E-mail:
Parola:
     
 Nu ai cont? Inregistreaza-te
 Ai uitat parola? Click aici
alerte legex
Coduri postale şi prefixe telefonice naţionale şi internaţionale
Legături cu alte acte
Cele mai căutate legi
Ultimele acte citite
Sisteme de securitate
Registrul Agricol Integrat - www.registrulagricolintegrat.ro

Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 318 din 16 iunie 1998

privind aprobarea instructiunilor de metrologie legala

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 228 din 23 iunie 1998


SmartCity3


    In aplicarea prevederilor art. 17 si 37 din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992 privind activitatea de metrologie, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994,

    Guvernul Romaniei hotaraste:

    Art. 1
    Se aproba instructiunile de metrologie legala prevazute in anexele nr. 1-7, care fac parte integranta din prezenta hotarare:
    - Anexa nr. 1 - I.M.L. 1-97 Transmiterea unitatilor de masura;
    - Anexa nr. 2 - I.M.L. 2-97 Aprobarea de model;
    - Anexa nr. 3 - I.M.L. 3-97 Autorizatii si avize metrologice;
    - Anexa nr. 4 - I.M.L. 4-97 Marci metrologice de stat;
    - Anexa nr. 5 - I.M.L. 5-97 Sistemul national de etaloane ale unitatilor de masura;
    - Anexa nr. 6 - I.M.L. 6-97 Controlul metrologic al statului prin inspectii si testari inopinate;
    - Anexa nr. 7 - I.M.L. 7-97 Supravegherea metrologica a activitatii detinatorilor de autorizatii metrologice.
    Art. 2
    Pe data intrarii in vigoare a prezentei hotarari se abroga Hotararea Guvernului nr. 811/1995 privind aprobarea "I.M.L. 1-95 - Instructiuni de metrologie legala - Transmiterea unitatilor de masura" si "I.M.L. 2-95 - Instructiuni de metrologie legala - Aprobarea de model", publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 246 din 30 octombrie 1995, precum si orice alte dispozitii contrare.

                  PRIM-MINISTRU
                   RADU VASILE

                        Contrasemneaza:
                        Ministrul cercetarii si tehnologiei,
                        Horia Ene

                        Directorul general al Biroului Roman
                        de Metrologie Legala,
                        Dan Grigore Stoichitoiu

    ANEXA 1

                     INSTRUCTIUNI DE METROLOGIE LEGALA
                               I.M.L. 1 - 97
                     TRANSMITEREA UNITATILOR DE MASURA

    CAP. 1
    Prevederi generale

    Art. 1
    Prezentele instructiuni reglementeaza modul de exercitare a controlului metrologic al statului prin etalonari si/sau verificari metrologice. Rezultatele operatiunilor efectuate sunt exprimate in unitati de masura legale.
    Unitatile de masura legale folosite in Romania sunt unitatile de masura din Sistemul international de unitati de masura (SI), si anume: unitati fundamentale, derivate si suplimentare. Sunt tolerate si unitatile de masura care nu fac parte din SI si care sunt specificate la pct. 2 din anexa nr. 1 la Ordonanta Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994.
    Art. 2
    In Romania, folosirea unitatilor de masura legale este obligatorie.
    Art. 3
    Transmiterea unitatilor de masura se realizeaza prin operatiuni tehnice de etalonare si/sau verificare metrologica, inclusiv incercare a mijloacelor de masurare, pornind de la etaloanele internationale si nationale, trecand prin niveluri succesive de exactitate, la mijloacele de masurare de lucru, conform schemei de principiu anexate.
    Trasabilitatea constituie proprietatea rezultatului unei masurari sau a valorii unui etalon de a putea fi raportat la referinte stabilite, de regula etaloane nationale sau internationale, prin intermediul unui lant neintrerupt de comparari, toate avand incertitudini determinate.
    Art. 4
    Asigurarea uniformitatii, exactitatii si legalitatii masurarilor se realizeaza in Romania sub coordonarea si supravegherea Biroului Roman de Metrologie Legala, prin transmiterea unitatilor de masura de catre laboratoare de metrologie autorizate si/sau acreditate.

    CAP. 2
    Etalonari si verificari metrologice

    Art. 5
    Etalonarea este ansamblul de operatiuni prin care, in conditii specificate, se determina relatia dintre valorile indicate de un mijloc de masurare sau dintre valorile reprezentate de o masura sau un material de referinta si valorile corespunzatoare indicate de un etalon care masoara aceeasi marime. Rezultatele etalonarii se consemneaza in documentul Certificat de etalonare, intocmit de catre personalul din cadrul laboratorului de metrologie care a efectuat operatiunea si care isi asuma responsabilitatea asupra rezultatelor obtinute.
    Art. 6
    Verificarea metrologica este ansamblul de operatiuni prin care se constata daca un mijloc de masurare satisface prevederile normelor de metrologie legala sau ale altor reglementari metrologice care ii sunt aplicabile. Rezultatul verificarii se consemneaza in documentul Buletin de verificare metrologica, intocmit de catre personalul din cadrul laboratorului de metrologie care a efectuat operatiunea.
    Art. 7
    Etalonarile si verificarile metrologice se executa, de regula, in laboratoare de metrologie, unde sunt asigurate conditiile tehnice si de mediu necesare.
    Etalonarea sau verificarea mijloacelor de masurare netransportabile din cauza gabaritelor sau a greutatilor mari sau care se pot deregla in timpul transportului se executa la locul de utilizare, cu asigurarea conditiilor necesare.
    Art. 8
    Etalonarea sau verificarea metrologica poate fi initiala sau ulterioara.
    Etalonarea sau verificarea initiala se efectueaza asupra mijloacelor de masurare noi sau care nu au mai fost supuse unei asemenea operatiuni pe teritoriul national.
    Etalonarea sau verificarea ulterioara se efectueaza asupra mijloacelor de masurare care au parcurs o anumita perioada de exploatare si poate fi: periodica, dupa reparare sau la cerere.
    Art. 9
    Trasabilitatea etalonarii sau a verificarii se atesta prin indicarea, in certificate de etalonare, respectiv in buletinele de verificare metrologica, a etaloanelor din Sistemul national de etaloane ale unitatilor de masura, care au servit ca referinta in cadrul operatiunilor respective.

    CAP. 3
    Transmiterea unitatilor de masura la mijloacele de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului

    Art. 10
    Mijloacele de masurare utilizate in domeniile de interes public si nominalizate in Lista oficiala a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului sunt supuse obligatoriu transmiterii unitatilor de masura, in conformitate cu prevederile prezentelor instructiuni.
    Domeniile de interes public sunt cele evidentiate in Ordonanta Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994.
    Art. 11
    Etalonarea sau verificarea metrologica a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului se executa, in conformitate cu prevederile normelor de metrologie legala si cu alte reglementari care le sunt aplicabile, in laboratoarele de metrologie autorizate din structura Biroului Roman de Metrologie Legala sau, dupa caz, in laboratoare de metrologie autorizate de catre acesta.
    Art. 12
    Mijloacele de masurare utilizate ca etaloane sunt supuse, de regula, etalonarii, iar in cazuri stabilite prin reglementari ale Biroului Roman de Metrologie Legala, numai verificarii metrologice sau pot fi supuse ambelor operatiuni.
    Mijloacele de masurare de lucru se supun obligatoriu verificarii metrologice. In situatii speciale, ele pot fi, in mod suplimentar, supuse si etalonarii.
    Art. 13
    Etalonarea sau verificarea metrologica a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului se executa asupra fiecarui exemplar de mijloc de masurare, in conformitate cu prevederile normativelor metrologice specifice in vigoare (norme de metrologie legala, norme tehnice de metrologie, documente si recomandari ale Organizatiei Internationale de Metrologie Legala, standarde si altele).
    Normativele metrologice in baza carora se efectueaza etalonarea sau verificarea metrologica se precizeaza in documentele intocmite: certificate de etalonare sau buletine de verificare metrologica.
    Rezultatele verificarii metrologice se concretizeaza in buletinele de verificare metrologica prin inscrierea deciziei Admis, atunci cand mijlocul de masurare a corespuns integral normativelor metrologice, sau Respins, in caz contrar.
    Art. 14
    Etalonarea sau verificarea metrologica initiala se efectueaza numai asupra mijloacelor de masurare care detin aprobare de model; situatiile speciale sunt reglementate prin ordin al directorului general al Biroului Roman de Metrologie Legala.
    Art. 15
    Etalonarea sau verificarea metrologica initiala se efectueaza obligatoriu asupra tuturor categoriilor de mijloace de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, respectiv:
    - mijloace de masurare noi, produse in tara sau importate, inainte de intrarea in exploatare;
    - mijloace de masurare importate, care au mai fost utilizate in tara de origine a producatorului sau a beneficiarului acestora si care indeplinesc toate celelalte conditii necesare pentru a fi acceptate la etalonare sau la verificare.
    Art. 16
    Etalonarea sau verificarea metrologica initiala a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului se efectueaza de catre personalul laboratoarelor de metrologie autorizate:
    a) in laboratoare de metrologie autorizate. Operatiunea se executa obligatoriu inainte de livrare si constituie obligatia producatorului autohton sau a importatorului care suporta cheltuielile aferente;
    b) la locul de utilizare a mijlocului de masurare, pentru mijloacele de masurare pentru care in Lista oficiala a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului se prevede acest lucru. Operatiunea se executa obligatoriu inainte de utilizare si constituie obligatia producatorului/importatorului/detinatorului care suporta cheltuielile aferente.
    Art. 17
    Etalonarea sau verificarea metrologica periodica a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului se efectueaza:
    a) in laboratoare de metrologie autorizate, cu o periodicitate stabilita de utilizator, in cadrul intervalului de timp specificat in Lista oficiala a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului si cu respectarea celorlalte conditii prevazute in aceasta;
    b) la locul de utilizare a mijlocului de masurare, de catre laboratoare de metrologie autorizate.
    Prezentarea la etalonare sau verificare metrologica periodica a mijloacelor de masurare constituie obligatia detinatorului care suporta cheltuielile aferente.
    In situatia in care au avut loc incidente care sa afecteze corecta functionare a mijloacelor de masurare sau daca, datorita frecventei mari de utilizare a regimurilor grele de exploatare ori altor cauze, nu mai exista garantia unor masurari corecte, detinatorul are obligatia de a prezenta mijloacele de masurare respective la etalonare si/sau verificare metrologica ori de a le scoate din uz imediat ce se constata asemenea situatii, indiferent de data expirarii termenului de valabilitate a etalonarii sau verificarii metrologice anterioare.
    Art. 18
    Etalonarea sau verificarea metrologica dupa reparare, precum si dupa instalarea categoriilor de mijloace de masurare la care reglementarile prevad ca aceste operatiuni sa se efectueze dupa ce au fost instalate se executa de catre personalul laboratoarelor de metrologie autorizate, inainte de utilizarea mijloacelor de masurare. In aceste cazuri, prezentarea la etalonare sau verificare metrologica constituie obligatia celor care au efectuat repararea sau instalarea.
    Art. 19
    Mijloacele de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, pentru care, in urma operatiunilor de transmitere a unitatilor de masura, s-a eliberat Buletin de verificare metrologica cu decizia Admis, se marcheaza cu marca metrologica de verificare de catre personalul laboratorului de metrologie autorizat.
    Pe mijloacele de masurare respinse la verificarea metrologica se aplica, la loc vizibil, o eticheta cu aceasta mentiune de catre personalul laboratorului de metrologie care a efectuat operatiunea.

    CAP. 4
    Transmiterea unitatilor de masura la mijloacele de masurare care nu sunt supuse obligatoriu controlului metrologic al statului

    Art. 20
    Mijloacele de masurare care nu sunt utilizate in domeniile de interes public sau care sunt incluse in Lista oficiala a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului si nu sunt utilizate in domeniile de interes public nu sunt supuse obligativitatii transmiterii unitatilor de masura.
    Aceasta prevedere nu scuteste de raspundere persoanele fizice sau juridice carora li se impune, prin alte reglementari legale, obligativitatea transmiterii unitatilor de masura sau din cauza carora, prin neasigurarea transmiterii unitatilor de masura la mijloacele de masurare pe care le detin sau le utilizeaza, s-au produs evenimente care afecteaza valori materiale sau sociale.
    In cazul mijloacelor de masurare care figureaza in Lista oficiala a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, declarate ca nu sunt utilizate in domeniile de interes public, dar se afla amplasate in locuri unde se desfasoara activitati de interes public, detinatorii sunt obligati sa inscriptioneze la loc vizibil pe acestea: Interzisa utilizarea in domeniu de interes public.
    Aceasta mentiune se va preciza in toate documentele eliberate de laboratorul de metrologie - certificate de etalonare si buletine de verificare metrologica.
    Art. 21
    Nu sunt supuse obligatoriu verificarii metrologice sau etalonarii mijloacele de masurare:
    - nevandabile, expuse in muzee, standuri demonstrative sau expozitii;
    - aflate in tranzit pe teritoriul national;
    - montate pe mijloace de transport neinmatriculate in Romania;
    - aflate in stare de conservare;
    - destinate uzului personal, casnic sau didactic.
    Art. 22
    La cerere, mijloacele de masurare nesupuse obligatoriu controlului metrologic al statului pot fi etalonate, verificate metrologic sau supuse ambelor operatiuni, la solicitarea beneficiarului, in conformitate cu normativele metrologice, standardele sau alte reglementari specificate de beneficiarii acestor operatiuni, in laboratoare de metrologie care asigura trasabilitatea.
    Documentele eliberate ca urmare a efectuarii etalonarii si/sau verificarii metrologice - certificate de etalonare/buletine de verificare metrologica -, precum si continutul de informatii al acestora sunt cele specifice acestor operatiuni sau cele impuse prin sistemul de acreditare a laboratoarelor de metrologie, cu precizarea ca in documentul Buletin de verificare metrologica se va consemna decizia Corespunde cu cerintele in baza carora s-a efectuat verificarea metrologica sau, dupa caz, Nu corespunde cu cerintele in baza carora s-a efectuat verificarea metrologica.

    CAP. 5
    Sanctiuni

    Art. 23
    Nerespectarea prevederilor specificate la art. 9 - 19 din prezentele instructiuni atrage sanctionarea conform art. 29 pct. II lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994.

    CAP. 6
    Prevederi finale si tranzitorii

    Art. 24
    In vederea aplicarii prezentelor instructiuni, Biroul Roman de Metrologie Legala va emite proceduri de metrologie legala in termen de 90 de zile de la data publicarii acestora in Monitorul Oficial al Romaniei.
    Art. 25
    Pana la elaborarea normelor de metrologie legala pentru etalonarea sau verificarea metrologica a tuturor mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, transmiterea unitatilor de masura la mijloacele de masurare pentru care nu sunt elaborate norme de metrologie legala se efectueaza in conformitate cu normele tehnice de metrologie si cu instructiunile de verificare metrologica in vigoare sau cu alte reglementari nationale sau internationale, stabilite prin ordin al directorului general al Biroului Roman de Metrologie Legala.
    Art. 26
    Mijloacele de masurare care nu au avut aprobare de model la data de 1 decembrie 1995, dar au fost supuse anterior operatiunilor de etalonare sau verificare metrologica, sau care au fost exceptate de la aprobarea de model, in temeiul I.M.L. 2 - 95, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 811/1995, pot fi acceptate, in continuare, la etalonare sau verificare metrologica.
    Art. 27
    Documentele emise in alte tari ca urmare a unor operatiuni de transmitere a unitatilor de masura - etalonari si/sau verificari metrologice - au valabilitate in Romania numai in situatia in care Biroul Roman de Metrologie Legala le recunoaste prin conventii, protocoale sau ordine.
    Art. 28
    Anexa face parte integranta din prezentele instructiuni.

    ANEXA
    la I.M.L. 1 - 97

                       SCHEMA PE PRINCIPIU
               a transmiterii unitatilor de masura
 _______________________________________________________________________
|                   |                   ________________                |
|                   |                  |    ETALOANE    |               |
|                   |                  | INTERNATIONALE |               |
|                   |                  |________________|               |
|                   |                          |                        |
|    Etaloane       |                   _______|________                |
|    primare        |                  |     BIROUL     |               |
|                   |                  | INTERNATIONAL  |               |
|                   |                  | DE MASURARI SI |               |
|                   |                  |    GREUTATI    |               |
|                   |                  |________________|               |
|___________________|..........................|........................|
|                   |                 _________V__________              |
|                   |                | ETALOANE NATIONALE |             |
|                   |                |____________________|             |
|    Etaloane       |                          |                        |
|    primare si     |                    ______|______                  |
|    secundare      |                   | INSTITUTUL  |                 |
|                   |                   | NATIONAL DE |                 |
|                   |                   | METROLOGIE  |                 |
|                   |                   |_____________|                 |
|___________________|..........................|........................|
|                   |                __________V___________             |
|                   |               | ETALOANE TERITORIALE |            |
|                   |               |    (REGIONALE)       |            |
|                   |               |______________________|            |
|    Etaloane       |            _____________|_______________          |
|    secundare      |           |                             |         |
|    si de          |     ______|______                _______|_______  |
|    referinta      |    | INSTITUTUL  |              | LABORATOARELE | |
|                   |    | NATIONAL DE |              | TERITORIALE   | |
|                   |    | METROLOGIE  |              | ALE B.R.M.L.  | |
|                   |    |_____________|              |_______________| |
|                   |   ________|_____________________________|         |
|                   |  |                       |                        |
|___________________|..|.......................|........................|
|                   |  |           ____________|____________            |
|                   |  |          |                         |           |
|                   |  |     _____V_______           _______V_______    |
|    Etaloane de    |  |    | ETALOANE    |         | ALTE ETALOANE |   |
|    referinta      |  |    | TERITORIALE |         |_______________|   |
|    si de lucru    |  |    |_____________|                 |           |
|                   |  |   _______|________         ________|_________  |
|                   |  |  | LABORATOARELOR |       | LABORATOARE      | |
|                   |  |  | TERITORIALE    |       | ALE AGENTILOR    | |
|                   |  |  | ALE B.R.M.L.   |       | ECONOMICI SI     | |
|                   |  |  |________________|       | ALTE LABORATOARE | |
|                   |  |              |            |__________________| |
|___________________|..|..............|....................|............|
|                   |  |________      |                    |            |
|                   |           |     |                    |            |
|                   |     ______V_____V____________________V_______     |
|                   |    | MIJLOACE DE MASURARE SUPUSE ETALONARII  |    |
|    Mijloace       |    |             SAU VERIFICARII             |    |
|    de masurare    |    |_________________________________________|    |
|    de lucru       |    _______|__________         _______|_______     |
|                   |   | AGENTI ECONOMICI |       | INSTITUTII SI |    |
|                   |   |__________________|       | ORGANIZATII   |    |
|                   |                              | DIVERSE       |    |
|                   |                              |_______________|    |
|___________________|___________________________________________________|

    ANEXA 2

                   INSTRUCTIUNI DE METROLOGIE LEGALA
                             I.M.L. 2 - 97
                          APROBAREA DE MODEL

    CAP. 1
    Prevederi generale

    Art. 1
    Prezentele instructiuni de metrologie legala stabilesc, in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994, conditiile in care se exercita controlul metrologic al statului prin aprobari de model pentru mijloacele de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, produse sau importate in Romania.
    Metodologia de acordare a aprobarii de model este stabilita prin proceduri de metrologie legala.
    Art. 2
    Prin aprobarea de model Biroul Roman de Metrologie Legala atesta conformitatea unui mijloc de masurare cu prevederile normelor de metrologie legala in vigoare.
    Art. 3
    La mijloacele de masurare pentru care nu exista norme de metrologie legala, Biroul Roman de Metrologie Legala acorda aprobari de model in conformitate cu prevederile reglementarilor aprobate de directorul general al acestuia, precum si ale standardelor internationale, nationale si profesionale.
    Art. 4
    Persoanele care participa la activitati legate de acordarea aprobarii de model trebuie sa asigure confidentialitatea informatiilor referitoare la rezultatele incercarilor, la constructia mijlocului de masurare si la tehnologiile de fabricatie, cu exceptia informatiilor destinate publicarii.

    CAP. 2
    Mijloacele de masurare supuse aprobarii de model

    Art. 5
    Se supun aprobarii de model:
    a) mijloacele de masurare care figureaza in Lista oficiala a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, publicata periodic de Biroul Roman de Metrologie Legala, si care sunt utilizate in domenii de interes public;
    b) dispozitivele suplimentare sau auxiliare, daca acestea pot influenta rezultatele masurarilor executate cu mijloacele de masurare carora le sunt asociate.
    Art. 6
    Aprobarea de model se acorda pentru:
    a) un tip de mijloc de masurare cu anumite caracteristici tehnice si metrologice, inclusiv un ansamblu, o instalatie sau un sistem de masurare;
    b) o familie de mijloace de masurare definita ca atare de catre producatori, recunoscuta si aprobata de catre Biroul Roman de Metrologie Legala; in acest caz, incercarile sunt efectuate pe mijlocul de masurare desemnat ca reprezentativ pentru intreaga familie de mijloace de masurare;
    c) un mijloc de masurare.
    Art. 7
    Orice modificare a unui tip de mijloc de masurare aprobat atrage dupa sine reevaluarea.

    CAP. 3
    Acordarea aprobarii de model

    Art. 8
    Aprobarea de model se acorda de catre Biroul Roman de Metrologie Legala, la cerere, pe baza evaluarii modelului conform art. 6.
    Art. 9
    Aprobarea de model se solicita de catre:
    a) producator-fabricant/constructor sau reprezentantul imputernicit al acestuia, pentru mijloacele de masurare noi, prevazute la art. 6 lit. a) si b);
    b) detinator, pentru mijloacele de masurare destinate utilizarii in exclusivitate, noi sau utilizate anterior in tara de origine, pentru mijloacele de masurare prevazute la art. 6 lit. c), pentru care se acorda aprobare de model individuala.
    Art. 10
    Schimbarea producatorului atrage dupa sine o noua evaluare.
    Art. 11
    Evaluarea modelului se realizeaza prin una sau mai multe din urmatoarele activitati:
    a) evaluarea documentatiei anexate cererii;
    b) incercari de model;
    c) urmarirea functionarii la locul de utilizare;
    d) evaluarea sistemului de asigurare a calitatii la producator.
    Art. 12
    Pentru fiecare caz in parte, Biroul Roman de Metrologie Legala stabileste, pe baza de programe de evaluare obligatorii, modalitatile de incercare, conform art. 11, care sunt aplicabile in functie de complexitatea si de dimensiunile de gabarit ale mijloacelor de masurare respective, de existenta aprobarilor de model anterioare si a unor informatii privind comportarea in exploatare, de posibilitatile tehnice de efectuare a incercarilor.
    Art. 13
    Incercarile de model se efectueaza sub controlul Biroului Roman de Metrologie Legala:
    a) in laboratoare de incercari din structura Biroului Roman de Metrologie Legala;
    b) in laboratoare de incercari autorizate de Biroul Roman de Metrologie Legala;
    c) in laboratoare de incercari ale producatorului mijlocului de masurare supus aprobarii, daca acestea asigura conditiile de dotare, exactitate si trasabilitate, impuse prin programul de evaluare;
    d) la locul de utilizare;
    e) in alte locuri prevazute in programul de evaluare.
    Art. 14
    Biroul Roman de Metrologie Legala poate recunoaste documentele eliberate in urma incercarilor de model efectuate in alte tari de catre autoritatile nationale de metrologie.
    Art. 15
    Pe baza analizei raportului de evaluare a modelului, Biroul Roman de Metrologie Legala poate lua una dintre urmatoarele decizii:
    a) sa acorde aprobarea de model, in cazul in care programul de evaluare a modelului a fost incheiat cu rezultate corespunzatoare, situatie in care elibereaza certificatul aprobarii de model;
    b) sa nu acorde aprobare de model, situatie in care comunica motivatia deciziei.
    Art. 16
    Termenul de valabilitate a unei aprobari de model poate fi de maximum 10 ani de la acordare. In cazul constatarii unor comportari necorespunzatoare in exploatare a mijlocului de masurare, Biroul Roman de Metrologie Legala poate decide reexaminarea aprobarii de model prin noi evaluari.
    Art. 17
    Prelungirea termenului de valabilitate a aprobarii de model se poate acorda, la cerere, fie pe baza unor incercari complete sau partiale, fie pe baza unor informatii privind stabilitatea caracteristicilor metrologice constatate in urma etalonarii si/sau verificarii metrologice a mijlocului de masurare aflat in exploatare.
    Art. 18
    Mijloacele de masurare fabricate/construite sau importate in perioada de valabilitate a aprobarii de model, aflate in utilizare si care sunt verificate metrologic in termen, sunt mijloace de masurare legale.
    Art. 19
    Aprobarile de model pot fi insotite de conditionari privind: utilizarea, instalarea, montarea, recalibrarea, marcarea, sigilarea, inscriptionarea si verificarea metrologica initiala sau periodica a mijlocului de masurare respectiv, precum si pastrarea modelelor.
    Art. 20
    Marca metrologica de model, ca semn distinctiv care atesta conformitatea cu modelul aprobat, se aplica in cazurile prevazute la art. 6 lit. a) si b), prin grija producatorului sau importatorului autorizat, astfel incat sa fie lizibila si rezistenta la stergere.
    Aplicarea marcii metrologice de model este reglementata prin instructiuni de metrologie legala, iar conditiile specifice fiecarui mijloc de masurare, referitoare la marca de model, sunt reglementate prin precizarile din aprobarea de model respectiva.
    Art. 21
    Un exemplar din documentatia care constituie dosarul aprobarii de model se pastreaza la Biroul Roman de Metrologie Legala pe o perioada cu 5 ani mai mare decat perioada de valabilitate a aprobarii de model.
    Prin Certificatul aprobarii de model se stabileste daca este necesara retinerea, ca model de referinta, a unuia sau mai multor exemplare dintre mijloacele de masurare supuse evaluarii, precum si locul si conditiile de pastrare.
    Art. 22
    Certificatul aprobarii de model se elibereaza numai dupa ce solicitantul a achitat costul lucrarilor efectuate pentru acordarea aprobarii de model, care se stabileste conform actelor normative in vigoare.
    Art. 23
    Biroul Roman de Metrologie Legala poate retrage aprobarea de model, daca:
    a) mijloacele de masurare fabricate/construite sau importate nu sunt conforme cu modelul aprobat;
    b) se constata ca mijloacele de masurare produse sau importate in baza aprobarii de model au deficiente care le fac neutilizabile conform scopurilor propuse;
    c) ca urmare a modificarii unor reglementari de metrologie legala, mijloacele de masurare nu mai corespund prevederilor acestora;
    d) titularul nu a respectat conditionarile din Certificatul aprobarii de model.
    Art. 24
    Biroul Roman de Metrologie Legala publica periodic in publicatiile oficiale de metrologie deciziile de acordare sau de retragere a aprobarilor de model si le notifica unitatilor de metrologie legala din subordine, impreuna cu toate informatiile necesare efectuarii verificarilor si supravegherii metrologice.

    CAP. 4
    Obligatiile producatorilor si importatorilor de mijloace de masurare

    Art. 25
    Producatorii si importatorii de mijloace de masurare si, dupa caz, reprezentantii imputerniciti ai acestora sunt obligati:
    a) sa puna in circulatie mijlocul de masurare respectiv numai dupa obtinerea aprobarii de model si, dupa caz, a autorizatiei de exercitare a activitatii de fabricare/construire, import sau vanzare;
    b) sa puna la dispozitie Biroului Roman de Metrologie Legala, in limba romana, toate informatiile si documentatiile necesare pentru definirea modelului supus aprobarii;
    c) sa puna la dispozitie Biroului Roman de Metrologie Legala si sa prezinte in locurile stabilite de acesta modelele supuse evaluarii, insotite de piesele si dispozitivele-anexa, necesare functionarii;
    d) atunci cand este cazul, sa asigure mijloacele materiale, etaloanele insotite de certificatele de etalonare, instalatiile de incercare si personalul auxiliar, in conformitate cu prevederile programului de evaluare acceptat si aprobat;
    e) sa colaboreze cu personalul Biroului Roman de Metrologie Legala care efectueaza evaluarea/incercarea, la solicitarea acestuia, pe tot parcursul evaluarilor de model;
    f) sa respecte conditionarile din aprobarea de model;
    g) sa informeze beneficiarii mijloacelor de masurare in legatura cu continutul complet al certificatelor aprobarii de model, inclusiv despre conditionarile existente;
    h) sa aplice marca metrologica de model, conform prevederilor Certificatului aprobarii de model;
    i) sa comunice Biroului Roman de Metrologie Legala orice modificare pe care intentioneaza sa o aplice unui tip de mijloc de masurare fabricat conform aprobarii de model si sa solicite aprobarea modificarii sau, dupa caz, o noua aprobare de model;
    j) sa conserve nealterate, dupa caz, modelele sau unele subansambluri sau parti componente ale acestora, precum si sa pastreze documentatiile predate de Biroul Roman de Metrologie Legala si sa le puna la dispozitie acestuia ori de cate ori li se solicita;
    k) sa nu expuna in spatii destinate operatiunilor comerciale mijloace de masurare fara aprobare de model, daca acestea nu sunt insotite de inscriptii din care sa rezulte caracterul de mostre nevandabile;
    l) sa inceteze productia sau importul la termenele de expirare a aprobarii de model sau in momentul in care nu mai sunt indeplinite cerintele cuprinse in aprobarea de model, iar in cazul in care, la data expirarii valabilitatii aprobarii de model, in Romania exista stocuri de astfel de mijloace de masurare, producatorul sau importatorul este obligat sa le declare la Biroul Roman de Metrologie Legala;
    m) sa comunice Biroului Roman de Metrologie Legala orice modificare in situatia lor juridica sau tehnica, de natura sa afecteze continutul certificatelor aprobarii de model sau elementele care au stat la baza acordarii aprobarii de model.

    CAP. 5
    Sanctiuni

    Art. 26
    Nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 25 din prezentele instructiuni atrage sanctionarea contraventionala prevazuta la art. 29 din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994, dupa cum urmeaza:
    - pentru nerespectarea art. 25 lit. a), sanctionare conform art. 29 pct. I lit. b);
    - pentru nerespectarea art. 25 lit. f) si i), sanctionare conform art. 29 pct. I lit. c);
    - pentru nerespectarea art. 25 lit. h), sanctionare conform art. 29 pct. I lit. e);
    - pentru nerespectarea art. 25 lit. g), l) si m), sanctionare conform art. 29 pct. II lit. c).

    CAP. 6
    Prevederi finale

    Art. 27
    In vederea aplicarii prezentelor instructiuni, Biroul Roman de Metrologie Legala va emite proceduri de metrologie legala in termen de 90 de zile de la data publicarii acestora in Monitorul Oficial al Romaniei, pentru solicitantii aprobarilor de model si pentru ceilalti factori implicati in evaluarea modelelor si in acordarea aprobarii de model.

    ANEXA 3

                 INSTRUCTIUNI DE METROLOGIE LEGALA
                          I.M.L. 3 - 97
                 AUTORIZATII SI AVIZE METROLOGICE

    CAP. 1
    Prevederi generale

    Art. 1
    Prezentele instructiuni stabilesc conditiile in care se exercita controlul metrologic al statului prin autorizari si avizari pentru desfasurarea activitatilor care fac obiectul controlului metrologic al statului si stabilesc cerintele care trebuie indeplinite de catre agentii economici in vederea obtinerii autorizatiilor si avizelor metrologice.
    Art. 2
    Autorizatia metrologica este documentul eliberat de Biroul Roman de Metrologie Legala prin care se acorda dreptul pentru exercitarea unor activitati ce fac obiectul controlului metrologic al statului asupra unor sortimente de mijloace de masurare sau asupra unui tip de mijloc de masurare. Prin autorizare se atesta competenta legala, organizatorica si tehnica a unei entitati de a desfasura activitatea metrologica respectiva care face obiectul controlului metrologic al statului.
    Art. 3
    Avizul metrologic este documentul eliberat de Biroul Roman de Metrologie Legala, prin care se accepta inceperea efectuarii unor lucrari asupra anumitor mijloace de masurare sau se accepta utilizarea anumitor mijloace de masurare. Avizul este necesar numai pentru mijloacele de masurare pentru care in Lista oficiala a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului exista aceasta precizare.
    Art. 4
    Autorizatiile metrologice se acorda in conditiile stabilite de Biroul Roman de Metrologie Legala pentru exercitarea asupra mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului a urmatoarelor activitati:
    a) incercarea, etalonarea si/sau verificarea metrologica;
    b) fabricarea/construirea;
    c) importul;
    d) repararea;
    e) inchirierea;
    f) vanzarea;
    g) montarea.
    Art. 5
    Avizele metrologice se acorda pentru fiecare mijloc de masurare in parte si sunt obligatorii pentru exercitarea urmatoarelor activitati:
    a) instalarea mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, pentru care este precizata verificarea metrologica la locul utilizarii;
    b) punerea in functiune a anumitor mijloace de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, la care se prevede obtinerea, in prealabil, a avizului de punere in functiune.
    Art. 6
    Autorizatiile de verificator metrolog sunt documente personale care confera personalului laboratoarelor de metrologie dreptul de a efectua incercari, etalonari si/sau verificari metrologice ale mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului. Autorizatiile sunt obligatorii pentru personalul care desfasoara activitatile mentionate la art. 4 lit. a).

    CAP. 2
    Cerinte pentru obtinerea autorizatiilor metrologice

    A. Activitatea de incercari, etalonari si/sau verificari metrologice
    Art. 7
    Activitatea de incercari, etalonari si/sau verificari metrologice se desfasoara de catre laboratoare de metrologie. Pentru recunoasterea oficiala a dreptului de efectuare a transmiterii unitatilor de masura prin incercari, etalonari si/sau verificari metrologice, laboratorul de metrologie trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
    a) sa fie identificabil din punct de vedere juridic in Romania, avand declarata activitatea de laborator de metrologie pentru incercari, etalonari si/sau verificari metrologice;
    b) sa demonstreze impartialitate, independenta si integritate;
    c) sa fie competent din punct de vedere tehnico-organizatoric pentru efectuarea incercarilor, etalonarilor si/sau verificarilor metrologice;
    d) sa aiba proceduri de cooperare cu toate partile interesate in functionarea laboratorului de metrologie.
    Art. 8
    Laboratorul de metrologie solicitant poate demonstra ca indeplineste conditiile specificate la art. 7 prin una dintre urmatoarele modalitati:
    a) laboratorul de metrologie este acreditat de catre organismul national de acreditare a laboratoarelor de metrologie;
    b) laboratorul de metrologie este evaluat de catre Biroul Roman de Metrologie Legala pe baza unei proceduri de metrologie legala.
    Art. 9
    Biroul Roman de Metrologie Legala acorda autorizatie laboratorului de metrologie pentru desfasurarea activitatilor de incercari, etalonari si/sau verificari metrologice ale mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, daca acesta indeplineste, suplimentar fata de cele specificate la art. 7, urmatoarele conditii:
    a) se supune controlului metrologic prin supraveghere, exercitat de personalul imputernicit al Biroului Roman de Metrologie Legala in baza unei instructiuni de metrologie legala. Conducerea laboratorului trebuie sa prezinte a declaratie in acest sens;
    b) personalul care efectueaza incercari, etalonari si/sau verificari metrologice detine autorizatii personale pentru sortimentele pentru care se solicita autorizarea laboratorului;
    c) conducerea laboratorului prezinta o declaratie prin care se angajeaza sa foloseasca documentele specifice recunoscute de Biroul Roman de Metrologie Legala;
    d) conducerea laboratorului prezinta o declaratie de utilizare a marcilor metrologice de verificare in conformitate cu prevederile legale;
    e) conducerea laboratorului prezinta o declaratie de colaborare cu Biroul Roman de Metrologie Legala in vederea desfasurarii expertizelor metrologice;
    f) procedurile de etalonare/verificare utilizate sunt in conformitate cu normativele metrologice in vigoare, specifice fiecarui tip de mijloc de masurare.
    B. Activitatea de fabricare/construire a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului
    Art. 10
    In vederea obtinerii autorizatiei pentru exercitarea activitatii de fabricare/construire, agentul economic interesat trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
    a) sa fie identificabil din punct de vedere juridic in Romania, avand declarata activitatea de fabricare/construire de mijloace de masurare;
    b) sa aiba aprobare de model pentru tipurile de mijloace de masurare pentru care solicita autorizarea;
    c) sa aiba conditii tehnico-organizatorice adecvate fabricarii/construirii tipurilor de mijloace de masurare pentru care solicita autorizarea;
    d) sa asigure verificarea metrologica initiala, intr-un laborator de metrologie autorizat, a mijloacelor de masurare fabricate/construite;
    e) sa se supuna controlului metrologic prin supraveghere, exercitat de personalul imputernicit al Biroului Roman de Metrologie Legala in baza unei instructiuni de metrologie legala. Conducerea agentului economic trebuie sa prezinte o declaratie in acest sens;
    f) sa asigure piese de schimb, service in garantie si postgarantie pe o perioada de minimum 10 ani pentru mijloacele de masurare fabricate/construite.

    NOTA:
    Prin construire se intelege:
    - realizarea unor sisteme de masurare din mijloace de masurare fabricate de catre producatori diferiti;
    - asamblarea unor mijloace de masurare de catre un agent economic, altul decat producatorul, caruia producatorul i-a acordat acest drept.

    C. Activitatea de import al mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului
    Art. 11
    In vederea obtinerii autorizatiei pentru exercitarea activitatii de import, agentul economic interesat trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
    a) sa fie identificabil din punct de vedere juridic in Romania, avand declarata activitatea de import de mijloace de masurare;
    b) sa aiba aprobare de model pentru tipurile de mijloace de masurare pentru care solicita autorizarea;
    c) sa prezinte o imputernicire de comercializare din partea producatorului mijlocului de masurare;
    d) sa asigure verificarea metrologica initiala a mijloacelor de masurare importate, intr-un laborator de metrologie autorizat;
    e) sa se supuna controlului metrologic prin supraveghere, exercitat de personalul imputernicit al Biroului Roman de Metrologie Legala pe baza unei instructiuni de metrologie legala. Conducerea agentului economic trebuie sa prezinte o declaratie in acest sens;
    f) sa prezinte o declaratie prin care se obliga sa importe numai mijloacele de masurare care au aplicata marca metrologica de model;
    g) sa asigure piese de schimb, service in garantie si postgarantie pe o perioada de minimum 10 ani pentru mijloacele de masurare importate.
    D. Activitatea de reparare a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului
    Art. 12
    In vederea obtinerii autorizatiei pentru exercitarea activitatii de reparare, agentul economic interesat trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
    a) sa fie identificabil din punct de vedere juridic in Romania, avand declarata activitatea de reparare de mijloace de masurare;
    b) sa aiba conditii tehnico-organizatorice adecvate repararii sortimentelor de mijloace de masurare pentru care solicita autorizarea;
    c) sa prezinte o declaratie prin care se obliga sa asigure garantia reparatiei;
    d) sa asigure verificarea metrologica a mijloacelor de masurare reparate, de catre un laborator de metrologie autorizat;
    e) sa se supuna controlului metrologic prin supraveghere, exercitat de personalul imputernicit al Biroului Roman de Metrologie Legala in baza unei instructiuni de metrologie legala. Conducerea agentului economic trebuie sa prezinte o declaratie in acest sens.
    E. Activitatea de inchiriere a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului
    Art. 13
    In vederea obtinerii autorizatiei pentru exercitarea activitatii de inchiriere, agentul economic interesat trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
    a) sa fie identificabil din punct de vedere juridic in Romania, avand declarata activitatea de inchiriere de mijloace de masurare;
    b) sa aiba conditii tehnico-organizatorice pentru depozitarea si manipularea mijloacelor de masurare de inchiriat, astfel incat sa nu fie afectate caracteristicile metrologice si legale ale acestora;
    c) sa asigure verificarea metrologica a mijloacelor de masurare inchiriate, prin laboratoare de metrologie autorizate;
    d) sa se supuna controlului metrologic prin supraveghere, exercitat de personalul imputernicit al Biroului Roman de Metrologie Legala in baza unei instructiuni de metrologie legala. Conducerea agentului economic trebuie sa prezinte o declaratie in acest sens.
    F. Activitatea de vanzare a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului
    Art. 14
    In vederea obtinerii autorizatiei pentru exercitarea activitatii de vanzare a mijloacelor de masurare, agentul economic interesat trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
    a) sa fie identificabil din punct de vedere juridic in Romania, avand declarata activitatea de vanzare de mijloace de masurare;
    b) sa aiba conditii tehnico-organizatorice pentru transportul, manipularea, depozitarea si livrarea mijloacelor de masurare, astfel incat sa nu fie afectate caracteristicile metrologice si legale ale acestora;
    c) sa se supuna controlului metrologic prin supraveghere, exercitat de personalul imputernicit al Biroului Roman de Metrologie Legala in baza unei instructiuni de metrologie legala. Conducerea agentului economic trebuie sa prezinte o declaratie in acest sens;
    d) sa asigure service pentru mijloacele de masurare vandute;
    e) sa prezinte o declaratie prin care se obliga sa vanda numai mijloace de masurare care detin aprobare de model si care sunt verificate metrologic in termen;
    f) sa asigure verificarea metrologica a mijloacelor de masurare prin laboratoare de metrologie autorizate, in cazul in care mijloacele de masurare supuse vanzarii isi pierd valabilitatea verificarii metrologice.
    G. Activitatea de montare a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului
    Art. 15
    In vederea obtinerii autorizatiei pentru exercitarea activitatii de montare a mijloacelor de masurare, agentul economic interesat trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
    a) sa fie identificabil din punct de vedere juridic in Romania, avand declarata activitatea de montare de mijloace de masurare;
    b) sa aiba conditii tehnico-organizatorice pentru montarea mijloacelor de masurare;
    c) sa se supuna controlului metrologic prin supraveghere, exercitat de personalul imputernicit al Biroului Roman de Metrologie Legala in baza unei instructiuni de metrologie legala. Conducerea agentului economic trebuie sa prezinte o declaratie in acest sens;
    d) sa prezinte o declaratie prin care se obliga sa solicite avizul de instalare din partea Biroului Roman de Metrologie Legala in cazul mijloacelor de masurare pentru care este precizata verificarea metrologica la locul de utilizare;
    e) sa prezinte o declaratie prin care se obliga sa monteze numai mijloace de masurare verificate metrologic de laboratoare de metrologie autorizate, in cazul mijloacelor de masurare care nu se verifica la locul de utilizare;
    f) sa prezinte o declaratie prin care asigura garantie pentru fiecare mijloc de masurare montat.

    NOTA:
    Prin montare se intelege amplasarea, la locul de utilizare, a unui mijloc de masurare sau a unui sistem de masurare.

    CAP. 3
    Cerinte pentru obtinerea avizelor metrologice

    H. Instalarea mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului
    Art. 16
    Agentul economic care desfasoara activitati de instalare a mijloacelor de masurare pentru care in Lista oficiala a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului este prevazuta verificarea metrologica la locul utilizarii, inainte de inceperea lucrarilor de instalare, trebuie sa obtina avizul de instalare de la Biroul Roman de Metrologie Legala.
    Pentru obtinerea avizului de instalare, agentul economic interesat trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
    a) sa detina autorizatie de montator din partea Biroului Roman de Metrologie Legala, pentru sortimentul de mijloace de masurare pentru care se solicita avizul;
    b) sa aiba competenta tehnico-organizatorica pentru instalarea mijlocului de masurare conform cerintelor din Certificatul aprobarii de model si celorlalte cerinte stipulate in documentatia tehnica de catre fabricantul sau importatorul mijlocului de masurare;
    c) sa prezinte o declaratie prin care se obliga sa asigure verificarea metrologica a mijlocului de masurare de catre un laborator de metrologie autorizat, dupa incheierea lucrarilor de instalare.
    I. Punerea in functiune a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului
    Art. 17
    Agentul economic care detine mijloacele de masurare pentru care in Lista oficiala a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului este prevazuta obtinerea avizului este obligat sa obtina avizul de punere in functiune din partea Biroului Roman de Metrologie Legala. Pentru obtinerea avizului, agentul economic interesat trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
    a) sa asigure montarea mijlocului de masurare numai cu agenti economici autorizati de Biroul Roman de Metrologie Legala pentru exercitarea activitatii de montare, pentru respectivul sortiment de mijloace de masurare;
    b) sa asigure la montarea mijlocului de masurare respectarea cerintelor din Certificatul aprobarii de model si a altor cerinte exprese ale fabricantului sau importatorului, stipulate in documentatia tehnica a produsului;
    c) sa demonstreze ca mijlocul de masurare care urmeaza a fi pus in functiune a fost verificat metrologic de catre un laborator de metrologie autorizat.

    CAP. 4
    Cerinte pentru obtinerea autorizatiilor personale

    Art. 18
    Personalul laboratoarelor de metrologie care efectueaza incercari, etalonari si/sau verificari metrologice asupra mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, pentru obtinerea din partea Biroului Roman de Metrologie Legala a autorizatiilor personale de verificatori metrologi, trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
    a) sa detina cel putin diploma de bacalaureat;
    b) sa faca dovada instruirii practice de minimum 15 zile intr-un laborator autorizat pentru sortimentele de mijloace de masurare pentru care solicita autorizare;
    c) sa promoveze examenul de autorizare - probe scrise, orale si practice;
    d) sa faca dovada ca nu a suferit condamnari pentru fapte penale.

    CAP. 5
    Eliberarea autorizatiilor si a avizelor

    Art. 19
    Autorizatiile si avizele pentru activitatile ce fac obiectul controlului metrologic al statului se elibereaza de catre Biroul Roman de Metrologie Legala, dupa ce solicitantii fac dovada platii costurilor lucrarilor prestate.
    Taxele pentru autorizari si avizari se achita anticipat solicitarii si constituie venit la bugetul de stat.
    Art. 20
    Autorizatiile si avizele se acorda in urma unor evaluari prin care se stabileste conformitatea situatiei reale cu documentatia prezentata. Metodologiile de acordare a autorizatiilor si a avizelor sunt stabilite prin proceduri de metrologie legala.
    Art. 21
    Evaluarea conditiilor tehnico-organizatorice specificate la art. 10 - 15 se efectueaza asupra elementelor sistemului de asigurare a calitatii aplicabil, conform prevederilor seriei de standarde SR ISO 9000.
    Art. 22
    Autorizatiile si avizele contin definirea clara a obiectului autorizarii sau al avizului, limitele autorizarii sau ale avizului, conditionarile, precum si modalitatile de control metrologic al statului prin supraveghere metrologica. Metodologia generala de supraveghere metrologica se stabileste prin instructiuni de metrologie legala.
    Art. 23
    Durata de valabilitate a tuturor autorizatiilor acordate de Biroul Roman de Metrologie Legala este de 2 ani, cu exceptia primei autorizari a verificatorilor metrologi, care este valabila un an.

    CAP. 6
    Drepturi si obligatii ale agentilor economici care desfasoara activitati ce fac obiectul controlului metrologic al statului

    Art. 24
    Pentru desfasurarea legala a activitatilor specificate la cap. II, III si IV din prezentele instructiuni, agentii economici trebuie sa obtina autorizatiile si avizele necesare din partea Biroului Roman de Metrologie Legala.
    Art. 25
    In urma desfasurarii activitatilor specificate in prezentele instructiuni trebuie asigurata verificarea mijloacelor de masurare de catre laboratoare de metrologie autorizate.
    Art. 26
    Agentii economici care au obtinut autorizatii si avize din partea Biroului Roman de Metrologie Legala sunt obligati sa respecte, in cursul desfasurarii activitatii, limitele autorizarii si/sau avizului, conditiile in care au fost acordate, precum si conditionarile acestora.
    Art. 27
    Agentii economici care au obtinut autorizatii si avize din partea Biroului Roman de Metrologie Legala pot face referiri la acestea in orice document sau publicatie.
    Art. 28
    Orice modificari ale conditiilor in care s-au acordat autorizatiile si avizele - extinderi ale obiectului de activitate, schimbarea denumirii, adresei etc. - necesita reinnoirea autorizatiilor si/sau avizelor in termen de 15 zile. In caz contrar, autorizatiile/avizele se anuleaza. Reobtinerea autorizatiilor si avizelor se reglementeaza prin proceduri de metrologie legala.

    CAP. 7
    Sanctiuni

    Art. 29
    Nerespectarea prevederilor prevazute la art. 24 din prezentele instructiuni, precum si utilizarea la efectuarea incercarilor, etalonarilor si/sau verificarilor metrologice, in vederea legalizarii mijloacelor de masurare, de catre personal neautorizat sau avand autorizatia expirata, atrage sanctionarea conform art. 29 pct. I lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994.
    Art. 30
    Nerespectarea prevederilor art. 25 si 26 din prezentele instructiuni atrage sanctionarea conform art. 29 pct. II lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994.

    ANEXA 4

                    INSTRUCTIUNI DE METROLOGIE LEGALA
                             I.M.L. 4 - 97
                      MARCI METROLOGICE DE STAT

    CAP. 1
    Prevederi generale

    Art. 1
    Prezentele instructiuni de metrologie legala stabilesc, in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994, conditiile de investire a mijloacelor de masurare care au corespuns controlului metrologic al statului cu marci metrologice de stat.
    Art. 2
    Mijloacele de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, care au corespuns controlului metrologic al statului, devin mijloace de masurare legale. Aceasta calitate se atesta prin documentele specifice, intocmite in urma controlului si, dupa caz, prin investirea acestora cu marci metrologice de stat: marca metrologica de model si marca metrologica de verificare.
    Art. 3
    Marcile metrologice de stat atesta legalitatea mijloacelor de masurare care au corespuns controlului metrologic al statului, exercitat in conditiile specificate in instructiunile de metrologie legala, prin:
    - aprobari de model;
    - verificari metrologice initiale ale mijloacelor de masurare noi, fabricate/construite sau importate;
    - verificari metrologice ulterioare - periodice, dupa reparare sau la cerere - ale mijloacelor de masurare aflate in utilizare.
    Art. 4
    Biroul Roman de Metrologie Legala stabileste reprezentarea grafica si inscrisul marcilor metrologice de stat, reglementeaza modul de aplicare a acestora prin proceduri de metrologie legala, tine evidenta acestora, coordoneaza executia centralizata, distribuie marcile metrologice de verificare si controleaza modul de utilizare si de aplicare a marcilor metrologice de stat.

    CAP. 2
    Marca metrologica de model

    Art. 5
    Mijloacele de masurare produse/fabricate/construite sau importate, supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, care sunt conforme cu modelele aprobate, se investesc cu marca metrologica de model.
    Art. 6
    Documentul eliberat de Biroul Roman de Metrologie Legala in baza caruia se aplica marca metrologica de model este Certificatul aprobarii de model.
    Art. 7
    Marca metrologica de model se aplica pe mijlocul de masurare, prin grija producatorului si/sau importatorului mijlocului de masurare, la loc vizibil, astfel incat sa fie lizibila si rezistenta la stergere.
    Art. 8
    Conditiile specifice de aplicare pe un anumit mijloc de masurare se stabilesc in proceduri de metrologie legala specifice si in Certificatul aprobarii de model.
    Art. 9
    Marca metrologica de model se aplica numai pe mijloacele de masurare produse sau importate in perioada de valabilitate inscrisa in Certificatul aprobarii de model.
    Art. 10
    Reprezentarea grafica si inscrisul marcii de model sunt redate in anexa, iar detaliile de realizare sunt precizate in procedura de metrologie legala specifica.

    CAP. 3
    Marca metrologica de verificare

    Art. 11
    Mijloacele de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, care au corespuns controlului exercitat prin verificari metrologice, se investesc cu marci metrologice de verificare.
    Art. 12
    Documentul in baza caruia se aplica marca metrologica de verificare este Buletinul de verificare metrologica, cu decizia Admis, eliberat de personalul verificator autorizat care a efectuat verificarea mijlocului de masurare respectiv.
    Art. 13
    Marca metrologica de verificare se aplica de personalul verificator autorizat care a efectuat verificarea metrologica in conformitate cu prevederile normei de metrologie legala aplicabila si a intocmit Buletinul de verificare metrologica cu decizia Admis.
    Art. 14
    Marca metrologica de verificare aplicata pe mijlocul de masurare este valabila numai in intervalul de timp precizat in Buletinul de verificare metrologica, interval care nu trebuie sa depaseasca perioada de verificare stabilita in Lista oficiala a mijloacelor de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, pentru mijlocul de masurare respectiv.
    Art. 15
    Reprezentarea grafica si inscrisul marcilor metrologice de verificare sunt redate in anexa, iar detaliile de realizare - dimensiuni, materiale - sunt precizate in procedura de metrologie specifica.
    Art. 16
    Marcile metrologice de verificare se inapoiaza Biroului Roman de Metrologie Legala in cazul in care au termenul de valabilitate - anul inscris - depasit, precum si in cazul expirarii autorizatiei laboratorului de metrologie sau a personalului verificator.

    CAP. 4
    Obligatiile detinatorilor si utilizatorilor de marci metrologice de stat

    Art. 17
    Agentii economici care au obtinut de la Biroul Roman de Metrologie Legala dreptul de a aplica marca metrologica de model au obligatia:
    a) sa aplice marca metrologica de model numai pe mijloacele de masurare conforme cu modelul aprobat;
    b) sa aplice marca metrologica de model in conditiile specificate in Certificatul de aprobare de model.
    Art. 18
    Personalul verificator autorizat care a obtinut de la Biroul Roman de Metrologie Legala dreptul de utilizare a marcilor metrologice de verificare are obligatia:
    a) sa aplice marca metrologica de verificare numai pe mijloacele de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului, care au corespuns verificarii metrologice;
    b) sa predea marcile metrologice de verificare Biroului Roman de Metrologie Legala, la expirarea valabilitatii acestora, a autorizatiei laboratorului in care isi desfasoara activitatea sau a autorizatiei personale.

    CAP. 5
    Sanctiuni

    Art. 19
    Nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 17 lit. a) si la art. 18 lit. a) din prezentele instructiuni atras sanctionarea conform art. 29 pct. I lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994.
    Art. 20
    Nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 17 lit. b) si la art. 18 lit. b) din prezentele instructiuni atrage sanctionarea conform art. 29 pct. II lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994.
    Art. 21
    Anexa face parte integranta din prezentele instructiuni.

    ANEXA
    la I.M.L. 4 - 97

                     REPREZENTAREA GRAFICA SI INSCRISUL
                       MARCILOR METROLOGICE DE STAT

    1. Marca metrologica de model contine inscrisurile:
    - simbolul Romaniei (RO);
    - numarul curent al aprobarii de model (XXX);
    - ultimele doua cifre ale anului in care s-a acordat aprobarea de model (YY).
    Reprezentare grafica:
    RO XXX/YY
    2. Marca metrologica de verificare contine inscrisurile:
    - simbolul Romaniei (RO);
    - ultimele doua cifre ale anului in care s-a efectuat verificarea metrologica (YY);
    - indicativul de identificare a personalului verificator autorizat (XXX).
    Reprezentare grafica:
    RO YY/XXX

    ANEXA 5

                    INSTRUCTIUNI DE METROLOGIE LEGALA
                              I.M.L. 5 - 97
            SISTEMUL NATIONAL DE ETALOANE ALE UNITATILOR DE MASURA

    CAP. 1
    Prevederi generale

    Art. 1
    Sistemul national de etaloane ale unitatilor de masura constituie baza stiintifica, tehnica si legala de referinta pentru asigurarea uniformitatii, exactitatii si legalitatii masurarilor efectuate pe teritoriul national, inclusiv in relatiile economice si tehnico-stiintifice cu alte tari.
    Sistemul cuprinde etaloanele nationale si etaloanele teritoriale, constituind un ansamblu coerent si ierarhizat in functie de nivelurile de exactitate si de criteriile teritoriale, conform unor proceduri specifice.
    Sistemul este deschis si perfectibil. El trebuie permanent adaptat intereselor economice, stiintifice si sociale ale tarii, conventiilor internationale la care Romania este parte si oricaror modificari ulterioare ale Sistemului international de unitati de masura.
    Art. 2
    Masurile, aparatele, dispozitivele, instalatiile, mostrele de materiale si substantele care materializeaza si conserva unitati de masura si furnizeaza informatii de masurare sunt mijloace de masurare.
    Mijloacele de masurare etalon sunt mijloacele de masurare destinate sa defineasca, sa realizeze, sa conserve sau sa reproduca unitatile de masura si sunt folosite, exclusiv, pentru a le transmite altor mijloace de masurare. Ele vor fi denumite, in continuare, pe scurt, etaloane.
    Art. 3
    Etaloanele, in functie de performantele tehnice si metrologice, se clasifica in:
    a) etaloane primare;
    b) etaloane secundare.
    Art. 4
    Etaloanele primare sunt etaloanele care prezinta cele mai inalte calitati metrologice, ale caror valori sunt atribuite fara raportare la alte etaloane ale aceleiasi marimi.
    Art. 5
    Etaloanele secundare sunt etaloane ale caror valori sunt atribuite prin comparatie cu etaloanele primare ale acelorasi marimi.
    Art. 6
    Etaloanele, dupa destinatia lor la locul de utilizare, se clasifica in:
    a) etaloane de referinta;
    b) etaloane de lucru.
    Art. 7
    Etaloanele de referinta sunt etaloanele de cea mai inalta calitate metrologica, disponibile intr-un loc dat sau intr-o organizatie data, de la care deriva masurarile care sunt efectuate in acel loc.
    Art. 8
    Etaloanele de lucru sunt etaloanele utilizate in mod curent pentru a etalona sau a verifica masuri, aparate de masurat sau materiale de referinta.
    Art. 9
    Etaloanele, dupa locul de utilizare a acestora se clasifica in:
    a) etaloane nationale;
    b) etaloane teritoriale;
    c) etaloane ale agentilor economici si ale altor organizatii.
    Art. 10
    Etaloanele nationale sunt etaloane primare sau etaloane secundare, recunoscute prin hotarare a Guvernului, care nu sunt aducatoare de venituri.
    Etaloanele nationale trebuie sa fie trasabile la etaloanele internationale sau la alte etaloane recunoscute pe plan mondial sau regional.
    Art. 11
    Etaloanele teritoriale sunt etaloane secundare sau etaloane de lucru, recunoscute de Biroul Roman de Metrologie Legala ca referinta pentru conservarea si transmiterea unitatilor de masura in anumite zone teritoriale ale Romaniei.
    Etaloanele teritoriale trebuie sa fie trasabile la etaloanele nationale.
    Art. 12
    Trasabilitatea etaloanelor este garantata de catre Biroul Roman de Metrologie Legala prin atestarea lor in calitate de componente ale Sistemului national de etaloane. Atestarea se realizeaza pe baza unor proceduri de metrologie legala.

    CAP. 2
    Etaloane nationale

    Art. 13
    Etaloanele nationale reprezinta bunuri publice, referinta unica legala pentru reproducerea, conservarea si transmiterea unitatilor de masura in Romania.
    Art. 14
    Etaloanele nationale sunt detinute, perfectionate, conservate si utilizate de institutii specializate, stabilite prin hotarare a Guvernului.
    Art. 15
    Etaloanele nationale sunt supuse unui regim de pastrare, perfectionare, comparare, utilizare, intretinere, transport, inlocuire si scoatere din uz, stabilit prin proceduri de metrologie specifice.
    Art. 16
    Detinatorii etaloanelor nationale au urmatoarele obligatii:
    a) sa intocmeasca si sa actualizeze periodic dosarele etaloanelor nationale;
    b) sa mentina etaloanele nationale in limitele prescrise ale caracteristicilor metrologice; sa coreleze etaloanele nationale cu etaloane recunoscute pe plan mondial, in vederea asigurarii trasabilitatii internationale;
    c) sa asigure disponibilitatea etaloanelor nationale pentru transmiterea unitatii de masura, sa realizeze conditiile necesare de securitate, de prevenire a unor interventii neautorizate si de asigurare a integritatii etaloanelor nationale in cazuri de calamitati sau alte evenimente deosebite care le pot afecta integritatea sau performantele;
    d) sa permita accesul la etaloanele nationale numai persoanelor autorizate in acest scop.
    Art. 17
    Se considera ca fiind asociate etalonului national: incaperea in care este amplasat, instalatiile sau aparatele cu ajutorul carora se realizeaza compararea altor etaloane cu etalonul national, aparatele auxiliare cu care se determina valorile marimilor de influenta, utilajele auxiliare si cele care contribuie la realizarea conditiilor necesare pentru functionarea etalonului national. Acestea sunt precizate la atestarea etalonului national.
    Art. 18
    Fiecare etalon national trebuie sa fie insotit de o documentatie al carei continut este stabilit prin proceduri de metrologie legala. Documentatia se intocmeste in 3 exemplare identice, cu urmatoarele destinatii: un exemplar se pastreaza la Biroul Roman de Metrologie Legala, un exemplar se pastreaza de catre detinatorul etalonului si un exemplar se pastreaza de laboratorul de metrologie insarcinat cu reproducerea, conservarea si transmiterea unitatilor de masura.
    Art. 19
    In vederea asigurarii stabilitatii si trasabilitatii internationale, etaloanele nationale se compara, direct sau prin intermediul unor metode prevazute in documentatia specifica, cu etaloanele internationale sau ale altor tari. Aceste comparari reprezinta conditii in vederea atestarii.
    Art. 20
    Etaloanele nationale sunt atestate de catre organul tehnic de specialitate al Biroului Roman de Metrologie Legala, numit in acest scop, prin ordin de catre directorul general.
    Art. 21
    Etaloanele nationale care nu mai prezinta garantiile necesare sunt scoase din uz prin ordin al directorului general al Biroului Roman de Metrologie Legala, care informeaza Guvernul despre imprejurarile care au determinat aceasta decizie.
    Art. 22
    Mutarea pe alt amplasament sau scoaterea din tara a etaloanelor nationale, pentru comparari cu etaloanele internationale, se poate face numai cu acordul Biroului Roman de Metrologie Legala.
    Art. 23
    Orice situatii deosebite in legatura cu etaloanele nationale trebuie comunicate imediat de catre detinatori Biroului Roman de Metrologie Legala.
    Reparatiile, modificarile sau imbunatatirile etaloanelor nationale pot fi efectuate numai cu acordul prealabil al Biroului Roman de Metrologie Legala si implica reatestarea lor.

    CAP. 3
    Etaloane teritoriale

    Art. 24
    Etaloanele teritoriale sunt detinute, perfectionate, conservate si utilizate, de regula, de catre laboratoarele teritoriale de metrologie ale Biroului Roman de Metrologie Legala.

    CAP. 4
    Sanctiuni

    Art. 25
    Nerespectarea prevederilor prevazute la art. 20 lit. a) si b) din prezentele instructiuni atrage sanctionarea in conformitate cu art. 29 pct. I lit. g) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994.
    Art. 26
    Nerespectarea prevederilor prevazute la art. 20 lit. c) din prezentele instructiuni atrage sanctionarea in conformitate cu art. 29 pct. II lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994.

    ANEXA 6

                  INSTRUCTIUNI DE METROLOGIE LEGALA
                           I.M.L. 6 - 97
      CONTROLUL METROLOGIC AL STATULUI PRIN INSPECTII SI TESTARI INOPINATE

    CAP. 1
    Prevederi generale

    Art. 1
    Prezentele instructiuni stabilesc conditiile de exercitare a controlului metrologic al statului prin inspectii si testari inopinate asupra masurarilor si mijloacelor de masurare, precum si drepturile si obligatiile personalului Biroului Roman de Metrologie Legala, imputernicit sa constate si sa sanctioneze contraventiile, precum si ale persoanelor fizice si juridice supuse controlului.
    Art. 2
    Controlul metrologic al statului prin inspectii si testari inopinate se exercita de catre personal al Biroului Roman de Metrologie Legala, special imputernicit in acest scop prin ordin al directorului general, in temeiul art. 36 din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994.
    Art. 3
    Documentele de referinta utilizate de persoanele prevazute la art. 2 pentru efectuarea controlului metrologic prin inspectii si testari inopinate sunt reglementarile legale privind activitatea de metrologie - legi, hotarari ale Guvernului, instructiuni de metrologie legala -, precum si reglementarile referitoare la masurari.

    CAP. 2

    A. Conditii generale de desfasurare a controlului

    Art. 4
    Persoanele fizice si juridice care utilizeaza in activitatile proprii, pentru masurari, mijloace de masurare supuse obligatoriu controlului metrologic al statului sunt denumite in continuare agenti controlati.
    Art. 5
    Controalele metrologice prin inspectii si testari inopinate se desfasoara de catre persoanele imputernicite conform art. 2, pe baza de ordin de serviciu, eliberat de conducatorul unitatii teritoriale a Biroului Roman de Metrologie Legala. Aceste persoane sunt denumite in continuare agenti constatatori.
    Art. 6
    Cu ocazia inspectiilor inopinate efectuate se consemneaza in procesul-verbal de control cel putin urmatoarele informatii:
    a) datele de identificare a agentului controlat - numele sau denumirea, adresa, buletinul de identitate sau numarul de inregistrare la oficiul registrului comertului, codul fiscal etc.;
    b) activitatea generala desfasurata si masurarile de interes public efectuate;
    c) metoda de masurare utilizata si constatari privind corectitudinea ei;
    d) constatari privind adaptarea caracteristicilor tehnice si metrologice ale mijloacelor de masurare la metoda de masurare utilizata;
    e) legalitatea mijloacelor de masurare utilizate in masurarile din domeniile de interes public;
    f) rezultatele testarilor si masurarilor efectuate;
    g) aspecte conexe, daca exista;
    h) daca s-a intocmit proces-verbal de contraventie.
    Art. 7
    Pentru stabilirea corectitudinii rezultatelor masurarilor efectuate de agentul controlat si a modului de functionare a mijloacelor de masurare se utilizeaza, pentru testare, mijloace de masurare legale si corespunzatoare din punct de vedere tehnic.
    Art. 8
    Forma proceselor-verbale de control si de contraventie, precum si modul de completare se stabilesc prin proceduri de metrologie legala.
    Art. 9
    Inainte de inceperea controlului, agentii constatatori sunt obligati sa prezinte agentului controlat legitimatia de inspectie si ordinul de serviciu.
    Art. 10
    In cazul in care reprezentantul legitim al agentului controlat nu este prezent sau situatia legalitatii nu poate fi stabilita pe loc, agentul constatator va efectua constatarile tehnice si va preda reprezentantului prezent al agentului controlat o invitatie de prezentare la sediul unitatii teritoriale a Biroului Roman de Metrologie Legala.
    B. Ridicarea de probe pentru efectuarea analizelor si masurarilor comparative, in vederea determinarii corectitudinii rezultatelor de masurare declarate
    Art. 11
    In cazurile in care nu se pot face determinari si masurari la locul controlului, agentul constatator va proceda la ridicarea de probe pentru efectuarea testarilor in conditii de laborator.
    Art. 12
    Probele ridicate vor fi introduse in ambalaje si vor fi sigilate, in prezenta agentului controlat, cu etichete, astfel incat deschiderea ambalajului sa se poata face doar cu distrugerea etichetei-sigiliu.
    Art. 13
    Agentul constatator va completa si va preda agentului controlat o invitatie in care va consemna denumirea produsului si cantitatea ridicata pentru probe, data si ora la care va avea loc testarea. Agentul controlat este invitat la testare.
    Art. 14
    Constatarile se vor efectua in prezenta agentului controlat sau a reprezentantului acestuia ori a unui martor, in cazul in care agentul controlat nu se prezinta la data si la ora stabilite. Inainte de inceperea constatarilor, agentul constatator va consemna inviolabilitatea sigiliilor.
    Art. 15
    In urma constatarilor, agentul constatator va intocmi proces-verbal de control metrologic si, daca este cazul, proces-verbal de contraventie.
    C. Interzicerea utilizarii, sigilarea si confiscarea mijloacelor de masurare nelegale
    Art. 16
    In cazul in care se constata utilizarea de mijloace de masurare nelegale, agentul constatator va intocmi proces-verbal de contraventie si va sigila mijlocul de masurare.
    Art. 17
    In cazul in care se constata utilizarea mijloacelor de masurare modificate, dereglate, agentii constatatori vor intocmi proces-verbal de confiscare si vor confisca mijloacele de masurare respective. Mijloacele de masurare confiscate se valorifica sau se distrug conform prevederilor legale.
    Art. 18
    Sigilarea impotriva utilizarii se consemneaza in procesul-verbal de contraventie. Ruperea sigiliilor ii este permisa doar personalului atelierelor de reparat mijloace de masurare, autorizate pentru respectivul sortiment de mijloace de masurare, si se face numai in prezenta verificatorilor metrologi. Aceasta se consemneaza intr-un document oficial.
    Ruperea sigiliilor de catre alte persoane este interzisa, fapta fiind sanctionabila conform prevederilor Codului penal, republicat.

    CAP. 3
    Drepturi si obligatii ale persoanelor fizice si juridice supuse controlului metrologic al statului prin inspectii si testari inopinate

    Art. 19
    Agentul controlat are urmatoarele drepturi:
    a) sa solicite agentului constatator legitimatia de inspectie si ordinul de serviciu;
    b) sa solicite, pentru luare la cunostinta, documentele de referinta in baza carora se efectueaza controlul metrologic;
    c) sa-si expuna obiectiile privind constatarile efectuate, care vor fi consemnate in procesele-verbale intocmite;
    d) sa conteste, in conformitate cu prevederile legale, rezultatele controlului.
    Art. 20
    Agentul controlat are urmatoarele obligatii:
    a) sa permita accesul agentului constatator in locurile unde se efectueaza masurarile si unde se afla mijloacele de masurare supuse controlului;
    b) sa permita ridicarea de probe in conditiile stabilite la art. 11 - 15;
    c) sa se conformeze deciziilor luate de agentul constatator privind interzicerea utilizarii mijloacelor de masurare.

    CAP. 4
    Sanctiuni

    Art. 21
    Nerespectarea prevederilor art. 20 lit. a) si b) din prezentele instructiuni atrage sanctionarea in conformitate cu art. 29 pct. I lit. g) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994.
    Art. 22
    Nerespectarea prevederilor art. 20 lit. c) din prezentele instructiuni atrage sanctionarea in conformitate cu art. 29 pct. II lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994.

    ANEXA 7

                    INSTRUCTIUNI DE METROLOGIE LEGALA
                             I.M.L. 7 - 97
   SUPRAVEGHEREA METROLOGICA A ACTIVITATILOR DETINATORILOR DE AUTORIZATII
                              METROLOGICE

    CAP. 1
    Prevederi generale

    Art. 1
    Prezentele instructiuni reglementeaza modul de exercitare a controlului metrologic al statului prin supraveghere metrologica.
    Art. 2
    Supravegherea metrologica a activitatii detinatorilor de autorizatii metrologice este activitatea exercitata de catre Biroul Roman de Metrologie Legala asupra agentilor economici care desfasoara activitati ce fac obiectul controlului metrologic al statului.
    Art. 3
    Supravegherea metrologica se desfasoara in conformitate cu prevederile prezentelor instructiuni, iar costurile aferente se suporta de catre agentii economici supusi supravegherii metrologice.

    CAP. 2
    Conditii de exercitare a supravegherii metrologice

    A. Supravegherea activitatii de incercari, etalonari si/sau verificari metrologice
    Art. 4
    Incercarile, etalonarile si verificarile metrologice se desfasoara de catre agentii economici care detin autorizatie in acest sens din partea Biroului Roman de Metrologie Legala.
    Art. 5
    Supravegherea metrologica a laboratoarelor de metrologie se desfasoara pe baza programului de supraveghere metrologica, comunicat cu ocazia autorizarii si acceptat de catre conducerea laboratorului.
    Art. 6
    Programul de supraveghere metrologica cuprinde calendarul actiunilor de supraveghere si modalitatile de supraveghere metrologica.
    Art. 7
    Supravegherea metrologica a laboratoarelor de incercari, etalonari si/sau verificari metrologice se desfasoara in doua etape:
    a) controlul respectarii conditiilor in care a fost acordata autorizarea si modul de functionare a laboratorului;
    b) testarea unui esantion reprezentativ din mijloacele de masurare incercate, etalonate si/sau verificate de catre laboratorul de metrologie supus supravegherii. Testarea se efectueaza prin repetarea etalonarilor si/sau verificarilor metrologice. Cuantificarea se efectueaza asupra rezultatelor declarate de catre laboratorul de metrologie supravegheat.
    Art. 8
    Controlul respectarii conditiilor in care a fost acordata autorizarea se efectueaza prin monitorizarea activitatii laboratorului de metrologie de catre Biroul Roman de Metrologie Legala si prin reevaluari periodice.
    Cu ocazia reevaluarilor periodice se urmaresc cel putin:
    a) modul de completare si de eliberare a documentelor emise la incercare, etalonare si/sau verificare;
    b) inregistrarile laboratorului de metrologie;
    c) starea etaloanelor, mijloacelor de masurare, a utilajelor si instalatiilor, in vederea pastrarii caracteristicilor tehnice si metrologice initiale;
    d) modul de executare de catre personalul autorizat a operatiunilor de transmitere a unitatilor de masura;
    e) modul de receptie, manipulare, depozitare si livrare a mijloacelor de masurare asupra carora isi exercita activitatea laboratorul de metrologie.
    Art. 9
    Numarul mijloacelor de masurare care constituie esantioane supuse supravegherii prin verificari metrologice, prezentat in anexa, a fost stabilit in functie de gradul de asigurare a independentei, impartialitatii si integritatii, si anume:
    a) pentru laboratoare de metrologie care au demonstrat, cu ocazia autorizarii, ca au calitatea de parte neutra - tabelul nr. 1 din anexa;
    b) pentru laboratoare de metrologie apartinand fabricantilor/constructorilor si importatorilor - tabelul nr. 2 din anexa;
    c) pentru laboratoare de metrologie apartinand detinatorilor mijloacelor de masurare - tabelul nr. 3 din anexa.

    NOTA:
    Pentru evaluarea in vederea autorizarii, laboratoarele de metrologie se incadreaza in una dintre categoriile prevazute la lit. a) - c).
    Art. 10
    Constatarile efectuate cu ocazia supravegherii pot conduce la stabilirea unor masuri corective.
    Art. 11
    Metodologia de efectuare a supravegherii metrologice se stabileste de catre Biroul Roman de Metrologie Legala prin proceduri de metrologie legala.
    B. Supravegherea agentilor economici care desfasoara activitati de fabricare/construire sau import de mijloace de masurare
    Art. 12
    Supravegherea metrologica a activitatilor de fabricare/construire si import de mijloace de masurare se desfasoara pe baza programului de supraveghere stabilit cu ocazia autorizarii.
    Art. 13
    Supravegherea metrologica se exercita prin monitorizare si reevaluare.
    Art. 14
    Monitorizarea urmareste, in principal, modul de asigurare a legalitatii tuturor mijloacelor de masurare livrate.
    Art. 15
    Reevaluarile desfasurate periodic urmaresc, in principal:
    a) respectarea aprobarilor de model si a conditiilor in care s-a acordat autorizatia pentru exercitarea activitatii;
    b) modul de asigurare a etalonarilor si/sau verificarilor metrologice initiale ale mijloacelor de masurare fabricate/construite sau importate;
    c) modul de receptie, manipulare, transport, depozitare si livrare;
    d) modul de asigurare de service in garantie si postgarantie;
    e) inregistrarile fabricantului/constructorului sau importatorului.
    Art. 16
    Constatarile efectuate cu ocazia supravegherii pot conduce la stabilirea unor masuri corective.
    C. Supravegherea metrologica a agentilor economici care desfasoara activitate de reparare de mijloace de masurare in cadrul atelierelor autorizate
    Art. 17
    Supravegherea metrologica a atelierelor autorizate de reparat mijloace de masurare se desfasoara pe baza programului de supraveghere stabilit cu ocazia autorizarii.
    Art. 18
    Supravegherea metrologica se exercita prin monitorizare si reevaluare.
    Art. 19
    Monitorizarea urmareste, in principal, modul de asigurare a legalitatii prin verificarea in laboratoarele de metrologie autorizate a tuturor mijloacelor de masurare reparate.
    Art. 20
    Reevaluarile desfasurate periodic urmaresc, in principal:
    a) inregistrarile atelierului;
    b) starea etaloanelor mijloacelor de masurare, a instalatiilor si utilajelor;
    c) modul de asigurare a etalonarilor si/sau verificarilor metrologice ale mijloacelor de masurare reparate;
    d) modul de receptie, manipulare si livrare a mijloacelor de masurare reparate;
    e) modul de acordare si asigurare a garantiei dupa reparare.
    Art. 21
    Constatarile efectuate cu ocazia supravegherii pot conduce la stabilirea unor masuri corective.
    D. Supravegherea metrologica a agentilor economici care desfasoara activitate de inchiriere de mijloace de masurare
    Art. 22
    Supravegherea metrologica a agentilor economici autorizati care desfasoara activitate de inchiriere de mijloace de masurare se desfasoara pe baza programului de supraveghere stabilit cu ocazia autorizarii.
    Art. 23
    Supravegherea metrologica se exercita prin monitorizare si reevaluare.
    Art. 24
    Monitorizarea urmareste, in principal, modul de asigurare a legalitatii tuturor mijloacelor de masurare de inchiriat.
    Art. 25
    Reevaluarile periodice urmaresc, in principal, urmatoarele aspecte:
    a) starea tehnico-legala a mijloacelor de masurare inchiriate;
    b) inregistrarile agentului economic;
    c) modul de tratare a mijloacelor de masurare care si-au pierdut legalitatea;
    d) modul propriu de monitorizare a utilizarii mijloacelor de masurare inchiriate.
    Art. 26
    Constatarile efectuate cu ocazia supravegherii pot conduce la stabilirea unor masuri corective.
    E. Supravegherea metrologica a agentilor economici care desfasoara activitate de vanzare de mijloace de masurare
    Art. 27
    Supravegherea metrologica a agentilor economici autorizati care desfasoara activitate de vanzare de mijloace de masurare se desfasoara pe baza programului de supraveghere stabilit cu ocazia autorizarii.
    Art. 28
    Supravegherea metrologica se exercita prin monitorizare si reevaluare.
    Art. 29
    Monitorizarea urmareste, in principal, modul de asigurare a legalitatii tuturor mijloacelor de masurare vandute.
    Art. 30
    Reevaluarile desfasurate periodic urmaresc in principal:
    a) starea tehnico-legala a mijloacelor de masurare pregatite pentru vanzare;
    b) inregistrarile agentului economic;
    c) modul de tratare a mijloacelor de masurare care si-au pierdut legalitatea;
    d) modul de receptie, transport, manipulare, depozitare si livrare a mijloacelor de masurare.
    Art. 31
    Constatarile efectuate cu ocazia supravegherii pot conduce la stabilirea unor masuri corective.

    CAP. 3
    Obligatiile agentilor economici care desfasoara activitati ce fac obiectul controlului metrologic al statului si sunt supusi supravegherii metrologice

    Art. 32
    Agentii economici care sunt supusi supravegherii metrologice sunt obligati:
    a) sa respecte programul de supraveghere pe care l-au acceptat cu ocazia autorizarii;
    b) sa permita personalului Biroului Roman de Metrologie Legala desemnat cu supravegherea accesul in laboratorul de metrologie si la documentele metrologice specifice;
    c) sa respecte conditiile in baza carora au obtinut autorizarea si sa aplice masurile corective stabilite de catre Biroul Roman de Metrologie Legala;
    d) sa tina si sa puna la dispozitie organelor Biroului Roman de Metrologie Legala evidentele prevazute de sistemul de evidenta a activitatii de metrologie, stabilit prin instructiuni de metrologie legala.

    CAP. 4
    Sanctiuni

    Art. 33
    Nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 32 lit. a) si la art. 32 lit. c) din prezentele instructiuni atrage sanctionarea conform art. 29 pct. II lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994, si/sau suspendarea autorizatiei;
    Art. 34
    Nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 32 lit. b) din prezentele instructiuni atrage sanctionarea conform art. 29 pct. I lit. g) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994.
    Art. 35
    Nerespectarea obligatiilor prevazute la art. 3 lit. d) din prezentele instructiuni atrage sanctionarea conform art. 29 pct. II lit. d) din Ordonanta Guvernului nr. 20/1992, aprobata si modificata prin Legea nr. 11/1994.

    CAP. 5
    Prevederi finale

    Art. 36
    Reclamatiile si sesizarile privind mijloacele de masurare si masurarile de interes public se solutioneaza doar de catre Biroul Roman de Metrologie Legala prin expertize metrologice, efectuate in laboratoare de metrologie autorizate de acesta.
    Art. 37
    Anexa face parte integranta din prezentele instructiuni.

    ANEXA
    la I.M.L. 7 - 97

            PLANURILE DE SUPRAVEGHERE METROLOGICA A LABORATOARELOR
                       DE METROLOGIE AUTORIZATE
in functie de numarul de mijloace de masurare etalonate si/sau verificate metrologic de catre acestea

    Supravegherea unui laborator de metrologie autorizat incepe cu nivelul de supraveghere normala.
    Deciziile privind aplicarea nivelurilor de supraveghere redusa, severa, foarte severa sau de retragere a autorizatiei se iau de catre conducerea unitatii teritoriale a Biroului Roman de Metrologie Legala, in urma analizei rezultatelor supravegherii.
    In cazul in care, dupa patru controale metrologice de supraveghere suma A = 0, dupa analiza activitatii laboratorului de metrologie autorizat, conducerea unitatii teritoriale a Biroului Roman de Metrologie Legala poate lua decizia de efectuare a supravegherii reduse.
    Decizia de trecere la un nivel mai sever de supraveghere se ia cu ocazia fiecarui control metrologic de supraveghere de catre personalul Biroului Roman de Metrologie Legala desemnat cu efectuarea controlului. In cazul in care la doua controale metrologice de supraveghere consecutive s-a trecut la un nivel mai sever de supraveghere, acest nivel de supraveghere devine, prin decizia conducerii unitatii teritoriale a Biroului Roman de Metrologie Legala, nivelul de incepere a supravegherii.
    In cazul rezultatelor necorespunzatoare la nivelul de supraveghere foarte severa, conducerea unitatii teritoriale a Biroului Roman de Metrologie Legala poate lua decizia de suspendare a autorizatiei.
    Verificarile metrologice de supraveghere efectuate de catre personalul desemnat al Biroului Roman de Metrologie Legala nu atesta legalitatea nici unui mijloc de masurare din lot si nici unui indice privind calitatea produsului. Prin aceasta operatiune se cuantifica doar corectitudinea in care s-au efectuat operatiunile de etalonari si/sau verificari metrologice de catre laboratorul de metrologie autorizat. In urma verificarilor metrologice de supraveghere, personalul Biroului Roman de Metrologie Legala nu elibereaza Buletin de verificare metrologica sau Certificat de etalonare. Rezultatele obtinute se consemneaza in procesul-verbal de control metrologic, care reprezinta si baza de calcul pentru facturarea si decontarea lucrarilor de supraveghere.
    Lotul de mijloace de masurare supus supravegherii N poate fi si eterogen, esantionarea facandu-se la fel, dar urmarind si respectarea urmatoarei relatii:
    100 (Cn/CN) = 100 (n/N) +/- 2 (%), in care:
    Cn = suma tarifelor de etalonare si/sau verificare prevazute in lista oficiala, pentru esantionul n;
    CN = suma tarifelor de etalonare si/sau verificare prevazute in lista oficiala, pentru intregul lot N;
    N = numarul mijloacelor de masurare etalonate si/sau verificate de laboratorul de metrologie supus supravegherii, in perioada dintre doua controale metrologice de supraveghere;
    n = numarul mijloacelor de masurare ale esantionului prelevat din lotul N, care sunt supuse unei noi etalonari si/sau verificari metrologice in cadrul controlului metrologic de supraveghere;
    A = numarul maxim de mijloace de masurare gasite respinse la verificarea metrologica de supraveghere, pentru care nu se ia o decizie de supraveghere severa;
    R = numarul minim de mijloace de masurare gasite respinse la verificarea metrologica de supraveghere, pentru care se pot lua decizii de supraveghere severa.
    Costurile supravegherii metrologice pe care trebuie sa le suporte laboratorul de metrologie autorizat sunt formate din Cn si tariful orar al vizitei de reevaluare.

    Tabelul nr. 1

        Planuri de supraveghere a laboratoarelor prevazute la art. 9 lit. a)
-----------------------------------------------------------------------------
              Nivel de        Nivel de        Nivel de        Nivel de
    N         supraveghere    supraveghere    supraveghere    supraveghere
              redusa          normala         severa          foarte
                                                              severa
-----------------------------------------------------------------------------
  9...15             n=0        n=1; A=0; R=1   n=2; A=0; R=1   n=3; A=0; R=1
 16...25        n=1; A=0; R=1   n=2; A=0; R=1   n=3; A=0; R=1   n=5; A=0; R=1
 26...50        n=2; A=0; R=1   n=3; A=0; R=1   n=5; A=0; R=1   n=8; A=0; R=1
 51...90        n=3; A=0; R=1   n=5; A=0; R=1   n=8; A=0; R=1  n=12; A=0; R=1
 91...150       n=5; A=0; R=1   n=8; A=0; R=1  n=12; A=0; R=1  n=20; A=0; R=1
151...280       n=8; A=0; R=1  n=12; A=0; R=1  n=20; A=0; R=1  n=40; A=0; R=1
281...500      n=12; A=0; R=1  n=20; A=0; R=1  n=40; A=0; R=1  n=90; A=0; R=1
501...1.200    n=20; A=0; R=1  n=40; A=0; R=1  n=90; A=0; R=1 n=130; A=0; R=1
-----------------------------------------------------------------------------

    Tabelul nr. 2

        Planuri de supraveghere a laboratoarelor prevazute la art. 9 lit. b)
-----------------------------------------------------------------------------
              Nivel de        Nivel de        Nivel de        Nivel de
    N         supraveghere    supraveghere    supraveghere    supraveghere
              redusa          normala         severa          foarte
                                                              severa
-----------------------------------------------------------------------------
  9...15        n=2; A=0; R=1   n=3; A=0; R=1   n=5; A=0; R=1   n=8; A=0; R=1
 16...25        n=3; A=0; R=1   n=5; A=0; R=1   n=8; A=0; R=1  n=12; A=0; R=1
 26...50        n=5; A=0; R=1   n=8; A=0; R=1  n=12; A=0; R=1  n=20; A=0; R=1
 51...90        n=5; A=0; R=1  n=12; A=0; R=1  n=20; A=0; R=1  n=30; A=0; R=1
 91...150       n=8; A=0; R=1  n=20; A=0; R=1  n=30; A=0; R=1  n=50; A=0; R=1
151...280      n=12; A=0; R=1  n=30; A=0; R=1  n=50; A=0; R=1  n=90; A=0; R=1
281...500      n=20; A=0; R=1  n=50; A=0; R=1  n=90; A=0; R=1 n=130; A=0; R=1
501...1.200    n=30; A=0; R=1  n=90; A=0; R=1 n=130; A=0; R=1 n=190; A=0; R=1
-----------------------------------------------------------------------------

    Tabelul nr. 3

        Planuri de supraveghere a laboratoarelor prevazute la art. 9 lit. c)
-----------------------------------------------------------------------------
              Nivel de        Nivel de        Nivel de        Nivel de
    N         supraveghere    supraveghere    supraveghere    supraveghere
              redusa          normala         severa          foarte
                                                              severa
-----------------------------------------------------------------------------
  9...15        n=3; A=0; R=1   n=5; A=0; R=1   n=8; A=0; R=1   n=N; A=0; R=1
 16...25        n=5; A=0; R=1   n=8; A=0; R=1  n=12; A=0; R=1   n=N; A=0; R=1
 26...50        n=8; A=0; R=1  n=12; A=0; R=1  n=20; A=0; R=1   n=N; A=0; R=1
 51...90       n=12; A=0; R=1  n=20; A=0; R=1  n=30; A=0; R=1  n=50; A=0; R=1
 91...150      n=20; A=0; R=1  n=30; A=0; R=1  n=50; A=0; R=1  n=90; A=0; R=1
151...280      n=30; A=0; R=1  n=50; A=0; R=1  n=90; A=0; R=1 n=130; A=0; R=1
281...500      n=50; A=0; R=1  n=90; A=0; R=1 n=130; A=0; R=1 n=190; A=0; R=1
501...1.200    n=90; A=0; R=1 n=130; A=0; R=1 n=190; A=0; R=1 n=270; A=0; R=1
1.201...3.200 n=130; A=0; R=1 n=190; A=0; R=1 n=270; A=0; R=1 n=450; A=0; R=1
                                                                              



SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 318/1998

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 318 din 1998
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu