HOTARARE Nr.
316 din 28 martie 2007
privind aprobarea
Regulamentului de organizare si functionare al Consiliului interministerial al
apelor
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 234 din 4 aprilie 2007
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, şi al art. 7 alin. (4) din Legea apelor nr. 107/1996, cu
modificările şi completările ulterioare,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol unic. - Se aprobă Regulamentul de organizare şi
funcţionare al Consiliului interministerial al apelor, prevăzut în anexa care
face parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul mediului şi gospodăririi apelor,
Sulfina Barbu
Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale,
Dan Ştefan Motreanu
Ministrul administraţiei şi
internelor,
Vasile Blaga
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor Gheorghe Vlădescu
ANEXĂ
REGULAMENT
de organizare şi funcţionare al Consiliului
interministerial al apelor
Art. 1. - (1) Consiliul interministerial al apelor,
denumit în continuare Consiliul, este organism
consultativ, fără personalitate juridică, pe lângă autoritatea publică centrală
din domeniul apelor.
(2) Consiliul se află în subordinea Consiliului
interministerial pentru agricultură, dezvoltare rurală şi mediu, conform pct.
VIII.6 din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 750/2005 privind constituirea
consiliilor interministeriale permanente.
Art. 2. - (1) Consiliul este format din preşedinte, 15
membri şi 15 membri supleanţi, reprezentanţi cu funcţie de demnitate publică
şi/sau de conducere ai următoarelor instituţii:
a) un reprezentant al Ministerului Mediului şi
Gospodăririi Apelor;
b) un reprezentant al Ministerului Afacerilor Externe;
c) un reprezentant al Departamentului pentru Afaceri
Europene;
d) un reprezentant al
Ministerului Apărării;
e) un reprezentant al Ministerului Finanţelor Publice;
f) un reprezentant al Ministerului Economiei şi
Comerţului;
g) un reprezentant al Ministerului Agriculturii,
Pădurilor şi Dezvoltării Rurale;
h) un reprezentant al Ministerului
Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului;
i) un reprezentant al Ministerului Sănătăţii Publice;
j) un reprezentant al Ministerului Administraţiei şi
Internelor;
k) un reprezentant al Ministerului Educaţiei şi
Cercetării;
l) un reprezentant al Administraţiei
Naţionale „Apele Române";
m) un reprezentant al Agenţiei Naţionale pentru
Protecţia Mediului;
n) un reprezentant al Administraţiei Fondului pentru
mediu;
o) un reprezentant al Gărzii Naţionale de Mediu.
(2) In situaţiile în care membrii se află în
imposibilitatea de a participa la şedinţele Consiliului, reprezentarea se face
de către membrii supleanţi.
(3) In termen de 20 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri, conducătorii instituţiilor prevăzute la alin. (1)
vor nominaliza câte un reprezentant în Consiliu.
(4) Componenţa nominală a Consiliului se aprobă prin
ordin al conducătorului autorităţii publice centrale din domeniul apelor, pe
baza nominalizărilor transmise de instituţiile prevăzute la alin. (1), în
termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 3. - (1) Preşedintele Consiliului este
conducătorul autorităţii publice centrale din domeniul apelor.
(2) In situaţiile în care conducătorul autorităţii
publice centrale din domeniul apelor se află în imposibilitatea de a-şi
exercita funcţia de preşedinte al Consiliului, acesta deleagă
responsabilităţile şi atribuţiile sale secretarului de stat din cadrul
autorităţii publice centrale din domeniul apelor, care coordonează activitatea
de gospodărire a apelor.
Art. 4. - Consiliul coordonează şi avizează politicile
şi strategiile din domeniul gospodăririi apelor, pentru realizarea unei
abordări integrate şi durabile.
Art. 5. - Consiliul are următoarele atribuţii
principale:
a) coordonează elaborarea şi urmăreşte implementarea
programelor de realizare a infrastructurii pentru apa potabilă şi pentru apa
uzată, în conformitate cu angajamentele asumate de România în procesul de
integrare europeană;
b) stabileşte priorităţile în domeniul gospodăririi
apelor şi face propuneri în vederea alocării şi mobilizării resurselor
financiare disponibile pentru realizarea priorităţilor stabilite;
c) avizează planurile de acţiune pentru gospodărirea
apelor, urmăreşte realizarea acestora, asigură colaborarea şi facilitează
schimbul de informaţii între instituţii în procesul de implementare a
directivelor europene din domeniul apelor;
d) urmăreşte asigurarea compatibilităţii şi coerenţei
diferitelor programe şi acţiuni guvernamentale în materie de dezvoltare,
restructurare şi reformă cu obiectivele gospodăririi durabile a resurselor de
apă;
e) raportează şi ţine legătura cu Comitetul
directorilor din domeniul apelor al Comisiei Europene şi cu Grupul de experţi
în gospodărirea apelor al Comisiei internaţionale pentru protecţia fluviului
Dunărea, pentru implementarea unitară a Directivei Parlamentului European şi al
Consiliului nr. 2000/60/CE de stabilire a cadrului comunitar de acţiune în
domeniul strategiei apelor la nivelul bazinului hidrografic al Dunării;
f) avizează schemele
directoare şi le propune spre aprobare autorităţii publice centrale din
domeniul apelor;
g) asigură, prin reprezentanţii ministerelor şi ai
autorităţilor centrale competente, implementarea unitară a prevederilor
schemelor directoare;
h) avizează programele şi
planurile în vederea asigurării corelării şi integrării elementelor de
strategie din domeniul gospodăririi apelor cu/în politicile şi strategiile
sectoriale la nivel naţional şi urmăreşte modul efectiv de aplicare a acestora;
i) urmăreşte stadiul implementării Progamului de
eliminare treptată a evacuărilor, emisiilor şi pierderilor de substanţe
prioritar periculoase;
j) urmăreşte stadiul implementării programelor de
acţiune privind protecţia apelor împotriva poluării cu nitraţi din surse agricole;
k) face propuneri şi urmăreşte activitatea comitetelor
de bazin în legătură cu gospodărirea integrată a resurselor de apă în bazinul
respectiv;
l) colaborează cu Ministerul
Afacerilor Externe pentru realizarea obiectivelor de cooperare externă a
regiunilor de dezvoltare de tip transfrontalier, interregional sau la nivelul
euroregiunilor;
m) analizează acţiunile de colaborare cu statele vecine
în probleme de protecţie şi utilizare durabilă a apelor de frontieră, în
vederea corelării acestora, şi face propuneri pentru îmbunătăţirea colaborării;
n) coordonează, pentru bazinele hidrografice
transfrontaliere, activităţile şi măsurile din schema directoare a bazinului
respectiv, care intră sub incidenţa prevederilor convenţiilor hidrotehnice
încheiate între România şi ţările vecine;
o) avizează Strategia naţională de monitorizare
integrată a apelor, în conformitate cu Legea apelor nr. 107/1996, cu
modificările şi completările ulterioare, şi cu convenţiile internaţionale în
domeniul apelor, la care România este parte;
p) centralizează informaţiile privind modul de
utilizare a fondurilor comunitare din domeniul apelor şi propune măsuri pentru
îmbunătăţirea gradului de absorbţie al acestora;
r) face propuneri pentru iniţierea unor proiecte de
acte normative şi de acorduri internaţionale în domeniul specific de
activitate;
s) urmăreşte respectarea şi aplicarea legislaţiei în
vigoare referitoare la informarea şi consultarea publicului în problemele de
gospodărire a apelor.
t) coordonează activităţile legate de implementarea
Coridorului verde al Dunării Inferioare.
Art. 6. - (1) Consiliul îşi desfăşoară activitatea în
şedinţe de lucru ordinare şi extraordinare.
(2) Anual se desfăşoară cel puţin două şedinţe de
lucru ordinare, dar nu mai mult de 4; şedinţele de lucru extraordinare se
organizează ori de câte ori este necesar, la iniţiativa preşedintelui
Consiliului sau la solicitarea a cel puţin o treime din numărul de membri, în
termen de cel mult 5 zile de la primirea solicitării.
(3) Membrii Consiliului sunt convocaţi individual,
data, locul de desfăşurare şi ordinea de zi a şedinţelor de lucru fiind
comunicate acestora cu cel puţin 7 zile calendaristice înainte de şedinţele de
lucru ordinare şi cu cel puţin 3 zile înainte de şedinţele de lucru
extraordinare.
(4) Şedinţele de lucru sunt legal constituite dacă se
desfăşoară în prezenţa a cel puţin două treimi din numărul total al membrilor
Consiliului.
(5) Adoptarea deciziilor în cadrul şedinţelor
Consiliului se face cu votul majorităţii simple a membrilor prezenţi. In caz de
egalitate, votul preşedintelui este hotărâtor.
(6) Deciziile adoptate de Consiliu
se comunică Consiliului interministerial pentru agricultură, dezvoltare rurală
şi mediu în termen de 5 zile de la adoptare, în vederea stabilirii măsurilor
necesare.
(7) La lucrările Consiliului pot participa, în
calitate de invitaţi, reprezentanţi ai autorităţilor şi instituţiilor
administraţiei publice, ai instituţiilor academice şi de învăţământ superior,
ai organizaţiilor societăţii civile, care ar putea contribui la soluţionarea
unor probleme aflate pe ordinea de zi.
(8) Pentru soluţionarea operativă a problemelor
dezbătute în cadrul şedinţelor Consiliului, precum şi a unor lucrări cu
caracter tehnic privind gospodărirea apelor, se pot înfiinţa grupuri de lucru ad-hoc, a căror structură, mandate şi
termene de realizare a obiectivelor se stabilesc de către Consiliu. La
activităţile grupului de lucru ad-hoc pot participa, ca membri, şi
reprezentanţi ai unor instituţii publice care nu fac parte din Consiliu.
Art. 7. - (1) In vederea realizării atribuţiilor
prevăzute la art. 5, autorităţile administraţiei publice centrale şi locale
care dezvoltă programe şi proiecte în domeniul apelor au obligaţia transmiterii
informaţiilor asupra stadiului implementării acestor programe şi proiecte către
Secretariatul tehnic permanent al Consiliului cel puţin o dată la 6 luni.
(2) Formatul de raportare a informaţiilor solicitate
conform prevederilor alin. (1) se elaborează de către autoritatea publică
centrală din domeniul apelor şi se supune aprobării Consiliului în prima
şedinţă de lucru organizată după intrarea în vigoare a prezentei hotărâri.
(3) Informaţiile prevăzute la alin. (1) se furnizează
Consiliului, în mod direct, de către autorităţile administraţiei publice
centrale şi, prin intermediul direcţiilor de ape bazinale, de către
autorităţile administraţiei publice locale.
Art. 8. - (1) Pentru desfăşurarea activităţii curente,
Consiliul are un secretariat tehnic permanent.
(2) Secretariatul tehnic permanent al Consiliului
este format din 4 membri, specialişti din cadrul autorităţii publice centrale
din domeniul apelor, numiţi prin ordin al conducătorului autorităţii publice
centrale din domeniul apelor, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare
a prezentei hotărâri.
(3) Membrii Consiliului au obligaţia de a sprijini
Secretariatul tehnic permanent în îndeplinirea atribuţiilor sale.
Art. 9. - (1) Secretariatul tehnic permanent
îndeplineşte sarcinile şi responsabilităţile stabilite de Consiliu, respectiv
colectarea, analizarea şi raportarea informaţiilor necesare realizării
atribuţiilor acestuia, precum şi transmiterea deciziilor Consiliului tuturor
factorilor interesaţi.
(2) Secretariatul tehnic permanent are următoarele
atribuţii principale:
a) asigură activitatea curentă şi legătura permanentă
între membrii Consiliului şi alţi factori interesaţi;
b) pregăteşte şi pune la dispoziţia Consiliului
documentele necesare bunei desfăşurări a şedinţelor;
c) participă fără drept de vot la şedinţele
Consiliului şi întocmeşte procesele-verbale ale acestora;
d) pregăteşte corespondenţa legată de activitatea
curentă a Consiliului, în conformitate cu deciziile luate de acesta şi
transmise de preşedinte;
e) elaborează şi supune aprobării proiectele
Programului de lucru anual;
f) furnizează date de interes public privind
activitatea Consiliului, pentru site-ul şi pentru biroul de presă ale
autorităţii publice centrale din domeniul apelor.
Art. 10. - In funcţie de ordinea de zi a reuniunii,
oricare dintre membrii Consiliului poate supune spre aprobare preşedintelui
propunerea de participare, cu rol consultativ, a unor specialişti din cadrul
ministerelor care au ori nu reprezentanţi în Consiliu sau a unor organizaţii
guvernamentale ori neguvernamentale.
Art. 11. - Corespondenţa internă şi internaţională a
Consiliului se realizează prin registratura autorităţii publice centrale din
domeniul apelor.