
    2.6.1. Siguranta circulatiei trenurilor
    Punerea in concordanta a regulilor de exploatare a retelelor, precum si calificarea mecanicilor de locomotiva si a personalului de bord si din centrele de comanda trebuie sa garanteze o exploatare sigura, tinandu-se cont de exigentele diferite ale serviciilor transfrontaliere si interioare.
    Operatiunile si periodicitatea de intretinere, formarea si calificarea personalului de intretinere din centrele de comanda, precum si sistemul de asigurare a calitatii aplicat in centrele de comanda si de intretinere ale operatorilor de transport feroviar interesati trebuie sa garanteze un nivel ridicat de securitate.
    2.6.2. Fiabilitate si disponibilitate
    Operatiunile si periodicitatea de intretinere, formarea si calificarea personalului de intretinere din centrele de comanda, precum si sistemele de asigurare a calitatii aplicate de operatorii de transport feroviar interesati in centrele de comanda si de intretinere trebuie sa garanteze un inalt nivel de fiabilitate si de disponibilitate a sistemului.
    2.6.3. Compatibilitate tehnica
    Punerea in concordanta a regulilor de exploatare a retelelor, precum si calificarea mecanicilor de locomotiva, a personalului de bord si a personalului insarcinat cu gestionarea circulatiei trebuie sa garanteze eficacitatea exploatarii sistemului de transport feroviar conventional, precum si conectarea acestuia cu sistemul de transport feroviar conventional transeuropean, tinandu-se cont de exigentele diferite ale serviciilor transfrontaliere si interioare.

    2.7. Aplicatiile telematicii pentru serviciile de calatori si marfa
    2.7.1. Compatibilitate tehnica
    Cerintele esentiale in domeniul aplicatiilor telematicii, garantand o calitate in serviciu minima pentru calatori si pentru clienti in sectorul de marfa, se refera mai ales la compatibilitatea tehnica.
    Pentru aplicatiile acesteia trebuie sa se asigure:
    - bazele de date, software si protocoalele de comunicatii de date sa fie dezvoltate pentru a garanta maximum de posibilitati de schimb de date, pe de o parte, intre diferite aplicatii, pe de alta parte, intre operatori de transport feroviar diferiti, exceptand datele comerciale confidentiale;
    - acces usor la informatii pentru utilizatori.
    2.7.2. Fiabilitate, disponibilitate
    Modurile de utilizare, de gestiune, de actualizare si de intretinere a acestor baze de date, software si protocoalele de comunicatii de date trebuie sa garanteze eficacitatea acestor sisteme si calitatea serviciului.
    2.7.3. Sanatate
    Interfetele acestor sisteme cu utilizatorii trebuie sa respecte regulile minime ergonomice si protectia sanatatii.
    2.7.4. Securitate
    Nivelurile de integritate si de fiabilitate convenabile trebuie sa fie asigurate pentru stocarea sau transmiterea informatiilor legate de securitate.

    ANEXA 4

                         CONFORMITATEA SI APTITUDINEA
             de utilizare a constituentilor de interoperabilitate

    1. Constituenti de interoperabilitate
    Declaratia "CS" se aplica constituentilor de interoperabilitate care se refera la interoperabilitatea sistemului de transport feroviar conventional, prevazut la art. 3. Acesti constituenti de interoperabilitate pot fi:
    1.1. Constituenti de uz general
    Acestia sunt constituenti care nu sunt specifici sistemului feroviar si care pot fi utilizati asa cum sunt in alte domenii.
    1.2. Constituenti de uz general cu caracteristici specifice
    Sunt constituenti care nu sunt specifici sistemului feroviar, dar care trebuie sa demonstreze performante specifice atunci cand sunt utilizati in domeniul feroviar.
    1.3. Constituenti specifici
    Sunt constituenti care sunt specifici aplicatiilor feroviare.

    2. Domeniul de aplicare
    Declaratia "CS" prevede:
    - fie evaluarea de catre unul sau mai multe organisme notificate a conformitatii intrinsece a unui constituent de interoperabilitate, considerat izolat, cu specificatiile tehnice pe care trebuie sa le respecte;
    - fie evaluarea/aprecierea de catre unul sau mai multe organisme notificate a aptitudinii de utilizare, considerat in mediul sau feroviar, in particular in cazul in care interfetele sunt implicate, in raport cu specificatiile tehnice, mai ales de natura functionala, care trebuie verificate.
    Procedurile de evaluare se aplica de catre organismul notificat atat in stadiul de proiect, cat si in stadiul de productie conform modalitatilor indicate in ordinul ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, de preluare a STI.

    3. Continutul declaratiei "CS"
    Declaratia "CS" de conformitate sau a aptitudinilor de utilizare si documentele care o insotesc trebuie datate si semnate.
    Aceasta declaratie trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente:
    - referiri la prezenta hotarare;
    - numele si adresa completa ale producatorului sau ale reprezentantului autorizat, care este persoana fizica sau juridica cu sediul in Romania; in cazul reprezentantului autorizat se indica, de asemenea, si numele producatorului sau constructorului;
    - descrierea constituentului de interoperabilitate: marca, tip etc.;
    - indicarea procedurii de urmat pentru declararea conformitatii sau a aptitudinii de utilizare, conform art. 13;
    - toate descrierile relevante la care raspunde constituentul de interoperabilitate si, in particular, conditiile de utilizare;
    - numele si adresa organismului sau organismelor notificate care aplica procedura privind conformitatea sau aptitudinea de utilizare si data certificatului de examinare, precizand, daca este cazul, durata si conditiile de valabilitate a certificatului;
    - daca este cazul, referire la specificatiile europene preluate in legislatia nationala;
    - identificarea semnatarului imputernicit sa angajeze producatorul sau reprezentantul autorizat.

    ANEXA 5

                                DECLARATIE
                       de verificare a subsistemelor

    Declaratia "CS" de verificare si documentele care o insotesc trebuie sa fie datate si semnate.
    Aceasta declaratie trebuie sa cuprinda urmatoarele elemente:
    - referinte la prezenta hotarare;
    - numele si adresa entitatii contractante sau ale reprezentantului autorizat, cu indicarea numelui si a adresei complete; in cazul reprezentantului se indica, de asemenea, numele comercial al entitatii contractante;
    - descrierea succinta a subsistemului;
    - numele si adresa organismului notificat care a procedat la verificarea "CS" prevazuta la art. 17;
    - referiri la documentele continute in dosarul tehnic;
    - toate dispozitiile pertinente provizorii sau definitive la care trebuie sa raspunda subsistemul si, in particular, daca este cazul, restrictiile sau conditiile de exploatare;
    - durata de valabilitate a declaratiei "CS", daca aceasta este provizorie;
    - identificarea semnatarului.

    ANEXA 6

                                PROCEDURA
                      de verificare pentru subsisteme

    1. Introducere
    Verificarea "CS" este procedura prin care un organism notificat verifica si certifica, la cererea unei entitati contractante sau a reprezentantului autorizat, ca un subsistem este:
    - conform dispozitiilor prezentei hotarari;
    - conform cu alte dispozitii reglementare care sunt aplicabile si ca poate fi pus in functiune.

    2. Etape
    Verificarea subsistemului cuprinde urmatoarele etape:
    - conceptia si proiectarea de ansamblu;
    - constructia subsistemului, cuprinzand in special executia lucrarilor de inginerie civila, montajul constituentilor, reglajul ansamblului;
    - incercarile finale ale subsistemului.

    3. Certificare
    Organismul notificat care este responsabil cu verificarea "CS" elibereaza certificatul de conformitate destinat entitatii contractante sau reprezentantului autorizat care, la randul sau, a eliberat declaratia "CS" de verificare.

    4. Dosarul tehnic
    Dosarul tehnic care insoteste declaratia de verificare trebuie constituit astfel:
    - pentru infrastructuri: planuri de lucrari, procese-verbale de receptie a sapaturilor si armaturilor, rapoarte de incercari si de control al betoanelor;
    - pentru alte subsisteme: planuri generale si de detaliu conform cu executia, scheme electrice si hidraulice, scheme ale circuitelor de comanda, descrierea sistemelor informatice si de automatizare, manuale de functionare si intretinere etc.;
    - lista constituentilor de interoperabilitate incorporati in subsistem, conform art. 3;
    - copii de pe declaratia "CS" de conformitate sau a aptitudinilor de utilizare pe care constituentii mentionati mai sus trebuie sa le indeplineasca, conform dispozitiilor art. 13, insotite, daca este cazul, de note de calcul corespunzatoare si de o copie de pe inregistrarile incercarilor si examinarilor facute de organismele notificate pe baza specificatiilor tehnice comune;
    - certificatul organismului notificat responsabil cu verificarea "CS", insotit de note de calcul corespunzatoare, contrasemnate de organism, prin care se stabileste ca proiectul respecta prevederile prezentei hotarari si care precizeaza orice rezerva formulata in timpul verificarii si care nu a fost retrasa; certificatul trebuie, de asemenea, insotit de rapoarte de inspectie si de audit pe care organismul le-a redactat in cadrul misiunii sale, asa cum este precizat la pct. 5.3 si 5.4.

    5. Supraveghere
    5.1. Scopul supravegherii "CS" este de a se asigura ca, in timpul realizarii subsistemului, obligatiile care decurg din dosarul tehnic au fost indeplinite.
    5.2. Organismul notificat, insarcinat sa verifice realizarea subsistemului, trebuie sa aiba acces in permanenta in santiere, in atelierele de productie, in locuri de depozitare si, daca este cazul, de prefabricare, la instalatiile de incercari si, in general, in toate locurile pe care el le considera necesare pentru indeplinirea misiunii sale. Entitatea contractanta sau mandatarul sau trebuie sa-i trimita toate documentele necesare in acest sens, in special planurile de executie si documentatia tehnica referitoare la subsistem.
    5.3. Organismul notificat insarcinat sa verifice realizarea subsistemului efectueaza periodic audituri cu scopul de a se asigura ca dispozitiile prezentei hotarari sunt respectate. El furnizeaza cu aceasta ocazie un raport de audit la responsabilii insarcinati cu realizarea. Organismul notificat poate solicita sa fie convocat pentru a participa la anumite faze ale productiei.
    5.4. In plus, organismul notificat poate efectua vizite inopinate pe santier sau in atelierele de productie. Cu ocazia acestor vizite organismul notificat poate proceda la audituri complete sau partiale. El furnizeaza un raport al vizitei si, daca este cazul, un raport de audit responsabililor insarcinati cu realizarea subsistemului.

    6. Depozitarea
    Dosarul tehnic complet, intocmit conform pct. 4, trebuie depus de entitatea contractanta sau de reprezentantul autorizat pentru sustinerea certificatului de conformitate, certificat eliberat de organismul notificat insarcinat cu verificarea subsistemului, in ordinea lucrarilor. Dosarul tehnic trebuie atasat la declaratia "CS" de verificare pe care entitatea contractanta o trimite autoritatii competente.
    O copie a dosarului tehnic este pastrata de entitatea contractanta pe timpul intregii durate de viata a subsistemului.

    7. Publicare
    Fiecare organism notificat publica periodic informatiile relevante referitoare la:
    - cererile primite pentru verificarea "CS";
    - certificatele de conformitate eliberate;
    - certificatele de conformitate refuzate.

    8. Limba
    Dosarele si corespondenta referitoare la procedurile de verificare "CS" sunt redactate in limba romana.

    ANEXA 7

                             CRITERIILE MINIMALE
    care trebuie luate in considerare pentru notificarea organismelor

    1. Organismul, directorul sau si personalul insarcinat sa execute operatiunile de verificare nu pot sa intervina nici in mod direct, nici ca mandatari in proiectarea, producerea, construirea, comercializarea sau intretinerea constituentilor de interoperabilitate sau a subsistemelor ori in exploatarea lor. Aceasta nu exclude posibilitatea unui schimb de informatii intre producator sau constructor si organism.
    2. Organismul si personalul insarcinat sa efectueze verificarea trebuie sa execute operatiunile de verificare cu cea mai mare integritate profesionala si cea mai mare competenta tehnica si trebuie sa fie liberi de orice presiuni si stimulente, indeosebi de ordin financiar, care pot sa influenteze decizia lor sau rezultatele verificarii lor, in special de cele care vin din partea unor persoane sau grupuri de persoane interesate de rezultatele verificarilor.
    3. Organismul trebuie sa dispuna de personal si sa detina mijloacele necesare pentru a indeplini in mod corespunzator sarcinile tehnice si administrative legate de efectuarea verificarilor; el trebuie, de asemenea, sa aiba acces la materialul necesar pentru verificarile speciale.
    4. Personalul insarcinat sa efectueze controale trebuie sa posede:
    - pregatire tehnica si profesionala temeinica;
    - cunostinte corespunzatoare in ceea ce priveste cerintele referitoare la controalele pe care el le efectueaza si o practica suficienta in aceste controale;
    - aptitudinea ceruta pentru a redacta certificatele, procesele-verbale si rapoartele care constituie materializarea controalelor efectuate.
    5. Independenta personalului insarcinat sa efectueze controlul trebuie sa fie garantata. Remunerarea fiecarui agent nu trebuie sa fie nici in functie de numarul controalelor pe care le efectueaza, nici de rezultatele acestor controale.
    6. Organismul trebuie sa semneze o asigurare de raspundere civila numai daca aceasta raspundere nu este acoperita de stat pe baza prevederilor legale in vigoare sau daca aceste controale nu au fost efectuate in mod direct de catre stat.
    7. Personalul organismului este obligat sa pastreze secretul profesional pentru informatiile dobandite in exercitarea atributiilor sale, ce decurg din respectarea prevederilor prezentei hotarari sau a altor reglementari, cu exceptia situatiei in care informatiile sunt solicitate de autoritatile competente ale statului.



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 850/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 850 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 850/2003
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu