HOTARARE Nr.
07 din 24 martie 2007
pentru aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare a comisiilor de disciplina de pe
langa consiliile filialelor si Consiliul Superior al Corpului Expertilor
Contabili si Contabililor Autorizati din Romania
ACT EMIS DE:
CORPUL EXPERTILOR CONTABILI SI CONTABILILOR AUTORIZATI DIN ROMANIA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 305 din 8 mai 2007
In temeiul:
- art. 19 lit. c), art. 26 alin. (1) şi al art. 30 şi
393 din Ordonanţa
Guvernului nr. 65/1994 privind organizarea activităţii de expertiză contabilă
şi a contabililor autorizaţi, aprobată cu modificări prin Legea nr. 42/1995, cu
modificările şi completările ulterioare;
- prevederilor pct. 3, 4, 7 şi 152 din Regulamentul de
organizare şi funcţionare a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor
Autorizaţi din România, republicat,
- dezbaterilor din cadrul lucrărilor Conferinţei
naţionale în legătură cu materialele prezentate şi în baza stenogramei din 24
martie 2007,
Conferinţa naţională hotărăşte:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare a comisiilor de disciplină de pe lângă consiliile filialelor şi
Consiliul Superior al Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi
din România, prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Art. 2. - Consiliul Superior al
Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România,
consiliile filialelor, precum
şi structurile executive ale Corpului de la nivel central şi teritorial vor lua
măsuri de aplicare a prezentei hotărâri.
Art. 3. - Prezenta hotărâre
se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Corpului Experţilor Contabili şi
Contabililor Autorizaţi din România,
Marin Toma
ANEXĂ
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare a comisiilor de
disciplină de pe lângă consiliile filialelor şi Consiliul Superior al Corpului
Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
1. Potrivit art. 35 din Ordonanţa Guvernului nr.
65/1994 privind organizarea activităţii de expertiză contabilă şi a
contabililor autorizaţi, aprobată cu modificări prin Legea nr. 42/1995, cu
modificările şi completările ulterioare, şi pct. 119 din Regulamentul de
organizare şi funcţionare a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor
Autorizaţi din România, republicat, denumit în
continuare Regulamentele organizare şi funcţionare,
pe lângă consiliul fiecărei filiale a Corpului
funcţionează o comisie de disciplină, compusă din 5 membri titulari şi 5
supleanţi, astfel: preşedintele şi 4 membri aleşi de Adunarea generală pentru
un mandat de 4 ani dintre membrii experţi contabili, care se bucură de
autoritate profesională şi morală deosebită.
Membrii supleanţi sunt aleşi, respectiv desemnaţi, în
aceleaşi condiţii.
Mandatul membrilor comisiei este de 4 ani.
2. Potrivit art. 32 din
Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994, aprobată cu modificări prin Legea nr.
42/1995, cu modificările şi completările ulterioare, pe lângă Consiliul
Superior al Corpului funcţionează Comisia superioară de disciplină, compusă din
7 membri titulari şi 7 supleanţi, astfel:
a) preşedintele şi 2 membri experţi contabili aleşi
de Conferinţa naţională pentru un mandat de 4 ani dintre experţii înscrişi în
evidenţa Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România,
care se bucură de autoritate profesională şi morală deosebită;
b) 2 membri, desemnaţi de ministrul finanţelor
publice;
c) 2 membri, desemnaţi de ministrul justiţiei.
Membrii supleanţi sunt aleşi, respectiv desemnaţi, în
aceleaşi condiţii.
Mandatul membrilor Comisiei superioare
de disciplină este de 4 ani.
3. In cazul vacantării unora dintre locurile
membrilor titulari în cursul mandatului, din motive obiective, neimputabile
acestora, înlocuitorii vor fi desemnaţi dintre membrii supleanţi de către
Consiliul Superior sau de către consiliul filialei, respectiv de către
ministrul finanţelor sau ministrul justiţiei, după caz.
In funcţie de necesităţi, membrii supleanţi pot fi
desemnaţi de preşedintele comisiei de disciplină în soluţionarea cauzelor
supuse judecăţii, situaţie în care acestora le sunt
aplicabile prevederile prezentului regulament.
4. Comisiile de disciplină vor fi sprijinite în
activitatea lor de către un secretar (referent de specialitate) pentru
executarea lucrărilor de secretariat.
Secretarul (referentul) comisiei
de disciplină participă la dezbaterile în completul de judecată, fără drept de
vot la adoptarea hotărârilor.
Atribuţiile de secretariat pot fi îndeplinite de un
salariat al filialei (Corpului) desemnat de preşedintele consiliului respectiv
sau de un membru al comisiei de disciplină titular ori supleant, prin rotaţie,
desemnat de preşedintele acelei comisii.
In funcţie de volumul de activitate a comisiei de
disciplină, generat de numărul şi de complexitatea cauzelor primite spre
soluţionare, la cererea preşedintelui comisiei de disciplină se poate angaja o
persoană, cu program permanent, pe postul de secretar al Comisiei de
disciplină, care va asigura buna funcţionare a activităţii administrative a
comisiei de disciplină.
5. Activitatea comisiilor de
disciplină este o activitate internă aplicabilă exclusiv membrilor şi
stagiarilor Corpului; ea nu poate fi invocată în cauzele aflate pe rol la
instanţele de drept comun ale statului.
CAPITOLUL II
Atribuţiile comisiilor de disciplină
A. Comisia de disciplină
de pe lângă
consiliul filialei
6. Comisia de disciplină de pe lângă consiliul
filialei este competentă să sancţioneze abaterile disciplinare săvârşite de
către experţii contabili şi contabilii autorizaţi, membri ai filialei, cu
domiciliul în raza teritorială a acesteia, chiar dacă abaterile au fost
săvârşite în raza teritorială a altei filiale (pct. 120 primul alineat din
Regulamentul de organizare şi funcţionare).
Incetarea provizorie de a mai face parte din Corp la
cererea sa ori din iniţiativa consiliului filialei nu îl exonerează de
răspundere disciplinară pe cel în cauză pentru abaterile săvârşite anterior
(pct. 100 - 102 din Regulamentul de organizare şi funcţionare).
7. Acţiunea disciplinară poate fi exercitată în termen
de un an de la săvârşirea faptei (pct. 126 din Regulamentul de organizare şi
funcţionare) şi în acelaşi termen de un an de la data rămânerii definitive a
hotărârii judecătoreşti în cazurile în care un membru al Corpului a fost
condamnat pentru infracţiuni care sunt sancţionabile şi disciplinar potrivit
legii şi Regulamentului de organizare şi funcţionare.
In cazurile în care faptelor sancţionabile disciplinar,
incriminate de autorul reclamaţiei, nu li se poate atribui o dată certă a
săvârşirii lor de către profesionistul contabil (expert contabil sau contabil
autorizat membru al Corpului), termenul de un an în care poate fi exercitată
acţiunea disciplinară curge de la:
- data predării Raportului de expertiză către
beneficiar, în cazul lucrărilor contabile extrajudiciare, executate pe bază de
contract încheiat cu beneficiarul (clientul), precum şi în cazul expertizelor
judiciare solicitate de organele de cercetare;
- data actului emis de instanţă (încheiere, hotărâre
etc.) prin care se constată depunerea Raportului de expertiză, în cazul
expertizelor efectuate în cauze care se găsesc în faze de judecată.
8. In cazul în care în interiorul termenului în care
acţiunea disciplinară poate fi exercitată a apărut o cauză de întrerupere
dovedită cu înscrisuri oficiale, cel în drept va fi repus în termenul legal de
un an, în momentul încetării cauzei de întrerupere. Repunerea în termen se va
face la cererea părţii interesate. Toate obligaţiile privind dovada
întreruperii termenului aparţine celui care solicită repunerea în termen. Din termenul de un an se va
scădea perioada deja scursă care nu a fost afectată de o cauză de întrerupere.
9. Potrivit prevederilor pct. 43 lit. a) şi b) şi
pct. 120 alineatul al doilea din Regulamentul de organizare şi funcţionare, nu
sunt de competenţa de soluţionare a comisiilor de disciplină de pe lângă
consiliile filialelor:
a) plângerile referitoare la fapte săvârşite de
membrii Consiliului Superior şi ai consiliilor filialelor, inclusiv de
preşedinţii acestora;
b) plângerile referitoare la fapte săvârşite de persoane fizice străine cărora le-a fost recunoscut
dreptul de a exercita profesia de expert contabil sau de contabil autorizat în
România.
In situaţiile de mai sus, plângerile se depun la
Comisia superioară de disciplină.
10. In raport de gravitatea
abaterilor săvârşite şi de urmările acestora, comisia de disciplină de pe lângă
consiliul filialei, potrivit art. 35 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr.
65/1994, aprobată cu modificări prin Legea nr. 42/1995, cu modificările şi
completările ulterioare, aplică următoarele sancţiuni disciplinare:
a) mustrare;
b) avertisment scris;
c) suspendarea dreptului de exercitare a profesiei de
expert contabil sau de contabil autorizat pe o perioadă de la 3 luni la un an.
B. Comisia superioară
de disciplină
11. Comisia superioară de disciplină are următoarele
competenţe:
a) analizează plângerile referitoare la abateri de la
conduita etică şi profesională ale membrilor Consiliului Superior şi ai
consiliilor filialelor, inclusiv ale preşedinţilor acestora, făcând, dacă este
cazul, propunere de sancţionare Conferinţei naţionale, care hotărăşte [art. 30
lit. g) din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994, aprobată cu modificări prin Legea
nr. 42/1995, cu modificările şi completările ulterioare, pct. 7 lit. g), pct.
43 lit. a) şi pct. 120 alineatul al doilea din Regulamentul de organizare şi
funcţionare];
b) soluţionează plângerile referitoare la abaterile
de la conduita etică şi profesională ale persoanelor fizice străine cărora
le-ar fi fost recunoscut dreptul de a exercita profesia de expert contabil sau
de contabil autorizat în România şi aplică, după caz, sancţiunile prevăzute la
art. 16 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994, aprobată cu modificări prin Legea
nr. 42/1995, cu modificările şi completările ulterioare [art. 43 lit. b) şi
pct. 120 alineatul al doilea din Regulamentul de organizare şi funcţionare];
c) aplică sancţiunea privind interzicerea dreptului
de a exercita profesia de expert contabil sau de contabil autorizat membrilor
Corpului care au săvârşit abateri grave, atât în cauzele judecate de Comisia
superioară de disciplină, cât şi în cauzele judecate de comisiile de disciplină
ale filialelor, dacă este cazul, la propunerea acestora [pct. 43 lit. d) din
Regulamentul de organizare şi funcţionare];
d) judecă şi soluţionează contestaţiile formulate
împotriva hotărârilor disciplinare pronunţate de comisiile de disciplină ale
filialelor [pct. 43 lit. c) din regulamentul susmenţionat];
e) soluţionează plângerile referitoare la abateri de la
conduita etică şi profesională ale membrilor comisiilor de disciplină de pe
lângă consiliile filialelor (inclusiv ale preşedinţilor acestora), aplicând,
după caz, sancţiunile prevăzute la art. 16 din Ordonanţa Guvernului nr.
65/1994, aprobată cu modificări prin Legea nr. 42/1995, cu modificările şi
completările ulterioare.
12. Plângerile referitoare la abateri de la conduita
etică şi profesională ale membrilor şi ale preşedintelui Comisiei superioare de
disciplină se depun la Consiliul Superior al Corpului, care le analizează şi le
prezintă Conferinţei naţionale.
C. Atribuţii comune
Comisiei superioare şi comisiilor de disciplină ale filialelor
13. Comisiile de disciplină judecă abaterile
disciplinare constând în fapte sau omisiuni săvârşite de membrii Corpului, prin
nerespectarea obligaţiilor ce le revin şi a normelor de conduită etică şi
profesională, prevăzute în Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 42/1995, cu modificările şi completările ulterioare,
în Regulamentul de organizare şi funcţionare, în Codul etic naţional al
profesioniştilor contabili şi în hotărârile organelor de conducere ale
Corpului.
De asemenea, comisiile de disciplină pot judeca şi
sancţiona disciplinar abaterile săvârşite de membrii Corpului prin încălcarea
prevederilor din alte acte normative a căror aplicare este gestionată de alte
organe abilitate, în măsura în care abaterile respective aduc atingere
conduitei etice şi profesionale, prestigiului şi credibilităţii profesiei
contabile.
14. Comisiile de disciplină,
din punct de vedere al profilului activităţii şi al procedurii folosite, sunt
asimilabile cu instanţele de judecată şi, ca urmare, acestea judecă şi hotărăsc
pe baza probelor depuse de cei interesaţi sau abilitaţi ori administrate de
comisiile de disciplină (documente, declaraţii ale martorilor şi alte probe
administrate pe parcursul elaborării raportului şi al judecării cauzei).
In cadrul activităţii lor, comisiile de disciplină nu
sunt abilitate să efectueze lucrări contabile, de control sau expertiză
contabilă care să constituie probe în soluţionarea plângerilor ori sesizărilor
primite. Nemulţumirile care vizează probleme de natură tehnico-contabilă în
lucrările executate de membrii Corpului, a căror soluţionare presupune
completarea sau refacerea lucrărilor pentru stabilirea adevărului, sunt
solutionabile de părţi potrivit clauzelor prevăzute în contractele încheiate de
profesioniştii contabili cu clienţii, în cazul expertizelor contabile şi al
altor lucrări extrajudiciare, ori de către organele de cercetare sau de către
instanţele de judecată care au dispus efectuarea expertizelor contabile
judiciare, aceste organe putând dispune, dacă apreciază că este cazul, completarea
expertizei sau efectuarea de contraexpertize în aceeaşi cauză.
15. Dacă sunt sesizate cu
reclamaţii vizând calitatea lucrărilor de expertiză contabilă, comisiile de
disciplină trebuie să apeleze la serviciile experţilor verificatori de la nivelul
filialei sau de la nivelul Corpului, după caz, care, potrivit art. 9 lit. b)
din Normele privind activitatea de expertiză contabilă judiciară au ca
atribuţie şi „întocmirea referatelor de verificare tehnico-profesională asupra
lucrărilor de expertiză contabilă aflate pe rol la comisiile de disciplină ale
filialelor, la cererea acestor comisii".
16. Abaterile sancţionabile disciplinar, enumerate la
pct. 124 şi 125 din Regulamentul de organizare şi funcţionare, acoperă o mare
parte din prevederile cu caracter dispozitiv sau restrictiv stipulate în
prezentul regulament, precum şi în actul normativ menţionat la pct. 10 din
prezentul regulament. Faptul că abaterile enumerate nu sunt exhaustive rezultă
şi din finalul textului de la lit. k) al pct. 124 din Regulamentul de
organizare şi funcţionare, având enunţul „precum şi orice alte încălcări ale
conduitei etice şi profesionale".
Astfel, încălcarea unor norme de conduită etică şi
profesională şi nerespectarea unor cerinţe prevăzute în Codul etic naţional al
profesioniştilor contabili, care pot afecta calitatea lucrărilor,
credibilitatea, reputaţia, prestigiul şi onoarea profesioniştilor contabili şi
ale Corpului în general, sunt de natură a constitui abateri sancţionabile
disciplinar, ca de exemplu:
- nerespectarea cerinţelor referitoare la integritate
şi obiectivitate în profesia contabilă;
- nerespectarea normelor de conduită şi a cerinţelor
pentru asigurarea independenţei în profesia contabilă;
- nerespectarea unor obligaţii referitoare la relaţiile
cu colegii liber profesionişti, constând în respectul reciproc, abţinerea de la
orice cuvinte jignitoare, imputări răuvoitoare, manifestări dure şi
necuviincioase, precum şi de la orice alte acţiuni susceptibile a aduce daune
altor profesionişti contabili.
Enumerările de mai sus nu sunt limitative.
Comisiile de disciplină, respectiv completele de
judecată, trebuie să analizeze cu discernământ şi obiectivitate abaterile
reclamate, încadrarea lor în prevederile actelor normative care reglementează
activitatea şi conduita etică şi profesională ale profesioniştilor contabili
menţionate la pct. 10 din prezentul regulament, să asigure o judecată dreaptă
şi să aplice, unde este cazul, sancţiunea disciplinară corespunzătoare, în
raport cu natura şi gravitatea abaterilor, cu consecinţele acestora şi cu
gradul de vinovăţie a făptuitorului.
CAPITOLUL III
Primirea, analiza şi punerea în lucru a
reclamaţiilor (plângerilor, sesizărilor)
17. Se pot adresa comisiilor de disciplină cu
reclamaţii (plângeri, sesizări), pentru abateri disciplinare săvârşite de
membrii Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi:
- persoanele fizice şi juridice interesate;
- Consiliul Superior, consiliile filialelor şi
birourile permanente ale acestora;
- secretarul general al Corpului este abilitat să
propună Comisiei superioare de disciplină pe cei care se fac vinovaţi de
încălcarea reglementărilor privind publicitatea [pct. 40 lit. g) din
Regulamentul de organizare şi funcţionare];
- preşedinţii consiliilor filialelor Corpului, pentru
abaterile constatate în acţiunile efectuate potrivit Regulamentului privind
controlul de calitate în profesia contabilă, în condiţiile prevăzute în
prezentul regulament, precum şi în alte situaţii;
- ceilalţi membri ai Corpului. Reclamaţiile vor
cuprinde:
a) datele de identificare a părţilor, respectiv numele
(denumirea), domiciliul sau reşedinţa, numărul telefonului la care aceştia pot
fi contactaţi şi profesia reclamantului şi pârâtului;
b) obiectul reclamaţiei şi motivele de drept şi de
fapt pe care se întemeiază reclamaţia;
c) dovezile, probele pe care se sprijină fiecare capăt
de acuzare.
In cazurile în care dovada, probele constau în
înscrisuri, acestea vor fi nominalizate în reclamatie şi anexate la aceasta,
iar pentru proba cu martori, aceştia vor fi nominalizaţi, cu precizarea datelor
de identificare menţionate la lit. a) de mai sus.
18. Reclamaţia îndreptată împotriva mai multor membri
ai Corpului va forma obiectul unui singur dosar, dacă obiectul reclamaţiei îl
constituie o obligaţie comună ori dacă obligaţiile au aceeaşi cauză.
19. Comisiile de disciplină se pot autosesiza pe baza
materialelor apărute în mass-media, în care se fac referiri la abateri
disciplinare care ar fi fost săvârşite de profesioniştii contabili membri ai
Corpului, procedând la analiza, instrumentarea şi judecarea cazurilor
respective potrivit prevederilor prezentului regulament, cu respectarea
competenţelor prevăzute la paragrafele 5, 7 şi 10-12.
20. Reclamaţiile se înregistrează la filiala sau la
aparatul central la care au fost primite şi se transmit comisiei de disciplină
pendinte în termen de 48 de ore.
Asupra reclamaţiilor primite preşedintele comisiei de
disciplină îl înştiinţează lunar pe preşedintele consiliului filialei, până la
data de 5 a lunii următoare.
21. Preşedintele comisiei de disciplină analizează
reclamaţia, urmărind dacă:
- sunt menţionate toate datele de identificare a
părţilor şi martorilor, prevăzute la pct. 14;
- obiectul reclamaţiei şi motivele pe care aceasta se
întemeiază sunt clare;
- persoanele reclamate intră în competenţa de
judecată a comisiei de disciplină căreia i-a fost adresată reclamaţia; în caz
contrar, reclamaţia se transmite în termen de 10 zile comisiei de disciplină
competente să o soluţioneze sau Comisiei superioare de disciplină.
22. In funcţie de rezultatele analizei prevăzute la
pct. 17, preşedintele comisiei de disciplină desemnează ca raportor pe unul
dintre membrii aleşi ai comisiei de disciplină.
CAPITOLUL IV
Procedura de judecată disciplinară
23. Raportorul desemnat de preşedintele comisiei de
disciplină analizează dosarul cauzei şi, dacă este cazul, convoacă la sediul
comisiei pe reclamant, pârât şi martori pentru clarificarea tuturor aspectelor
din reclamatie şi probe. Raportorul va proceda în aşa fel încât să fie complet
edificat asupra realităţii în cauza respectivă.
Raportul se întocmeşte şi se depune la comisia de
disciplină în termen de 30 de zile. Dacă este necesar, preşedintele comisiei de
disciplină poate prelungi acest termen sau poate desemna un nou raportor din
rândul membrilor aleşi, titulari sau supleanţi.
24. După depunerea raportului, preşedintele comisiei
de disciplină fixează termenul de judecată, dispune citarea părţilor şi
stabileşte completul de judecată în vederea judecării cauzei.
25. Completul de judecată este format din 3 membri ai
comisiei de disciplină.
Unul dintre membrii completului de judecată este
desemnat preşedintele acestuia.
Membrii completului de judecată şi raportorul sunt
obligaţi să completeze o declaraţie de independenţă, pe propria răspundere,
potrivit modelului prevăzut în anexa la prezentul regulament.
26. Pentru judecarea cauzei, se citează pârâtul,
reclamantul şi eventualii martori şi avocaţi propuşi de părţi.
Citaţia este trimisă celor în cauză cu cel puţin 10
zile înainte de termenul de judecată, iar dosarul cauzei, cuprinzând în special
concluziile raportului, este pus la dispoziţia acestora, la secretariatul
comisiei de disciplină, cu 7 zile înainte de acelaşi termen.
Citarea trebuie făcută prin scrisoare recomandată cu
confirmare de primire.
27. Dacă la primul termen de
judecată procedura de citare a fost legal îndeplinită, iar pârâtul nu se
prezintă ori nu este reprezentat legal (procurator sau avocat), completul de
judecată va dispune amânarea judecării cauzei la un termen de cel mult 45 de
zile, cu repetarea procedurii de citare.
Dacă pârâtul nu se prezintă nici la al doilea termen de
judecată şi nu face dovada imposibilităţii fizice de a fi prezent, prin
certificat medical sau o altă probă relevantă, şi nici nu şi-a desemnat un
reprezentant, judecata se va face în lipsa acestuia.
Audierea părţilor şi a martorilor nu este publică.
28. La primul termen de judecată părţile pot recuza
pentru motive temeinice, prezentate în scris în următoarele 5 zile, pe
preşedintele sau pe unii dintre membrii completului de judecată.
De asemenea, dacă unul dintre membrii completului de
judecată se află în una dintre situaţiile care pot duce la recuzare, acesta se
poate abţine printr-o cerere scrisă, motivată, adresată preşedintelui comisiei
de disciplină, în termen de 5 zile de la desemnare.
Motivele temeinice care pot duce la recuzarea membrilor
completului de judecată şi, respectiv, la cererea de abţinere a acestora sunt:
a) există relaţii de rudenie, până la gradul al
II-lea inclusiv, între membrul completului de judecată vizat şi una dintre
părţi;
b) membrul completului de judecată vizat şi-a
manifestat anterior opiniile în legătură cu abaterile reclamate;
c) alte situaţii care pot determina ca membrul
completului de judecată să nu se poată exprima obiectiv în cauza supusă
judecăţii.
Dacă motivele de recuzare sau de abţinere sunt
temeinice, preşedintele comisiei de disciplină va dispune înlocuirea membrului
completului de judecată vizat.
Dacă cel vizat este preşedintele comisiei de
disciplină, cererea de recuzare sau de abţinere se soluţionează de către
Comisia superioară de disciplină sau de către Consiliul Superior (în cazul
preşedintelui Comisiei superioare de disciplină).
29. Cauza se află în stare de judecată dacă părţile au
fost legal citate conform prevederilor prezentului regulament, au fost
soluţionate cererile cu privire la recuzare sau abţinere şi părţile nu au
solicitat administrarea altor probe decât cele prezentate anterior şi
administrate de raportor.
In mod excepţional, la primul termen de judecată
părţile pot solicita completarea probelor, situaţie în care, dacă această
cerere va fi încuviinţată, cauza se va întoarce la raportor pentru suplimentarea raportului în funcţie de noile
probe admise.
Raportorul va proceda la completarea raportului în termen de 15 zile de la încuviinţarea administrării de noi
probe.
30. Dezbaterile au loc fără publicitate, în prezenţa
părţilor, şi sunt conduse de preşedintele completului de judecată, după cum
urmează:
- raportorul prezintă oral sinteza raportului;
- reclamantul, dacă este prezent, îşi susţine oral
faptele sesizate în reclamaţie, având totodată libertatea de a renunţa, parţial
sau total, la incriminările din reclamaţie şi, respectiv, la depoziţiile
martorilor;
- pârâtul îşi prezintă apărările, personal sau prin reprezentant;
- pe parcursul dezbaterilor, în funcţie de
oportunitate, sunt chemaţi martorii pentru depoziţii, dacă aceştia au fost
propuşi de părţi.
Cu încuviinţarea preşedintelui, ceilalţi membri ai
completului de judecată, în virtutea rolului lor activ, pot interveni pe
parcursul dezbaterilor pentru solicitarea unor lămuriri sau pentru clarificarea
unor aspecte prezentate în cadrul dezbaterilor.
31. In urma dezbaterilor, secretarul (referentul)
comisiei de disciplină redactează o încheiere în care sunt consemnate prezenţa,
depoziţiile părţilor şi, după caz, ale martorilor şi intervenţiile membrilor
completului de judecată.
32. In termen de 15 zile de la încheierea
dezbaterilor, completul de judecată se va pronunţa prin hotărâre asupra
admiterii plângerii şi aplicării de sancţiuni sau respingerii acesteia ca
nefondată, prescrisă sau din alte motive.
Membrii completului de judecată hotărăsc, fără
publicitate, cu majoritate de voturi. Hotărârea se semnează de toţi membrii
completului de judecată şi de secretarul (referentul) comisiei.
In hotărâre se vor face referiri la: identitatea
reclamantului şi a pârâtului, obiectul reclamaţiei pe scurt, abaterile disciplinare
confirmate sau neconfirmate, sancţiunea disciplinară aplicată ori neaplicarea
de sancţiuni, menţiunea referitoare la dreptul şi termenul de contestare a
hotărârii şi unde se adresează contestaţia.
33. Hotărârile comisiilor de disciplină (adoptate de
completele de judecată) se comunică în termen de 15 zile de la data adoptării
lor, prin scrisoare recomandată, persoanelor interesate (reclamant şi pârât).
Hotărârile comisiei de disciplină a filialei se
comunică şi preşedintelui consiliului filialei.
In cazul hotărârii comisiei de disciplină a filialei
prin care s-a concluzionat că în cauza supusă judecării este aplicabilă
sancţiunea privind interzicerea dreptului de exercitare a profesiei de expert
contabil sau de contabil autorizat (pentru care nu este competentă a o aplica),
această hotărâre şi dosarul cauzei vor fi înaintate în acelaşi termen Comisiei
superioare de disciplină, care va hotărî şi va comunica hotărârea luată
reclamantului, pârâtului şi comisiei de disciplină a filialei.
34. Impotriva hotărârilor comisiilor de disciplină se
pot fac contestaţii astfel:
a) hotărârile comisiei de disciplină a filialei pot fi
contestate de cei interesaţi, precum şi de consiliul filialei la Comisia
superioară de disciplină în termen de 30 de zile de la data comunicării (pct.
45 din Regulamentul de organizare şi funcţionare).
In perioada de judecare a
contestaţiei se suspendă aplicarea prevederilor hotărârii de sancţionare.
In situaţia în care un membru al Corpului este
sancţionat cu suspendarea dreptului de exercitare a profesiei, perioada de
suspendare va începe să curgă de la:
- expirarea perioadei de
contestare, în cazul în care hotărârea nu a fost contestată;
- data pronunţării Comisiei superioare de disciplină
pentru menţinerea hotărârii de suspendare, în urma judecării contestaţiei.
Contestaţia se depune la comisia de disciplină a
filialei, care o va trimite la Comisia superioară de disciplină, în termen de
15 zile de la înregistrare, împreună cu dosarul cauzei, care va conţine şi
punctul de vedere documentat al comisiei de disciplină a filialei referitor la
toate problemele care fac obiectul contestaţiei.
Comisia superioară de disciplină analizează
contestaţia, punctul de vedere al comisiei de disciplină a filialei referitor
la problemele contestate şi celelalte documente din dosarul cauzei şi hotărăşte
fie:
- respingerea contestaţiei şi
menţinerea hotărârii comisiei de disciplină a filialei, dacă în contestaţie nu
au fost aduse elemente noi faţă de cele existente la dosar şi numai după ce, în
urma analizei dosarului, s-a ajuns la concluzia că în primă instanţă s-a ţinut
seama de toate elementele cuprinse în contestaţie; fie
- admiterea contestaţiei; în acest caz se procedează
la judecarea cauzei, respectându-se procedurile prevăzute la pct. 19-29 de mai
sus. După judecare se poate hotărî modificarea sau anularea hotărârii comisiei
de disciplină a filialei ori anularea acestei hotărâri urmată de restituirea
cauzei pentru rejudecare de către comisia de disciplină a filialei.
Hotărârea Comisiei superioare de disciplină se comunică
celui care a făcut contestaţia şi comisiei de disciplină a filialei, în termen
de 15 zile de la data adoptării;
b) hotărârile Comisiei superioare de disciplină pot fi
contestate la Consiliul Superior în termen de cel mult 15 zile lucrătoare de la
luarea la cunoştinţă.
Contestaţia nu suspendă aplicarea hotărârii (pct. 50
din Regulamentul de organizare şi funcţionare).
Consiliul Superior analizează în plenul său contestaţia
şi dosarul cauzei, inclusiv punctul de vedere al Comisiei superioare de
disciplină referitor la problemele contestate, şi se pronunţă fie pentru
respingerea contestaţiei şi menţinerea hotărârii Comisiei superioare de
disciplină, fie pentru admiterea contestaţiei şi restituirea cauzei spre
rejudecare de către Comisia superioară de disciplină într-un complet de 3
membri, alţii decât cei care s-au pronunţat anterior.
Hotărârile Consiliului Superior privind menţinerea
sancţiunii aplicate, precum şi hotărârile Comisiei superioare de disciplină
pronunţate după rejudecare sunt definitive şi se comunică de către preşedintele
Comisiei superioare de disciplină celor interesaţi, în termen de 10 zile de la
data adoptării lor.
35. Toate actele care emană de la comisiile de
disciplină sunt semnate de către preşedinţii comisiilor respective sau de
înlocuitorii desemnaţi de aceştia, iar hotărârile pronunţate se semnează de
preşedintele completului de judecată şi de ceilalţi membri ai acestuia, precum
şi de secretarul (referentul) comisiei de disciplină.
CAPITOLUL V
Drepturile şi obligaţiile membrilor comisiilor de
disciplină
36. Preşedinţii comisiilor de disciplină şi membrii
completelor de judecată au dreptul de acces la informaţiile şi datele necesare
soluţionării cauzelor ce le sunt adresate.
37. Preşedinţii comisiilor de disciplină, în cauzele
mai complexe, cu consultarea preşedintelui consiliului filialei sau al
Consiliului Superior, după caz, pot antrena experţi contabili şi jurişti care
se bucură de autoritate profesională şi morală pentru a sprijini raportorul în
întocmirea raportului în astfel de cauze. Persoanele antrenate în acest scop
pot fi retribuite în condiţiile stabilite de Biroul permanent al Consiliului
Superior.
38. Membrii comisiilor de disciplină antrenaţi în
soluţionarea cauzelor au dreptul la o indemnizaţie stabilită şi revizuită
periodic de Biroul permanent al Consiliului Superior.
39. Membrii comisiilor de disciplină au dreptul la o
ţinută adecvată (robă) care li se va asigura gratuit şi care va fi folosită cu
prilejul dezbaterilor în şedinţele completului de judecată.
40. Completele de judecată au dreptul să hotărască
obligarea membrului Corpului sancţionat la suportarea cheltuielilor de
judecată, care se vor stabili în funcţie de complexitatea cauzei.
41. Membrii comisiilor de disciplină, precum şi
secretarul (referentul) acestora sunt răspunzători de păstrarea secretului
profesional în exercitarea mandatului şi atribuţiilor care le-au fost
conferite.
De asemenea, au obligaţia să respecte confidenţialitatea
informaţiilor, documentelor şi lucrărilor despre care iau cunoştinţă sau la
care participă, atât personal, cât şi de către alte persoane antrenate în
diferitele etape ale soluţionării cauzelor, potrivit prezentului regulament.
42. Membrii comisiilor de disciplină care, în mod
repetat, nu răspund sarcinilor repartizate de preşedinte sau nu dovedesc
obiectivitate şi imparţialitate în soluţionarea cauzelor vor fi înlocuiţi de
către Consiliul Superior, la propunerea preşedintelui Comisiei superioare de
disciplină. In acest scop, pentru filiale, preşedinţii comisiilor de disciplină
vor înainta propunerile motivate la Comisia superioară de disciplină; pentru
membrii Comisiei superioare de disciplină desemnaţi de Ministerul Finanţelor
Publice şi Ministerul Justiţiei, propunerile de înlocuire vor fi înaintate de
Corp celor două ministere.
La proxima adunare generală de la filiale şi,
respectiv, la proxima Conferinţă naţională, membrii comisiilor de disciplină
înlocuitori, numiţi de Consiliul Superior potrivit alineatului precedent, vor
fi supuşi confirmării acestor organe ori vor fi aleşi alţi membri.
43. Potrivit art. 391 din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994, aprobată cu modificări prin Legea
nr. 42/1995, cu modificările şi completările ulterioare, comisiile de
disciplină au obligaţia să transmită reprezentanţilor Ministerului Finanţelor
Publice pe lângă Consiliul Superior şi consiliile filialelor, după caz, cu 7
zile înainte, materialele supuse dezbaterilor acelor comisii (alte eventuale
dezbateri decât cele referitoare la soluţionarea reclamaţiilor pentru abateri
disciplinare).
44. Comisiile de disciplină vor întocmi anual un
proiect de buget propriu, care se înglobează în bugetul filialei, respectiv al
Corpului, unde se conduce evidenţa executării acestuia.
45. Pentru constituirea jurisprudenţei disciplinare,
Comisia superioară de disciplină va întocmi o culegere cu soluţiile proprii pronunţate, cât şi cu
cele pronunţate de comisiile de disciplină ale filialelor, care se va publica
anual în revista Corpului.
46. In vederea perfecţionării activităţii comisiilor
de disciplină, Comisia superioară de disciplină va organiza periodic întâlniri
de lucru şi de schimb de experienţă cu preşedinţii comisiilor de disciplină de
la filiale, la sediul Consiliului Superior sau pe zone teritoriale.
CAPITOLUL VI
Dispoziţii finale
47. Consiliile filialelor şi Consiliul Superior al
Corpului vor asigura spaţiul şi dotările necesare desfăşurării activităţii
comisiilor de disciplină şi dezbaterilor în şedinţele de judecată.
48. Preşedinţii comisiilor de disciplină vor organiza
evidenţa şi circuitul optim al documentelor legate de activitatea comisiei,
înregistrarea într-un registru de intrare-ieşire a corespondenţei primite şi
expediate (reclamaţii, contestaţii, comunicări ale hotărârilor completului de
judecată şi alte corespondente), îndosarierea corespondenţei şi materialelor
scrise adiacente în dosare ale fiecărei cauze primite pentru soluţionare sau în
dosare distincte pe naturi de probleme la care se referă, în cazul celorlalte
corespondenţe, şi materiale interne care nu au legătură cu cauzele
disciplinare.
Registrul de intrare-ieşire al comisiei de disciplină
va fi conceput şi completat astfel încât să reflecte, pentru fiecare document
înregistrat, numărul curent şi data primirii-ieşirii la şi de la comisie,
numărul de referinţă şi data de intrare sau de ieşire de la registratura
filialei (sau a Corpului, după caz), expeditorul sau destinatarul, conţinutul
pe scurt, modul de soluţionare, unde este cazul, şi alte eventuale elemente
considerate necesare.
Materialele şi documentele interne, produse în cadrul
comisiei de disciplină, cum ar fi raportul raportorului, încheierile privind
dezbaterile în completul de judecată, hotărârile completului de judecată şi
alte materiale interne, nu se înregistrează în registrul de intrare-ieşire cu
numere de ordine distincte (acestea nefiind
înregistrate nici la registratura generală a filialei
sau a Corpului, după caz); astfel de materiale trebuie să fie datate şi semnate
de autori sau de cei obligaţi să le semneze şi se îndosariază la dosarul
fiecărei cauze la care se referă sau în dosare distincte, pe naturi de
probleme, cum s-a arătat mai sus.
Hotărârile completului de judecată se numerotează
cronologic, anual, începând cu nr. 1 până la numărul ultimei hotărâri adoptate
în anul respectiv, evidenţiate într-un caiet-opis, indicându-se în dreptul
fiecăreia cauza la care se referă.
Arhiva comisiei de disciplină va fi păstrată ordonat,
în fişete metalice şi în deplină siguranţă.
49. Activitatea membrilor comisiilor de disciplină,
inclusiv a preşedinţilor acestora, este analizată de Consiliul Superior al
Corpului, care ia măsuri administrative, organizatorice, inclusiv de natură
disciplinară, care să asigure că acţiunile de investigare şi de sancţionare a
abaterilor se efectuează potrivit regulamentelor, reglementărilor şi normelor
profesionale în vigoare.
Măsuri de natură disciplinară ce pot fi luate de
Consiliul Superior sunt:
a) recomandarea de abţinere de a mai face parte din
completele de judecată în următoarele 3-5 cauze;
b) suspendarea activităţii până la următoarea adunare
generală sau conferinţă naţională.
50. In toate cazurile în care în prezentul regulament
este folosită sintagma „comisiile de disciplină" fără a se preciza
apartenenţa acestora, se înţelege atât comisia de disciplină de pe lângă
consiliul filialei, cât şi Comisia superioară de disciplină de pe lângă
Consiliul Superior al Corpului.
51. Prezentul regulament se completează cu
dispoziţiile Codului de procedură civilă.
52. Prezentul regulament a fost aprobat de Conferinţa
naţională a Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din
România în şedinţa din 24 martie 2007.
La data adoptării prezentului regulament se abrogă
orice reglementare contrară.
ANEXA la regulament
DECLARAŢIE
Subsemnatul
.............................................., preşedinte/membru al comisiei
de disciplină/Comisiei Superioare de Disciplină în legătură cu cauza care face obiectul dosarului
nr..................../................... al
.....................................................,
declar următoarele:
a) nu mă aflu în niciuna dintre situaţiile de
incompatibilitate sau conflict de interese prevăzute de art. 11 alin. (1) şi
(2) din Ordonanţa Guvernului nr. 65/1994, aprobată cu modificări prin Legea nr.
42/1995, cu modificările şi completările ulterioare;
b) faţă de prevederile reglementărilor sus-menţionate
mă aflu în următoarele situaţii:
-
........................................................................................................................................................................ .......................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
-
........................................................................................................................................................................ ......................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
-........................................................................................................................................................................ ........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Prezenta declaraţie este dată pe propria răspundere,
fiind conformă cu realitatea, având în vedere prevederile legii privind falsul
în înscrisuri şi declaraţii.
Data
.........................
Semnătura
........................