HOTARARE Nr. 580 din 17 iulie 1996
privind masurile referitoare la pregatirea, organizarea si desfasurarea
alegerii Camerei Deputatilor, a Senatului si a Presedintelui Romaniei din anul
1996
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 171 din 31 iulie 1996
In temeiul Legii nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a
Senatului, precum si al Legii nr 69/1992 pentru alegerea Presedintelui
Romaniei,
Guvernul Romaniei hotaraste:
Art. 1
(1) Se constituie Secretariatul Tehnic Central pentru coordonarea si
urmarirea indeplinirii sarcinilor care revin Guvernului, ministerelor si
celorlalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale, precum
si prefecturilor, din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si
a Senatului si din Legea nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei,
potrivit anexei nr. 1 la prezenta hotarare.
(2) Componenta nominala a Secretariatului Tehnic Central se stabileste prin
decizie a primului-ministru.
(3) La reuniunile Secretariatului Tehnic Central pot participa, ca
invitati, reprezentanti ai partidelor politice parlamentare.
Art. 2
(1) In fiecare judet si in municipiul Bucuresti se constituie, prin ordin
al prefectului, in termen de cel mult 3 zile de la intrarea in vigoare a
prezentei hotarari, secretariatul tehnic judetean, alcatuit din conducatorii
serviciilor publice descentralizate ale ministerelor si ale celorlalte
autoritati ale administratiei publice centrale, organizate la nivelul judetului
si al municipiului Bucuresti, potrivit anexei nr. 2 la prezenta hotarare.
(2) La sedintele secretariatului tehnic judetean pot participa, ca
invitati, reprezentanti ai partidelor politice parlamentare.
Art. 3
Secretariatul Tehnic Central si secretariatele tehnice judetene vor asigura
aplicarea prevederilor legale si a masurilor cuprinse in Programul
calendaristic pentru realizarea actiunilor prevazute in Legea nr. 68/1992
pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, precum si in Legea nr.
69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei.
Art. 4
(1) Ministerul de Interne si Comisia Nationala de Informatica vor lua
masuri urgente, impreuna cu primarii, pentru actualizarea listelor electorale
permanente.
(2) Comisia Nationala de Informatica va sprijini primariile pentru
completarea cartilor de alegator, asigurand mijloacele tehnice necesare in
vederea incheierii actiunii de eliberare a acestora pana la data de 15
octombrie 1996.
Art. 5
(1) Ministerul Finantelor, Ministerul Industriilor si Administratia
Nationala a Rezervelor Materiale vor asigura mijloacele materiale si financiare
necesare pregatirii si desfasurarii alegerilor.
(2) Secretariatul General al Guvernului va asigura fondurile necesare
pentru plata drepturilor legale cuvenite membrilor birourilor electorale,
specialistilor, statisticienilor si personalului tehnic auxiliar, pe perioada
in care acestia sunt desemnati pentru executarea actiunilor legate de organizarea
si desfasurarea alegerilor parlamentare si prezidentiale.
Art. 6
Ministerul Comunicatiilor va asigura buna functionare a legaturilor
telefonice si, dupa caz, prin fax, intre birourile electorale ale sectiilor de
votare, birourile electorale de circumscriptie si Biroul Electoral Central.
Art. 7
(1) Ministerul de Interne, cu sprijinul Ministerului Apararii Nationale, va
lua masuri pentru asigurarea ordinii si linistii publice in toate localitatile
tarii, pe intreaga perioada a campaniei electorale, si, in mod deosebit, in
ziua votarii, precum si in zilele care premerg si succed acestei zile.
(2) Ministerul de Interne si Ministerul Apararii Nationale vor asigura paza
sectiilor de votare si a dosarelor intocmite de birourile electorale pe timpul
transportului acestora la birourile electorale de circumscriptie, respectiv la
Biroul Electoral Central, precum si paza necesara pe timpul tiparirii,
transportului si depozitarii buletinelor de vot si celorlalte materiale
necesare votarii.
(3) Ministerul Apararii Nationale si Ministerul de Interne vor sprijini
autoritatile administratiei publice locale pentru organizarea de sectii de
votare pe langa unitatile militare si pentru dotarea acestora cu cele necesare
exercitarii dreptului la vot.
Art. 8
(1) Comisia Nationala pentru Statistica va asigura numarul de statisticieni
si dotarea necesara pentru efectuarea operatiunilor tehnice privind stabilirea
rezultatelor alegerilor.
(2) Comisia Nationala pentru Statistica va organiza instruirea conducerilor
directiilor judetene pentru statistica privind participarea specialistilor si a
personalului auxiliar la efectuarea operatiunilor tehnice pentru stabilirea
rezultatelor alegerilor.
(3) Secretariatul General al Guvernului si Comisia Nationala pentru
Statistica vor asigura tiparirea proceselor-verbale pentru stabilirea
rezultatelor alegerilor, precum si a celorlalte formulare necesare.
Art. 9
(1) Ministerul Invatamantului va dispune masurile necesare pentru a pune la
dispozitia primariilor spatii corespunzatoare in unitatile de invatamant, in
vederea organizarii de sectii de votare, precum si pentru sprijinirea cu cadre
didactice a operatiunilor tehnice la sectiile de votare.
(2) Ministerul Sanatatii, Ministerul Transporturilor si Ministerul Muncii
si Protectiei Sociale au obligatia de a sprijini organizarea de sectii de
votare in unitatile sanitare si de ocrotire sociala, precum si in gari,
aerogari si porturi.
Art. 10
Ministerul Sanatatii va lua masurile necesare pentru asigurarea asistentei
medicale la sectiile de votare.
Art. 11
(1) Ministerul Afacerilor Externe va asigura personalul necesar actiunilor
de protocol de la Biroul Electoral Central si pentru acreditarea, in conditiile
legii, a observatorilor si delegatiilor mass-media din strainatate.
(2) Ministerul Turismului si Ministerul Transporturilor vor asigura
personalul necesar sprijinirii Biroului Electoral Central pentru solutionarea
unor probleme privitoare la rezervarea locurilor de cazare si la procurarea
mijloacelor de transport, potrivit reglementarilor in vigoare, pentru
observatorii si reprezentantii mass-media din strainatate.
Art. 12
(1) Ministerul Afacerilor Externe va furniza, in timp util, datele necesare
pentru organizarea si numerotarea sectiilor de votare din strainatate.
(2) Ministerul Afacerilor Externe si Ministerul Transporturilor sunt
obligate sa sprijine organizarea de sectii de votare pentru cetatenii romani
care se afla, in ziua alegerilor, in afara granitelor tarii.
Art. 13
(1) Departamentul pentru Administratie Publica Locala va organiza
instruirea tehnica a prefectilor, directorilor generali de prefectura si a
secretarilor judetelor, cu privire la pregatirea, organizarea si desfasurarea
alegerilor pentru Camera Deputatilor, Senat si Presedintele Romaniei.
(2) Prefectii vor organiza, in mod operativ, instruirea primarilor si a
secretarilor comunelor, oraselor si municipiilor cu privire la obligatiile
legale si sarcinile ce le revin in vederea pregatirii si desfasurarii in bune
conditii a alegerilor.
(3) In perioada campaniei electorale, Departamentul pentru Administratie
Publica Locala va acorda sprijin de specialitate prefecturilor si primariilor
in vederea realizarii in bune conditii si la termen a actiunilor cuprinse in
Programul calendaristic prevazut la art. 3.
Art. 14
(1) Secretariatul General al Guvernului va asigura conditiile
corespunzatoare - sediu, dotare tehnica si materiala, personal auxiliar -
pentru functionarea Biroului Electoral Central.
(2) Prefecturile judetelor si a municipiului Bucuresti vor asigura conditii
corespunzatoare pentru functionarea birourilor electorale ale circumscriptiilor
judetene si a municipiului Bucuresti.
Art. 15
(1) Secretariatul tehnic judetean va informa, saptamanal, Secretariatul
Tehnic Central privind stadiul pregatirii si al organizarii alegerilor
parlamentare si prezidentiale.
(2) Secretariatul Tehnic Central va informa, saptamanal, Guvernul in
legatura cu stadiul indeplinirii actiunilor privind pregatirea si organizarea
alegerilor parlamentare si prezidentiale.
Art. 16
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezenta hotarare.
PRIM-MINISTRU
NICOLAE VACAROIU
Contrasemneaza:
Secretar de stat,
seful Departamentului pentru
Administratie Publica Locala,
Octav Cozmanca
ANEXA 1
SECRETARIATUL TEHNIC CENTRAL
- Secretariatul General al Guvernului
- Departamentul pentru Administratie Publica Locala
- Comisia Nationala pentru Statistica
- Ministerul Justitiei
- Ministerul Finantelor
- Ministerul Apararii Nationale
- Ministerul de Interne
- Ministerul Afacerilor Externe
- Ministerul Industriilor
- Ministerul Invatamantului
- Ministerul Comunicatiilor
- Ministerul Transporturilor
- Ministerul Sanatatii
- Administratia Nationala a Rezervelor Materiale
- Comisia Nationala de Informatica
- Departamentul Informatiilor Publice
- Agentia Nationala de Presa "Rompres"
- Societatea Nationala de Televiziune
- Societatea Nationala de Radiodifuziune
- Consiliul pentru Problemele Minoritatilor Nationale
NOTA:
Lucrarile operative ale Secretariatului Tehnic Central vor fi asigurate de
catre Departamentul pentru Administratie Publica Locala.
Fiecare minister sau institutie din Secretariatul Tehnic Central va desemna
cate un specialist care va lucra efectiv la Biroul Electoral Central si,
respectiv, la Guvern.
ANEXA 2
SECRETARIATUL TEHNIC JUDETEAN
- Prefectul judetului
- Directorul general al prefecturii
- Secretarul judetului
- Directorul Directiei judetene pentru statistica
- Directorul general al Directiei generale judetene a finantelor publice si
controlului financiar de stat
- Inspectorul-sef al Inspectoratului judetean de politie
- Seful Centrului militar judetean
- Inspectorul general al Inspectoratului scolar judetean
- Directorul sucursalei judetene a Regiei Autonome "Rom-Telecom"
- Directorul Directiei sanitare judetene
- Directorul sucursalei judetene a Regiei Autonome de Electricitate
"Renel"
- Directorul Societatii de Servicii Informatice
- Corespondentul judetean al Agentiei Nationale de Presa
"Rompres"
NOTA:
Pentru urmarirea si solutionarea operativa a problemelor curente din
circumscriptia electorala, pe langa secretariatul tehnic judetean se constituie
un grup tehnic de lucru, condus de directorul general al prefecturii, format
din specialisti desemnati de conducatorii serviciilor publice ale ministerelor
si ale celorlalte autoritati ale administratiei publice centrale, organizate la
nivelul judetului, respectiv al municipiului Bucuresti. Din grupul tehnic de
lucru vor face parte si 2-3 specialisti din aparatul consiliilor judetene.
Pe timpul cat isi desfasoara activitatea in cadrul grupului tehnic de
lucru, membrii acestuia vor fi degrevati de sarcinile de serviciu.
Conditiile materiale necesare functionarii grupului tehnic de lucru se
asigura prin grija prefecturii. Salariile si celelalte drepturi banesti
cuvenite salariatilor delegati in grupul tehnic de lucru se achita de catre
unitatile de la care provin acestia.