HOTARARE Nr. 7 din 27 octombrie 2000
privind contestarea inregistrarii candidaturilor domnilor Ion Iliescu,
Constantin Mugur Isarescu, Theodor-Dumitru Stolojan si Petre Roman pentru
functia de Presedinte al Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 552 din 8 noiembrie 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Mariana Trofimescu - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
La data de 26 octombrie 2000 Biroul Electoral Central a inaintat Curtii
Constitutionale, in vederea solutionarii, contestatia inregistrata la nr. 108
din 25 octombrie 2000, formulata de domnul Gheorghe Cusa.
Contestatia priveste inregistrarea candidaturilor domnilor Ion Iliescu,
Constantin Mugur Isarescu, Theodor-Dumitru Stolojan si Petre Roman, precum si a
altor candidati, nenominalizati, pentru functia de Presedinte al Romaniei, la
alegerile din 26 noiembrie 2000, si formeaza obiectul Dosarului Curtii
Constitutionale nr. 333 D/2000.
Potrivit dispozitiilor art. 20 alin. 4 teza intai din Regulamentul de
organizare si functionare a Curtii Constitutionale, astfel cum a fost modificat
prin Hotararea Plenului Curtii Constitutionale nr. 19 din 17 octombrie 2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 509 din 17 octombrie
2000, contestatiile se solutioneaza fara citarea partilor, cu participarea
numai a judecatorilor Curtii, pe baza sesizarii si a celorlalte documente
aflate la dosar.
In contestatia formulata de domnul Gheorghe Cusa se sustine ca domnii
"Ion Iliescu, Constantin Mugur Isarescu, Teodor Stolojan si Petre Roman si
altii care candideaza la Presedintia Romaniei pentru alegerile din luna
noiembrie 2000 incalca art. 80 pct. 2 din Constitutie deoarece n-au pregatirea
de specialitate in drept privind rolul Presedintelui de organ jurisdictional si
drept consecinta programele domniilor lor de candidatura sunt lovite de
nulitate absoluta pentru ca nu prezinta absolut nici un termen de rezolvare si
au fost formulate la general".
Reprezentantul Ministerului Public, punand concluzii in temeiul art. 85
alin. (1) din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a
Senatului, coroborat cu art. 28 alin. (1) din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea
Presedintelui Romaniei, solicita respingerea contestatiei, intrucat argumentele
invocate in aceasta contestare globala a candidaturilor domnilor Ion Iliescu,
Constantin Mugur Isarescu, Theodor-Dumitru Stolojan, Petre Roman, precum si a
altor persoane, nenominalizate, pentru functia de Presedinte al Romaniei nu
privesc conditiile impuse de art. 16 alin. (3) si de art. 35 din Constitutie.
Se mai arata ca motivarea formulata in sustinerea contestatiei excede
competentei Curtii Constitutionale.
CURTEA,
analizand contestatia in raport cu prevederile Constitutiei si ale Legii nr.
69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, cu modificarile ulterioare,
vazand concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum si documentele
aflate la dosar, retine urmatoarele:
Potrivit dispozitiilor art. 144 lit. d) din Constitutie, ale art. 26 din
Legea nr. 47/1992, republicata, precum si ale art. 2 alin. (2) si ale art. 11
alin. (3) din Legea nr. 69/1992, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata
si este competenta sa solutioneze contestatia privind inregistrarea
candidaturilor domnilor Ion Iliescu, Constantin Mugur Isarescu, Theodor-Dumitru
Stolojan si Petre Roman pentru functia de Presedinte al Romaniei.
Autorul contestatiei solicita respingerea candidaturilor pentru functia de
Presedinte al Romaniei si a altor persoane, pe care insa nu le nominalizeaza.
In aceasta situatie, Curtea Constitutionala constata ca nu poate examina
contestatia decat in limitele sesizarii concrete si, in consecinta, prin
prezenta hotarare se va pronunta numai in legatura cu contestatia formulata
impotriva candidatilor nominalizati.
In motivarea contestatiei se sustine ca persoanele care candideaza la
functia de Presedinte al Romaniei, atat cele nominalizate, precum si altele
care nu sunt nominalizate, nu indeplinesc conditiile constitutionale pentru a
putea fi alese, intrucat, neavand pregatire juridica, nu pot indeplini
atributiile prevazute la art. 80 alin. (2) din Constitutie. Se arata ca,
potrivit acestor dispozitii, Presedintele Romaniei vegheaza la respectarea
Constitutiei si la buna functionare a autoritatilor publice, scop in care
exercita functia de mediere intre puterile statului, precum si intre stat si societate,
ceea ce presupune o activitate jurisdictionala.
Examinand aceste sustineri, Curtea Constitutionala constata ca atat
conditiile de eligibilitate, cat si impedimentele constitutionale pentru a fi
ales in functia de Presedinte al Romaniei sunt prevazute expres si limitativ la
art. 35, art. 34 alin. (2), art. 16 alin. (3), art. 37 alin. (3) si art. 81
alin. (4) din Constitutie, texte al caror continut este urmatorul:
Art. 35
"(1) Au dreptul de a fi alesi cetatenii cu drept de vot care indeplinesc
conditiile prevazute in articolul 16 alineatul (3), daca nu le este interzisa
asocierea in partide politice, potrivit articolului 37 alineatul (3).
(2) Candidatii trebuie sa fi implinit, pana in ziua alegerilor inclusiv,
varsta de cel putin 23 de ani, pentru a fi alesi in Camera Deputatilor sau in
organele locale, si varsta de cel putin 35 de ani, pentru a fi alesi in Senat
sau in functia de Presedinte al Romaniei.";
Art. 34 alin. (2)
"Nu au drept de vot debilii sau alienatii mintal, pusi sub
interdictie, si nici persoanele condamnate, prin hotarare judecatoreasca
definitiva, la pierderea drepturilor electorale.";
Art. 16 alin. (3)
"Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate
de persoanele care au numai cetatenia romana si domiciliul in tara.";
Art. 37 alin. (3)
"Nu pot face parte din partide politice judecatorii Curtii
Constitutionale, avocatii poporului, magistratii, membrii activi ai armatei,
politistii si alte categorii de functionari publici stabilite prin lege
organica.";
Art. 81 alin. (4)
"Nici o persoana nu poate indeplini functia de Presedinte al Romaniei
decat pentru cel mult doua mandate. Acestea pot fi si succesive."
Pe de alta parte, contestatorul isi intemeiaza contestatia pe dispozitiile
art. 80 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora: "Presedintele Romaniei
vegheaza la respectarea Constitutiei si la buna functionare a autoritatilor
publice. In acest scop, Presedintele exercita functia de mediere intre puterile
statului, precum si intre stat si societate." Intrucat acest text nu se
regaseste printre dispozitiile constitutionale care stabilesc conditii de
eligibilitate si interdictiile pentru alegerea in functia de Presedinte al
Romaniei, contestatia urmeaza sa fie respinsa.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 144 lit. d) din Constitutie,
al art. 13 alin. (1) lit. B.a), al art. 16, al art. 26 si al art. 27 din Legea
nr. 47/1992, republicata, precum si al art. 2 alin. (2) si al art. 11 alin. (2)
si (3) din Legea nr. 69/1992,
CURTEA
In numele legii
HOTARASTE:
Respinge contestatia privind inregistrarea candidaturilor domnilor Ion
Iliescu, Constantin Mugur Isarescu, Theodor-Dumitru Stolojan si Petre Roman
pentru functia de Presedinte al Romaniei, contestatie formulata de domnul
Gheorghe Cusa.
Hotararea este definitiva si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu