HOTARARE Nr. 2
din 30 mai 2006
pentru aprobarea Normelor
privind modul de aplicare a prevederilor referitoare la stabilirea pensiilor
din Legea nr. 96/2006 privind Statutul deputatilor si al senatorilor
ACT EMIS DE:
BIROURILE PERMANENTE ALE CAMEREI DEPUTATILOR SI SENATULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 502 din 9 iunie 2006
Birourile Permanente ale Camerei Deputaţilor şi Senatului adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Normele privind modul de aplicare a prevederilor referitoare la
stabilirea pensiilor din Legea nr. 96/2006 privind Statutul deputaţilor şi al senatorilor, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Comisia permanentă comună a Camerei
Deputaţilor şi Senatului pentru Statutul deputaţilor şi al senatorilor, organizarea şi funcţionarea şedinţelor comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatului
va transmite normele prevăzute
la art. 1 Casei Naţionale de
Pensii şi Alte Drepturi de
Asigurări Sociale, în vederea
elaborării instrucţiunilor şi a aplicării
acestora.
Această hotărâre
a fost adoptată
de Birourile Permanente ale Camerei Deputaţilor şi Senatului în şedinţa
comună din data
de 30 mai 2006.
PREŞEDINTELE
CAMEREI DEPUTAŢILOR
BOGDAN OLTEANU
PREŞEDINTELE
SENATULUI
NICOLAE VĂCĂROIU
ANEXĂ
PARLAMENTUL ROMÂNIEI
COMISIA COMUNĂ A CAMEREI DEPUTAŢILOR
Şl SENATULUI PENTRU STATUTUL
DEPUTAŢILOR Şl AL SENATORILOR, ORGANIZAREA Şl FUNCŢIONAREA ŞEDINŢELOR COMUNE ALE CAMEREI DEPUTAŢILOR Şl SENATULUI
NORME
privind modul de aplicare a prevederilor referitoare
la stabilirea pensiilor din Legea nr. 96/2006 privind Statutul deputaţilor şi al senatorilor
Art. 1. - (1) Pensia se acordă, la cerere, cu respectarea prevederilor Legii nr. 96/2006 privind
Statutul deputaţilor şi al senatorilor, denumită în continuare lege, după îndeplinirea condiţiilor de acordare a oricărei categorii de pensii prevăzute în Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii şi alte
drepturi de asigurări sociale,
cu modificările şi completările ulterioare, în situaţia în care sunt îndeplinite condiţiile de eligibilitate privind vârsta şi stagiul de cotizare prevăzute de aceasta.
(2) Pensia calculată potrivit legii nu se acordă simultan cu indemnizaţia de deputat sau senator.
Art. 2. - Beneficiarii pensiei prevăzute de lege sunt deputaţii şi senatorii care începând cu 1990 deţin sau au deţinut
mandate de deputat sau senator, din care cel puţin unul a fost un mandat complet.
Art. 3. - (1) In sensul legii, mandatul este definit ca
perioada de timp cuprinsă
între două alegeri generale.
Mandatul complet are 48 de luni în legislaturile 1992-1996, 1996 - 2000, 2000 -
2004 etc, respectiv 29 de luni corespunzătoare legislaturii 1990-1992.
(2) Mandatele incomplete deţinute de deputaţi şi senatori au durate mai mici decât cele
de la alin. (1) şi iau în
calcul numărul întreg de luni
în care deputatul sau senatorul a deţinut efectiv mandatul de parlamentar.
(3) Mandatele incomplete sunt cele care au constituit
cazuri de forţă majoră ce au determinat parlamentarul să-şi întrerupă
mandatul sau să îl înceapă cu întârziere: deces, boală, numirea în executiv într-o funcţie diferită de cea de ministru, dobândirea unui mandat în structurile
administraţiei publice locale
în urma alegerilor locale organizate în timpul mandatului, accesul cu
întârziere în Parlament, ca urmare a eliberării unui loc de pe lista electorală etc.
Art. 4. - Beneficiază de pensie conform legii următoarele persoane:
a) care la data solicitării pensiei au calitatea de deputat sau senator, încheie cel puţin un mandat complet şi au îndeplinite condiţiile de vârstă şi stagiu de
cotizare necesare obţinerii
unei categorii de pensie prevăzute
de Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare;
b) care la data solicitării pensiei nu au calitatea de deputat sau senator, dar au deţinut în trecut cel puţin un mandat complet de deputat sau
senator şi îndeplinesc condiţiile de vârstă şi stagiu de
cotizare prevăzut de Legea nr.
19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, pentru obţinerea unei categorii de pensie;
c) care la data solicitării pensiei au o pensie stabilită legal în sistemul public de pensii, pe baza Legii nr. 19/2000, cu
modificările şi completările ulterioare, şi
au deţinut în perioada 1990
până la data solicitării cel puţin un mandat complet de deputat sau senator.
Art. 5. - (1) Baza de calcul (BC) a cuantumului pensiei
o reprezintă indemnizaţia de bază medie lunară din
ultimele 12 luni de mandat ale unui deputat sau senator în activitate.
(2) Baza de calcul pentru actualizarea pensiilor
stabilite conform legii o constituie indemnizaţia de bază lunară a unui deputat sau senator în activitate.
(3) Modificarea bazei de calcul ca urmare a majorărilor sau indexărilor indemnizaţiei
se comunică Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale în termen de cel mult 30 de zile calendaristice, de către Camerele Parlamentului, cu viza
Comisiei permanente pentru Statutul deputaţilor şi
senatorilor.
Art. 6. - (1) Calculul pensiei pentru mandate complete
se face conform art. 49 alin. (1) şi (2) din lege, exemplificat în anexa nr. 1 la prezentele norme.
(2) Calculul pensiei pentru mandate multiple complete şi incomplete se face conform anexei nr. 2
la prezentele norme.
Art. 7. - Pensia de urmaş se calculează
potrivit prevederilor Legii nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, din pensia stabilită conform prevederilor legii, aflată în plată sau la care ar fi avut dreptul, potrivit art. 49 din lege şi prezentelor norme, susţinătorul decedat, stabilită pe baza indemnizaţiei
de bază medii lunare din
ultimele 12 luni a unui parlamentar în activitate.
Art. 8. - (1) Cuantumul pensiei de urmaş se stabileşte prin aplicarea procentelor prevăzute la art. 71 alin. (2) din Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările
ulterioare, în funcţie de numărul urmaşilor îndreptăţiţi, asupra cuantumului pensiei stabilite
prin lege şi prevederile art.
5 alin. (1) şi art. 6 din
prezentele norme.
(2) Partea din pensia de urmaş calculată din
pensia deputatului sau senatorului decedat care depăşeşte nivelul
pensiei de urmaş calculate din
pensia pentru limită de vârstă cuvenită titularului din sistemul public se suportă din bugetul de stat.
Art. 9. - Drepturile de pensie de urmaş stabilite ca urmare a opţiunii de la pensia proprie din sistemul
public la pensia de urmaş
stabilită din pensia de
deputat sau senator se cuvin şi
se acordă cu luna următoare depunerii cererii.
Art. 10. - (1) Deputatul sau senatorul care îndeplineşte condiţiile prevăzute la
art. 49 din Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, pentru pensia anticipată, precum şi pe cele de la art. 4 lit. a) şi b) din prezentele norme poate beneficia, la cerere, de pensie în
conformitate cu legea. In acest caz, cuantumul pensiei se calculează conform prevederilor art. 6 din
prezentele norme şi nu poate
fi cumulat cu veniturile realizate în perioada de anticipare, dintr-o
activitate profesională prevăzută la art. 5 alin. (1) pct. I şi II din Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) In cazul în care beneficiarul unei pensii anticipate
desfăşoară o activitate potrivit art. 5 alin. (1)
pct. I şi II din Legea nr.
19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, plata pensiei se suspendă în condiţiile art.
92 alin. (1) lit. b) din aceeaşi lege.
(3) La împlinirea vârstei standard de pensionare, pensia
anticipată din sistemul public
de pensii se recalculează prin
adăugarea perioadelor
asimilate şi a eventualelor
stagii de cotizare realizate în perioada de anticipare.
Art. 11. - (1) Deputatul sau senatorul care îndeplineşte condiţiile prevăzute la
art. 50 alin. (1) şi (11)
din Legea nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, pentru pensia anticipată parţială, precum şi pe cele de la art. 4 lit. a) şi b) din prezentele norme poate beneficia,
la cerere, de pensie în conformitate cu legea.
(2) Cuantumul pensiei prevăzute la alin. (1) se calculează prin diminuarea cuantumurilor calculate conform art. 6 din
prezentele norme, în raport cu stagiul de cotizare realizat şi cu numărul de luni cu care s-a redus vârsta standard de pensionare, conform
tabelului nr. 1.
Tabelul nr. 1
Stagiul de cotizare realizat
peste stagiul complet de cotizare din Legea nr.19/2000, cu modificările şi completările
ulterioare
|
Procentul de diminuare pentru fiecare lună de anticipare
(%)
|
Până la un an
|
0,50
|
Peste 1 an
|
0,45
|
Peste 2 ani
|
0,40
|
Peste 3 ani
|
0,35
|
Peste 4 ani
|
0,30
|
Peste 5 ani
|
0,25
|
Peste 6 ani
|
0,20
|
Peste 7 ani
|
0,15
|
Peste 8 ani
|
0,10
|
Intre 9 şi 10 ani
|
0,05
|
(3) In cazul în care beneficiarul unei pensii
anticipate parţiale stabilite
conform legii desfăşoară o activitate potrivit art. 5 alin. (1)
pct. I şi II din Legea nr.
19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, plata pensiei se suspendă în condiţiile art.
92 din aceeaşi lege.
(4) La împlinirea vârstei standard de pensionare,
pensia anticipată parţială conform legii, ca şi pensia anticipată parţială din sistemul public de pensii, se
recalculează prin eliminarea
diminuărilor, respectiv prin
adăugarea perioadelor de
asimilare şi a eventualelor
stagii de cotizare realizate în perioada de anticipare.
Art. 12. - (1) Pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 4 lit. a) şi b), în vederea stabilirii pensiei, dosarul de pensie trebuie să cuprindă:
a) cerere de stabilire a pensiei conform legii;
b) actele necesare stabilirii pensiei conform
prevederilor Legii nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare;
c) adeverinţa-tip pentru pensie conform anexei nr. 3 la prezentele norme,
întocmită de Camera Deputaţilor sau de Senat, care va cuprinde numărul de mandate, perioada deţinerii acestora, numărul de luni din totalul de luni al
mandatelor efectuate de solicitant, precum şi cuantumul indemnizaţiei medii lunare din perioada ultimelor 12 luni de mandat.
(2) Pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 4 lit.
c), dosarul de pensie trebuie să cuprindă:
a) cerere de stabilire a pensiei conform legii;
b) ultimul cupon de pensie sau numărul dosarului de pensionare;
c) adeverinţa-tip pentru pensie conform anexei nr. 3 la prezentele norme,
întocmită de Camera Deputaţilor sau de Senat, care va cuprinde numărul de mandate, perioada deţinerii acestora, numărul de luni din totalul de luni al
mandatelor efectuate de solicitant, precum şi cuantumul indemnizaţiei medii lunare din perioada ultimelor 12 luni de mandat.
Art. 13. - Stabilirea, actualizarea şi plata pensiilor se efectuează de către casele teritoriale de pensii.
Art. 14. - Dosarul de pensie întocmit conform art. 12 va
fi depus la casa teritorială
de pensii în a cărei rază îşi are domiciliul persoana îndreptăţită, care va
calcula atât pensia din sistemul public stabilită conform Legii nr. 19/2000, cu modificările şi completările ulterioare, cât şi pensia stabilită potrivit prevederilor statutului deputaţilor şi
senatorilor. Pensia care se achită titularului este pensia cea mai avantajoasă.
Art. 15. - (1) Drepturile de pensie prevăzute la art. 49 din lege se acordă şi se plătesc în
conformitate cu prevederile Legii nr. 19/2000, cu modificările şi completările
ulterioare, astfel:
a) de la data îndeplinirii condiţiilor de pensionare sau de obţinere a pensiei conform legii, după caz, sau de la data solicitării, dacă cererea a fost depusă în termen de 30 de zile, respectiv 90 de zile în perioada eşalonării vârstelor standard de pensionare şi a stagiilor de cotizare, de la această dată;
b) de la data depunerii cererii, dacă cererea a fost depusă cu depăşirea termenului de 30 de zile, respectiv 90 de zile de la data
îndeplinirii condiţiilor de
pensionare pentru limită de
vârstă sau de obţinere a pensiei conform legii în cazul
celor care au deja o decizie de pensionare şi au deţinut cel puţin un mandat complet de deputat sau
senator.
(2) Pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 4 lit.
c) care optează pentru pensia
prevăzută la art. 49 din lege, drepturile de pensie
se acordă şi se plătesc după cum
urmează:
a) de la data intrării în vigoare a legii, dacă cererea a fost depusă în termen de 90 de zile de la această dată;
b) de la data depunerii cererii, dacă cererea a fost depusă cu depăşirea termenului prevăzut la lit. a).
Art. 16. - Casa teritorială de pensii emite o singură decizie de pensie pentru oricare dintre beneficiarii prevăzuţi la art. 4 din prezentele norme, în care vor fi înscrise distinct
cuantumurile celor două
categorii de pensii, pensia din sistemul public, respectiv pensia conform
legii, precum şi diferenţa dintre cele două pensii care urmează a fi suportată de
la bugetul de stat. Această
diferenţă urmează a fi evidenţiată distinct şi în fişa pentru evidenţa
drepturilor băneşti ale pensionarului.
Art. 17. - (1) In aplicarea prevederilor art. 50 alin.
(2) din lege privind actualizarea pensiei, se stabileşte următoarea
procedură:
a) Camera Deputaţilor şi Senatul
informează în scris Casa Naţională de Pensii şi Alte
Drepturi de Asigurări Sociale
ori de câte ori are loc o majorare sau o indexare a indemnizaţiilor de bază lunare ale deputaţilor
şi senatorilor aflaţi în activitate (anexa nr. 4 la prezentele
norme);
b) Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale va transmite instituţiilor prevăzute la lit. a) listele cu titularii pensiilor aflate în plată;
c) instituţiile menţionate la
lit. a) transmit adeverinţele
nominale, întocmite conform anexei nr. 4 la prezentele norme, Casei Naţionale de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, care le comunică caselor teritoriale de pensii în vederea punerii în aplicare.
Drepturile actualizate se acordă începând cu luna următoare celei în care a intervenit modificarea.
(2) Actualizarea pensiei se face în raport cu nivelul
bazei de calcul (BC) stabilite la art. 5 alin. (2), pe baza noii indemnizaţii de bază.
Art. 18. - La fiecare actualizare a pensiilor casele
teritoriale de pensii vor emite o nouă decizie pe baza adeverinţelor transmise de cele două Camere. Noua decizie, însoţită de o copie a
adeverinţei în baza căreia s-a efectuat actualizarea, va fi
comunicată pensionarului.
Art. 19. - Răspunderea cu privire la stabilirea condiţiilor de eligibilitate şi a elementelor de calcul în vederea stabilirii şi actualizării pensiilor revine celor două Camere ale Parlamentului.
Art. 20. - Prevederile Legii nr. 96/2006 privind
Statutul deputaţilor şi al senatorilor referitoare la pensii se
completeză cu prevederile
Legii nr. 19/2000, cu modificările
şi completările ulterioare, în ceea ce priveşte suspendarea, încetarea plăţii şi jurisdicţia.
ANEXA Nr. 1la norme
EXEMPLE
privind calculul pensiei potrivit art. 49 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 96/2006 privind
Statutul deputaţilor
si al senatorilor (mandate complete)
1. Pentru un deputat sau senator care a realizat 3
sau mai multe mandate complete
Media indemnizaţiilor brute lunare realizate în ultimele 12 luni înainte de data
pensionării (art. 4 din norme)
sau indemnizaţia de bază lunară a unui parlamentar aflat în activitate (art. 5 alin. 2 din norme)
presupunem că este de 4.000
lei.
Cuantumul pensiei: 80% x 4.000 = 3.200 lei.
2. Pentru un senator sau deputat care a realizat
două mandate
complete
Media indemnizaţiilor brute lunare realizate în ultimele 12 luni înainte de data
pensionării (art. 4 din norme)
sau indemnizaţia de bază lunară a unui parlamentar în activitate (art. 5 alin. 2 din norme) este de
4.000 lei.
Cuantumul pensiei: 2.560 lei.
80% x 4.000 = 3.200 lei
20% x 3.200 = 640 lei
3.200-640 = 2.560 lei
3. Pentru un senator sau deputat care a realizat un
mandat complet
Media indemnizaţiilor brute lunare realizate în ultimele 12 luni înainte de data
pensionării (art. 4 din norme)
sau indemnizaţia de bază lunară a unui parlamentar în activitate (art. 5 alin. 2 din norme) este de
4.000 lei.
Cuantumul pensiei: 1.920 lei.
80% x 4.000 = 3.200 lei
40% x 3.200 = 1.280 lei
3.200-1.280 = 1.920 lei
ANEXA Nr. 2 la norme
EXEMPLE
privind calculul pensiei, potrivit Legii nr. 96/2006
privind Statutul deputaţilor şi al senatorilor, pentru mandate complete şi incomplete
Se consideră:
BC - baza de calcul = 4.000 lei (exemplu)
P3 = 0,8 x BC = cuantumul pensiei pentru 3 mandate
complete = 3.200 lei
P2 = P3-0,2 x P3 = cuantumul pentru două mandate complete = 2.560 lei
P1 = P3-0,4 x P3 = cuantumul pentru un mandat complet =
1.920 lei
DP = 0,2 x P3 = cuantumul diferenţei maxime pentru un mandat incomplet = 640
lei
Se iau în considerare două situaţii:
1. Un mandat complet şi încă unul sau două mandate incomplete:
Pensia = P1 + f1 x DP + f2 x DP.
2. Două mandate complete şi
încă unul incomplet: Pensia =
P2 + f1 x DP
In formulele de mai sus, f reprezintă raportul l/n dintre numărul de luni prestate integral în cadrul
mandatului şi numărul total al lunilor din respectivul
mandat care a fost îndeplinit în mod incomplet de către deputat sau senator.
Exemple:
A. Un mandat complet de 48 de luni şi un mandat incomplet de 24 de luni
într-un mandat de 48 de luni:
Pensia = P1 + f x DP = 1.920 + (24/48) x 640 = 2.240
lei.
B. Un mandat complet de 48 de luni şi un mandat incomplet de 24 de luni în
mandatul de 29 de luni:
Pensia = P1 + f x DP = 1.920 + (24/29) x 640 = 2.445,8
lei.
C. Un mandat complet de 48 de luni şi două mandate incomplete de câte 24 de luni din cadrul unor mandate de 48
de luni:
Pensia = P1 + f1 x DP + f2 x DP = 1.920 + (24/48) x 640
+ (24/48) x 640 = 2.860 lei.
D. Două mandate complete şi
un mandat incomplet de 24 de luni dintr-un mandat de 48 de luni:
Pensia = P2 + f x DP = 2.560 + (24/48) x 640 = 2.880
lei.
E. Un mandat complet de 48 de luni şi două mandate incomplete de câte 24 de luni, unul dintr-un mandat de 48
de luni si celălalt dintr-un
mandat de 29 de luni:
Pensia = P1 + f1 x DP + f2 x DP = 1.920 + (24/48) x 640
+ (24/29) x 640 = 2.765,8 lei.
NOTĂ:
Baza de calcul se consideră ca fiind media lunară a indemnizaţiei de
bază din ultimele 12 luni de
mandat pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 4 din
norme şi indemnizaţia de bază a parlamentarilor în activitate pentru beneficiarii prevăzuţi la art. 5 alin. (2) din norme.
ANEXA Nr. 3 la norme
Denumirea Camerei ...........................
Adresa ................................................
Telefonul .............................................
Nr..................../
.................................
ADEVERINŢĂ
pentru stabilirea pensiei conform Legii nr. 96/2006
privind Statutul deputaţilor şi al senatorilor
(beneficiarii prevăzuţi
la art. 4 din norme)
Se adevereşte prin prezenta că
domnul/doamna ........................................, domiciliat/domiciliată în .........................,
str................................. nr......., bl.........., sc.......,
ap......, sectorul ....., judeţul ......................, act de identitate ............ seria
........... nr..........., CNP |_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|, îndeplineşte condiţiile prevăzute la
art. 49 din Legea nr. 96/2006 privind Statutul deputaţilor şi al
senatorilor, pentru acordarea pensiei.
Funcţia la data
pensionării
....................................................................................................
Vârsta la data pensionării
.....................................................................................................
(ani,
luni)
Numărul de mandate
complete
.............................................................................................
Perioada îndeplinirii mandatelor complete
...........................................................................
Numărul de mandate
incomplete
..........................................................................................
Perioada îndeplinirii mandatelor incomplete
........................................................................
Numărul de luni
îndeplinite în mandatele incomplete
..........................................................
Pensia stabilită pe baza Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, cu modificările şi completările
ulterioare [art. 4 lit. c)], la data de
..................................................
Indemnizaţia medie brută
lunară în ultimele 12 luni de
mandat a deputaţilor şi senatorilor
.......................................
Certificăm corectitudinea şi
legalitatea datelor înscrise în prezenta adeverinţă.
Secretar
general,
Direcţia cu atribuţii de
salarizare - personal
................................
Director,
........................................
Subsemnatul................ sunt de acord cu înregistrările din prezenta adeverinţă, care corespund realităţii.
Optez pentru pensia cea mai avantajoasă.
Semnătura
..........................
B.I./C.I. seria ......................
nr.........................................
Eliberat la data de ............ de ..............
ANEXA Nr. 4 la norme
Denumirea Camerei ...........................
Adresa ................................................
Telefonul ............................................
Nr..................../ ................................
ADEVERINŢĂ
pentru actualizarea pensiei deputaţilor şi senatorilor conform Legii nr.
96/2006 privind Statutul deputaţilor şi al senatorilor
Se adevereşte prin prezenta că
domnul/doamna ..............................., având decizia de pensie
nr......................... din ............, îndeplineşte condiţiile prevăzute de
Legea nr. 96/2006 privind Statutul deputaţilor şi al
senatorilor, pentru actualizarea pensiei.
Funcţia
la data pensionării prin
pensie conform Legii nr. 96/2006
...........................................................................
Indemnizaţia de bază lunară a unui deputat sau senator în activitate
pe baza căreia se actualizează pensia de serviciu:
.............................................. lei.
Data modificării indemnizaţiei
de bază lunare a deputaţilor şi senatorilor în activitate:
..........................................
Certificăm corectitudinea şi
legalitatea datelor înscrise în prezenta adeverinţă.
Secretar
general,
Direcţia cu atribuţii de
salarizare - personal
................................
Director,
........................................