HOTARARE Nr. 1944 din 10 noiembrie 2004
pentru aprobarea Strategiei nationale anticoruptie pe perioada 2005 - 2007
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1199 din 15 decembrie 2004
In temeiul art. 108 din Constitutia Romaniei, republicata,
Guvernul Romaniei adopta prezenta hotarare.
Art. 1
Se aproba Strategia nationala anticoruptie pe perioada 2005 - 2007,
prevazuta in anexa*) care face parte integranta din prezenta hotarare.
------------
*) Anexa este reprodusa in facsimil.
Art. 2
Planul de actiune pentru implementarea Strategiei nationale anticoruptie pe
perioada 2005 - 2007 se aproba prin hotarare a Guvernului, in termen de 60 de
zile de la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NASTASE
Contrasemneaza:
Ministrul justitiei,
Cristian Diaconescu
p. Ministrul de stat,
ministrul administratiei si internelor,
Toma Zaharia,
secretar de stat
ANEXA 1
STRATEGIA NATIONALA ANTICORUPTIE
II
2005 - 2007
1. INTRODUCERE
Unei coruptii sistemice trebuie sa i se opuna un sistem anticoruptie
eficient. Pentru a produce rezultate, sistemul anticoruptiei trebuie sa
functioneze continuu, coordonat, coerent si simultan la toate nivelurile.
1.1. PREMISE: ANALIZA
Strategia Nationala Anticoruptie 2005 - 2007 (denumita in continuare SNA
II) pleaca de la premisa angajamentului politic neconditionat, pornind la cel
mai inalt nivel.
Toate entitatile guvernamentale si societatea civila, in perioada martie -
octombrie 2004 au desfasurat activitati complexe de monitorizare si evaluare a
impactului Strategiei Nationale Anticoruptie 2001 - 2004 (SNA I). Aceste
evaluari au fost desfasurate de institutii publice (Ministerul Justitiei,
Parchetul National Anticoruptie, Agentia de Strategii Guvernamentale, unitati
din subordinea Ministerului Administratiei si Internelor si a Agentiei
Nationale de Control), organizatii internationale (Banca Mondiala, Consiliul
Europei, OECD s.a.), societatea civila (Transparency International, Institutul
de Politici Publice, Societatea Academica Romana, Centrul de Resurse Juridice
s.a.) si comunitatea de afaceri (Centrul International de Studii
Antreprenoriale, Agentia pentru Dezvoltarea Economica a Romaniei si Alianta
Strategica a Asociatiilor de Afaceri).
Evaluarile au fost extinse la toate palierele de actiune ale SNA I.
1.2. MISIUNE
Reducerea si prevenirea fenomenului coruptiei prin aplicarea riguroasa a
cadrului normativ si institutional si cresterea impactului masurilor
anticoruptie
1.3. SCOP
Consolidarea si eficientizarea cadrului legislativ si institutional creat
prin SNA I, in vederea integrarii in Uniunea Europeana.
1.4. PRINCIPII DIRECTOARE
In toate etapele si demersurile efectuate pentru prevenirea si combaterea
coruptiei, vor fi respectate urmatoarele principii:
Principiul prevenirii savarsirii actelor de coruptie, care consacra
caracterul prioritar si imperativ al necesitatii identificarii anticipate si
inlaturarii in timp util, a premiselor de aparitie a coruptiei;
Principiul complementaritatii, continuitatii si coerentei in cooperare,
care impune institutiilor angajate in prevenirea si combaterea coruptiei ca, in
conditiile pastrarii propriilor lor identitati functionale, in conformitate cu
prevederile cadrului legal, sa coopereze de o maniera care sa asigure simultan
un statut egal si relatii echilibrate pe toate coordonatele activitatii, o
conceptie coerenta, integrata asupra problematicii si masurilor angajate ori
necesar a fi derulate, o coordonare adecvata a eforturilor depuse si
demersurilor intreprinse.
Principiul transparentei si dialogului social, care impune institutiilor
din componenta Consiliul National de Prevenire a Criminalitatii dezvoltarea
unui dialog deschis cu societatea civila si transparenta procesului decizional
si legislativ.
Principiul parteneriatelor public-private, care recomanda o buna guvernare
prin cooptarea societatii civile in activitatile concrete de implementare a
masurilor de prevenire a coruptiei si consultarea membrilor societatii civile
in cadrul procesului decizional.
Principiul responsabilitatii, care impune obligatia de a aplica sarcinile,
de a raspunde, de a accepta si suporta consecintele neindeplinirii acestor
obligatii.
Principiul bunei guvernari, constand in asigurarea suprematiei interesului
public in aplicarea oricarui program politic.
1.5. DEFINITIA CORUPTIEI
STRICTO SENSU
In sfera notiunii de coruptie, inteleasa in sens strict juridic, sunt
incluse sapte categorii de crime si delicte: luarea de mita (denumita si
coruptie pasiva), darea de mita (considerata drept coruptie activa), traficul
de influenta, remuneratia injusta si primirea de foloase necuvenite, la care se
adauga: <<fapte de coruptie in legatura cu adoptia>> (art. 231 din
Codul penal) si <<coruperea alegatorilor>> (art. 303 din Codul
penal).
Legea nr. 78/2000 vine sa atenueze intrucatva caracterul reductionist,
determinat de criteriul normativului penal, referitor la definirea si
sanctionarea actelor de coruptie, prin largirea si definirea tipurilor de
persoane care, prin natura functiei pe care o detin, intra in categoria
persoanelor coruptibile si, de asemenea, printr-o enumerare mult mai larga a
modalitatilor infractionale asimilate coruptiei.
Elementul comun ce le caracterizeaza il constituie utilizarea functiei
publice ca sursa de venituri, de obtinere a unor avantaje materiale, sau de
influenta personala, pentru sine sau pentru altul.
LATO SENSU
Esenta fenomenului coruptiei consta in abuzul de putere savarsit in scopul
obtinerii unui profit personal, direct sau indirect, pentru sine sau pentru
altul, in sectorul public sau in sectorul privat.*1)
------------
*1) Programul global impotriva coruptiei derulat de ONU
2. DIRECTIILE PRIORITARE DE ACTIUNE SI OBIECTIVELE
2.1. DIRECTIA PRIORITARA I
PREVENIRE SI TRANSPARENTA
2.1.1. Obiectivul I.1. Continuarea procesului de identificare, monitorizare
si evaluare a factorilor de risc, a conditiilor care genereaza sau favorizeaza
coruptia, precum si a vulnerabilitatilor, pe domenii de activitate (restituirea
proprietatii - reglementarea regimului general al proprietatii publice,
justitie, administratie publica, sanatate, educatie, servicii publice,
privatizare, achizitii publice s.a.)
- rezultate urmarite:
a. diagnoza mediului institutional si legislativ
b. formularea de propuneri globale sau specifice, in vederea eliminarii sau
diminuarii factorilor de risc si cauzelor coruptiei.
- indicatori calitativi: factori de risc si cauze, propuneri transferate in
masuri concrete sau politici publice.
- indicatori cantitativi (statistici): media ponderata a importantei si
severitatii, tendinte.
- termen - anual (luna februarie)
- institutie responsabila - toate institutiile publice, in domeniile
specifice de activitate.
2.1.2. Obiectivul I.2.*2) Implementarea completa a tuturor
instrumentelor*3) anticoruptie ale UE, ONU, CoE si OECD
- rezultatul urmarit: deplina concordanta a cadrului legislativ si
institutional intern cu acquisul comunitar si international
- indicatori calitativi: incheierea negocierii cu UE - Capitolul 24
Justitie si Afaceri Interne, recunoasterea conformitatii cu recomandarile celei
de-a doua Runde de Evaluare a GRECO, invitarea Romaniei la Grupul de lucru
anticoruptie OECD.
- termen de raportare - anual (februarie)
- institutii responsabile - Ministerul Integrarii Europene, Ministerul
Administratiei si Internelor, Ministerul Justitiei, Ministerul Afacerilor
Externe, Oficiul National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor,
Ministerul Public, Autoritatea Nationala de Control.
------------
*2) Principiul general UE nr. 2 Comunicarea Comisiei Comunitatilor Europene
adresata Consiliului, Parlamentului si Comitetului economico-social european
intitulata "O politica globala a UE contra coruptiei" COM (2003) 317
final din 28 mai 2003
*3) Conventiile UE PIF, CE Penal, CE Civil, ONU
2.1.3. Obiectivul I.3.*4) Adoptarea unor norme transparente si clare
privind activitatea de lobby, finantarea si auditul financiar extern al
partidelor politice si al campaniilor electorale, pentru evitarea contactelor
mascate dintre politicieni, pe de o parte si pentru prevenirea intereselor de
afaceri ilicite, in scop electoral, pe de alta parte
- rezultatul urmarit: reglementarea clara prin lege a lobby-ului, a
mecanismelor de finantare si a auditului financiar extern, precum si a
rapoartelor anuale de audit financiar international.
- Indicatori calitativi: adoptarea normelor si crearea mecanismelor
institutionale pentru punerea in aplicare a acestora, publicarea intereselor de
lobby.
- Indicatori cantitativi: rapoarte financiare, rapoartele de audit extern.
- termen de raportare - septembrie 2005
- institutie responsabila - Ministerul Justitiei, Ministerul Finantelor
Publice, Curtea de Conturi, Secretariatul General al Guvernului, Cancelaria
Primului ministru
------------
*4) Principiul general UE nr. 9 Comunicarea Comisiei Comunitatilor Europene
adresata Consiliului, Parlamentului si Comitetului economico social european
intitulata "O politica globala a UE contra coruptiei" COM (2003) 317
final din 28 mai 2003.
2.1.4. Obiectivul I.4. Abrogarea, modificarea si/sau completarea
segmentelor legislative care creeaza conditii pentru initierea si comiterea
actelor (normative) de coruptie, pe cele doua directii:
a) in privinta coruptibilului - prin reducerea puterii discretionare
rezultatul urmarit - eliminarea ambiguitatilor normative, simplificarea
procedurilor si normelor care-i ghideaza activitatea, imbunatatirea
managementului si cresterea transparentei, responsabilitatii si controlului,
managementul carierei;
b) in privinta corupatorului - prin asigurarea de catre stat a functionarii
efective a principiului egalitatii sanselor
rezultatul urmarit - eficientizarea calitatii serviciilor publice, prin
asigurarea unor cai legale de accelerare a procedurilor contra cost, prin tehnologia
informatiilor si imbunatatirea accesului la informatiile de interes public.
- indicatori:
a. indicatorul Kauffman al complexitatii legislative (Banca Mondiala);
b. indicatorul QI1 al complexitatii legislative (Ministerul Justitiei),
indicatori agregati si tematici de transparenta (vor fi creati de Agentia de
Strategii Guvernamentale - nr. de proiecte publicate, in functie de modalitate
- sau institutia publica responsabila de monitorizarea si aplicarea Legii nr.
52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica si a Legii
nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, precum si
de Transparency International, in cadrul Sistemului National de Integritate);
c. adoptarea unei legislatii coerente privind managementul carierei
functionarilor publici (Unitatea Nationala de Reforma a Administratiei Publice
si Agentia Nationala a Functionarilor Publici);
d. indicatori tematici privind aplicarea managementului carierei:
e. adoptarea de proceduri accelerate contra cost pentru toate actele
administrative;
f. numarul actelor administrative eliberate accelerat din numarul total, pe
domenii si institutii; numarul de acte administrative, pe domenii si
institutii, si numarul celor accesate on-line;
g. extinderea practicii ghiseelor unice;
h. extinderea practicilor e-Governance (servicii publice accesibile
"on-line");
i. indicatori statistici privind informatiile de interes public (Avocatul
Poporului, Agentia de Strategii Guvernamentale, numar, tematica, solutionare);
- termen de raportare - lunar (data de 5 a fiecarei luni);
- institutie responsabila - Agentia de Strategii Guvernamentale, Avocatul
Poporului, Unitatea Centrala de Reforma a Administratiei Publice, Agentia
Nationala a Functionarilor Publici, Ministerul Justitiei.
2.1.5. Obiectivul I.5. Cresterea nivelului de integritate si rezistenta la
coruptie a sistemului judiciar, a organelor de cercetare penala si a celor cu
atributii de verificare si control
- rezultatul urmarit: diminuarea coruptiei din sistemul judiciar,
asigurarea unei independente efective a sistemului judiciar, eliminarea
factorilor de risc (activitati, persoane, circumstante si cauze), impunerea
unor modele de conduita, cresterea probitatii profesionale.
- indicatori: cresterea credibilitatii institutiilor judiciare si a
increderii in justitie
- termen - trimestrial
- institutiile responsabile: Consiliul Superior al Magistraturii,
Ministerul Justitiei, Ministerul Public, Ministerul Administratiei si
Internelor, Autoritatea Nationala de Control.
2.1.6. Obiectivul I.6. Cresterea nivelului de integritate si rezistenta la
coruptie a sistemelor de educatie si cercetare
- rezultatul urmarit: diminuarea coruptiei din sistem, eliminarea factorilor
de risc (activitati, persoane, circumstante si cauze), impunerea unor modele de
conduita, cresterea probitatii profesionale
- indicatori: cresterea credibilitatii institutiilor (Barometrele de opinie
publica ale Gallup International, OSI, CURS, MMC, IRSOP); imbunatatirea
indicelui perceptiei coruptiei in sistemul de educatie (institutii specializate
in sondarea opiniei publice, selectionate prin licitatie publica).
- termen - trimestrial
- institutie responsabila: Ministerul Educatiei si Cercetarii
2.1.7. Obiectivul I.7. Cresterea nivelului de integritate si rezistenta la
coruptie in administratia publica
- rezultatul urmarit: diminuarea coruptiei din administratie, eliminarea
factorilor de risc (activitati, persoane, circumstante si cauze), impunerea
unor modele de conduita, cresterea probitatii profesionale
- indicatori: cresterea credibilitatii institutiilor specializate de
sondare a perceptiei publice (Barometrele de opinie publica ale Gallup
International, OSI, CURS, MMC, IRSOP); imbunatatirea indicatorilor de perceptie
a coruptiei in sistemul administratiei publice (institutii specializate in
sondarea perceptiei, selectionate prin licitatie publica)
- termen - trimestrial
- institutie responsabila: Ministerul Administratiei si Internelor, Agentia
Nationala a Functionarilor Publici
2.1.8. Obiectivul I.8. Cresterea nivelului de integritate si rezistenta la
coruptie a sistemelor de sanatate
- rezultatul urmarit: diminuarea coruptiei din sistem, eliminarea factorilor
de risc (activitati, persoane, circumstante si cauze), impunerea unor modele de
conduita, cresterea probitatii profesionale
- indicatori: cresterea credibilitatii institutiilor (Barometrele de opinie
publica ale Gallup International, OSI, CURS, MMC, IRSOP); imbunatatirea
indicatorilor de perceptie a coruptiei in sistemul de educatie (institutii care
vor fi selectionate prin licitatii publice)
- termen - trimestrial
- institutiile responsabile: Ministerul Sanatatii
2.1.9. Obiectivul I.9. Utilizarea instrumentelor de management al
calitatii, a standardelor de audit si monitorizare (precum, Common Assessment
Framework of EU Heads of Public Administrations and the Strasbourg
Resolution*5) pentru consolidarea integritatii, responsabilitatii si
transparentei in administratia publica, (politie, vama, administratia fiscala,
sanatate, invatamant, achizitii publice, s.a.)
- rezultatele urmarite: proiecte pilot de implementare CAF, - transparenta
decizionala (ASG), consolidarea accesului la informatiile de interes public
(Avocatul Poporului), introducerea ISO 9000 si a Modelului de Excelenta EFQM
- indicatori: numarul proiecte acte normative, numarul dezbaterilor
publice, numarul reclamatiilor administrative, numarul de recomandari primite din
partea societatii civile pentru completarea actelor normative etc.
- termen de raportare - anual (luna februarie)
- institutie responsabila - toate institutiile publice membre ale Consiliul
National de Prevenire a Criminalitatii
------------
*5) Normele CAF adoptate prin Rezolutia UE din 7 noiembrie 2000 Strasbourg,
se refera la calitatea serviciilor publice si evaluarea performantelor
administratiei in UE; piatra unghiulara a normelor CAF consta in crearea unui
cadru de autoevaluare a managementului prin criteriul calitatii totale -
instrument de comparare a calitatii in administratie - mijloc de comunicare
2.1.10. Obiectivul I.10.
A. - Dezvoltarea de parteneriate public-privat cu organizatiile
neguvernamentale interne si internationale specializate, cu alti parteneri
sociali, mediul academic
B. - Dezvoltarea de parteneriate public-privat cu mediul de afaceri
- rezultatul urmarit: transparenta decizionala, participarea directa la
elaborarea cadrului legislativ, institutional, etic, implicarea participativa a
comunitatii in anticoruptie, monitorizare independenta
- indicatori: incheierea de protocoale de colaborare intre institutiile
publice si societatea civila, procentul proiectelor legislative discutate in
comisiile de dialog social sau in alta formula cu caracter public, monitorizari
independente ale societatii civile
- termen de raportare - anual (luna februarie)
- institutie responsabila - toate institutiile publice membre ale
Consiliului National de Prevenire a Criminalitatii
2.2. DIRECTIA PRIORITARA II
COMBATEREA CORUPTIEI:
COMBATEREA PRIN MIJLOACE DE NATURA PENALA
COMBATEREA PRIN MIJLOACE ADMINISTRATIVE, CIVILE, DISCIPLINARE
CALITATEA ACTULUI DE JUSTITIE
Combaterea prin mijloace de natura penala
2.2.1. Obiectivul II.1. Descoperirea, urmarirea si sanctionarea faptelor de
coruptie, la nivel inalt
- rezultatul urmarit: dezmembrarea coruptiei sistemice:
a) pe orizontala, prin descurajarea actelor de coruptie, la nivel inalt;
b) pe verticala, prin desfiintarea filierelor coruptiei, de sus in jos.
- indicatori: set de indicatori (inclusi in RISP).
- termen de raportare - lunar (data de 5 a fiecarei luni)
- institutie responsabila - Ministerul Public, Ministerul Justitiei,
Consiliul Superior al Magistraturii
2.2.2. Obiectivul II.2. Elaborarea unei politici integrate de combatere a
coruptiei mici si mijlocii, in vederea descoperirii, urmaririi si sanctionarii
faptelor de mica coruptie
- rezultatul urmarit:
a) pe orizontala: coerenta, coordonare,
b) pe verticala: dezmembrarea filierelor coruptiei pornind de jos in sus
- indicatori: indicii de perceptie a coruptiei (Banca Mondiala, OECD etc.)
pe domenii de activitate, CPI (Transparency International), set de indicatori
statistici ai PICCJ
- termen de raportare - lunar (data de 5 a fiecarei luni)
- institutie responsabila - Ministerul Public, Ministerul Justitiei,
Consiliul Superior al Magistraturii
2.2.3. Obiectivul II.3. Descoperirea, urmarirea si sanctionarea faptelor de
coruptie, aflate in interdependenta cu crima organizata, spalarea banilor si cu
infractiunile financiar-bancare si fiscale
- rezultatul urmarit: constituirea unui sistem anticoruptie integrat,
anihilarea retelelor criminale.
- indicatori: set indicatori statistici RISP.
- termen de raportare: lunar (data de 5 a fiecarei luni)
- institutie responsabila: Oficiul National pentru Prevenirea si Combaterea
Spalarii Banilor, Ministerul Public, Garda Financiara, Cancelaria
Primului-Ministru - Punctul unic de contact OLAF
2.2.4. Obiectivul II.4.*6) Raspunderea penala a persoanei juridice
- rezultatul urmarit: implementarea prevederilor legale, corelarea textelor
din Codul penal si Codul de procedura penala, precum si cu alte acte normative
- indicatori: intrarea in vigoare a modificarilor preconizate
- termen de raportare: august 2005
- institutie responsabila: Ministerul Justitiei, Consiliul Superior al
Magistraturii, Ministerul Public
------------
*6) Principiu CE Res (97)24 nr. 5, art. 14, 18,19 din Conventia Penala
asupra coruptiei, monitorizate de GRECO
2.2.5. Obiectivul II.5. - Armonizarea legislatiei interne cu normele
dreptului international privind incriminarea imbogatirii ilicite
- rezultat: recuperarea bunurilor dobandite ilicit
- indicatori: intrarea in vigoare a legii
- termen de raportare: august 2005
- institutie responsabila: Ministrul Justitiei, MINISTERUL PUBLIC,
Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Integrarii Europene
2.2.6. Obiectivul II.6 Identificarea, generalizarea, diseminarea practicii
judiciare unitare si aplicarea unitara a legii
- rezultatul urmarit: discutarea si analiza spetelor controversate sau
neunitare, in cadrul dezbaterilor profesionale ale curtilor de apel prin
analiza practicii de casare
- indicatori: indicele de casare (numarul de hotarari judecatoresti casate
pe tara si pe grade de jurisdictie)
- termen de raportare: anual (februarie)
- institutie responsabila: CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII, Inalta
Curte de Casatie si Justitie, MINISTERUL PUBLIC, MINISTERUL JUSTITIEI
Combaterea prin mijloace administrative, civile, disciplinare
2.2.7. Obiectivul II.7. Descoperirea si sanctionarea situatiilor de
incompatibilitate si conflictelor de interese
- rezultatul urmarit: prevenirea si sanctionarea situatiilor de
incompatibilitate si a conflictelor de interese
- indicatori: numarul de cereri primite, procesate si solutionate, sanctiuni
aplicate, declaratiile de avere, deciziile anulate in urma incompatibilitatilor
- termen de raportare: trimestrial
- institutie responsabila: institutia careia, prin lege, ii revine
competenta in aceasta materie
2.2.8. Obiectivul II.8. Implementarea de mecanisme eficiente de constatare
si sanctionare a abaterilor de la prevederile codurile deontologice
- rezultatul urmarit: functionalitatea comisiilor de disciplina din cadrul
institutiilor publice, elaborarea si publicarea unei jurisprudente deontologice
- indicatori: numarul de plangeri, sesizari, procesate, solutionate,
sanctionate
- termen de raportare: trimestrial
- institutie responsabila: toate institutiile publice
2.2.9. Obiectivul II.9.*7) Institutia protectiei avertizorului de
integritate publica (whistle-blower), trebuie sa acopere ambele sectoare:
public si privat
- rezultatul urmarit: implementarea legislatiei privind avertizorii in
interes public; extinderea la domeniul privat
- indicatori: numarul de cazuri in care avertizorul nu este protejat
- termen de raportare: lunar (data de 5 a fiecarei luni)
- institutie responsabila: toate institutiile publice
------------
*7) Principiul general UE nr. 7 Comunicarea Comisiei Comunitatilor Europene
adresata Consiliului, Parlamentului si Comitetului economico social european
intitulata "O politica globala a UE contra coruptiei" COM(2003) 317
final din 28 mai 2003
Calitatea actului de justitie
2.2.10. Obiectivul II.10. Consolidarea independentei si integritatii
autoritatii judiciare - procurori si judecatori
- rezultatul urmarit: - garantarea unei reale independente a magistratilor,
prin asigurarea unor conditii de munca adecvate, echilibrarea volumului de
munca, pe instante si parchete, retributii corespunzatoare, protectia efectiva
a magistratilor, acces facil la legislatia in vigoare;
- asigurarea unui tratament legal si impartial tuturor partilor, in cadrul
procesului judiciar;
- indicatori: indicatorul QI privind perceptia independentei si
integritatii magistratilor
- termen de raportare: anual (februarie)
- institutie responsabila: CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII, MINISTERUL
JUSTITIEI, Ministerul Public
2.2.11. Obiectivul II.11. Asigurarea accesului neingradit la justitie
- rezultatul urmarit: o justitie egala si impartiala fara privilegii si
fara discriminari
- indicatori: numarul petitiilor prin care justitiabilul sesizeaza refuzul
judecatorilor/procurorilor de serviciu de a primi o actiune/sesizare, numarul
sanctiunilor administrative aplicate ca urmare a acestor petitii, intrarea in
vigoare a modificarilor legislative preconizate.
- termen de raportare: anual (februarie)
- institutie responsabila: CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII, Ministerul
Public, MINISTERUL JUSTITIEI
2.2.12. Obiectivul II.12. Asigurarea celeritatii procesului
Inlaturarea cauzelor care conduc la diminuarea celeritatii procesului
judiciar (cadrul legislativ incoerent si instabil ce conduce la solutii
contradictorii si practica neunitara asociata cu coruptia, norme de procedura
lacunare, formalism excesiv care genereaza abuzul de drept, insuficienta
programelor de pregatire profesionala a magistratilor, pe materii, deficiente
de natura logistica, slaba informatizare, pregatirea grefierilor, invocarea
repetata a exceptiilor de neconstitutionalitate, numarul mare a gradelor de
jurisdictie etc.)
- rezultatul urmarit: solutionarea in termen rezonabil a cauzelor, scaderea
costurilor si a duratei procesului, sporirea increderii in justitie
- indicatori: durata medie a procesului, detaliat pe materii
- termen de raportare: anual (februarie)
- institutie responsabila: CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII, MINISTERUL
JUSTITIEI, Ministerul Public
2.3. DIRECTIA PRIORITARA III
EDUCATIA SI CONSTITUIREA UNEI CULTURI INSTITUTIONALE SI CIVICE ANTICORUPTIE
2.3.1. Obiectivul III.1. Programe de educare a publicului, predarea
educatiei moral-civice anticoruptie, a unor notiuni elementare de drept, in
special in scoli si licee, in parteneriat cu societatea civila; introducerea la
institutiile de invatamant superior a disciplinelor de etica si deontologie
profesionala
- rezultat: cresterea nivelului de educatie
- indicatori: modificarea programei scolare, numarul de ore de curs, numar
de institutii care au introdus predarea educatiei moral-civice anticoruptie,
numar de manuale de educatie anticoruptie elaborate si distribuite, numarul de
sesiuni stiintifice si numarul lucrarilor sustinute in domeniul anticoruptie.
- termen de raportare: anual (februarie)
- institutie responsabila: Ministerul Educatiei si Cercetarii, MINISTERUL
JUSTITIEI, Institutul National de Criminologie, institutii de invatamant
superior
2.3.2. Obiectivul III.2. Completarea programei de invatamant a Institutului
National al Magistraturii, Scolii Nationale de Grefieri, Institutul National de
Administratie, Academia Diplomatica, Academia de Politie, Institutul National
pentru Pregatirea Profesionala a Avocatilor, precum si pregatirea profesionala
specializata pe probleme anticoruptie
- rezultat: cresterea nivelului de formare profesionala si imbunatatirea
nivelului anticoruptiei
- indicatori: modificarea programei universitare si a formarii profesionale
de specialitate, numar de cursuri, numar de manuale/cursuri universitare
elaborate, numarul de sesiuni stiintifice si numarul lucrarilor sustinute in
domeniul anticoruptie.
- termen de raportare: anual (februarie)
- institutie responsabila: CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII, Ministerul
Educatiei si Cercetarii, Institutul National de Magistratura, Institutul
National de Administratie, Institutul National de Pregatire a Avocatilor,
Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Afacerilor Externe.
2.3.3. Obiectivul III.3. Campanii de constientizare a publicului
- rezultate: intelegerea fenomenului coruptiei, cresterea sprijinului
acordat de cetateni in implementarea strategiei anticoruptie; sporirea
increderii in institutiile statului; publicitatea instrumentelor
institutionale, legislative si a eforturilor intreprinse de catre stat pentru
prevenirea si combaterea fenomenului coruptiei; elaborarea si distribuirea de
ghiduri anticoruptie.
- indicatori: sondaje anuale de opinie la nivel national realizate de
organizatii internationale si societatea civila; barometrele de opinie publica
(bianual), numarul campaniilor de constientizare - acoperirea si marimea
publicului tinta; numarul de ghiduri anticoruptie distribuite
- termen de raportare: anual (iunie)
- institutie responsabila: Institutul National de Criminologie, Agentia de
Strategii Guvernamentale, Ministerul Public, MINISTERUL JUSTITIEI, Ministerul
Administratiei si Internelor, Autoritatea Nationala de Control
2.3.4. Obiectivul III.4. Implicarea directa a oamenilor politici,
parlamentarilor, demnitarilor si inaltilor functionari publici in crearea unei
culturi institutionale anticoruptie, cu mesajul central: coruptia nu reprezinta
o manifestare tolerabila ci o infractiune/crima grava sanctionata penal
- rezultat: sporirea credibilitatii in institutiile publice
- indicatori: numarul de dezbateri publice in domeniul anticoruptiei la
care participa oamenii politici, numarul de oameni politici cercetati pentru
fapte de coruptie, numarul de oameni politici condamnati pentru fapte de
coruptie
- termen de raportare: anual (septembrie)
- institutie responsabila: Cancelaria Primului Ministru, Agentia de
Strategii Guvernamentale, Ministerul Public, Ministerul Justitiei, Agentia
Nationala a Functionarilor Publici, Ministerul Administratiei si Internelor.
2.3.5. Obiectivul III.5. Implicarea directa a liderilor (formali sau
informali) si membrilor comunitatilor
- rezultat: cresterea sprijinului si colaborarii in prevenirea coruptiei
- indicatori: numarul de dezbateri publice in domeniul anticoruptiei
organizate sau la care participa liderii comunitatilor
- termen de raportare: anual (februarie)
- institutie responsabila: Institutul National de Criminologie, Agentia de
Strategii Guvernamentale, Ministerul Public, MINISTERUL JUSTITIEI, Ministerul
Administratiei si Internelor
2.3.6. Obiectivul III.6. Crearea unor canale de comunicare anticoruptie
permanente intre cetateni si administratia publica
- rezultat: informarea administratiei publice si obtinerea unei reactiei
eficiente din partea acesteia;
- indicatori: numar de canale deschise (telefon verde), numarul sesizarilor
primite, verificate, confirmate;
- institutie responsabila: Institutul National de Criminologie, Agentia de
Strategii Guvernamentale, Ministerul Justitiei, Ministerul Administratiei si
Internelor, Agentia Nationala a Functionarilor Publici
2.4. DIRECTIA DE ACTIUNE IV
COORDONARE INTER-INSTITUTIONALA SI COOPERARE INTERNATIONALA
2.4.1. Obiectivul IV.1. Coordonarea inter-institutionala, la nivel
strategic
- rezultatul urmarit: coordonarea eficienta a strategiilor sectoriale de
prevenire a coruptiei, colaborarea inter-institutionala in vederea elaborarii
si implementarii actelor normative in domeniul anticoruptiei
- indicatori: numar de programe desfasurate in comun si evaluarea
calitativa a lor, numar de intalniri intre institutiile implicate in combaterea
si prevenirea coruptiei
- termen de raportare: lunar
- institutie responsabila: Consiliul National de Prevenire a Criminalitatii
- Grupul Central, Secretariatul General al Guvernului
2.4.2. Obiectivul IV.2. Consolidarea cooperarii inter-institutionale, la
nivel operativ
- rezultatul urmarit: coordonarea actiunilor de prevenire a coruptiei, in
vederea asigurarii unei sincronizari a institutiilor judiciare si a celor cu
atributii de verificare si control
- indicatori: numarul sesizarilor primite, verificate, confirmate, numarul
de cauze si persoane trimise in judecata, durata cercetarii penale
- termen: lunar
- institutie responsabila: Ministerul Justitiei, Ministerul Administratiei
si Internelor, Ministerul Public, Serviciul Roman de Informatii, Autoritatea
Nationala de Control, Ministerul Finantelor, Curtea de Conturi, Oficiul
National pentru Prevenirea si Combaterea Spalarii Banilor
2.4.3. Obiectivul IV.3. Realizarea unei comunicari eficiente intre
sistemele informatice existente in domeniul prevenirii si combaterii coruptiei
- rezultatul urmarit: Punerea in functiune a Sistemul National Informatic
Integrat; implementarea in justitie a sistemului informatic de management a
dosarelor si biblioteca legislativa - ECRIS.
- indicatori: intrarea in stare de functionare
- termen: decembrie 2006
- institutie responsabila: Ministerul Justitiei, Ministerul Public,
Serviciul Roman de Informatii, Consiliul Suprem de Aparare a Tarii
2.4.4. Obiectivul IV.4. Cooperare cu UE, EUROPOL, EUROJUST
- rezultate urmarite:
- armonizarea legislatiei interne (armonizarea prevederilor Codului de
procedura penala cu prevederile Legii nr. 302/2004 privind cooperarea judiciara
internationala in materie penala)
- pregatirea institutionala in vederea executarii mandatului de
arestare european
- acces la documentatia si centrele de informare EUROJUST
- indicatori: intrarea in vigoare a masurilor adoptate, numarul
programelor, sumele atrase
- termen: decembrie 2005
- institutii responsabile: MINISTERUL JUSTITIEI, MAE, MIE, MAI, CONSILIUL
SUPERIOR AL MAGISTRATURII, Ministerul Public
2.4.5. Obiectivul IV.5. Cooperare cu CoE, (GRECO, MONEYVAL, OCTOPUS, PACO)
- rezultatele urmarite: indeplinirea principiilor si recomandarilor GRECO
privind prevenirea si combaterea coruptiei, a recomandarilor FATF/GAFI privind
prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului si a
recomandarilor formulate in domeniul asistentei si cooperari tehnice.
- indicatori: numarul de recomandari formulate, numarul de recomandari
indeplinite, numarul programelor de perfectionare si asistenta tehnica
- termen: decembrie 2007
- responsabili: Ministrul Administratiei si Internelor, MINISTERUL
JUSTITIEI, MINISTERUL PUBLIC, Ministerul Afacerilor Externe, MIE, CONSILIUL
SUPERIOR AL MAGISTRATURII, Oficiul National pentru Prevenirea si Combaterea
Spalarii Banilor.
2.4.6. Obiectivul IV.6. Cooperare cu ONU, PNUD
- rezultate urmarite: indeplinirea tuturor obligatiilor decurgand din
Conventia ONU impotriva Coruptiei.
- Indicatori: numarul de recomandari formulate, numarul de recomandari
indeplinite, numarul programelor de perfectionare si asistenta tehnica
- termen: decembrie 2006
- responsabili: Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul
Justitiei, Ministerul Public, Ministerul Afacerilor Externe, Consiliul Superior
al Magistraturii, Ministerul Integrarii Europene.
2.4.7. Obiectivul IV.7. Cooperarea cu Pactul de Stabilitate (SPAI, SPOC,
SECI)
- rezultate urmarite: cresterea eficientei si coordonarii institutiilor
regionale
- Indicatori: numarul de colaborari, numarul de actiuni reusite, numarul de
recomandari formulate, numarul de recomandari indeplinite, numarul programelor
de perfectionare si asistenta tehnica
- termen: decembrie 2006
- responsabili: Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul
Justitiei, Ministerul Public, Ministerul Afacerilor Externe, Consiliul Superior
al Magistraturii, Autoritatea Nationala de Control
2.4.8. Obiectivul IV.8. Cooperarea cu OECD
- rezultatele urmarite: admiterea participarii Romaniei la lucrarile
Grupului de lucru OECD impotriva coruptiei, conditie pentru aderarea la
Conventia OECD privind combaterea coruptiei functionarilor publici straini in
tranzactiile comerciale internationale (1997, Paris)
- indicator: admiterea Romaniei in Grupul OECD de lupta impotriva coruptiei
- termen: decembrie 2006
- responsabili: Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Justitiei
2.4.9. Obiectivul IV.9. Cooperare cu SEECP
- rezultate urmarite: elaborarea si adoptarea Cartei Regionale Anticoruptie
- indicatori: elaborarea Cartei
- termen: semestrul I, 2005
- institutie responsabila: Ministerul Afacerilor Externe, MINISTERUL
JUSTITIEI, Ministerul Integrarii Europene
2.4.10. Obiectivul IV.10. Programe de asistenta tehnica: USAID, DfID,
Matra, Banca Mondiala, FMI etc.
- rezultate urmarite: dezvoltarea de programe de asistenta tehnica
- indicatori: numarul de programe, contravaloarea asistentei tehnice contractate
- termen: anual, februarie
- institutie responsabila: toate institutiile membre ale Consiliului
National de Prevenire a Criminalitatii
3. INSTRUMENTELE STRATEGIEI NATIONALE ANTICORUPTIE
3.1. EVALUAREA STRATEGIEI NATIONALE ANTICORUPTIE
3.2. MECANISMUL DE MONITORIZARE A APLICARII SNA II
Monitorizarea si evaluarea periodica a implementarii masurilor, a efectelor
si impactului produs de acestea si rezultatele obtinute, se realizeaza pe mai
multe planuri, respectiv:
3.2.1. Monitorizare
Se efectueaza pe plan national prin rapoarte periodice de progres intocmite
de fiecare autoritate publica in domeniul specific de activitate, pe baza
datelor statistice, indicatorilor cantitativi si calitativi, sistemelor proprii
de testare si apreciere a capacitatii institutionale. Acestea vor fi prelucrate
statistic in baza de date RISP, administrata de MINISTERUL JUSTITIEI.
3.2.2. Evaluari independente
a) evaluari interne efectuate de catre institutiile publice - realizarea studiului
"Sistemul national de integritate"
b) evaluari internationale sau regionale efectuate de catre: Uniunea
Europeana, GRECO, MONEYVAL, OECD, ONU, Banca Mondiala, Pactul de Stabilitate,
Procesul de Cooperare Sud-Est Europeana, USAID, TI -S.
c) evaluari neguvernamentale, precum: TI-Ro, ABA CEELI, Freedom House,
Financial Times, CRJ, IPP, OSF, AJER.
3.3. ACTUALIZAREA SNA II
Se va face anual, in luna martie, pe baza evaluarilor periodice finalizate
in februarie. Masuri specifice pot fi introduse oricand, in Planul de actiune
sau planurile/programele/strategiile sectoriale, cu respectarea Directiilor de
actiune si a Obiectivelor subsumate acestora in Strategia Nationala
Anticoruptie 2005 - 2007. Planul de actiune poate fi supus analizei Consiliului
National de Prevenire a Criminalitatii care formuleaza propuneri de modificare
si actualizare, in cadrul strategic general stabilit prin actuala H.G. nr.
1082/2004.
3.4. INSTRUMENTE PENTRU ASIGURAREA COMUNICARII INTERINSTITUTIONALE
Masurile specifice adoptate in baza strategiei vor fi comunicate tuturor
institutiilor, autoritatilor si organizatiilor afectate sau interesate prin:
a) Reteaua Romana Anticoruptie, constituita din punctele de contact
stabilite la nivel central si teritorial ale institutiilor publice;
b) Pagina INTERNET a Retelei Romane Anticoruptie, e-forum RRA;
c) Adrese, rapoarte, note scrise;
d) Comunicate de presa atunci cand este cazul;
e) Telefonic.
4. OPERATIONALIZARE
4.1. Strategia si Planul de actiune pentru prevenirea si combaterea
coruptiei va fi supus aprobarii Guvernului Romaniei.
4.2. Pentru indeplinirea rolului de coordonator strategic Grupul central al
Consiliului National de Prevenire a Criminalitatii are drept sarcini specifice:
a) urmarirea implementarii Strategiei si a instrumentelor derivate din
aceasta; Instrumente pentru asigurarea comunicarii interinstitutionale
b) procesarea analitica a fluxului de date primite de la celelalte
institutii din sistem si asigurarea informarii lor adecvate, in baza unor
documente integrate;
c) arhivarea acestor informatii si gestionarea bazei de date unificate;
d) asigurarea unui cadru periodic de discutii, la nivel de experti, privind
impactul produs, si caile de optimizare a activitatii.
4.3. Institutiile din componenta Consiliului National de Prevenire a
Criminalitatii vor intocmi strategii/programe si planurile de actiune
sectoriale corespunzatoare pentru prevenirea si combaterea coruptiei cuprinzand
sarcinile generale ce le revin, subsumate tuturor modalitatilor de actiune si
responsabilitati.
4.4. In vederea realizarii obiectivelor prezentei strategii, Consiliul
National de Prevenire a Criminalitatii infiintat prin H.G. nr. 1082/2004,
actioneaza ca mecanism de asigurare, organizare si desfasurare, intr o viziune
unitara a cooperarii inter institutionale, trans sectoriale, destinate
indeplinirii optime a tuturor sarcinilor ce deriva din legislatia in domeniu,
programele speciale interdepartamentale si departamentale.