HOTARARE Nr. 574 din 15 iunie 2005
privind stabilirea cerintelor referitoare la eficienta cazanelor noi pentru apa
calda care functioneaza cu combustibili lichizi sau gazosi
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 596 din 11 iulie 2005
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, si al art. 5
alin. (2) din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, cu
modificarile si completarile ulterioare,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Prezenta hotarare se incadreaza in programul de promovare a eficientei
energetice si stabileste cerintele referitoare la randamentul cazanelor noi
pentru apa calda care functioneaza cu combustibili lichizi sau gazosi si care
au puterea nominala de minimum 4 kW si de maximum 400 kW, denumite in
continuare cazane.
Art. 2
(1) In sensul prezentei hotarari, termenii si expresiile de mai jos au
urmatoarele semnificatii:
a) cazan: ansamblul corp cazan-arzator, destinat sa transmita apei caldura
degajata la arderea combustibilului;
b) aparat:
- corpul cazanului destinat sa fie echipat cu un arzator;
- arzatorul destinat sa echipeze un corp de cazan;
c) putere nominala utila, exprimata in kW - puterea calorica maxima
stabilita si garantata de producator, care poate fi furnizata la mers continuu,
cu respectarea randamentelor utile indicate de producator;
d) randament util, exprimat in % - raportul dintre debitul caloric transmis
apei din cazan si produsul dintre valoarea calorica neta la presiune constanta
a combustibilului si consumul exprimat in cantitatea de combustibil pe unitatea
de timp;
e) sarcina partiala, exprimata in % - raportul dintre puterea utila a unui
cazan care functioneaza intermitent sau la o putere inferioara puterii nominale
utile si aceeasi putere nominala utila;
f) temperatura medie a apei din cazan - media dintre temperatura apei la
intrarea si la iesirea din cazan;
g) cazan standard - cazan pentru care temperatura medie a apei poate fi
limitata prin proiect;
h) cazan recuperator - cazan destinat sa deserveasca un sistem de incalzire
centrala si sa fie instalat intr-o vatra de ardere ca parte componenta a unui
ansamblu cazan recuperator-arzator cu gaz;
i) cazan de joasa temperatura - cazan care poate functiona continuu,
asigurand o temperatura a apei de alimentare intre 35 grade C - 40 grade C, si
care poate produce condensare in anumite conditii; sunt incluse cazanele cu
condensare care functioneaza cu combustibili lichizi;
j) cazan cu condensare de gaz - cazan conceput sa condenseze in permanenta
o mare parte din vaporii de apa continuti in gazele de ardere;
k) cazan destinat a fi instalat intr-un spatiu de locuit - cazan cu puterea
nominala utila mai mica decat 37 kW, destinat sa asigure caldura necesara
incalzirii spatiului de locuit in care este instalat, prin emiterea de caldura
de catre corpul sau ce are un vas de expansiune deschis, furnizand apa calda
prin circularea acesteia in sistem gravitational; aceste cazane trebuie sa aiba
inscrisa pe carcasa indicatia explicita ca poate fi instalat in spatii de
locuit.
(2) Termenii definiti la alin. (1) se completeaza cu termenii definiti la
art. 4 din Legea nr. 608/2001 privind evaluarea conformitatii produselor, cu
modificarile si completarile ulterioare.
Art. 3
(1) Se excepteaza de la prevederile prezentei hotarari urmatoarele:
a) cazanele pentru apa calda care functioneaza cu alte tipuri de
combustibili, inclusiv combustibili solizi;
b) echipamentele pentru prepararea instantanee a apei calde;
c) cazanele destinate sa functioneze cu combustibili ale caror proprietati
difera in mod considerabil de proprietatile combustibililor lichizi si gazosi
comercializati in mod curent, cum ar fi gazele industriale reziduale, biogazul
si altele;
d) masinile de gatit si aparatele destinate in principal sa incalzeasca
spatiile in care sunt instalate si care au ca functie secundara furnizarea apei
calde pentru incalzire centrala si a apei calde menajere;
e) aparatele cu o putere nominala mai mica de 6 kW, care folosesc
circulatia apei in sistem gravitational si sunt destinate numai pentru
producerea si stocarea apei calde menajere;
f) cazanele fabricate in regim de unicat;
g) unitatile de cogenerare: unitati pentru producerea simultana a energiei
electrice si termice si/sau mecanice.
(2) In cazul cazanelor care au functie dubla, aceea de incalzire a unui
spatiu si de furnizare a apei calde menajere, cerintele prevazute la art. 5
alin. (1) se refera numai la functia de incalzire.
Art. 4
(1) Nu pot face obiectul interzicerii, restrictionarii sau impiedicarii
introducerii pe piata ori punerii in functiune pe teritoriul Romaniei aparatele
si cazanele care sunt conforme cu prevederile prezentei hotarari, care poarta
marcajul CE prevazut la art. 7 ce atesta conformitatea cu toate prevederile
prezentei hotarari, inclusiv cu procedurile pentru evaluarea conformitatii
prevazute la art. 7 si 8, decat daca legislatia armonizata in vigoare prevede
astfel. Elementele de identificare a marcajului de conformitate CE sunt
prevazute in anexa nr. 3 la Legea nr. 608/2001, cu modificarile si completarile
ulterioare.
(2) Se admite punerea in functiune a cazanelor numai daca respecta
cerintele de randament prevazute la art. 5 alin. (1) si conditiile de punere in
functiune stabilite pe baza conditiilor climaterice locale, a caracteristicilor
energetice si a spatiilor de amplasare a acestora in cadrul imobilelor.
(3) Pentru cazanele recuperatoare si/sau cazanele destinate a fi instalate
in spatii de locuit, deja instalate la data intrarii in vigoare a prezentei
hotarari, se continua autorizarea punerii in functiune a acestora, cu conditia
ca randamentul lor atat la putere nominala, cat si la sarcina partiala de 30%
sa fie cu cel mult 4% sub cerintele prevazute in art. 5 alin. (1) pentru cazane
standard.
(4) Ministerul Economiei si Comertului transmite Comisiei Europene
informatiile necesare care sa ii permita acesteia sa prezinte Consiliului
propuneri de amendamente destinate sa asigure randamentul energetic si libera
circulatie a cazanelor in Uniunea Europeana si in Romania.
(5) In cazul in care:
a) cazanelor le sunt aplicabile si alte reglementari armonizate ce acopera
alte cerinte si care prevad aplicarea marcajului CE, acest marcaj indica
conformitatea cazanelor in cauza cu prevederile tuturor reglementarilor
armonizate aplicabile;
b) una sau mai multe dintre aceste reglementari armonizate aplicabile, la
care se face referire la lit. a), ii permit producatorului, intr-o perioada de
tranzitie, sa aleaga procedura pe care sa o aplice cazanelor, marcajul CE
indica conformitatea numai cu prevederile reglementarilor armonizate aplicate
de producator. In astfel de situatii, in documentele, notele sau instructiunile
care insotesc cazanele se vor indica si datele de identificare a
reglementarilor, asa cum sunt publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene.
Art. 5
(1) Cazanele trebuie sa respecte cerintele de randament util:
a) la puterea nominala, respectiv in timpul functionarii la puterea
nominala Pn exprimata in kW, si la o temperatura medie a apei din cazan de 70
grade C;
si
b) la sarcina partiala, respectiv in timpul functionarii la o sarcina
partiala de 30% si la o temperatura medie a apei care variaza in functie de
tipul de cazan.
(2) Cerintele de randament util pentru cazane sunt prevazute in anexa nr.
1.
(3) Standardele europene armonizate referitoare la cerintele prevazute in
prezenta hotarare, ale caror numere de referinta au fost publicate in Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene, stabilesc, intre altele, metodele de verificare
valabile pentru fabricatie si masurari. Tolerante adecvate trebuie incluse in
nivelurile de randament.
Art. 6
(1) Pentru a se putea identifica in mod clar performantele energetice ale
cazanelor se stabileste un sistem de etichetare a acestora cu simbolul de
eficienta energetica. Sistemul de etichetare se aplica acelor cazane al caror
randament este mai mare decat randamentul cazanelor standard prevazut la art. 5
alin. (1).
(2) Cazanul primeste simbolul de eficienta energetica "*" daca
randamentul sau la puterea nominala si randamentul la sarcina partiala au
valoare egala sau mai mare decat valorile prevazute pentru cazanele standard.
Simbolul "*" este redat in specimen in anexa nr. 2. Cazanul primeste
simbolul "*" daca randamentul sau la puterea nominala si randamentul
la sarcina partiala ale cazanului au valoare mai mare cu 3 sau cu mai multe
puncte decat valorile prevazute pentru cazanele standard. Fiecare depasire
suplimentara cu 3 puncte a valorii randamentului la puterea nominala si la
sarcina partiala permite atribuirea unui simbol suplimentar "*",
conform prevederilor anexei nr. 3.
(3) Este interzisa aplicarea oricaror alte etichete care pot fi confundate
cu cele prevazute la alin. (2).
Art. 7
(1) Se considera ca respecta cerintele de randament util prevazute la art.
5 alin. (1) cazanele care sunt conforme cu prevederile standardelor romane
si/sau standardelor nationale ale statelor membre ale Uniunii Europene care
adopta standarde europene armonizate, ale caror numere de referinta au fost
publicate in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Astfel de cazane trebuie sa
aiba aplicat marcajul CE si sa fie insotite de declaratia de conformitate EC.
(2) Conformitatea cazanelor fabricate in serie se certifica prin:
a) examinarea randamentului unui cazan tip, in conformitate cu modulul B
prevazut in anexa nr. 4;
b) declararea conformitatii cu tipul aprobat in conformitate cu modulele C,
D sau E prevazute in anexa nr. 5.
(3) Pentru cazanele care functioneaza cu combustibili gazosi procedurile de
evaluare a conformitatii randamentelor lor sunt cele utilizate pentru evaluarea
conformitatii cu cerintele de securitate stabilite in Hotararea Guvernului nr.
453/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piata a aparatelor
consumatoare de combustibili gazosi, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 489 din 9 iunie 2005.
(4) In cazul in care sunt introduse pe piata aparate comercializate
separat, acestea trebuie sa poarte marcajul CE si sa fie insotite de declaratia
de conformitate EC care defineste parametrii ce le permit acestora ca, dupa asamblare,
sa atinga nivelurile de randament util prevazute la art. 5 alin. (1).
(5) Marcajul CE, precum si simbolul de eficienta energetica, prevazute in
anexa nr. 2, se aplica pe cazane in mod vizibil, lizibil si durabil. Este
interzisa aplicarea pe aceste produse a unor marcaje asemanatoare cu marcajul
CE, care pot fi confundate cu acest marcaj. Orice alt marcaj poate fi aplicat
pe cazane si pe aparate, cu conditia ca vizibilitatea si lizibilitatea
marcajului CE sa nu fie reduse.
(6) In cazul in care organul de control sau un organism notificat constata
ca marcajul CE a fost aplicat necorespunzator, producatorul sau reprezentantul
autorizat al acestuia, stabilit in Romania ori pe teritoriul unui stat membru
al Uniunii Europene, este obligat sa realizeze cazanul conform prevederilor
privind aplicarea marcajului CE si sa inceteze incalcarea prevederilor
prezentei hotarari.
(7) In cazul in care organul de control constata ca neconformitatea
continua, acesta ia masurile necesare de restrictionare sau de interzicere a
introducerii pe piata a produsului in cauza ori pentru retragerea produsului de
pe piata, dupa caz. Ministerul Economiei si Comertului va notifica Comisiei
Europene si statelor membre ale Uniunii Europene in legatura cu masurile intreprinse.
Art. 8
(1) Ministerul Economiei si Comertului notifica Comisiei Europene si
statelor membre ale Uniunii Europene organismele pe care le-a desemnat sa
realizeze procedurile prevazute la art. 7, impreuna cu sarcinile specifice care
le-au fost atribuite, precum si numarul de identificare alocat anterior de
Comisia Europeana.
(2) Lista organismelor notificate si numerele lor de identificare, precum
si sarcinile specifice pentru care au fost notificate sunt publicate in
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(3) Ministerul Economiei si Comertului desemneaza organismele pentru
evaluarea conformitatii, avand in vedere criteriile minime prevazute in anexa
nr. 6. Procedura de evaluare a organismelor in vederea recunoasterii de catre
Ministerul Economiei si Comertului se aproba prin ordin al ministrului
economiei si comertului, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I. Se considera ca organismele care indeplinesc criteriile prevazute in
standardele armonizate relevante indeplinesc criteriile prevazute in anexa nr.
6.
(4) In conditiile in care se constata ca un anumit organism desemnat de
Ministerul Economiei si Comertului nu mai intruneste criteriile minime
prevazute in anexa nr. 6, acesta retrage desemnarea organismului si informeaza
Comisia Europeana si statele membre ale Uniunii Europene in scopul retragerii
notificarii la nivel european.
Art. 9
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte si se sanctioneaza dupa cum
urmeaza:
a) nerespectarea prevederilor art. 4 alin. (2), cu amenda de la 50.000.000
lei la 100.000.000 lei, interzicerea introducerii pe piata, retragerea de pe
piata, interzicerea punerii in functiune si a utilizarii produselor neconforme;
b) nerespectarea prevederilor art. 7 alin. (2) si (3), cu amenda de la
25.000.000 lei la 50.000.000 lei, limitarea sau interzicerea introducerii pe
piata, retragerea de pe piata, interzicerea comercializarii sau/si punerii in
functiune a produselor nemarcate ori marcate incorect, pana la eliminarea
neconformitatilor;
c) nerespectarea prevederilor art. 6, art. 7 alin. (1), (4) si (5) si a
celor din anexa nr. 4 pct. 9 si din anexa nr. 5 pct. 1.3, 2.5 si 3.5, cu amenda
de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei si interzicerea comercializarii, pana la
o data stabilita de organul de control, de comun acord cu producatorul sau cu
reprezentantul autorizat al acestuia, dupa caz, pentru eliminarea
neconformitatilor;
d) lipsa autorizarii prevazute la art. 4 alin. (3), cu amenda de la
25.000.000 lei la 50.000.000 lei si interzicerea utilizarii cazanelor
recuperatoare si/sau a cazanelor instalate, destinate a fi instalate in spatii
de locuit.
(2) Contraventiilor prevazute la alin. (1) le sunt aplicabile si
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002,
cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevazute la
alin. (1) se fac de catre personalul imputernicit din cadrul organului de
control.
Art. 10
Organul de control care verifica respectarea prevederilor prezentei
hotarari si care asigura supravegherea pietei este Inspectia de Stat pentru
Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat -
Departamentul supraveghere piata - ISCIR-SP, denumit in continuare ISCIR-SP.
Art. 11
(1) Deciziile luate in aplicarea prezentei hotarari de catre ISCIR-SP, din
care rezulta sanctiuni si restrictii de introducere pe piata sau punere in
functiune a cazanelor si a aparatelor, vor mentiona:
a) temeiul legal al deciziei, in conditiile prezentei hotarari;
b) caile de atac impotriva deciziei ISCIR-SP;
c) termenele pentru exercitarea cailor de atac in cazul plangerii la
organul de control care a aplicat sanctiunea.
(2) Deciziile prevazute la alin. (1) sunt aduse imediat la cunostinta
persoanelor interesate si Ministerului Economiei si Comertului.
Art. 12
Prevederile art. 8 alin. (1), (2) si (4) se aplica de la data aderarii
Romaniei la Uniunea Europeana.
Art. 13
(1) Pana la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana se admit
introducerea pe piata si punerea in functiune atat a cazanelor si a aparatelor
cu marcaj CE, cat si a celor cu marcaj national de conformitate CS, denumit in
continuare marcaj CS, in conditiile prevazute de prezenta hotarare. Elementele
de identificare a marcajului de conformitate CS sunt prevazute in anexa nr. 2
la Legea nr. 608/2001, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) Se interzice, in conditiile prevazute de prezenta hotarare, aplicarea
pe cazane si aparate, concomitent, a marcajului CE si a marcajului CS.
(3) Pana la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, prevederile
prezentei hotarari referitoare la marcajul CE se aplica si marcajului CS.
(4) Lista organismelor desemnate sa realizeze procedurile de evaluare a
conformitatii prevazute la art. 7 alin. (2) si (3) se aproba si se actualizeaza
prin ordin al ministrului economiei si comertului, care se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
(5) In situatia in care evaluarea conformitatii cazanelor destinate pietei
nationale se realizeaza prin utilizarea procedurilor prevazute la art. 7 alin.
(2) si (3) de catre organismele prevazute la alin. (4), producatorul sau
reprezentantul sau autorizat, stabilit in Romania, trebuie sa aplice marcajul
CS.
Art. 14
(1) Responsabilitatile producatorului sau ale reprezentantului sau
autorizat, in legatura cu cazanele si cu aparatele introduse pe piata sau puse
in functiune cu marcaj CS, sunt aceleasi cu cele prevazute de prezenta hotarare
pentru cazanele si aparatele cu marcaj CE.
(2) Sanctiunile si masurile prevazute la art. 9 se aplica si in cazul
cazanelor si aparatelor introduse pe piata cu marcaj CS.
Art. 15
De la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana se interzice introducerea
pe piata sau punerea in functiune a cazanelor si a aparatelor care poarta
marcajul CS.
Art. 16
Lista standardelor romane care adopta standardele europene armonizate
prevazute la art. 7 alin. (1), ale caror numere de referinta au fost publicate
in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, se aproba si se actualizeaza periodic
prin ordin al ministrului economiei si comertului, care se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Art. 17
Anexele nr. 1 - 6 fac parte integranta din prezenta hotarare.
Art. 18
Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea
Guvernului nr. 270/2002 privind stabilirea cerintelor referitoare la eficienta
si etichetarea energetica pentru introducerea pe piata a cazanelor noi de apa
calda care functioneaza cu combustibil lichid sau gazos, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 238 din 9 aprilie 2002, cu modificarile
ulterioare.
Art. 19
Prezenta hotarare transpune in legislatia nationala Directiva Consiliului
92/42/CEE din 21 mai 1992 privind cerintele de eficienta pentru cazanele noi de
apa calda care functioneaza cu combustibili lichizi sau gazosi, publicata in
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 167 din data de 22 iunie 1992,
modificata si completata prin Directiva Consiliului 93/68/CEE din 22 iulie
1993, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 220 din data de 30
august 1993 si modificata si completata prin Directiva Consiliului 2004/8/CEE
din 11 februarie 2004, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L 052
din 21 februarie 2004.
PRIM-MINISTRU
CALIN POPESCU-TARICEANU
Contrasemneaza:
Ministrul economiei si comertului,
Codrut Ioan Seres
ANEXA 1
CERINTELE DE RANDAMENT UTIL PENTRU CAZANE
________________________________________________________________________________
Tipul Intervalul Randamentul la putere Randamentul la sarcina
cazanului de putere nominala partiala
_______________________________________________________
Temperatura Randamentul Temperatura Randamentul
medie a cerut medie a cerut
apei din apei din
cazan cazan
(kW) (grade C) (%) (grade C) (%)
________________________________________________________________________________
Cazane 4 - 400 70 >/= 84 + >/= 50 >/=
80 +
standard 2 log Pn 3 log Pn
Cazane 4 - 400 70 >/= 87,5 + 40 >/= 87,5
+
de joasa 1,5 log Pn 1,5 log Pn
temperatura*)
Cazane cu 4 - 400 70 >/= 91 + 30*) >/= 97 +
condensare 1 log Pn 1 log Pn
de gaz
________________________________________________________________________________
*) Inclusiv cazane cu condensare, care functioneaza cu combustibil lichid.
*) Temperatura apei de alimentare a cazanului.
ANEXA 2
MARCAJELE SPECIFICE SUPLIMENTARE
Marcajele specifice suplimentare sunt:
1. Ultimele doua cifre ale anului in care a fost aplicat marcajul CE.
2. Simbolul de eficienta energetica acordat pentru performantele energetice
in baza art. 6 din hotarare are urmatoarea forma:
*
ANEXA 3
ATRIBUIREA
simbolului de eficienta energetica pentru performantele energetice
Cerintele de randament ce trebuie indeplinite atat la puterea nominala, cat
si la sarcina partiala de 0,3 Pn:
________________________________________________________________________________
Eticheta Randamentul cerut la puterea Randamentul cerut la sarcina
nominala P(n) si la o partiala de 0,3 Pn si la o
temperatura medie a apei din temperatura medie a apei din
cazan de 70 grade C cazan de >/= 50 grade C
(%) (%)
________________________________________________________________________________
* >/= 84 + 2 log Pn >/= 80 + 3 log Pn
* >/= 87 + 2 log Pn >/= 83 + 3 log Pn
* >/= 90 + 2 log Pn >/= 86 + 3 log Pn
* >/= 93 + 2 log Pn >/= 89 + 3 log Pn
________________________________________________________________________________
ANEXA 4
PROCEDURA DE EVALUARE A CONFORMITATII
Examinarea EC de tip - Modulul B
1. Acest modul descrie acea parte a procedurii prin care un organism
notificat constata si atesta ca un exemplar reprezentativ din productia avuta
in vedere respecta prevederile aplicabile din prezenta hotarare.
2. Cererea pentru efectuarea examinarii EC de tip se inainteaza de catre
producator sau de catre reprezentantul autorizat al acestuia, stabilit in
Romania ori pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, unui singur
organism notificat, ales de catre acesta.
Cererea trebuie sa cuprinda urmatoarele:
a) denumirea si adresa producatorului si, daca cererea este inaintata de
catre reprezentantul autorizat al acestuia, denumirea si adresa
reprezentantului autorizat;
b) o declaratie scrisa, potrivit careia rezulta ca o cerere similara nu a
mai fost inaintata nici unui alt organism notificat;
c) dosarul tehnic de fabricatie prevazut la pct. 3.
Solicitantul trebuie sa puna la dispozitie organismului notificat un
exemplar reprezentativ din productia avuta in vedere, denumit in continuare
tip. Organismul notificat poate sa solicite un numar rezonabil de exemplare
daca considera ca sunt necesare pentru realizarea programului de incercari.
3. Dosarul tehnic de fabricatie trebuie sa permita efectuarea evaluarii
conformitatii aparatului cu cerintele aplicabile din prezenta hotarare. In
masura in care este necesar evaluarii, dosarul tehnic de fabricatie trebuie sa
acopere proiectarea, fabricatia si modul de functionare a aparatului si trebuie
sa cuprinda urmatoarele:
a) descrierea generala a tipului;
b) planuri de conceptie, planuri de fabricatie si diagrame ale
componentelor, subansamblurilor, circuitelor etc.;
c) descrieri si explicatii necesare intelegerii desenelor si diagramelor,
precum si a modului de functionare a produsului;
d) lista standardelor prevazute la art. 5 alin. (2) din hotarare, aplicate
in totalitate sau partial, precum si descrierea solutiilor adoptate pentru
indeplinirea cerintelor esentiale prevazute de prezenta hotarare pentru cazul
in care standardele prevazute la art. 5 alin. (2) din hotarare nu au fost
aplicate;
e) rezultatele calculelor de proiectare realizate, verificarile efectuate
etc.;
f) rapoarte de incercari.
4. Organismul notificat are urmatoarele obligatii:
4.1. sa examineze dosarul tehnic de fabricatie, sa verifice daca tipul a
fost fabricat in conformitate cu dosarul tehnic de fabricatie si sa identifice
elementele care au fost proiectate in conformitate cu standardele prevazute la
art. 5 alin. (2) din hotarare, precum si componentele care au fost proiectate
fara a aplica prevederile din acele standarde;
4.2. sa efectueze sau sa impuna efectuarea examinarilor corespunzatoare si
a incercarilor necesare, pentru a verifica, in cazul in care nu au fost
aplicate standardele prevazute la art. 5 alin. (2) din hotarare, daca solutiile
adoptate de producator satisfac cerintele esentiale prevazute de prezenta
hotarare;
4.3. sa efectueze sau sa impuna efectuarea examinarilor corespunzatoare si
a incercarilor necesare, pentru a verifica, in cazul in care producatorul a
ales sa aplice standardele din domeniu, daca acestea au fost aplicate;
4.4. sa convina impreuna cu solicitantul asupra locului unde vor fi
efectuate examinarile si incercarile necesare.
5. In cazul in care tipul respecta prevederile prezentei hotarari
aplicabile acestuia, organismul notificat trebuie sa elibereze solicitantului
un certificat de examinare EC de tip. Acest certificat contine denumirea si
adresa producatorului, concluziile examinarilor si datele necesare pentru
identificarea tipului aprobat.
Lista cu cele mai importante documente din dosarul tehnic de fabricatie se
anexeaza la certificat si o copie se pastreaza de catre organismul notificat.
In cazul in care organismul notificat refuza acordarea certificatului de
examinare EC de tip producatorului sau reprezentantului autorizat al acestuia,
stabilit in Romania ori pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene,
organismul trebuie sa justifice detaliat solicitantului refuzul.
In situatia in care i se refuza unui producator certificarea unui tip,
acesta poate face plangere la instanta judecatoreasca competenta teritoriala,
in conditiile legii.
6. Solicitantul trebuie sa informeze organismul notificat, care detine
documentatia referitoare la certificatul de examinare EC de tip, asupra tuturor
modificarilor pe care le-a efectuat sau intentioneaza sa le efectueze unui
aparat aprobat. Aceste modificari sunt supuse unei aprobari suplimentare atunci
cand pot afecta conformitatea cu cerintele esentiale sau cu conditiile
prevazute pentru utilizarea acestui produs. Aceasta aprobare suplimentara
trebuie acordata sub forma unei completari la certificatul de examinare EC de
tip original.
7. Fiecare organism notificat trebuie, de asemenea, sa comunice celorlalte
organisme notificate informatii relevante privind certificatele de examinare EC
de tip pe care le-a emis sau le-a retras, inclusiv completarile la acestea.
8. Celelalte organisme notificate pot sa obtina copii ale certificatelor de
examinare EC de tip si/sau ale completarilor la acestea. Anexele la certificate
trebuie puse la dispozitie celorlalte organisme notificate.
9. Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, stabilit in
Romania ori pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, trebuie sa
pastreze impreuna cu dosarul tehnic de fabricatie copiile certificatelor de
examinare EC de tip emise si ale completarilor la acestea o perioada de cel
putin 10 ani de la data fabricarii ultimului produs.
In situatia in care nici producatorul si nici reprezentantul autorizat al
acestuia nu sunt stabiliti in Romania sau pe teritoriul unui stat membru al
Uniunii Europene, obligatia de a detine si de a pune la dispozitie ISCIR-SP, la
cerere, documentatia tehnica revine persoanei responsabile cu introducerea pe
piata a produsului.
ANEXA 5
PROCEDURI DE EVALUARE A CONFORMITATII
1. Modulul C - Conformitatea cu tipul
1.1. Conformitatea cu tipul este acea parte a procedurii prin care
producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, stabilit in Romania ori
pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, asigura si declara ca
aparatele in cauza sunt conform tipului descris in certificatul de examinare EC
de tip si satisfac cerintele aplicabile prin prezenta hotarare. Producatorul
sau reprezentantul sau autorizat, stabilit in Romania ori pe teritoriul unui
stat membru al Uniunii Europene, trebuie sa aplice marcajul CE pe fiecare
aparat si sa intocmeasca in scris o declaratie de conformitate.
1.2. Producatorul trebuie sa ia toate masurile necesare pentru a garanta ca
procesul de fabricatie asigura conformitatea aparatelor fabricate cu tipul, asa
cum este descris in certificatul de examinare EC de tip, si cu cerintele de
randament ale prezentei hotarari aplicabile acestora.
1.3. Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, stabilit in
Romania ori pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, trebuie sa
pastreze o copie a declaratiei de conformitate o perioada de cel putin 10 ani
de la data fabricarii ultimului produs.
In situatia in care nici producatorul si nici reprezentantul autorizat al
acestuia nu sunt stabiliti pe teritoriul Romaniei ori pe teritoriul unui stat
membru al Uniunii Europene, obligatia de a detine si de a pune la dispozitie:
ISCIR-SP, la cerere, documentatia tehnica revine persoanei responsabile cu
introducerea pe piata a produsului.
1.4. Un organism notificat, ales de producator, efectueaza sau impune
efectuarea examinarii produselor la intervale de timp aleatorii. Se examineaza
un esantion adecvat din produsele finite, prelevat de la fata locului de catre
organismul notificat, si se efectueaza incercarile adecvate, definite in
standardele aplicabile prevazute la art. 5 alin. (2) din hotarare sau incercari
cu efect echivalent, pentru a verifica conformitatea produsului cu cerintele
aplicabile din hotararea corespunzatoare.
In cazul in care unul sau mai multe dintre produsele verificate nu sunt
conforme, organismul notificat trebuie sa ia masurile necesare pentru obtinerea
conformitatii.
2. Modulul D - Asigurarea calitatii productiei
2.1. Asigurarea calitatii productiei este procedura prin care producatorul
care respecta obligatiile ce ii revin conform prevederilor pct. 2.2 asigura si
declara conformitatea aparatelor in cauza cu tipul descris in certificatul de
examinare EC de tip si faptul ca acestea satisfac cerintele prezentei hotarari.
Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, stabilit in Romania ori
pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, trebuie sa aplice marcajul
CE pe fiecare aparat si sa intocmeasca in scris o declaratie de conformitate.
Marcajul CE trebuie sa fie insotit de numarul de identificare al
organismului notificat responsabil cu supravegherea, conform prevederilor pct.
2.4.
2.2. Producatorul trebuie sa aplice un sistem al calitatii aprobat pentru
productie, inspectia finala a aparatului si incercari conform prevederilor pct.
2.3 si care trebuie supus supravegherii conform prevederilor pct. 2.4.
2.3. Sistemul calitatii
2.3.1. Producatorul trebuie sa solicite unui organism notificat ales de
acesta evaluarea propriului sistem al calitatii.
Cererea pentru evaluarea sistemului calitatii trebuie sa cuprinda:
a) toate informatiile relevante despre aparatul avut in vedere;
b) documentatia privind sistemul calitatii;
c) dosarul tehnic de fabricatie pentru tipul aprobat si o copie a certificatului
de examinare EC de tip.
2.3.2. Sistemul calitatii trebuie sa garanteze conformitatea aparatelor cu
tipul aprobat, asa cum este descris in certificatul de examinare EC de tip si
cu cerintele aplicabile din prezenta hotarare. Toate elementele, cerintele si
dispozitiile adoptate de un producator trebuie sa fie reunite intr-o
documentatie sistematica si ordonata sub forma de masuri, proceduri si
instructiuni scrise.
Documentatia privind sistemul calitatii trebuie sa permita o interpretare
uniforma a programelor, planurilor, manualelor si inregistrarilor privind
calitatea.
Documentatia privind sistemul calitatii trebuie sa contina in special o
descriere corespunzatoare a urmatoarelor:
a) obiectivele legate de calitate si structura organizatorica,
responsabilitatile si atributiile conducerii cu privire la calitatea
aparatelor;
b) procesul de fabricatie, tehnicile de control si de asigurare a
calitatii, precum si procesele si masurile sistematice care vor fi utilizate;
c) examinarile si incercarile efectuate inainte, in timpul si dupa
fabricare, cu indicarea frecventei la care acestea se efectueaza;
d) inregistrarile privind calitatea, cum ar fi rapoartele de inspectie si
rezultatele incercarilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind
calificarile sau aprobarile personalului implicat etc.;
e) mijloacele de supraveghere a realizarii calitatii cerute si a
functionarii eficiente a sistemului calitatii.
2.3.3. Organismul notificat trebuie sa evalueze sistemul calitatii pentru a
stabili daca satisface cerintele prevazute la pct. 2.3.2. Se considera ca sunt
respectate cerintele prevazute la pct. 2.3.2 daca elementele sistemului
calitatii sunt conform standardelor nationale relevante care adopta standarde
europene armonizate. Echipa de audit trebuie sa aiba cel putin un membru cu
experienta in evaluarea tehnologiei produsului in cauza. Procedura de evaluare
trebuie sa includa o vizita de inspectare la intreprinderea producatorului.
Decizia motivata a echipei de audit, care va cuprinde si concluziile
evaluarii, trebuie adusa la cunostinta producatorului.
2.3.4. Producatorul trebuie sa se angajeze ca indeplineste obligatiile ce
decurg din sistemul calitatii, asa cum a fost aprobat, si trebuie sa asigure ca
acesta este mentinut la un nivel corespunzator si eficient.
Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, stabilit in Romania
ori pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, trebuie sa informeze
organismul notificat care a aprobat sistemul calitatii asupra oricarei intentii
de modificare a sistemului calitatii.
Organismul notificat trebuie sa evalueze modificarile propuse si sa decida
daca sistemul calitatii modificat va satisface in continuare cerintele
prevazute la pct. 2.3.2 sau daca este necesara o noua procedura de evaluare.
Decizia motivata a echipei de audit, care va cuprinde si concluziile
evaluarii, trebuie adusa la cunostinta producatorului.
2.4. Supravegherea sub responsabilitatea organismului notificat
2.4.1. Scopul supravegherii sistemului calitatii este acela de a asigura ca
producatorul indeplineste in totalitate obligatiile care ii revin din sistemul
calitatii aprobat.
2.4.2. Producatorul trebuie sa permita accesul organismului notificat
pentru efectuarea de inspectii la locurile de fabricatie, inspectie, incercari
si depozitare si trebuie sa puna la dispozitie acestuia toate informatiile
necesare, in special:
a) documentatia privind sistemul calitatii;
b) inregistrarile privind calitatea, cum ar fi rapoartele de inspectie si
rezultatele incercarilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind
calificarea personalului implicat etc.
2.4.3. Organismul notificat trebuie sa efectueze auditari periodice pentru
a se asigura ca producatorul mentine si aplica sistemul calitatii si trebuie sa
emita producatorului un raport de audit.
2.4.4. Suplimentar, organismul notificat poate efectua vizite inopinate la
sediul producatorului. In timpul unor astfel de vizite organismul notificat
poate sa efectueze sau sa solicite sa fie efectuate incercari pentru a verifica
buna functionare a sistemului calitatii; daca este cazul, organismul notificat
trebuie sa predea producatorului un raport al vizitei si, daca s-a efectuat o
incercare, un raport de incercare.
2.5. Producatorul trebuie sa pastreze si sa poata pune la dispozitie
ISCIR-SP, pe o perioada de cel putin 10 ani de la data la care a fost fabricat
ultimul produs, urmatoarele documente:
a) documentatia mentionata la pct. 2.3.1 paragraful 2 lit. b);
b) informatiile privind modificarea sistemului calitatii prevazute la pct.
2.3.4 paragraful 2;
c) deciziile si rapoartele organismului notificat, prevazute la pct. 2.3.4
ultimul paragraf si la pct. 2.4.3 si 2.4.4.
2.6. Fiecare organism notificat trebuie sa comunice celorlalte organisme
notificate informatii referitoare la aprobarile privind sistemul calitatii,
emise si retrase.
3. Modulul E - Asigurarea calitatii produsului
3.1. Acest modul descrie procedura prin care producatorul care indeplineste
prevederile pct. 3.2 asigura si declara cazanele si aparatele conforme cu tipul
descris in certificatul de examinare EC de tip. Producatorul sau reprezentantul
sau autorizat, stabilit in Romania ori pe teritoriul unui stat membru al
Uniunii Europene, trebuie sa aplice marcajul CE pe fiecare cazan si aparat si
sa intocmeasca in scris o declaratie de conformitate. Marcajul CE trebuie sa
fie insotit de numarul de identificare al organismului notificat care raspunde
de supraveghere, conform prevederilor pct. 3.4.
3.2. Pentru inspectia finala si incercarea cazanului si aparatului,
producatorul trebuie sa aplice un sistem al calitatii aprobat conform
prevederilor pct. 3.3, care trebuie sa fie supus supravegherii conform
prevederilor pct. 3.4.
3.3. Sistemul calitatii
3.3.1. Producatorul solicita unui organism notificat ales de catre acesta
evaluarea propriului sistem al calitatii pentru cazanele si aparatele sale.
Cererea pentru evaluarea sistemului calitatii trebuie sa cuprinda:
a) toate informatiile relevante pentru categoria de cazan sau aparat avuta
in vedere;
b) documentatia privind sistemul calitatii;
c) dosarul tehnic de fabricatie a tipului aprobat si o copie a
certificatului de examinare EC de tip.
3.3.2. In cadrul sistemului calitatii se efectueaza examinarea fiecarui
cazan sau aparat si incercarile corespunzatoare prevazute in standardul sau in
standardele aplicabile prevazute la art. 5 alin. (2) din hotarare ori incercari
cu efect echivalent, pentru a verifica conformitatea cu cerintele aplicabile
din prezenta hotarare. Toate elementele, cerintele si deciziile adoptate de
producator trebuie sa fie reunite intr-o documentatie sistematica si ordonata
sub forma de masuri, proceduri si instructiuni scrise. Aceasta documentatie privind
sistemul calitatii trebuie sa asigure o intelegere uniforma a programelor,
planurilor, manualelor si inregistrarilor privind calitatea.
Documentatia privind sistemul calitatii trebuie sa contina in special o
descriere adecvata a urmatoarelor:
a) obiectivele privind calitatea, structura organizatorica a
intreprinderii, responsabilitatile si atributiile conducerii intreprinderii in
ceea ce priveste calitatea produsului;
b) examinarile si incercarile care vor fi efectuate dupa fabricatie;
c) mijloacele de supraveghere a functionarii efective a sistemului
calitatii;
d) inregistrarile privind calitatea, cum ar fi rapoartele de inspectie si
rezultatele incercarilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind nivelul
de calificare a personalului implicat etc.
3.3.3. Organismul notificat trebuie sa evalueze sistemul calitatii pentru a
stabili daca acesta indeplineste cerintele mentionate la pct. 3.3.2. Se
considera ca sunt respectate cerintele prevazute la pct. 3.3.2 daca elementele
sistemului calitatii sunt conform standardelor relevante romane si/sau
standardelor nationale ale statelor membre ale Uniunii Europene care adopta
standarde europene armonizate.
Echipa de audit trebuie sa aiba cel putin un membru cu experienta in
evaluarea tehnologiei produsului in cauza. Procedura de evaluare trebuie sa
includa o vizita de inspectare la intreprinderea producatorului.
Decizia motivata a echipei de audit, care va cuprinde si concluziile
evaluarii, trebuie adusa la cunostinta producatorului.
3.3.4. Producatorul trebuie sa se angajeze ca indeplineste obligatiile care
decurg din sistemul calitatii, asa cum a fost aprobat, si trebuie sa asigure ca
acesta este mentinut la un nivel corespunzator si eficient.
Producatorul sau reprezentantul autorizat al acestuia, stabilit in Romania
ori pe teritoriul unui stat membru al Uniunii Europene, trebuie sa informeze
organismul notificat care a aprobat sistemul calitatii asupra oricarei intentii
de modificare a sistemului calitatii.
Organismul notificat trebuie sa evalueze modificarile propuse si sa decida
daca sistemul calitatii modificat continua sa satisfaca cerintele prevazute la
pct. 3.3.2 sau, daca este necesara, o noua procedura de evaluare.
Decizia motivata a echipei de audit, care va cuprinde si concluziile
evaluarii, trebuie adusa la cunostinta producatorului.
3.4. Supravegherea sub responsabilitatea organismului notificat
3.4.1. Scopul supravegherii sistemului calitatii este acela de a asigura ca
producatorul indeplineste in totalitate obligatiile care ii revin din sistemul
calitatii aprobat.
3.4.2. Producatorul trebuie sa permita accesul organismului notificat
pentru efectuarea de inspectii la locurile de inspectie, incercari si
depozitare si trebuie sa puna la dispozitie acestuia toate informatiile
necesare, in special:
a) documentatia privind sistemul calitatii;
b) dosarul tehnic de fabricatie;
c) inregistrarile privind calitatea, cum ar fi rapoartele de inspectie si
rezultatele incercarilor, rezultatele etalonarilor, rapoartele privind
calificarea personalului implicat etc.
3.4.3. Organismul notificat trebuie sa efectueze audituri periodice, pentru
a se asigura ca producatorul mentine si aplica sistemul calitatii si trebuie sa
emita producatorului un raport de audit.
3.4.4. Suplimentar, organismul notificat poate efectua vizite inopinate la
sediul producatorului. In timpul unor astfel de vizite organismul notificat
poate sa efectueze sau sa solicite sa fie efectuate incercari pentru a verifica
buna functionare a sistemului calitatii; daca este cazul, organismul notificat
trebuie sa predea producatorului un raport al vizitei si, daca s-a efectuat o
incercare, un raport de incercare.
3.5. Producatorul trebuie sa pastreze si sa puna la dispozitie ISCIR-SP pe
o perioada de cel putin 10 ani de la data la care a fost fabricat ultimul cazan
sau aparat urmatoarele documente:
a) documentatia mentionata la pct. 3.3.1 paragraful 2 lit. c);
b) informatiile privind modificarea sistemului calitatii, prevazute la pct.
3.3.4 paragraful 2;
c) deciziile si rapoartele organismului notificat, prevazute la pct. 3.3.4,
3.4.3 si 3.4.4.
3.6. Fiecare organism notificat trebuie sa comunice celorlalte organisme
notificate informatiile relevante referitoare la aprobarile privind sistemul
calitatii emise si la cele retrase.
ANEXA 6
CRITERII MINIME
ce trebuie avute in consideratie pentru notificarea organismelor
1. Organismul, directorul acestuia si personalul responsabil cu efectuarea
incercarilor de verificare trebuie sa fie altii decat proiectantul,
producatorul, furnizorul sau instalatorul aparatelor pe care organismul le
inspecteaza si decat reprezentantul autorizat al acestora. Acestia nu pot sa
fie implicati direct sau ca reprezentanti autorizati in activitati de
proiectare, constructie, comercializare ori intretinere a unor astfel de cazane
si aparate. Aceasta nu exclude posibilitatea schimburilor de informatii tehnice
intre producator si organismul notificat.
2. Organismul si personalul acestuia cu responsabilitati in efectuarea
controlului trebuie sa efectueze incercari de verificare cu cel mai inalt grad
de integritate profesionala si competenta tehnica si trebuie sa fie
independenti de orice presiuni si stimulente, indeosebi de cele de natura
financiara, care ar putea influenta evaluarea sau rezultatele inspectiilor, in
mod special din partea unor persoane ori grupuri de persoane care au interes in
rezultatele verificarilor.
3. Organismul trebuie sa aiba la dispozitie personalul necesar si sa detina
dotarile necesare care sa ii permita indeplinirea in bune conditii a sarcinilor
sale administrative si tehnice legate de operatiunile de verificare; de
asemenea, trebuie sa aiba acces la echipamentul necesar pentru efectuarea
verificarilor speciale.
4. Personalul responsabil cu efectuarea inspectiilor trebuie sa aiba:
a) pregatire tehnica si profesionala temeinica;
b) cunostinte satisfacatoare referitoare la cerintele incercarilor pe care
le efectueaza si experienta adecvata pentru astfel de incercari;
c) abilitatea necesara pentru a intocmi certificate, inregistrari si
rapoarte care sa demonstreze ca incercarile au fost efectuate.
5. Impartialitatea personalului cu responsabilitati in efectuarea
controlului trebuie garantata. Remunerarea personalului nu trebuie sa fie
dependenta de numarul incercarilor efectuate si nici de rezultatele acestora.
6. Organismul trebuie sa incheie o asigurare de raspundere civila, pentru
incercarile efectuate, in conformitate cu legislatia nationala in domeniu, daca
raspunderea civila nu revine prin lege statului.
7. Personalul organismului este obligat sa pastreze secretul profesional cu
privire la informatiile dobandite in exercitarea sarcinilor sale ce decurg din
respectarea prevederilor prezentei hotarari sau a altor reglementari nationale,
cu exceptia situatiei in care informatiile sunt solicitate de autoritatile
competente ale statului in care isi desfasoara activitatea.