HOTARARE Nr. 1661 din 10
decembrie 2008
privind aprobarea
Programului national pentru cresterea eficientei energetice si utilizarea
surselor regenerabile de energie in sectorul public, pentru anii 2009-2010
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 858 din 19 decembrie 2008
In temeiul art. 108 din Constituţia
României, republicată,
Guvernul României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă Programul naţional pentru creşterea eficienţei
energetice şi utilizarea surselor regenerabile de energie în sectorul public,
pentru anii 2009-2010, prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 2. - Măsurile prevăzute de prezenta hotărâre, care sunt
susceptibile a fi considerate ajutor de stat, vor fi duse la îndeplinire cu
respectarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 117/2006
privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de stat, aprobată cu
modificări şi completări prin
Legea nr. 137/2007, iar ajutoarele de stat se vor acorda numai după autorizarea
acestora conform legii.
Art. 3. - Regulamentul de selecţie a
solicitanţilor cofinanţărilor, prevăzut în Programul naţional pentru creşterea
eficienţei energetice şi utilizarea surselor regenerabile de energie în
sectorul public, pentru anii 2009-2010, se aprobă prin ordin al ministrului
economiei şi finanţelor, în termen de 15 zile de la data publicării prezentei
hotărâri în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
ANEXĂ
PROGRAMUL NAŢIONAL
pentru creşterea eficienţei energetice şi utilizarea surselor
regenerabile de energie în sectorul public,
pentru anii 2009-2010
CAPITOLUL I
Necesitatea implementării Programului naţional
1. Introducere
Eficienţa energetică constituie în prezent o condiţie esenţială a
dezvoltării durabile la nivel mondial, fiind pentru România o premisă a
trecerii la economia dezvoltată de piaţă, precum şi o cerinţă imperioasă
privind creşterea independenţei energetice a ţării şi reducerea poluării
mediului. Cea mai importantă metodă de punere în aplicare a tehnologiilor noi,
care conduc la mari economii de energie şi la creşterea randamentelor
energetice, este implementarea proiectelor de investiţii în sectoarele
economice în care se înregistrează intensităţi energetice şi pierderi de
energie ridicate.
NOTĂ: In contextul
îndeplinirii ţintelor propuse de Strategia naţională a României pentru perioada
2007-2020, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.069/2007, şi al
transpunerii în legislaţia naţională a Directivei 2006/32/CE a Parlamentului
European şi a Consiliului privind eficienţa energetică la utilizatorii finali
şi serviciile energetice şi de abrogare a Directivei 93/76/CEE, document ce
stipulează rolul exemplar al sectorului public în promovarea eficienţei
energetice, implementarea unui Program naţional pentru creşterea eficienţei
energetice şi utilizarea surselor regenerabile de energie în sectorul public,
pentru anii 2009-2010, denumit în continuare Programul naţional 2009-2010, permite punerea în aplicare efectivă a principalelor prevederi
legislative cu impact multiplu: reducerea consumurilor de energie, reducerea facturilor, efecte sociale
favorabile, impuls pozitiv asupra pieţei şi protecţia mediului.
2. Competenţe şi atribuţii
principale
Programul naţional pentru creşterea eficienţei energetice şi
utilizarea surselor regenerabile de energie în sectorul public constituie
continuarea acţiunilor de implementare a măsurilor de creştere a eficienţei
energetice, desfăşurate în anii 2005-2006, prin intermediul Agenţiei Române
pentru Conservarea Energiei (ARCE), cu diversificarea tipului de lucrări pentru creşterea eficienţei
energetice şi utilizarea surselor regenerabile de energie, care vor obţine
sprijin financiar de la bugetul de stat.
ARCE este autoritatea competentă de implementare a Programului
naţional 2009-2010, calitate în care execută analiza tehnică de specialitate
pentru determinarea eligibilităţii proiectelor şi pentru selectarea acestora pe
baza unor criterii tehnico-economice. Prin intermediul filialelor sale
teritoriale, ARCE culege datele privind proiectele de investiţii şi asigură monitorizarea
implementării acestora, pe întreaga durată a desfăşurării lucrărilor, precum şi
ulterior punerii în funcţiune, pentru verificarea atingerii parametrilor de
proiect.
Sprijinul financiar pentru cofinanţarea proiectelor se asigură de
la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Economiei şi Finanţelor, prin
transferuri între unităţi ale administraţiei publice.
Pentru finanţarea Programului naţional 2009-2010 se alocă suma de
32,9 milioane lei pentru anul 2009 şi, respectiv, 40 milioane lei pentru anul
2010.
CAPITOLUL II
Beneficii şi categorii de lucrări aferente Programului naţional 2009-2010
1. Beneficiile Programului naţional
2009-2010
Programul naţional 2009-2010 asigură cofinanţarea proiectelor de
investiţii privind creşterea eficienţei energetice şi utilizarea surselor
regenerabile de energie, având ca beneficiari direcţi autorităţile
administraţiei publice locale.
Populaţia din mediul urban ale cărei locuinţe sunt racordate la
sistemele de alimentare centralizată cu energie termică (SACET) constituie beneficiarul indirect
al prezentului program, care prin implementarea noilor tehnologii conduce la
reduceri semnificative ale facturilor de energie
termică, la creşterea confortului şi a siguranţei în alimentarea cu căldură şi
apă caldă menajeră.
Se vor înregistra beneficii pe piaţa de desfacere a echipamentelor
de eficienţă energetică şi beneficii privind reducerea poluării mediului
ambiant, în principal prin scăderea emisiilor de gaze cu efect de seră.
2. Tipuri de obiective de
investiţii eligibile pentru noul Program naţional 2009-2010
Programul naţional 2009-2010 asigură sprijin financiar prin
cofinanţarea nerambursabilă de la bugetul de stat pentru următoarele tipuri de
obiective de investiţii:
2.1. Reabilitarea şi modernizarea sistemelor de alimentare
centralizată cu energie termică, inclusiv schimbarea tipului de combustibil la
instalaţiile de ardere energetice (de exemplu, trecere pe biomasă)
Dezvoltarea SACET este o opţiune strategică, dat fiind faptul că
înlocuirea lor cu alte sisteme individuale pe gaze naturale conduce la
utilizarea neraţională a resurselor energetice primare şi necesită investiţii
în noi infrastructuri de distribuţie a acestora. Reabilitarea şi modernizarea
acestor sisteme sunt în concordanţă cu Strategia naţională în domeniul
eficienţei energetice, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 163/2004.
Procesul de integrare europeană necesită aplicarea legislaţiei
naţionale care a preluat Directiva 2006/32/CE a Parlamentului European şi a
Consiliului şi Directiva 2004/8/CE a Parlamentului European şi a Consiliului
privind promovarea cogenerarii pe baza cererii de energie termică utilă pe
piaţa internă a energiei şi de modificare a Directivei 92/42/CEE, iar existenţa
acestor sisteme condiţionează promovarea cogenerarii ca tehnologie de maximă
eficienţă în utilizarea gazelor naturale.
Categoriile de lucrări de investiţii eligibile din domeniul
alimentării centralizate cu energie termică, pentru care se pot solicita
fonduri de cofinanţare în cadrul Programului naţional 2009-2010, sunt
următoarele:
a) lucrări pentru reabilitarea şi eficientizarea SACET, la nivel de
producere, transport şi distribuţie (centrale de termoficare de zonă, centrale
termice de cvartal, puncte termice, dotarea acestora cu module termice şi/sau
utilaje performante: cazane de abur şi/sau apă fierbinte, schimbătoare de
căldură, pompe şi alte echipamente cu eficienţă energetică ridicată);
b) lucrări pentru producerea energiei în sisteme de cogenerare
(centrale termice cu cogenerare, instalarea de grupuri de cogenerare cu motoare
termice, alte tipuri de sisteme de cogenerare cu eficienţă energetică
ridicată);
c) lucrări pentru modernizarea şi extinderea reţelelor termice de
transport şi distribuţie a energiei termice în circuit primar şi circuit
secundar (magistrale de termoficare, reţele termice exterioare de încălzire şi
apă caldă de consum);
d) lucrări pentru automatizarea funcţionării sistemelor şi
instalaţiilor şi contorizarea consumului de energie termică aferent
consumatorilor finali cuplaţi la SACET;
e) lucrări pentru utilizarea surselor regenerabile de energie
(energie solară, energie geotermală, energie din biomasă- rumeguş, alte deşeuri
de lemn, pompe de căldură);
f) lucrări pentru schimbarea combustibilului utilizat pentru
producerea energiei termice.
Dimensionarea noilor părţi componente ale sistemului de
termoficare, capacităţi instalate în unităţile de producere, respectiv în
reţelele de transport şi distribuţie, trebuie să ţină cont de cererea actuală
de energie termică, dar şi de evoluţia în timp a acesteia.
2.2. Reabilitarea termică a unor clădiri publice şi utilizarea
potenţialului local de surse regenerabile de energie pentru alimentarea cu
energie electrică şi/sau termică (proiecte cu un puternic impact socioeconomic)
Vârsta medie a clădirilor publice-şcoli, spitale, sedii de
primării, prefecturi, consilii judeţene, clădiri sociale etc. - este de ordinul
25-30 de ani. Potenţialul de economie de energie în aceste clădiri este de
30-40% şi în unele cazuri de peste 50%, având în vedere starea precară a
izolaţiei termice existente.
Categoriile de lucrări de investiţii eligibile, din domeniul
reabilitării termice a unor clădiri publice, pentru care se pot solicita
fonduri de cofinanţare în cadrul prezentului program, sunt următoarele:
a) reabilitarea instalaţiilor interioare termice şi electrice ale
clădirii;
b) îmbunătăţirea izolaţiei termice a anvelopei exterioare a
clădirii (pereţi şi ferestre);
c) utilizarea surselor regenerabile de energie pentru asigurarea
necesarului de energie termică pentru încălzire şi prepararea apei calde de
consum;
d) rambursarea cotei de 50% din costurile inclusiv TVA, aferente
executării auditului energetic al clădirii publice, pe
baza căruia s-a executat proiectul de investiţii de reabilitare termică.
2.3. Modernizarea iluminatului public interior şi exterior
Modernizarea iluminatului public este un obiectiv de mare impact social, iar lucrările de investiţii
în acest domeniu se pot implementa în perioade scurte de timp şi conduc la
economii importante de energie, în condiţii de fezabilitate tehnico-economică
dintre cele mai favorabile.
Categoriile de lucrări de investiţii eligibile din domeniul
iluminatului public, pentru care se pot solicita fonduri de cofinanţare în
cadrul Programului naţional 2009-2010, sunt următoarele:
a) lucrări pentru înlocuirea iluminatului cu incandescenţă cu
iluminat prin utilizarea unor lămpi cu eficienţă energetică ridicată, durată
mare de viaţă şi asigurarea confortului corespunzător;
b) lucrări pentru introducerea unor automatizări care să conducă
la scăderea consumului inutil de energie electrică în perioadele în care
iluminatul public poate fi redus la un nivel de siguranţă.
Pentru toate tipurile de obiective de investiţii menţionate mai
sus, soluţiile tehnice adoptate în cadrul studiilor de fezabilitate aferente
obiectivelor de investiţii trebuie să se caracterizeze prin introducerea unor
tehnologii şi echipamente moderne, performante şi aplicate cu succes în România
sau în ţări ale Uniunii Europene. Implementarea proiectelor trebuie să conducă
la creşterea fiabilităţii în exploatare şi asigurarea unor parametri energetici
cât mai favorabili (randamente energetice ridicate, consumuri specifice de
energie reduse etc).
CAPITOLUL III
Obiectivele Programului naţional 2009-2010
Programul naţional 2009-2010 concretizează
aplicarea prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 22/2008 privind eficienţa
energetică şi promovarea utilizării la consumatorii finali a surselor
regenerabile de energie, prin facilitarea finanţării proiectelor de investiţii rezultate din programele de
eficienţă energetică întocmite de autorităţile locale.
De asemenea, Programul naţional 2009-2010 susţine implementarea
Strategiei naţionale privind alimentarea cu energie termică a localităţilor
prin sisteme de producere şi distribuţie centralizate, aprobată prin Hotărârea
Guvernului nr. 882/2004 privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai
obiectivelor de investiţii cuprinse în Proiectul de dezvoltare rurală derulat
prin Ministerul Administraţiei şi Internelor, ciclul I,
etapa II.
Obiectivele Programului naţional 2009-2010 sunt următoarele:
a) acordarea sprijinului financiar nerambursabil pentru
cofinanţarea de la bugetul de stat, ceea ce conduce la stimularea unui
important volum de investiţii la nivel local, fie prin atragerea altor surse de
finanţare, fie prin parteneriat public-privat;
b) reduceri ale facturii de energie termică a populaţiei,
creşterea confortului şi a siguranţei în alimentarea cu căldură şi apă caldă
menajeră;
c) creşterea confortului în clădirile publice, prin îmbunătăţirea
serviciului de alimentare cu energie termică, a iluminatului public interior şi
exterior, precum şi prin reabilitarea instalaţiilor termice şi a izolaţiei
termice;
d) dezvoltarea pieţei de servicii energetice în România şi a pieţei
de echipamente performante energetic, în special dezvoltarea producţiei
interne;
e) valorificarea potenţialului de surse regenerabile de energie pe
plan local pentru acoperirea cererii de energie termică pentru populaţie şi
înlocuirea sau reducerea cantităţii de combustibili scumpi ori deficitari;
f) reducerea emisiilor poluante în spaţiul urban locuibil şi a
poluării globale prin diminuarea emisiilor de gaze cu efect de seră.
CAPITOLUL IV
Condiţii pentru finanţarea şi implementarea proiectelor de
investiţii în cadrul Programului naţional 2009-2010
Prezentul program este conceput după criteriile şi principiile
programelor comunitare, cu respectarea transparenţei, nedistorsionarea
concurenţei şi asigurarea respectării regulilor de piaţă.
1. Condiţii de eligibilitate pentru
solicitanţi şi pentru proiectele de investiţii
a) iniţiatorul şi beneficiarul proiectului de investiţii este o
autoritate locală care solicită sprijin financiar nerambursabil pentru
implementarea unor proiecte de investiţii eligibile, prin respectarea
reglementărilor în domeniul achiziţiilor publice;
b) fundamentarea proiectului de investiţii se face printr-un studiu
de fezabilitate aprobat de autoritatea locală, conform strategiei energetice
locale;
c) există alocare de surse financiare în bugetul local sau sunt
accesate alte surse de finanţare care să acopere un anumit cuantum din valoarea
proiectului ori a etapei din proiect pentru care se cere cofinanţare prin
Programul naţional 2009-2010, şi anume:
- minimum 70% pentru lucrări de reabilitare
şi modernizare a SACET, respectiv pentru lucrări de modernizare a iluminatului
public interior şi exterior;
- minimum 50% pentru lucrări de reabilitare termică a unor clădiri
publice.
In cazul finanţării unei etape, este necesar să se demonstreze că
rezultatele obţinute pot fi clar identificate şi nu depind de realizarea altor
etape;
d) proiectul de investiţii are la bază indicatori de eficienţă
energetică şi economică: economia de combustibil realizabilă prin reducerea
pierderilor de energie şi/sau prin creşterea eficienţei energetice, ceea ce
implicit conduce şi la reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră;
e) proiectul de investiţii introduce tehnologii moderne de
producere, transport şi distribuţie a energiei termice, de iluminat public,
dotare cu instalaţii şi izolare termică adecvată a clădirilor publice şi/sau
mecanisme moderne de finanţare ori contribuie la dezvoltarea pieţei de servicii
energetice;
f) beneficiarul cofinanţării nerambursabile utilizează fondurile
primite prin Programul naţional 2009-2010 pentru achiziţia de echipamente
pentru creşterea eficienţei energetice şi/sau pentru acoperirea a 50% din
costurile inclusiv TVA, aferente executării auditului energetic al clădirii
publice, pe baza căruia s-a executat proiectul de investiţii de reabilitare
termică; nu se permite utilizarea fondurilor primite prin prezentul program
pentru lucrările de construcţii-montaj aferente realizării investiţiei;
g) beneficiarul sprijinului financiar nerambursabil acceptă ca
autoritatea competentă să monitorizeze realizarea lucrărilor de investiţii
respective şi execută evaluarea rezultatelor obţinute după punerea în funcţiune
a obiectivelor de proiect, cu transmiterea indicatorilor tehnici şi economici
de recepţie şi, respectiv, a celor de exploatare către autoritatea competentă.
2. Condiţii de acordare a
sprijinului financiar nerambursabil pentru cofinanţarea obiectivelor de
investiţii în cadrul Programului naţional 2009-2010
2.1. Asigurarea sprijinului financiar nerambursabil pentru cofinanţarea obiectivelor de investiţii în cadrul prezentului program
se va face cu respectarea următoarelor condiţii:
a) raportat la valoarea totală actualizată a lucrărilor de
investiţii, pentru fiecare proiect de investiţii selectat se poate asigura un
anumit procent maxim de cofinanţare, şi anume:
- de până la 30%, pentru lucrări de reabilitare şi modernizare a
SACET, respectiv pentru lucrări de modernizare a iluminatului public interior
şi exterior;
- de până la 50%, pentru lucrări de reabilitare termică a unor
clădiri publice;
- de până la 50%, pentru rambursarea cotei de 50% din costurile
inclusiv TVA, aferente executării auditului energetic al clădirii publice, pe
baza căruia s-a executat proiectul de investiţii de reabilitare termică;
b) raportat la valoarea programului de
finanţare pe fiecare dintre anii 2009 şi 2010, pentru fiecare proiect de
investiţii declarat eligibil şi selectat se poate asigura un anumit procent
maxim de cofinanţare, şi anume:
- de până la 30%, pentru lucrări de reabilitare şi modernizare a
SACET, respectiv pentru lucrări de modernizare a iluminatului public interior
şi exterior;
- de până la 50%, pentru lucrări de reabilitare termică a unor
clădiri publice;
c) participarea la cofinanţarea fiecărui proiect de investiţii se
face etapizat, valoarea fondurilor transferabile fiind:
- în raport de maximum 30% faţă de fondurile cheltuite până la acea
dată calendaristică din alte surse de finanţare, pentru lucrări de reabilitare
şi modernizare a SACET, respectiv pentru lucrări de modernizare a iluminatului
public interior şi exterior;
- în raport de maximum 50% faţă de fondurile cheltuite până la acea
dată calendaristică din alte surse de finanţare, pentru lucrări de reabilitare
termică a unor clădiri publice.
2.2. Cele 3 tipuri de obiective de
investiţii eligibile definite la cap. II pct. 2 vor beneficia de următoarele alocări procentuale din totalul
sumei alocate anual pentru Programul naţional 2009- 2010, la care se adaugă
reportul sumei totale care a rămas neutilizată în anul anterior:
- 40% - pentru reabilitarea şi modernizarea SACET, inclusiv
schimbarea tipului de combustibil la instalaţiile de ardere energetice (de
exemplu, trecere pe biomasă);
- 40% - pentru reabilitarea termică a unor clădiri publice şi
utilizarea potenţialului local de surse regenerabile de energie pentru
alimentarea cu energie electrică şi/sau termică (proiecte cu un puternic impact
socioeconomic), inclusiv pentru rambursarea cotei de 50% din costurile inclusiv
TVA, aferente executării auditului energetic al clădirii publice, pe baza
căruia s-a executat proiectul de investiţii de reabilitare termică;
- 20% - pentru modernizarea iluminatului public interior şi
exterior.
2.3. La finalul perioadei de selecţie a lucrărilor de investiţii,
în cazul în care sumele de cofinanţare aferente lucrărilor de investiţii
selectate pe cele 3 tipuri de obiective nu acoperă integral sumele disponibile
conform alocării procentuale, autoritatea de implementare va asigura utilizarea
integrală a disponibilităţilor financiare rămase neconsumate, prin selectarea
suplimentară a unor proiecte de investiţii eligibile şi transferul sumelor
rămase disponibile de la un tip de lucrări la altul, în limita sumelor
respective.
3. Etapele de implementare ale Programului
naţional 2009-2010
Acordarea sprijinului financiar
nerambursabil pentru cofinanţarea obiectivelor de investiţii în cadrul
Programului naţional 2009-2010 se va face cu respectarea următoarelor etape:
- perioada de transmitere de către beneficiarii proiectelor de
investiţii a documentelor pentru stabilirea eligibilităţii, conform
Regulamentului de selecţie a solicitanţilor; data-limită pentru transmiterea
acestora este 15 februarie 2009 pentru programul pe anul 2009, respectiv 15
februarie 2010 pentru programul pe anul 2010
- perioada de analizare a documentaţiilor
primite şi stabilire a eligibilităţii, care durează 30 de zile calendaristice
de la data-limită de trimitere a documentelor şi se finalizează prin elaborarea
listei cu proiectele eligibile şi a celei cu proiecte declarate neeligibile
care intră în procesul de selecţie; ca urmare a executării selecţiei se obţine
lista cu proiectele selectate, în limita fondurilor disponibile, şi lista cu proiecte eligibile,
rămase neselectate din lipsă de fonduri; cele 3 liste se afişează pe pagina de internet a ARCE, www.arceonline.ro;
- contestaţiile privind neincluderea pe lista proiectelor
selectate se transmit ARCE în termen de 3 zile de la afişarea acesteia pe
pagina de internet a ARCE;
- perioada de
soluţionare a contestaţiilor, care durează 7 zile de la date expirării
termenului de depunere a contestaţiilor şi se finalizează prin elaborarea
listei finale cu proiectele selectate, care se aprobă prin ordin al ministrului
economiei şi finanţelor;
- perioada de primire a dosarelor de
solicitare a cofinanţării, care durează 30 de zile calendaristice de la data
aprobării listei finale cu proiectele selectate;
- perioada de analizare a dosarelor de solicitare a cofinanţării,
care durează 15 zile calendaristice de la termenul-limită de depunere a
dosarelor şi se finalizează prin elaborarea listei finale lucrările de
investiţii şi cu sumele alocate pentru acestea; lista se supune avizării de
către ARCE şi de către direcţiile de specialitate din cadrul Ministerului
Economiei şi Finanţelor;
- perioada de deschidere a cofinanţării de la bugetul de stat prin
transfer către trezoreriile locale, cu confirmare de primire din partea
beneficiarilor, prin transmiterea documentelor bancare (extras de cont) la FT
ARCE de zonă.
Condiţiile de redistribuire a unor sume alocate, respectiv de
repetare a selecţiei, vor fi stabilite în cadrul regulamentului de selecţie a
solicitanţilor.
Pe întregul parcurs al Programului naţional 2009-2010, ARCE
monitorizează desfăşurarea lucrărilor de investiţii care sunt sprijinite prin
cofinanţare şi verifică utilizarea fondurilor de cofinanţare pentru scopul
propus.