HOTARARE Nr.
839 din 13 august 2008
privind modificarea anexei
la Hotararea Guvernului nr. 801/2008 pentru aprobarea Programului de
reparare/reabilitare si reconstruire a unor locuinte afectate de calamitatile
naturale produse in luna iulie 2008
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 608 din 15 august 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Anexa la
Hotărârea Guvernului nr. 801/2008 pentru aprobarea Programului de
reparare/reabilitare şi reconstruire a unor locuinţe afectate de calamităţile naturale produse în luna iulie 2008,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 583 din 4 august 2008, se modifică şi se înlocuieşte cu anexa
care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice şi locuinţelor,
Laszlo Borbely
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXA (Anexa la Hotărârea Guvernului nr. 801/2008)
PROGRAM
de reparare/reabilitare şi reconstruire a unor
locuinţe afectate de calamităţile naturale produse în luna iulie 2008
Art. 1. - Programul de reparare/reabilitare şi
reconstruire a unor locuinţe afectate de calamităţile naturale produse în luna
iulie 2008, denumit în continuare Program, are drept scop asigurarea unor ajutoare băneşti proprietarilor
locuinţelor afectate şi cofinanţarea unor acţiuni ale autorităţilor
administraţiei publice locale pentru repararea, reabilitarea şi reconstruirea
unor locuinţe din zonele în care s-au produs calamităţi naturale - inundaţii
şi/sau alunecări de teren.
Art. 2. -Acţiunile autorităţilor administraţiei publice
locale prevăzute la art. 1 constau în:
a) lucrări de demolare şi reconstruire a locuinţelor
distruse;
b) lucrări de reabilitare a locuinţelor cu avarii la
sistemul structural, dar care pot fi reparate fără a pune în pericol rezistenţa
şi stabilitatea construcţiilor;
c) achiziţia materialelor de construcţii pentru
reabilitarea şi reconstruirea locuinţelor;
d) transportul materialelor de construcţii principale
la punctele de lucru de la depozitele nominalizate de instituţia prefectului şi
de autorităţile administraţiei publice locale;
e) asistenţă tehnică pentru evaluarea lucrărilor de
reabilitare sau reconstruire necesare, precum şi pe parcursul execuţiei acestor
lucrări.
Art. 3. - (1) Lucrările de reabilitare, demolare şi
reconstruire a locuinţelor distruse, prevăzute la art. 2 lit. a) şi b), se
realizează prin contractarea lor cu antreprenori specializaţi de către
primăriile localităţilor în care acestea sunt amplasate. Materialele principale
pentru reabilitarea sau reconstrucţia locuinţelor se asigură de primării în
condiţiile prevăzute prin prezentul program.
(2) Locuinţele prevăzute la
art. 2 lit. a) se reconstruiesc cu maximum două camere, după proiecte
repetabile, fără finisaje şi dotări (stadiu „la roşu"), lucrările de
finisaj şi dotările urmând să fie contractate şi finanţate de beneficiarii
locuinţelor din resurse proprii, inclusiv din resurse provenite din ajutoare,
sponsorizări şi donaţii.
Art. 4. - (1) Lucrările de reparare a locuinţelor se
realizează în regie proprie sau prin contractarea lor de către proprietari cu
prestatori de servicii şi cu executanţi specializaţi.
(2) Finanţarea şi realizarea lucrărilor prevăzute la
alin. (1) se asigură de către proprietarii locuinţelor din resurse proprii,
inclusiv din resurse provenite din ajutoare, sponsorizări şi donaţii.
Art. 5. - Asistenţa tehnică prevăzută la art. 2 lit. e)
se asigură de către consiliul judeţean din unitatea administrativ-teritorială
în care sunt amplasate locuinţele, prin personal autorizat conform legii, pentru lucrările prevăzute la art. (3) şi
pentru cele prevăzute la art. 4 alin. (1).
Art. 6. - (1) Achiziţia
materialelor principale de construcţii pentru reabilitarea şi reconstruirea
locuinţelor, prevăzută la art. 2 lit. c), se realizează prin Agenţia Naţională
pentru Locuinţe.
(2) Achiziţia materialelor principale de construcţii
conform alin. (1) şi repartizarea materialelor pe judeţe şi localităţi se fac
pe baza necesarului stabilit de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi
Locuinţelor, potrivit solicitărilor transmise de primarii localităţilor prin
instituţia prefectului din judeţul de care aparţin. Primarii localităţilor
răspund, potrivit legii, pentru legalitatea, necesitatea, oportunitatea,
realitatea şi exactitatea datelor transmise.
(3) Materialele principale de construcţii se
achiziţionează franco-destinaţie de către Agenţia Naţionala pentru Locuinţe, în
condiţiile legii, şi se predau pe bază de proces-verbal primarilor
localităţilor, potrivit repartizării stabilite în condiţiile alin. (2), în
depozite centralizate la nivel local, stabilite şi comunicate Agenţiei
Naţionale pentru Locuinţe de către primarii.
(4) Primarii localităţilor răspund de depozitarea,
gestionarea şi predarea către antreprenorii lucrărilor contractate şi către
persoanele şi familiile sinistrate, după caz, a materialelor preluate de la
Agenţia Naţională pentru Locuinţe în condiţiile alin. (3), în scopul
reabilitării sau reconstruirii locuinţelor distruse sau avariate în urma
calamităţilor naturale.
(5) In cazul în care materialele prevăzute la alin. (4)
nu sunt folosite în totalitate:
a) de către primării - se constituie rezerve de stat
şi se predau în depozitele Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat;
b) de către beneficiari - contravaloarea acestora se
suportă de către beneficiari, în baza unor angajamente cu titlu executoriu
încheiate la primirea materialelor. Sumele rezultate
din plata contravalorii materialelor nefolosite se fac venituri la bugetul de
stat.
Art. 7. - (1) Instituţiile prefectului monitorizează
inventarierea locuinţelor afectate de calamităţile naturale, situate în
unităţile administrativ-teritoriale în care îşi exercită autoritatea, pentru
fiecare zonă de autoritate a consiliilor locale din judeţ, şi fac propuneri
pentru repararea, reabilitarea, demolarea şi reconstruirea locuinţelor, pe care
le transmit Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Locuinţelor în
vederea stabilirii şi solicitării sumelor necesare a fi alocate de la bugetul
de stat.
(2) Inventarierea prevăzută la alin. (1) se realizează
conform Procedurii de inventariere a locuinţelor afectate de calamităţi
naturale, aprobată prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice şi locuinţelor şi al ministrului
internelor şi reformei administrative nr. 970/559/2008, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 577 din 31 iulie
2008.
(3) Propunerile de locuinţe care urmează să se demoleze
şi să se reconstruiască prin grija autorităţilor administraţiei publice locale
se comunică, spre ştiinţă, consiliilor locale în a căror zonă de autoritate
administrativ-teritorială sunt situate, în vederea preluării terenurilor de
construcţie de la deţinătorii acestora, prin procese-verbale întocmite conform
modelului prevăzut în anexa nr. 1.
(4) Primăriile se ocupă de demolarea clădirilor
distruse de calamităţile naturale şi de eliberarea amplasamentelor acestora,
pentru locuinţele care urmează să le reconstruiască, conform prevederilor art.
3.
Art. 8. - (1) Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor
Publice şi Locuinţelor, în baza solicitărilor transmise de instituţiile
prefectului, stabileşte sumele necesare pentru sprijinirea acţiunilor de
reparare, reabilitare, demolare şi reconstruire şi pentru achiziţia de
materiale principale de către Agenţia Naţională pentru Locuinţe prin Bursa
Română de Mărfuri şi solicită alocarea sumelor de la bugetul de stat.
(2) Sumele necesare pentru sprijinirea acţiunilor de reabilitare, demolare şi reconstruire a
locuinţelor afectate de calamităţi naturale în condiţiile prevăzute la art. 3
se asigură de la bugetul de stat prin alocarea către bugetele locale pentru
reabilitarea, demolarea şi reconstruirea în stadiu „la roşu" a locuinţelor
afectate.
(3) Sumele necesare pentru sprijinirea acţiunilor de
reparare a locuinţelor conform prevederilor art. 4 alin. (2) se alocă de la
bugetul de stat sub formă de ajutoare în bani către proprietarii locuinţelor
afectate.
(4) Sumele pentru achiziţia de materiale principale
şi transportul acestora la punctele de lucru se asigură:
a) prin bugetul Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor
Publice şi Locuinţelor pentru achiziţia de materiale principale prin Agenţia
Naţională pentru Locuinţe;
b) prin alocarea către bugetele locale pentru
transportul materialelor principale din depozitele centralizate la nivel local
la punctele de lucru.
Art. 9. - (1) Primarii localităţilor contractează, în
limita sumelor aprobate potrivit art. 8 alin. (2), serviciile şi lucrările
necesare reabilitării, demolării şi reconstruirii locuinţelor, precum şi
serviciile pentru transportul materialelor principale din depozitele
centralizate la nivel local la punctele de lucru, răspunzând pentru realizarea
şi recepţia acestora, în condiţiile legii.
(2) Pentru achiziţia produselor, serviciilor şi
lucrărilor necesare reconstruirii locuinţelor din zonele calamitate se aplică
prevederile legislaţiei în vigoare privind achiziţiile publice.
Art. 10. - (1) In vederea
decontării serviciilor şi lucrărilor efectuate conform contractelor încheiate
în acest scop, primarii localităţilor răspund pentru:
a) acordarea vizei de control financiar preventiv;
b) verificarea şi arhivarea documentelor legale de
plată;
c) întocmirea deconturilor justificative, conform anexei
nr. 2.
(2) Primarii localităţilor răspund, potrivit legii,
pentru legalitatea, necesitatea, oportunitatea, realitatea şi exactitatea
datelor înscrise în deconturile justificative.
(3) Primarii localităţilor, în termen de 3 zile
lucrătoare de la primirea sumelor, efectuează plăţile în conturile
executanţilor nominalizaţi în deconturile justificative.
Art. 11. - (1) Locuinţelor demolate şi reconstruite
potrivit prezentului program le sunt aplicabile, în mod corespunzător,
prevederile art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 68/2006 privind
măsuri pentru dezvoltarea activităţii în domeniul construcţiilor de locuinţe
prin programe la nivel naţional, aprobată prin Legea nr. 515/2007.
(2) Locuinţele demolate şi reconstruite se predau cu
titlu gratuit beneficiarilor acestora, prin proces-verbal de predare-primire a
locuinţelor din zonele calamitate, încheiat de consiliile locale de care
aparţin, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3.
Art. 12. - Prefecţii judeţelor coordonează acţiunile
primarilor privind demolarea şi reconstruirea locuinţelor distruse, precum şi
repararea/reabilitarea locuinţelor avariate, în vederea utilizării cu eficienţă
şi în scopul pentru care au fost alocate fondurile de la bugetul de stat şi
materialele necesare potrivit prezentului program.
Art. 13. - (1) Instituţiile prefectului monitorizează
realizarea alimentării cu apă, a reţelelor de alimentare cu energie electrică
şi, după caz, a celor de alimentare cu gaze naturale, precum şi a branşării la
acestea a locuinţelor reconstruite, în concordanţă cu programul de finalizare
şi punere în funcţiune a construcţiilor.
(2) Lucrările prevăzute la alin. (1) se finanţează din
sursele prevăzute cu această destinaţie în bugetele locale.
(3) Consiliile locale asigură folosinţa gratuită a unor
terenuri de către antreprenorii generali, prin care se execută lucrările de
reparare/reabilitare şi de construcţie/reconstrucţie a locuinţelor, în vederea
realizării lucrărilor de organizare de şantier, şi asigură prin obiective de
investiţii proprii realizarea drumurilor şi a căilor de acces pentru
amplasamentele noi, în cazul strămutării gospodăriilor afectate de calamităţile
naturale, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Art. 14. -Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din
prezentul program.
ANEXA Nr. 1 la program
PROCES-VERBAL
de predare-primire a terenului aflat în proprietatea/folosinţa...............................pe perioada de
execuţie a lucrărilor de reconstrucţie a locuinţei distruse ca efect al calamităţilor
naturale
Incheiat
astăzi,........................................,
între
...................................................................................,în
calitate de proprietar, şi Consiliul
Local...................., reprezentat de
dl/dna................................................................,
primarul localităţii.
1. Obiectul procesului-verbal
1.1. Obiectul procesului-verbal îl constituie transmiterea dreptului de folosinţă gratuită, pe perioada de execuţie a
lucrărilor de reconstrucţie a
locuinţei, a terenului aferent acesteia, în suprafaţă de..................................m2, identificat prin număr cadastral (parcelă)........................şi
adresă:..............................................., precum şi a căilor de
acces, cu respectarea legislaţiei în vigoare.
2. Obligaţiile părţilor
2.1. Proprietarul se obligă:
- să transmită dreptul de folosinţă gratuită a
terenului în suprafaţă de...............m2 pe întreaga perioadă de reconstrucţie a locuinţei;
- să participe în mod necondiţionat la demolarea
locuinţei distruse sau grav avariate şi la eliberarea terenului de materialele
şi resturile rezultate, precum şi a altor dotări, utilaje şi echipamente existente pe amplasament;
- să asigure accesul neîngrădit al antreprenorului
general pe amplasament cu materiale de construcţii, mijloace de transport şi
utilaje pe întreaga perioadă de execuţie a lucrărilor;
- să nu intervină la antreprenorul general pentru modificarea proiectului aprobat;
- să participe la recepţia finală a lucrărilor de
construcţii. 2.2. Consiliul local se obligă:
- să primească în folosinţă gratuită terenul în
suprafaţă de.........m2 pe durata executării lucrărilor de reconstrucţie a locuinţei;
- să asigure proprietarului un drept de folosinţă
asupra terenului, în cazul gospodăriilor strămutate;
- să asigure utilajele şi mijloacele de transport şi să
urmărească demolarea locuinţei distruse sau grav avariate şi eliberarea
terenului de materialele şi resturile rezultate, precum şi de alte dotări,
utilaje şi echipamente existente pe amplasament;
- să predea proprietarului, la finalizarea lucrărilor,
locuinţa şi terenul aferent, liber de materialele de construcţii rezultate din
procesul de reconstrucţie a locuinţei.
3. Prezentul proces-verbal va putea fi modificat şi
completat cu acordul părţilor.
4. Incheiat astăzi,............, în 4 (patru) exemplare.
Proprietar,
...............................................................
(semnătura)
Consiliul Local al....................................
Primar,
...............................................................
(semnătura)
ANEXA Nr. 2 la program
CONSILIUL LOCAL.................................
DECONT JUSTIFICATIV
pentru plata cheltuielilor efectuate în cadrul acţiunilor autorităţilor administraţiei publice locale privind demolarea, reconstruirea, reabilitarea sau
repararea unor locuinţe din zonele în care s-au produs calamităţi naturale
Nr. crt.
|
Nr./Data contractului
|
Valoarea contractului
|
Nr./Data facturii
|
Valoarea facturii
|
Valoarea plătită
|
Instrumentul de plată
|
0
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
1.
|
.../...
|
……………
|
…………..
…………..
|
……………
……………
|
………….
………….
|
……………..
……………..
|
2.
|
.../...
|
…………….
|
…………..
…………..
|
……………
……………
|
…………
…………
|
……………..
……………..
|
|
TOTAL:
|
…………….
|
|
……………
|
…………
|
|
Răspundem pentru legalitatea, necesitatea,
oportunitatea, realitatea şi exactitatea datelor înscrise.
Primar,
...............................................................
L.S.
Control financiar preventiv
...............................................................
...............................................................
Compartiment economic
...............................................................
ANEXA Nr. 3 la program
PROCES-VERBAL
de predare-primire a locuinţelor din zonele
calamitate
In conformitate cu procesul-verbal de predare-primire a
terenului aflat în proprietatea/folosinţa......................................... pe perioada de execuţie a
lucrărilor de reconstrucţie a locuinţei distruse ca efect al calamităţilor
naturale încheiat în data de........................................,
între subscrişii: Consiliul Local
al......................................................Judeţul...................................,
prin...........................- primar şi
...................................................................- secretar,
în calitate de reprezentanţi legali ai statului, pe de o parte, şi .....................................................,
născut/născută......................................în..................................................Judeţul/sectorul ..............., la data de
........................................., fiul/fiica lui ................................ şi al/a
......................................, legitimat/legitimată cu buletinul/cartea de identitate
seria........nr........................., eliberat/eliberată
de...................................... la data
de.........................................,
domiciliat/domiciliată în localitatea.......................................,
str..................................... nr........, bl........, et............,
ap............Judeţul/sectorul.........................................., în
calitate de beneficiar, pe de altă parte, s-a încheiat prezentul proces-verbal de predare-primire a
locuinţei, construită în zonele afectate de calamităţi naturale în baza prevederilor programului/acţiunii
guvernamental/guvernamentale
.....................................................................................stabilit/stabilită
prin.............................................................
Art. 1. - Locuinţa, situată în
localitatea..................................................................,
str...........................................nr......, judeţul............................, identificată conform schiţei
anexate la prezentul proces-verbal, compusă din...............camere de locuit, cu o suprafaţă desfăşurată construită de
.....................m2 şi în valoare de ......................................... lei, se
predă gratuit în proprietatea beneficiarului acesteia.
Art. 2. - Locuinţa a fost construită prin Contractul de
antrepriză generală nr......................din data
de..........................., încheiat
cu.................................................., în baza Autorizaţiei de
construire nr..........................din data
de.............................., eliberată de...............................................................,
şi a fost recepţionată la data terminării lucrărilor prin Procesul-verbal de recepţie
nr.........................................din data
de...............................................
Art. 3. - Terenul aferent locuinţei,
în suprafaţă de...........m2,(se vor preciza situaţia juridică a
terenului şi actul prin care se consfinţeşte aceasta - proprietarul şi/sau
modul de folosinţă) ............................................................................................,
în condiţiile legii.
Art. 4. - Beneficiarul locuinţei se obligă:
a) să solicite înscrierea imobilului - construcţie şi
terenul aferent - în Cartea funciară;
b) să declare locuinţa şi terenul, în vederea
impunerii, la compartimentul de specialitate al autorităţii administraţiei
publice locale, în termen de 30 de zile de la finalizarea şi punerea în
funcţiune a acesteia;
c) să îşi asigure locuinţa pentru daune provocate de
calamităţi naturale, pe o perioadă de minimum 5 ani de la data finalizării acesteia;
d) să nu înstrăineze locuinţa şi părţi din aceasta prin
acte între vii, pe o perioadă de 5 ani de la data prezentului proces-verbal;
e) să utilizeze şi să păstreze în bune condiţii
locuinţa şi instalaţiile acesteia şi să nu aducă modificări structurale
construcţiei predate prin prezentul proces-verbal în perioada de garanţie de 2
(doi) ani, sub rezerva pierderii acestei garanţii.
Art. 5. - Neîndeplinirea de către beneficiarul
locuinţei a obligaţiilor ce îi revin reprezentând condiţii suspensive care
afectează dreptul de proprietate asupra locuinţei, acesta urmând a fi înscris
în Cartea funciară cu titlu provizoriu, potrivit art. 29 alin. (2) din Legea
cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată. In partea a
III-a a Cărţii funciare se vor consemna sarcinile cu privire la interdicţia de
a înstrăina locuinţa prin acte între vii pe o perioadă de 5 ani şi
obligativitatea asigurării acesteia pe aceeaşi perioadă. Instrăinarea locuinţei
prin acte între vii înainte de termenul de 5 ani se poate face numai după
restituirea către bugetul de stat a contravalorii sumelor cheltuite pentru
construirea acesteia, rezultată din actualizarea la zi a valorii locuinţei
prevăzute la art. 1, prin aplicarea indicelui de inflaţie comunicat de
Institutul Naţional de Statistică.
Aceste clauze se sting prin împlinirea termenului de 5
ani de la data prezentului proces-verbal.
Art. 6. - Consiliul local, prin reprezentanţii săi
legali, se obligă:
a) să predea beneficiarului locuinţei toate
înscrisurile pe care le deţine şi care sunt necesare pentru înscrierea
imobilului în Registrul de carte funciară;
b) să predea beneficiarului locuinţei documentele care
constituie Cartea tehnică a construcţiei.
Art. 7. - Prezentul proces-verbal de predare-primire
conţine.....file şi......1 (una) anexă*) cu 1 (una) filă , în total.......... file, şi a fost încheiat în 2 (două) exemplare, câte un exemplar
pentru fiecare parte.
AM PREDAT,
Consiliul Local al......................................
Primar,
...............................................................
Secretar,
...............................................................
AM PRIMIT,
Beneficiar,
...............................................................
Intocmit
...............................................................
Data........................................................
2 (două) exemplare
*) Anexa reprezintă
o schiţă prin care se redau la o scară convenabilă suprafaţa construită a
locuinţei şi suprafaţa terenului aferent, cu poziţionarea cardinală a acestora
şi precizarea adresei şi a vecinătăţilor.