HOTARARE Nr. 606 din 6 octombrie 1997
pentru aprobarea Metodologiei privind constituirea si acordarea unor stimulente
personalului din aparatul propriu al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale
si din unitatile subordonate
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 277 din 15 octombrie 1997
In temeiul art. 56 alin. (2) din Legea bugetului de stat pe anul 1997 nr.
72/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 76 din 29
aprilie 1997,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
Se aproba Metodologia privind constituirea si acordarea unor stimulente
personalului din aparatul propriu al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale
si din unitatile subordonate, prevazuta in anexa care face parte integranta din
prezenta hotarare.
Art. 2
Prezenta hotarare intra in vigoare la data de intai a lunii urmatoare datei
publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei.
PRIM-MINISTRU
VICTOR CIORBEA
Contrasemneaza:
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Mircea Ciumara
Ministrul muncii
si protectiei sociale,
Alexandru Athanasiu
ANEXA 1
METODOLOGIA
privind constituirea si acordarea unor stimulente personalului din aparatul
propriu al Ministerului Muncii si Protectiei Sociale si din unitatile subordonate
I. Constituirea fondurilor de stimulente
Art. 1
(1) Fondurile de stimulente ale personalului din aparatul propriu al
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale si din unitatile subordonate se
constituie, lunar, astfel:
a) prin retinerea unei cote de 3% din veniturile suplimentare incasate, ca
urmare a controalelor efectuate, peste nivelul veniturilor declarate si al
obligatiilor asumate de platitori fata de bugetul asigurarilor sociale de stat;
b) prin retinerea unei cote de 3% din veniturile incasate la bugetul
asigurarilor sociale de stat, prin aplicarea modalitatilor de executare silita
prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creantelor
bugetare, aprobata si modificata prin Legea nr. 108/1996, cu modificarile
ulterioare.
(2) Veniturile suplimentare prevazute la alin. (1) lit. a) cuprind:
a) sumele incasate din cele identificate suplimentar in cursul executiei,
peste obligatiile de plata declarate sau inregistrate de contribuabili in
contabilitatea proprie ca datorate bugetului asigurarilor sociale de stat drept
diferente de contributii:
- contributia de asigurari sociale de stat;
- contributiile de 1%, respectiv de 5%, pentru constituirea Fondului pentru
plata ajutorului de somaj;
- contributia de 3% pentru pensia suplimentara;
- contributiile de 2-4% pentru Fondul de pensii si asigurari sociale ale
agricultorilor;
b) sumele incasate, reprezentand penalitati aplicate asupra sumelor
retinute si nevirate de catre platitorii de salarii ai obligatiilor bugetare,
calculate si retinute prin stopaj la sursa din drepturile salariale respective;
c) sumele incasate potrivit Legii nr. 1/1991 privind protectia sociala a
somerilor si reintegrarea lor profesionala, republicata in anul 1994,
modificata si completata prin Legea nr. 65/1997, reprezentand penalitati pentru
nerespectarea conditiilor in care s-au acordat credite in conditii avantajoase
pentru crearea si dezvoltarea intreprinderilor mici si mijlocii sau a
unitatilor cooperatiste;
d) sumele incasate, reprezentand contributii la bugetul asigurarilor
sociale de stat, pentru salariatii cu care s-a incheiat conventie civila in loc
de contract individual de munca, potrivit legii;
e) sumele incasate, reprezentand contributii la bugetul asigurarilor
sociale de stat, pentru diferenta de salariu acordata in urma controlului, in
vederea asigurarii punerii in plata a salariului de baza minim pe tara.
(3) Veniturile incasate la bugetul asigurarilor sociale de stat prin
aplicarea modalitatilor de executare silita prevazute de Ordonanta Guvernului
nr. 11/1996, prevazute la alin. (1) lit. b), cuprind contributii, penalitati,
majorari de intarziere, recuperate de la:
- debitor;
- unitatea bancara unde debitorul isi pastreaza disponibilitatile banesti;
- orice tert, persoana fizica sau juridica, care detine veniturile
debitorului;
- orice tert, persoana fizica sau juridica, ca urmare a valorificarii
bunurilor mobile si/sau imobile ale debitorului;
- orice tert, persoana fizica sau juridica, care se angajeaza, printr-un
angajament de plata sau act de garantie, sa achite in locul debitorului sau
alaturi de acesta debitul pentru care s-a inceput executarea silita.
Se considera sume incasate prin executare silita sumele incasate dupa
inceperea procedurii de executare silita prin comunicarea somatiei, in
conditiile legii, insotita de copia titlului executoriu.
Art. 2
Din fondurile de stimulente constituite la nivelul directiilor generale de
munca si protectie sociala teritoriale potrivit art. 1, o cota de 10% se
vireaza Ministerului Muncii si Protectiei Sociale.
II. Utilizarea fondurilor de stimulente
Art. 3
(1) Principalele criterii de repartizare pe salariati a stimulentelor sunt:
- contributia adusa in activitatea de identificare, urmarire, incasare si
atragere de venituri la bugetul asigurarilor sociale de stat;
- contributia personala la identificarea debitorului si a modalitatilor
optime de incasare a debitelor;
- contributia adusa la introducerea si aplicarea corecta a procedurii de
executare silita;
- contributia efectiva in activitatea de valorificare a bunurilor rezultate
prin aplicarea procedurii de executare silita;
- contributia la protejarea fondurilor bugetului asigurarilor sociale de
stat, administrate de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale, prin depistarea
cheltuielilor efectuate nelegal sau neeconomicos si recuperarea sumelor platite
necuvenit si a altor pagube aduse acestor fonduri;
- contributia la initierea si elaborarea actelor normative, care sa asigure
o mai buna gestionare a bugetului asigurarilor sociale de stat;
- aportul la asigurarea conditiilor de desfasurare a activitatii de
aplicare a legislatiei in vigoare, referitoare la atragerea de venituri la
bugetul asigurarilor sociale de stat si la utilizarea acestor fonduri in
stricta concordanta cu prevederile legii;
- competenta profesionala multipla, spirit de initiativa si disponibilitate
la indeplinirea unor sarcini suplimentare atributiilor postului.
(2) Cuantumul lunar al stimulentelor individuale poate fi de cel mult un
salariu de baza lunar.
Art. 4
(1) Fondul de stimulente constituit la nivelul directiilor generale de
munca si protectie sociala teritoriale, potrivit art. 1, dupa virarea cotei de
10%, prevazuta la art. 2, si dupa deducerea sumei aprobate de conducerea
ministerului drept stimulent directorilor generali, se repartizeaza pe
compartimentele directiilor generale de munca si protectie sociala de catre
conducatorii acestora.
(2) Fondul de stimulente pentru personalul din aparatul propriu al
Ministerului Muncii si Protectiei Sociale, rezultat potrivit art. 2, se
repartizeaza pe departamentele ministerului de catre ministrul muncii si
protectiei sociale.
Art. 5
Aprobarea stimulentelor nominale se face de catre:
a) ministrul muncii si protectiei sociale, pentru:
- directorii generali, directorii generali adjuncti, directorii si
directorii adjuncti ai directiilor generale si directiilor din minister, subordonate
ministrului muncii si protectiei sociale, si pentru consilierii ministrului;
- directorii generali, directorii generali adjuncti, directorii si
directorii adjuncti ai celorlalte directii generale si directii din minister,
asimilatii acestora, si consilierii secretarilor de stat, la propunerea
secretarilor de stat coordonatori;
- celelalte categorii de personal din aparatul propriu al ministerului, la
propunerea directorilor generali si a directorilor, cu acordul secretarilor de
stat coordonatori, dupa caz;
- directorii generali de la directiile generale de munca si protectie
sociala teritoriale, la propunerea secretarilor de stat coordonatori;
b) directorii generali de la directiile generale de munca si protectie
sociala teritoriale, pentru salariatii acestor unitati, la propunerea sefilor
de compartimente.
Art. 6
(1) Stimulentele atribuite sunt supuse impozitarii, potrivit legii.
(2) Stimulentele nu fac parte din salariul de baza, nu se suporta din
fondul de salarii, iar asupra lor nu se calculeaza C.A.S., contributia pentru
constituirea Fondului pentru plata ajutorului de somaj si contributia pentru
pensia suplimentara.
Art. 7
Fondurile de stimulente, constituite in conformitate cu prevederile
prezentei metodologii, ramase neutilizate la 31 decembrie 1997, dupa acordarea
stimulentelor pe ultima luna a anului 1997, se vireaza la bugetul asigurarilor
sociale de stat in anul 1998.
Art. 8
Ministrul muncii si protectiei sociale poate aproba redistribuirea unor fonduri
de stimulente intre subunitatile subordonate, precum si intre minister si
acestea.
Art. 9
Plata stimulentelor aprobate se face, de regula, in cursul fiecarei luni,
pentru luna expirata, sau in lunile urmatoare.
Art. 10
Sumele incluse in fondul de stimulente, in mod necuvenit, prin
nerespectarea prevederilor legale, vor fi deduse din fondul de stimulente
constituit in perioadele urmatoare si vor fi virate, impreuna cu eventualele
penalitati, la bugetul asigurarilor sociale de stat.
Art. 11
Evidentierea in contabilitate a fondurilor de stimulente se efectueaza
potrivit normelor contabile emise de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale,
avizate de Ministerul Finantelor.
Art. 12
Personalul insarcinat cu exercitarea controlului financiar preventiv din
cadrul fiecarei unitati apartinand Ministerului Muncii si Protectiei Sociale
are obligatia de a verifica corecta constituire si utilizare a fondurilor de
stimulente si de a nu permite constituirea si, dupa caz, plata sumelor care nu
se incadreaza in prezenta metodologie, informand despre aceasta conducerea
ierarhic superioara.