HOTARARE Nr.
572 din 28 mai 2008
privind constituirea
Grupului de coordonare a implementarii Strategiei nationale privind imigratia
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 439 din 11 iunie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 11 lit. c) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi
funcţionarea Guvernului şi a ministerelor, cu modificările şi completările
ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - (1) Se constituie Grupul de coordonare a
implementării Strategiei naţionale privind imigraţia, organism consultativ,
fără personalitate juridică, care funcţionează pe lângă Ministerul Internelor
şi Reformei Administrative, denumit în continuare Grupul,
în scopul coordonării implementării documentelor
strategice periodice din domeniul imigraţiei în cadrul unui mecanism de
cooperare interinstituţională.
(2) Grupul este subordonat Consiliului interministerial
pentru afaceri interne şi justiţie, constituit potrivit art. 1 lit. a) din
Hotărârea Guvernului nr. 750/2005 privind constituirea consiliilor interministeriale permanente.
Art. 2. - Mecanismul de cooperare interinstituţională
în domeniul imigraţiei are un caracter permanent şi constituie elementul
principal pentru implementarea eficientă a strategiei, politicilor şi
legislaţiei în domeniu, asigurând în acest sens:
a) coordonarea acţiunilor instituţiilor cu atribuţii în
domeniul imigraţiei, asigurând astfel implementarea obiectivelor Strategiei naţionale
privind imigraţia, denumită în continuare strategie,
precum şi respectarea obligaţiilor şi
angajamentelor asumate de România;
b) monitorizarea procesului de punere în aplicare a
practicilor comunitare şi internaţionale în domeniu;
c) evaluarea semestrială sau ori de câte ori se impune
a stadiului implementării politicilor şi programelor ce
decurg din strategie;
d) elaborarea anuală, pe baza datelor statistice
furnizate de autorităţile competente, a unor studii cu privire la evoluţia
fenomenului migraţionist, în raport cu care se emit decizii şi recomandări şi
se stabilesc direcţii de acţiune;
e) creşterea gradului de interoperabilitate şi
facilitare a schimbului de date şi informaţii necesare procesului decizional.
Art. 3. - (1) Grupul se constituie din câte un
reprezentant permanent, desemnat prin act administrativ al conducătorului
următoarelor autorităţi/instituţii publice sau, după caz, structuri ale
acestora, după cum urmează:
A. din cadrul Ministerului Internelor si Reformei
Administrative:
a) Oficiul Român pentru Imigrări;
b) Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră;
c) Inspectoratul General al
Poliţiei Române;
d) Direcţia generală afaceri europene şi relaţii
internaţionale;
e) Direcţia generală Schengen;
f) Centrul de cooperare poliţienească internaţională;
g) Agenţia Naţională împotriva Traficului de Persoane;
B. din cadrul Ministerului Afacerilor Externe:
a) Direcţia generală afaceri consulare;
C. din cadrul Ministerului Muncii, Familiei şi
Egalităţii de Şanse:
a) Departamentul strategie şi ocupare forţă de muncă;
b) Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă;
c) Autoritatea Naţională pentru
Protecţia Drepturilor Copilului;
d) Autoritatea Naţională pentru Persoanele cu Handicap;
e) Inspecţia Muncii;
D. din cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi
Tineretului:
a) Direcţia generală management învăţământ preuniversitar;
b) Direcţia generală relaţii internaţionale şi afaceri
europene;
E. din cadrul Ministerului Sănătăţii Publice:
a) Direcţia generală politici, strategii şi
managementul calităţii în sănătate;
F. instituţii în subordinea Guvernului:
a) Agenţia Română pentru Investiţii Străine;
b) Institutul Naţional de Statistică;
G. instituţii publice autonome:
a) Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.
(2) Pentru buna desfăşurare a activităţii Grupului se
desemnează, în condiţiile prevăzute la alin. (1), câte un membru supleant care
va reprezenta autoritatea/instituţia publică în situaţiile în care membrul
permanent se află în imposibilitatea de a participa la activităţile Grupului.
(3) Activitatea Grupului este coordonată de secretarul
de stat, şef al Departamentului de ordine şi siguranţă publică din cadrul
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, care îndeplineşte funcţia
de preşedinte.
(4) Vicepreşedintele Grupului este directorul general
al Oficiului Român pentru Imigrări din cadrul Ministerului Internelor şi
Reformei Administrative.
(5) Activitatea Grupului se desfăşoară prin reuniuni
trimestriale şi ori de câte ori este nevoie, la convocarea preşedintelui, iar
în absenţa acestuia, la convocarea vicepreşedintelui. La reuniunile Grupului
pot fi invitaţi pentru consultări şi reprezentanţi ai societăţii civile, ai
patronatelor şi sindicatelor din România, ai organizaţiilor neguvernamentale
ale căror acţiuni au legătură cu activitatea Grupului.
(6) Membrii Grupului sunt convocaţi individual, data,
locul de desfăşurare şi ordinea de zi ale şedinţelor de lucru fiind comunicate
acestora cu cel puţin 7 zile calendaristice înainte de reuniunile trimestriale
şi cu cel puţin 3 zile înainte de reuniunile extraordinare.
(7) Şedinţele de lucru sunt legal constituite dacă se
desfăşoară în prezenţa a cel puţin două treimi din numărul total al membrilor
Grupului.
(8) Deciziile Grupului au caracter de recomandare şi se adoptă cu votul majorităţii simple a
membrilor prezenţi. In caz de egalitate, votul preşedintelui este hotărâtor.
(9) Activitatea curentă a Grupului se asigură de
Secretariatul tehnic, alcătuit din specialişti din cadrul Oficiului Român
pentru Imigrări.
(10) Membrii Secretariatului tehnic sunt numiţi de
conducerea Oficiului Român pentru Imigrări, cu avizul preşedintelui Grupului.
Art. 4. - (1) Grupul are următoarele atribuţii şi
competenţe:
a) coordonează implementarea unitară la nivel naţional
a politicilor stabilite prin strategie;
b) stabileşte modalităţile de cooperare
interinstituţională în vederea realizării obiectivelor strategiei;
c) urmăreşte adaptarea politicilor strategiei în
funcţie de mutaţiile în domeniu survenite la nivel naţional, regional şi
internaţional;
d) urmăreşte dezvoltarea cadrului instituţional
necesar implementării politicilor în domeniu;
e) coordonează şi monitorizează activităţile cuprinse
în planurile de acţiune specifice;
f) urmăreşte eliminarea suprapunerilor de competenţe
între instituţiile componente ale Grupului şi, în acest sens, formulează
propuneri către instituţiile competente;
g) propune măsuri legislative, instituţionale şi
operative pe baza concluziilor desprinse din activitatea instituţiilor
componente;
h) constituie, când este necesar, subgrupuri de lucru,
la nivel de experţi din cadrul instituţiilor componente ale Grupului;
i) realizează şi propune Guvernului spre aprobare
planurile anuale de acţiune pentru implementarea strategiei;
j) coordonează şi monitorizează activităţile privind
transmiterea informaţiilor relevante către Comisia Europeană şi către statele
membre, în conformitate cu dispoziţiile Deciziei Consiliului 2006/688/CE din 5
octombrie 2006 privind instituirea unui mecanism de informare reciprocă cu
privire la măsurile statelor membre în domeniul azilului şi imigraţiei,
publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L
283 din 14 octombrie 2006;
k) informează periodic Consiliul interministerial
pentru afaceri interne şi justiţie cu privire la activitatea desfăşurată.
(2) Secretariatul tehnic are următoarele atribuţii:
a) asigură legătura permanentă dintre instituţiile
reprezentate în Grup;
b) realizează şi prezintă Grupului note de informare, statistici,
analize şi prognoze întocmite pe baza datelor obţinute de la instituţiile
componente ale Grupului, precum şi din alte surse;
c) organizează şi participă la şedinţele Grupului şi
întocmeşte notele de şedinţă, asigurând transmiterea acestora tuturor
instituţiilor implicate;
d) asigură legătura dintre Grup şi organizaţiile
internaţionale şi neguvernamentale relevante în domeniul imigraţiei;
e) prezintă Grupului modificările legislative şi
instituţionale intervenite la nivelul Uniunii Europene în domeniul imigraţiei;
f) monitorizează şi comunică
Grupului modul de realizare a sarcinilor şi stadiul implementării activităţilor
specifice fiecărei instituţii cu atribuţii în materie, pe baza informărilor
periodice obligatorii ale acestora, stabilite de Grup;
g) ţine evidenţa, întocmeşte, multiplică, manipulează
şi păstrează documentele, precum şi alte activităţi de sprijin pentru derularea
în bune condiţii a activităţilor Grupului;
h) efectuează orice alte activităţi stabilite de Grup,
în condiţiile prevăzute de lege.
Art. 5. - Preşedintele Grupului
poate solicita instituţiilor, autorităţilor sau structurilor prevăzute la art.
3 alin. (1), din oficiu sau la propunerea Secretariatului tehnic, informări
privind stadiul implementării strategiei, precum şi propuneri privind măsurile necesar a fi adoptate pentru realizarea obiectivelor strategiei.
Art. 6. -Anual, în baza informării realizate de
preşedintele Grupului, ministrul internelor şi reformei administrative prezintă
Guvernului raportul de activitate privind stadiul implementării strategiei şi
supune aprobării planul de acţiune pentru următoarele 12 luni.
Art. 7. - Cheltuielile necesare bunei desfăşurări a
activităţii Grupului se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative.
Art. 8. -In termen de 15 zile
de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, instituţiile, autorităţile şi
structurile prevăzute la art. 3 alin. (1) vor comunica Secretariatului tehnic
persoanele desemnate membri permanenţi şi membri supleanţi ai Grupului.
Art. 9. - Pe data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.708/2004
pentru aprobarea componentelor şi a structurii Mecanismului de cooperare
interinstituţională, precum şi a Planului de acţiune pentru o perioadă de 12
luni pentru implementarea Strategiei naţionale privind migratia, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.039 din
10 noiembrie 2004.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul internelor şi reformei administrative,
Paul Victor Dobre,
secretar de stat
p. Ministrul afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat
p. Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,
Remus Pricopie,
secretar de stat
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
Ministrul muncii, familiei şi
egalităţii de şanse,
Paul Păcuraru
Departamentul pentru Afaceri Europene,
Adrian Ciocănea,
secretar de stat
p. Ministrul economiei şi finanţelor,
Cătălin Doica,
secretar de stat