HOTARARE Nr. 813 din 14 iulie 2005
privind modificarea si completarea anexei nr. 1 la Hotararea Guvernului nr.
27/2004 pentru aprobarea conditiilor de inchiriere de catre Compania Nationala
de Cai Ferate "C.F.R." - S.A. a unor parti din infrastructura
feroviara neinteroperabila, precum si de gestionare a acestora
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 724 din 10 august 2005

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 10
alin. (5) si art. 12 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 12/1998 privind
transportul pe caile ferate romane si reorganizarea Societatii Nationale a
Cailor Ferate Romane, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Anexa nr. 1 "Conditii de inchiriere de catre Compania Nationala de Cai
Ferate <<C.F.R.>> - S.A. a unor parti din infrastructura feroviara
neinteroperabila, precum si de gestionare a acestora" la Hotararea
Guvernului nr. 27/2004 pentru aprobarea conditiilor de inchiriere de catre
Compania Nationala de Cai Ferate "C.F.R." - S.A. a unor parti din
infrastructura feroviara neinteroperabila, precum si de gestionare a acestora,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 72 din 28 ianuarie
2004, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza
dupa cum urmeaza:
1. Alineatul (2) al articolului 12 se abroga.
2. Articolul 16^1 devine articolul 16^3, iar articolul 16^2 devine
articolul 16^4.
3. Dupa articolul 16 se introduc doua noi articole, articolele 16^1 si
16^2, cu urmatorul cuprins:
"Art. 16^1
(1) Caietul de sarcini pentru fiecare contract de inchiriere va contine
clauze specifice privind criteriile de selectie a celei mai bune oferte, care
vor respecta urmatoarea ordine de prioritati:
a) chiria cea mai mare obtinuta de la ofertantul care se angajeaza sa preia
in cel mai scurt timp de la data licitatiei, gestionarea sectiei/sectiilor,
simultan cu preluarea transportului feroviar public de calatori si/sau a
transportului de marfa, prevazut in caietul de sarcini pe sectia/sectiile
respective;
b) procentul cel mai mic, inclusiv cel sub limita specificata prin caietul
de sarcini, din valoarea biletelor de calatorie vandute pe sectia respectiva,
obtinut de la ofertantul care se angajeaza sa preia in cel mai scurt timp de la
data licitatiei gestionarea sectiei/sectiilor, simultan cu preluarea
transportului feroviar public de marfa si cu preluarea numai a activitatilor
comerciale privind transportul de calatori. Pe aceste sectii ofertantul se
angajeaza sa asigure toate operatiunile comerciale de vanzare de legitimatii de
calatorie, precum si de control al legitimatiilor de calatorie in trenuri. Asigurarea
circulatiei trenurilor de calatori pe aceste sectii se face de Societatea
Nationala de Transport Feroviar de Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A.,
care va primi decadal de la ofertantul castigator contravaloarea prestatiilor
efectuate, care se constituie din sumele rezultate prin diminuarea veniturilor
obtinute din vanzarea legitimatiilor de calatorie cu comisionul procentual
convenit in urma licitatiei. Societatea Nationala de Transport Feroviar de
Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A. va primi lunar compensatia cuvenita
de la Guvern pentru pachetul minim social asigurat pe sectia respectiva. Pentru
inchirierea sectiei respective, ofertantul castigator va plati lunar o chirie
fixa Companiei Nationale de Cai Ferate "C.F.R." - S.A., conform nivelului
stabilit prin caietul de sarcini.
(2) Perioada maxima admisa pana la preluarea integrala a gestionarii
sectiei, respectiv a serviciilor de transport feroviar public, conform
prevederilor alin. (1), nu poate fi mai mare de 6 luni de la data adjudecarii
licitatiei.
(3) In toate cazurile caietele de sarcini vor prevedea un nivel minim al
chiriei si un nivel maxim al comisionului din valoarea biletelor de calatorie,
a caror indeplinire constituie conditii obligatorii pentru adjudecarea
licitatiei.
Art. 16^2
(1) Societatea Nationala de Transport Feroviar de Calatori "C.F.R.
Calatori" - S.A. va putea opera trenuri de calatori pe sectiile de
circulatie inchiriate conform prevederilor art. 16^1 din prezenta hotarare,
numai in conditiile acoperirii integrale a cheltuielilor de exploatare.
(2) Operarea de catre Societatea Nationala de Transport Feroviar de
Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A. a trenurilor de calatori, in
conditiile prevazute la art. 16^1, pe sectiile de circulatie apartinand
infrastructurii feroviare neinteroperabile, se va face fara plata de catre
aceasta a tarifului de utilizare a infrastructurii, in conformitate cu
reglementarile in vigoare.
4. La articolul 16^3 alineatul (1), litera d) se abroga.
5. La articolul 16^3 alineatul (1), dupa litera f) se introduce o noua
litera, litera g), cu urmatorul cuprins:
"g) se angajeaza sa constituie lunar, pe o perioada de 6 (sase) luni
de la data preluarii sectiei/sectiilor, un depozit de buna executie, in valoare
de 1% din cifra de afaceri a activitatii de operare pe sectia/sectiile
respective, depozit ce va fi constituit in favoarea C.F.R."
6. Articolul 16^4 va avea urmatorul cuprins:
"Art. 16^4
(1) Pentru perioada de valabilitate a contractului de inchiriere a
sectiei/sectiilor, C.F.R. va da dreptul de utilizare a tuturor activelor
existente la data incheierii contractului de inchiriere pentru sectia/sectiile
care face/fac obiectul contractului si va proceda, in conformitate cu
reglementarile in vigoare, la cesionarea catre operatorul economic castigator
al contractelor de inchiriere a unor active sau activitati din cadrul sectiilor
respective, pe care le-a semnat cu alte persoane juridice si/sau fizice.
(2) Operatorii economici care preiau activele si carora li se cesioneaza
contractele prevazute la alin. (1) au obligatia de a utiliza veniturile
obtinute din aceste contracte exclusiv pentru activitatile de intretinere si
reparatii ale sectiei/sectiilor inchiriate si/sau pentru dezvoltarea
transportului feroviar public de calatori pe sectia/sectiile inchiriate.
(3) Lunar, odata cu solicitarea subventiei pentru transportul de calatori,
pe langa celelalte documente stabilite de legislatia in vigoare, operatorii
economici au obligatia de a da o declaratie pe propria raspundere din care sa
rezulte modul cum au utilizat sumele rezultate din activitatile prevazute la
alin. (2), iar la finele anului fiscal au obligatia de a intocmi o fisa
concentratoare cu modul de utilizare a sumelor rezultate din activitatile
prevazute la alin. (2), impreuna cu celelalte documente prevazute de legislatia
in vigoare.
(4) Nerespectarea prevederilor alin. (2) si (3) atrage rezilierea
contractului de inchiriere si executarea de catre C.F.R. a depozitului
constituit conform art. 16^3 alin. (1) lit. g)."
7. Dupa articolul 20 se introduc doua noi articole, articolele 20^1 si
20^2, cu urmatorul cuprins:
"Art. 20^1
In situatia in care operatorul economic care preia in exploatare sectii de
circulatie apartinand infrastructurii feroviare neinteroperabile suspenda
oricare dintre serviciile asumate prin contractul de inchiriere a
sectiei/sectiilor de circulatie fara un preaviz transmis in scris la C.F.R. si
la Societatea Nationala de Transport Feroviar de Calatori "C.F.R. Calatori"
- S.A. cu 6 (sase) luni inainte de data suspendarii respective, i se va retine
garantia constituita conform art. 16^3 alin. (1) lit. g).
Art. 20^2
(1) In situatia in care operatorul economic care preia in exploatare sectii
de circulatie apartinand infrastructurii feroviare neinteroperabile suspenda
oricare dintre serviciile asumate prin contractul de inchiriere a
sectiei/sectiilor de circulatie, C.F.R. va prelua sectia/sectiile respective,
iar Societatea Nationala de Transport Feroviar de Calatori "C.F.R. Calatori"
- S.A. va prelua operarea trenurilor de calatori pe sectia/sectiile respective,
in conditiile legii.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1) C.F.R. si Societatea Nationala de
Transport Feroviar de Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A. vor prelua
personalul necesar desfasurarii in bune conditii a activitatilor pe
sectia/sectiile preluate de la operatorul economic care suspenda efectuarea
serviciilor pe sectia/sectiile inchiriate, cu respectarea legislatiei in
vigoare.
(3) Numarul de personal preluat de C.F.R. si/sau de Societatea Nationala de
Transport Feroviar de Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A. pentru
situatiile prevazute la alin. (2) nu poate depasi numarul de personal existent
la data incheierii contractului cu operatorul castigator al licitatiei pentru
sectia/sectiile respective.
(4) Sectiile de circulatie preluate de C.F.R. si Societatea Nationala de
Transport Feroviar de Calatori "C.F.R. Calatori" - S.A. vor fi
reintroduse in procedura de licitatie pentru inchirierea serviciilor, conform prevederilor
prezentei hotarari."
8. Dupa articolul 23 se introduc patru noi articole, articolele 24 - 27, cu
urmatorul cuprins:
"Art. 24
(1) In situatia in care, pentru asigurarea unor conditii optime publicului
calator, este necesar ca trenul/trenurile sa porneasca sau sa soseasca intr-o
statie de cale ferata situata pe infrastructura feroviara interoperabila, alta
decat statia care delimiteaza sectia neinteroperabila, dar aflata la o distanta
de maximum 10 km, administratorul infrastructurii feroviare are obligatia de a
permite circulatia acestor trenuri, in sistem de peaj, la o valoare a tarifului
de utilizare a infrastructurii de 25% din valoarea tarifului pentru portiunea
de linie respectiva si categoria de tren.
(2) Legatura prevazuta la alin. (1) se poate solicita de catre operatorul
economic castigator al licitatiei si in urma analizei dintre acesta si C.F.R.
si Societatea Nationala de Transport Feroviar de Calatori "C.F.R.
Calatori" - S.A.
Art. 25
Daca, ulterior preluarii sectiei/sectiilor de circulatie apartinand
infrastructurii feroviare neinteroperabile, operatorul economic constata ca
este necesara modificarea pachetului minim social, in sensul modificarii orelor
de plecare si sosire a trenurilor, modificarea numarului de trenuri operate, cu
modificarea corespunzatoare a subventiei acordate pentru aceste servicii, el
poate, cu acordul scris al autoritatilor publice locale, sa faca aceste
modificari avand obligatia ca anterior adoptarii lor sa fie comunicate in scris
catre C.F.R., in conformitate cu prevederile art. 8 alin. (1), si sa fie facute
publice prin mijloace de avizare a publicului calator, inclusiv prin afisare in
statii.
Art. 26
Incepand cu data preluarii in totalitate a gestionarii si operarii
trenurilor pe sectia/sectiile de circulatie apartinand infrastructurii
feroviare neinteroperabile operatorul economic este raspunzator in totalitate
de desfasurarea traficului feroviar, in conditiile legii.
Art. 27
(1) Toate contractele existente la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari se vor actualiza in termen de 30 de zile, conform prevederilor art.
16^3 alin. (1) lit. g).
(2) Pentru operatorii economici care refuza sa actualizeze contractele,
acestea se reziliaza in conformitate cu legislatia in vigoare."
Art. 2
Hotararea Guvernului nr. 27/2004 pentru aprobarea conditiilor de inchiriere
de catre Compania Nationala de Cai Ferate "C.F.R." - S.A. a unor
parti din infrastructura feroviara neinteroperabila, precum si de gestionare a
acestora, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 72 din 28
ianuarie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare, impreuna cu
modificarile si completarile aduse prin prezenta hotarare, se va republica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Gheorghe Dobre
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu