HOTARARE Nr.
74 din 26 ianuarie 1991
privind înfiintarea Regiei
autonome „Administratia romana a serviciilor de trafic aerian" - ROMATSA*)
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 500 din 20 iulie 2009
Art. 1. - (1) Pe data de 1 decembrie 1990 se
înfiinţează Regia autonomă „Administraţia română a serviciilor de trafic
aerian" - ROMATSA (Romanian Air Trafic Services Administration), cu sediul
în municipiul Bucureşti, şos. Bucureşti-Ploieşti, km 16,5, ca persoană
juridică, funcţionând pe bază de gestiune economică şi autonomie financiară, putând
beneficia de subvenţii de la bugetul de stat.
(2) Administraţia română a serviciilor de trafic aerian
- ROMATSA se constituie prin preluarea subunităţilor, formaţiilor şi
obiectivelor prevăzute în anexa nr. 1, împreună cu baza materială şi personalul
aferent acestora.
(3) In cadrul structurii Regiei autonome „Administraţia
română a serviciilor de trafic aerian" - ROMATSA se înfiinţează şi
funcţionează Centrul de coordonare a operaţiunilor de căutare şi salvare a
aeronavelor aflate în pericol şi a supravieţuitorilor unui accident de aviaţie
produs în regiunea de informare a zborurilor FIR - Bucureşti, ca subunitate
fără personalitate juridică. Finanţarea activităţii centrului se asigură din
tariful de rută ce se aplică României, conform reglementărilor în vigoare.
Art. 2. - (1) Regia autonomă „Administraţia română a
serviciilor de trafic aerian" - ROMATSA are ca obiect principal de
activitate furnizarea de servicii de navigaţie aeriană, incluzând servicii de
trafic aerian, servicii de comunicaţii aeronautice, navigaţie şi supraveghere
în domeniul aeronautic, servicii meteorologice aeronautice, servicii de
informare aeronautică, precum şi servicii de căutare şi salvare, în
conformitate cu regulamentul de organizare şi funcţionare prevăzut în anexa nr.
2 la prezenta hotărâre.
(2) Obiectul de activitate al Regiei autonome
„Administraţia română a serviciilor de trafic aerian" - ROMATSA cuprinde
şi activităţi de consultanţă şi prestări de servicii în domeniul său de
activitate, activităţi de cercetare-dezvoltare, inclusiv faza de realizare şi
comercializare de produse specifice domeniului managementului traficului
aerian, prin forţe proprii sau în parteneriat cu operatori economici interni
sau externi, precum şi activităţi de transport în cont propriu, conform legislaţiei
în vigoare.
Art. 3. -Administraţia română a serviciilor de trafic
aerian este împuternicită să elaboreze programul de perfecţionare a pregătirii
de specialitate a întregului personal de trafic aerian, meteorologic, de
protecţie a navigaţiei aeriene şi telecomunicaţii aeronautice.
Art. 4. - Patrimoniul Administraţiei române a
serviciilor de trafic aerian - ROMATSA este de 1.004.229 mii ROL, conform
datelor din bilanţul contabil încheiat la data de 30 iunie 1990, constituit
prin preluarea patrimoniilor subunităţilor prevăzute în anexa nr. 1 şi va fi
definitivat pe baza reevaluării acestuia, în condiţiile prevăzute de lege, până
la data de 1 martie 1991**).
Art. 5. -Administraţia română a serviciilor de trafic
aerian poate coopera în domeniul său de activitate cu organele similare din
statele cu care se întreţin relaţii aviatice civile şi cu organizaţiile
internaţionale specializate în acest domeniu.
Art. 6. - Pentru realizarea activităţii proprii,
Administraţia română a serviciilor de trafic aerian poate încheia contracte de
import-export şi de asigurare de asistenţă tehnică sau servicii cu parteneri
din ţară sau străinătate.
Art. 7. - (1) Tarifele în lei şi valută, pentru
serviciile asigurate operatorilor aerieni români sau străini, se stabilesc de
Consiliul de administraţie al ROMATSA, cu respectarea prevederilor legale si
înţelegerilor internaţionale încheiate în acest domeniu.
(2) In vederea dezvoltării şi modernizării rapide
impuse de standardele internaţionale, ROMATSA poate utiliza fondurile valutare
realizate din încasări, conform legii.
Art. 8. - Organizarea şi funcţionarea Regiei autonome
„Administraţia română a serviciilor de trafic aerian" - ROMATSA se fac în
conformitate cu regulamentul prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 9. - Personalul care trece la Administraţia română
a serviciilor de trafic aerian ca urmare a aplicării prevederilor din prezenta
hotărâre se consideră transferat în interesul serviciului, iar în cazul în care
este încadrat în funcţii cu niveluri de salarizare mai mici, are dreptul la diferenţă
până la salariul tarifar avut şi la sporul de vechime, după caz, timp de trei
luni.
Art. 10. - Salarizarea personalului din aparatul
central al ROMATSA se face potrivit prevederilor anexei VI lit. A din Legea nr.
57/1974, iar a personalului din unităţile componente conform dispoziţiilor din
anexele IV, V şi VII din aceeaşi lege, până la apariţia noilor reglementări din
acest domeniu de activitate***).
Art. 11. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 12. - Pe data prezentei hotărâri, orice alte
dispoziţii contrare se abrogă.
*) Republicată în temeiul art. III din Hotărârea
Guvernului nr. 741/2008 pentru aprobarea Regulamentului privind gestionarea
situaţiilor de urgenţă generate de producerea unui accident de aviaţie civilă,
precum şi pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 74/1991 privind
înfiinţarea Regiei autonome „Administraţia română a serviciilor de trafic
aerian" - ROMATSA, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 529 din 14 iulie 2008, dându-se textelor o nouă numerotare.
Hotărârea Guvernului nr. 74/1991 a fost publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 22 din 29 ianuarie 1991 şi
ulterior adoptării a mai fost modificată şi completată prin:
- Hotărârea Guvernului nr. 731/1992 privind modificarea
şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 74/1991 şi Hotărârii Guvernului nr.
125/1992, referitoare la organizarea regiilor autonome din domeniul aviaţiei
civile, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 309 din 27
noiembrie 1992;
- Hotărârea Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea
Autorităţii Aeronautice Civile Române, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 207 din 27 august 1993, cu modificările ulterioare;
- Hotărârea Guvernului nr. 75/2005 pentru modificarea
şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 74/1991 privind înfiinţarea Regiei
autonome „Administraţia română a serviciilor de trafic aerian" - ROMATSA,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 113 din 3 februarie
2005;
- Hotărârea Guvernului nr. 1.090/2006 pentru
modificarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 740 din 30 august 2006;
- Hotărârea Guvernului nr. 1.251/2007 pentru
modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 74/1991 privind înfiinţarea
Regiei autonome „Administraţia română a serviciilor de trafic aerian" -
ROMATSA, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 707 din 19
octombrie 2007.
**)Ase vedea şi art. IV din Hotărârea Guvernului nr.
731/1992 şi art. 5 şi 9 din Hotărârea Guvernului nr. 405/1993, cu modificările
ulterioare.
***) Legea nr. 57/1974 privind retribuirea după
cantitatea şi calitatea muncii a fost abrogată prin Legea salarizării nr.
14/1991, abrogată prin Legea nr. 53/2003 - Codul muncii.
ANEXA Nr. 1
Subunităţile, formaţiile, obiectivele din compunerea
Regiei autonome „Administraţia serviciilor de trafic aerian" - ROMATSA
Nr. crt.
|
Denumirea subunităţilor componente
ale regiei ROMATSA
|
Unităţile economice din care se
preiau părţi din patrimoniu şi personal
|
1.
|
Formaţia NOTAM (NOTICE TO AIRMAN)*)
|
Departamentul aviaţiei civile
|
2.
|
Centrul regional de dirijare Bucureşti
|
Aeroportul Internaţional Henri Coandă - Bucureşti - SA
|
3.
|
Centrul naţional de protecţie meteorologică a navigaţiei aeriene
|
Aeroportul Internaţional Henri Coandă - Bucureşti - SA
|
4.
|
Radiofar de rută Floreşti
|
Aeroportul Internaţional Henri Coandă - Bucureşti - SA
|
5.
|
Radiofar de rută Strejnic
|
Aeroportul Internaţional Henri Coandă - Bucureşti - SA
|
6.
|
Radiofar de rută Urziceni
|
Aeroportul Internaţional Henri Coandă - Bucureşti - SA
|
7.
|
Radiofar de rută Mizil
|
Aeroportul Internaţional Henri Coandă - Bucureşti - SA
|
8.
|
Radiofar de rută Tăndărei
|
Aeroportul Internaţional Henri Coandă - Bucureşti - SA
|
9.
|
Radiofar de rută Curtea de Argeş
|
Aeroportul Internaţional Henri Coandă - Bucureşti - SA
|
10.
|
Centrul regional de dirijare Cluj
|
Aeroportul Cluj
|
11.
|
Centrul regional de dirijare Arad
|
Aeroportul Arad
|
12.
|
Centrul regional de dirijare Bacău
|
Aeroportul Bacău
|
13.
|
Radiofar de rută Galaţi
|
Aeroportul Bacău
|
14.
|
Centrul de dirijare Constanţa - M. Kogălniceanu
|
Aeroportul Constanţa - M. Kogălniceanu
|
15.
|
Radiofar de rută Braşov
|
Aeroportul Sibiu
|
16.
|
Radiofar de rută Deva
|
Aeroportul Sibiu
|
17.
|
Radiofar de rută Târgu Jiu
|
Aeroportul Craiova
|
18.
|
Centrul naţional de telecomunicaţii aeronautice
|
Baza de deservire tehnică şi reparaţii aeroportuare
|
19.
|
Centrul de coordonare a operaţiunilor de căutare şi salvare a
aeronavelor aflate în pericol şi a supravieţuitorilor unui accident de
aviaţie produs în regiunea de informare a zborurilor FIR - Bucureşti
|
|
*) A se vedea art. 9 alin. (2) din Hotărârea Guvernului
nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autorităţii Aeronautice Civile Române, care
prevede abrogarea pct. 3.10 al art. 3 din anexa nr. 2 la prezenta hotărâre,
referitoare la formaţia NOTAM.
ANEXA Nr. 2
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare al Regiei autonome
„Administraţia română a serviciilor de trafic aerian" - ROMATSA
I. Dispoziţii generale
Art. 1. -Administraţia română a serviciilor de trafic
aerian - ROMATSA administrează şi exploatează*) căile aeriene române, asigură
conducerea şi dezvoltarea unitară a activităţilor de dirijare a aeronavelor
aparţinând companiilor aeriene române şi străine, urmăreşte integrarea în
sistemul specializat european (Organizaţia Europeană pentru Securitatea
Zborurilor - EUROCONTROL), asigură, împreună cu Ministerul Apărării Naţionale,
utilizarea coordonată a spaţiului aerian al României de către aviaţia civilă şi
militară.
Art. 2. -Administraţia română a serviciilor de trafic
aerian este persoană juridică română, funcţionează pe bază de gestiune
economică şi autonomie financiară, poate beneficia de subvenţii de la bugetul
de stat şi îşi desfăşoară activitatea în baza prezentului regulament, având
statut de regie autonomă.
Art. 3. - (1) Sediul principal al ROMATSA este în
municipiul Bucureşti, sos. Bucureşti-Ploieşti km 16,5.
(2) Administraţia română a serviciilor de trafic aerian
are în structură la data înfiinţării următoarele categorii de subunităţi, fără
personalitate juridică:
1. Direcţia regională a căilor aeriene Bucureşti;
2. Direcţia regională a căilor aeriene Arad;
3. Direcţia regională a căilor aeriene Bacău;
4. Direcţia regională a căilor aeriene Cluj;
5. Direcţia regională a căilor aeriene Constanţa;
6. Centrul naţional de protecţie meteorologica a
navigaţiei aeriene;
7. Centrul naţional de telecomunicaţii aeronautice;
8. Radiofaru'ri de rută: Floreşti, Strejnic, Mizil,
Urziceni, Tăndărei, Curtea de Argeş, Târgu Jiu, Deva, Braşov, Galaţi;
9. Servicii şi birouri;
10. Centrul de coordonare a operaţiunilor de căutare şi
salvare a aeronavelor aflate în pericol şi a'supravieţuitorilor unui accident
de aviaţie produs în regiunea de informare a zborurilor FIR - Bucureşti.
(3) Modalitatea de constituire, drepturile şi
obligaţiile pentru subunităţile din structură sunt stabilite în prezentul
regulament.
*) A se vedea art. II pct. 1 din Hotărârea Guvernului
nr. 741/2008 pentru aprobarea Regulamentului privind gestionarea situaţiilor de
urgenţă generate de producerea unui accident de aviaţie civilă, precum şi
pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 74/1991 privind înfiinţarea Regiei
autonome „Administraţia română a serviciilor de trafic aerian" - ROMATSA,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 529 din 14 iulie
2008.
II. Obiectul de activitate
Art. 4. - (1) Regia autonomă „Administraţia română a
serviciilor de trafic aerian" - ROMATSA are ca obiect principal de
activitate exploatarea spaţiului aerian al României*) şi furnizarea de servicii
de navigaţie aeriană, incluzând servicii de trafic aerian, servicii de
comunicaţii aeronautice, navigaţie şi supraveghere în domeniul aeronautic,
servicii meteorologice aeronautice, servicii de căutare şi salvare, servicii de
informare aeronautică, precum şi coordonarea operaţiunilor de căutare şi
salvare a aeronavelor aflate în pericol şi a supravieţuitorilor unui accident
de aviaţie produs în regiunea'de informare a zborurilor FIR - Bucureşti.
(2) Regia autonomă „Administraţia română a serviciilor
de trafic aerian" - ROMATSA desfăşoară şi activităţi de consultanţă şi
prestări de servicii în domeniul sau de activitate, activităţi de
cercetare-dezvoltare, inclusiv faza de realizare şi comercializare de produse
specifice domeniului managementului traficului aerian, prin forţe proprii sau
în parteneriat cu operatori economici interni ori externi, precum şi activităţi
de transport în interes propriu, conform legislaţiei în vigoare.
(3) Regia autonomă „Administraţia română a serviciilor
de trafic aerian" - ROMATSA se poate afilia la organe şi organisme
internaţionale din domeniul obiectului său de activitate.
Art. 5. - (1) In realizarea obiectului de activitate,
ROMATSA are următoarele atribuţii principale:
I. In domeniul tehnic:
1. asigură căile aeriene naţionale cu echipamente şi
instalaţii moderne de control şi dirijare'a zborurilor şi de telecomunicaţii
aeronautice;
2. asigură întreţinerea şi exploatarea mijloacelor
tehnice de protecţie a navigaţiei aeriene, meteorologice şi telecomunicaţii
aeronautice necesare dirijării traficului aerian'pe căile aeriene în deplină
siguranţă pentru a satisface cerinţele transportatorilor aerieni interni şi
externi şi pentru nevoile de apărare a ţării;
3. elaborează şi aplică norme tehnice proprii' pentru
exploatarea şi întreţinerea mijloacelor de protecţie a navigaţiei aeriene,
meteorologice şi de telecomunicaţii aeronautice;
4. aplică reglementările internaţionale O.A.C.I.
(Organizaţia Internaţională a Aviaţiei Civile) privind gestionarea frecvenţelor
pentru dirijarea traficului aerian internaţional şi intern;
5. realizează, în colaborare cu organisme specializate,
lucrările de revizie şi reparaţii ale instalaţiilor şi echipamentelor proprii;
6. optimizează tehnic dotările şi exploatarea
instalaţiilor şi echipamentelor în vederea asigurării siguranţei depline a
activităţilor de trafic aerian pe căile aeriene;
7. asigură proiectarea, executarea şi punerea în
funcţiune, prin contracte cu alte unităţi, a noilor obiective regionale de
dirijare şi control al traficului aerian;
8. încheie contracte de asistenţă tehnică sau servicii
executate în străinătate de personalul român de trafic aerian, meteorologic sau
de protecţia navigaţiei aeriene;
9. organizează aprovizionarea tehnico-materială a
subunităţilor din structură pentru produsele din ţară şi din import, colaborând
cu compartimentele de specialitate din Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii;
10. încheie contracte de consultanţă şi prestare de servicii
în domeniul său de activitate.
II. In domeniul operaţional:
1. asigură, prin subunităţile din structură, dirijarea
aeronavelor române şi străine pe căile aeriene organizate în spaţiul aerian
controlat al României repartizat aviaţiei civile, în condiţii de siguranţă a
zborurilor, realizând un contrai permanent al circulaţiei acestora potrivit
normelor şi recomandărilor internaţionale de control şi dirijare a zborurilor,
precum şi a reglementărilor naţionale;
2. elaborează studii privind dezvoltarea şi
modernizarea reţelei de căi aeriene naţionale pe baza tendinţelor de creştere a
traficului aerian şi a stadiului de dezvoltare tehnologică a mijloacelor de
control şi dirijare a zborurilor şi de automatizare a procedurilor de
programare şi urmărire a activităţii de zbor;
3. elaborează proiecte de regulamente, reguli şi
proceduri de dirijare şi coordonare a zborurilor, de telecomunicaţii
aeronautice şi protecţie a navigaţiei aeriene în concordanţă cu regulile şi
procedurile internaţionale;
4. asigură publicarea internaţională a reglementărilor
naţionale de control şi dirijare a zborurilor în spaţiul aerian al României
repartizat aviaţiei civile şi informarea operativă şi permanentă asupra stării
mijloacelor şi modificărilor survenite în căile aeriene naţionale, prin A.I.R
România, precum şi informarea permanentă a organelor de trafic aerian de pe
aeroporturile internaţionale din ţară cu privire la situaţia căilor aeriene ale
tuturor statelor cu care întreţin legături aviatice civile;
5. organizează şi exploatează, prin subunităţile din
structură, reţeaua naţională de meteorologie aeronautică şi asigură informarea
meteorologică a echipajelor ce execută zboruri în spaţiul aerian al ţării
noastre, precum şi informarea organelor aeroportuare interesate cu privire la
situaţia meteorologică pe căile aeriene ale statelor cu care se întreţin
legături aviatice civile;
6. realizează, prin subunităţile sale, în conformitate
cu regulile şi reglementările centrului de telecomunicaţii aeronautice,
transmiterea şi tranzitarea tuturor mesajelor telegrafice, radiotelegrafice şi
de radiocomunicaţii, privind organizarea şi desfăşurarea în condiţii de
siguranţă a zborurilor;
7. cooperează cu organele specializate ale Ministerului
Apărării Naţionale pentru folosirea în comun a spaţiului aerian naţional şi
organizează în comun activitatea de dirijare şi control a zborurilor
aeronavelor militare pe căile aeriene, informarea meteorologică aeronautică a
acestora în condiţii de siguranţă a zborurilor, precum şi pentru rezolvarea
problemelor comune în domeniul apărării naţionale şi de acţiune în situaţii de
calamitate sau alte situaţii speciale;
8. organizează şi controlează pregătirea profesională a
întregului personal de trafic aerian, meteorologic, de protecţie a navigaţiei
aeriene şi de telecomunicaţii aeronautice;
9. colaborează cu organele aeroportuare în domeniul
controlului, dirijării, informării aeronautice şi meteorologice, de protecţie a
navigaţiei aeriene şi telecomunicaţiilor;
10. realizează cooperarea, în domeniul său de activitate,
cu unităţile similare din statele cu care se întreţin relaţii aviatice civile
şi cu organizaţiile internaţionale specializate în acest domeniu, stabileşte,
cu respectarea reglementărilor naţionale, proceduri comune de dirijare a
zborurilor împreună cu organele similare ale statelor vecine sau cu organele
aeroportuare;
11. declanşează investigarea incidentelor de trafic
produse în spaţiul aerian al ţării noastre şi participă în comisiile de
anchetare a incidentelor şi accidentelor de aviaţie civilă;
12. asigură aplicarea programului naţional de
securitate a aviaţiei civile în unităţile sale componente;
13. asigură şi răspunde de pregătirea disponibilizării
unităţilor componente şi a personalului pentru nevoile de apărare;
14. participă la planurile de acţiune privind
alarmarea, căutarea şi salvarea aeronavelor aflate în dificultate;
15. asigură efectuarea controlului medical pentru
personalul ce execută serviciu operativ, respectarea disciplinei muncii în
desfăşurarea prestaţiilor, respectarea atribuţiilor de serviciu şi a
prevederilor legale de către întregul personal, în baza statutului
personalului;
*) A se vedea art. II pct. 1 din Hotărârea Guvernului
nr. 741/2008 pentru aprobarea Regulamentului privind gestionarea situaţiilor de
urgenţă generate de producerea unui accident de aviaţie civilă, precum şi
pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 74/1991 privind înfiinţarea Regiei
autonome „Administraţia română a serviciilor de trafic aerian" - ROMATSA,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 529 din 14 iulie
2008.
16. organizează activitatea de management în
subunităţile din structură, inclusiv dezvoltarea aplicaţiilor informatice, în
vederea asigurării rapide a tuturor informaţiilor necesare luării deciziilor
tehnico-economice şi organizatorice.
III. In domeniul economico-financiar:
1. realizează programarea şi executarea activităţii
economico-financiare, întocmeşte proiectele bugetelor anuale de venituri şi
cheltuieli, urmăreşte execuţia acestora conform legislaţiei în vigoare;
2. fundamentează politica de credite şi a altor surse
de finanţare a subunităţilor;
3. elaborează programul de dezvoltare al subunităţilor
şi asigură finanţarea şi realizarea obiectivelor cuprinse în program, urmărind
elaborarea şi avizarea legală a documentaţiei tehnice de execuţie;
4. efectuează direct operaţii de comerţ exterior prin
compartimente proprii şi realizează importul de echipamente şi piese de schimb;
5. ROMATSA stabileşte prin contracte tarifele sau
salariile pentru personalul român ce execută în străinătate activităţi de
asistenţă tehnică sau asigurări de servicii.
(2) Atribuţiile Centrului de coordonare a operaţiunilor
de căutare şi salvare a aeronavelor civile aflate în pericol şi a
supravieţuitorilor unui accident de aviaţie produs în regiunea de informare a
zborurilor FIR- Bucureşti sunt:
1. deţine baza cu datele de contact ale unităţilor de
trafic aerian, aerodromurilor, operatorilor aerieni care desfăşoară operaţiuni
în FIR Bucureşti, ale unităţilor de căutare şi/sau salvare desemnate prin regulamente
specifice, inspectoratelor locale pentru situaţii de urgenţă, instituţiilor
prefectului, Centrului operativ pentru situaţii de urgenţă din cadrul
Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii şi ale Inspectoratului General
pentru Situaţii de Urgenţă, actualizată permanent;
2. urmăreşte elaborarea de către organizaţiile
implicate în activităţile de căutare şi/sau salvare a planurilor de acţiune, în
conformitate cu cerinţele anexei 12 la Convenţia de la Chicago. Propune
modificări ale planurilor de acţiune şi le supune aprobării Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii, conform reglementărilor în vigoare
aplicabile;
3. asigură supravegherea continuă a transmisiilor radio
recepţionate de la aeronavele în pericol şi, totodată, recepţionarea semnalelor
emise de echipamentele de locaţie pentru situaţii de urgentă (ELT) pe
frecventele 121,5 MHz si 406 MHz;
4. informează operativ Ministerul Transporturilor şi
Infrastructurii cu privire la producerea unui accident de aviaţie major pe
teritoriul României sau a posibilităţii producerii unui asemenea accident, ca
urmare a informaţiilor primite de la unităţile de alarmare, precum şi cu
privire la derularea operaţiunilor de căutare a aeronavei implicate în accident
şi de salvare a supravieţuitorilor accidentului;
5. notifică statul de înmatriculare al unei aeronave
civile care a fost implicată într-un accident de aviaţie în regiunea de
informare a zborurilor FIR- Bucureşti;
6. notifică şi informează operatorul aerian cu privire
la evoluţia operaţiunilor de căutare şi/sau salvare;
7. urmăreşte derularea procedurilor operaţionale
aplicabile în cazul producerii unui accident de aviaţie civilă;
8. determină zona de căutare, declanşează şi
coordonează activitatea de căutare a unei aeronave dispărute pe teritoriul
României, în urma informaţiilor primite de la unităţile de alarmare;
9. notifică organizaţiile cu atribuţii în operaţiunile
de salvare, după identificarea locului producerii accidentului, conform
regulamentelor aplicabile.
III. Patrimoniul
Art. 6. - (1) Patrimoniul iniţial al ROMATSA este de
1.004.229 mii ROL conform datelor din bilanţul contabil de la 30 iunie 1990
prin preluarea patrimoniilor subunităţilor prevăzute în anexa nr. 1.
(2) ROMATSA îşi va definitiva patrimoniul pe baza
reevaluării acestuia în condiţiile prevăzute de lege, activitate ce se va
finaliza până la data de 31 decembrie 1990*).
IV. Structura regiei. Drepturile si obligaţiile
unităţilor din cadrul ROMATSA
Art. 7. - (1) ROMATSA aprobă înfiinţarea de subunităţi,
potrivit legii, stabilind relaţiile acestora în cadrul regiei şi cu terţi,
pentru acte şi fapte juridice din domeniile tehnico-economice, administrative,
financiare şi altele.
(2) Organizarea şi conducerea subunităţilor din
structură se stabileşte de consiliul de administraţie al regiei.
Art. 8. - Subunităţile din 'structura ROMATSA au
competenţele prevăzute pentru regie cu următoarele limitări:
1. nu întreţin relaţii directe cu bugetul statului;
2. nu pot fi subvenţionate decât în limitele stabilite
de ROMATSA.
Art. 9. - Direcţiile regionale sunt conduse de un
director care este şi preşedintele consiliului director compus din 3-7
persoane, numit de consiliul de administraţie al regiei.
V. Organele de conducere ale ROMATSA
Art. 10. - Conducerea regiei se asigură prin:
1. consiliul de administraţie;
2. directorul general.
Art. 11. - (1) Consiliul de administraţie se numeşte
sau se revocă prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii şi
este compus din 5-9 persoane, dintre care una este directorul general al
ROMATSA, care este şi preşedintele consiliului de administraţie.
(2) Din consiliul de administraţie fac parte câte un
reprezentant al Ministerului FinanţelorPublice şi al Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii, ceilalţi membri fiind numiţi dintre
ingineri, economişti, jurişti sau alte'persoane specializate în domeniul de
activitate al ROMATSA.
Art. 12. - Consiliul de administraţie îşi desfăşoară
activitatea în baza propriului regulament de funcţionare.
Art. 13. -Atribuţiile, răspunderile şi competenţele
consiliului de administraţie surit următoarele:
1. aprobă structura organizatorică şi funcţională a
regiei;
2. aprobă, potrivit legii, investiţiile ce urmează a fi
realizate din fonduri proprii ale ROMATSA;'
3. propune, potrivit reglementărilor, investiţiile de
amploare ce necesită subvenţii de la stat;
4. aprobă bugetul regiei cu marcarea veniturilor şi
cheltuielilor;
5. stabileşte şi face propuneri pentru subvenţiile
necesare de la bugetul de stat pe destinaţii;
6. stabileşte cererile de împrumuturi pe termen lung
sau mediu şi modul de rambursare a acestora;
7. răspunde de administrarea legală şi eficientă a
întregului patrimoniu;
8. aprobă înstrăinarea bunurilor imobile aparţinând
regiei cu o valoare de maximum 7 milioane lei;
9. stabileşte taxe şi tarife proprii pentru prestaţiile
şi serviciile efectuate;
10. aprobă utilizarea fondului valutar potrivit legii;
11. asigură şi răspunde de respectarea dispoziţiilor
legale privind protecţia mediului înconjurător;
12. aproba statutul personalului din ROMATSA;
13. stabileşte potrivit legii nivelurile de salarizare
a personalului, în funcţie de studii şi munca efectiv prestată, cu respectarea
limitei minime legale de salarizare;
14. stabileşte funcţiile şi meseriile specifice;
15. aproba orice aite probleme privind activitatea
consiliului de administraţie, cu excepţia acelor date, potrivit legii, în
competenţa altor organe.
*) Ase vedea şi art. IV din Hotărârea Guvernului nr.
731/1992 şi art. 5 şi 9 din Hotărârea Guvernului nr. 405/1993, cu modificările
ulterioare.
Art. 14. - Consiliul de administraţie se întruneşte în
şedinţe ordinare o dată pe lună sau ori de câte ori este nevoie la cererea
preşedintelui ori a unei treimi din membrii săi.
Art. 15. - Pentru luarea unor decizii complexe,
consiliul de administraţie poate atrage în activitatea de analiză consilieri şi
consultanţi din diferite sectoare. Activitatea acestora va fi compensată
material conform înţelegerii pe bază de contracte.
Art. 16. - Consiliul de administraţie prezintă anual
Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii un raport asupra activităţii în
perioada expirată şi asupra programului de activitate pentru perioada în curs.
Art. 17. - Directorul general al ROMATSA este numit sau
revocat de ministrul transporturilor şi infrastructurii. El nu poate ocupa
funcţii în consiliile de administraţie ale unor societăţi comerciale cu capital
privat.
Art. 18. - Directorul general al ROMATSA conduce
activitatea curentă a acesteia şi reprezintă regia în relaţiile cu organele
statului, precum şi cu persoane fizice sau juridice. De asemenea, angajează şi
concediază personalul aparatului propriu şi numeşte prin decizie conducătorii
subunităţilor din structura regiei în conformitate cu prevederile legale.
VI. Bugetul şi administrarea acestuia. Relaţii
financiare
Art. 19. - (1) Corelat cu volumul prestaţiilor şi
serviciilor, ROMATSA determină anual volumul de venituri de realizat şi
cheltuielile totale de efectuat.
(2) Regia realizează venituri în lei şi valută din
taxele percepute pentru activităţile specifice pentru operatorii interni şi ai
statelor cu care sunt întreţinute relaţii aviatice civile, în conformitate cu
normele interne şi internaţionale.
Art. 20. - (1) Partea de cheltuieli care depăşeşte
nivelul veniturilor realizate se subvenţionează de la bugetul de stat în
condiţiile legii.
(2) Statul asigură în condiţiile legii alocaţii
bugetare pentru realizarea obiectivelor de investiţii şi modernizare ale
direcţiilor regionale de dirijare.
Art. 21. - Regia întocmeşte buget de venituri şi
cheltuieli, bilanţ contabil şi cont de profit şi pierderi, după modelele
stabilite de Ministerul Finanţelor Publice.
Art. 22. - Bilanţul contabil anual şi contul de profit
şi pierderi se aprobă de Ministerul Finanţelor Publice şi se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea a IV-a.
Art. 23. - (1) Din veniturile realizate, după
acoperirea cheltuielilor, Regia autonomă ROMATSA constituie fondul de rezervă
şi fondul de dezvoltare şi orice alte fonduri pe care le consideră necesare
desfăşurării activităţii şi satisfacerii nevoilor sale de funcţionare, plăteşte
cotele de asigurare şi securitate socială şi celelalte vărsăminte prevăzute de
lege.
(2) Pentru dezvoltarea şi modernizarea rapidă, impusă
de standardele internaţionale, se pot utiliza fonduri valutare, realizate din
încasări, conform legii.
Art. 24. - ROMATSA hotărăşte cu privire la investiţiile
ce urmează a fi realizate, în limita competenţelor ce-i sunt acordate,
stabileşte nivelul surselor proprii de finanţare.
Art. 25. - Operaţiunile de încasări şi plăţi ale
ROMATSA şi subunităţilor componente se efectuează prin conturi în lei şi valută
deschise la Banca Naţională a României şi la alte instituţii bancare.
Art. 26. - Subunităţile regiei care au autonomie
funcţională limitată:
1. întocmesc buget de venituri şi cheltuieli proprii;
2. întocmesc bilanţ contabil şi situaţia principalilor
indicatori financiari;
3. efectuează încasări şi plăţi în lei şi valută prin
conturi deschise la bănci şi prin casieria proprie, în limitele acordate de
regie;
4. primesc, utilizează şi răspund de buna gospodărire a
sumelor alocate drept subvenţii de către ROMATSA şi a creditelor de la bănci.
Art. 27. - (1) Decontările cu bugetul statului pentru
întregul sistem se efectuează în mod unitar de către ROMATSA.
(2) Mijloacele fixe se trec de la o subunitate la alta,
fără plată, cu acordul regiei.
VII. Relaţiile comerciale
Art. 28. - (1) Taxele şi tarifele în lei şi valută
percepute pentru activităţile specifice pentru operatorii'interni şi ai
statelor cu care întreţin relaţii aviatice civile se stabilesc în conformitate
cu reglementările interne şi internaţionale de aviaţie civilă.
(2) Taxele şi tarifele se stabilesc în funcţie de
greutatea aeronavelor şi distanţa de zbor parcursă în spaţiul aerian al
României şi după aprobare se publică în Monitorul Oficial al României. '
Art. 29. - (1) In cadrul obiectului său de activitate,
regia autonomă poate, conform legii, să-şi asigure investiţii pe bază de
licitaţie publică prin orice societăţi comerciale din ţară şi străinătate.
(2) Adjudecarea licitaţiilor se efectuează conform
prevederilor legale; licitaţiile pentru lucrările cu o valoare mai mare de 5
milioane lei se publică în Monitorul Oficial al României.
(3) Termenele pentru licitaţiile publice sunt de cel
puţin 30 de zile de la data publicării.
VIII. Controlul activităţii
Art. 30. - Gestiunea regiei autonome este controlată de
organele de specialitate proprii.
IX. Dispoziţii referitoare la personal
Art. 31. - (1) Personalul ROMATSA, de orice categorie
sau specialitate, este supus prevederilor statutului personalului, aprobat de
consiliul de administraţie, precum şi prevederilor regulamentelor şi
instrucţiunilor specifice.
(2) Prin statut se reglementează cel puţin:
1. criteriile de angajare, promovare, autorizare pe
post;
2. îndatoririle salariaţilor pe niveluri ierarhice;
3. modul de aplicare a sancţiunilor;
4. relaţiile cu persoanele fizice şi juridice din afara
regiei autonome;
5. păstrarea secretului de stat şi de serviciu, limite
şi competenţe privind transmiterea informaţiilor către persoane fizice şi
juridice din afara ROMATSA;
6. sistemul propriu de salarizate cu încadrarea în
limitele legale;
7. sistemul de recompensare;
8. alte prevederi specifice referitoare la protecţia
socială a personalului.
Art. 32. - Personalul încadrat în regia autonomă
beneficiază de asistenţă medicală fără plată şi de control periodic, potrivit
reglementărilor aeronautice, contractelor şi convenţiilor speciale încheiate.
Art. 33. - Personalul regiei autonome beneficiază, fără
plată, de forme de perfecţionare profesională, prin Centrul de Instruire a
Personalului Aeronautic pe bază de contract, costurile fiind suportate din
bugetul de venituri şi cheltuieli al regiei.
Art. 34. - Pentru contribuţia deosebită la buna
desfăşurare a activităţii, consiliul de administraţie poate hotărî, în limita
disponibilităţilor în valută, acordarea de premii şi plăţi în valută
convertibilă angajaţilor săi, cu respectarea prevederilor legale.
Art. 35. - Personalul propriu ce execută activităţi în
străinătate în baza unui contract de asistenţă tehnică sau asigurări de
servicii încheiat prin ROMATSA cu parteneri externi este considerat detaşat şi
beneficiază de continuitate în muncă conform legislaţiei în'vigbare.
X. Dispoziţii finale
Art. 36. - Administraţia Română a Serviciilor de Trafic
Aerian respectă şi răspunde de aplicarea tuturor prevederilor din legislaţia
generală internă, precum şi din legislaţia specifică şi a reglementărilor emise
de Autoritatea Aeronautică pentru Aviaţia Civilă şi O.A.C.I.
Art. 37. - Prezentul regulament se completează cu
celelalte reglementări legale.