HOTARARE Nr.
324 din 28 martie 2007
pentru aprobarea Strategiei
nationale de management integrat al frontierei de stat a Romaniei in perioada
2007-2010
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 249 din 13 aprilie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Strategia naţională de management
integrat al frontierei de stat a României în perioada 2007-2010, denumită în
continuare Strategia naţională, prevăzută în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - In termen de 60 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei hotărâri, Grupul Interministerial Român pentru
Managementul Integrat al Frontierei de Stat va elabora şi transmite Consiliului
Interministerial pentru Afaceri Interne şi Justiţie şi Consiliului Suprem de
Apărare a Ţării, spre
avizare, documentele de implementare a Strategiei naţionale, respectiv Planul
de acţiune şi Planul unic multianual de investiţii pentru securitatea
frontierei.
Art. 3. - Ministerul Administraţiei şi Internelor,
ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice
centrale implicate au obligaţia de a duce la îndeplinire obiectivele specifice
domeniului lor de activitate prevăzute în Strategia naţională, în raport cu
etapele de realizare a acesteia şi cu resursele disponibile în bugetele
proprii.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga
p. Ministrul interimar al afacerilor externe,
Anton Niculescu,
secretar de stat
p. Ministrul apărării,
Corneliu Dobriţoiu,
secretar de stat
Ministrul transporturilor, construcţiilor şi
turismului,
Radu Mircea Berceanu
Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale,
Dan Ştefan Motreanu
p. Ministrul sănătăţii publice,
Ervin-Zoltan Szekely,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXĂ
STRATEGIA NAŢIONALĂ
de management integrat al frontierei de stat a
României în perioada 2007-2010
1. Introducere
(1) Prin Programul Haga, Consiliul European reafirmă prioritatea pe care o acordă dezvoltării unui
spaţiu de libertate, securitate şi justiţie, cu garantarea respectului pentru
drepturile şi libertăţile fundamentale - aspect reiterat şi de Tratatul
instituind o Constituţie pentru Europa, în cap. IV „Spaţiul de libertate, securitate şi justiţie" -, scop în care
dezvoltă o politică unică în domeniul azilului, migraţiei şi al controlului la
frontierele externe. Prezentul document se înscrie în orientările strategice
definite de Consiliul European în domeniul legislativ şi operaţional ce
guvernează acest spaţiu.
(2) Ca urmare a dobândirii calităţii de stat membru
al Uniunii Europene, începând cu 1 ianuarie 2007, România, pentru a deveni parte integrantă a
spaţiului de libertate, securitate şi justiţie, are obligaţia implementării
politicilor comunitare din domeniul managementului integrat al frontierei de
stat, în scopul atingerii unui nivel de securitate adecvat al frontierelor
sale. In ceea ce priveşte aderarea la Acordul dintre guvernele statelor Uniunii
Economice Benelux, Republicii Federale Germania şi Republicii Franceze privind
eliminarea treptată a controalelor la frontierele lor comune, semnat la
Schengen la 14 iunie 1985, se poate considera că anul 2012 reprezintă o ţintă
rezonabilă, având în vedere prevederile Programului Haga, conform cărora se
estimează că „în următorii 5 ani, statele membre care au aderat la Uniunea
Europeană în anul 2004 vor fi
pe deplin integrate în spaţiul Schengen", şi posibilitatea valorificării
experienţei acestor state.
(3) Grupul Interministerial Român pentru Managementul
Integrat al Frontierei de Stat, denumit în continuare GIRMIFS, stabileşte concepţia de ansamblu şi asigură coordonarea unitară, pe
baza Strategiei naţionale de management integrat al frontierei de stat a
României, denumită în continuare Strategia naţională, a acţiunilor şi
măsurilor pentru realizarea managementului frontierei de stat, desfăşurate de
autorităţile şi instituţiile publice cu atribuţii în domeniu. Scopul Strategiei
naţionale îl reprezintă stabilirea de politici, principii şi obiective pentru
realizarea unui management comun, coerent şi eficace al frontierei de stat a
României, aliniat la cerinţele comunitare, care să asigure creşterea gradului
de securitate a cetăţenilor, respectând drepturile şi libertăţile fundamentale
ale acestora, fluidizarea traficului legal al persoanelor şi mărfurilor la
frontieră şi îndeplinirea, cât mai curând posibil, a condiţiilor necesare
pentru aplicarea prevederilor acquis-ului Schengen şi pentru accederea în
acest spaţiu.
(4) Obiectivul general stabilit prin prezentul
document strategic este îmbunătăţirea capacităţii statului român de realizare
eşalonată a unui nivel înalt de control la frontiera externă a Uniunii
Europene, prin adoptarea şi implementarea politicilor comune ale acesteia în
domeniul managementului integrat al frontierei, concomitent cu combaterea
statutului României de ţară de origine, tranzit şi de destinaţie a victimelor
traficului de fiinţe umane şi cu lupta împotriva migraţiei ilegale, în
contextul preconizatei creşteri a presiunilor migraţioniste la frontiera
externă odată cu aderarea la Uniunea Europeană. Acesta se va realiza prin
implementarea unui complex de măsuri vizând adoptarea şi implementarea
acquis-ului comunitar relevant, construcţia instituţională şi investiţii pentru
lucrări de construcţii civile, achiziţii de mijloace tehnice, echipamente şi
sisteme specializate. Investiţiile sunt destinate modernizării şi dezvoltării
infrastructurii la frontieră, precum şi dezvoltării şi eficientizarii
funcţiilor de supraveghere şi control la frontiere, într-un concept integrat,
aşa cum este definit de prezenta strategie naţională.
(5) In vederea atingerii obiectivului general, GIRMIFS
a stabilit un set de obiective specifice ce vizează,
pe de o parte, aplicarea unui management performant al frontierei de stat, cap.
3, iar pe de altă parte, realizarea şi implementarea Sistemului integrat pentru
securitatea frontierei de stat, denumit în continuare S/SF, cap. 4.
(6) Pentru realizarea
obiectivelor Strategiei naţionale se va adopta o politică unitară şi coerentă
în domeniul managementului integrat al frontierei, în spiritul politicii
Uniunii Europene, enunţate în Comunicatul Comisiei din 7 mai 2002 „Spre un
management integrat al frontierelor externe ale statelor membre ale Uniunii
Europene", ce include următoarele componente interdependente:
a) un mecanism comun de coordonare şi cooperare
operaţională;
b) analiză de risc integrată comună;
c) personal pregătit şi echipament interoperaţional;
d) corp comun de legislaţie;
e) efort comun al tuturor instituţiilor.
(7) De asemenea, Strategia naţională se bazează pe
următoarele principii generale:
a) principiul subsidiarităţii, conform căruia nivelul
cel mai adecvat pentru implementarea Strategiei naţionale este cel al fiecărei
autorităţi/instituţii publice reprezentate în GIRMIFS. Grupul interministerial
intervine doar subsidiar, în probleme ce pot fi mai bine soluţionate la nivelul
său;
b) principiul continuităţii şi coordonării -
acţiunile adoptate în vederea realizării obiectivelor Strategiei naţionale
continuă măsurile întreprinse pentru implementarea Strategiei naţionale de
management integrat al frontierei de stat a României în
perioada 2004-2006, acestea fiind coordonate unitar de GIRMIFS;
c) principiul cooperării şi coerenţei - autorităţile/
instituţiile publice cu atribuţii în domeniul managementului integrat al
frontierei de stat vor dovedi disponibilitate pentru cooperarea cu alte
instituţii publice, precum şi cu alte organizaţii ale societăţii civile interesate
sau afectate de o anumită acţiune desfăşurată în implementarea prezentei
strategii naţionale, asigurându-se astfel o concepţie coerentă asupra
obiectivelor ce trebuie îndeplinite şi a măsurilor ce urmează a fi luate;
d) principiul responsabilităţii - răspunderea
implementării Strategiei naţionale revine fiecăreia dintre autorităţile/
instituţiile cu atribuţii în domeniu, în părţile ce le privesc.
2. Principalele tendinţe ale infracţionalităţii transfrontaliere
(8) Infracţionalitatea transfrontalieră organizată
reprezintă o ameninţare globală, în evoluţie, care a dobândit capacitatea de a
influenţa politica statelor şi activitatea instituţiilor democratice. Ea
constituie atât o expresie a proliferării unor fenomene negative care se
amplifică în condiţiile globalizării, cât şi o consecinţă directă a gestionării
ineficiente a schimbărilor politice, economice şi sociale profunde care s-au
produs în Europa centrală, de est şi de sud-est în procesul de dispariţie a regimurilor comuniste.
(9) Pe fondul unei astfel de situaţii, spaţiul de
interes strategic în care se află România este sursă, zonă de tranzit şi
destinaţie a unor activităţi infracţionale constând în: migraţie ilegală şi
trafic de fiinţe umane; trafic ilegal de armament, muniţie, materii explozive
şi radioactive; trafic de stupefiante şi precursori; trafic de produse
contrafăcute; activităţi de spălare a banilor; alte aspecte ale
infracţionalităţii economico-financiare. Prin natura şi amploarea lor, astfel
de activităţi sunt favorizate de existenţa conflictelor locale şi, la rândul
lor, pot favoriza terorismul şi proliferarea armelor de distrugere în masă.
Devine tot mai evident faptul că această nouă extindere a faptelor ilicite a
găsit un teren fertil în mediile infracţionale autohtone, reprezentând noi
ameninţări la adresa ordinii, liniştii şi a siguranţei publice.
(10) Principalele tendinţe care definesc evoluţia
fenomenului infracţionalităţii transfrontaliere sunt:
a) adaptarea specificului operaţional al reţelelor de
migraţie ilegală, în intenţia de a eluda măsurile de control adoptate de
statele europene, prin diversificarea metodelor uzitate, prin perfecţionarea
organizării interne, precum şi prin conspirarea şi disimularea acţiunilor
derulate;
b) diversificarea formelor de
valorificare a produselor, valorilor şi a avantajelor rezultate din săvârşirea
unor infracţiuni, menite să ascundă sursele venitului ilicit şi să îl
amplifice, cum ar fi jocurile de noroc, reţeaua cazinourilor, intensificarea
traficului ilicit cu obiecte de artă şi din patrimoniul cultural naţional şi
altele asemenea;
c) extinderea fenomenului de conexare a
infracţiunilor aducătoare de mari venituri cu alte infracţiuni violente, cu
amploare şi consecinţe grave în rândul populaţiei, cum ar fi acţiuni teroriste,
destabilizatoare şi altele asemenea, în vederea asigurării finanţării acestora
din urmă;
d) scăderea numărului de infracţiuni comise cu
violenţă şi creşterea ponderii infracţiunilor a căror săvârşire presupune
organizare, pregătire minuţioasă şi dotări tehnice de vârf;
e) extinderea paletei infracţionale şi în domeniul
tehnologiei informaţiei (IT), prin accesarea frauduloasă şi neautorizată a
bazelor de date ale unor instituţii publice, în vederea exploatării
informaţiilor astfel obţinute;
f) schimbarea permanentă a rutelor utilizate şi a
mărfurilor sau produselor traficate la „cerinţele pieţei". Astfel, este de aşteptat o creştere a
traficării stupefiantelor sintetice dinspre vestul continentului spre est.
România, dintr-o ţară, preponderent, de tranzit al stupefiantelor, a devenit şi
o piaţă de consum;
g) diversificarea mijloacelor şi a modalităţilor de
sustragere de la controlul legal şi de specialitate al trecerilor peste
frontieră a produselor periculoase, a mărfurilor contrafăcute, subevaluate sau
nedeclarate, a speciilor periclitate de faună şi floră sălbatică, a
materialului lemnos şi a celui genetic forestier;
h) amploarea fenomenului de trafic cu produse puternic
taxate, produse accizabile;
i) creşterea cazurilor de implicare a reţelelor de
contrabandă în traficul cu produse contrafăcute;
j) implicarea reţelelor de crimă organizată în traficul
ilegal cu valută şi alte instrumente de plată la purtător, cum ar fi carduri
bancare, cecuri de călătorie, ordine de plată şi altele asemenea;
k) specularea abilă a legislaţiei şi atragerea unor
persoane cu funcţii de decizie din instituţii cu atribuţii în lupta împotriva
fraudelor vamale şi a corupţiei pentru asigurarea protecţiei operaţiunilor
ilegale desfăşurate;
l) transformarea României dintr-o
sursă de forţă de muncă la negru într-un consumator pentru cetăţeni ai unor
state din Asia, Africa şi chiar din Europa, ceea ce va determina mutaţii în
volumul, sensul şi în destinaţia migraţiei ilegale, precum şi ale infracţiunilor conexe.
(11) Pe lângă particularităţile de mai sus, trebuie
subliniată şi poziţia geostrategică a României, ale cărei graniţe constituie o
mare parte din frontierele externe ale Uniunii Europene, ceea ce determină
luarea unor măsuri speciale pentru asigurarea unui înalt nivel de control al
frontierei. Aproximativ 2.000 km - frontiera cu Moldova, 681,3 km, Ucraina,
649,4 km, Marea Neagră, 193,5 km, şi frontiera cu Serbia, 546,4 km - reprezintă
frontiere externe ale Uniunii Europene. Astfel, asigurarea unui management adecvat
al frontierei şi introducerea unor tehnologii performante pentru securitatea
frontierei reprezintă aspecte de interes nu numai pentru România, dar şi pentru
Uniunea Europeană.
3. Conceptul de
management integrat al frontierei de stat
(12) Strategia naţională se fundamentează pe analiza
principalelor tendinţe de evoluţie a infracţionalităţii transfrontaliere,
precum şi pe conceptul de management integrat al frontierei, dezvoltat pe baza
prevederilor Catalogului Schengen „Controlul frontierelor externe, extrădarea
şi readmisia: Cele mai bune practici şi recomandări", adaptate la
condiţiile din România. Principalul instrument de exercitare a managementului
integrat al frontierei este Sistemul integrat pentru securitatea frontierei de stat.
3.1. Necesitatea abordării integrate a managementului frontierei
(13) Securitatea integrată a frontierei vizează
întărirea supravegherii şi a controlului la frontieră, cu participarea tuturor
instituţiilor cu competenţe în acest domeniu, pe baza managementului participativ
şi a cooperării interinstituţionale, naţionale şi internaţionale. Aceasta
presupune participarea activă la funcţionarea SISF, prin folosirea judicioasă a
pârghiilor juridice, organizationale, relaţionale, precum şi a resurselor
umane, tehnologice, informaţionale, logistice, financiare şi a altora asemenea.
Securitatea integrată are la bază forma consultativă şi deliberativă de
fundamentare şi luare a deciziilor, în cadrul organismului special constituit
în acest scop, GIRMIFS.
(14) Necesitatea securităţii
integrate a frontierei României este determinată de creşterea în amploare şi
complexitate a infracţionalităţii transfrontaliere, pe direcţia principală est-vest şi direcţiile
adiacente, dinspre sud şi dinspre nord spre vest, de extinderea la nivel
internaţional a fenomenului criminalităţii organizate, de existenţa condiţiilor
favorizante ale acesteia, cum ar fi crize economice, conflicte sociale, etnice
şi religioase, precum şi de proliferarea ameninţărilor teroriste la adresa României.
România, prin poziţia sa în zona central-sud-est europeană, are un rol major în
menţinerea stabilităţii şi securităţii în această zonă, necesar atât
construcţiei şi dezvoltării europene, cât şi intereselor euroatlantice.
(15) Coordonarea unitară a
sarcinilor ce revin autorităţilor cu atribuţii la frontieră reprezintă un
element cheie al aplicării corecte şi coerente a modelului integrat de
management al frontierei.
3.2. Situaţia actuală şi progresele realizate în procesul de realizare a
securităţii frontierei
(16) Odată cu adoptarea Strategiei naţionale de
management integrat al frontierei de stat în perioada 2004-2006, România a
decis realizarea şi implementarea SISF, ca principal instrument de exercitare a
managementului integrat al frontierei. La Reuniunea informală a miniştrilor
justiţiei şi a afacerilor interne ai Uniunii Europene desfăşurată în perioada
20 - 22 septembrie 2006 la Tampere, Finlanda, la care au participat 60 de
miniştri, precum şi comisarul european pentru justiţie, libertate şi
securitate, reprezentanţi ai Inaltului Comisariat al Naţiunilor Unite pentru
Refugiaţi, ai Parlamentului European, ai Europol, ai Eurojust şi ai Frontex,
Sistemul românesc integrat pentru securitatea frontierei a fost apreciat ca
fiind unul dintre cele mai moderne din întreaga lume, corespunzând în
totalitate definiţiei şi criteriilor aflate în dezbaterea Consiliului pentru
Justiţie şi Afaceri Interne al Uniunii Europene. Preşedinţia finlandeză a
propus adoptarea unei „strategii de management integrat al frontierei Uniunii
Europene", care să acopere următoarele aspecte: controlul frontierei în
conformitate cu Codul frontierelor Schengen, investigarea criminalităţii
transfrontaliere, modelul celor patru filtre/nivele, cooperarea, la nivel naţional
şi internaţional, între autorităţi în domeniul managementului frontierei,
asigurarea coordonării şi a coerenţei acţiunilor întreprinse de statele membre.
Pentru realizarea şi implementarea SISF, respectiv a
subsistemelor şi subsistemelor integrate, Ministerul Administraţiei şi
Internelor a încheiat un contract cu o societate specializată - integratorul de
sistem -, care are ca obligaţii elaborarea documentaţiei de proiectare,
asigurarea infrastructurii operative şi de comunicaţii adecvate,
realizarea/modernizarea sistemelor informatice şi de comunicaţii, dotarea cu
echipamente necesare activităţilor de supraveghere şi control al trecerii
frontierei, servicii suport pentru SISF. Integratorul de sistem are obligaţia
integrării sistemelor şi echipamentelor existente la nivelul autorităţilor
româneşti cu atribuţii în domeniul managementului frontierei precum şi a celor
ce vor fi achiziţionate din fonduri publice, fonduri PHARE contractate sau în
curs de contractare şi din Facilitatea Schengen, urmărind evitarea oricăror
suprapuneri de investiţii.
3.3. Modelul celor
patru filtre/niveluri
(17) Din perspectiva timpului şi a locului de acţiune
pentru combaterea infracţionalităţii transfrontaliere, în special a imigraţiei
ilegale, managementul integrat al frontierei cuprinde
patru niveluri/filtre complementare:
a) activităţi desfăşurate în terţe ţări, în special în
ţările de origine şi tranzit;
b) cooperarea internaţională privind frontiera;
c) controlul şi supravegherea frontierei de stat a
României;
d) activităţi desfăşurate în interiorul teritoriului
naţional.
3.3.1. Filtrul I - Activităţi desfăşurate în terţe ţări, în special în ţările de
origine şi de tranzit
(18) Filtrul I este proiectat
pentru a asigura controlul la distanţă al migraţiei ilegale şi al altor forme
de infracţionalitate transfrontalier şi prezintă activităţile ce se desfăşoară
în ţări terţe, mai ales în ţările de origine şi tranzit pentru migraţia
ilegală.
(19) Principalele instituţii cu competenţe în cadrul
acestui filtru sunt:
a) Ministerul Afacerilor
Externe - oficiile consulare ale României în străinătate şi Direcţia generală
pentru afaceri consulare;
b) Ministerul Administraţiei şi Internelor - ataşaţii
de afaceri interne şi ofiţerii de legătură;
c) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului - agenţii economici care desfăşoară
activitatea de transport internaţional de mărfuri şi/sau de călători;
d) Ministerul Apărării - ataşaţii apărării;
e) Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi
Familiei:
(i) Oficiul pentru Migraţia
Forţei de Muncă;
(ii) Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă;
(iii) Inspecţia Muncii;
(iv) Autoritatea Naţională pentru Protecţia
Drepturilor Copilului;
f) Serviciul de Informaţii Externe.
(20) Pentru a preveni intrarea neautorizată pe teritoriul României şi al statelor membre ale Uniunii
Europene este foarte important ca documentele false sau falsificate să fie
detectate atât la emiterea vizelor, cât şi atunci când pasagerii sunt îmbarcaţi
în mijloacele de transport pe cale aeriană, terestră sau maritimă. Aceasta
înseamnă că se impune ca reprezentanţele consulare să efectueze o inspecţie
amănunţită a dosarelor cu solicitări de vize, iar transportatorii să adopte
măsurile necesare pentru a se asigura că persoanele transportate au documentele
de călătorie adecvate. Acest proces include verificarea documentelor şi
interogarea bazelor de date conform art. 96 din Convenţia de punere în aplicare
a Acordului Schengen din 14 iunie 1985 dintre guvernele statelor din Uniunea
Economică Benelux, Republicii Federale Germania şi Republicii Franceze privind
eliminarea treptată a controalelor la frontierele comune, adoptată la Schengen
la 19 iunie 1990, denumită în continaure Convenţia Schengen.
(21) Prin prezenta Strategie naţională sunt stabilite
următoarele obiective în cadrul acestui filtru:
1. Adoptarea şi implementarea procedurilor şi politicii
comune privind procesarea cererilor de viză în scopul facilitării
călătoriilor/migraţiei legale, prin:
a) armonizarea legislaţiei naţionale cu procedurile Schengen;
b) adoptarea sistemului informatic naţional de
procesare a cererilor de viză „Visa on-line", astfel încât acesta să fie
compatibil cu viitorul sistem european de informare privind vizele, Visa
Information System. Conectarea la sistem a tuturor
punctelor de control la trecerea frontierei;
c) amenajarea consulatelor la standarde Schengen;
d) asigurarea dotărilor necesare detectării
documentelor false şi falsificate;
e) pregătirea personalului cu atribuţii consulare
pentru aplicarea procedurilor Uniunii Europene pentru procesarea cererilor de
viză de scurtă şedere;
f) confecţionarea şi punerea în circulaţie a unui nou
colant de viză care să respecte pe deplin specificaţiile tehnice ale celui
folosit de statele Uniunii Europene;
g) introducerea unei taxe
unice de procesare a vizelor de scurtă şedere, armonizată cu acquis-ul Uniunii
Europene în materie.
2. Intărirea rolului ataşaţilor de afaceri interne,
militari, pe probleme de muncă/ofiţerilor de legătură în prevenirea migraţiei ilegale:
a) extinderea reţelei ataşaţilor/ofiţerilor de
legătură în principalele ţări de origine a migraţiei ilegale şi în cele de
tranzit;
b) intensificarea acţiunilor ataşaţilor/ofiţerilor de
legătură pe linia schimbului de date şi informaţii.
3. Creşterea rolului
transportatorilor internaţionali în prevenirea migraţiei ilegale.
4. Consolidarea procedurilor de reglementare a
accesului lucrătorilor străini, prin derularea de acţiuni specifice pe
teritoriul statelor terţe.
5. Instituirea unui sistem
care să permită schimbul de date privind minorii cetăţeni străini ce rămân pe
teritoriul statului de origine şi/sau intră pe teritoriul României, pentru a se
monitoriza fenomenul, şi instituirea unui mecanism prin care să se impună
obligaţia întoarcerii (prin angajament) în statul de origine a străinilor din
state terţe care au executat un contract de muncă pe teritoriul României.
6. Reglementarea cadrului instituţional şi normativ
prin care se realizează recrutarea şi plasarea forţei de muncă străine în
România (modul de autorizare/funcţionare a agenţilor privaţi), inclusiv prin
instituirea obligaţiei de informare cu privire la condiţiile de viaţă şi de
muncă din România (similar obligaţiei impuse prin art. 17 şi 18 din Codul
muncii) şi de asigurare a unor condiţii adecvate de cazare a străinilor pe
teritoriul României.
7. Reglementarea modalităţii în care se realizează
accesul cetăţenilor din state terţe pe piaţa muncii din România în interesul
statului român în baza vizei de lungă şedere pentru alte
scopuri.
3.3.2. Filtrul II - Cooperarea internaţională privind frontiera
(22) Filtrul II este
proiectat să asigure o cooperare eficientă la frontieră între statele vecine,
precum şi între statele membre ale Uniunii Europene şi alte state din zonă,
luând în considerare faptul că un control efectiv la frontieră nu poate fi
realizat numai de către un singur partener.
(23) Principalele instituţii cu competenţe specifice
acestui filtru sunt:
a) Ministerul Integrării Europene;
b) Ministerul Afacerilor Externe;
c) Ministerul Administraţiei şi Internelor:
(i) Direcţia generală afaceri europene şi relaţii
internaţionale;
(ii) Centrul de Cooperare Poliţienească Internaţională,
Unitatea Naţională Europol, Biroul Naţional Interpol şi Biroul SIRENE;
d) Autoritatea Naţională a
Vămilor;
e) Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi
Familiei:
(i) Oficiul pentru Migraţia Forţei de Muncă;
(ii) Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă;
(iii) Inspecţia Muncii;
(iv) Autoritatea Naţională pentru Protecţia
Drepturilor Copilului;
f) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului.
(24) In ceea ce priveşte cooperarea internaţională
privind frontiera, acordurile cu statele vecine privind cooperarea în domeniul
managementului frontierei sunt un instrument eficient pentru sporirea
securităţii frontierei. Acest lucru poate fi realizat prin stabilirea unor
mecanisme adecvate de lucru, ca, de exemplu, schimbul de informaţii, stabilirea
unor canale de comunicare adecvate, puncte locale de contact, proceduri în caz
de urgenţă şi unui mod de acţiune obiectiv în cazul incidentelor, pentru a
evita disputele politice şi altele asemenea. Structuri de cooperare regională
de-a lungul frontierelor externe sunt stabilite şi în zona maritimă. Aceste iniţiative reunesc toate ţările din regiune.
(25) Obiectivele propuse în cadrul acestui filtru
sunt:
1. Intensificarea cooperării bilaterale cu
structurile similare din statele vecine în domeniul managementului frontierei
comune.
2. Dezvoltarea cooperării regionale cu statele
riverane la Marea Neagră.
3. Dezvoltarea cooperării regionale în bazinul
fluviului Dunărea.
4. Dezvoltarea parteneriatului cu ţările şi regiunile
de origine şi tranzit.
5. Actualizarea/încheierea de noi acorduri de readmisie,
pe baza consultării permanente cu statele membre ale
Uniunii Europene şi cu statele de pe lista negativă a Uniunii Europene.
6. Consolidarea cooperării regionale privind
dezvoltarea pieţei muncii transfrontaliere.
3.3.3. Filtrul III
- Controlul şi supravegherea frontierei
de stat a României
(26) Activităţile desfăşurate în acest filtru au în
vedere asigurarea controlului frontierei, asa cum este acesta prevăzut în
Regulamentul (EC) nr. 562/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din
15 martie 2006 privind crearea unui cod comunitar asupra regulilor ce stau la
baza liberei circulaţii a persoanelor peste frontiere, Codul frontierelor
Schengen. Filtrul III asigură o stare de fapt adecvată la frontieră, precum şi
respectarea prevederilor legale.
(27) Principalele instituţii
cu competenţe specifice acestui filtru sunt:
a) Ministerul Administraţiei şi Internelor:
(i) Poliţia de Frontieră Română;
(ii) Oficiul Naţional pentru Refugiaţi;
b) Autoritatea Naţională a Vămilor;
c) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului;
d) Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării
Rurale;
e) Ministerul Sănătăţii Publice;
f) Ministerul Apărării;
g) Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi
pentru Siguranţa Alimentelor;
h) Garda Naţională de Mediu.
(28) Controlul frontierei constă în:
1. controlul trecerii frontierei - reprezintă controalele efectuate la punctele de trecere a
frontierei pentru a garanta că persoanele şi obiectele pe care acestea le
posedă, precum şi mijloacele de transport pot fi autorizate să intre pe
teritoriul statelor membre sau pot fi autorizate să le părăsească;
2. supravegherea frontierei - reprezintă supravegherea frontierei între punctele de trecere a
frontierei şi supravegherea punctelor de trecere a frontierei în afara orarului
de funcţionare, pentru a preveni ca persoanele să evite controalele trecerii
frontierei, şi se bazează pe
analiza riscurilor pentru securitatea internă şi a ameninţărilor care pot
afecta securitatea frontierei.
(29) In această privinţă, autorităţile cu competenţe
în acest filtru acţionează consecvent pentru adoptarea şi implementarea
măsurilor necesare pentru asigurarea securităţii interne şi pentru prevenirea
şi combaterea infracţionalităţii transfrontaliere, o importanţă deosebită fiind
acordată frontierei externe. Controlul trecerii frontierei şi supravegherea
frontierei vor fi desfăşurate într-o manieră profesională, astfel încât să
respecte în totalitate demnitatea umană, măsurile adoptate fiind proporţionale
cu obiectivele urmărite.
(30) Obiective:
1. Armonizarea continuă a cadrului legal şi
procedural, în concordanţă cu acquis-ul Schengen.
2. Asigurarea cu personal suficient, cu un nivel
ridicat de profesionalism, bazat pe pregătire de bază, competenţe tehnice,
lingvistice, manageriale.
3. Perfecţionarea cooperării şi colaborării
interinstituţionale în domeniul managementului funcţional al frontierei.
4. Dezvoltarea analizei de risc în vederea
sprijinirii eficiente a luptei împotriva infracţionalităţii transfrontaliere,
inclusiv a contrabandei.
5. Asigurarea infrastructurii, a sediilor, separarea
fluxurilor de pasageri, facilităţi portuare, infrastructură de comunicaţii,
conforme cerinţelor Schengen, în punctele de trecere a frontierei.
6. Asigurarea echipamentului
adecvat tipului de frontieră şi situaţiei operative, necesar desfăşurării
acţiunilor de supraveghere şi control, conform cerinţelor Schengen.
7. Realizarea sau modernizarea, după caz, a sistemelor
de comunicaţii şi informatice compatibile şi interoperabile cu sistemele
existente la nivel european.
8. Realizarea Sistemului de supraveghere şi observare
la Marea Neagră - SCOMAR şi asigurarea interconectării şi interoperabilităţii
cu sistemele de supraveghere la Marea Neagră implementate de Ministerul Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului, VTS/AIS, Ministerul Apărării şi de Ministerul
Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, sistemul de monitorizare prin
satelit a navelor de pescuit.
9. Realizarea Sistemului integrat de supraveghere a traficului de nave pe Dunăre şi în Delta Dunării - SCOD
şi asigurarea interconectării şi interoperabilităţii cu sistemul de
supraveghere la Dunăre RO-RIS, dezvoltat de Ministerul Transporturilor,
Construcţiilor şi Turismului.
3.3.4. Filtrul IV - Activităţi desfăşurate în interiorul teritoriului naţional
(31) Filtrul IV asigură, pe
de-o parte, suportul necesar pentru operaţiunile de control şi supraveghere
realizate la frontieră şi, pe de altă parte, măsurile compensatorii necesar a
fi adoptate în momentul în care se va renunţa la controalele efectuate la
frontierele interne ale Uniunii Europene.
(32) Principalele instituţii cu competenţe specifice
acestui filtru sunt:
a) Ministerul Administraţiei şi Internelor:
(i) Poliţia Română;
(ii) Jandarmeria Română;
(iii) Autoritatea pentru Străini;
(iv) Oficiul Naţional pentru Refugiaţi;
(v) Direcţia generală de paşapoarte;
(vi) Inspectoratul Naţional pentru Evidenţa Persoanelor;
(vii) Poliţia de Frontieră Română;
(viii) Centrul Naţional pentru
Administrarea Bazelor de Date privind Evidenţa
Persoanelor;
(ix) Direcţia regim permise de conducere şi înmatriculare a vehiculelor;
(x) Unitatea Specială de Aviaţie;
b) Ministerul Justiţiei;
c) Ministerul Muncii, Solidarităţii Sociale şi Familiei:
(i) Oficiul pentru Migraţia Forţei de Muncă;
(ii) Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă;
(iii) Inspecţia Muncii;
(iv) Autoritatea Naţională pentru Protecţia
Drepturilor Copilului;
d) Ministerul Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei;
e) Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului;
f) Ministerul Sănătăţii Publice;
g) Serviciul de Telecomunicaţii Speciale;
h) Serviciul Român de Informaţii;
i) Autoritatea Naţională a Vămilor;
j) Garda Naţională de Mediu;
k) Autoritatea Naţională pentru Protecţia
Consumatorilor.
(33) In cadrul măsurilor pentru prevenirea migraţiei
ilegale şi a infracţionalităţii transfrontaliere un rol important îl are şi
Autoritatea pentru Străini, prin procesul de avizare a cererilor de viză de
lungă şedere, precum şi a celor de scurtă şedere pentru cetăţenii statelor cu
potenţial migrator; aceste măsuri se continuă şi pe teritoriul naţional, prin
îmbunătăţirea acţiunilor de căutare, a controlului şi a supravegherii bazate pe
informaţii, în conformitate cu legislaţia naţională, iar acolo unde este
posibil, pe baza acordurilor de cooperare poliţienească, conform art. 39 alin.
(4) şi (5) al Convenţiei Schengen, sau în temeiul altor acorduri internaţionale
la care România este parte.
De asemenea, Oficiul pentru
Migraţia Forţei de Muncă, prin activitatea sa, contribuie la realizarea
măsurilor pentru prevenirea migraţiei ilegale, prin acordarea avizelor necesare
obţinerii vizelor de lungă şedere pentru angajare în muncă şi, ulterior, a
permiselor de muncă pentru cetăţenii statelor cu potenţial migrator, precum şi
prin sancţionarea angajatorilor care au încadrat străini fără respectarea
legislaţiei în materie.
(34) Pentru filtrul IV, Strategia
naţională stabileşte următoarele obiective:
1. Perfecţionarea cadrului
legal, în scopul prevenirii şi combaterii migraţiei ilegale şi a
infracţionalităţii transfrontaliere.
2. Realizarea, modernizarea şi interconectarea, după
caz, a sistemelor de comunicaţii şi informatice.
3. Asigurarea construcţiei instituţionale şi a
resurselor umane adecvate, din punct de vedere cantitativ şi calitativ.
4. Integrarea datelor biometrice în documentele de
călătorie, în scopul creşterii gradului de securitate al acestora, cu
respectarea drepturilor fundamentale ale omului.
5. Asigurarea infrastructurii corespunzătoare şi
dotarea cu echipament adecvat desfăşurării activităţilor specifice acestui
filtru.
6. Dezvoltarea cooperării interinstituţionale pe
teritoriul naţional prin:
a) îmbunătăţirea schimbului de date şi informaţii
între autorităţile cu atribuţii la frontieră;
b) sprijinul reciproc şi desfăşurarea de acţiuni
comune de către autorităţile cu atribuţii la frontieră, precum şi de către cele
cu atribuţii privind gestionarea şi controlul încadrării în muncă a străinilor
pe teritoriul României.
7. Utilizarea cadrului de cooperare asigurat de
Sistemul naţional de prevenire şi combatere a terorismului, pentru obţinerea
complementarităţii şi/sau a congruenţei între măsurile adoptate pe linia
asigurării securităţii frontierei şi cele în materie de prevenire şi combatere
a terorismului.
8. Combaterea corupţiei în rândul personalului
instituţiilor naţionale cu atribuţii în domeniul managementului frontierei.
9. Instituirea unui control specific la frontieră
pentru cetăţenii străini din ţări terţe care intră în scop de muncă pe
teritoriul României şi/sau cu statut de detaşat, precum şi unul la
reîntoarcerea în ţara de origine.
10. Reglementarea modului de acces al cetăţenilor din
state terţe care au obţinut un drept de şedere pe teritoriul statelor membre şi
care urmează să aibă acces liber pe piaţa muncii din România.
11. Stabilirea unui cadru coercitiv aplicabil în
cazul prezentării de documente false în vederea obţinerii dreptului de şedere
în scop de muncă pe teritoriul României.
12. Creşterea rolului OMFM în activitatea de
verificare a procedurilor care conduc la obţinerea dreptului de muncă al
străinilor din state terţe şi cooperare ulterioară mai ales în ceea ce priveşte reglementarea
statutului străinilor detaşaţi pe teritoriul României.
13. Introducerea obligativităţilor întocmirii
contractului de muncă, alături de cel în limba română, şi în limba statului de
origine, în vederea asigurării unei informări complete a străinului cu privire
la drepturile şi obligaţiile ce decurg din contractul de muncă.
4. Sistemul integrat pentru securitatea frontierei de
stat
4.1. Concept
(35) SISF reprezintă principalul instrument de
exercitare a managementului integrat al frontierei de stat a României. Prin
natura sa, SISF face parte din categoria sistemelor complexe - sistem de
sisteme - şi are în componenţă multiple subsisteme autonome complexe, aflate în
strânsă interrelaţionare, diferite din punct de vedere tehnologic, contextual,
operaţional, geografic şi al cadrului conceptual. Realizarea acestuia
constituie o prioritate a României, prin prisma asigurării securităţii
propriilor frontiere şi a frontierei externe a Uniunii Europene, în perspectiva
integrării în zona europeană de libertate, securitate şi justiţie. Prin prisma
aderării la Uniunea Europeană, realizarea SISF este un angajament asumat prin
Planul de Acţiune Schengen, revizuit 2006.
(36) Adecvat modelului integrat de securitate a
frontierei dezvoltat de Catalogul Schengen „Controlul frontierelor externe, extrădarea şi readmisia: Cele mai bune practici şi
recomandări", SISF are în vedere, într-un concept unitar, toate cele 4
filtre complementare, ce reunesc activităţile desfăşurate de toate instituţiile
naţionale cu atribuţii în domeniul managementului integrat
al frontierei.
(37) In aplicarea prevederilor acquis-ului Schengen,
pentru implementarea recomandărilor Comisiei Europene şi a măsurilor cuprinse
în Planul de Acţiune Schengen, revizuit 2006, SISF presupune modernizarea
infrastructurii şi a echipamentelor la frontieră, la nivelul tuturor
structurilor Poliţiei de Frontieră Române, urmărind astfel asigurarea unui
înalt nivel de securitate a frontierei externe a Uniunii Europene.
(38) SISF are următoarele componente şi subsisteme,
între care există strânse legături de interdependenţă şi intercondiţionare:
a) componenta operativă: subsistemul legislativ;
subsistemul resurselor umane; subsistemul procedurilor operaţionale;
b) componenta tehnică: subsistemul infrastructură:
subsistemul supraveghere a frontierei; subsistemul control al trecerii
frontierei; subsistemul IT, subsistemul de radiocomunicaţii mobile, subsistemul
comunicaţii fixe, subsistemul comunicaţii voce şi date; subsistemul mobilitate;
subsistemul suport logistic integrat.
Pentru succesul de ansamblu al
misiunilor de supraveghere şi control al trecerii frontierei se impune
asigurarea armonizării depline, conceptuale, acţionale şi temporale, a acestor
componente.
4.2. Componenta
operativă a SISF
(39) Componenta operativă cuprinde cadrul legislativ
ce reglementează funcţionarea SISF, personalul suficient şi adecvat pregătit
pentru operarea şi întreţinerea SISF, precum şi ansamblul procedurilor aplicate
în cadrul activităţilor specifice asigurării securităţii frontierei.
(40) Obiective:
1. Elaborarea proiectelor de acte normative care să
asigure cadrul legal pentru realizarea şi funcţionarea SISF.
2. Asigurarea cu personal adecvat situaţiei
frontierei, special pregătit, capabil să îşi îndeplinească sarcinile în toate
condiţiile.
3. Perfecţionarea cadrului
procedural în conformitate cu cerinţele Schengen.
4.3. Componenta
tehnică a SISF
(41) Obiectiv: Realizarea si implementarea
subsistemelor SISF:
a) infrastructură;
b) supraveghere a frontierei;
c) control al trecerii frontierei;
d) IT;
e) radiocomunicaţii mobile;
f) comunicaţii fixe;
g) comunicaţii voce şi date;
h) mobilitate;
i) suport logistic integrat.
4.3.1. Subsistemul
infrastructură
(42) Realizarea acestui subsistem vizează:
a) activităţi investiţionale în infrastructura
operativă, clădirile structurilor Poliţiei de Frontieră Române, ce constau în
construirea de clădiri noi, precum şi în reabilitarea şi/sau extinderea
clădirilor existente;
b) activităţi de construcţie a infrastructurii de
comunicaţii, cum ar fi turnuri, stâlpi şi antene. In măsura posibilului,
echipamentele vor fi instalate pe amplasamentele existente, turnuri, clădiri
înalte, iar dacă nu este posibil, vor fi construite noi turnuri.
4.3.2. Subsistemul supraveghere a frontierei
(43) Subsistemul supraveghere
a frontierei asigură observarea şi acţiunile specifice frontierei prin
aplicarea unor tehnologii bazate pe senzori, radare sau o combinaţie a
acestora. Informaţiile de la senzori sunt transmise centrelor de control prin
utilizarea subsistemelor de comunicaţii şi sunt procesate de subsistemul IT.
Supravegherea la frontieră se bazează pe platforme mobile, precum şi pe
platforme fixe.
4.3.2.1. Frontiera verde
(44) Supravegherea fixă se bazează, în principal, pe
un ansamblu de echipamente de vedere pe timp de zi şi de noapte, inclusiv
radare de detecţie a persoanelor, montate pe piloni, în principal la sediile
punctelor şi sectoarelor Poliţiei de Frontieră Române şi pe alte direcţii de
supravegheat.
(45) Supravegherea mobilă se bazează pe vehicule cu
echipamente integrate de supraveghere. Aceste vehicule sunt echipate cu
echipamente fixe de vedere pe timp de noapte ce vor fi integrate în SISF.
Supravegherea mobilă cu elicoptere este asigurată de structurile de aviaţie ale
Ministerului Administraţiei şi Internelor. Elicopterele sunt dotate cu
echipamente speciale: proiectoare, sisteme de vizualizare în infraroşu pe timp
de noapte, camere video cu înregistrare şi transmitere în timp real de imagini,
tip FLIR, gigafoane şi altele asemenea. Mijloacele rapide de comunicare de la
bord asigură coordonarea acţiunilor patrulelor de poliţie de frontieră, în
condiţii de reducere a riscului unor confruntări directe cu infractorii.
4.3.2.2. Frontiera
albastră
(46) Se referă la:
a) Pentru supravegherea apelor maritime interioare, mării teritoriale, zonei contigue şi
zonei economice exclusive ale României va fi utilizat un sistem integrat de
supraveghere şi control al traficului de nave de la Marea Neagră, denumit SCOMAR, ce va include: (i) staţiile
de senzori de coastă; (ii) infrastructura de comunicaţii; (iii) Centrul
de comandă şi control; (iv) unităţile de intervenţie navale,
terestre şi aeriene. SCOMAR schimbă informaţii de supraveghere şi tactice prin
interconectarea cu sistemele similare ale instituţiilor de cooperare din
cadrul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului,
VTS/AIS, Ministerului Apărării şi Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale şi cu
sistemul de monitorizare prin satelit a navelor de pescuit şi asigură
următoarele funcţii:
(i) detectarea şi identificarea ţintelor prin
senzori radar şi
optoelectronici;
(ii) transportul şi fuziunea informaţiilor în
Centrul de comandă şi
control;
(iii) transmiterea dispoziţiilor către unităţile
proprii de intervenţie
terestre, navale sau aeriene,
b) La frontiera fluvială va fi utilizat un sistem
integrat de supraveghere a traficului de nave pe Dunăre şi în Delta Dunării,
denumit SCOD, ce va fi
format din următoarele componente:
(i) staţii de senzori pe cursul fluviului;
(ii) infrastructură de comunicaţii;
(iii) centre de comandă şi control;
(iv) unităţi de intervenţie navale, terestre şi
aeriene. SCOD va fi integrat cu Sistemul de management al traficului de nave pe
Dunăre RO-RIS, realizat de către Ministerul Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului, atât prin preluarea în timp real a datelor de trafic ale navelor
comerciale procesate în acest sistem, cât şi prin folosirea în comun a resurselor
tehnice disponibile.
4.3.3. Subsistemul control al trecerii frontierei
(47) Asigură efectuarea controlului la trecerea
frontierei asupra persoanelor şi a bunurilor pe care acestea le posedă, precum
şi asupra mijloacelor de transport, inclusiv controlul mobil în punctele de
trecere a frontierei portuare, feroviare şi în zona de competenţă a Poliţiei de
Frontieră Române. Integrează cititoarele fixe şi mobile de documente - sistemul
LPR pentru captarea numerelor de pe plăcuţele de înmatriculare, precum şi
echipamentele pentru detectarea drogurilor, a substanţelor explozive şi
radioactive, echipamentele pentru detectarea documentelor falsificate ori
contrafăcute, sisteme pentru detectarea persoanelor şi bunurilor de contrabandă
ascunse în diverse vehicule de transport, cititor de amprente, sistemul de
recunoaştere facială. Acest subsistem se va interfaţa cu componentele
subsistemului IT.
4.3.4. Subsistemul IT
(48) Va fi un sistem on-line disponibil tuturor
instituţiilor cu atribuţii în domeniul managementului frontierei, bazat pe
standardele sistemelor deschise, pentru realizarea interconexiunii cu sistemele
IT folosite de aceste instituţii, precum si cu sistemele IT internaţionale, de
exemplu: VIS, SIS, EURODAC, Interpol, Europol, AFIS, sistemul de informaţii
despre pasageri în aeroporturi. In cadrul acestui subsistem al SISF, un rol
important îl are Sistemul IT on-line al Poliţiei de Frontieră Române, ce
permite colectarea, procesarea, transferul, stocarea, consultarea în timp real
a informaţiilor necesare pentru un management corespunzător al frontierei,
interconectarea şi schimbul de date securizat cu sistemele informatice ale
instituţiilor implicate în asigurarea şi menţinerea ordinii publice şi
siguranţei naţionale. Sistemul IT al Poliţiei de Frontieră Române sprijină
instituţiile în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin, atunci când acest lucru
este relevant pentru combaterea infracţionalităţii transfrontaliere, a
migraţiei ilegale sau pentru descoperirea persoanelor şi a bunurilor date în
urmărire - de exemplu, permite accesul la informaţiile existente în Sistemul
Informatic Naţional de Semnalări, compatibil SIS II, pentru verificări în cazul controalelor obişnuite, al controalelor
de trecere a frontierei şi al altora asemenea -, oferind atât nivelurilor de
comandă, cât şi celor de execuţie informaţiile necesare pentru buna gestionare
a evenimentelor privitoare la controlul şi supravegherea frontierei de stat a
României.
4.3.5. Subsistemul
comunicaţii voce şi date
(49) Asigură infrastructura necesară pentru
realizarea reţelei de arie largă, WAN, şi a reţelelor locale, LAN, şi
facilitează derularea traficului de voce şi date dintre utilizatorii SISF.
4.3.6. Subsistemul
radiocomunicaţii mobile
(50) Acest subsistem asigură suportul pentru
realizarea schimbului de informaţii (voce şi date) dintre elementele operative
mobile, precum şi dintre acestea şi centrele de comandă şi control. Serviciile
de comunicaţii mobile sunt atât analogice, în gamele de frecvenţă VHF şi HF,
pentru unităţile de mobilitate navală, cât şi digitale, de tip PMR,
Professional Mobile Radio-comunications, în standard TETRA. Ca o
particularitate, subsistemul PMR în standard TETRA va asigura nevoile de
comunicaţii pentru toate instituţiile cu atribuţii la frontieră, zona de
acoperire radioelectrică urmând să fie asigurată în toată aria geografică a
judeţelor de frontieră şi urmând a se asigura interoperabilitatea la nivel
naţional în cadrul platformei unice de radiocomunicaţii TETRA.
4.3.7. Subsistemul
comunicaţii fixe
(51) Subsistemul comunicaţii fixe asigură
infrastructura de transport de bandă largă necesară pentru schimbul de
informaţii dintre locaţiile fixe. Acesta reprezintă suportul pentru realizarea
comunicaţiilor de voce, pentru transferul de date necesare aplicaţiilor
informatice, precum şi infrastructura necesară subsistemului radiocomunicaţii
mobile.
4.3.8. Subsistemul mobilitate
(52) Descrie platforma terestră-navală-aeriană ce va
fi utilizată pentru sistemul de securitate a frontierei şi include toate
mijloacele de transport ce sunt destinate pentru operaţiuni de supraveghere şi
intervenţie la frontiera de stat. Astfel, se asigură supravegherea şi
patrularea, transportul forţelor şi al echipamentelor pentru intervenţie,
transportul operaţional între diferitele structuri operaţionale şi
transporturile logistice pentru aprovizionare şi mentenantă. Subsistemul are
drept componente mobilitatea terestră, navală şi aeriană.
4.3.9. Subsistemul suport logistic integrat
(53) Este compus din toate activităţile destinate
suportului sistemului în întreaga perioadă a ciclului de viaţă al acestuia.
Include activităţi de instruire, documentare, piese de schimb, mentenantă,
precum şi un suport centralizat ce permite operarea SISF 24 de ore din 24.
5. Finanţare
(54) Fondurile aferente îndeplinirii obiectivelor prezentei strategii naţionale se planifică în
bugetele proprii de către fiecare dintre instituţiile cu atribuţii în domeniu,
în raport cu priorităţile, resursele disponibile şi în mod corelat cu etapele de
realizare a sistemului de management integrat, în condiţiile legii.
(55) Sursele de finanţare pentru implementarea
Strategiei naţionale pot fi:
a) fonduri de la bugetul de stat;
b) fonduri comunitare, în cadrul proiectelor de
asistenţă financiară nerambursabilă din partea Uniunii Europene;
c) fonduri rezultate din cofinanţarea asigurată de
statul român, împreună cu statele Uniunii Europene;
d) credite externe garantate de Guvernul României;
e) fonduri alocate prin Facilitatea Schengen;
f) credite externe care nu implică garanţii guvernamentale;
g) donaţii şi sponsorizări oferite/acceptate în
condiţiile legii;
h) alte surse.
(56) In ceea ce priveşte Facilitatea Schengen, conform
documentelor încheiate în cadrul procesului de aderare la Uniunea Europeană,
României îi va fi alocată suma de 559,8 milioane euro pentru punerea în
aplicare a aquis-ului Schengen şi a controlului frontierelor şi pentru a
sprijini îmbunătăţirea fluxurilor de numerar în cadrul bugetului naţional. Cel
puţin 50%, adică 279,9 milioane euro, din aceste fonduri vor fi utilizate
pentru îndeplinirea obligaţiei de a finanţa acţiuni la noile frontiere externe
ale Uniunii Europene, pentru punerea în aplicare a aquis-ului Schengen şi a
controalelor la frontiera externă.
(57) SISF va fi realizat prin intermediul contractului încheiat cu integratorul de sistem, prin proiecte PHARE şi
proiecte cu finanţare naţională, care sunt complementare. In ceea ce priveşte
contractul de realizare şi implementare a SISF, livrările sunt adaptate astfel
încât să nu existe nicio suprapunere cu proiectele PHARE. Echipamentele
achiziţionate prin finanţare PHARE sunt integrate în sistem ca EFG (echipamente
furnizate de Guvern), potrivit unei metodologii precise, prevăzută în
documentele contractuale.
6. Implementare şi
evaluare
(58) Implementarea efectivă a
Strategiei naţionale revine fiecăreia dintre instituţiile cu atribuţii în
domeniu, în părţile ce le privesc. Şefii instituţiilor au obligaţia de a
întreprinde măsurile ce se impun şi răspund de îndeplinirea obiectivelor ce le
revin din prezenta strategie. La îndeplinirea obiectivelor Strategiei naţionale
pot participa şi alte instituţii ale statului, precum şi organizaţii
neguvernamentale, care cooperează potrivit competenţelor şi în condiţiile
legii. Monitorizarea implementării Strategiei naţionale revine GIRMIFS, prin
secretariatul acestuia.
(59) Documentele de implementare a Strategiei
naţionale sunt Planul de acţiune şi Planul unic multianual de investiţii pentru
securitatea frontierei. In baza prevederilor Planului de acţiune şi în scopul
realizării acestuia, ministerele/instituţiile cu atribuţii la frontieră
potrivit legii vor elabora programe sectoriale proprii. Resursele financiare
necesare realizării acţiunilor privind investiţiile pentru securitatea
frontierei sunt cele prevăzute în Planul unic multianual de investiţii pentru
securitatea frontierei.
(60) In procesul de implementare a Strategiei
naţionale se vor avea în vedere următoarele aspecte:
a) corelarea acţiunilor cuprinse în planificările
sectoriale proprii fiecărei instituţii cu cele prevăzute de Strategia
naţională;
b) stabilirea priorităţilor instituţiilor cu atribuţii
la frontieră în domeniul managementului frontierei şi concordanţa acestora cu
obiectivele generale ale GIRMIFS;
c) alocarea fondurilor adecvate pentru finanţarea programelor de dotare cu mijloace şi echipamente
performante destinate securităţii frontierei, pentru încadrarea şi pregătirea
personalului, precum şi pentru modernizarea infrastructurii;
d) monitorizarea şi evaluarea permanentă a stadiului
acţiunilor prevăzute în documentele de implementare a Strategiei naţionale.
(61) Evaluarea într-o manieră unitară a implementării
Strategiei naţionale este esenţială pentru asigurarea coerenţei măsurilor
adoptate la nivelul tuturor instituţiilor cu atribuţii în domeniu, evitarea
suprapunerilor şi paralelismelor între instituţiile cu atribuţii la frontieră
şi pentru eliminarea disfunctionalitatilor
apărute în procesul de implementare a Strategiei naţionale.
(62) Evaluarea şi analiza stadiului îndeplinirii
obiectivelor Strategiei naţionale se realizează în cadrul şedinţelor de lucru
ale GIRMIFS, după metodologia şi la termenele prevăzute în acest sens, pe bază
de rapoarte periodice. Sarcina elaborării rapoartelor cu privire la stadiul
îndeplinirii obiectivelor Strategiei naţionale revine secretariatului GIRMIFS,
care asigură evidenţa şi comunicarea spre executare către autorităţile
abilitate a tuturor deciziilor şi măsurilor adoptate în cadrul acestor şedinţe,
precum şi a modului de îndeplinire a acestora.
(63) Un instrument important de raportare îl
constituie raportul anual de implementare al Strategiei naţionale, document care sintetizează gradul
de îndeplinire a obiectivelor asumate.
(64) Prezenta strategie naţională reflectă intenţii şi
acţiuni, proceduri şi etape progresive ce vor fi urmărite cu consecvenţă, chiar
dacă, într-o lume dinamică, aflată în permanentă schimbare, pot să apară
evoluţii care să necesite reconsiderări temporare. Pornind de la concluzia că
obiectivele Strategiei naţionale sunt nu numai dezirabile, ci şi sustenabile,
precum şi de la faptul că instituţiile care realizează managementul integrat al
frontierei dispun de un capital uman apt de performanţă, implementarea
Strategiei naţionale va asigura condiţiile necesare pentru accederea României
la spaţiul Schengen.