HOTARARE Nr.
601 din 13 iunie 2007
pentru modificarea si
completarea unor acte normative din domeniul securitatii si sanatatii in munca
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 470 din 12 iulie 2007
In temeiul art. 108 din Constitutia României,
republicată, si al art. 51 alin. (2) din Legea securitătii si sănătătii în
muncă nr. 319/2006,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. I. - Hotărârea
Guvernului nr. 1.875/2005 privind protecţia sănătăţii şi securităţii
lucrătorilor faţă de riscurile datorate expunerii la azbest, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 64 din 24 ianuarie 2006, se
modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 8 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 8. - Pentru orice activitate susceptibilă să
prezinte risc de expunere la
pulberea provenită din azbest sau din materiale cu conţinut de azbest,
angajatorul trebuie să dispună efectuarea evaluării şi monitorizării acestui
risc, astfel încât să se determine natura expunerii - varietatea mineralogică,
dimensiunea fibrelor - şi gradul de expunere a lucrătorilor la pulberea de
azbest sau de materiale cu conţinut de azbest."
2. La articolul 9, partea
introductivă a alineatului (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) Dacă din rezultatele evaluării
riscurilor prevăzute la art. 8 rezultă în mod clar că limita expunerii la
azbest nu va fi depăşită în aerul din zona de activitate, prevederile art.
11-15 şi ale art. 39-44 nu vorfi aplicate, în cazul în care procesul de muncă
implică:".
3. Alineatul (2) al articolului 9 se abrogă.
4. Alineatul (2) al articolului 27 se modifică şi
va avea următorul cuprins:
„(2) Pentru aplicarea prevederiloralin. (1),
angajatorii, atunci când este necesar, au obligaţia să solicite informaţii de
la proprietarii construcţiilor, pentru a identifica materialele despre care se
presupune că ar putea conţine azbest."
5. Alineatul (4) al
articolului 31 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) La solicitarea inspectoratului teritorial de muncă
şi a autorităţii de sănătate publică judeţeană sau a municipiului Bucureşti,
angajatorul trebuie să transmită planul prevăzut la alin. (1) înainte de
începerea lucrărilor."
6. Alineatele (1), (2) şi
(6) ale articolului 36 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 36. - (1) Pentru toate activităţile prevăzute la art. 4, cu excepţia celor prevăzute la art. 9,
angajatorul trebuie să asigure lucrătorilorîmbrăcăminte de lucru şi/sau
echipament individual de protecţie adecvat.
(2) Angajatorul trebuie să asigure ca îmbrăcămintea de
lucru şi/sau echipamentul individual de protecţie, prevăzute la alin. (1), în
niciun caz să nu fie scoase în afara întreprinderii.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
(6) Angajatorul trebuie să asigure ca echipamentele
individuale de protecţie prevăzute la alin. (1) să fie plasate într-un loc bine
definit şi să fie verificate şi curăţate după fiecare utilizare."
7. Alineatul (2) al
articolului 43 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Medicul de medicină a
muncii responsabil cu supravegherea stării de sănătate are acces la registrul
prevăzut laalin. (1)."
8. Articolul 45 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 45. - (1) Registrul operativ naţional
al bolilor profesionale declarate ca urmare a
expunerii la azbest, inclusiv azbestoza şi
mezoteliomul, este constituit la nivelul Centrului naţional de coordonare
metodologică şi informare privind bolile profesionale din Institutul de
Sănătate Publică Bucureşti.
(2) Raportarea bolilor profesionale
prevăzută la alin. (1) se face potrivit anexei nr. 22 din Hotărârea Guvernului
nr. 1.425/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a
prevederilor Legii securităţii si sănătăţii în muncă nr. 319/2006."
9. Alineatul (1) al articolului 46 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 46. - (1) Incălcarea prevederilor prezentei
hotărâri atrage răspunderea disciplinară, administrativă, materială, civilă sau
penală, după caz, potrivit Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006."
10. După alineatul (1) al
articolului 46 se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
„(11) Constituie
contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei
încălcarea dispoziţiilor art. 12 si ale art. 36 alin. (2), (3), (4), (5), (6)
şi (7)."
Art. II. - Hotărârea
Guvernuiui nr. 1.876/2005 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate
referitoare la expunerea lucrătorilor la riscurile generate de vibraţii,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 81 din 30 ianuarie 2006, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 3 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - Prevederile Legii securităţii şi sănătăţii
în muncă nr. 319/2006 se
aplică în totalitate întregului domeniu prevăzut la art. 2, fără a aduce
atingere prevederilor mai restrictive şi/sau specifice incluseîn prezenta
hotărâre.
2. Alineatul (1) al
articolului 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 6. - (1) Pentru vibraţiile transmise întregului
corp:
a) valoarea limită de expunere zilnică profesională,
calculată la o perioadă de referinţă de 8 ore, trebuie să fie de 1,15 m/s2;
b) valoarea expunerii zilnice de la care se
declanşează acţiunea, calculată la o perioadă de referinţă de 8 ore, trebuie să
fie de 0,5 m/s2."
3. Alineatul (1) al
articolului 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 7. - (1) In executarea obligaţiilor prevăzute la
art. 7 alin. (4) şi art. 12 alin. (1) din Legea nr. 319/2006, angajatorul
trebuie să evalueze şi, dacă este necesar, să măsoare nivelurile de vibraţii
mecanice la care sunt expuşi lucrătorii."
4. Alineatul (1) al
articolului 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) Evaluarea şi măsurarea prevăzute la art.
7 trebuie să fie planificate şi efectuate de către serviciile competente, la
intervale corespunzătoare, ţinându-se seama de prevederile art. 8 şi 9 din
Legea nr. 319/2006, referitoare la competenţele serviciilor de protecţie şi
prevenire şi ale lucrătorilor desemnaţi, cu atribuţii în domeniul securităţii
şi sănătăţii în muncă."
5. Alineatele (1) şi (2) ale
articolului 11 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„Art. 11. - (1) Angajatorul trebuie să fie în posesia
unei evaluări a riscurilor, potrivit prevederilor art. 12 alin. (1) din Legea
nr. 319/2006, şi trebuie să identifice măsurile care trebuie luate potrivit
prevederilor art. 12-17 din prezenta hotărâre.
(2) Evaluarea riscurilor trebuie înregistrată pe un
suport material şi poate include o justificare a angajatorului potrivit căreia
natura şi amploarea riscurilor legate de vibraţiile mecanice nu necesită
efectuarea unei evaluări mai detaliate a acestora."
6. Alineatul (2) al
articolului 12 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Reducerea riscurilor prevăzute la alin. (1) se
întemeiază pe principiile generale de prevenire prevăzute la art. 7 alin. (3)
din Legea nr. 319/2006."
7. Articolul 16 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 16. - Potrivit prevederilor art. 35
din Legea nr. 319/2006, angajatorul trebuie să
adapteze măsurile prevăzute în prezenta secţiune la necesităţile lucrătorilor
expuşi la riscuri specifice."
8. Alineatul (1) al
articolului 17 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 17. - (1) Fără a aduce atingere prevederilor art.
16, 17, 20 şi 21 din Legea nr. 319/2006, angajatorul trebuie să asigure ca
lucrătorii expuşi riscurilor generate de vibraţii mecanice la locul de muncă
şi/sau reprezentanţii acestora să beneficieze de informaţii cu privire la
rezultatul evaluării riscurilor prevăzute la art. 7 şi de o formare
corespunzătoare."
9. Articolul 18 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 18. - Consultarea şi participarea lucrătorilor
şi/sau a reprezentanţilor
acestora, în ceea ce priveşte aspectele reglementate de prezenta hotărâre,
trebuie să se realizeze potrivit prevederilor art. 18
din Legea nr. 319/2006."
10. Alineatul (1) al
articolului 19 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 19. - (1) Fără a aduce atingere prevederilor art.
24 şi 25 din Legea nr. 319/2006, Ministerul Sănătăţii Publice adoptă dispoziţii
pentru a asigura supravegherea corespunzătoare a sănătăţii lucrătorilor în
raport cu rezultatul evaluării riscurilor prevăzute la art. 7, dacă acesta
indică un risc pentru sănătatea lor."
11. Alineatul (2) al articolului 20 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) Rezultatele supravegherii medicale făcute potrivit
prevederilor art. 25 trebuie să fie luate în considerare la aplicarea
măsurilorde prevenire la un loc de muncă specific."
12. La articolul 25 alineatul (1), litera d) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,d) să ţină seama de recomandările medicului de
medicină a muncii sau ale autorităţilor judeţene de sănătate publică sau a
municipiului Bucureşti, pentru punerea în aplicare a oricăror măsuri necesare
pentru eliminarea sau reducerea riscului, potrivit prevederilor secţiunii a 2-a
a cap. II; inclusiv să aibă în
vedere posibilitatea de a atribui lucrătorului un alt post de lucru unde nu
există riscuri de expunere;".
13. Alineatul (2) al
articolului 26 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(2) In cazul echipamentelor utilizate în agricultură
şi silvicultură, termenul până la care acestea pot fi utilizate, prin excepţie
de la alin. (1), este data de 1 iulie 2014."
14. Articolele 27, 28 şi 29
se abrogă.
Art. III. - Hotărârea
Guvernului nr. 300/2006 privind cerinţele minime de securitate şi sănătate
pentru şantierele temporare sau mobile, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 252
din 21 martie 2006, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. Articolul 3 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - Prevederile Legii securităţii şi sănătăţii
în muncă nr. 319/2006 se
aplică domeniului prevăzut la art. 1, fără a aduce atingere prevederilor mai
restrictive şi/sau specifice ale prezentei hotărâri."
2. Partea introductivă a
articolului 51 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 51. -Incă din faza de concepţie, studiu şi
elaborarea proiectului lucrării, managerul de proiect, proiectantul şi, atunci
când este cazul, beneficiarul trebuie să ia în considerare principiile generale
de prevenire în materie de securitate şi sănătate prevăzute în Legea nr.
319/2006, în special în ceea ce priveşte:".
3. Partea introductivă a
articolului 56 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 56. - Pe toată durata realizării lucrării,
angajatorii şi lucrătorii independenţi trebuie să respecte obligaţiile generale
ce le revin, potrivit prevederilor art. 7 din Legea nr. 319/2006, în special în
ceea ce priveşte:".
4. Articolul 62 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 62. - Punerea în aplicare a prevederilor art. 54,
58 şi 60 nu aduce atingere
principiului răspunderii angajatorilor, prevăzutîn Legea nr. 319/2006."
5. La articolul 65, litera
a) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,a) să respecte obligaţiile generale ale angajatorilor
potrivit prevederilorart. 7 alin. (5), art. 22 şi 23din Legea nr.
319/2006;".
6. Articolul 68 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 68. - Consultarea şi participarea lucrătorilor
şi/sau a reprezentanţilor
acestora privind prevederile art. 56, 58 şi 63 trebuie să se realizeze potrivit
prevederilor art. 18 din Legea nr. 319/2006."
7. După capitolul IX se introduce un nou capitol, capitolul IX1, intitulat „Sancţiuni", cuprinzând articolul 701, cu următorul
cuprins:
„CAPITOLUL IX1
Sancţiuni
Art. 701. - (1)
Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă contravenţională de la
4.000 lei la 8.000 lei încălcarea art. 6, 7, art. 9 lit. d), art. 10, 42, 47 şi
48.
(2) Dispoziţiile referitoare la contravenţii,
prevăzute la alin. (1), se completează cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea
amenzilor prevăzute la alin. (1) se fac de inspectorii de muncă."
8. La anexa nr. 2, punctele
3 şi 7 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„3. Lucrări cu expunere la radiaţii ionizante pentru
care prevederile legale aplicabile obligă la delimitarea de zone controlate sau
supravegheate.
........................................................................................................................................................................ .........................................................
7. Lucrări cu recipiente cu aer comprimat".
9. La anexa nr. 2,
după punctul 7 se introduce un nou punct, punctul V, cu următorul cuprins:
„V. Lucrări desfăşurate
de persoane care utilizează sursă de alimentare cu aer pentru protecţia
respiratorie; lucrări realizate în imersie cu protecţie respiratorie".
10. La anexa nr. 4, punctele
3.4, 4.4 şi 13.4 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„3.4. Căile şi ieşirile de urgenţă trebuie semnalizate
potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 971/2006 privind cerinţele
minime pentru semnalizarea de securitate şi/sau de sănătate la locul de muncă.
Panourile de semnalizare trebuie să fie suficient de
rezistente şi amplasate în locuri corespunzătoare.
4.4. Acestea trebuie să fie semnalizate potrivit
prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 971/2006.
Panourile de semnalizare
trebuie să fie suficient de rezistente şi amplasate în locuri corespunzătoare.
13.4. Aceste spaţii trebuie semnalizate potrivit
prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 971/2006."
Art. IV. - Hotărârea Guvernului nr. 493/2006 privind cerinţele minime de
securitate şi sănătate referitoare la expunerea lucrătorilor la riscurile
generate de zgomot, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380 din 3 mai 2006, se modifică şi
se completează după cum urmează:
1. Articolul 3 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 3. - Prevederile Legii securităţii şi sănătăţii
în muncă nr. 319/2006 se aplică
în totalitate activităţilor prevăzute la art. 2, fără a aduce atingere
prevederilor mai restrictive şi/sau specifice din prezenta hotărâre."
2. Articolul 8 se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 8. - (1) In îndeplinirea obligaţiilor prevăzute
la art. 7 alin. (4) şi art.
12 alin. (1) din Legea nr. 319/2006, angajatorul trebuie să evalueze şi, dacă
este necesar, să măsoare nivelurile de zgomot la care sunt expuşi lucrătorii.
(2) Pentru evaluarea riscului prevăzut la alin. (1) se
va ţine seama de limitele maxime admise pentru zgomot la posturile de muncă cu
solicitare neuropsihică şi psihosenzorială crescută şi deosebită, prevăzute în
anexă."
3. Articolul 12 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 12. - Evaluarea şi măsurarea prevăzute la art. 8 trebuie să fie planificate şi efectuate
de către serviciile competente la intervale adecvate, acordând o atenţie
deosebită prevederilor art. 8 şi 9 din Legea nr. 319/2006 referitoare la
serviciile de prevenire şi protecţie sau la persoanele competente
necesare."
4. Partea introductivă a
articolului 15 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 15. - Potrivit prevederilor art. 7 alin. (4) din Legea nr. 319/2006, la evaluarea riscurilor, angajatorul trebuie
să acorde atenţie deosebită următoarelor elemente:".
5. Alineatul (1) al
articolului 16 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 16. - (1) Angajatorul trebuie să deţină o
evaluare a riscurilor potrivit prevederilor art. 12 alin. (1) lit. a) din Legea
nr. 319/2006 şi trebuie să identifice măsurile care trebuie luate pentru
securitatea şi sănătatea lucrătorilor potrivit prevederilor art. 6-11 din
aceeaşi lege."
6. Partea introductivă a
articolului 18 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 18. - Reducerea riscurilor generate de expunerea
la zgomot trebuie să se bazeze pe principiile generale de prevenire prevăzute
la art. 7 alin. (3) din Legea nr. 319/2006, luându-se în considerare, în
special, următoarele:".
7. Articolul 22 se modifică
şi va avea următorul cuprins:
„Art. 22. - Potrivit prevederilor art. 35
din Legea nr. 319/2006, angajatorul trebuie să
adapteze măsurile prevăzute în prezenta secţiune la nevoile lucrătorilor care
aparţin grupurilorsensibile la riscuri specifice."
8. Partea introductivă a articolului
23 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 23. -In situaţia în care riscurile generate de
expunerea la zgomot nu pot fi prevenite prin alte mijloace, lucrătorilor
trebuie să li se pună la dispoziţie mijloace individuale de protecţie auditivă,
adecvate şi corect ajustate, pe care să le utilizeze potrivit prevederilor
Hotărârii Guvernului nr. 1.048/2006 privind cerinţele minime de securitate şi
sănătate pentru utilizarea de către lucrători a echipamentelor individuale de
protecţie la locul de muncă şi ale art. 23 din Legea nr. 319/2006, în
următoarele condiţii:".
9. Partea introductivă a
articolului 28 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 28. - Fără a aduce
atingere prevederilor art. 16, 17, 20 şi 21 din Legea nr. 319/2006, angajatorul
trebuie să asigure informarea şi formarea lucrătorilor expuşi la locul de muncă
la un nivel de zgomot egal sau superior valorilor de expunere inferioare de la
care se declanşează acţiunea şi/sau a reprezentanţilor acestor lucrători
privind riscurile generate de expunerea la zgomot, în special în ceea ce
priveşte următoarele:".
10. Partea introductivă a
articolului 29 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 29. - Consultarea şi participarea lucrătorilor
şi/sau a reprezentanţilor acestora la aplicarea prevederilor prezentei hotărâri
trebuie să se desfăşoare potrivit prevederilor art. 18 din Legea nr. 319/2006
şi trebuie să se refere în special la următoarele:".
11. Alineatul (1) al
articolului 30 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Art. 30. - (1) Ţinând seama de prevederile art. 24 şi
25, în situaţia în care rezultatele evaluării şi măsurării prevăzute la art. 8
indică un risc pentru sănătatea lucrătorilor, Ministerul Sănătăţii Publice va
emite ordine pentru a asigura supravegherea adecvată a sănătăţii acestora, în
concordanţă cu Legea nr. 319/2006."
12. Hotărârea Guvernului nr.
493/2006 se completează cu anexa „Limitele maxime admise pentru zgomot la
posturile de muncă cu solicitare neuropsihică şi psihosenzorială crescută şi
deosebită", prevăzută în anexa la prezenta hotărâre.
Art. V. - Hotărârea
Guvernului nr. 1.875/2005 privind protecţia sănătăţii şi securităţii
lucrătorilor faţă de riscurile datorate expunerii la azbest, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 64 din 24 ianuarie 2006, Hotărârea Guvernului nr. 1.876/2005
privind cerinţele minime de securitate şi sănătate referitoare la expunerea
lucrătorilor la riscurile generate de vibraţii, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 81
din 30 ianuarie 2006, Hotărârea Guvernului nr. 300/2006 privind cerinţele
minime de securitate şi sănătate pentru şantierele temporare sau mobile,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 252 din 21 martie 2006, şi Hotărârea Guvernului nr. 493/2006
privind cerinţele minime de securitate şi sănătate referitoare la expunerea
lucrătorilor la riscurile generate de zgomot, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380 din 3 mai
2006, cu modificările şi completările aduse prin prezenta hotărâre, vorfi
republicate în Monitorul Oficial al României, Partea I,
dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul muncii, familiei şi
egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
ANEXĂ (Anexa la Hotărârea Guvernului nr. 493/2006)
LIMITELE MAXIME
admise pentru zgomot la posturile de muncă cu
solicitare neuropsihică şi psihosenzorială crescută şi deosebită (atenţie, responsabilitate,
decizie, constrângere temporală)
Complexitatea muncii
|
Locul de muncă
|
Nivelul admis
de zgomot
Lech.z dB(A)
|
Posturi de muncă cu solicitare
neuropsihică şi psihosenzorială crescută
|
• Laboratoare de încercări sau depanări
• Cabine de supraveghere a proceselor tehnologice
• Puncte vamale
|
75
|
Posturi de muncă cu solicitare neuropsihică şi psihosenzorială
deosebită
|
• Studiouri RTV şi cinematografice
• Cabine de comandă şi control (de exemplu: dispecerat energetic,
dispecerat mijloace de transport rutier, feroviar, naval)
• Laboratoare pentru măsurări cercetare şi proiectare
• Birouri sau încăperi cu calculatoare
• Săli de tratament
• Ghişee unde se lucrează cu publicul, manipulare de valori,
cartare poştală
• Incăperi pentru redactare mass-media scrisă şi audio
• Cabinete medicale, săli de studiu, clase, amfiteatre,
biblioteci
|
60
|
|
• Săli de operaţie şi tratament
• Ateliere de creaţie
• Săli de dirijare si informare trafic aerian
|
50
|