HOTARARE Nr. 6
din 23 mai 2006
privind aprobarea
modificarilor la Ghidul de achizitii pentru proiecte finantate de FRDS - Partea
1 - Proceduri de achizitii, aplicabil in cadrul SDSCM, si republicarea acestuia
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I
ACT EMIS DE:
FONDUL ROMAN DE DEZVOLTARE SOCIALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1019 din 21 decembrie 2006
Având în vedere considerentele prezentate la nivelul
Notei de fundamentare înaintate de Compartimentul de achiziţii, în temeiul art.
17 şi 18 din Legea nr. 129/1998 privind înfiinţarea, organizarea şi
funcţionarea Fondului Român de Dezvoltare Socială, republicată, cu modificările
ulterioare,
Consiliul director hotărăşte:
Art. 1. - Aprobă modificările la Ghidul de achiziţii
pentru proiecte finanţate de FRDS - Partea 1 - Proceduri de achiziţii, publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.065 din 17 noiembrie 2004, redate în anexa care constituie
parte integrantă a prezentei hotărâri.
Art. 2. - Aprobă republicarea în Monitorul Oficial al
României, Partea I, a Ghidului
de achiziţii pentru proiecte finanţate de FRDS - Partea 1 - Proceduri de
achiziţii, cu modificările şi completările menţionate la art. 1.
Art. 3. - Compartimentele de specialitate ale Fondului
Român de Dezvoltare Socială vor duce la îndeplinire prevederile prezentei
hotărâri.
Preşedintele Fondului Român de Dezvoltare Socială,
Valentina Contescu
ANEXĂ*)
Modificări şi completări la Ghidul de achiziţii
pentru proiecte finanţate de FRDS
Partea 1 - Proceduri de achiziţii
Articol unic - Anexa Hotărârii Consiliului Director al
Fondului Român de Dezvoltare Socială nr. 10/V din 17 seplembrie2004 intitulată
,.Ghidul de achiziţii pentru proiecte finanţate de FRDS - Partea 1 - Proceduri
de achiziţii" publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.065 din 17 noiembrie 2004, se modifică
şi se completează după cum urmează:
1. Punctul 1.1.1. al articolului 1.1
"Generalităţi", Capitolul 1, va avea următorul cuprins:
"1.1.1. Acest "Ghid de
achiziţii" este un îndrumător pentru aplicarea diverselor metode de achiziţii fiind conform cu procedurile în
materie ale Băncii Mondiale, obligatorii pentru beneficiarii împrumuturilor
BIRD, şi anume: "GUIDELINES- PROCUREMENT" (May 2004) şi
"GUIDELINES-SKLKCTION AND EMPLOYMENT OF CONSULTANTS" (May 2004) ce
pot fi consultate pe pagina de web - http/www. worldbank.org.
aplicabile proiectelor cu finanţare BIRD (Banca), şi
cu următoarele documente:
• LEGEA NR. 129/1998, privind înfiinţarea, organizarea
şi funcţionarea Fondului Român de Dezvoltare Socială , republicată;
• ACORDURILE DE ÎMPRUMUT semnate între ROMÂNIA ŞI
BIRD, prin care Fondul Român de Dezvoltare Socială a fost desemnat ca agenţie
de implementare;
• MANUALELE DE OPERARE utilizate de către Fond pentru implementarea programelor în care a
fost desemnai ca agenţie de implementarea".
2. Punctele 2.1.3. şi 2.1.4 ale articolului 2.1
"Ghidul de achiziţii al Fondului". Capitolul 2, vor avea următorul
cuprins:
„2.1.3. Principalele materiale utilizate ca
suport pentru elaborarea acestui îndrumător, sunt:
• Liniile directoare ale Băncii Mondiale, "WB
Guidelines" menţionate mai sus şi documentele standardizate corespondente;
• "Manual privind achiziţiile de valori foarte
mici derulate în cadrul granturilor mici finanţate de Banca Mondială" (Final draft: N. Khan, 16 octombrie 2001, revizuit septembrie 2005);
*) Anexa este reprodusă în facsimil.
• "Achiziţii de lucrări simple, de valoare nucă,
cu durată scurtă şi risc redus" (Documente standardizate de ofertare,
Ediţie pilot, septembrie 2000) recomandat de Jean Jack
Raoul; »
«2.1.4. Autorul a încercat să ţină seama de toate
aspectele legale privind prevederile în materie de achiziţii ale finanţatorului
(BIRD)) şi normele de achiziţii publice ale cofinanţalorului (GUVERNUL
ROMÂNIEI), să le ajusteze şi să le facă mai simple pentru beneficiarii
Fondului, luând in considerare capacitatea lor de a coordona astfel de
activităţi, experienţa şi practica fondului precum şi lecţiile învăţate în
timpul implementării. FRDS mulţumeşte, pentru sprijinul acordat la elaborarea
acestui ghid, d-lui Vlad Krasikov, coordonatorul specialist în achiziţii al
Băncii Mondiale pentru zona Europei şi Asiei Centrale, d-nei Benedicta Oliveros
Miranda, specialist în achiziţii al Băncii Mondiale şi tuturor colaboratorilor
care au făcut propuneri de îmbunătăţire. »
3. Punctul 3.2.2. al articolului 3.2. "Metode
aplicabile de achiziţii", Capitolul 3, va avea următorul conţinut:
„3.2.2.Metoda de achiziţie aplicabilă reprezintă suma
tuturor regulilor care trebuie respectate pentru a alege furnizorul/
contractorul/ consultantul şi pentru a-i încredinţa comanda/ contractul. Pentru
achiziţiile efectuate de Beneficiarii Fondului este obligatoriu să:
- Se compare cel puţin
3 (trei) cotaţii/preţuri obţinute de la 3 (trei) fumizon - pentru bunuri
- Se compare cel puţin
3 (trei) cotaţii/preţuri obţinute de la 3 (trei) contractori calificaţi -
pentru lucrări
- Se compare cel puţin
3 (trei) consultanţi de specialitate - pentru consultanţă individuală
|
şi este recomandat să :
- Se evalueze cel
puţin 3 (trei) consultanţi de specialitate - pentru
servicii"
|
4. Punctul 3.2.3. al articolului 3.2. "Metode
aplicabile de achiziţii", Capitolul 3, se completează cu notele de subsol
şi va avea următorul conţinut:
„Metodele aplicabile detaliate
în acest Ghid sunt următoarele:
·
Pentru achiziţii de bunuri - metoda aplicabilă
este "Achiziţie Locală" (AL)i
·
Pentru achiziţii de lucrări - metoda aplicabilă
este "Lucrari Mici" (I ,M)ii
i,ii AI şi LM nu mai
sunt metode prevăzute în Liniile directoare ale Băncii, dar sunt prezentate
aici în scopul specific al Manualului de Operare.
·
Pentru servicii de consultanţă prestate de o
firmă - metoda aplicabilă este "Selecţie la Preţul cel mai Mic
(SPM)"
5. Buletele 2 alin. 2 ale punctelor 4.1.1 şi 4.1.2
ale articolului 4.1. "Pentru bunuri". Capitolul 4, vor avea următorul
conţinut:
«4.1.1 ... Metoda presupune
următorii paşi:...
........
·
Se pregăteşte o Pistă de furnizori disponibili,
suficient de mare (conform punctului 5.6.1) pentru a realiza o bună competiţie
şi pentru a asigura primirea a cel puţin 3 (trei) cotaţii / preţuri
4.1.2... Metoda ''Achiziţie
Locală" presupune următorii paşi:
........
·
Se pregăteşte o Listă de furnizori disponibili
suficient de mare (conform punctului 5.6.1) pentru a realiza o bună competiţie
şi pentru a asigura primirea a cel puţin 3 (trei) cotaţii / preţuri »
6. Punctul 4.2.2 al art. 4.2. "Pentru lucrări",
Capitolul 4, va avea următorul Titlu: "Lucrări Mici" (LM - lucrări
foarte simple cu valoare >=5.000 US$, echivalent)
7. Alin. 1 şi alin 3 cu buletele 2 şi 8 ale punctului
4.3.1. ale art. 4.3 " Pentru SERVICII de CONSULTANTĂ", Capitolul 4
vor avea următorul conţinut:
"4.3.1 Metoda se aplică pentru angajarea unor
servicii de consultanţă care pol fi prestate de către o firmă sau de către o
asociere dintre consultanţi individuali cu o firmă privată, servicii care nu
pol fi realizate de un singur specialist. Este recomandat să se evalueze cel
puţin 3 (trei) propuneri. Firma/asocierea care are preţul total evaluat19 cel mai
mic şi care a obţinut cel puţin scorul tehnic minim va fi selectată.
.............
Metoda presupune următorii paşi:
.............
·
Se pregăteşte o Listă scurtă cuprinzând între 3
(trei) şi 6 (şase) firme, din Baza de date21 a Fondului (Pista proiectanţilor) care se supune aprobării
Fondului;
……...
·
Se invită firmele calificate pentru a participa
la deschiderea publică a propunerilor lor financiare, indicându-le data, ora şi
locul de desfăşurare, numai după avizul prealabil al Fondului"
8. Punctul 4.4.3. al art.
4.4. "Achiziţie/ Contractare/ Angajare directă,,, Capitolul 4, va avea
următorul conţinut:
« 4.4.3. Serviciile oferite de un singur consultant pot
fi angajate numai dacă se dovedeşte clar că angajarea acestuia este mai
avantajoasă decât organizarea unei competiţii, de exemplu:
(a) Pentru activităţi care reprezintă o continuare a
unor servicii angajate şi prestate anterior de consultant, (Beneficiarul
trebuie să solicite firmei pregătirea unei propuneri tehnice şi financiare pe
baza Temenilor de referinţă noi, care vor fi negociaţi);
(b) Atunci când este esenţială o selecţie rapidă (în
cazuri de urgenţă).
(c) Pentru contracte de valori foarte mici
(d) Când numai o singură entitate (firmă sau
consultant individual) este calificat sau are experienţă deosebit de relevantă
pentru îndeplinirea angajamentului respectiv.
Justificarea pentru selecţia de la o singură sursă va
fi examinată de Fond (şi de Bancă) în contextul urmăririi tuturor intereselor
Proiectului. »
9. Art. 5.4 "Pregătirea Anunţului
publicitar", Capitolul 5, se completează cu punctul 5.4.3. care va avea
următorul conţinut:
« 5.4.3. Fondul va publica pe site-ul FRDS (www.irds.ro'). trimestrial, lista contractelor atribuite de către beneficiarii
de granturi (pentru valori mai mari de 20.000 dolari
SUA, echivalent) ».
10. Punctul 5.6.1. al art. 5.6." Trimiterea
Invitaţiilor. Primirea Cotaţiilor / Propunerilor", Capitolul 5. se
modifică în ceea ce priveşte conţinutul bulelei 1 şi se mai adaugă buleta 5,
după cum urmează:
"5.6.1. Pentru ca
Beneficiarii să fie siguri că vor primi cel puţin 3 (trei) cotaţii/propuneri
astfel încât să se asigure o competiţie corespunzătoare, ei trebuie să trimită
invitaţii" astfel:
• Cel puţin 3 (trei) Invitaţii la cotaţie, în cazul
metodei "Achiziţie locală" (pentru valon < 5.000 dolari SUA,
echivalent), transmise unor furnizori eligibili care au bunurile necesare,
îndeplinind cerinţele de calitate şi performanţă
....
• Cel puţin 5 (cinci) Invitaţii la cotaţie, în cazul
metodei "Achiziţie locală" (pentru valori >= 5.000 dolari SUA, echivalent), transmise unor furnizori eligibili
care au bunurile necesare, îndeplinind cerinţele de calitate şi
performanţă."