HOTARARE Nr.
185 din 29 martie 2007
pentru aprobarea
Regulamentului privind modul de organizare si desfasurare a concursului pentru
recrutarea grefierilor arhivari, a grefierilor registratori si a personalului
conex
ACT EMIS DE:
CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 255 din 17 aprilie 2007
In temeiul dispoziţiilor art. 134 alin. (4) din
Constituţia României, republicată, şi ale art. 23 alin. (1) din Legea nr.
317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicată, cu
modificările ulterioare,
având în vedere art. 9 din
Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al
instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, cu
modificările şi completările ulterioare,
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii hotărăşte:
Art. 1. - Se aprobă
Regulamentul privind modul de organizare şi desfăşurare a concursului pentru
recrutarea grefierilor arhivari, a grefierilor registratori şi a personalului
conex, cuprins în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - La data intrării în
vigoare a prezentei hotărâri, Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii
nr. 93/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 266 din 31 martie 2005, se abrogă.
Art. 3. - Prezenta hotărâre se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii,
judecător
Anton Pandrea
ANEXĂ
REGULAMENT
privind modul de organizare şi desfăşurare a
concursului pentru recrutarea grefierilor arhivari, a grefierilor registratori şi a
personalului conex
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Ocuparea posturilor vacante de grefieri
arhivari, grefieri registratori şi personal conex se face prin concurs,
potrivit dispoziţiilor art. 9 din Legea nr. 567/2004 privind statutul
personalului auxiliar de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi al
parchetelor de pe lângă acestea, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Concursul pentru ocuparea posturilor vacante se
organizează de către Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Parchetul de pe lângă
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, Direcţia Naţională Anticorupţie, curţile
de apel şi parchetele de pe lângă curţile de apel, cu sprijinul Şcolii
Naţionale de Grefieri.
Art. 2. - La concurs poate participa persoana care
îndeplineşte următoarele condiţii:
1. are cetăţenia română, domiciliul în România şi
capacitate deplină de exerciţiu;
2. nu are antecedente penale, cazier fiscal şi se
bucură de o bună reputaţie;
3. cunoaşte limba română;
4. este aptă din punct de vedere medical pentru
exercitarea funcţiei;
5. are studii medii (bacalaureat).
CAPITOLUL II
Organizarea şi desfăşurarea concursului
SECŢIUNEA I
Comisiile de concurs
Art. 3. - (1) Pentru fiecare concurs, preşedintele
instanţei sau conducătorul parchetului care organizează concursul, la
propunerea colegiului de conducere, stabileşte numărul de posturi scoase la
concurs, data concursului şi numeşte comisia de examinare, comisia de
soluţionare a contestaţiilor, preşedinţii acestora, precum şi secretariatul
concursului.
(2) Din comisia de examinare
fac parte 3 judecători sau, după caz, procurori, dintre care cel puţin unul de
la instanţa sau parchetul unde se află postul vacant, un grefier cu funcţie de
conducere şi, acolo unde este posibil, un formator al Şcolii Naţionale de Grefieri.
(3) Din comisia de soluţionare a contestaţiilor fac
parte 3 judecători sau, după caz, procurori, alţii decât cei din comisia de
examinare, dintre care unul, acolo unde este posibil, va fi formator al Şcolii
Naţionale de Grefieri.
(4) Secretariatul concursului
este compus din 2 grefieri, dintre care unul cu funcţie de conducere.
Art. 4. - Comisia de examinare are următoarele
atribuţii:
a) întocmeşte tematica şi bibliografia concursului;
b) verifică dosarele candidaţilor;
c) stabileşte subiectele şi baremele de corectare
pentru proba scrisă şi, după caz, criteriile de evaluare a candidaţilor la
proba practică;
d) evaluează candidaţii care susţin proba practică;
e) corectează lucrările scrise, pe baza baremelor
stabilite;
f) predă secretariatului concursului lucrările
corectate, pe bază de proces-verbal.
Art. 5. - Comisia de soluţionare a contestaţiilor are
următoarele atribuţii:
a) soluţionează contestaţiile prin recorectarea
lucrărilor pe baza baremelor stabilite de comisia de examinare;
b) predă secretariatului
concursului lucrările recorectate, pe bază de proces-verbal.
Art. 6. - Secretariatul concursului are următoarele
atribuţii:
a) asigură publicitatea organizării concursului;
b) primeşte dosarele candidaţilor, pe care le pune la
dispoziţie comisiei de examinare în vederea verificării;
c) întocmeşte şi afişează lista candidaţilor înscrişi
la concurs;
d) stabileşte locul şi ora desfăşurării concursului;
e) pregăteşte materialele necesare desfăşurării
concursului;
f) întocmeşte şi afişează tabelele de clasificare a
candidaţilor;
g) primeşte contestaţiile şi pregăteşte lucrările
pentru recorectare;
h) îndeplineşte orice sarcini specifice necesare pentru
buna desfăşurare a concursului.
SECŢIUNEA a II-a
Inscrierea candidaţilor
Art. 7. - (1) Posturile
vacante, data, locul susţinerii concursului, tematica şi bibliografia se vor
afişa de către secretariatul concursului, cu cel puţin 20 de zile înainte, la
sediul instanţei sau parchetului care organizează concursul.
(2) In acelaşi termen, concursul va fi anunţat într-un
ziar de largă răspândire, pe pagina de internet a instanţei sau parchetului
respectiv, precum şi a Şcolii Naţionale de Grefieri.
Art. 8. - (1) Cererile pentru înscriere la concurs se
adresează conducătorului instanţei sau parchetului care organizează concursul
şi se depun cu cel puţin 10 zile înainte de data concursului la secretariatul
acestuia.
(2) La cererea de înscriere se vor anexa următoarele
acte:
a) cartea de identitate, în copie;
b) certificatul de naştere şi, după caz, certificatul
de căsătorie, în copie;
c) diploma de bacalaureat, în copie;
d) certificatul de cazier judiciar;
e) certificatul de cazier fiscal;
f) curriculum vitae;
g) adeverinţă medicală din care să rezulte că este apt
pentru exercitarea profesiei;
h) două fotografii color cu dimensiuni de 2/3 cm;
i) recomandare privind profilul profesional şi moral.
Art. 9. - (1) Comisia de examinare verifică
îndeplinirea condiţiilor prevăzute de art. 2, după care secretariatul
concursului afişează, la sediul instanţei sau al parchetului organizator, lista
candidaţilor care îndeplinesc condiţiile legale pentru a participa la concurs
şi a celor care nu îndeplinesc aceste condiţii.
(2) Candidaţii respinşi pot face contestaţii în termen
de 24 de ore de la afişarea listei, care vor fi soluţionate de comisia de
soluţionare a contestaţiilor.
(3) Tabelul final al candidaţilor admişi va fi
afişat, în condiţiile prevăzute la alin. (1), cel mai târziu în preziua
concursului.
SECŢIUNEA a III-a
Procedura de desfăşurare a concursului
Art. 10. - (1) Concursul pentru ocuparea posturilor de
grefier arhivar şi grefier registrator constă în susţinerea unei probe practice
eliminatorii, precum şi a unei probe scrise de verificare a cunoştinţelor
teoretice din tematica anunţată.
(2) Proba practică
eliminatorie constă în verificarea cunoştinţelor de operare pe calculator.
(3) Tematica de concurs pentru proba scrisă teoretică
va cuprinde noţiuni generale de procedură civilă, procedură penală şi de
organizare judiciară.
(4) Timpul destinat pentru
elaborarea lucrărilor scrise este cel stabilit de comisia de examinare.
Art. 11. - Concursul pentru ocuparea posturilor vacante
de personal conex constă în susţinerea unei probe practice constând în
realizarea unei lucrări specifice postului ce urmează să fie ocupat.
Art. 12. - (1) Proba practică se notează cu note de la
1 la 10 de către fiecare membru al comisiei de examinare. Nota 1 se acordă în
situaţia în care punctajul obţinut este mai mic sau egal cu această notă.
(2) Pentru a fi declaraţi admişi la concurs sau, după
caz, la proba practică eliminatorie, candidaţii trebuie să obţină cel puţin
nota 7.
(3) După susţinerea probei practice, secretariatul
concursului va întocmi şi va afişa tabelul candidaţilor admişi.
(4) La proba practică eliminatorie nu se admit
contestaţii.
Art. 13. - (1) Pentru susţinerea probei scrise
candidaţii admişi la proba practică eliminatorie trebuie să fie prezenţi în
sala de concurs cu cel puţin o jumătate de oră înaintea începerii probei,
accesul acestora având loc pe baza actului de identitate. După verificarea
identităţii, fiecare candidat va păstra la vedere actul de identitate, până la
predarea lucrării scrise.
(2) Candidaţii care nu se vor afla în sală în momentul
deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai susţine proba
respectivă.
(3) Inainte de comunicarea subiectelor candidaţii îşi
scriu numele, prenumele pe colţul foii care va fi lipit, după care se aplică
ştampila instituţiei organizatoare a concursului.
(4) Plicurile cu subiectele de concurs vor fi desfăcute de preşedintele comisiei de examinare în faţa
candidaţilor.
(5) Pe toată durata desfăşurării probei scrise, în
sălile de concurs au acces membrii comisiei de examinare şi ai secretariatului
concursului. Accesul altor persoane este interzis.
(6) Redactarea lucrărilor se va face numai cu
cerneală sau cu pastă de culoare albastră.
(7) In sala de concurs candidaţii nu pot avea asupra
lor mijloace de comunicare la distanţă sau orice alte aparate electronice.
Incălcarea acestei dispoziţii atrage eliminarea din
concurs.
(8) Pe toată durata desfăşurării probei scrise este
interzisă părăsirea sălii de concurs de către candidaţi. In cazuri
excepţionale, părăsirea temporară a sălii de concurs se va putea face numai cu
însoţitor.
(9) Orice fraudă sau
încercare de fraudă dovedită se sancţionează prin eliminarea din concurs. In
aceste cazuri, comisia de examinare întocmeşte un proces-verbal în care se
consemnează constatările făcute şi măsurile luate, iar lucrarea se anulează cu
menţiunea „fraudă".
(10) După redactarea lucrărilor, candidaţii predau,
sub semnătură, lucrările comisiei de examinare, care le numerotează şi le
înscrie în borderoul centralizator.
Art. 14. - (1) Corectarea lucrărilor se face pe baza
baremului stabilit de membrii comisiei de examinare, barem care se afişează la
sfârşitul probei scrise.
(2) Fiecare lucrare scrisă este verificată independent
de membrii comisiei de examinare şi apreciată cu note de la 1 la 10, conform
baremului de corectare. Nota 1 se acordă în situaţia în care punctajul obţinut
este mai mic sau egal cu această notă. La notarea lucrărilor se apreciază atât
conţinutul acestora, cât şi respectarea regulilor gramaticale şi modul de
exprimare al candidaţilor.
(3) După terminarea corectării, fiecare corector
trece, sub semnătură, nota în borderoul de notare.
(4) La corectare nu se fac însemnări pe lucrare. Un
corector nu are acces la borderoul celuilalt.
(5) Preşedintele comisiei de examinare calculează
nota finală, care reprezintă media aritmetică a notelor obţinute, cu două
zecimale, pe care o înscrie în borderoul de notare.
(6) Pe timpul corectării lucrările nu vor fi
dezlipite, păstrându-se secret numele candidatului. In prezenţa tuturor
membrilor comisiei de examinare se înscrie pe fiecare lucrare nota finală
trecută în borderou şi se aplică semnătura preşedintelui comisiei de examinare,
după care se procedează la deschiderea lucrărilor.
(7) Comisia de examinare predă secretariatului
concursului, în baza unui proces-verbal, lucrările candidaţilor şi borderourile
de notare.
(8) Pe baza mediei obţinute secretariatul concursului
întocmeşte şi afişează tabelul de clasificare a candidaţilor.
Art. 15. - (1) Candidaţii nemulţumiţi de notele
acordate la concurs sau la proba scrisă de verificare a cunoştinţelor teoretice
pot depune contestaţii în termen de 48 de ore de la data afişării rezultatelor.
(2) Contestaţiile se depun la secretariatul
concursului.
(3) Imediat după înregistrare, secretariatul
concursului resigilează lucrările, le renumerotează, le înscrie într-un
borderou separat şi le predă comisiei de soluţionare a contestaţiilor.
(4) Contestaţiile se soluţionează potrivit procedurii
prevăzute la art. 14, în termen de 48 de ore de la data înregistrării lor, de
către comisia de soluţionare a contestaţiilor. Nota obţinută la contestaţie nu
poate fi mai mică decât nota contestată.
Art. 16. - In urma rezultatelor primite de la comisia
de soluţionare a contestaţiilor, secretariatul concursului întocmeşte şi
afişează tabelul final al candidaţilor declaraţi admişi.
Art. 17. - Pentru a fi declaraţi admişi, candidaţii
trebuie să obţină cel puţin media generală 7, dar nu mai puţin de nota 5 la
proba scrisă pentru verificarea cunoştinţelor teoretice.
Art. 18. - Repartizarea pe posturi a candidaţilor
declaraţi admişi se va face de către comisia de examinare, în ordinea
descrescătoare a mediilor generale obţinute, în limita locurilor scoase la
concurs.
Art. 19. - La medii egale, comisia de examinare va
stabili candidatul declarat admis în raport cu nivelul studiilor suplimentare
absolvite sau, în subsidiar, în raport cu vechimea în specialitate.
CAPITOLUL III
Numirea candidaţilor admişi
Art. 20. - Candidaţii declaraţi admişi, repartizaţi pe
post, sunt numiţi, în condiţiile legii, prin decizie a preşedintelui Inaltei
Curţi de Casaţie şi Justiţie, a procurorului general al Parchetului de pe lângă
Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, a procurorului şef al Direcţiei Naţionale
Anticorupţie, a preşedintelui curţii de apel sau, după caz, a procurorului
general al parchetului de pe lângă curtea de apel.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 21. - Lucrările scrise şi rezultatele concursului
se anexează la dosarele personale ale candidaţilor declaraţi admişi.
Art. 22. - Grefierii arhivari şi grefieri registratori
care promovează concursul prevăzut de prezentul regulament vor efectua un
stagiu de specializare de două luni, în cadrul instanţelor judecătoreşti şi al
parchetelor de pe lângă acestea, pentru care au susţinut concursul, sub
îndrumarea personalului de instruire al Şcolii Naţionale de Grefieri.