Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 15 din  1 noiembrie 2000

privind contestarea neinregistrarii candidaturii domnului Serban Mati Bujorel Dinu Sandulescu pentru functia de Presedinte al Romaniei

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 580 din 20 noiembrie 2000


SmartCity3


    Lucian Mihai           - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Ioan Muraru            - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Mariana Trofimescu     - procuror
    Florentina Geangu      - magistrat-asistent

    La data de 31 octombrie 2000 Biroul Electoral Central a inaintat Curtii Constitutionale, in vederea solutionarii, contestatia inregistrata la nr. 245 din 30 octombrie 2000, formulata de domnul Serban Mati Bujorel Dinu Sandulescu impotriva Hotararii Biroului Electoral Central nr. 12 din 26 octombrie 2000, prin care s-a respins cererea de inregistrare a candidaturii sale pentru functia de Presedinte al Romaniei la alegerile din 26 noiembrie 2000.
    Contestatia formeaza obiectul Dosarului Curtii Constitutionale nr. 345 D/2000.
    Potrivit dispozitiilor art. 20 alin. 4 teza intai din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale, astfel cum a fost modificat prin Hotararea Plenului Curtii Constitutionale nr. 19 din 17 octombrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 509 din 17 octombrie 2000, contestatiile se solutioneaza fara citarea partilor, cu participarea numai a judecatorilor Curtii, pe baza sesizarii si a celorlalte documente aflate la dosar.
    In motivarea contestatiei se sustine ca Biroul Electoral Central "in mod gresit" a respins cererea de inregistrare a candidaturii pentru considerentul ca nu este insotita de lista sustinatorilor in conditiile art. 9 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, cu modificarile ulterioare, deoarece aceasta cerinta a legii nu este prevazuta in Constitutie si, in consecinta, trebuie inlaturata. Totodata autorul contestatiei arata ca indeplineste conditiile prevazute la art. 35 si 81 din Constitutie, de Legea nr. 68/1992, de Legea nr. 69/1992, precum si de ordonantele de urgenta ale Guvernului nr. 63/2000, nr. 129/2000, nr. 140/2000, nr. 154/2000 si nr. 165/2000. De asemenea, considera ca, intrucat aceste acte normative au fost adoptate dupa intrarea in vigoare a Constitutiei, prevederile lor nu pot fi interpretate decat in concordanta cu dispozitiile art. 35 si 81 din Legea fundamentala.
    Reprezentantul Ministerului Public, punand concluzii, in temeiul art. 85 alin. (1) din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, coroborat cu art. 28 alin. (1) din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, apreciaza ca fiind neintemeiata contestatia, aratand ca, in conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2) si cu cele ale art. 9 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 69/1992, prevederi modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 129/2000, depunerea candidaturii se face numai daca este insotita de lista cuprinzand cel putin 300.000 de sustinatori, cerinta de ordine publica. In consecinta, se solicita respingerea contestatiei.

    CURTEA,
analizand contestatia in raport cu prevederile Constitutiei si ale Legii nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, cu modificarile ulterioare, vazand concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum si documentele aflate la dosar, retine urmatoarele:
    Potrivit dispozitiilor art. 144 lit. d) din Constitutie, ale art. 26 din Legea nr. 47/1992, republicata, ale art. 2 alin. (2) si ale art. 11 alin. (3) din Legea nr. 69/1992, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta sa solutioneze contestatia privind neinregistrarea candidaturii pentru functia de Presedinte al Romaniei.
    Autorul contestatiei sustine ca, intrucat cerinta legala a prezentarii unor liste de sustinatori nu este prevazuta in Constitutie, art. 9 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, care prevede aceasta conditie, intra in conflict cu dispozitiile constitutionale referitoare la eligibilitate.
    Examinand aceste sustineri, Curtea constata ca atat conditiile de eligibilitate, cat si impedimentele pentru a fi ales in functia de Presedinte al Romaniei sunt prevazute expres si limitativ la art. 35, art. 34 alin. (2), art. 16 alin. (3), art. 37 alin. (3) si la art. 81 alin. (4) din Constitutie. Aceste norme constitutionale au urmatorul continut:
    Art. 35
    "(1) Au dreptul de a fi alesi cetatenii cu drept de vot care indeplinesc conditiile prevazute de articolul 16 alineatul (3), daca nu le este interzisa asocierea in partide politice, potrivit articolului 37 alineatul (3).
    (2) Candidatii trebuie sa fi implinit, pana in ziua alegerilor inclusiv, varsta de cel putin 23 de ani, pentru a fi alesi in Camera Deputatilor sau in organele locale, si varsta de cel putin 35 de ani, pentru a fi alesi in Senat sau in functia de Presedinte al Romaniei.";
    Art. 34 alin. (2)
    "Nu au drept de vot debilii sau alienatii mintal, pusi sub interdictie, si nici persoanele condamnate, prin hotarare judecatoreasca definitiva, la pierderea drepturilor electorale.";
    Art. 16 alin. (3)
    "Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate de persoanele care au numai cetatenia romana si domiciliul in tara.";
    Art. 37 alin. (3)
    "Nu pot face parte din partide politice judecatorii Curtii Constitutionale, avocatii poporului, magistratii, membrii activi ai armatei, politistii si alte categorii de functionari publici stabilite prin lege organica.";
    Art. 81 alin. (4)
    "Nici o persoana nu poate indeplini functia de Presedinte al Romaniei decat pentru cel mult doua mandate. Acestea pot fi si succesive."
    Curtea constata ca reglementarile constitutionale redate mai sus se refera exclusiv la conditiile de fond esentiale pe care trebuie sa le intruneasca, in mod cumulativ, orice persoana pentru a putea fi aleasa si pentru a indeplini functia de Presedinte al Romaniei. Aceste conditii trebuie, in mod necesar, sa fie urmate si de alte reguli, inclusiv de natura procedurala, privind desfasurarea alegerilor, incepand de la depunerea candidaturilor si pana la stabilirea si confirmarea rezultatelor scrutinului.
    Stabilirea acestor alte reguli intra in atributiile legiuitorului. In acest sens art. 72 alin. (3) lit. a) din Constitutie prevede: "Prin lege organica se reglementeaza:
    a) sistemul electoral;"
    Sistemul electoral cuprinde, in mod detaliat, conditiile si procedura de desfasurare a alegerii tuturor autoritatilor reprezentative. In temeiul acestei prevederi constitutionale Parlamentul a adoptat, printre altele, Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei.
    Este adevarat ca art. 81 din Constitutie, referitor la alegerea Presedintelui Romaniei, nu prevede in mod expres elaborarea de legi pentru reglementarea acestei proceduri. Curtea observa insa ca nici nu era necesara o asemenea prevedere cata vreme prin art. 59 alin. (1) din Constitutie se dispune: "Camera Deputatilor si Senatul sunt alese prin vot universal, egal, direct, secret si liber exprimat, potrivit legii electorale." Intrucat Presedintele Romaniei este ales in aceleasi conditii, precizarea ca si aceasta procedura se desfasoara conform legii electorale ar fi fost superflua.
    Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, adoptata ulterior intrarii in vigoare a Constitutiei, prevede, in concretizarea si completarea dispozitiilor acesteia, subiectii abilitati sa propuna sau sa depuna candidaturi, termenul inauntrul caruia si organul la care acestea trebuie depuse, forma propunerii si documentele, anexe necesare, conditiile de inregistrare a candidaturilor si de contestare a acestora, modul de solutionare a contestatiilor, precum si numeroase alte reguli de desfasurare a alegerilor. Prevederile acestei legi nu incalca si nu modifica dispozitiile Constitutiei referitoare la conditiile de eligibilitate, dupa cum nici nu adauga alte conditii de natura celor rezervate reglementarii prin lege constitutionala.
    Printre conditiile de validitate a oricarei propuneri de candidatura este inclusa si prezentarea listelor sustinatorilor. Dispozitiile art. 9 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 69/1992, astfel cum au fost modificate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 129/2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 311 din 5 iulie 2000, stabilesc: "(1) Propunerile de candidati pentru alegerea Presedintelui Romaniei se depun la Biroul Electoral Central, cel mai tarziu cu 30 de zile inainte de data alegerilor.
    (2) Propunerile se fac in scris si vor fi primite numai daca: [...]
    c) sunt insotite de declaratia de acceptare a candidaturii, scrisa, semnata si datata de candidat, precum si de lista sau listele sustinatorilor, al caror numar nu poate fi mai mic de 300.000 de alegatori."
    Anterior modificarii Legii nr. 69/1992 prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 129/2000, lista sustinatorilor candidaturii trebuia sa cuprinda cel putin 100.000 de alegatori. Curtea retine ca, Presedintele Romaniei fiind ales, potrivit dispozitiilor art. 81 alin. (1) din Constitutie, prin vot universal, atat desfasurarea alegerilor si stabilirea rezultatelor scrutinului, cat si conditiile de depunere a candidaturilor trebuie sa respecte principiul reprezentativitatii. Asa fiind, stabilirea numarului minim de sustinatori necesar pentru validitatea candidaturii intra in atributiile constitutionale ale legiuitorului. Optiunea legiuitorului in stabilirea numarului minim de sustinatori, bazata pe aprecierea concreta a premiselor desfasurarii in conditii optime a procedurii de alegere a Presedintelui Romaniei, nu contravine nici unei dispozitii si nici unui principiu constitutional.
    Potrivit dispozitiilor art. 144 lit. d) din Constitutie, Curtea Constitutionala "vegheaza la respectarea procedurii pentru alegerea Presedintelui Romaniei si confirma rezultatele sufragiului". In cadrul indeplinirii acestei atributii Curtea nu poate exercita controlul asupra constitutionalitatii dispozitiilor legii electorale. Un asemenea control s-ar putea exercita numai in conditiile prevazute la art. 144 lit. a) sau lit. c) din Constitutie. In schimb, Curtea trebuie sa vegheze la respectarea tuturor reglementarilor constitutionale si legale referitoare la desfasurarea procedurii pentru alegerea Presedintelui Romaniei.
    In lumina considerentelor expuse Curtea constata ca neinregistrarea de catre Biroul Electoral Central a candidaturii domnului Serban Mati Bujorel Dinu Sandulescu pentru functia de Presedinte al Romaniei s-a realizat cu respectarea deplina a dispozitiilor constitutionale si legale aplicabile, iar contestatia formulata impotriva acestui refuz este nefondata, urmand sa fie respinsa, intrucat candidatul-contestator nu a prezentat, o data cu depunerea candidaturii, nici o lista de sustinatori.
    Aceasta solutie este, de altfel, in concordanta cu jurisprudenta Curtii Constitutionale. Astfel, Curtea a mai fost sesizata cu contestatii impotriva hotararilor Biroului Electoral Central de respingere a unor cereri de inregistrare a candidaturii la alegerile din 1992 si 1996, contestatii respinse ca fiind nefondate pentru lipsa listelor de sustinatori. In acest sens, prin Hotararea nr. 3 din 1 septembrie 1992, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 234 din 23 septembrie 1992, Curtea a statuat ca cerinta legala a depunerii candidaturii impreuna cu lista sustinatorilor "este de ordine publica", iar nedepunerea listei justifica respingerea cererii de inregistrare a candidaturii. De asemenea, prin Hotararea nr. 37 din 2 octombrie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 243 din 4 octombrie 1996, Curtea a retinut ca "o propunere de candidat nu poate privi decat o persoana care intruneste conditiile constitutionale de eligibilitate, dar alegerile pentru functia de Presedinte al Romaniei pot avea loc numai cu respectarea procedurii electorale instituite prin Legea nr. 69/1992, adoptata in temeiul art. 72 alin. (3) lit. a) din Constitutie. De aceea depunerea candidaturii face parte din procedura electorala, asa incat cerinta ca propunerea candidaturii sa fie reprezentativa, avand adeziunea a cel putin 100.000 de sustinatori, constituie o conditie legala ce nu vine in conflict cu dreptul constitutional al contestatorului de a fi ales".
    Considerentele pe care s-a intemeiat aceasta jurisprudenta a Curtii Constitutionale sunt pe deplin valabile si in prezenta cauza.

    Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. d) din Constitutie, al art. 13 alin. (1) lit. B.a), al art. 26 si 27 din Legea nr. 47/1992, republicata, precum si al art. 2 alin. (2) si al art. 11 alin. (2) si (3) din Legea nr. 69/1992,

    CURTEA
    In numele legii
    HOTARASTE:

    Respinge contestatia privind neinregistrarea candidaturii domnului Serban Mati Bujorel Dinu Sandulescu pentru functia de Presedinte al Romaniei, contestatie formulata impotriva Hotararii Biroului Electoral Central nr. 12 din 26 octombrie 2000.
    Hotararea este definitiva si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

            PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Florentina Geangu



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 15/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 15 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 15/2000
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu