Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

HOTARARE Nr

HOTARARE   Nr. 28 din  5 ianuarie 2006

privind transportul transfrontiera al organismelor modificate genetic

ACT EMIS DE:        GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN:    MONITORUL OFICIAL  NR. 113 din  7 februarie 2006



 

     Avand in vedere prevederile art. 53 din Ordonanta Guvernului nr. 49/2000 privind regimul de obtinere, testare, utilizare si comercializare a organismelor modificate genetic prin tehnicile biotehnologiei moderne, precum si a produselor rezultate din acestea, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 214/2002,
     in temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,

     Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.

     CAPITOLUL  1
     Obiective, domeniu de aplicare si definitii

     Art. 1. - Obiective
     In conformitate cu principiul precautiei si fara sa aduca atingere dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 49/2000 privind regimul de obtinere, testare, utilizare si comercializare a organismelor modificate genetic prin tehnicile biotehnologiei moderne, precum si a produselor rezultate din acestea, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 214/2002, denumita in continuare Ordonanta nr. 49/2000, obiectivele prezentei hotarari sunt stabilirea unui sistem comun de notificare si informare privind transportul transfrontiera al organismelor modificate genetic si asigurarea unei implementari coerente a prevederilor Protocolului, pentru a contribui la asigurarea unui nivel adecvat de protectie in ceea ce priveste transferul, manipularea si utilizarea in conditii de siguranta a organismelor modificate genetic care pot avea efecte adverse asupra conservarii si utilizarii durabile a diversitatii biologice, luand de asemenea in considerare riscurile pentru sanatatea umana.
     Art. 2. - Domeniul de aplicare
     (1) Prezenta hotarare se aplica transportului transfrontiera al tuturor organismelor modificate genetic care pot avea efecte adverse asupra conservarii si utilizarii durabile a diversitatii biologice, luand de asemenea in considerare riscurile pentru sanatatea umana.
     (2) Produsele farmaceutice pentru uz uman, care sunt reglementate prin alte acorduri internationale la care Romania este parte, nu constituie obiectul prezentei hotarari.
     Art. 3. - Definitii
     In sensul prezentei hotarari, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
     1. organism - organism, astfel cum este definit in art. 3 lit. a) din Ordonanta nr. 49/2000;
     2. organism modificat genetic - organism modificat genetic, astfel cum este definit in art. 3 lit. b) din Ordonanta nr. 49/2000, cu exceptia organismelor obtinute prin tehnicile de modificare genetica prevazute in lista din anexa nr. 2, partea A, la Ordonanta nr. 49/2000;
     3. introducere deliberata - introducere deliberata in mediu, astfel cum este definita in art. 3 lit. g) din Ordonanta nr. 49/2000;
     4. introducere pe piata - introducerea pe piata, astfel cum este definita in art. 3 lit. h) din Ordonanta nr. 49/2000;
     5. utilizare in conditii de izolare:
     a) activitatile definite in art. 3 lit. e) din Ordonanta nr. 49/2000;
     b) activitatile prin care organismele, cu exceptia microorganismelor, sunt modificate genetic sau prin care organismele modificate genetic in cauza sunt cultivate, depozitate, transportate, distruse, eliminate sau folosite in orice alt mod si pentru care se utilizeaza, in vederea limitarii contactului acestora cu populatia si cu mediul, masuri specifice de izolare, pe baza acelorasi principii de izolare precum cele prevazute in Ordonanta nr. 49/2000;
     6. alimente - alimente, astfel cum sunt definite in art. 2 din Legea nr. 150/2004 privind siguranta alimentelor si a hranei pentru animale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 462 din 24 mai 2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
     7. hrana pentru animale - hrana pentru animale, astfel cum este definita in art. 3 lit. e) din Legea nr. 150/2004, cu modificarile si completarile ulterioare;
     8. notificare - transmiterea de catre exportator a informatiilor prevazute in prezenta hotarare catre autoritatea competenta a altui stat parte sau non-parte la Protocol;
     9. Centrul de schimb de informatii pentru prevenirea riscurilor biotehnologice sau "Biosafety Clearing House" (BCH) - mecanism pentru schimbul de informatii in domeniul biosecuritatii, instituit conform art. 20 din Protocol si care se utilizeaza prin accesarea site-ului Conventiei privind diversitatea biologica;
     10. export:
     a) scoaterea permanenta sau temporara a organismelor modificate genetic, cu statut de marfuri romanesti, in afara teritoriului vamal al Romaniei;
     b) reexportul organismelor modificate genetic care nu indeplinesc conditiile prevazute la lit. a) si care sunt supuse unui alt regim vamal decat regimul de tranzit;
     11. import - acordarea unui regim vamal, altul decat regimul de tranzit, in cazul organismelor modificate genetic introduse pe teritoriul vamal al unei parti sau non-parti la Protocol, alta decat Romania;
     12. exportator - orice persoana fizica sau juridica prin care sau in numele careia se efectueaza o notificare, adica persoana care, in momentul trimiterii notificarii, este titulara contractului incheiat cu destinatarul din alta tara si are autoritatea de a decide asupra expedierii organismului modificat genetic in afara teritoriului vamal al Romaniei. In absenta unui contract de export sau daca titularul contractului nu actioneaza in nume propriu, faptul de a fi abilitat pentru a decide privind expedierea organismului modificat genetic in afara teritoriului vamal al Romaniei este decisiv;
     13. importator - orice persoana fizica sau juridica aflata in jurisdictia partii sau a non-partii importatoare, care organizeaza importul organismului modificat genetic;
     14. transport transfrontiera - transportul intentionat sau neintentionat al unui organism modificat genetic intre o parte sau o non-parte si o alta parte sau non-parte:
     14.1. transport intentionat - transportul unui organism modificat genetic intre o parte sau o non-parte si o alta parte sau non-parte, efectuat cu intentie, reglementat prin prezenta hotarare;
     14.2. transport neintentionat - transferul accidental transfrontiera al unui organism modificat genetic susceptibil de a avea efecte adverse asupra conservarii si utilizarii durabile a diversitatii biologice, luandu-se in considerare si riscurile pentru sanatatea umana;
     15. parte - orice tara sau organizatie de integrare economica regionala care este parte la Protocol;
     16. non-parte - orice tara sau organizatie de integrare economica regionala care nu este parte la Protocol;
     17. Protocol - Protocolul de la Cartagena privind biosecuritatea la Conventia privind diversitatea biologica (semnata la 5 iunie 1992 la Rio de Janeiro), adoptat la Montreal la 29 ianuarie 2000, ratificat prin Legea nr. 59/2003;
     18. diversitate biologica - varietatea organismelor vii din toate sursele, incluzand, inter alia, ecosistemele terestre, marine si alte ecosisteme acvatice, precum si complexurile ecologice din care acestea fac parte; aceasta include diversitatea din cadrul speciilor, dintre specii si a ecosistemelor;
     19. autoritate competenta - o autoritate competenta desemnata de o parte sau organismul echivalent relevant al unei non-parti, care este raspunzatoare pentru indeplinirea functiilor administrative prevazute in Protocol sau a functiilor echivalente, in cazul unei non-parti, si care este autorizata sa actioneze in numele acesteia in exercitarea acestor functii;
     20. punct focal - entitatea desemnata de o parte ca fiind responsabila, in numele sau, pentru asigurarea legaturii cu Secretariatul;
     21. punctul focal pentru BCH - entitatea desemnata de o parte ca fiind responsabila, in numele sau, pentru asigurarea legaturii cu BCH;
     22. punct de contact - entitatea desemnata de o autoritate competenta ca fiind responsabila, in numele sau, pentru primirea informatiilor de la alte state privind transporturile transfrontiera neintentionate si pentru furnizarea de informatii suplimentare conform art. 17 din Protocol;
     23. Secretariat - Secretariatul Protocolului;
     24. data aderarii - data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.

     CAPITOLUL  2
     Exporturile de organisme modificate genetic catre alte tari

     SECTIUNEA 1
     Organisme modificate genetic destinate introducerii deliberate in mediu

     Art. 4. - Notificarea catre partile si non-partile importatoare
     (1) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului este autoritate competenta pentru Romania, in sensul prezentei sectiuni.
     (2) Exportatorul asigura notificarea, in scris, catre autoritatea competenta a partii sau a non-partii importatoare, inaintea primului transport transfrontiera intentionat al unui organism modificat genetic in vederea introducerii deliberate in mediu, destinat unei anumite utilizari, specificata in concordanta cu lit. i) din anexa nr. 1.
     (3) Notificarea cuprinde cel putin informatiile indicate in anexa nr. 1. Exportatorul raspunde pentru exactitatea informatiilor cuprinse in notificare.
     (4) Exportatorul transmite o copie a notificarii, in format electronic si pe suport hartie, catre autoritatea publica centrala pentru protectia mediului.
     (5) Exportatorul informeaza autoritatea competenta despre o eventuala retragere a notificarii prevazute la alin. (2).
     Art. 5. - Cazuri de neluare a deciziei
     (1) Daca partea importatoare nu confirma primirea notificarii sau nu comunica decizia sa, acest lucru nu reprezinta acordul sau privind un transport transfrontiera intentionat. Nici un prim transport transfrontiera intentionat nu se poate realiza fara acordul prealabil, expres, in scris, al partii sau al non-partii importatoare, dupa caz.
     (2) In cazurile in care partea importatoare nu comunica decizia luata ca raspuns la o notificare, in termen de 270 de zile de la data primirii notificarii, exportatorul trimite o nota de atentionare in scris, cu termen limita pentru raspuns de 60 de zile de la primirea notei, catre autoritatea competenta a partii importatoare, precum si o copie catre Secretariat si catre autoritatea competenta nationala. La calculul termenului in care partea importatoare trebuie sa transmita raspunsul nu se ia in considerare numarul de zile in care aceasta parte trebuie sa astepte informatii suplimentare relevante.
     (3) Fara sa aduca atingere prevederilor alin. (1), exportatorul nu initiaza primul transport transfrontiera intentionat al unui organism modificat genetic destinat introducerii deliberate in mediu decat daca au fost respectate procedurile stabilite de partea importatoare conform art. 9 si 10 din Protocol sau, dupa caz, daca s-au indeplinit procedurile echivalente cerute de o non-parte importatoare.
     (4) Prevederile alin. (1), (2) si (3) nu se aplica transporturilor transfrontiera care intra sub incidenta unor proceduri simplificate ori a unor acorduri si intelegeri bilaterale, regionale sau multilaterale, conform art. 13 si 14 din Protocol.
     Art. 6. - Informarea partii exportatoare
     (1) Pe parcursul unei perioade de minimum 5 ani exportatorul pastreaza un exemplar al notificarii prevazute la art. 4, precum si confirmarea de primire si decizia partii sau, dupa caz, a non-partii importatoare.
     (2) Exportatorul transmite autoritatii publice centrale pentru protectia mediului o copie a confirmarii de primire si a deciziei partii sau, daca este cazul, a non-partii importatoare.
     (3) Fara sa aduca atingere prevederilor art. 16, autoritatea publica centrala pentru protectia mediului pune la dispozitie publicului documentele precizate la alin. (1), in conformitate cu legislatia in vigoare privind accesul la informatia de mediu.
     Art. 7. - Revizuirea deciziilor
     (1) Daca exportatorul considera ca s-a produs o modificare a conditiilor, care poate influenta rezultatul evaluarii riscului care a stat la baza deciziei, sau ca au aparut informatii stiintifice ori tehnice suplimentare relevante, acesta poate solicita partii sau, dupa caz, non-partii importatoare sa revizuiasca decizia pe care a luat-o, conform art. 10 din Protocol, cu privire la notificare.
     (2) Daca o parte sau o non-parte importatoare nu raspunde la o astfel de solicitare in termen de 90 de zile, exportatorul trimite o nota de atentionare, in scris, autoritatii competente a acestei parti sau, daca este cazul, a non-partii importatoare in cauza, precum si o copie catre Secretariat, solicitand un raspuns intr-un termen stabilit de la primirea de catre acesta a notei de atentionare.
     Art. 8. - Exceptii de la prezenta sectiune
     (1) Organismele modificate genetic destinate introducerii deliberate in mediu, care, conform unei decizii a Conferintei partilor la Conventia privind diversitatea biologica, care actioneaza drept reuniune a partilor la Protocol, nu sunt considerate a avea efecte adverse asupra conservarii si utilizarii durabile a diversitatii biologice, luand de asemenea in considerare riscurile pentru sanatatea umana, sunt excluse din sfera de aplicare a prezentei sectiuni.
     (2) Prezenta sectiune nu se aplica organismelor modificate genetic destinate utilizarii directe ca alimente sau hrana pentru animale ori care sunt destinate procesarii.
     (3) Obligatiile mentionate in prezenta sectiune a prezentului capitol nu se aplica daca partea importatoare a precizat in prealabil catre BCH, in conformitate cu art. 13 pct. 1 lit. b) si cu art. 14 pct. 3 din Protocol, ca asemenea importuri de organisme modificate genetic urmeaza sa fie exceptate de la aplicarea Procedurii de acord prealabil in cunostinta de cauza, conform dispozitiilor art. 7 - 10, 12 si 14 din Protocol, cu conditia sa se aplice masuri corespunzatoare pentru a se asigura transportul transfrontiera intentionat al acestora, in conditii de siguranta, in conformitate cu obiectivul Protocolului.

     SECTIUNEA a 2-a
     Organisme modificate genetic destinate utilizarii directe ca alimente sau hrana pentru animale ori destinate procesarii

     Art. 9. - Informatii furnizate catre BCH
     (1) Punctul focal pentru BCH, prevazut la art. 15 alin. (1), este responsabil cu informarea, prin intermediul BCH, cu privire la orice decizie finala luata privind utilizarea, inclusiv introducerea pe piata pe teritoriul national, a unui organism modificat genetic care poate face obiectul transporturilor transfrontiera in vederea utilizarii directe ca aliment sau hrana pentru animale ori in vederea procesarii, emisa de autoritatea/autoritatile competenta/competente in acest domeniu. Aceste informatii se transmit catre BCH in termen de 15 zile de la adoptarea unei astfel de decizii.
     (2) Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale si Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor au obligatia de a transmite punctului focal pentru BCH toate deciziile finale luate in domeniul organismelor modificate genetic destinate utilizarii directe ca alimente sau hrana pentru animale ori destinate procesarii si prevazute la alin. (1), in termenul prevazut la acelasi alineat. Textul deciziilor se transmite in limbile romana si engleza, in format electronic si pe suport hartie.
     (3) Prevederile alin. (1) nu se aplica deciziilor privind introducerea deliberata in mediu, reglementata conform cap. IV sectiunea 1 din Ordonanta nr. 49/2000, a unui organism modificat genetic care nu este destinat utilizarii directe ca aliment sau hrana pentru animale ori procesarii intr-o alta tara, fara o decizie in acest sens.
     (4) Informatiile prevazute la alin. (1) si (2) trebuie sa contina cel putin datele precizate in anexa nr. 2.
     (5) Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale si Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor raspund solicitarilor transmise, prin intermediul punctului focal pentru BCH, de catre orice parte sau non-parte pentru obtinerea de informatii suplimentare privind deciziile prevazute la alin. (1).
     (6) Punctul focal pentru BCH transmite o copie a informatiilor mentionate la alin. (2), (4) si (5), in scris, punctului focal al fiecarei parti, care informeaza, in prealabil, Secretariatul Protocolului ca nu are acces la BCH.
     Art. 10. - Deciziile nationale ale partilor si non-partilor cu privire la import
     (1) Exportatorul este obligat sa respecte orice decizie cu privire la importul de organisme modificate genetic destinate utilizarii directe ca alimente sau hrana pentru animale ori destinate procesarii, luata de o parte, conform art. 11 pct. 4 din Protocol, sau de o non-parte importatoare, conform cadrului national de reglementare al acesteia, care este in concordanta cu obiectivul Protocolului.
     (2) Daca o tara in curs de dezvoltare, parte sau non-parte importatoare, ori o parte sau non-parte importatoare cu economie in tranzitie a declarat prin intermediul BCH ca va lua o decizie, inainte de efectuarea unui import al unui anumit organism modificat genetic destinat utilizarii directe ca aliment sau hrana pentru animale sau destinat procesarii, conform art. 11 pct. 6 din Protocol, exportatorul initiaza efectuarea primului export al unui astfel de organism modificat genetic numai daca se respecta procedura prevazuta in art. 11 pct. 6 din Protocol.
     (3) Daca o parte sau non-parte importatoare nu confirma primirea notificarii sau nu isi comunica decizia conform alin. (2), acest lucru nu reprezinta acordul sau refuzul privind importul unui organism modificat genetic destinat utilizarii directe ca aliment sau hrana pentru animale ori destinat procesarii. Nici un organism modificat genetic care poate face obiectul transporturilor transfrontiera in vederea utilizarii directe ca aliment sau hrana pentru animale ori in vederea procesarii nu poate fi exportat, daca autoritatea competenta dintr-o alta tara nu si-a exprimat expres acordul privind importul in cauza, conform dispozitiilor art. 12 din Legea nr. 150/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.

     SECTIUNEA a 3-a
     Microorganismele modificate genetic destinate utilizarii in conditii de izolare

     Art. 11. - (1) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului este autoritate competenta la nivel national, in sensul prezentei sectiuni.
     (2) Dispozitiile sectiunii 1 din prezentul capitol nu se aplica transporturilor transfrontiera cu microorganisme modificate genetic destinate utilizarii in conditii de izolare, daca astfel de transporturi transfrontiera sunt realizate in conformitate cu standardele partii sau non-partii importatoare.
     (3) Prevederile alin. (2) nu trebuie sa aduca atingere nici unui drept al unei parti sau non-parti de a supune toate microorganismele modificate genetic unei evaluari de risc, inainte de a lua decizii privind importul acestora, precum si de a stabili standarde pentru utilizarea in conditii de izolare a microorganismelor modificate genetic in cauza, in limitele jurisdictiei lor.

     SECTIUNEA a 4-a
     Dispozitii comune pentru sectiunile 1, 2 si 3

     Art. 12. - Identificare si documente insotitoare
     (1) Exportatorii trebuie sa asigure ca urmatoarele informatii sunt incluse intr-un document care insoteste organismul modificat genetic si ca acestea sunt transmise importatorului care primeste organismul modificat genetic in cauza:
     a) faptul ca acesta contine sau consta in organisme modificate genetic;
     b) codul/codurile unic/unice de identificare atribuit/atribuite acelor organisme modificate genetic, daca exista asemenea coduri.
     (2) In cazul organismelor modificate genetic destinate utilizarii directe ca alimente sau hrana pentru animale ori destinate procesarii, la informatiile prevazute la alin. (1) se adauga o declaratie a exportatorului, prin care:
     a) se precizeaza ca organismele modificate genetic sunt destinate utilizarii directe ca alimente sau hrana pentru animale ori ca sunt destinate procesarii si in care se indica in mod clar faptul ca acestea nu sunt destinate introducerii deliberate in mediu; si
     b) se furnizeaza detalii privind punctul de contact pentru informatii suplimentare.
     (3) Prevederile alin. (1) lit. b) nu se aplica produselor care constau in sau contin amestecuri de organisme modificate genetic, care urmeaza sa fie utilizate numai si direct ca alimente sau hrana pentru animale ori care sunt destinate procesarii. Produsele in cauza trebuie sa faca obiectul prevederilor din legislatia actuala si din legislatia nationala viitoare privind trasabilitatea, etichetarea si identificarea acestor organisme modificate genetic.
     (4) In cazul microorganismelor modificate genetic, destinate utilizarii in conditii de izolare, informatiile mentionate la alin. (1) se completeaza cu o declaratie a exportatorului, in care se precizeaza:
     a) regulile privind manipularea, depozitarea, transportul si utilizarea acestor microorganisme modificate genetic in conditii de siguranta;
     b) punctul de contact pentru informatii suplimentare, inclusiv numele si adresa persoanei sau institutiei careia ii sunt expediate microorganismele modificate genetic in cauza.
     (5) In cazul organismelor modificate genetic, destinate introducerii deliberate in mediu, si al oricaror alte organisme modificate genetic, pentru care se aplica prezenta hotarare, informatiile mentionate la alin. (1) sunt completate cu o declaratie efectuata de exportator, in care se precizeaza:
     a) identitatea, trasaturile si caracteristicile relevante ale organismelor modificate genetic;
     b) orice cerinte privind manipularea, depozitarea, transportul si utilizarea acestor organisme modificate genetic in conditii de siguranta;
     c) punctul de contact pentru informatii suplimentare si, dupa caz, numele si adresa importatorului si exportatorului;
     d) o declaratie care precizeaza ca transportul este in conformitate cu cerintele Protocolului, aplicabile exportatorului.
     (6) Prevederile alin. (1) - (5) nu trebuie sa aduca atingere altor cerinte specifice din legislatia nationala si cerintelor internationale privind identificarea, care urmeaza sa fie elaborate in conformitate cu art. 18 din Protocol.
     Art. 13. - Tranzitul
     (1) Exportatorul este obligat sa transmita notificarea privind tranzitul organismelor modificate genetic catre partile care au luat decizia de a reglementa tranzitul organismelor modificate genetic pe teritoriul lor si care au informat BCH cu privire la aceasta decizie.
     (2) Exportatorul transmite o copie a notificarii la punctul focal prevazut la art. 17 alin. (1).

     CAPITOLUL  3
     Transportul transfrontiera neintentionat al organismelor modificate genetic

     Art. 14. - (1) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, precum si celelalte autoritati publice centrale cu responsabilitati in domeniu trebuie sa ia masurile necesare pentru a preveni transportul transfrontiera neintentionat de organisme modificate genetic.
     (2) Imediat ce o autoritate prevazuta la alin. (1) ia cunostinta de existenta unui eveniment relevant pentru domeniul sau de competenta, care are ca rezultat introducerea unor organisme modificate genetic care provoaca sau ar putea provoca un transport transfrontiera neintentionat, care ar putea avea efecte adverse semnificative asupra conservarii si utilizarii durabile a diversitatii biologice, luand in considerare riscurile pentru sanatatea umana, actioneaza astfel:
     a) ia masurile corespunzatoare pentru a informa publicul, statele afectate sau care ar putea fi afectate, BCH si, daca este cazul, organizatiile internationale relevante;
     b) consulta fara intarziere statele afectate sau care ar putea fi afectate, pentru a le da posibilitatea sa intervina corespunzator si sa intreprinda actiunile necesare, inclusiv masurile de urgenta, pentru a reduce la minimum orice efecte adverse semnificative.
     (3) Masurile prevazute la alin. (2) lit. a) si b) se iau prin intermediul punctului focal stabilit potrivit art. 17.
     (4) Orice informatie prevazuta la alin. (2) trebuie sa cuprinda datele prevazute in anexa nr. 3.

     CAPITOLUL  4
     Dispozitii comune

     Art. 15. - Participarea la procedura internationala de informare
     (1) Punctul focal pentru BCH este asigurat de autoritatea publica centrala pentru protectia mediului.
     (2) Fara sa aduca atingere protectiei informatiilor confidentiale in conformitate cu dispozitiile Protocolului, punctul focal BCH informeaza BCH cu privire la:
     a) legislatia nationala si ghidurile relevante pentru implementarea Protocolului, conform art. 11 pct. 5 si art. 20 pct. 3 lit. a) din Protocol;
     b) punctele de contact pentru primirea notificarilor privind transporturile transfrontiera neintentionate, conform art. 17 din Protocol;
     c) orice acord sau intelegere, bilaterale, regionale ori multilaterale, cu privire la transporturile transfrontiera intentionate de organisme modificate genetic, conform art. 20 alin. (3) lit. b) din Protocol;
     d) orice informatii privind cazurile de transporturi transfrontiera neintentionate sau ilegale care le privesc, conform art. 17 si 25 din Protocol;
     e) orice decizie finala adoptata de autoritatea publica centrala pentru protectia mediului cu privire la folosirea organismelor modificate genetic pe teritoriul Romaniei, respectiv: deciziile privind utilizarea in conditii de izolare clasificata in clasa de risc 3 sau 4 a microorganismelor modificate genetic, care ar putea face obiectul unor transporturi transfrontiera, deciziile privind introducerea deliberata in mediu a organismelor modificate genetic, conform cap. IV sectiunea 1 din Ordonanta nr. 49/2000, si deciziile privind importul de organisme modificate genetic pe teritoriul national, in termen de 15 zile de la adoptarea deciziei in cauza, conform art. 11 si art. 20 pct. 3 lit. d) din Protocol;
     f) orice rezumat al evaluarilor de risc sau al studiilor de mediu privind organismele modificate genetic, realizate in conformitate cu art. 15 din Protocol, incluzand, daca este cazul, informatiile relevante privind produsele obtinute din astfel de organisme modificate genetic, si anume materialele procesate care provin din organisme modificate genetic si care contin combinatii noi detectabile de material genetic replicabil, obtinut prin utilizarea biotehnologiei moderne, conform art. 20 pct. 3 lit. c) din Protocol;
     g) orice revizuire a deciziilor de la nivel national privind un transport transfrontiera intentionat, conform art. 12 din Protocol.
     (3) Pentru asigurarea procedurii internationale de informare, Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale si Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor, potrivit domeniului propriu de competenta, au obligatia de a transmite la punctul focal pentru BCH, in limbile romana si engleza, in format electronic si pe hartie, toate informatiile prevazute la alin. (2).
     Art. 16. - Confidentialitate
     (1) Autoritatile competente nu divulga unei alte parti nici o informatie confidentiala primita sau care face obiectul unui schimb de informatii in temeiul prezentei hotarari.
     (2) Exportatorul poate preciza care sunt informatiile cuprinse in notificarea transmisa conform art. 4, care trebuie tratate ca fiind confidentiale. In astfel de cazuri se furnizeaza documente justificative, la cerere.
     (3) Urmatoarele informatii, transmise conform art. 4, 9 sau 12, nu pot fi in nici un caz considerate confidentiale:
     a) numele si adresa exportatorului si importatorului;
     b) o descriere generala a organismului/microorganismului modificat genetic sau a organismelor/microorganismelor modificate genetic;
     c) un rezumat al evaluarii riscului legat de efectele asupra conservarii si utilizarii durabile a diversitatii biologice, avand, de asemenea, in vedere riscurile pentru sanatatea umana;
     d) orice metode si planuri pentru interventie in cazuri de urgenta.
     (4) Daca, indiferent de motiv, exportatorul isi retrage notificarea, autoritatea publica centrala pentru protectia mediului trebuie sa respecte confidentialitatea informatiilor comerciale si industriale, inclusiv a informatiilor legate de cercetare si dezvoltare, precum si a informatiilor asupra carora partea sau non-partea importatoare si exportatorul nu cad de acord privind caracterul confidential.
     Art. 17. - Punctul focal, autoritatea competenta, punctele de contact
     (1) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului este punct focal responsabil pentru legatura cu Secretariatul Protocolului.
     (2) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului este autoritatea competenta pentru activitatile de export al organismelor modificate genetic, destinate introducerii deliberate in mediu, si al microorganismelor modificate genetic, destinate utilizarii in conditii de izolare, prevazute in sectiunile 1 si a 3-a ale cap. II.
     (3) Punctele de contact pentru informatii suplimentare si pentru notificarea transporturilor transfrontiera neintentionate privind organismele modificate genetic, prevazute in sectiunile 1 si a 3-a ale cap. II din prezenta hotarare, se stabilesc de catre autoritatea publica centrala pentru protectia mediului.
     (4) Punctele de contact pentru informatii suplimentare privind organismele modificate genetic, prevazute in sectiunea a 2-a a cap. II, sunt nominalizate de Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale si de Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor, potrivit domeniului propriu de activitate. Acestea transmit punctului focal datele de identificare ale punctelor de contact, precum si orice modificare aparuta privind aceste date, atat in format electronic, cat si pe hartie.
     (5) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, ca punct focal, informeaza Secretariatul Protocolului despre datele de identificare ale punctului focal, ale autoritatilor competente si ale punctelor de contact, respectiv: denumirea institutiei, numele persoanei/persoanelor, adresa, telefon, e-mail si alte asemenea date.
     (6) Autoritatea publica centrala pentru protectia mediului informeaza Secretariatul Protocolului, fara intarziere, cu privire la orice modificare legata de prevederile alin. (5).

     CAPITOLUL  5
     Sanctiuni

     Art. 18. - Fapta exportatorului de a nu asigura notificarea in scris catre autoritatea competenta a partii sau a non-partii importatoare, inaintea efectuarii primului transport transfrontiera intentionat al unui organism modificat genetic, destinat introducerii deliberate in mediu si utilizarii indicate potrivit lit. i) din anexa nr. 1, si de a nu asigura exactitatea informatiilor prevazute in notificare constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei (RON) la 15.000 lei (RON).
     Art. 19. - Realizarea de catre exportator a unui transport transfrontiera intentionat al unui organism modificat genetic, destinat introducerii deliberate, fara indeplinirea procedurilor stabilite de partea importatoare in conformitate cu prevederile art. 9 si 10 din Protocol sau, dupa caz, a procedurilor echivalente prevazute de o non-parte importatoare, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei (RON) la 15.000 lei (RON).
     Art. 20. - Incalcarea de catre exportator a obligatiei prevazute la art. 4 de a pastra pe parcursul unei perioade de minimum 5 ani un exemplar al notificarii, precum si confirmarea de primire si decizia partii sau, daca este cazul, a non-partii importatoare si netransmiterea unei copii a acestor documente autoritatii publice centrale pentru protectia mediului constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 10.000 lei (RON) la 12.000 lei (RON).
     Art. 21. - Nerespectarea de catre exportator a oricarei decizii cu privire la importul de organisme modificate genetic, destinate utilizarii directe ca alimente sau hrana pentru animale ori prelucrarii, luata de o parte sau de o non-parte importatoare, conform prevederilor art. 11 pct. 4 si 6 din Protocol, in baza cadrului intern de reglementare al acestora, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 11.000 lei (RON) la 15.000 lei (RON).
     Art. 22. - Nerespectarea de catre exportator a obligatiei de a asigura documentatia insotitoare a organismului modificat genetic, prevazuta la art. 12, si de a o transmite importatorului care primeste organismul modificat genetic in cauza constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 9.000 lei (RON) la 13.000 lei (RON).
     Art. 23. - Nerespectarea de catre exportator a obligatiei de a adresa o notificare privind tranzitul organismelor modificate genetic pe teritoriul partilor care au luat decizia de a reglementa tranzitul organismelor modificate genetic pe teritoriul lor si care au informat BCH cu privire la aceasta decizie se pedepseste cu amenda de la 10.000 lei (RON) la 15.000 lei (RON).
     Art. 24. - Prezenta hotarare se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
     Art. 25. - Sanctiunile contraventionale pot fi aplicate si persoanelor juridice.
     Art. 26. - Constatarea contraventiilor si aplicarea amenzilor se fac de catre persoane imputernicite de autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, prin Garda Nationala de Mediu, din oficiu sau la sesizarea autoritatilor prevazute la art. 27.

     CAPITOLUL  6
     Dispozitii finale si tranzitorii

     Art. 27. - Controlul respectarii prevederilor prezentei hotarari se face de catre autoritatea publica centrala pentru protectia mediului, prin Garda Nationala de Mediu, in colaborare cu agentiile regionale sau judetene pentru protectia mediului in a caror raza teritoriala se afla punctele de frontiera stabilite pentru desfasurarea operatiunilor de export, de catre Ministerul Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale si de catre autoritatea vamala.
     Art. 28. - (1) Colaborarea dintre autoritatea publica centrala pentru protectia mediului si Autoritatea Nationala a Vamilor pentru controlul transportului transfrontiera al organismelor si/sau al microorganismelor modificate genetic se stabileste prin ordin al ministrului mediului si gospodaririi apelor si al ministrului finantelor publice, care se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si care intra in vigoare la aceeasi data cu prezenta hotarare.
     (2) Prin ordinul prevazut la alin. (1) se stabilesc lista marfurilor care fac obiectul prezentei hotarari, precizandu-se codurile tarifare aferente, modelul documentului prevazut la art. 29 alin. (1) si modelul declaratiei pe propria raspundere, prevazuta la art. 29 alin. (2), precum si alte categorii de documente care se verifica de autoritatea vamala in aplicarea prezentei hotarari.
     Art. 29. - (1) In cazul exportului de organisme modificate genetic, exportatorul este obligat sa prezinte autoritatii vamale originalul documentului prevazut la art. 12 alin. (1), iar o copie a acestui document se anexeaza la declaratia vamala.
     (2) In cazul exportului de organisme nemodificate genetic, incadrate la unul dintre codurile tarifare prevazute in lista mentionata la art. 28, exportatorul este obligat sa declare pe propria raspundere ca marfurile in cauza nu sunt modificate genetic.
     (3) Autoritatea vamala nu permite efectuarea exporturilor care fac obiectul prezentei hotarari, pentru care nu se prezinta de catre exportator documentele prevazute la alin. (1) si (2), dupa caz, precum si alte categorii de documente care se verifica de autoritatea vamala conform ordinului prevazut la art. 28 alin. (1).
     Art. 30. - Prezenta hotarare intra in vigoare la 90 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
     Art. 31. - Anexele nr. 1, 2 si 3 fac parte integranta din prezenta hotarare.
     Art. 32. - Pe data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, dispozitiile prezentei hotarari se abroga, cu exceptia cap. V "Sanctiuni" si a normelor la care se face trimitere in acesta.
     Prezenta hotarare preia in legislatia nationala dispozitiile Regulamentului Parlamentului European si al Consiliului (CE) nr. 1.946/2003 din 15 iulie 2003 privind transportul transfrontiera al organismelor modificate genetic, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 287 din 5 noiembrie 2003, p. 0001 - 0010.

     PRIM-MINISTRU
     CALIN POPESCU-TARICEANU

     Contrasemneaza:
     Ministrul mediului si gospodaririi apelor,
     Sulfina Barbu

     Ministrul agriculturii,
     padurilor si dezvoltarii rurale,
     Gheorghe Flutur

     Ministrul integrarii europene,
     Anca Daniela Boagiu

     p. Ministrul finantelor publice,
     Doina-Elena Dascalu,
     secretar de stat

     ANEXA 1

     Cuprinsul notificarilor in conformitate cu art. 4 din hotarare

     a) Numele, adresa si datele de contact ale exportatorului
     b) Numele, adresa si datele de contact ale importatorului
     c) Denumirea si identitatea organismului modificat genetic, precum si clasificarea interna, daca exista o astfel de clasificare, a nivelului de biosecuritate al organismului modificat genetic in statul de export
     d) Data sau datele planificate pentru transportul transfrontiera, daca se cunosc
     e) Statutul taxonomic, denumirea comuna, punctul de recoltare sau de achizitie si caracteristicile organismului receptor sau ale organismelor parentale in raport cu biosecuritatea
     f) Centrele de origine si centrele de diversitate genetica, daca se cunosc, ale organismului receptor si/sau ale organismelor parentale si o descriere a habitatelor in care organismele pot persista sau prolifera
     g) Statutul taxonomic, denumirea comuna, punctul de recoltare sau de achizitie si caracteristicile organismului sau ale organismelor donoare in raport cu biosecuritatea
     h) Descrierea acidului nucleic sau modificarea introdusa, tehnica utilizata si caracteristicile rezultate ale organismului modificat genetic
     i) Utilizarea preconizata a organismului modificat genetic sau a produselor obtinute din acesta, adica materiale procesate, care provin din organisme modificate genetic si care contin combinatii noi, detectabile, de material genetic replicabil, obtinute prin tehnicile cuprinse in lista prevazuta in anexa nr. 1, partea A, la Ordonanta nr. 49/2000
     j) Cantitatea sau volumul organismului modificat genetic, care urmeaza sa fie exportat
     k) Un raport anterior existent de evaluare a riscurilor in concordanta cu anexa nr. 12-1 la Ordonanta nr. 49/2000 si cu legislatia specifica, elaborata pentru transpunerea legislatiei europene in vigoare
     l) Metodele recomandate pentru manipularea, depozitarea, transportul si utilizarea in conditii de siguranta, inclusiv pentru ambalare, etichetare, documentare, eliminare si proceduri in caz de urgenta, unde este cazul
     m) Statutul, din punct de vedere al reglementarii organismului modificat genetic in statul de export (de exemplu, daca este interzis in statul de export, daca exista alte restrictii sau daca a fost aprobat in vederea introducerii generale), si, daca organismul modificat genetic este interzis in statul de export, motivul sau motivele interdictiei
     n) Rezultatul si obiectul oricarei notificari din partea exportatorului catre alte state privind organismul modificat genetic, care urmeaza sa fie transferat
     o) O declaratie care sa ateste ca informatiile mentionate anterior sunt corecte

     ANEXA 2

     Informatii solicitate conform art. 9

     a) Numele si datele de contact ale solicitantului unei decizii pentru utilizare pe teritoriul national
     b) Numele si datele de contact ale autoritatii responsabile pentru emiterea deciziei in cauza
     c) Denumirea si identitatea organismului modificat genetic
     d) Descrierea modificarii genei, tehnica utilizata si caracteristicile rezultate ale organismului modificat genetic
     e) Orice mijloc unic de identificare a organismului modificat genetic
     f) Statutul taxonomic, denumirea comuna, punctul de recoltare sau de achizitie si caracteristicile organismului receptor sau ale organismelor parentale, cu referire la biosecuritate
     g) Centrele de origine si centrele de diversitate genetica, daca se cunosc, ale organismului receptor si/sau ale organismelor parentale si o descriere a habitatelor in care organismele pot persista sau prolifera
     h) Statutul taxonomic, denumirea comuna, punctul de recoltare sau de achizitie si caracteristicile organismului sau ale organismelor donoare in raport cu biosecuritatea
     i) Utilizarile aprobate ale organismului modificat genetic
     j) Un raport de evaluare a riscurilor in concordanta cu anexa nr. 12-1 la Ordonanta nr. 49/2000
     k) Metodele recomandate pentru manipularea, depozitarea, transportul si utilizarea in conditii de siguranta, incluzand proceduri de ambalare, etichetare, documentare, eliminare si pentru situatii de urgenta, unde este cazul.

     ANEXA 3

     Informatii solicitate conform art. 14

     a) Informatiile relevante disponibile privind cantitatile estimate si caracteristicile si/sau trasaturile relevante ale organismului modificat genetic
     b) Informatiile privind conditiile si data estimata pentru introducere, precum si privind utilizarea organismului modificat genetic in partea de origine
     c) Orice informatii disponibile privind posibilele efecte adverse asupra conservarii si utilizarii durabile a diversitatii biologice, luand, de asemenea, in considerare riscurile pentru sanatatea umana, precum si informatiile disponibile cu privire la posibilele masuri de management al riscurilor
     d) Orice alte informatii relevante
     e) Un punct de contact pentru informatii suplimentare

    


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 28/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 28 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu