E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
nu a modificat niciun act
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 321 din 14 aprilie 2005

privind evaluarea si gestionarea zgomotului ambiental

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 358 din 27 aprilie 2005


SmartCity3


    In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata, al art. 4 lit. f) din Legea protectiei mediului nr. 137/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

    Art. 1
    (1) Prezenta hotarare abordeaza unitar, la nivel national, evitarea, prevenirea sau reducerea efectelor daunatoare provocate de zgomotul ambiental, inclusiv a disconfortului, prin implementarea urmatoarelor masuri:
    a) determinarea expunerii la zgomotul ambiental, prin intocmirea hartilor de zgomot;
    b) punerea la dispozitie publicului a informatiilor privind zgomotul ambiental si efectele sale;
    c) adoptarea, pe baza datelor din hartile de zgomot, a planurilor de actiune, avand ca scop prevenirea si reducerea zgomotului ambiental, acolo unde este cazul, in special a nivelurilor de expunere, care pot avea efecte daunatoare asupra sanatatii umane.
    (2) Planurile de actiune se elaboreaza pentru prevenirea cresterii sau reducerea nivelurilor zgomotului ambiental, acolo unde acesta depaseste limitele maxim admise, si pentru a mentine calitatea mediului din punct de vedere al zgomotului ambiental, acolo unde acesta are niveluri acceptabile.
    (3) Prezenta hotarare reprezinta cadrul general pentru dezvoltarea masurilor de reducere a zgomotului emis de sursele majore, in special de vehiculele rutiere, feroviare si de infrastructura acestora, aeronavele, echipamentele industriale si mecanismele mobile.
    Art. 2
    (1) Prevederile prezentei hotarari vizeaza zgomotul ambiental la care este expusa populatia, in special din:
    a) zonele urbane construite, mai ales pentru cele construite pe verticala;
    b) parcurile si gradinile publice;
    c) zonele linistite din aglomerari si din spatiile deschise;
    d) apropierea unitatilor de invatamant, a spitalelor si a altor cladiri si zone sensibile la zgomot.
    (2) Prevederile prezentei hotarari nu vizeaza zgomotul ambiental generat de:
    a) persoana expusa;
    b) activitatile casnice;
    c) vecini;
    d) activitatile de la locul de munca si din interiorul mijloacelor de transport in comun;
    e) activitatile militare din zonele militare.
    Art. 3
    In intelesul prezentei hotarari, definitiile termenilor folositi sunt prevazute in anexa nr. 1.
    Art. 4
    (1) Autoritatile administratiei publice locale elaboreaza, potrivit prevederilor prezentei hotarari, hartile de zgomot pentru aglomerarile aflate in administrarea lor, hartile strategice de zgomot si planurile de actiune aferente acestora.
    (2) In conformitate cu prevederile art. 6 alin. 2 din Legea protectiei mediului nr. 137/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, autoritatile administratiei publice locale prevad, din bugetul local, fonduri necesare realizarii hartilor de zgomot, hartilor strategice de zgomot si planurilor de actiune, astfel:
    a) incepand cu anul 2006, numai pentru aglomerarile cu mai mult de 250.000 de locuitori;
    b) incepand cu anul 2011, pentru toate aglomerarile.
    (3) Unitatile aflate sub autoritatea sau in subordinea autoritatii publice centrale pentru transporturi, constructii si turism, care au in administrare infrastructuri rutiere, feroviare sau aeroportuare, elaboreaza, potrivit prevederilor prezentei hotarari, hartile de zgomot pentru caile ferate, drumurile si aeroporturile aflate in administrarea lor, hartile strategice de zgomot si planurile de actiune aferente acestora, din domeniul propriu de activitate.
    (4) Unitatile care aplica dispozitiile prevazute la alin. (3), precum si limitele de competenta ale acestora se stabilesc prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, in termen de 3 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
    (5) Autoritatile administratiei publice locale si unitatile prevazute la alin. (1) si (3) inainteaza autoritatii regionale pentru protectia mediului un exemplar din hartile de zgomot, hartile strategice de zgomot si planurile de actiune, insotite, dupa caz, de toate informatiile suplimentare solicitate de autoritatile publice regionale pentru protectia mediului.
    Art. 5
    (1) In vederea analizarii, verificarii si aprobarii hartilor de zgomot, a hartilor strategice de zgomot si a planurilor de actiune, precum si a informatiilor suplimentare prevazute la art. 4 alin. (5) se organizeaza la nivel regional o comisie tehnica, denumita in continuare comisia.
    (2) Comisia analizeaza si verifica, in principal, urmatoarele aspecte:
    a) modalitatile de masurare si calcul ale indicatorilor Lzsn si Lnoapte, conform anexei nr. 2;
    b) respectarea metodelor de evaluare a indicatorilor de zgomot, conform anexei nr. 3;
    c) respectarea cerintelor minime privind hartile strategice de zgomot si planurile de actiune, conform prevederilor anexelor nr. 5 si 6;
    d) respectarea cerintelor anexei nr. 7 privind informatiile principale transmise autoritatilor publice regionale pentru protectia mediului.
    (3) Comisia este condusa de directorul executiv al autoritatii publice regionale pentru protectia mediului si include in mod obligatoriu reprezentanti ai: autoritatii publice centrale pentru transporturi, constructii si turism, autoritatilor publice locale pentru protectia mediului, directiilor de sanatate publica, ai autoritatilor prevazute la art. 4 alin. (5).
    Art. 6
    (1) Autoritatile publice regionale pentru protectia mediului au urmatoarele responsabilitati:
    a) indruma autoritatile si unitatile mentionate la art. 4 alin. (1) si (3) in vederea realizarii obligatiilor ce le revin din aplicarea prevederilor prezentei hotarari;
    b) identifica aglomerarile, caile ferate, drumurile si aeroporturile aflate pe teritoriul lor de competenta, conform prevederilor prezentei hotarari;
    c) solicita, dupa caz, autoritatilor administratiei publice locale si unitatilor prevazute la art. 4 alin. (3) informatii suplimentare;
    d) asigura functionarea comisiei;
    e) transmit Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului un exemplar aprobat al hartilor de zgomot, hartilor strategice de zgomot si planurilor de actiune;
    f) centralizeaza la nivel regional si transmit Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului si autoritatii publice centrale pentru protectia mediului informatiile principale, conform prevederilor anexei nr. 7.
    (2) Agentia Nationala pentru Protectia Mediului are urmatoarele responsabilitati:
    a) centralizeaza, la nivel national, datele referitoare la identificarea aglomerarilor, cailor ferate, drumurilor si aeroporturilor, precum si hartile de zgomot, hartile strategice de zgomot si planurile de actiune;
    b) elaboreaza, pe baza centralizarii planurilor de actiune, proiectul privind Planul national de actiune pentru reducerea nivelurilor de zgomot si il transmite autoritatii publice centrale pentru protectia mediului;
    c) centralizeaza la nivel national si transmite autoritatii publice centrale pentru protectia mediului informatiile principale conform anexei nr. 7;
    d) pune la dispozitie publicului, inclusiv prin intermediul tehnologiilor informationale disponibile, informatii privind hartile de zgomot, hartile strategice de zgomot si planurile de actiune conform prevederilor legislatiei in vigoare referitoare la accesul liber la informatia privind mediul, precum si prevederilor anexelor nr. 5 si 6; informatiile trebuie sa fie clare, coerente, accesibile si insotite de un rezumat al celor mai importante aspecte furnizate.
    (3) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului are urmatoarele responsabilitati:
    a) emite ghiduri privind metodele de evaluare a indicatorilor de zgomot conform prevederilor anexei nr. 3, prin ordin comun al ministrului mediului si gospodaririi apelor, al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, al ministrului sanatatii si al ministrului administratiei si internelor, in termen de 9 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari;
    b) elaboreaza reglementari privind valorile limita corespunzatoare indicatorilor Lzsn, Lnoapte si, dupa caz, Lzi si Lseara, pentru zgomotul produs de traficul rutier, traficul feroviar, traficul aerian din preajma aeroporturilor si pentru zgomotul produs in zonele cu activitati industriale care se aproba prin ordin comun al ministrului mediului si gospodaririi apelor, al ministrului sanatatii, al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, al ministrului administratiei si internelor, in termen de 12 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
    (4) Prin ordin comun al ministrului mediului si gospodaririi apelor, al ministrului sanatatii, al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, al ministrului administratiei si internelor se aproba Planul national de actiune pentru reducerea nivelurilor de zgomot, elaborat conform alin. (2) lit. b), pana la data de 30 decembrie 2008.
    Art. 7
    (1) Indicatorii de zgomot utilizati la nivel national sunt Lzsn si Lnoapte, definiti la pct. 1 si 2 din anexa nr. 2.
    (2) In completarea indicatorilor Lzsn si Lnoapte se pot utiliza indicatori suplimentari de zgomot, potrivit pct. 3 din anexa nr. 2.
    Art. 8
    (1) Valorile indicatorilor Lzsn si Lnoapte se determina conform metodelor provizorii de evaluare prevazute in anexa nr. 3.
    (2) Efectele daunatoare se evalueaza prin intermediul relatiilor doza-efect, conform metodelor de evaluare a efectelor daunatoare prevazute in anexa nr. 4.
    Art. 9
    (1) Autoritatile publice regionale pentru protectia mediului identifica aglomerarile cu mai mult de 250.000 de locuitori, drumurile principale cu un trafic mai mare de 6.000.000 de treceri de vehicule/an, caile ferate principale cu un trafic mai mare de 60.000 de treceri de trenuri/an si aeroporturile mari si comunica aceste informatii Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului.
    (2) Agentia Nationala pentru Protectia Mediului transmite autoritatii publice centrale pentru protectia mediului situatia centralizata a informatiilor prevazute la alin. (1), pana la data de 30 iunie 2005. Dupa aceasta data transmiterea se realizeaza o data la 5 ani.
    Art. 10
    (1) Autoritatile administratiei publice locale si unitatile prevazute la art. 4 alin. (3) elaboreaza hartile strategice de zgomot privind situatia anului calendaristic precedent pentru toate aglomerarile avand mai mult de 250.000 de locuitori, drumurile principale cu un trafic mai mare de 6.000.000 de treceri de vehicule/an, caile ferate principale cu un trafic mai mare de 60.000 de treceri de trenuri/an si pentru aeroporturile mari.
    (2) Hartile strategice de zgomot prevazute la alin. (1) se supun aprobarii comisiei pana la data de 30 aprilie 2007.
    Art. 11
    (1) Autoritatile publice regionale pentru protectia mediului identifica toate aglomerarile, drumurile principale si caile ferate principale aflate pe teritoriul lor de competenta si comunica Agentiei Nationale pentru Protectia Mediului aceste informatii.
    (2) Agentia Nationala pentru Protectia Mediului transmite autoritatii publice centrale pentru protectia mediului situatia centralizata a informatiilor prevazute la alin. (1), pana la data de 31 octombrie 2008. Dupa aceasta data transmiterea se realizeaza o data la 5 ani.
    Art. 12
    (1) Autoritatile administratiei publice locale si unitatile prevazute la art. 4 alin. (3) elaboreaza hartile strategice de zgomot prezentand situatia anului calendaristic precedent, pentru toate aglomerarile, drumurile principale si caile ferate principale.
    (2) Hartile strategice de zgomot prevazute la alin. (1) se supun aprobarii comisiei pana la data de 30 aprilie 2012. Dupa aceasta data aprobarea se realizeaza o data la 5 ani.
    Art. 13
    (1) Hartile strategice de zgomot, aprobate potrivit art. 10 alin. (2) si art. 12 alin. (2), se reactualizeaza si se revizuiesc, dupa caz, cel putin o data la 5 ani.
    (2) Intocmirea hartilor strategice de zgomot trebuie sa respecte cerintele minime prevazute in anexa nr. 5.
    (3) Elaborarea hartilor strategice de zgomot din zona de frontiera se face prin cooperare cu autoritatile competente din statele vecine.
    Art. 14
    (1) Autoritatile administratiei publice locale si unitatile prevazute la art. 4 alin. (3) elaboreaza planurile de actiune pentru gestionarea zgomotului si a efectelor acestuia, inclusiv masurile de reducere a zgomotului, dupa caz, pentru:
    a) aglomerarile avand mai mult de 250.000 de locuitori;
    b) zonele limitrofe drumurilor principale cu un trafic mai mare de 6.000.000 de treceri de vehicule/an, cailor ferate principale cu un trafic mai mare de 60.000 de treceri de trenuri/an si aeroporturilor mari.
    (2) Planurile de actiune prevazute la alin. (1) trebuie sa respecte cerintele minime prevazute in anexa nr. 6.
    (3) Planurile de actiune prevazute la alin. (1) lit. b) trebuie sa protejeze zonele linistite din aglomerari impotriva cresterii nivelului de zgomot.
    (4) Masurile de reducere a zgomotului trebuie sa cuprinda prioritatile identificate prin depasirea oricarei valori limita si se aplica celor mai importante zone stabilite prin hartile strategice de zgomot.
    (5) Planurile de actiune prevazute la alin. (1) se supun aprobarii comisiei pana la data de 18 mai 2008.
    (6) Elaborarea planurilor de actiune din zona de frontiera se realizeaza prin cooperare cu autoritatile competente din statele vecine.
    Art. 15
    (1) Autoritatile administratiei publice locale si unitatile prevazute la art. 4 alin. (3) elaboreaza planuri de actiune ce cuprind masuri prioritare de reducere a oricarei valori limita care este depasita, pentru toate aglomerarile, drumurile principale si caile ferate principale identificate.
    (2) Planurile de actiune prevazute la alin. (1) se supun aprobarii comisiei pana la data de 18 mai 2013.
    (3) Autoritatile administratiei publice locale si unitatile prevazute la art. 4 alin. (3) reactualizeaza si revizuiesc cel putin o data la 5 ani, dupa data aprobarii, planurile de actiune prevazute la art. 14 alin. (5), precum si la fiecare modificare relevanta a situatiei existente privind nivelul de zgomot.
    Art. 16
    (1) Autoritatile administratiei publice locale si unitatile prevazute la art. 4 alin. (3) trebuie sa asigure consultarea, participarea si informarea publicului prin:
    a) participarea si consultarea efectiva a acestuia, inca din faza de initiere, la elaborarea, analiza si revizuirea planurilor de actiune;
    b) luarea in considerare a rezultatelor activitatilor prevazute la lit. a);
    c) aducerea la cunostinta a deciziilor luate.
    (2) Pentru consultarea, participarea si informarea publicului se fixeaza intervale de timp limita corespunzatoare, cu scopul de a asigura luarea deciziei intr-o perioada rezonabila.
    Art. 17
    (1) Anexele nr. 1 - 7 fac parte integranta din prezenta hotarare.
    (2) Prezenta hotarare transpune Directiva nr. 2002/49/CE privind evaluarea si gestionarea zgomotului ambiental, publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE) nr. L 189 din 18 iulie 2002.

                  PRIM-MINISTRU
             CALIN POPESCU-TARICEANU

                       Contrasemneaza:
                       p. Ministrul mediului si gospodaririi apelor,
                       Constantin Popescu,
                       secretar de stat

                       Ministrul transporturilor,
                       constructiilor si turismului,
                       Gheorghe Dobre

                       p. Ministrul sanatatii,
                       Ioan Roman,
                       secretar de stat

                       Ministrul administratiei si internelor,
                       Vasile Blaga

                       Ministrul integrarii europene,
                       Ene Dinga

                       Ministrul finantelor publice,
                       Ionel Popescu

    ANEXA 1

                              DEFINITII

    1. Aeroport mare - aeroport civil avand mai mult de 50.000 de miscari pe an (o miscare insemnand o decolare sau o aterizare), cu exceptia celor executate exclusiv pentru antrenament cu aeronave usoare.
    2. Aglomerare - o parte a unui teritoriu cu o populatie al carei numar depaseste 100.000 de locuitori si cu o densitate a populatiei necesara indeplinirii conditiilor de zona urbana.
    3. Cale ferata principala - cale ferata cu un trafic mai mare de 30.000 de treceri ale trenurilor anual.
    4. Disconfort - stare neplacuta generata de zgomotul ambiental, determinata prin anchete de teren si/sau semnalata de public.
    5. Drum principal - drum de interes international, national sau judetean cu un trafic mai mare de 3 milioane de treceri ale vehiculelor anual.
    6. Efecte daunatoare - efecte negative asupra sanatatii umane.
    7. Evaluare - orice metoda utilizata pentru calculul, estimarea, prognozarea sau masurarea valorii indicatorului de zgomot ori a efectelor daunatoare ale acestuia.
    8. Harta de zgomot - cartarea, pentru o anumita zona, a datelor privind situatiile existente sau prognozate referitoare la zgomot, in functie de un indicator de zgomot, si care evidentiaza depasirile valorilor limita in vigoare, numarul persoanelor afectate dintr-o anumita zona ori numarul de locuinte expuse la anumite valori ale indicatorului de zgomot.
    9. Harta strategica de zgomot - o harta conceputa pentru evaluarea globala a expunerii la zgomotul provenit din surse diferite intr-o zona data sau pentru a stabili previziuni generale pentru zona respectiva.
    10. Indicator de zgomot - parametru fizic pentru descrierea zgomotului ambiental, in relatie directa cu efectele nedorite ale acestuia.
    11. Lnoapte (indicator de zgomot pentru noapte) - indicator de zgomot asociat disconfortului din timpul noptii, cand se poate produce tulburarea somnului, a carui valoare se calculeaza conform anexei nr. 2.
    12. Lseara (indicator de zgomot pentru seara) - indicator de zgomot asociat disconfortului din timpul serii, a carui valoare se calculeaza conform anexei nr. 2.
    13. Lzi (indicator de zgomot pentru zi) - indicator de zgomot asociat disconfortului din timpul zilei, a carui valoare se calculeaza conform anexei nr. 2.
    14. Lzsn (indicator de zgomot pentru zi - seara - noapte) - indicator de zgomot asociat disconfortului general, pe o durata de 24 de ore, a carui valoare se calculeaza conform anexei nr. 2.
    15. Planificare acustica - gestionarea zgomotului in perspectiva, prin planificarea masurilor de: amenajare a teritoriului, ingineria transporturilor, planificare a traficului, reducere prin masuri de izolare acustica, controlul si reducerea zgomotului la sursa etc.
    16. Planuri de actiune - planuri destinate gestionarii problemei zgomotului si efectelor acestuia, incluzand masuri de diminuare, dupa caz.
    17. Public - una sau mai multe persoane fizice ori juridice, inclusiv asociatiile sau fundatiile.
    18. Relatia doza-efect - relatia dintre valoarea unui indicator de zgomot si un efect daunator.
    19. Valoare limita - o valoare a Lzsn sau Lnoapte ori, dupa caz, Lzi sau Lseara, stabilita potrivit art. 8 alin. (1) din hotarare, a carei depasire determina aplicarea masurilor de reducere a nivelurilor de zgomot; valorile limita sunt egale sau diferite in functie de:
    a) tipul zgomotului ambiental - zgomot de trafic (rutier, feroviar sau aerian), zgomot industrial etc.;
    b) sensibilitatea la zgomot a populatiei;
    c) situatii existente si situatii noi (unde intervine o schimbare privind sursa de zgomot sau utilizarea ariilor invecinate).
    20. Zgomot ambiental - ansamblul sunetelor nedorite, inclusiv daunatoare, rezultate din activitatile umane, inclusiv cele provocate de mijloacele de transport, traficul rutier, feroviar, aerian si cele provenite din amplasamentele unde se desfasoara activitati industriale prevazute in anexa nr. 1 la Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2002 privind prevenirea, reducerea si controlul integrat al poluarii, aprobata cu modificari prin Legea nr. 645/2002.
    21. Zona linistita intr-o aglomerare - zona delimitata de catre autoritatile competente, care nu este expusa unei valori a indicatorului Lzsn sau a vreunui alt indicator de zgomot, mai mare decat valoarea limita in vigoare, indiferent de sursa de zgomot.
    22. Zona linistita in spatiu deschis - o zona delimitata de catre autoritatile competente, care nu este expusa la zgomotul provenit din trafic, industrie sau activitati recreative.

    ANEXA 2

                           INDICATORI DE ZGOMOT

    1. Definirea nivelului zi - seara - noapte Lzsn
    1.1. Nivelul de zgomot zi - seara - noapte in decibeli (dB) se defineste prin urmatoarea relatie:

    Figura 1, reprezentand definirea nivelului de zgomot zi - seara - noapte in decibeli (dB), se gaseste in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 358 din 27 aprilie 2005, la pagina 4.

    unde:
    a) Lzi este nivelul mediu de presiune sonora, ponderat A, in interval lung de timp, conform definitiei din SR ISO 1996-2:1995, determinat pentru suma perioadelor de zi dintr-un an;
    b) Lseara este nivelul mediu de presiune sonora, ponderat A, in interval lung de timp, conform definitiei din SR ISO 1996-2:1995, determinat pentru suma perioadelor de seara dintr-un an;
    c) Lnoapte este nivelul mediu de presiune sonora, ponderat A, in interval lung de timp, conform definitiei din SR ISO 1996-2:1995, determinat pentru suma perioadelor de noapte dintr-un an.
    Ziua are 12 ore, seara are 4 ore si noaptea are 8 ore, pentru toate sursele de zgomot analizate. Intervalele orare ale acestora sunt: 07,00 - 19,00; 19,00 - 23,00 si 23,00 - 07,00, ora locala.
    Se iau in calcul un an reprezentativ in ceea ce priveste emisia de zgomot si un an mediu in privinta conditiilor meteorologice.
    Se ia in considerare zgomotul incident, ceea ce inseamna ca nu se tine cont de zgomotul reflectat de fatada unei constructii. In general, acest aspect implica o corectie de 3 dB in cazul unei masuri la care ar putea interveni zgomotul reflectat.
    1.2. Alegerea pozitiei punctului de evaluare a Lzsn se face in functie de scopul urmarit, astfel:
    a) pentru calculul necesar realizarii hartilor strategice de zgomot, in legatura cu expunerea la zgomot in interiorul sau in exteriorul cladirilor, punctele de evaluare se situeaza la 4,0 +/- 0,2 m deasupra nivelului solului si la fatada cea mai expusa, prin fatada cea mai expusa se intelege peretele exterior dinspre sursa sonora specifica si cel mai apropiat de aceasta; pentru alte scopuri se pot alege si alte pozitii ale punctului de masurare;
    b) pentru masurarile necesare realizarii hartilor strategice de zgomot, in legatura cu expunerea la zgomot in interiorul sau in exteriorul cladirilor, pot fi alese inaltimi diferite, dar niciodata mai mici de 1,5 m deasupra nivelului solului, iar rezultatele masurarilor se corecteaza pentru inaltimea de 4 m;
    c) pentru alte scopuri, cum ar fi planificarea si zonarea acustica, pot fi alese alte inaltimi, dar acestea nu pot fi mai mici de 1,5 m deasupra nivelului solului, ca de exemplu, pentru:
    - zone rurale cu case cu un singur etaj;
    - proiect de masuri locale in vederea reducerii impactului sonor asupra cladirilor locuite;
    - realizarea unei harti de zgomot detaliate intr-o arie limitata, prezentand expunerea la zgomot pentru fiecare locuinta.

    2. Definirea indicatorului de zgomot pentru perioada de noapte Lnoapte
    Indicatorul de zgomot pentru perioada de noapte Lnoapte este nivelul mediu de presiune sonora, ponderat A, in interval lung de timp, conform definitiei din SR ISO 1996-2:1995, determinat pentru suma perioadelor de noapte dintr-un an mediu, unde durata noptii este de 8 ore, in conformitate cu definitia data la pct. 1.
    Se ia in calcul un an reprezentativ in ceea ce priveste emisia de zgomot si un an mediu in privinta conditiilor meteorologice.
    Se ia in considerare zgomotul incident, conform precizarii de la pct. 1.
    Alegerea pozitiei punctului de evaluare este aceeasi ca pentru Lzsn.

    3. Indicatori suplimentari de zgomot
    In completare fata de Lzsn si Lnoapte si, unde este cazul, Lzi si Lseara, este avantajoasa folosirea unor indicatori de zgomot speciali si a unor valori limita corespunzatoare, in urmatoarele situatii:
    a) cand sursa de zgomot considerata emite o perioada scurta de timp (de exemplu, mai putin de 20% din timp, raportat la suma perioadelor de zi dintr-un an sau la suma perioadelor de seara dintr-un an ori la suma perioadelor de noapte dintr-un an);
    b) cand numarul evenimentelor sonore, in cursul uneia sau mai multor perioade considerate, este foarte mic (de exemplu, mai putin de un eveniment sonor pe ora).
    Evenimentul sonor este definit ca un zgomot care dureaza mai putin de 5 minute (cum este, de exemplu, zgomotul produs la trecerea unui tren sau a unui avion);
    c) cand componentele de joasa frecventa a zgomotului sunt importante;
    d) cand se are in vedere o protectie suplimentara in timpul zilelor de sfarsit de saptamana sau intr-o perioada particulara a anului;
    e) cand se are in vedere o protectie suplimentara in perioada de zi;
    f) cand se are in vedere o protectie suplimentara in perioada de seara;
    g) cand exista o combinatie a zgomotelor mai multor surse;
    h) in cazul unei zone linistite in camp deschis;
    i) in cazul unui zgomot continand componente tonale importante;
    j) in cazul unui zgomot cu caracter impulsiv.
    Un indicator suplimentar recomandat este LAmax sau SEL (nivelul de expunere la zgomot) pentru protectia in perioada de noapte, in cazul unor varfuri de zgomot ridicate.

    ANEXA 3

                               METODE DE EVALUARE
                           a indicatorilor de zgomot

    1. Introducere
    Valorile Lzsn si Lnoapte se determina atat prin calcul, cat si prin masurare in punctul de evaluare.
    Pentru prognoze sunt aplicabile numai metodele de calcul.

    2. Metode provizorii de calcul pentru Lzsn si Lnoapte
    Metodele provizorii de calcul respecta recomandarea comunitara privind Liniile directoare pentru metodele provizorii revizuite de calcul pentru zgomotul industrial, zgomotul produs de aeronave, de traficul rutier si feroviar si date privind emisiile asociate.
    Pana la stabilirea de catre Comisia Europeana a metodelor comune de calcul se aplica urmatoarele metode provizorii de calcul:
    a) pentru zgomot industrial: ISO 9613-2: "Acustica - Diminuarea sunetului la propagarea sa in aer liber, partea a doua: metode generale de calcul".
    Pentru folosirea ISO 9613-2, datele de intrare privind emisiile se obtin prin masurarile efectuate in conformitate cu una dintre urmatoarele metode:
    - SR ISO 8297:1999 "Acustica - Determinarea nivelurilor de putere acustica pentru instalatiile industriale cu multe surse, pentru evaluarea nivelurilor de presiune acustica in mediul inconjurator - metoda tehnica";
    - SR EN ISO 3744:1997 "Acustica - Determinarea nivelurilor de putere acustica ale surselor de zgomot utilizand presiunea acustica - metoda tehnica aproximativa, in conditii asemanatoare de camp liber, deasupra unui plan reflectant";
    - SR EN ISO 3746:1998 "Acustica - Determinarea nivelurilor de putere acustica ale surselor de zgomot, cu ajutorul unei suprafete inconjuratoare de masurare, deasupra unui plan reflectant";
    b) pentru zgomotul produs de traficul aerian, rutier si feroviar: pana in momentul standardizarii metodelor de calcul de catre Comitetul European pentru Standardizare se utilizeaza metodele stabilite la art. 6 alin. (3) lit. a) din hotarare, pe baza metodelor provizorii practicate la nivel european.

    3. Metode provizorii de masurare pentru Lzsn si Lnoapte
    Metoda de masurare pentru Lzsn si Lnoapte se defineste pe baza SR ISO 1996-2:1995 si SR ISO 1996-1:1995.
    Datele privind masuratorile efectuate la fatada sau la un alt element reflectant trebuie corectate pentru a elimina contributia reflexiei acestei fatade sau a elementului reflectant (in general, in cazul unei masuratori, aceasta implica o corectie de 3 dB).

    ANEXA 4

                             METODE DE EVALUARE
                           a efectelor daunatoare

    Relatiile doza-efect trebuie sa fie folosite pentru a evalua efectul zgomotului asupra populatiei.
    Relatiile doza-efect urmaresc, in special:
    - relatia dintre disconfort si Lzsn pentru zgomotul produs de trafic (rutier, feroviar si aerian) si pentru zgomotul industrial;
    - relatia dintre tulburarea somnului si Lnoapte pentru zgomotul produs de trafic (rutier, feroviar si aerian) si pentru zgomotul industrial.
    Daca este necesar, relatiile specifice doza-efect se prezinta pentru:
    - cladiri cu izolatie speciala impotriva zgomotului, astfel cum sunt definite in anexa nr. 7;
    - cladiri cu o fatada linistita, conform definitiei din anexa nr. 7;
    - grupuri vulnerabile de populatie;
    - zgomot industrial cu componente tonale importante;
    - zgomot industrial cu caracter de impuls si alte cazuri speciale.

    ANEXA 5

                              CERINTE MINIME
             pentru elaborarea hartilor strategice de zgomot

    1. O harta strategica de zgomot este o reprezentare a informatiilor referitoare la unul dintre urmatoarele aspecte:
    - starea, din punct de vedere acustic, existenta, anterioara sau viitoare, in functie de un indicator de zgomot;
    - depasirea unei valori limita;
    - estimarea numarului de locuinte, scoli si spitale dintr-o anumita zona, expuse la anumite valori ale unui indicator de zgomot;
    - estimarea numarului de persoane stabilite intr-o zona expusa la zgomot.
    2. Hartile strategice de zgomot pot fi prezentate publicului sub forma de:
    - grafice;
    - date numerice organizate in tabele;
    - date numerice in format electronic.
    3. Hartile strategice de zgomot pentru aglomerari trebuie sa puna accent pe zgomotul emis de:
    - traficul rutier;
    - traficul feroviar;
    - aeroporturi;
    - zonele industriale, inclusiv porturi.
    4. Hartile strategice de zgomot se utilizeaza:
    - pentru a obtine date care sa fie trimise autoritatilor publice regionale pentru protectia mediului;
    - ca o sursa de informatii pentru cetateni;
    - ca baza pentru elaborarea planurilor de actiune;
    - ca baza de date in cazul eliberarii autorizatiei de constructie si/sau functionare pentru diferite cladiri cu functiuni ce pot avea impact negativ asupra zgomotului ambiental al zonei de amplasament;
    - ca baza de date in scopul propunerilor de schimbare a regimului de trafic (rutier, feroviar, aerian), propuneri ce ar putea avea impact negativ asupra zgomotului ambiental al zonei de amplasament.
    Pentru fiecare dintre aspectele prevazute la pct. 1 - 4 este necesara realizarea unor harti diferite de zgomot.
    5. Pentru informarea autoritatilor publice regionale pentru protectia mediului hartile strategice de zgomot trebuie sa indeplineasca cerintele minime prevazute la pct. 1.5, 1.6, 2.5, 2.6 si 2.7 din anexa nr. 7.
    6. Pentru informarea populatiei si pentru realizarea planurilor de actiune trebuie furnizate cel putin urmatoarele informatii:
    - o prezentare grafica;
    - harti care sa arate depasirea unei valori limita;
    - harti comparative, prin care situatia existenta poate sa fie comparata cu diferite situatii viitoare posibile;
    - harti prezentand valoarea unui indicator de zgomot, dupa caz, la o alta inaltime decat cea de 4 m.
    7. Hartile strategice de zgomot se intocmesc pentru inaltimi de evaluare de 4 m si pentru valori ale Lzsn si Lnoapte, definite conform anexei nr. 7.
    8. In cazul aglomerarilor se realizeaza harti strategice de zgomot separate pentru zgomotul produs de traficul rutier, de cel feroviar, de zgomotul produs de aeronave si zgomotul industrial. Se pot adauga harti si pentru alte surse de zgomot.

    ANEXA 6

                               CERINTE MINIME
                   pentru realizarea planurilor de actiune

    a) Un plan de actiune trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele elemente:
    1. descrierea aglomerarii, a arterelor rutiere mari, a cailor ferate importante sau a marilor aeroporturi si a altor surse de zgomot luate in considerare;
    2. autoritatea sau unitatea responsabila;
    3. cadrul legal;
    4. valorile limita utilizate;
    5. sinteza informatiilor obtinute prin hartile de zgomot;
    6. evaluarea numarului de persoane expuse la zgomot;
    7. identificarea problemelor si situatiilor care necesita imbunatatiri;
    8. sinteza consultarilor publice organizate;
    9. informatii privind masurile de reducere a zgomotului, aflate in desfasurare;
    10. informatii privind proiectele de reducere a zgomotului, aflate in pregatire;
    11. actiuni pe care autoritatile competente intentioneaza sa le ia in urmatorii 5 ani, inclusiv orice masuri pentru protejarea zonelor linistite;
    12. strategia pe termen lung;
    13. informatii financiare (daca sunt disponibile): bugete, evaluarea cost-eficienta, evaluarea cost-profit;
    14. prognoze privind evaluarea implementarii si a rezultatelor planului de actiune.
    b) Masurile pe care autoritatile si unitatile responsabile le pot intreprinde sunt, de exemplu:
    1. planificarea traficului;
    2. amenajarea teritoriului;
    3. masuri tehnice la nivelul surselor de zgomot;
    4. alegerea surselor mai silentioase;
    5. masuri de reducere sau blocare a transmiterii zgomotului;
    6. introducerea parghiilor economice stimulative care sa incurajeze diminuarea sau mentinerea nivelurilor de zgomot, dupa caz.
    Fiecare plan de actiune trebuie sa contina estimari privind reducerea numarului de persoane afectate (disconfort, tulburarea somnului etc.).

    ANEXA 7

                               INFORMATII
    care se transmit autoritatii publice pentru protectia mediului

    Informatiile principale care se transmit autoritatii publice pentru protectia mediului sunt urmatoarele:

    1. Aglomerari
    1.1. Scurta descriere a aglomerarii: localizare, marime, numar de locuitori
    1.2. Autoritatea responsabila
    1.3. Programele de reducere a zgomotului aplicate anterior si masuri curente impotriva zgomotului
    1.4. Metodele de calcul si de masurare folosite
    1.5. Estimarea numarului de persoane (in sute de locuitori) care traiesc in locuinte expuse la fiecare dintre urmatoarele intervale de valori ale indicatorului Lzsn in decibeli, la 4 m deasupra nivelului solului pe cea mai expusa fatada: 55 - 59*), 60 - 64*), 65 - 69*), 70 - 74, > 75. Estimarea se realizeaza separat pentru zgomotul produs de trafic (rutier, feroviar si aerian) si pentru surse industriale. Valorile rezultate se rotunjesc la cea mai apropiata suta (de exemplu, 5.200 pentru valori intre 5.150 si 5.249; 100 pentru valori intre 50 si 149; 0 pentru valori mai mici de 50).
    Informatii referitoare la numarul de persoane din categoriile prevazute mai sus, care locuiesc in cladiri prevazute cu protectie speciala impotriva zgomotului si fatada linistita.
    1.5.1. Prin protectie speciala impotriva zgomotului se intelege izolarea corespunzatoare a unei cladiri impotriva unuia sau mai multor tipuri de zgomot ambiental, combinata cu masuri de izolare fata de zgomotul produs de propriile instalatii de ventilatie si conditionare a aerului, care sa poata asigura mentinerea nivelului ridicat de protectie impotriva zgomotului ambiental.
    1.5.2. Prin fatada linistita se intelege fatada unei cladiri la care valoarea Lzsn la 4 m deasupra nivelului solului si 2 m de fatada, pentru zgomotul emis de o sursa specifica, este mai scazuta cu 20 dB fata de valoarea de la fatada la care Lzsn are valoarea cea mai mare.
    Se precizeaza contributiile drumurilor principale, cailor ferate principale si aeroporturilor mari la rezultatele evaluarii conform indicatiilor de mai sus.
    1.6. Estimarea numarului de persoane (in sute de locuitori) care traiesc in locuinte expuse la fiecare dintre urmatoarele intervale de valori ale Lnoapte in decibeli, la 4 m deasupra nivelului solului pe cea mai expusa fatada: 45 - 49*), 50 - 54*), 55 - 59*), 60 - 64*), 65 - 69*), > 70. Estimarea se realizeaza separat pentru zgomotul produs de trafic (rutier, feroviar si aerian) si pentru surse industriale.
    Se furnizeaza informatii (daca sunt disponibile) referitoare la numarul de persoane din categoriile de mai sus, care locuiesc in cladiri prevazute cu:
    - izolatie speciala impotriva zgomotului, conform pct. 1.5.1;
    - fatada linistita, conform pct. 1.5.2.
    Trebuie, de asemenea, sa se indice care este contributia drumurilor principale, cailor ferate principale si a aeroporturilor mari la aceasta estimare.
    1.7. In cazul prezentarii grafice, hartile strategice trebuie sa cuprinda cel putin curbele de nivel corespunzatoare la: 60, 65, 70 si 75 dB.
    1.8. Un rezumat al planului de actiune, de maximum 10 pagini si care sa acopere toate aspectele importante cuprinse in anexa nr. 6.

    2. Drumuri principale, cai ferate principale si aeroporturi mari
    2.1. Descriere generala a drumurilor, cailor ferate si aeroporturilor: localizare, marime si date despre trafic
    2.2. Caracterizarea imprejurimilor lor: aglomerari, sate, comune sau alte zone rurale, informatii privind folosirea terenului, alte surse majore de zgomot
    2.3. Programe de reducere a zgomotului realizate anterior si masuri curente impotriva zgomotului
    2.4. Metode de calcul si de masurare utilizate
    2.5. Numarul total de persoane estimat (in sute) care traiesc in afara aglomerarilor, in cladiri expuse la fiecare dintre intervalele de valori ale Lzsn in decibeli, la 4 m deasupra nivelului solului si pe cea mai expusa fatada: 55 - 59*), 60  -64*), 65 - 69*), 70 - 74*), > 75.
    Informatii (daca sunt disponibile) referitoare la numarul de persoane din categoriile de mai sus, care locuiesc in cladiri prevazute cu:
    - izolatie speciala impotriva zgomotului, conform pct. 1.5.1;
    - fatada linistita, conform pct. 1.5.2.
    2.6. Numarul total de persoane estimat (in sute), care traiesc in afara aglomerarilor, in cladiri expuse la fiecare dintre urmatoarele intervale de valori ale Lnoapte in decibeli, la 4 m deasupra solului si pe cea mai expusa fatada: 45 - 49*), 50 - 54*), 55 - 59*), 60 - 64*), 65 - 69*), > 70.
    Informatii (daca sunt disponibile) referitoare la numarul de persoane din categoriile de mai sus, care locuiesc in cladiri prevazute cu:
    - izolatie speciala impotriva zgomotului, conform pct. 1.5.1;
    - fatada linistita, conform pct. 1.5.2.
    2.7. Suprafata totala (in km^2) expusa nivelurilor Lzsn mai mari de 55, 65 si, respectiv, 75 dB. Numarul total de cladiri estimat (in sute) si numarul total de persoane estimat (in sute), care traiesc in fiecare dintre aceste zone. Aceste valori trebuie sa cuprinda si aglomerarile.
    Hartile pe care se reprezinta curbele corespunzatoare nivelurilor de 55 si 65 dB trebuie sa cuprinda informatii privind localizarea satelor, oraselor si aglomerarilor in cadrul zonelor delimitate de aceste curbe.
    2.8. Un rezumat al planului de actiune, care sa nu depaseasca 10 pagini si care sa acopere toate aspectele importante la care se refera anexa nr. 6.
           
    *) Corectia se face astfel: intre 0,1   0,5 se aproximeaza la valoarea inferioara, iar intre 0,6   0,9 se aproximeaza la valoarea superioara.



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 321/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 321 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu