HOTARARE Nr. 775 din 14 iulie 2005
pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile de elaborare, monitorizare
si evaluare a politicilor publice la nivel central
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 685 din 29 iulie 2005

In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
avand in vedere prevederile art. 82 din Legea nr. 24/2000 privind normele
de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative, republicata, precum
si prevederile Hotararii Guvernului nr. 50/2005 pentru aprobarea Regulamentului
privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea si
prezentarea proiectelor de acte normative spre adoptare, cu modificarile si
completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
ARTICOL UNIC
Se aproba Regulamentul privind procedurile de elaborare, monitorizare si
evaluare a politicilor publice la nivel central, prevazut in anexa care face
parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul delegat pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului,
Mihai Alexandru Voicu
p. Ministrul justitiei,
Maria Cristina Manda,
secretar de stat
ANEXA 1
REGULAMENT
privind procedurile de elaborare, monitorizare si evaluare a politicilor
publice la nivel central
CAP. 1
Dispozitii cu caracter general
Art. 1
Procedurile instituite prin prezentul regulament determina functia, scopul
si metodologia procesului de elaborare, monitorizare si evaluare a politicilor
publice la nivelul autoritatilor si institutiilor publice din administratia
publica centrala.
Art. 2
Procedurile se aplica acelor politici publice a caror implementare se
realizeaza prin adoptarea de acte normative, cu exceptia actelor normative cu
caracter individual, a actelor normative prin care se aproba norme metodologice
prevazute prin lege, a actelor normative prin care se supun ratificarii sau
aprobarii acte cu caracter international, precum si a actelor normative prin
care sunt transpuse in legislatia interna normele comunitare.
Art. 3
(1) Procedurile se aplica de ministere si alte organe de specialitate ale
administratiei publice centrale care initiaza proiecte de acte normative.
(2) Unitatile specializate in domeniul politicilor publice, denumite in
continuare unitati de politici publice, se constituie la nivelul ministerelor
si al altor organe de specialitate ale administratiei publice centrale care
initiaza proiecte de acte normative, prin ordin al conducatorului institutiei.
(3) Au obligatia de a respecta prezentele proceduri si consiliile,
comisiile, comitetele interministeriale si grupurile de lucru interministeriale
constituite conform legii.
CAP. 2
Definitii
Art. 4
In cadrul prezentului regulament vor fi folosite urmatoarele definitii:
a) problema de politici publice - o situatie sociala, economica sau
ecologica care necesita interventia administratiei publice centrale de
specialitate, in masura sa identifice si sa asigure cadrul juridic necesar
implementarii unei anumite solutii;
b) politicile publice - totalitatea activitatilor desfasurate de
administratia publica centrala de specialitate in scopul solutionarii
problemelor de politici publice identificate. O anumita solutie poate fi
implementata prin intermediul unuia sau mai multor acte normative;
c) procesul politicilor publice - totalitatea etapelor a caror parcurgere
conduce la implementarea unei anumite solutii destinate rezolvarii unei
probleme cu caracter public;
d) variantele de politici publice - solutii tehnice care rezolva o anumita
problema de politica publica;
e) identificarea variantelor - o etapa in procesul politicilor publice,
care consta in generarea unor posibilitati tehnice de solutionare pentru o
anumita problema de politici publice, de catre colectivele speciale, cu
consultarea societatii civile. Variantele de politici publice nu reprezinta
acte normative;
f) propunerea de politici publice - document care contine informatii despre
variantele de politici publice identificate, precum si fundamentarea atat a
acestora, cat si a celei care este recomandata sa fie adoptata spre
implementare. Documentul contine, de asemenea, o prezentare a planului de
actiune preconizat pentru implementarea acelei variante de politica publica
care este aleasa spre implementare;
g) varianta aleasa spre a fi implementata - acea varianta dintre cele
prezentate in propunerea de politici publice care obtine acordul conducerii
ministerului initiator in vederea implementarii ei;
h) implementarea variantei de politici publice - etapa a procesului
politicilor publice care consta in totalitatea activitatilor prin care o
varianta de politici publice este pusa in aplicare, prin adoptarea unuia sau
mai multor acte normative, respectiv aplicarea unui plan de actiune
corespunzator;
i) monitorizarea - etapa a procesului politicilor publice care cuprinde
culegerea de informatii cu privire la modalitatea in care au fost obtinute
rezultatele implementarii unei anumite politici publice;
j) activitatea de evaluare utilizeaza informatiile prezentate in etapa de
monitorizare si are ca scop formularea unor concluzii finale cu privire la
rezultatele politicii publice implementate;
k) metodologia de monitorizare si evaluare consta intr-o serie de
instrumente si metode a caror aplicare furnizeaza date cu privire la modul in
care o anumita politica publica a fost implementata.
Art. 5
Procedurile reglementeaza urmatoarele etape ale procesului politicilor publice
desfasurat la nivelul organelor de specialitate ale administratiei publice
centrale:
a) identificarea, alegerea si fundamentarea variantelor de politici
publice;
b) monitorizarea implementarii si evaluarea politicii publice.
Art. 6
Identificarea problemei de politici publice se realizeaza folosindu-se
urmatoarele surse:
a) Programul de guvernare;
b) strategiile sectoriale si generale ale autoritatilor administratiei
publice centrale initiatoare de proiecte de acte normative;
c) problemele care apar pe parcursul guvernarii si care au un impact
economic, social si ecologic semnificativ.
CAP. 3
Identificarea, alegerea si fundamentarea variantelor de politici publice
Art. 7
(1) Identificarea si alegerea variantelor de politici publice au ca
rezultat obtinerea unei solutii tehnice pentru o problema de politici publice.
(2) Pentru obtinerea acestei solutii se parcurg urmatoarele etape:
a) identificarea si fundamentarea variantelor;
b) alegerea si fundamentarea aprofundata a variantei de politici publice
care va fi implementata.
Art. 8
(1) Activitatea de identificare a variantelor se desfasoara in cadrul
institutiei initiatoare a politicii publice de catre directiile de specialitate
sub coordonarea unitatilor de politici publice din cadrul ministerelor.
(2) Activitatea de identificare a variantelor se realizeaza cu consultarea
organizatiilor neguvernamentale, partenerilor sociali, asociatiilor
profesionale si a reprezentantilor sectorului privat implicati, afectati sau
interesati de modul in care este rezolvata problema respectiva.
Art. 9
Activitatea de fundamentare a variantelor consta in realizarea de studii si
analize care furnizeaza informatii cu privire la:
a) oportunitatea rezolvarii problemei;
b) prezentarea variantelor;
c) bugetul estimat pentru fiecare varianta;
d) impactul estimat al variantelor identificate;
e) criteriile de evaluare a variantelor si de alegere a aceleia care este
recomandata spre implementare;
f) planul de actiune pentru varianta recomandata.
Art. 10
Activitatea de fundamentare are ca rezultat documentul denumit propunere de
politici publice, elaborat de catre directiile de specialitate sub coordonarea
unitatilor de politici publice din cadrul ministerelor si al altor organe de
specialitate ale administratiei publice centrale, care cuprinde in forma
concisa rezultatele studiilor si analizelor, precum si ale activitatii de
consultare a societatii civile cu privire la diferitele variante de solutionare
identificate. Propunerea de politici publice cuprinde si un plan de actiune cu
ajutorul caruia se va implementa varianta de politici publice care a fost
aleasa de conducerea organului administratiei publice initiatoare pentru a fi
implementata.
Art. 11
(1) Unitatile de politici publice se infiinteaza in cadrul ministerelor si
al altor institutii publice centrale, prin ordin al conducatorului institutiei,
si se subordoneaza acestuia. Din cadrul unitatilor de politici publice pot face
parte manageri publici, consilieri de integrare, personal contractual si
functionari publici. Personalul unitatilor de politici publice trebuie sa aiba
experienta in domeniul politicilor publice si al managementului de proiect.
(2) Unitatile de politici publice indeplinesc urmatoarele atributii:
a) asigura consultanta departamentelor de specialitate din cadrul
ministerelor in ceea ce priveste elaborarea propunerii de politici publice;
b) monitorizeaza respectarea procedurilor adoptate prin prezentul
regulament in cadrul ministerului in care isi desfasoara activitatea;
c) sunt responsabile cu trimiterea propunerii de politici publice Unitatii
de politici publice din cadrul Secretariatului General al Guvernului;
d) elaboreaza rapoarte de monitorizare si evaluare cu privire la politicile
publice initiate si implementate la nivelul ministerelor, in colaborare cu
departamentele de specialitate.
Art. 12
Activitatea unitatilor de politici publice in cadrul ministerelor se
desfasoara, dupa caz, in colaborare cu alte ministere si organe specializate
ale administratiei publice centrale.
Art. 13
(1) Propunerea de politici publice care contine varianta de politici
publice aleasa spre a fi implementata este aprobata de conducatorul institutiei
initiatoare.
(2) Modelul privind elaborarea propunerii de politici publice este prevazut
in anexa nr. 1.
Art. 14
Propunerea de politici publice este transmisa ministerelor si altor organe
ale administratiei publice centrale interesate, urmand ca acestea sa elaboreze
si sa transmita observatii si propuneri in termen de 7 zile de la primire.
Art. 15
(1) Propunerea de politici publice se inainteaza ulterior Secretariatului
General al Guvernului.
(2) Secretariatul General al Guvernului, prin Unitatea de politici publice,
emite un aviz conform, semnat de ministrul delegat pentru coordonarea
Secretariatului General al Guvernului, in termen de maximum 10 zile, prin care
se verifica respectarea de catre initiatori a procedurilor reglementate prin
prezentul regulament.
Art. 16
(1) Ministerele si celelalte organe de specialitate ale administratiei
publice centrale pot demara procedura de initiere a proiectelor de acte
normative care intra sub incidenta prezentului regulament numai dupa obtinerea
avizului conform prevazut la art. 14.
(2) Concluziile avizului conform prevazut la art. 14 vor fi cuprinse in
nota de fundamentare sau in expunerea de motive, dupa caz, a proiectului ori
proiectelor de act normativ.
CAP. 4
Monitorizarea si evaluarea politicilor publice
Art. 17
Monitorizarea si evaluarea politicilor publice reprezinta activitati care
se desfasoara in timpul si dupa implementarea politicilor publice, urmarindu-se
stabilirea gradului de realizare a obiectivelor politicii publice.
Art. 18
Potrivit prezentului regulament, monitorizarea si evaluarea politicilor
publice se desfasoara la nivelul tuturor autoritatilor administratiei publice
centrale si au ca obiect activitatile si rezultatele procesului de elaborare a
politicilor publice.
Art. 19
Metodologia monitorizarii si evaluarii politicilor publice este prevazuta
in propunerea de politici publice.
Art. 20
Monitorizarea trebuie sa evidentieze urmatoarele aspecte:
a) modificarile institutionale care au survenit in urma implementarii
politicii publice;
b) modificarile asupra situatiei grupurilor-tinta vizate, atat pe parcursul
implementarii, cat si la finalizarea acesteia;
c) costurile implementarii;
d) respectarea termenelor si a continutului activitatilor din cadrul
planului de actiune;
e) intarzierile in realizarea activitatilor si motivul producerii lor.
Art. 21
Unitatile de politici publice din cadrul autoritatilor administratiei
publice centrale au obligatia de a elabora rapoarte periodice de monitorizare,
conform modelului prevazut in anexa nr. 2. Activitatile de monitorizare si
evaluare pot fi subcontractate si altor organizatii din mediul privat,
neguvernamental, din mediul academic si de invatamant superior.
Art. 22
Criteriile de evaluare a unei politici publice vizeaza:
a) masura in care rezultatele implementarii politicilor publice corespund
cu cele stabilite in etapa de formulare a politicilor publice;
b) raportul dintre costurile obtinerii rezultatelor si cele preconizate in
etapa de formulare a politicilor publice si precizate in strategia de
implementare;
c) respectarea continutului activitatilor si a termenelor stabilite in
planul de actiune.
Art. 23
Activitatea de evaluare se realizeaza periodic, la termenele precizate in
propunerea de politici publice, si se finalizeaza prin elaborarea unui raport,
al carui formular este prevazut in anexa nr. 2.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 24
Ministerele si celelalte autoritati ale administratiei publice centrale vor
analiza periodic stadiul aplicarii procedurilor stabilite prin prezentul
regulament in domeniul lor de activitate si vor face propuneri temeinic
justificate de adaptare a dispozitiilor prezentelor proceduri la cerintele
impuse de evolutia vietii economico-sociale.
Art. 25
Prevederile prezentului regulament nu se aplica acelor programe de politici
publice initiate anterior intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
Art. 26
Prevederile prezentului regulament intra in vigoare incepand cu data de 1
ianuarie 2006.
Art. 27
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentul regulament.
ANEXA 1*)
la regulament
*) Anexa nr. 1 este reprodusa in facsimil.
Catre
Secretariatul General al Guvernului
Unitatea de Politici Publice
PROPUNERE DE POLITICI PUBLICE
Formular
______________________________________________________________________________
| 1) Institutia |
|
| initiatoare |
|
|________________________|_____________________________________________________|
| 2) Formularea problemei| |
|________________________|_____________________________________________________|
| 3) Denumirea politicii |
|
|________________________|_____________________________________________________|
| 4) Scop |
|
|________________________|_____________________________________________________|
| 5) Obiective generale/ | |
| obiective specifice |
|
|________________________|_____________________________________________________|
| 6) Beneficiari | |
|________________________|_____________________________________________________|
| 7) Variante de | Varianta 1 | Impact 1 | Buget
|
| solutionare | | Economic | estimat 1 |
| | | Social |
|
| | | Ecologic |
|
| | | (daca e cazul)|
|
|________________________|_________________________|_______________|___________|
| | Varianta 2 | Impact 2 | Buget
|
| | | Economic | estimat 2
|
| | | Social |
|
| | | Ecologic |
|
| | | (daca e cazul)|
|
| |_________________________|_______________|___________|
| | Varianta 3 | Impact 3 | Buget
|
| | | Economic | estimat 3
|
| | | Social |
|
| | | Ecologic |
|
| | | (daca e cazul)|
|
|________________________|_________________________|_______________|___________|
| 8) Procesul de | Organizatii, institutii | Rezultatul consultarii
|
| consultare | consultate | (variante alternative de
|
| | | solutionare propuse, |
| | | puncte de vedere, pozitii
|
| | | exprimate)
|
|________________________|_________________________|___________________________|
| 9) Varianta de | Prezentarea variantei | Termene | Buget
|
| solutionare | - beneficii/riscuri; | preconizate de| estimat
|
| recomandata | - impact detaliat; | |
|
| | - grupuri vizate; | |
|
| | - modalitati si termene | |
|
| | de monitorizare/ | |
|
| | evaluare; | |
|
| | - indicatori de | |
|
| | performanta. | |
|
|________________________|_________________________|_______________|___________|
Planul de actiuni
(se refera la varianta de politici publice care este aleasa spre
implementare)
______________________________________________________________________________
| Activitate necesara implementarii
|
|______________________________________________________________________________|
| Termen de |Responsabil | Buget | Rezultate |Raport de | Raport de
|
| realizare | | | |monitorizare| evaluare
|
|______________|____________|____________|____________|____________|___________|
| Activitatea 1
|
| |
| Subactivitatea 1a
|
| Subactivitatea 1b
|
|______________________________________________________________________________|
|Precizati data|Mentionati |Precizati |Enumerati |Precizati |Precizati
|
|limita pentru |institutia |bugetul |rezultatele |termenul de |termenul
de|
|realizarea |responsabila|alocat |cuantificand|realizare a |realizare
a|
|unei |si persoana |fiecarei |cat mai mult|raportului |raportului
|
|activitati/ |de contact |activitati | |(ex: dupa |(ex: dupa
|
|subactivitati | |detaliat pe | |activitatea
|activitatea|
| | |principalele| |4) |n)
|
| | |capitole de | | |
|
| | |cheltuieli | | |
|
| | |(cheltuieli | | |
|
| | |materiale, | | |
|
| | |de servicii,| | |
|
| | |salarii | | |
|
| | |etc.) | | |
|
|______________|____________|____________|____________|____________|___________|
| Activitatea 2 |
|
|
| Subactivitatea 2a
|
| Subactivitatea 2b |
|______________________________________________________________________________|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
|______________|____________|____________|____________|____________|___________|
| Activitatea 3
|
|
|
| Subactivitatea 3a
|
| Subactivitatea 3b |
|______________________________________________________________________________|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
|______________|____________|____________|____________|____________|___________|
| Activitatea 4
|
|
|
| Subactivitatea 4a |
| Subactivitatea 4b
|
|______________________________________________________________________________|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
|______________|____________|____________|____________|____________|___________|
| Activitatea n
|
|
|
| Subactivitatea na |
| Subactivitatea nb
|
|______________________________________________________________________________|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
| | | | | |
|
|______________|____________|____________|____________|____________|___________|
ANEXA 2
la regulament
PROPUNERE DE POLITICI PUBLICE
Instructiuni de completare
1. Institutia initiatoare
Denumirea institutiei care initiaza politica publica
2. Formularea problemei
- La acest capitol se descrie pe scurt problema care a condus la
necesitatea initierii unei politici publice in domeniu.
- Este recomandabila descrierea problemei, prin precizarea posibilelor
efecte ale nonactiunii guvernamentale (de exemplu: Populatia urbana de varsta
scolara creste cu x persoane pe an, iar capacitatea de constructie de noi
facilitati de invatamant nu poate face fata acestei cresteri).
- Nu este recomandata sugerarea in prezentarea problemei a raspunsului sau
a unei solutii (de exemplu: Exista prea putine case pentru tineri - o definitie
de acest gen induce raspunsul ca problema locativa a tinerilor poate fi
rezolvata prin constructia de locuinte si nu permite identificarea altor
alternative de rezolvare a problemei).
- Este recomandabila limitarea la o problema importanta si nu listarea
tuturor problemelor dintr-un domeniu dat.
3. Denumirea politicii publice
- Denumirea programului de politici publice astfel incat sa apara clar atat
domeniul major de actiune, cat si activitatea guvernamentala specifica.
Exemplu: Domeniu major - reforma administratiei publice
Program - Profesionalizarea corpului functionarilor publici
4. Scop
- La acest capitol trebuie precizat scopul general al rezolvarii problemei.
Scopul este general si desemneaza situatia care va exista la sfarsitul
implementarii politicii publice (de exemplu: imbunatatirea calitatii invatamantului
preuniversitar).
5. Obiective generale/obiective specifice
- Obiectivele generale precizeaza directiile majore de actiune (de exemplu:
imbunatatirea sigurantei cetatenilor).
- Obiectivele specifice trebuie sa fie concrete si masurabile astfel incat
sa fie posibila evaluarea rezultatelor implementarii politicii publice.
Obiectivele specifice reprezinta etapele intermediare care vor fi parcurse in
vederea atingerii obiectivului general. Obiectivele trebuie sa fie temporal
stabilite, continand indicatii generale asupra perioadei in care vor fi atinse
(reducerea cu 15% a infractionalitatii contra integritatii persoanei pana in
anul 2007 si/sau introducerea programelor de calificare profesionala in
penitenciarele romanesti).
- Numarul obiectivelor trebuie sa fie limitat, pentru a nu dispersa
eforturile si cheltuielile, dar acestea trebuie sa trateze dimensiunile-cheie
ale problemei, mai ales in conditiile existentei unor resurse limitate.
6. Beneficiari
- Beneficiarii reprezinta orice individ, comunitate, grup social vizat
(direct sau indirect) de implementarea politicii publice.
- Beneficiarii trebuie sa fie identificati si descrisi, luandu-se in
considerare toate caracteristicile socioeconomice relevante. Pentru toate categoriile
de beneficiari trebuie prezentate date si estimari statistice atunci cand sunt
disponibile.
- Beneficiarii pot fi caracterizati de mai multi indicatori: gen, grupe de
varsta, nivel de educatie, profesie, mediul de rezidenta, zona geografica, statut
economic, etnie etc.
- Beneficiarii directi sunt acele categorii de persoane care constituie
grupul-tinta al politicii publice (de exemplu, somerii sunt beneficiarii
directi ai politicii de ocupare a fortei de munca).
- Se mentioneaza beneficiarii indirecti, cum ar fi: familiile, in cazul in
care politica publica are in vedere un membru al ei, sau
comunitatile/localitatile, in cazul in care mai multe persoane beneficiaza de
acea politica publica.
7. Variante de solutionare
- In aceasta sectiune variantele de solutionare trebuie expuse succint,
inclusiv cea care ulterior va fi supusa spre implementare.
- Fiecare varianta trebuie sa explice clar cum intentioneaza sa rezolve
problema sau sa atinga obiectivele propuse ale politicii publice.
- Fiecare varianta trebuie caracterizata in functie de eficienta,
fezabilitate administrativa, eficacitate.
- Pentru fiecare varianta de solutionare trebuie mentionat impactul din
punct de vedere economic, social si eventual ecologic. Impactul este precizat
succint, fiind posibila anexarea la acest document a unor analize mai detaliate
in functie de complexitatea variantelor prezentate si de impactul acestora.
- Se precizeaza beneficiile si riscurile, dupa caz, pe termen scurt, mediu
si lung pentru fiecare dintre variantele prezentate.
- Pentru fiecare varianta se precizeaza bugetul estimat pentru
implementarea ei.
- Pentru fiecare dintre variantele prezentate se precizeaza modul in care
ele ar putea fi implementate (proiectele de acte normative care trebuie
elaborate, actiunile pe care respectiva implementare le presupune etc.).
8. Procesul de consultare
- Scopul consultarilor vizeaza cresterea transparentei procesului
decizional si permite in acelasi timp acumularea de informatii utile necesare
rezolvarii unei probleme de politica publica.
- Propunerea de politici publice contine o evidenta a consultarilor, precum
si a rezultatelor acestora.
- In aceasta sectiune se precizeaza institutiile care au fost consultate in
procesul identificarii variantelor de solutionare (de exemplu: institutii
guvernamentale, organizatii neguvernamentale, parteneri sociali, sectorul
privat).
- Se mentioneaza formele prin care au fost realizate consultarile cu
fiecare dintre institutiile/organizatiile apartinand societatii civile (de
exemplu: intalniri directe, conferinte etc.).
- Se precizeaza contributia specifica a fiecareia dintre
institutiile/organizatiile consultate la identificarea si fundamentarea
variantelor.
9. Varianta de solutionare recomandata
- Se precizeaza varianta recomandata dintre variantele prezentate la pct.
5.
- Se enumera principalele motive care au stat la baza alegerii optiunii
recomandate. Detaliati in acest scop beneficiile si riscurile anticipate,
precum si perioada in care acestea se vor produce.
- Se prezinta impactul pe care implementarea variantei recomandate il va
avea in plan economic, social si eventual ecologic.
- Sunt descrise grupurile sociale vizate de respectiva optiune de politica
publica, precum si masura in care acestea vor beneficia sau vor fi afectate in
urma implementarii optiunii recomandate.
- Se enumera tipurile de analize realizate pentru fundamentarea optiunii
recomandate (de exemplu: analiza cost-beneficiu, analiza de risc) si
principalele concluzii ale acestora.
- Documentele anexate la prezentul formular trebuie sa contina materiale
relevante pentru fundamentarea variantei recomandate.
- Se precizeaza compatibilitatea variantei recomandate cu legislatia romana
in vigoare, precum si cu normele europene in domeniu.
- Prezentarea variantei trebuie sa contina si o enumerare a activitatilor
preconizate pentru sustinerea implementarii acesteia.
- Pentru fiecare dintre aceste actiuni trebuie sa existe o estimare a
bugetului necesar realizarii respectivei actiuni.
Monitorizarea si evaluarea politicilor publice
Formular
I. Monitorizarea
1. Denumirea politicii publice (precizarea propunerii de politici publice
care a stat la baza implementarii)
2. Institutii si departamente insarcinate cu monitorizarea politicii
publice
3. Metodologia monitorizarii (indicatori utilizati)
4. Respectarea termenelor
_______________________________________________________________
| | Termen preconizat | Termen realizat |
|_________________|_______________________|_____________________|
| Activitatea 1 | | |
|_________________|_______________________|_____________________|
| Activitatea 2 | | |
|_________________|_______________________|_____________________|
| Activitatea 3 | | |
|_________________|_______________________|_____________________|
| Activitatea ... | | |
|_________________|_______________________|_____________________|
5. Costurile implementarii
_______________________________________________________________
| | Cost preconizat | Cost realizat |
|_________________|_______________________|_____________________|
| Activitatea 1 | | |
|_________________|_______________________|_____________________|
| Activitatea 2 | | |
|_________________|_______________________|_____________________|
| Activitatea 3 | | |
|_________________|_______________________|_____________________|
| Activitatea ... | | |
|_________________|_______________________|_____________________|
6. Descrierea desfasurarii activitatilor cuprinse in planul de actiune si
compararea acestora cu continutul activitatilor prezentat in propunerea de
politici publice corespunzatoare
7. Intarzieri, neconcordante, depasiri de buget (motivatii)
8. Recomandari.
II. Evaluarea
1. Denumirea politicii publice (precizarea eventualelor institutii care au
contribuit la realizarea evaluarii si tipul contributiei)
2. Metodologia de evaluare utilizata (indicatorii evaluarii)
3. Realizarea obiectivelor in raport cu cele precizate in propunerea de
politici publice
_______________________________________________________________
| Obiective stabilite (cele | Obiective realizate |
| precizate in propunerea de | (consultarea rapoartelor |
| politici publice) | de monitorizare) |
|_______________________________|_______________________________|
| | |
|_______________________________|_______________________________|
4. Descrierea activitatilor desfasurate, precum si evaluarea acestora in
functie de indicatorii precizati
5. Concluziile evaluarii.
Instructiuni de completare a formularelor de monitorizare si evaluare
I. Monitorizarea
1. Denumirea politicii publice
Se precizeaza denumirea oficiala a politicii publice, asa cum apare in
propunerea de politici publice.
2. Institutii responsabile
Se precizeaza structurile responsabile si pozitia administrativa a acestora
in cadrul institutiei. In cazul in care activitatea de monitorizare este
desfasurata si de alte institutii publice, organizatii civice si sociale,
organizatii internationale sau companii private, institute de cercetare,
universitati, prezentati-le si descrieti contributia acestora.
3. Metodologia de monitorizare (indicatori)
Mentionati indicatorii urmariti in activitatea de monitorizare.
Exemple de indicatori:
- indicatori administrativi - prezinta actiunea guvernamentala din punct de
vedere administrativ si managerial si redau capacitatea de planificare
eficienta, capacitatea de a respecta termene limita, capacitatea de a utiliza
rational resursele pentru atingerea obiectivelor stabilite etc.;
- indicatori de performanta - pot fi economici, politici si sociali,
ecologici ai dezvoltarii umane etc. si sunt urmariti pentru a evalua impactul
efectiv al politicilor publice. De exemplu, pentru evaluarea succesului unei
politici de dezvoltare a turismului, indicatorii ar putea fi: numarul sosirilor
in unitatile de cazare, numarul innoptarilor in unitatile de cazare sau
indicele de utilizare neta a locurilor de cazare. In functie de sectoare, pot
fi utilizati indicatori specifici.
4. Respectarea termenelor
Pe coloana din stanga se precizeaza termenele de realizare a activitatilor,
asa cum apar formulate in propunerea de politici publice. Pe coloana din stanga
se precizeaza termenele reale de realizare a activitatilor.
5. Costurile implementarii
Pe coloana din stanga se precizeaza costurile preconizate in propunerea de
politici publice. Pe coloana din dreapta se precizeaza costurile reale ale
implementarii.
6. Descrierea activitatilor
Se descriu activitatile desfasurate pana in prezent, precizandu-se, acolo
unde este cazul, daca au existat intarzieri in realizarea lor sau modificari in
continutul lor, comparativ cu activitatile incluse in planul de actiune.
7. Intarzieri, neconcordante, depasiri de buget (motivatii)
Se precizeaza principalele neconcordante, intarzieri in respectarea
termenelor propuse, precum si eventualele depasiri de buget. Se precizeaza
motivele de producere a acestora.
8. Recomandari
Se mentioneaza principalele concluzii rezultate in urma activitatii de
monitorizare, precum si masurile corective recomandate.
II. Evaluarea politicii publice
1. Denumirea politicii evaluate
Sunt denumite structurile responsabile si pozitia administrativa a
acestora. In cazul in care activitatea de evaluare este desfasurata impreuna cu
alte institutii publice, organizatii civice si sociale, organizatii
internationale sau sunt preluate prin contractare de companii private,
institute de cercetare, universitati, prezentati-le si descrieti contributia
acestora.
2. Metodologie
Se descriu metodologia de evaluare si impartirea in timp/etape a acesteia.
Sunt mentionati indicatorii de evaluare utilizati.
3. Realizarea obiectivelor
In momentul evaluarii se utilizeaza datele obtinute in etapa de
monitorizare. Sunt enumerate rezultatele implementarii politicii publice,
descriindu-se in ce masura corespund cu obiectivele stabilite initial. Atunci
cand sunt enumerate rezultatele, se cuantifica, acolo unde este cazul, si se
detaliaza modificarile institutionale produse, precum si impactul realizat
asupra grupurilor-tinta.
4. Descrierea activitatilor
Se descriu modul de desfasurare a activitatilor, precum si modul in care
acestea se conformeaza activitatilor prezentate in planul de actiune.
5. Concluziile evaluarii
Se mentioneaza principalele concluzii rezultate in urma activitatii de
evaluare, in special in ceea ce priveste urmatoarele aspecte:
in ce masura problema de politica publica a fost rezolvata;
daca se recomanda reluarea intregului proces al politicii publice sau
numai a anumitor aspecte ale acestuia si cum anume.