HOTARARE Nr.
445 din 8 aprilie 2009
privind evaluarea impactului
anumitor proiecte publice si private asupra mediului
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 481 din 13 iulie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 11 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
195/2005 privind protecţia mediului, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 265/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Prevederile prezentei hotărâri se aplică
evaluării impactului asupra mediului a acelor proiecte publice şi private care
pot avea efecte semnificative asupra mediului.
Art. 2. -In înţelesul prezentei hotărâri, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) acord de mediu - actul administrativ emis de
către autoritatea competentă pentru protecţia mediului prin care sunt stabilite
condiţiile şi, după caz, măsurile pentru protecţia mediului, care trebuie
respectate în cazul realizării unui proiect;
b) aprobare de dezvoltare - decizia autorităţii
sau autorităţilor competente, care dă dreptul titularului proiectului să
realizeze proiectul; aceasta se concretizează în:
(i) autorizaţia de construire, pentru proiectele
prevăzute în anexa nr. 1 si cele prevăzute în anexa nr. 2 pct. 1 lit. a), c),
e), f)şi pct. 2-13;
(ii) acord privind utilizarea terenului în scop agricol
intensiv, pentru proiectele prevăzute în anexa nr. 2 pct. 1 lit. b);
(iii) acord al conducătorilor subunităţilor teritoriale
de specialitate ale autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură
pentru proiectele privind împădurirea terenurilor pe care nu a existat anterior
vegetaţie forestieră, prevăzute în anexa nr. 2 pct. 1 lit. d);
(iv) decizie a inspectorului şef al inspectoratului
teritorial de regim silvic şi vânătoare, ordin al conducătorului autorităţii
publice centrale pentru agricultură, păduri şi dezvoltare rurală privind
aprobarea ocupării temporare sau scoaterii definitive a unui teren din fondul
forestier naţional, după caz, pentru realizarea obiectivelor care implică
defrişarea în scopul schimbării destinaţiei terenului, prevăzute în anexa nr. 2
pct. 1 lit. d);
(v) autorizaţie de gospodărire a apelor, pentru
proiectele prevăzute în anexa nr. 2 pct. 1 lit. g);
c) proiect - executarea lucrărilor de
construcţii sau a altor instalaţii ori lucrări; alte intervenţii asupra
cadrului natural şi peisajului, inclusiv cele care implică exploatarea
resurselor minerale;
d) public - una sau mai multe persoane fizice
sau juridice şi, în concordanţă cu legislaţia ori cu practica naţională,
asociaţiile, organizaţiile sau grupurile acestora;
e) public interesat- publicul afectat sau
potenţial afectat de procedura prevăzută la art. 4 ori care are un interes în
cadrul respectivei proceduri; în sensul acestei definiţii, organizaţiile
neguvernamentale care promovează protecţia mediului şi care îndeplinesc
condiţiile legale sunt considerate ca având un interes;
f) raport privind impactul asupra mediului -
documentul care conţine informaţiile furnizate de titularul proiectului
potrivit prevederilor art. 11 alin. (1) şi (4) şi ale art. 13;
g) titularul proiectului - solicitantul
aprobării de dezvoltare pentru un proiect privat sau autoritatea publică care
iniţiază un proiect.
Art. 3. - (1) Autorităţile competente pentru aplicarea
prevederilor prezentei hotărâri sunt, după caz, autorităţile publice care emit,
potrivit competenţelor legale, aprobări de dezvoltare, precum şi autorităţile
publice pentru protecţia mediului, respectiv autoritatea publică centrală,
Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului, cele teritoriale pentru protecţia
mediului şi Administraţia Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării".
(2) Autorităţile cu atribuţii şi răspunderi specifice
în domeniul protecţiei mediului exprimă puncte de vedere asupra solicitării
aprobării de dezvoltare, potrivit prevederilor art. 7.
Art. 4. - Procedura de evaluare a impactului asupra
mediului este parte integrantă din procedura de emitere a aprobării de
dezvoltare.
Art. 5. - (1) Proiectele care pot avea efecte
semnificative asupra mediului datorită, printre altele, naturii, dimensiunii
sau localizării lor fac obiectul unei solicitări de aprobare de dezvoltare şi
unei evaluări a impactului lor asupra mediului înaintea emiterii acestei
aprobări. Aceste proiecte sunt prevăzute la art. 9 alin. (1) şi (2).
(2) Evaluarea impactului asupra mediului identifică,
descrie şi evaluează, în mod corespunzător şi pentru fiecare caz, în conformitate
cu prevederile prezentei hotărâri, efectele directe şi indirecte ale unui
proiect asupra următorilor factori:
a) fiinţe umane, faună şi floră;
b) sol, apă, aer, climă şi peisaj;
c) bunuri materiale şi patrimoniu cultural;
d) interacţiunea dintre factorii prevăzuţi la lit. a),
b) şi c).
(3) Evaluarea impactului asupra mediului pentru
proiectele care fac obiectul legislaţiei privind prevenirea şi controlul
integrat al poluării include cerinţele legislaţiei respective.
Art. 6. - (1) Procedura de evaluare a impactului asupra
mediului se realizează în etape, după cum urmează:
a) etapa de încadrare a proiectului în procedura de
evaluare a impactului asupra mediului;
b) etapa de definire a domeniului evaluării şi de
realizare a raportului privind impactul asupra mediului;
c) etapa de analiză a calităţii raportului privind
impactul asupra mediului.
(2) Procedura prevăzută la alin. (1) este precedată de
o evaluare iniţială a proiectului realizată de către autorităţile publice
pentru protecţia mediului în care este identificată localizarea proiectului în
raport cu ariile naturale protejate de interes comunitar.
Art. 7. - (1) Procedura de evaluare a impactului asupra
mediului este condusă de către autorităţile publice centrale sau teritoriale
pentru protecţia mediului, cu participarea autorităţilor publice centrale sau
locale, după caz, care au atribuţii şi răspunderi specifice în domeniul
protecţiei mediului.
(2) Participarea autorităţilor prevăzute la alin. (1)
se realizează în cadrul unei comisii de analiză tehnică, constituită la nivel
central prin ordin al conducătorului autorităţii publice centrale pentru
protecţia mediului, la nivelul fiecărui judeţ şi al municipiului Bucureşti,
prin ordin emis de prefect, potrivit prevederilor Legii nr. 340/2004 privind
prefectul şi instituţia prefectului, republicată, iar la nivelul Administraţiei
Rezervaţiei Biosferei „Delta Dunării", prin ordin emis de prefectul
judeţului Tulcea.
(3) Autorităţile prevăzute la alin. (1) exprimă puncte
de vedere în cadrul comisiei de analiză tehnică cu privire la solicitarea
acordului de mediu şi a aprobării de dezvoltare, precum şi asupra informaţiilor
prezentate de titularul proiectului în cadrul evaluării impactului asupra
mediului.
(4) In scopul aplicării prevederilor prezentei
hotărâri, autorităţile publice pentru protecţia mediului asigură transmiterea
informaţiilor relevante celorlalte autorităţi prevăzute la alin. (1)şi
organizarea şedinţelor comisiei de analiză tehnică.
Art. 8. - (1) Prevederile prezentei hotărâri nu se
aplică:
a) proiectelor care servesc scopurilor apărării
naţionale, dacă autoritatea publică centrală pentru apărare naţională împreună
cu autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului stabilesc, printr-o
analiză de la caz la caz, că realizarea evaluării impactului asupra mediului ar
avea un efect negativ asupra acestor scopuri;
b) proiectelor ale căror detalii sunt adoptate
printr-un act normativ special, când obiectivele prezentei hotărâri, inclusiv
furnizarea informaţiilor, sunt îndeplinite prin procesul legislativ respectiv.
(2) Cu respectarea prevederilor art. 17, în cazuri
excepţionale, autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului poate
excepta, în întregime sau parţial, de la aplicarea prevederilor prezentei
hotărâri, un anumit proiect prevăzut în anexele nr. 1 şi 2. In această
situaţie, autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului îndeplineşte
următoarele obligaţii:
a) analizează dacă o altă formă de evaluare este
potrivită;
b) pune la dispoziţia publicului interesat informaţiile
obţinute în cadrul formelor de evaluare prevăzute la lit. a), precum şi
informaţiile privind decizia de exceptare şi motivele care au stat la baza
luării acesteia;
c) informează Comisia Europeană, înainte de emiterea
aprobării de dezvoltare, despre decizia de exceptare luată, precum şi despre
motivele care justifică acordarea exceptării şi îi furnizează, după caz,
informaţiile puse la dispoziţia publicului.
(3) Decizia de exceptare se comunică titularului de
proiect, anterior informării Comisiei Europene potrivit prevederilor alin. (2)
lit. c).
Art. 9. - (1) Cu respectarea prevederilor art. 8 alin.
(2), proiectele prevăzute în anexa nr. 1 se supun evaluării impactului asupra
mediului, conform prevederilor art. 11-23.
(2) Cu respectarea prevederilor art. 8 alin. (2),
autoritatea publică pentru protecţia mediului decide, pe baza unei examinări de
la caz la caz, cu luarea în considerare a informaţii lor fu mizate de către
titular, dacă proiectele prevăzute în anexa nr. 2 se supun evaluării impactului
asupra mediului, conform prevederilor art. 11-23.
(3) In cadrul examinării prevăzute la alin. (2) se
utilizează criteriile prevăzute în anexa nr. 3.
(4) Deciziile luate de autoritatea publică pentru
protecţia mediului potrivit prevederilor alin. (2) se pun la dispoziţia
publicului.
Art. 10. - (1) Autorităţile publice pentru protecţia
mediului iau în considerare informaţiile furnizate de către titular în cadrul
memoriului de prezentare care conţine, cel puţin:
a) descrierea şi caracteristicile amplasamentului
propus;
b) descrierea şi caracteristicile proiectului şi ale
activităţilor care urmează a fi desfăşurate: mărime, tehnologii şi materiale
propuse a fi folosite şi utilizarea resurselor naturale;
c) descrierea activităţilor specifice perioadei de
realizare a proiectului;
d) descrierea sumară a potenţialului impact al
proiectului asupra mediului, inclusiv, după caz, asupra ariilor naturale
protejate de interes comunitar.
(2) Conţinutul-cadru al memoriului de prezentare al
proiectului este stabilit de metodologia de aplicare a evaluării impactului
asupra mediului, prevăzută la art. 30.
Art. 11. - (1) Pentru proiectele supuse evaluării
impactului asupra mediului, titularii acestora au obligaţia de a furniza în
cadrul raportului privind impactul asupra mediului, la solicitarea autorităţii
publice pentru protecţia mediului, informaţiile prevăzute în anexa nr. 4, cu
aplicarea corespunzătoare a prevederilor art. 12 alin. (4).
(2) Autorităţile publice, în special cele prevăzute la
art. 7 alin. (1), care deţin informaţii relevante pentru evaluarea efectelor
directe şi indirecte ale proiectului, au obligaţia să pună aceste informaţii la
dispoziţia titularului de proiect.
(3) Autorităţile publice pentru protecţia mediului
verifică dacă titularul proiectului a furnizat într-o formă adecvată
informaţiile prevăzute în anexa nr. 4.
(4) In solicitarea informaţiilor prevăzute la alin. (1)
autorităţile publice pentru protecţia mediului au în vedere:
a) informaţiile care sunt relevante pentru un anumit
stadiu al procedurii de emitere a aprobării de dezvoltare, pentru
caracteristicile specifice ale unui proiect sau tip de proiect şi pentru
elementele de mediu care pot fi afectate;
b) informaţiile care pot fi furnizate de către
titularul de proiect, având în vedere, printre altele, nivelul actual al
cunoaşterii şi al metodelor de evaluare.
Art. 12. - (1) Pentru proiectele care necesită
efectuarea evaluării impactului asupra mediului, anterior notificării
menţinerii solicitării aprobării de dezvoltare, autoritatea publică pentru
protecţia mediului pregăteşte şi transmite titularului de proiect un îndrumar
referitor la aspectele care trebuie tratate în raportul privind impactul asupra
mediului şi la gradul de detaliere a acestora.
(2) In vederea elaborării îndrumarului prevăzut la
alin. (1), autoritatea publică pentru protecţia mediului:
a) analizează memoriul de prezentare depus de titular;
b) consultă titularul proiectului, publicul interesat
şi celelalte autorităţi publice implicate, prevăzute la art. 7 alin. (1).
(3) Indrumarul se pune la dispoziţia publicului
interesat, spre informare.
(4) Transmiterea de către autoritatea publică pentru
protecţia mediului a îndrumarului nu exclude posibilitatea solicitării
ulterioare de informaţii suplimentare de la titularul proiectului.
Art. 13. - (1) Informaţiile pe care titularul de
proiect are obligaţia să le furnizeze potrivit prevederilor art. 11 alin. (1)
trebuie să includă cel puţin următoarele aspecte:
a) descrierea proiectului, cuprinzând date referitoare
la amplasament, soluţii tehnice propuse şi mărimea proiectului;
b) descrierea măsurilor avute în vedere pentru a evita,
a reduce şi, dacă este posibil, a remedia efectele negative semnificative
asupra mediului;
c) datele necesare pentru identificarea şi evaluarea
principalelor efecte pe care proiectul le poate avea asupra mediului;
d) prezentarea generală a principalelor alternative
studiate de titularul de proiect, cu indicarea motivelor alegerii sale,
avându-se în vedere efectele asupra mediului;
e) un rezumat fără caracter tehnic al informaţiilor
prevăzute la lit. a)-d).
(2) Pentru orice proiect care nu are o legătură directă
cu sau nu este necesar pentru managementul ariei naturale protejate de interes
comunitar, dar care poate afecta în mod semnificativ aria, singur sau în
combinaţie cu alte proiecte şi care face obiectul evaluării impactului asupra
mediului, raportul privind impactul asupra mediului include concluziile
studiului privind evaluarea adecvată potrivit prevederilor Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate,
conservarea habitatelor naturale, a florei şi faunei sălbatice, cu modificările
şi completările ulterioare
Art. 14. - (1) Elaborarea raportului privind impactul
asupra mediului se realizează cu respectarea îndrumarului prevăzut la art. 12
alin. (1) de către persoane fizice sau juridice, care au acest drept, potrivit
legii.
(2) Raportul privind impactul asupra mediului prevăzut
la alin. (1), al cărui conţinut respectă prevederile art. 11 şi 13, se
înaintează autorităţii publice pentru protecţia mediului.
(3) Raportul privind impactul asupra mediului este
supus comentariilor publicului interesat, ale cărui propuneri/ recomandări sunt
luate în considerare în etapa de analiză a calităţii acestuia.
(4) Autoritatea publică pentru protecţia mediului,
împreună cu autorităţile participante în comisia de analiză tehnică, analizează
calitatea raportului privind impactul asupra mediului şi decide acceptarea sau
refacerea acestuia.
Art. 15. - (1) Autorităţile competente pentru emiterea
aprobării de dezvoltare aduc la cunoştinţa publicului, din timp şi cel mai
târziu imediat ce informaţia poate fi furnizată în mod rezonabil, prin anunţ
public sau prin afişare pe pagina de internet, următoarele aspecte:
a) orice solicitare de aprobare de dezvoltare;
b) datele de contact ale autorităţilor publice
competente pentru emiterea aprobării de dezvoltare, ale autorităţilor de la
care pot fi obţinute informaţii relevante, ale autorităţilor unde se pot înainta
propuneri/recomandări sau adresa întrebări, precum şi termenul pentru
transmiterea acestora;
c) tipul deciziilor posibile sau, în cazul în care
există, proiectul deciziei respective;
d) locul, orarul şi mijloacele prin care informaţiile
relevante sunt puse la dispoziţia publicului.
(2) Autorităţile publice pentru protecţia mediului aduc
la cunoştinţa publicului, din timp şi cel mai târziu imediat ce informaţia
poate fi furnizată în mod rezonabil, prin anunţ public sau prin afişare pe
pagina de internet, următoarele aspecte:
a) orice solicitare de acord de mediu;
b) faptul că proiectul face obiectul evaluării
impactului asupra mediului, indicând, după caz, şi că proiectul intră sub
incidenţa prevederilor art. 17;
c) datele de contact ale autorităţilor publice pentru
protecţia mediului, ale autorităţilor de la care pot fi obţinute informaţii
relevante, ale autorităţilor unde se pot înainta comentarii sau adresa
întrebări, precum şi termenul pentru transmiterea acestora;
d) tipul deciziilor posibile sau, în cazul în care
există, proiectul deciziei respective;
e) faptul că au fost obţinute şi sunt disponibile
informaţiile prevăzute de art. 11 şi 13;
f) locul, orarul şi mijloacele prin care informaţiile
relevante sunt puse la dispoziţia publicului;
g) modalităţile de participare a publicului, în
conformitate cu prevederile art. 16 alin. (1) şi (2).
(3) Autorităţile publice pentru protecţia mediului şi
autorităţile competente pentru emiterea aprobării de dezvoltare pun la
dispoziţia publicului interesat, într-un interval de timp rezonabil,
următoarele:
a) orice informaţie obţinută în conformitate cu
prevederile art. 11 şi 13;
b) rapoartele şi recomandările relevante transmise
autorităţii publice centrale sau teritoriale pentru protecţia mediului ori,
după caz, autorităţii competente pentru emiterea aprobării de dezvoltare la
momentul informării publicului interesat, potrivit prevederilor alin. (1) şi
(2);
c) alte informaţii decât cele prevăzute la alin. (1) şi
(2), care sunt relevante pentru luarea deciziei privind aprobarea de dezvoltare
şi care devin disponibile după momentul informării publicului interesat în
conformitate cu prevederile alin. (1) şi (2), cu respectarea dispoziţiilor
Hotărârii Guvernului nr. 878/2005 privind accesul publicului la informaţia privind
mediul.
Art. 16. - (1) Publicul interesat are dreptul să
participe efectiv şi din timp la procedura prevăzută de art. 4, să se
documenteze şi să transmită propuneri/recomandări autorităţilor publice
competente, atunci când toate opţiunile sunt posibile şi înaintea luării unei
decizii privind aprobarea de dezvoltare.
(2) Informarea şi participarea publicului sunt
coordonate de autorităţile competente pentru emiterea aprobării de dezvoltare
şi autorităţile publice pentru protecţia mediului, potrivit competenţelor
specifice, şi cuprind:
a) modalitatea de informare a publicului: prin afişe pe
o anumită zonă teritorială, publicaţii în presa centrală şi/sau locală,
organizarea unor expoziţii cu planuri, schiţe, tabele, grafice, modele
referitoare la proiectul respectiv şi altele;
b) modalitatea de consultare a publicului interesat, în
scris sau prin dezbateri publice.
(3) Termenele corespunzătoare, astfel încât să se
asigure timp suficient pentru informarea publicului şi pentru ca publicul
interesat să se pregătească şi să participe efectiv la procedura prevăzută la
art. 4, se stabilesc prin metodologia de aplicare a evaluării impactului asupra
mediului prevăzută la art. 30.
Art. 17. - (1) In situaţia în care un proiect care
urmează să fie realizat pe teritoriul României poate să aibă un efect
semnificativ asupra mediului altui stat sau când un alt stat care este posibil
să fie afectat semnificativ solicită informaţii despre proiect, autoritatea
publică centrală pentru protecţia mediului transmite autorităţii publice
centrale de mediu din acel stat, cât mai curând posibil şi nu mai târziu de
momentul când este informat propriul public, cel puţin următoarele informaţii
referitoare la proiect:
a) o descriere a proiectului împreună cu informaţiile
disponibile asupra posibilului impact transfrontier al acestuia;
b) informaţii privind tipul deciziei care ar putea să
fie luată.
(2) Autoritatea publică centrală pentru protecţia
mediului indică statului prevăzut la alin. (1) un interval de timp suficient în
care să precizeze dacă doreşte să participe la procedura prevăzută de art. 4.
(3) Dacă statul care a primit informaţiile prevăzute la
alin. (1) comunică intenţia sa de participare la procedura prevăzută la art. 4,
autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului îi transmite
informaţiile despre proiect prevăzute la art. 15 alin. (1) şi (2), precum şi
cele care se pun la dispoziţia publicului interesat, conform prevederilor art.
15 alin. (3) lit. a) şi b).
(4) In cazul în care România este stat potenţial
afectat, autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului are obligaţia:
a) să pună la dispoziţia autorităţilor prevăzute la
art. 7 alin. (1) şi publicului interesat, într-un termen rezonabil,
informaţiile prevăzute la alin. (1) şi (3), primite de la statul de origine;
b) să asigure autorităţilor prevăzute la art. 7 alin.
(1) şi publicului interesat posibilitatea de a înainta autorităţii centrale
pentru protecţia mediului din statul de origine opiniile cu privire la
informaţiile prevăzute la alin. (1) şi (3), într-un interval rezonabil de timp,
înainte de emiterea aprobării de dezvoltare.
(5) Autoritatea publică centrală pentru protecţia
mediului iniţiază consultări cu autorităţile publice pentru protecţia mediului
ale altor state cu privire, între altele, la efectele potenţiale transfrontiere
ale proiectului şi la măsurile avute în vedere pentru a reduce sau a elimina
astfel de efecte şi stabileşte împreună cu aceste autorităţi un interval de
timp rezonabil privind durata consultărilor.
(6) Ministerul Afacerilor Externe sprijină demersurile
autorităţii publice centrale pentru protecţia mediului prevăzute la alin.
(1)-(5), astfel încât publicul interesat de pe teritoriul statului afectat să
participe efectiv la procedura prevăzută de art. 4, inclusiv în cazul
proiectelor cu posibile efecte semnificative pe teritoriul României, iniţiate
în alte state.
Art. 18. - Rezultatele consultărilor şi informaţiile
obţinute potrivit prevederilor art. 7 şi art. 11-17 se iau în considerare în
emiterea acordului de mediu şi a aprobării de dezvoltare, respectiv în
respingerea solicitării acordului de mediu şi a aprobării de dezvoltare pentru
proiectele publice sau private care fac obiectul prezentei hotărâri.
Art. 19. - (1) Autoritatea publică pentru protecţia
mediului, cu consultarea comisiei de analiză tehnică, emite acordul de mediu
sau ia decizia de respingere a solicitării acordului, pe baza analizării
raportului privind impactul asupra mediului, a propunerilor/recomandărilor
exprimate de publicul interesat şi a altor informaţii relevante, după caz.
(2) Acordul de mediu se anexează aprobării de
dezvoltare şi face parte integrantă din aceasta.
Art. 20. - (1) In cazul proiectelor prevăzute la art.
13 alin. (2), acordul de mediu include concluziile evaluării adecvate,
realizată potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007,
cu modificările şi completările ulterioare.
(2) In situaţia în care rezultatul evaluării adecvate
realizate conform alin. (1) relevă un impact negativ semnificativ asupra ariei
naturale protejate de interes comunitar, autoritatea publică pentru protecţia
mediului ia decizia de respingere a solicitării acordului de mediu.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2),
autoritatea publică pentru protecţia mediului emite acordul de mediu doar
pentru proiectele care trebuie realizate din considerente imperative de interes
public major, inclusiv de ordin social sau economic şi în lipsa unor soluţii
alternative la acestea, însă numai după stabilirea măsurilor compensatorii necesare
pentru a proteja coerenţa reţelei Natura 2000.
(4) In cazul în care aria naturală protejată de interes
comunitar adăposteşte un tip de habitat natural prioritar şi/sau o specie
prioritară, singurele considerente care pot fi invocate sunt cele legate de
sănătatea sau siguranţa publică, de anumite consecinţe benefice de importanţă
majoră pentru mediu sau, ca urmare a avizului Comisiei Europene, de alte motive
imperative de interes public major.
Art. 21. - (1) Autorităţile competente pentru emiterea
aprobării de dezvoltare şi, respectiv, pentru emiterea acordului de mediu fac
publică emiterea acestora sau, după caz, respingerea solicitării acestora şi
pun la dispoziţia publicului următoarele informaţii:
a) conţinutul aprobării de dezvoltare şi, respectiv, al
acordului de mediu, care include toate condiţiile necesare a fi îndeplinite de
titularul proiectului sau, după caz, conţinutul deciziei de respingere;
b) principalele motive şi considerente pe care se
bazează aprobarea de dezvoltare şi, respectiv, acordul de mediu sau, după caz,
respingerea solicitării acestora, ca urmare a examinării îngrijorărilor şi
opiniilor exprimate de către publicul interesat, inclusiv informaţii cu privire
la desfăşurarea procesului de participare a publicului;
c) descrierea, după caz, a principalelor măsuri pentru
evitarea, reducerea şi, dacă este posibil, compensarea efectelor negative
majore.
(2) Autorităţile competente informează autorităţile
competente ale statului care a fost consultat conform prevederilor art. 17
alin. (1)-(3) şi (5) şi transmit acestora informaţiile prevăzute la alin. (1).
(3) In cazul în care România este stat potenţial
afectat, autorităţile competente asigură punerea la dispoziţia propriului
public interesat, într-o formă corespunzătoare, a informaţiilor prevăzute la
alin. (1), primite de la statul de origine.
Art. 22. - (1) In situaţia în care, după emiterea
acordului de mediu şi înaintea obţinerii aprobării de dezvoltare, proiectul a
suferit modificări, titularul proiectului este obligat să notifice în scris
autoritatea publică pentru protecţia mediului emitentă asupra acestor
modificări.
(2) Constatarea modificărilor prevăzute la alin. (1) se
realizează de:
a) verificatorii tehnici atestaţi pentru cerinţa
esenţială de calitate ,,c) igienă, sănătate şi mediu", cu respectarea
prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de
construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, în cazul
proiectelor pentru care se emite autorizaţie de construire;
b) autoritatea competentă pentru emiterea aprobării de
dezvoltare, în cazul celorlalte categorii de proiecte.
(3) Pe baza notificării prevăzute la alin. (1),
autoritatea publică pentru protecţia mediului parcurge etapa de încadrare şi,
cu consultarea comisiei de analiză tehnică, decide:
a) menţinerea acordului de mediu emis iniţial;
b) reluarea în parte sau integral a evaluării
impactului asupra mediului şi, în consecinţă, revizuirea acordului de mediu
emis iniţial, emiterea unuia nou sau respingerea solicitării acordului de mediu
pentru proiectul modificat, cu aplicarea în mod corespunzător a prevederilor
art. 11-22.
Art. 23. - (1) Prevederile prezentei hotărâri nu aduc
atingere obligaţiei autorităţilor competente de a respecta restricţiile impuse
de legislaţia privind secretul comercial şi industrial, inclusiv proprietatea
intelectuală şi protejarea interesului public.
(2) In cazul aplicării art. 17, transmiterea
informaţiilor către alte state şi primirea acestora de către respectivele state
fac obiectul restricţiilor prevăzute de legislaţia în vigoare a statului în
care se va realiza proiectul.
Art. 24. - (1) Orice persoană care face parte din
publicul interesat şi care se consideră vătămată într-un drept al său ori
într-un interes legitim se poate adresa instanţei de contencios administrativ
competente pentru a ataca, din punct de vedere procedural sau substanţial,
actele, deciziile sau omisiunile autorităţii publice competente care fac
obiectul participării publicului, inclusiv aprobarea de dezvoltare, potrivit
prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările
şi completările ulterioare.
(2) Se poate adresa instanţei de contencios
administrativ competente şi orice organizaţie neguvernamentală care
îndeplineşte cerinţele prevăzute la art. 2 lit. e), considerându-se că acestea
sunt vătămate într-un drept al lor sau într-un interes legitim.
(3) Actele sau omisiunile autorităţii publice
competente care fac obiectul participării publicului se atacă odată cu decizia
etapei de încadrare, cu acordul de mediu sau, după caz, cu decizia de
respingere a solicitării acordului de mediu, respectiv cu aprobarea de
dezvoltare sau, după caz, cu decizia de respingere a solicitării aprobării de
dezvoltare.
Art. 25. - (1) Inainte de a se adresa instanţei de
contencios administrativ competente, persoanele prevăzute la art. 24 au
obligaţia să solicite autorităţii publice emitente a deciziei menţionate la
art. 24 alin. (3) sau autorităţii ierarhic superioare revocarea, în tot sau în
parte, a respectivei decizii. Solicitarea trebuie înregistrată în termen de 30
de zile de la data aducerii la cunoştinţa publicului a deciziei.
(2) Autoritatea publică emitentă are obligaţia de a
răspunde la plângerea prealabilă prevăzută la alin. (1) în termen de 30 de zile
de la data înregistrării acesteia la acea autoritate.
(3) Procedura de soluţionare a plângerii prealabile
prevăzute la alin. (1) şi (2) este gratuită şi trebuie să fie echitabilă,
rapidă şi corectă.
Art. 26. - (1) Este interzisă realizarea proiectului
fără obţinerea acordului de mediu pentru proiectele prevăzute în anexa nr. 1 şi
a celor din anexa nr. 2 pentru care s-a decis efectuarea evaluării impactului
asupra mediului.
(2) Titularii proiectelor au obligaţia respectării
condiţiilor prevăzute în acordul de mediu.
Art. 27. - (1) Constituie contravenţie şi se
sancţionează următoarele fapte:
a) nerespectarea prevederilor prevăzute la art. 22
alin. (1) şi art. 26 alin. (1), cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei, pentru
persoane fizice, şi de la 25.000 lei la 50.000 lei, pentru persoane juridice;
b) nerespectarea prevederilor prevăzute la art. 26
alin. (2), cu amendă de la 3.000 lei la 6.000 lei, pentru persoane fizice, şi
de la 20.000 lei la 40.000 lei, pentru persoane juridice.
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor
prevăzute la alin. (1) se fac de personalul împuternicit din cadrul Gărzii
Naţionale de Mediu şi al Administraţiei Rezervaţiei Biosferei „Delta
Dunării", conform reglementărilor legale în vigoare.
(3) Contravenientul poate achita pe loc sau în termen
de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de
la data comunicării acestuia jumătate din minimul amenzii prevăzute în actul
normativ, agentul constatator făcând menţiune despre această posibilitate în
procesul-verbal de constatare şi sancţionare a contravenţiei.
Art. 28. - Dispoziţiile referitoare la contravenţiile
prevăzute la art. 27 alin. (1) se completează cu prevederile Ordonanţei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi
completările ulterioare.
Art. 29. -Actele şi deciziile prevăzute de prezenta
hotărâre trebuie să includă informaţii concrete despre procedurile prevăzute la
art. 24 şi 25.
Art. 30. - (1) Metodologia de aplicare a evaluării
impactului asupra mediului, conţinând competenţele, durata etapelor procedurale
şi dispoziţii privind informarea şi participarea publicului, se aprobă prin
ordin comun al conducătorului autorităţii publice centrale pentru protecţia
mediului, al conducătorului autorităţii publice centrale pentru dezvoltare
regională şi locuinţei, al conducătorului autorităţii publice centrale pentru
administraţie şi interne şi al conducătorului autorităţii publice centrale
pentru agricultură, păduri şi dezvoltare rurală, în termen de 60 de zile de la
data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(2) Ghidurile metodologice aplicabile evaluării
impactului asupra mediului se aprobă prin ordin al conducătorului autorităţii
publice centrale pentru protecţia mediului în termen de 60 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 31. -Autorităţile publice pentru protecţia
mediului percep taxe în cuantum de 150 lei la emiterea acordului de mediu.
Art. 32. - Proiectele transmise unei autorităţi publice
pentru protecţia mediului în vederea obţinerii acordului de mediu înainte de
intrarea în vigoare a prezentei hotărâri se supun procedurii de evaluare a
impactului asupra mediului aflate în vigoare la momentul depunerii solicitării.
Art. 33. - (1) Autoritatea publică centrală pentru
protecţia mediului informează Comisia Europeană cu privire la aplicarea
prezentei hotărâri.
(2) Autoritatea publică centrală pentru protecţia
mediului transmite Comisiei Europene actele normative naţionale adoptate în
domeniul reglementat de Directiva 85/337/CEE din 27 iunie 1985 privind
evaluarea efectelor anumitor proiecte publice sau private asupra mediului,
modificată şi completată prin Directiva 97/11/CE şi prin Directiva 2003/35/CE.
Art. 34. -Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 35. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la 60 de
zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 36. - (1) La data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.213/2006 privind stabilirea
procedurii-cadru de evaluare a impactului asupra mediului pentru anumite
proiecte publice şi private, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 802 din 25 septembrie 2006.
(2) In situaţia în care printr-un act normativ anterior
prezentei hotărâri se face trimitere la Hotărârea Guvernului nr. 1.213/2006 ori
generic la procedura de evaluare a impactului asupra mediului, trimiterea se va
socoti făcută la dispoziţiile corespunzătoare din prezenta hotărâre.
Prezenta hotărâre transpune prevederile Directivei
Consiliului 85/337/CEE din 27 iunie 1985 privind evaluarea efectelor anumitor
proiecte publice şi private asupra mediului, publicată în Jurnalul Oficial al
Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 175 din 5 iulie 1985, modificată şi
completată prin Directiva Consiliului 97/11/CE a Consiliului din 3 martie 1997,
publicată în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene (JOCE) nr. L 73 din 14
martie 1997, şi Directiva 2003/35/CE a Parlamentului European şi a Consiliului
din 26 mai 2003 de instituire a participării publicului la elaborarea anumitor
planuri şi programe privind mediul şi de modificare a directivelor Consiliului
85/337/CEE şi 96/61/CE, în ceea ce priveşte participarea publicului şi accesul
la justiţie, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr.' L
156 din 25 iunie 2003.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul mediului,
Nicolae Nemirschi
Viceprim-ministru, ministrul administraţiei şi
internelor,
Dan Nica
p. Ministrul afacerilor externe,
Costea Romulus Doru,
secretar de stat
Şeful Departamentului pentru Afaceri Europene,
Vasile Puscas
ANEXA Nr. 1
LISTA
proiectelor supuse evaluării impactului asupra
mediului
1. Rafinării de ţiţei (cu excepţia celor care produc
numai lubrifianţi din ţiţei) şi instalaţii de gazeificare şi lichefiere a
minimum 500 tone de cărbune sau şisturi bituminoase pe zi.
2. a) Termocentrale şi alte instalaţii de ardere cu o
putere termică de minimum 300 megawaţi.
b) Centrale nucleare şi alte reactoare nucleare,
inclusiv dezafectarea sau dezasamblarea acestor centrale sau reactoare*) (cu
excepţia instalaţiilor de cercetare pentru producerea şi transformarea
materialelor fisionabile şi fertile, a căror putere maximă nu depăşeşte un
kilowatt de putere termică continuă).
3. a) Instalaţii pentru reprocesarea combustibilului
nuclear iradiat.
b) Instalaţii destinate:
(i) producerii sau îmbogăţirii combustibilului nuclear;
(ii) tratării combustibilului nuclear iradiat sau
tratării deşeurilor cu nivel ridicat de radioactivitate;
(iii) depozitării finale a combustibilului nuclear
iradiat;
(iv) în exclusivitate depozitării finale a deşeurilor
radioactive;
(v) în exclusivitate stocării, planificată pe o
perioadă mai mare de 10 ani, a combustibililor nucleari iradiaţi sau a
deşeurilor radioactive pe un amplasament diferit de cel de producţie.
4. a) Instalaţii integrate pentru producerea fontei
cenuşii pentru turnătorie şi a oţelului.
b) Instalaţii destinate producerii metalelor brute neferoase
din minereuri, concentrate din minereu sau materii prime secundare prin procese
metalurgice, chimice sau electrolitice.
5. Instalaţii pentru extracţia azbestului şi pentru
prelucrarea şi transformarea azbestului şi a produselor care conţin azbest:
a) instalaţii pentru produse din azbociment, cu o
producţie anuală de cel puţin 20.000 tone de produs finit;
b) instalaţii pentru materiale de fricţiune, cu o
producţie anuală de cel puţin 50 tone de produs finit;
c) instalaţii pentru alte utilizări ale azbestului, cu
cantităţi utilizate de peste 200 tone anual.
6. Instalaţii chimice integrate, cum sunt instalaţiile
pentru producerea substanţelor la scară industrială folosind procese de
conversie chimică, în care mai multe unităţi alăturate sunt legate funcţional
una de cealaltă şi sunt destinate pentru:
a) producerea substanţelor chimice organice de bază;
b) producerea substanţelor chimice anorganice de bază;
c) producerea îngrăşămintelor pe bază de fosfor, azot
sau potasiu (îngrăşăminte simple sau complexe);
d) obţinerea produselor de bază pentru protecţia
plantelor şi a biocidelor;
e) obţinerea produselor farmaceutice de bază folosind
procese chimice sau biologice;
f) producerea explozibililor.
7. a) Construirea de linii pentru traficul feroviar de
lungă distanţă şi a aerodromurilor1 cu cel puţin o pistă de
decolare-aterizare mai lungă de 2.100 m.
b) Construirea de autostrăzi şi de drumuri expres2.
Construirea drumurilor noi cu cel puţin 4 benzi sau
realinierea şi/sau lărgirea unui drum existent cu două ori mai puţine benzi
până la 4 sau mai multe benzi, în cazul în care aceste drumuri noi sau
realinierea lor şi/sau secţiunea lărgită a acestora este de cel puţin 10 km
lungime continuă.
8. a) Căi navigabile interioare şi porturi fluviale
care asigură traficul, respectiv operarea navelor de peste 1.350 tone.
b) Porturi comerciale, cheuri pentru încărcare şi
descărcare legate de uscat şi porturi exterioare (exclusiv cheuri pentru
feribot) care permit operarea navelor de cel puţin 1.350 tone.
9. Depozite de deşeuri periculoase sau instalaţii
pentru eliminarea deşeurilor periculoase prin incinerare ori tratare chimică,
operaţiune definită în anexa nr. NA pct. 9 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 78/2000 privind regimul deşeurilor, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 426/2001, cu modificările şi completările ulterioare.
10. Instalaţii cu o capacitate mai mare de 100 tone/zi
pentru eliminarea deşeurilor nepericuloase prin incinerare ori tratare chimică,
operaţiune definită în anexa nr. NA pct. 9 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 78/2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
426/2001, cu modificările şi completările ulterioare.
11. Sisteme de captare a apelor subterane sau sisteme
artificiale de reîncărcare a acviferului, acolo unde volumul anual de apă
captată sau reîncărcată este de cel puţin 10 milioane de metri cubi.
12. a) Lucrări de transfer al resurselor de apă între
bazine hidrografice, executate în scopul prevenirii deficitului de apă, pentru
un volum anual de apă transferată de cel puţin 100 de milioane metri cubi; se
exceptează transferul prin conducte al apei potabile.
b) In toate celelalte cazuri, lucrări de transfer al
resurselor de apă între bazine hidrografice, pentru un debit mediu multianual
al bazinului de captare de cel puţin 2.000 de milioane metri cubi/an şi pentru
o cantitate de apă transferată de cel puţin 5% din acest debit; se exceptează
transferul prin conducte al apei potabile.
13. Staţii pentru epurarea apelor uzate de cel puţin
150.000 echivalenţi locuitor3.
* Centralele nucleare şi alte reactoare nucleare
încetează a mai fi considerate ca atare atunci când tot combustibilul nuclear
şi alte elemente contaminate radioactiv au fost îndepărtate definitiv de pe
amplasamentul instalaţiei.
1 Aerodrom -
aeroport care se conformează definiţiei din Convenţia privind Aviaţia Civilă
Internaţională, semnată la Chicago la 7 decembrie 1944, cu unele amendamente
aduse ulterior acestei convenţii (anexa nr. 14), ratificată prin Decretul nr.
194/1965.
2 Drumuri expres
- drumuri care se conformează definiţiei din Acordul european asupra
marilor drumuri de circulaţie internaţională, încheiat la Geneva la 15
noiembrie 1975, ratificat prin Decretul nr. 149/1985.
3 Echivalenţi
locuitor exprimă încărcarea cu poluanţi a apelor uzate, conform definiţiei
din Hotărârea Guvernului nr. 188/2002 pentru aprobarea unor norme privind
condiţiile de descărcare în mediul acvatic a apelor uzate, cu modificările şi
completările ulterioare.
14. Extracţia petrolului şi a gazelor naturale în
scopuri comerciale, în cazul în care cantitatea extrasă este de cel puţin 500
tone/zi în cazul petrolului şi 500.000 metri cubi/zi în cazul gazelor naturale.
15. Baraje şi alte instalaţii proiectate să reţină sau
să stocheze permanent apa, cu o capacitate nouă ori suplimentară de apă
reţinută sau stocată de cel puţin 10 milioane metri cubi.
16. Conducte pentru transportul gazelor, petrolului sau
al produselor chimice cu un diametru mai mare de 800 mm şi cu o lungime de cel
puţin 40 km.
17. Instalaţii pentru creşterea intensivă a păsărilor
de curte sau a porcinelor având cel puţin:
a) 85.000 de locuri pentru creşterea păsărilor de
carne, respectiv 60.000 de locuri pentru păsări ouătoare;
b) 3.000 de locuri pentru creşterea porcilor mai mari
de 30 kg; sau
c) 900 de locuri pentru scroafe.
18. Instalaţii industriale pentru:
a) producerea celulozei din cherestea sau alte
materiale fibroase similare;
b) producerea hârtiei şi a cartonului, cu o capacitate
de producţie de cel puţin 200 tone/zi.
19. Cariere şi exploataţii miniere de suprafaţă, când
suprafaţa amplasamentului depăşeşte 25 hectare sau, pentru extragerea turbei,
când suprafaţa amplasamentului depăşeşte 150 hectare.
20. Construirea liniilor aeriene de tensiune electrică,
cu o tensiune de cel puţin 220 kV şi o lungime de cel puţin 15 km.
21. Instalaţii pentru depozitarea petrolului, a
produselor petrochimice sau chimice, cu o capacitate de cel puţin 200.000 tone.
22. Orice modificare sau extindere a proiectelor
enumerate în prezenta anexă, în cazul în care o asemenea modificare sau
extindere întruneşte ea însăşi valorile de prag stabilite, după caz, în această
anexă.
ANEXA Nr. 2
LISTA
proiectelor pentru care trebuie stabilită
necesitatea efectuării evaluării impactului asupra mediului
1. Agricultură, silvicultură şi acvacultura:
a) proiecte pentru restructurarea exploataţiilor
agricole;
b) proiecte pentru utilizarea terenului necultivat sau
a suprafeţelor parţial antropizate în scop agricol intensiv;
c) proiecte de gospodărire a apelor pentru agricultură,
inclusiv proiecte de irigaţii şi desecări;
d) împădurirea terenurilor pe care nu a existat
anterior vegetaţie forestieră sau defrişare în scopul schimbării destinaţiei
terenului;
e) instalaţii pentru creşterea intensivă a animalelor
de fermă, altele decât cele incluse în anexa nr. 1;
f) crescătorii pentru piscicultura intensivă;
g) recuperarea terenurilor din mare.
2. Industria extractivă:
a) cariere, exploatări miniere de suprafaţă şi de
extracţie a turbei, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 1;
b) exploatări miniere subterane;
c) extracţia mineralelor prin dragare fluvială sau
marină;
d) foraje de adâncime, cu excepţia forajelor pentru
investigarea stabilităţii solului, în special:
(i) foraje geotermale;
(ii) foraje pentru depozitarea deşeurilor nucleare;
(iii) foraje pentru alimentarea cu apă;
e) instalaţii industriale de suprafaţă pentru extracţia
cărbunelui, petrolului, gazelor naturale şi minereurilor, precum şi a
şisturilor bituminoase.
3. Industria energetică:
a) instalaţii industriale pentru producerea energiei
electrice, termice şi a aburului tehnologic, altele decât cele prevăzute în
anexa nr. 1;
b) instalaţii industriale pentru transportul gazelor,
aburului şi apei calde; transportul energiei electrice prin cabluri aeriene,
altele decât cele prevăzute în anexa nr. 1;
c) stocarea la suprafaţă a gazelor naturale;
d) stocarea subterană a gazelor combustibile;
e) stocarea la suprafaţă a combustibililor fosili;
f) brichetarea industrială a cărbunelui/huilei şi
lignitului;
g) instalaţii pentru prelucrarea şi stocarea deşeurilor
radioactive, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 1;
h) instalaţii pentru producerea energiei
hidroelectrice;
i) instalaţii destinate producerii de energie prin
exploatarea energiei eoliene (parcuri eoliene).
4. Producerea şi prelucrarea metalelor:
a) instalaţii pentru producerea fontei sau oţelului
prin fuziune primară sau secundară, inclusiv turnare continuă;
b) instalaţii pentru prelucrarea metalelor feroase:
(i) laminoare la cald;
(ii) forjerii cu ciocane;
(iii) acoperiri metalice de protecţie prin topire;
c) topitorii de metale feroase;
d) instalaţii pentru topirea, inclusiv alierea
metalelor neferoase, cu excepţia metalelor preţioase, inclusiv a produselor
recuperate (rafinare, turnare în forme etc);
e) instalaţii pentru tratarea suprafeţelor metalice şi
a materialelor plastice prin procese chimice sau electrolitice;
f) fabricarea şi asamblarea de autovehicule şi fabricarea
motoarelor pentru autovehicule;
g) şantiere navale;
h) instalaţii pentru construcţia şi repararea
aeronavelor;
i) fabricarea materialelor feroviare;
j) forjare la cald prin explozie;
k) instalaţii pentru coacerea şi sinterizarea
minereurilor metalice.
5. Industria mineralelor:
a) cuptoare de cocs (distilarea uscată a cărbunelui);
b) instalaţii pentru fabricarea cimentului;
c) instalaţii pentru producerea azbestului şi
fabricarea produselor din azbest, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 1;
d) instalaţii pentru fabricarea sticlei, inclusiv a
fibrelor de sticlă;
e) instalaţii pentru topirea substanţelor minerale,
inclusiv producţia fibrelor minerale;
f) fabricarea produselor ceramice prin ardere, în
special a ţiglelor, cărămizilor, cărămizilor refractare, plăcilor, gresiilor
ceramice sau porţelanului.
6. Industria chimică:
a) tratarea produselor intermediare şi obţinerea
produselor chimice, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 1;
b) producerea pesticidelor şi a produselor
farmaceutice, vopselelor şi lacurilor, elastomerilor şi peroxizilor, altele
decât cele prevăzute în anexa nr. 1;
c) instalaţii de depozitare a produselor petroliere,
petrochimice şi chimice, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 1.
7. Industria alimentară:
a) fabricarea uleiurilor şi a grăsimilor vegetale şi
animale;
b) ambalarea şi conservarea produselor animale şi
vegetale;
c) fabricarea produselor lactate;
d) fabricarea malţului şi a băuturilor alcoolice;
e) fabricarea produselor de cofetărie şi a siropului;
f) abatoare;
g) instalaţii industriale pentru fabricarea amidonului;
h) fabrici de făină şi ulei de peşte;
i) fabrici de zahăr.
8. Industria textilă, a pielăriei, a lemnului şi
hârtiei:
a) instalaţii industriale pentru producerea hârtiei şi
a cartonului, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 1;
b) instalaţii pentru pretratarea (operaţii ca spălare,
înălbire, mercerizare) sau vopsirea fibrelor ori textilelor;
c) instalaţii pentru tăbăcirea/argăsirea pieilor şi
blănurilor;
d) instalaţii de producere şi prelucrare a celulozei.
9. Industria cauciucului: fabricarea şi tratarea
produselor pe bază de elastomeri.
10. Proiecte de infrastructură:
a) proiecte de dezvoltare a unităţilor/zonelor
industriale;
b) proiecte de dezvoltare urbană, inclusiv construcţia
centrelor comerciale şi a parcărilor auto;
c) construcţia căilor ferate, altele decât cele
prevăzute în anexa nr. 1, a instalaţiilor de transbordare intermodală şi a
terminalelor intermodale;
d) construcţia aerodromurilor, altele decât cele
prevăzute în anexa nr. 1;
e) construcţia drumurilor, porturilor şi instalaţiilor
portuare, inclusiv a porturilor de pescuit, altele decât cele prevăzute în
anexa nr. 1;
f) construcţia căilor navigabile interioare, altele
decât cele prevăzute în anexa nr. 1, lucrări de canalizare şi lucrări împotriva
inundaţiilor;
g) baraje şi alte instalaţii proiectate pentru
reţinerea sau stocarea apei pe termen lung, altele decât cele prevăzute în
anexa nr. 1;
h) linii de tramvai, căi ferate subterane şi de
suprafaţă, linii suspendate sau linii similare specifice, utilizate exclusiv
sau în principal pentru transportul de persoane;
i) instalaţii de conducte pentru gaze şi petrol, altele
decât cele prevăzute în anexa nr. 1;
j) instalaţii de apeducte de lungime mare;
k) lucrări pentru combaterea eroziunii costiere şi
lucrări maritime ce pot modifica profilul costier prin construcţia, de exemplu,
de diguri, chei, pontoane, debarcadere sau alte lucrări de apărare marină,
exclusiv întreţinerea şi reconstrucţia unor astfel de lucrări;
l) instalaţii de extracţie a apei subterane şi de
reîncărcare artificială a rezervelor de apă subterană, altele decât cele
prevăzute în anexa nr. 1;
m) lucrări pentru transferul resurselor de apă între
bazine hidrografice, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 1.
11. Alte proiecte:
a) piste permanente de curse şi testare a vehiculelor
cu motor;
b) instalaţii pentru eliminarea deşeurilor, altele
decât cele prevăzute în anexa nr. 1;
c) staţii pentru epurarea apelor uzate, altele decât
cele prevăzute în anexa nr. 1;
d) amplasamente pentru depozitarea nămolurilor
provenite de la staţiile de epurare;
e) depozite de fier vechi, de vehicule uzate, inclusiv
deşeuri de vehicule;
f) bancuri de probă pentru motoare, turbine sau
reactoare;
g) instalaţii pentru fabricarea fibrelor minerale
artificiale;
h) instalaţii pentru recuperarea sau distrugerea
substanţelor explozive;
i) centre de ecarisaj.
12. Turism şi agrement:
a) pârtii de schi, teleschiuri, telecabine şi
amenajările aferente;
b) amenajări marine de agrement;
c) sate de vacanţă şi complexuri hoteliere în afara
zonelor urbane şi amenajările aferente;
d) campinguri permanente şi amplasamente pentru
caravane;
e) parcuri tematice.
13. a) Orice modificări sau extinderi, altele decât
cele prevăzute la pct. 22 din anexa nr. 1, ale proiectelor prevăzute în anexa
nr. 1 sau în prezenta anexă, deja autorizate, executate sau în curs de a fi
executate, care pot avea efecte semnificative negative asupra mediului.
b) Proiectele prevăzute în anexa nr. 1, executate
exclusiv sau în principal pentru dezvoltarea şi testarea de metode sau produse
noi şi care să nu fie utilizate pe o perioadă mai mare de 2 ani.
ANEXA Nr. 3
CRITERII DE SELECŢIE
pentru stabilirea necesităţii efectuării evaluării
impactului asupra mediului
1. Caracteristicile proiectelor
La identificarea caracteristicilor proiectelor se iau
în considerare următoarele aspecte:
a) mărimea proiectului;
b) cumularea cu alte proiecte;
c) utilizarea resurselor naturale;
d) producţia de deşeuri;
e) emisiile poluante, inclusiv zgomotul şi alte surse
de disconfort;
f) riscul de accident, ţinându-se seama în special de
substanţele şi de tehnologiile utilizate.
2. Localizarea proiectelor
Se ia în considerare sensibilitatea mediului în zona
geografică posibil a fi afectată de proiect, avându-se în vedere în special:
2.1. utilizarea existentă a terenului;
2.2. relativa abundenţă a resurselor naturale din zonă,
calitatea şi capacitatea regenerativă a acestora;
2.3. capacitatea de absorbţie a mediului, cu atenţie
deosebită pentru:
a) zonele umede;
b) zonele costiere;
c) zonele montane şi cele împădurite;
d) parcurile şi rezervaţiile naturale;
e) ariile clasificate sau zonele protejate prin
legislaţia în vigoare, cum sunt: zone de protecţie a faunei piscicole, bazine
piscicole naturale şi bazine piscicole amenajate etc;
f) zonele de protecţie specială, mai ales cele
desemnate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul
ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei şi
faunei sălbatice, cu modificările şi completările ulterioare, zonele prevăzute
prin Legea nr. 5/2000 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului
naţional - Secţiunea a III-a - zone protejate, zonele de protecţie instituite
conform prevederilor Legii apelor nr. 107/1996, cu modificările şi completările
ulterioare, şi Hotărârea Guvernului nr. 930/2005 pentru aprobarea Normelor
speciale privind caracterul şi mărimea zonelor de protecţie sanitară şi
hidrogeologică;
g) ariile în care standardele de calitate a mediului
stabilite de legislaţie au fost deja depăşite;
h) ariile dens populate;
i) peisajele cu semnificaţie istorică, culturală şi
arheologică.
3. Caracteristicile impactului potenţial
Se iau în considerare efectele semnificative posibile
ale proiectelor, în raport cu criteriile stabilite la pct. 1 şi 2, cu accent
deosebit pe:
a) extinderea impactului: aria geografică şi numărul
persoanelor afectate;
b) natura transfrontieră a impactului;
c) mărimea şi complexitatea impactului;
d) probabilitatea impactului;
e) durata, frecvenţa şi reversibilitatea impactului.
ANEXA Nr. 4
INFORMAŢII
solicitate titularului proiectului pentru proiectele
supuse evaluării impactului asupra mediului
1. Descrierea proiectului, incluzând:
a) descrierea caracteristicilor fizice ale întregului
proiect şi a cerinţelor de amenajare şi utilizare a terenului în timpul fazelor
de construcţie şi funcţionare;
b) descrierea principalelor caracteristici ale
proceselor de producţie, de exemplu natura şi cantitatea materialelor
utilizate;
c) estimarea, pe tipuri şi cantităţi, a deşeurilor
preconizate şi a emisiilor (poluare în apă, aer şi sol, zgomot, vibraţii,
lumină, căldură, radiaţii etc.) rezultate din funcţionarea proiectului propus.
2. Rezumatul principalelor alternative studiate de
titular şi indicarea principalelor motive pentru alegerea finală, luând în
considerare efectele asupra mediului.
3. Descrierea aspectelor de mediu posibil a fi afectate
în mod semnificativ de proiectul propus, în special a populaţiei, faunei,
florei, solului, apei, aerului, factorilor climatici, bunurilor materiale,
inclusiv patrimoniul arhitectural şi arheologic, peisajul şi interconexiunile
dintre factorii de mai sus.
4. Descrierea1 efectelor semnificative
posibile ale proiectului propus asupra mediului, rezultând din:
a) existenţa proiectului;
b) utilizarea resurselor naturale;
c) emisiile de poluanţi, zgomot şi alte surse de
disconfort şi eliminarea deşeurilor şi descrierea de către titular a metodelor
de prognoză utilizate în evaluarea efectelor asupra mediului.
5. Descrierea măsurilor preconizate pentru prevenirea,
reducerea şi, unde este posibil, compensarea oricăror efecte semnificative
adverse asupra mediului.
6. Un rezumat fără caracter tehnic al informaţiilor
furnizate la punctele precedente.
7. Indicarea dificultăţilor (deficienţe tehnice sau
lipsă de know-how) întâmpinate de titularul proiectului în prezentarea
informaţiei solicitate.
1 Această descriere
trebuie să acopere efectele directe şi indirecte, secundare, cumulative, pe
termen scurt, mediu şi lung, permanente şi temporare, pozitive şi negative ale
proiectului asupra mediului.