HOTARARE Nr. 8
din 17 februarie 2010
privind aprobarea Normelor
de certificare a declaratiilor fiscale anuale ale contribuabililor persoane
juridice, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea
ACT EMIS DE:
CAMERA CONSULTANTILOR FISCALI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 111 din 18 februarie 2010
In temeiul art. 3 alin. (1) lit. b) şi ale art. 11
lit. d) din Ordonanţa Guvernului nr. 71/2001 privind organizarea şi
exercitarea activităţii de consultanţă fiscală,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 198/2002, cu modificările
şi completările ulterioare,
în conformitate cu prevederile art. 83 alin. (5) din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
Consiliul superior al Camerei Consultanţilor
Fiscali, întrunit în şedinţa din 17
februarie 2010, hotărăşte:
Art. 1. - Se aprobă Normele de certificare a
declaraţiilor fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice, cu
excepţia celor pentru care este obligatorie auditarea, prevăzute în
anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Normele prevăzute la art. 1 se
aplică pentru certificarea declaraţiilor fiscale anuale aferente
anului 2009, care se depun la organele fiscale în anul 2010.
Art. 3. - Prezenta hotărâre se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Camerei Consultanţilor Fiscali,
Daniel Chitoiu
ANEXA
NORME
de certificare a declaraţiilor fiscale anuale
ale contribuabililor persoane juridice, cu excepţia celor pentru care este
obligatorie auditarea
Prezentele norme stabilesc principiile generale
aplicabile activităţii de certificare a declaraţiilor fiscale
anuale ale contribuabililor persoane juridice, cu excepţia celor pentru
care este obligatorie auditarea, denumite în continuare declaraţii de
impozit pe profit, în acord cu dispoziţiile prevăzute de
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare.
ARTICOLUL 1
Definiţii
In cadrul prezentelor norme, termenii de mai jos au
următorul înţeles:
a) compania reprezintă contribuabilul a
cărui declaraţie anuală de impozit pe profit este supusă
certificării de către un consultant fiscal;
b) certificarea reprezintă verificarea
exactităţii şi realităţii datelor înscrise în
declaraţiile fiscale, în concordanţă cu prevederile legale, pe
baza documentelor şi informaţiilor financiar-contabile şi fiscale
solicitate de către consultantul fiscal şi furnizate de companie,
date ce sunt reflectate în evidenţa contabilă a companiei.
Verificarea exactităţii şi realităţii datelor înscrise
în declaraţia anuală de impozit pe profit se va face prin sondaj
şi în limita unui prag de semnificaţie, aşa cum este definit în
prezentele norme. Certificarea declaraţiei anuale de impozit pe profit nu
presupune oferirea de soluţii de optimizare fiscală;
c) dosarul de lucru reprezintă ansamblul
datelor şi informaţiilor cerute de către consultantul fiscal în
vederea certificării declaraţiei anuale de impozit pe profit şi
primite de către acesta de la reprezentanţii companiei. De asemenea,
dosarul de lucru include şi testele, fişierele de lucru şi alte
documente pe baza cărora consultantul fiscal realizează activitatea
de verificare;
d) verificarea prin sondaj reprezintă
activitatea de verificare selectivă a documentelor şi
operaţiunilor considerate ca reprezentative pentru totalitate, în care
sunt reflectate veniturile si cheltuielile.
ARTICOLUL 2
Contractul
Relaţia profesională trebuie statuată
prin intermediul unui contract în formă scrisă încheiat între
companie şi consultantul fiscal.
ARTICOLUL 3
Răspunderea consultantului fiscal
Consultantul fiscal va presta serviciul de certificare
cu grija şi atenţia cuvenite conform cerinţelor cuprinse în
standardele profesionale şi Codul etic al consultantului fiscal. Camera
Consultanţilor Fiscali va supraveghea activitatea consultanţilor
fiscali ce prestează servicii de certificare a declaraţiei anuale de
impozit pe profit. Camera Consultanţilor Fiscali va aplica
sancţiunile prevăzute de regulamentul propriu de organizare şi
funcţionare în cazul în care se dovedeşte faptul că un
consultant fiscal nu a respectat prevederile acestui regulament, ale codului
etic şi ale prezentelor norme.
ARTICOLUL 4
Prezentarea informaţiilor
(1) Compania pregăteşte declaraţia
anuală de impozit pe profit şi este răspunzătoare pentru
întocmirea documentelor contabile, pentru acurateţea înregistrărilor
contabile, precum şi pentru întocmirea şi acurateţea registrelor
fiscale. Compania, prin reprezentanţii săi, va trebui să dea o
declaraţie pe propria răspundere privind conformitatea
înregistrărilor şi a politicilor contabile cu referenţialul
contabil românesc în vigoare, şi anume Ordinul ministrului finanţelor
publice nr. 1.752/2005 pentru aprobarea reglementărilor contabile conforme
cu directivele europene, cu modificările şi completările
ulterioare, şi Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 3.055/2009
pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele
europene. Modelul declaraţiei pe propria răspundere este
prevăzut în anexa nr. 1.
(2) Compania va pune la dispoziţia consultantului
fiscal documente şi informaţii în vederea verificării
elementelor înscrise în declaraţia anuală de impozit pe profit ce
face obiectul certificării. In situaţia în care aceste documente sunt
confidenţiale, consultantul fiscal va da o declaraţie de
păstrare a confidenţialităţii informaţiilor la care
are acces.
(3) Toate informaţiile trebuie solicitate în
scris de către consultantul fiscal.
ARTICOLUL 5
Procedura de lucru
(1) Tratamentul fiscal al operaţiunilor economice
reflectate în documentele financiar-contabile şi care sunt înscrise în
declaraţia anuală de impozit pe profit ce urmează a fi
supusă certificării se verifică prin sondaj.
(2) Consultantul fiscal trebuie să ia în
considerare pragul de semnificaţie atunci când este angajat în vederea
certificării declaraţiilor fiscale.
(3) In elaborarea raportului de certificare,
consultantul fiscal impune un nivel acceptabil al pragului de
semnificaţie, astfel încât să poată detecta din punct de vedere
cantitativ denaturările semnificative.
ARTICOLUL 6
Stabilirea pragului de
semnificaţie/materialităţii
In stabilirea pragului de
semnificaţie/materialităţii pentru verificarea calculului
impozitului pe profit, consultanţii fiscali se vor baza în primul rând pe
raţionamentul lor profesional, precum şi pe procedurile analitice
şi pe înţelegerea în ansamblu a companiei şi a mediului economic
în care aceasta activează.
ARTICOLUL 7
Utilizarea unor valori de referinţă în
stabilirea pragului de semnificaţie/materialităţii
Deşi stabilirea pragului de
semnificaţie/materialităţii este o problemă de
raţionament profesional, în anumite cazuri va fi util să se aplice un
procentaj dintr-o anumită valoare de referinţă.
ARTICOLUL 8
Aplicarea unui procentaj asupra unei valori de
referinţă
(1) Ca regulă generală, în
determinarea procentajului care va fi aplicat unei valori de referinţă
alese pentru stabilirea pragului de semnificaţie, se va folosi
raţionamentul profesional.
(2) Pentru stabilirea valorii de referinţă
utilizate pentru determinarea pragului de
semnificaţie/materialităţii, se vor utiliza informaţiile
fiscale relevante, cum ar fi:
- ponderea fiecărei categorii de venit
neimpozabil în total venituri neimpozabile;
- ponderea fiecărei categorii de cheltuială
nedeductibilă în total cheltuieli nedeductibile.
ARTICOLUL 9
Utilizarea raţionamentului profesional
Consultanţii fiscali sunt obligaţi să
îşi utilizeze raţionamentul profesional pentru a stabili dacă
cele menţionate mai sus sunt adecvate circumstanţelor individuale.
ARTICOLUL 10
Cerinţe minimale de verificare în vederea
certificării declaraţiei anuale privind impozitul pe profit
(1) Verificarea declaraţiei anuale de impozit pe
profit va trebui să urmărească cel puţin elementele
menţionate în mod specific în cuprinsul titlului II „Impozit pe
profit" din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările
şi completările ulterioare, cum ar fi: veniturile impozabile,
veniturile neimpozabile, elementele similare veniturilor şi cheltuielilor,
reevaluările, cheltuielile nedeductibile şi cu deductibilitate
limitată, gradul de îndatorare, provizioanele, amortizarea,
cheltuielile/veniturile angajate etc.
(2) Certificarea declaraţiei anuale de impozit pe
profit nu presupune verificarea politicii/documentaţiei privind
preţurile de transfer, a politicilor comerciale şi a politicilor
contabile aplicate de companie. Certificarea declaraţiei anuale privind
impozitul pe profit pentru o anumită perioadă nu presupune şi
verificarea pierderii fiscale reportate şi a altor elemente fiscale ce
provin din perioadele anterioare şi care produc efecte în perioada
supusă certificării.
ARTICOLUL 11
Documentare
Consultantul fiscal care va presta serviciile de
certificare a declaraţiilor fiscale va avea obligaţia să
documenteze această activitate în cadrul unui dosar de lucru ce va fi
arhivat la sediul consultantului fiscal. Acest dosar va sta la baza controlului
de calitate efectuat periodic de către Camera Consultanţilor Fiscali.
ARTICOLUL 12
Raportul de certificare
Rezultatele certificării vor fi consemnate într-un
document numit raport de certificare, care va fi înaintat companiei.
ARTICOLUL 13
Elemente minimale ale raportului de certificare a
declaraţiei anuale de impozit pe profit
Raportul de certificare va trebui să cuprindă
cel puţin următoarele elemente:
a) o scurtă prezentare a companiei;
b) valoarea pragului de semnificaţie;
c) menţiuni referitoare la pierderea
fiscală din anul/anii anterior/anteriori reportată în anul în care se
certifică declaraţia anuală de impozit pe profit;
d) elementele care au fost supuse verificării
conform titlului II „Impozit pe profit" din Legea nr. 571/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, aşa cum au fost
menţionate la art. 10;
e) eventualele ajustări propuse faţă de
declaraţia supusă iniţial certificării;
f) opinia consultantului fiscal referitoare la
declaraţia anuală de impozit pe profit care a fost supusă
verificării.
ARTICOLUL 14
Nota de certificare
Consultantul fiscal va emite o notă de certificare
care va însoţi declaraţia anuală de impozit pe profit. In nota
de certificare se va menţiona dacă certificarea se va face cu rezerve
sau fără. Modelul notei de certificare este prezentat în anexa nr. 2
- în cazul certificării de către un consultant fiscal - şi,
respectiv, în anexa nr. 2A - în cazul certificării de către o
societate comercială de consultanţă fiscală.
ARTICOLUL 15
Anexele nr. 1,2 şi 2A fac parte integrantă
din prezentele norme.
ANEXA Nr. 1 la norme
Modelul declaraţiei pe propria răspundere
DECLARAŢIE
Subsemnatul,.......................................................,
domiciliat în..........................................,
str...........................nr........, bl........., sc......,
et............, ap............., sectorul........,
CNP.................................., posesor
al......seria......nr..........................., eliberată de.......................................la
data de..................................,în calitate de administrator al
S.C........................................, cu domiciliul fiscal
în............................................, str.......................................nr........,
bl.........., sc......, et............, ap............., sectorul.........,
înregistrată la Oficiul Registrului
Comerţului...................................sub nr.
J........./............/............., având codul de identificare fiscală.....................................,
atribut fiscal RO, declar pe propria răspundere următoarele:
- documentele ce au stat la baza înregistrărilor
contabile aferente exerciţiului financiar................sunt autentice
şi reflectă tranzacţii reale;
- nu deţin, cu orice titlu, bunuri materiale,
titluri de valoare, numerar şi alte drepturi şi obligaţii
şi nu au fost efectuate operaţiuni economice fără să
fie înregistrate în contabilitate;
- a fost efectuată inventarierea generală a
patrimoniului, iar rezultatele valorificării acestuia au fost înregistrate
în contabilitatea aferentă exerciţiului financiar.................;
- balanţa de verificare aferentă lunii
decembrie a anului ....................a fost întocmită cu respectarea
reglementărilor contabile în vigoare şi reflectă o imagine
fidelă a poziţiei financiare, a performanţei financiare şi
a celorlalte informaţii referitoare la activitatea
desfăşurată;
- sumele înregistrate drept cheltuieli deductibile sunt
numai cheltuielile efectuate în scopul realizării de venituri impozabile,
inclusiv cele reglementate prin acte normative în vigoare;
- contabilitatea cheltuielilor se ţine pe feluri
de cheltuieli, după natura sau destinaţia lor, după caz;
- contabilitatea veniturilor se ţine pe feluri de
venituri, după natura sau sursa lor, după caz;
- atât cheltuielile, cât şi veniturile
înregistrate în balanţa de verificare încheiată la
31.12..............au respectat întocmai prevederile legale, rulajele aferente
conturilor analitice de venituri şi cheltuieli sunt corect înregistrate
după destinaţie şi numai aferent exerciţiului
financiar....................;
- dobânzile şi diferenţele de curs valutar
înregistrate în contabilitate sunt aferente creditelor bancare sau
leasingurilor financiare contractate de la entităţile prevăzute
la art. 23 alin. (4) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare (Codul fiscal);
- pierderea fiscală înregistrată în
exerciţiul financiar precedent conform declaraţiei privind impozitul
pe profit preluată în declaraţia privind impozitul pe profit a
anului.....................este reală şi a rezultat în urma
respectării prevederilor Codului fiscal;
- impozitele şi taxele datorate bugetului de stat,
inclusiv impozitul pe profit, au fost corect înregistrate în conturi analitice,
calculul acestora fiind în sarcina mea;
- registrul de evidenţă fiscală al
societăţii a fost completat corect şi în termenul legal, sumele
înscrise în acesta fiind în strictă concordanţă cu prevederile
Codului fiscal;
- pentru orice abatere de la regulile contabile îmi
asum răspunderea exclusivă.
Semnătura
..................................................
Data
..................................................
ANEXA Nr. 2 la norme
Modelul notei de certificare
NOTĂ DE CERTIFICARE
a declaraţiei privind impozitul pe profit
aferente anului.........
Subsemnatul/a,...................................................,
în calitate de consultant fiscal înregistrat la Camera Consultanţilor
Fiscali sub nr....................../an.................., în baza Contractului
nr.................../.............., am acordat servicii profesionale de
certificare a declaraţiei privind impozitul pe profit aferente
anului..................pentru S.C................................................................................
Declaraţia privind impozitul pe profit
aferentă anului ........................ este responsabilitatea conducerii
Societăţii .....................................
Responsabilitatea noastră este de a ne exprima o
opinie asupra declaraţiei privind impozitul pe profit aferente
anului........., bazată pe certificarea pe care am efectuat-o.
Noi am efectuat certificarea în conformitate cu Normele
de certificare a declaraţiei de impozit pe profit şi cu Codul etic al
consultantului fiscal, emise de Camera Consultanţilor Fiscali.
Certificarea declaraţiei anuale privind impozitul pe profit
reprezintă verificarea exactităţii şi realităţii
datelor înscrise în declaraţiile fiscale, în concordanţă cu prevederile
legale, pe baza documentelor şi informaţiilor financiar-contabile
şi fiscale solicitate de către consultantul fiscal şi furnizate
de companie, date ce sunt reflectate în evidenţa contabilă a
companiei. Verificarea exactităţii şi realităţii
datelor înscrise în declaraţia anuală de impozit pe profit s-a
făcut prin sondaj şi în limita unui prag de semnificaţie.
In opinia noastră, certificăm
fără/cu rezerve declaraţia privind impozitul pe profit
aferentă anului ...........................................................
la S.C.
Data..............................................
Adresa..........................................
Consultant fiscal,
....................................................
(semnătura şi parafa)
ANEXA Nr. 2A la norme
Modelul notei de certificare
NOTĂ DE CERTIFICARE
a declaraţiei privind impozitul pe profit
aferente anului.........
S.C........................................................,
în calitate de societate comercială de consultanţă fiscală,
autorizată de Camera Consultanţilor Fiscali sub
nr......................../an ..........., reprezentată de administrator
consultant fiscal ..................................., înregistrat la Camera
Consultanţilor Fiscali sub nr...................../an..........., în baza
Contractului nr............/.............., am acordat servicii profesionale de
certificare a declaraţiei privind impozitul pe profit aferente
anului...........pentru S.C.................................
Declaraţia privind impozitul pe profit
aferentă anului..........este responsabilitatea conducerii
Societăţii...........................
Responsabilitatea noastră este de a ne exprima o
opinie asupra declaraţiei privind impozitul pe profit aferente
anului........., bazată pe certificarea pe care am efectuat-o.
Noi am efectuat certificarea în conformitate cu Normele
de certificare a declaraţiei de impozit pe profit şi cu Codul etic al
consultantului fiscal, emise de Camera Consultanţilor Fiscali.
Certificarea declaraţiei anuale privind impozitul pe profit reprezintă
verificarea exactităţii şi realităţii datelor înscrise
în declaraţiile fiscale, în concordanţă cu prevederile legale,
pe baza documentelor şi informaţiilor financiar-contabile şi
fiscale solicitate de către consultantul fiscal şi furnizate de companie,
date ce sunt reflectate în evidenţa contabilă a companiei.
Verificarea exactităţii şi realităţii datelor înscrise
în declaraţia anuală de impozit pe profit s-a făcut prin sondaj
şi în limita unui prag de semnificaţie.
In opinia noastră, certificăm
fără/cu rezerve declaraţia privind impozitul pe
profit aferentă anului ......... la
S.C.........................................
Data..............................................................
Adresa ........................................................
Numele şi prenumele reprezentantului legal
....................................................................
(semnătura şi ştampila)