HOTARARE Nr.
182 din 29 martie 2007
pentru aprobarea
Regulamentului privind organizarea si desfasurarea concursului de promovare in
functii de conducere a grefierilor
ACT EMIS DE:
CONSILIUL SUPERIOR AL MAGISTRATURII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 253 din 16 aprilie 2007
In temeiul dispoziţiilor art. 134 alin. (4) din
Constituţia României, republicată, şi ale art. 23 alin. (1) din Legea nr.
317/2004 privind Consiliul Superior al Magistraturii, republicată, cu
modificările ulterioare,
având în vedere art. 45-47 din Legea nr. 567/2004
privind statutul personalului auxiliar de specialitate
al instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, cu
modificările şi completările ulterioare,
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii hotărăşte:
Art.1. - Se aprobă Regulamentul privind organizarea şi
desfăşurarea concursului de promovare în funcţii de conducere a grefierilor,
cuprins în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Prezenta hotărâre se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii,
judecător
Anton Pandrea
ANEXĂ
REGULAMENT
privind organizarea şi desfăşurarea concursului de
promovare în funcţii de conducere a grefierilor
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Promovarea în funcţii de conducere de
prim-grefier, grefier şef, grefier şef secţie sau de grefier informatician-şef
se face prin concurs de verificare a pregătirii profesionale şi a aptitudinilor
manageriale ale candidaţilor.
Art. 2. - Concursul de promovare în funcţiile prevăzute
la art. (1) se organizează anual sau ori de câte ori este nevoie la nivelul
Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, Parchetului de pe lângă Inalta Curte de
Casaţie şi Justiţie, Direcţiei Naţionale Anticorupţie, curţilor de apel şi
parchetelor de pe lângă curţile de apel, potrivit dispoziţiilor art. 45 - 47 din
Legea nr. 567/2004 privind statutul personalului auxiliar de specialitate al
instanţelor judecătoreşti şi al parchetelor de pe lângă acestea, cu
modificările şi completările ulterioare şi ale prezentului regulament.
Art. 3. - Concursul constă în susţinerea următoarelor
probe:
a) prezentarea unui proiect
referitor la exercitarea atribuţiilor manageriale specifice funcţiei pentru
care candidează;
b) testare scrisă privind verificarea pregătirii
profesionale.
Art. 4. - Data concursului pentru promovarea în funcţii de conducere a grefierilor se anunţă cu
30 de zile înainte, prin afişare la sediul instanţelor sau parchetelor care
organizează concursul şi publicarea anunţului pe pagina de internet a acestora.
Art. 5. - Tematica pentru
concurs se stabileşte anual, de colegiul de conducere al instanţei sau
parchetului care organizează concursul şi cuprinde subiecte din legislaţia
care reglementează statutul personalului auxiliar de specialitate, regulamentele de ordine
interioară ale instanţelor şi parchetelor de pe lângă acestea, precum şi
noţiuni generale de procedură penală şi/sau de procedură civilă.
Art. 6. - (1) In cazul concursului pentru promovare în
funcţia de grefier informatician-şef, tematica pentru concurs va cuprinde
subiecte prin care să se asigure verificarea cunoştinţelor în domeniul
informatic.
(2) Tematica pentru concursul
organizat de curţile de apel şi parchetele de pe lângă acestea va fi stabilită
cu sprijinul Direcţiei de exploatare a tehnologiei informaţiei din cadrul
Ministerului Justiţiei, respectiv al compartimentului informatic din cadrul
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
(3) Pentru numirea în funcţia
de informatician-şef în cadrul Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie,
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi Direcţiei
Naţionale Anticorupţie tematica va fi stabilită cu sprijinul unor specialişti
în domeniul informatic, desemnaţi de preşedintele instanţei sau conducătorul
parchetului.
CAPITOLUL II
Condiţii pentru înscrierea la concurs
Art. 7. - Poate participa la concursul pentru
promovarea în funcţii de conducere a grefierilor şi grefierilor informaticieni
persoana care îndeplineşte următoarele condiţii:
a) are o vechime de cel puţin 3
ani în funcţia de grefier, respectiv de grefier informatician; în cazul
grefierilor cu studii superioare juridice este necesară o vechime de minimum 6
luni în funcţia de grefier;
b) are o activitate
profesională deosebită, evaluată cu calificativul „foarte bine" în ultimii 3 ani, respectiv 6 luni;
c) nu a fost sancţionată disciplinar după acordarea
ultimului calificativ.
Art. 8. - Indeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 7
se constată prin raport întocmit de preşedintele instanţei ori de conducătorul
parchetului unde candidatul îşi desfăşoară activitatea.
Art. 9. - (1) Candidaturile se depun la instanţele sau,
după caz, la parchetele care organizează concursul cu cel puţin 15 zile înainte
de data concursului, însoţite de raportul prevăzut la art. 8, precum şi orice
alte acte pe care candidatul le consideră ca fiind relevante.
(2) Proiectul referitor la exercitarea atribuţiilor
manageriale specifice funcţiei pentru care candidează se depune la instanţa sau
parchetul care organizează concursul, cu cel puţin 7 zile înainte de data
desfăşurării concursului, atât pe suport hârtie, cât şi în format electronic.
CAPITOLUL III
Organizarea şi desfăşurarea concursului
Art. 10. - (1) Colegiul de conducere al instanţei sau
parchetului care organizează concursul numeşte comisia de organizare, alcătuită
din preşedinte şi 2 membri, judecători sau, după caz, procurori. In măsura în
care este posibil în comisiile de organizare vor fi numiţi şi formatori ai
Şcolii Naţionale de Grefieri.
(2) In cazul concursului pentru numirea în funcţie a grefierului informatician-şef organizat de curţile de
apel şi parchetele de pe lângă acestea, unul din cei doi membri ai comisiei va
fi un specialist în informatică din cadrul Direcţiei de exploatare a
tehnologiei informaţiei din Ministerul Justiţiei, respectiv a] compartimentului
informatic din Parchetul de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie,
desemnat prin ordin al ministrului justiţiei sau, după caz, al procurorului
general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
(3) Pentru numirea în funcţia de grefier
informatician-şef în cadrul Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, Parchetului
de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi Direcţiei Naţionale
Anticorupţie, unul din cei doi membri ai comisiei va fi un specialist în
domeniul informatic, propus de preşedintele instanţei sau conducătorul
parchetului.
Art. 11. - Comisia de organizare are, în principal,
următoarele atribuţii:
1. centralizează cererile de
înscriere la concurs, întocmeşte listele de înscriere, verifică îndeplinirea de
către candidaţi a condiţiilor legale de participare la concurs, întocmeşte şi
afişează lista candidaţilor care îndeplinesc şi a celor care nu îndeplinesc
condiţiile legale de participare la concurs;
2. controlează şi îndrumă
acţiunile privind organizarea şi desfăşurarea concursului;
3. primeşte de la comisia de
examinare lucrările scrise, borderourile individuale de notare, borderoul
centralizator şi procesele-verbale cuprinzând notele acordate de această
comisie atât la proba scrisă cât şi la susţinerea proiectului;
4. calculează mediile generale
şi întocmeşte listele finale;
5. ia măsuri pentru afişarea la
sediile instanţelor şi parchetelor organizatoare, precum şi pentru publicarea pe paginile de internet ale acestora a listelor cu
rezultatele concursului.
Art. 12. - (1) Intrarea candidaţilor în sălile de
concurs, pentru proba scrisă, se face pe baza listelor întocmite pentru fiecare
sală şi a actului de identitate.
(2) Candidaţii care nu se află
în sală în momentul deschiderii plicului cu subiecte pierd dreptul de a mai
susţine proba scrisă.
(3) Inainte de comunicarea subiectelor, candidaţii
înscriu numele şi prenumele pe colţul foii ce urmează să fie lipit la predarea
lucrării, după care se aplică ştampila instanţei sau a parchetului care
organizează concursul.
(4) Plicul cu subiectele de concurs este desfăcut de
un candidat care semnează şi Procesul-verbal încheiat în ziua susţinerii probei
scrise.
(5) Pe toată durata
desfăşurării probei scrise, în sălile de concurs au acces numai membrii
comisiei de organizare şi persoanele care supraveghează desfăşurarea
concursului.
(6) In vederea elaborării
lucrării scrise, candidaţii primesc coli de hârtie având ştampila instanţei sau
a parchetului. Redactarea lucrărilor se va face numai cu cerneală sau cu pastă
de culoare albastră.
(7) La expirarea timpului prevăzut pentru susţinerea
probei scrise, candidaţii predau lucrarea, sub semnătură, comisiei de
organizare a concursului.
(8) Pe toată durata desfăşurării probei scrise este
interzisă părăsirea sălii de concurs de către candidaţi. In cazuri
excepţionale, părăsirea temporară a sălii de concurs se face numai cu
însoţitor.
(9) Orice fraudă dovedită se sancţionează cu
eliminarea din concurs. In aceste cazuri se întocmeşte un proces-verbal cu
privire la constatările făcute şi la măsurile luate, iar lucrarea se anulează
cu menţiunea „fraudă". Procesul-verbal se comunică preşedintelui comisiei
de organizare a concursului.
Art. 13. - (1) Corectarea
lucrărilor scrise se efectuează de o comisie de examinare constituită potrivit
dispoziţiilor art. 10, care se aplică în mod corespunzător.
(2) Membrii comisiei de organizare a concursului nu pot
fi membri ai comisiei de examinare.
Art. 14. - (1) Proba scrisă se
notează cu note de la 1 la 10. Nota 1 se acordă în situaţia în care punctajul
obţinut este mai mic sau egal cu această notă.
(2) Pe timpul corectării, colţul lucrării nu se
desigilează. Notele acordate se înscriu în borderou sub semnătura celor care
le-au acordat şi apoi pe lucrare. Nota finală a probei scrise o reprezintă media
aritmetică a notelor obţinute la fiecare subiect.
(3) Lucrările corectate se predau comisiei de
organizare a concursului în vederea alcătuirii listei de clasificare a
candidaţilor la proba scrisă.
Art. 15. - (1) Rezultatele probei scrise se afişează la
sediul instanţei sau al parchetului care a organizat concursul, şi se publică
pe paginile de internet ale acestora.
(2) In termen de 48 de ore de la data afişării rezultatelor, candidaţii nemulţumiţi pot formula
contestaţie cu privire la nota obţinută la proba scrisă.
(3) Contestaţiile se depun la
sediul instanţei sau al parchetului care a organizat concursul şi se
soluţionează de o comisie de contestaţii desemnată de colegiul de conducere al
instanţei sau parchetului care a organizat concursul. Dispoziţiile art. 10 şi
13 privind componenţa, numărul membrilor comisiei şi incompatibilitatea
acestora se aplică în mod corespunzător. Nota obţinută la contestaţie nu poate
fi mai mică decât nota contestată.
(4) Rezultatele contestaţiilor
se afişează la sediul instanţei sau al parchetului care a organizat concursul
şi se publică pe paginile de internet ale acestora.
Art. 16 - (1) Candidaţii susţin oral, în faţa comisiei
de examinare, proiectul referitor la exercitarea atribuţiilor manageriale
specifice funcţiei pentru care candidează.
(2) In aprecierea susţinerii
proiectului vor fi avute în vedere, în principal, următoarele criterii:
a) capacitatea de organizare, capacitatea rapidă de decizie, autoperfecţionarea, capacitatea de
analiză, sinteză, previziune, strategie şi planificare pe termen scurt, mediu
şi lung, iniţiativa şi capacitatea de adaptare rapidă;
b) îndeplinirea atribuţiilor
prevăzute de lege şi regulamente, cunoaşterea acestora şi capacitatea de a le
pune în practică;
c) comportamentul şi
comunicarea cu judecătorii, procurorii, personalul auxiliar, justiţiabilii,
persoanele implicate în actul de justiţie, alte instituţii, mass-media,
asigurarea accesului la informaţiile de interes public din cadrul instanţei şi
transparenţa actului de conducere;
d) folosirea adecvată a
resurselor umane şi materiale, evaluarea necesităţilor, gestionarea situaţiilor
de criză, raportul resurse investite - rezultate obţinute, gestionarea
informaţiilor, organizarea pregătirii şi perfecţionării profesionale şi
repartizarea sarcinilor personalului auxiliar de specialitate din subordine.
(3) Nota finală la susţinerea
proiectului reprezintă media aritmetică a notelor acordate de fiecare membru al comisiei de examinare.
(4) Rezultatele susţinerii
proiectului se publică pe paginile de internet ale instanţelor sau ale
parchetelor care au organizat concursul, şi se afişează la sediile acestora.
(5) Rezultatele susţinerii
proiectului sunt definitive şi nu pot fi contestate.
Art. 17. - (1) In termen de 48 de ore de la afişarea
rezultatelor la susţinerea proiectului, comisia de organizare a concursului
stabileşte media finală obţinută de candidaţi, care este media aritmetică a
notelor obţinute la cele două probe şi întocmeşte tabelul de clasificare a
candidaţilor, pe care îl afişează la sediul instanţelor şi parchetelor
organizatoare şi îl transmite spre publicare pe paginile de internet ale
acestora.
(2) Sunt declaraţi admişi, în
limita posturilor scoase la concurs, candidaţii care au obţinut cel puţin media
7, fără ca la vreuna dintre probe să fi obţinut o notă mai mică de 5.
(3) La medii egale vor fi declaraţi admişi candidaţii
care au obţinut nota mai mare la proba scrisă.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 18. - Candidaţii declaraţi admişi la concursul de
promovare sunt numiţi în funcţiile de conducere pentru care au candidat, în
condiţiile legii, prin decizie a preşedintelui Inaltei Curţi de Casaţie şi
Justiţie, a procurorului general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de
Casaţie şi Justiţie, a procurorului şef al Direcţiei Naţionale Anticorupţie, a
preşedintelui curţii de apel sau, după caz, a procurorului general al
parchetului de pe lângă curtea de apel.
Art. 19- Lucrările scrise şi rezultatele concursului se
anexează la dosarele personale ale candidaţilor declaraţi admişi.